Afgelopen dagen hier in de UK rondgekeken, maar overstappen is vrijwel onmogelijk. Vrijwel geeneen provider bied vaste contracten aan, en overstappen naar een ander variabel contract heeft geen zin. Denk niet dat het in NL veel anders zal zijn.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 22:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gelet op de forse tariefsverhoging is het niet ondenkbaar dat mensen met een variabel contract overstappen naar een andere aanbieder waardoor ze weer inkomsten verliezen. Als ze dat compenseren met een nóg hoger tarief dan krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect met nog meer wegtrekkende klanten.
Ik weet niet of hij zo'n dingetje heeft.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 23:21 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Misschien heeft hij zo'n dingetje.
https://www.bol.com/nl/nl(...)ar/9300000015962933/
Daarom gewoon een winstplafond invoeren ipv een maximumprijs. De prijzen van heel veel zaken zijn allang niet meer gebaseerd op de waarde, maar nog slechts op wat mensen bereid zijn te betalen. Dit is gekkenwerk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 23:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Afgelopen dagen hier in de UK rondgekeken, maar overstappen is vrijwel onmogelijk. Vrijwel geeneen provider bied vaste contracten aan, en overstappen naar een ander variabel contract heeft geen zin. Denk niet dat het in NL veel anders zal zijn.
[ afbeelding ]
Wat wel erg gaat wringen hier in de UK zijn de record profits die er gemaakt worden. British Gas maakte vorig jaar iets van 220 miljoen winst, dit jaar gaat dat ruim meer dan een miljard worden. Ze zeggen 10% van hun winst te gebruiken door huishouden die het nodig hebben £1500 te steunen. Echter, een oud ceo van BG heeft aangegeven dat de hulp die ze bieden ongeveer 1% van hun winst van dit jaar zal zijn. Hoe kun je verkopen dat mensen torenhoge rekeningen krijgen waardoor ze zwaar in de problemen komen, terwijl het bedrijf wat die rekeningen stuurt record-winsten maakt?
Lekker 2000 watt stroomkachels hamsteren, zodat ze medio de eerste vorst het stroomnet kunnen overbelasten. Wat een weldoordachte strategie van dit geweldige kabinet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp eigenlijk wel waarom de regering voor de komende winter nog geen compensatie heeft aangekondigd, want nu denkt een forse deel van de bevolking zelf na over hoe ze de winter door gaan komen en nemen ze zelf maatregelen. Dat is veel beter dan dat de regering voor alles maar moet opdraaien. Natuurlijk moet de regering uiteindelijk de hulpbehoeftigen helpen, maar eerst moet ze alles persen uit wat mogelijk is op vrijwillig vlak. Alle extra hulp moeten de overheid betalen, en dus uiteindelijk wordt het betaald door haar burgers.
De Luxemburgse minister zei 1 á 2 winters en we zijn onafhankelijk van het Russische gas. De Belgische premier had het over 5 á 10 jaar. Ik denk zelf dat het zeker 1 á 2 winters gaat duren, maar dat bij hoge nood procedures enorm versneld worden. De verwachting van 5 á 10 jaar lijkt mij te passen bij het scenario dat we de rechtszekerheid niet wijzigen, maar dat is in een situatie met groot algemeen belang onhaalbaar en onwenselijk. Ik gok dat we binnen 5 jaar weer alles op de rit hebben. Hopelijk blijft alles rustig in Azië, anders blijven we voorlopig in de achterbaan zitten.
Klopt, de overheid zinspeelt op een zo'n elastische mogelijk vraag naar gas (elektriciteit) substitutie verergert de zaak terwijl er naar substitutie gezocht moet worden door bedrijven en burgers.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp eigenlijk wel waarom de regering voor de komende winter nog geen compensatie heeft aangekondigd, want nu denkt een forse deel van de bevolking zelf na over hoe ze de winter door gaan komen en nemen ze zelf maatregelen. Dat is veel beter dan dat de regering voor alles maar moet opdraaien. Natuurlijk moet de regering uiteindelijk de hulpbehoeftigen helpen, maar eerst moet ze alles persen uit wat mogelijk is op vrijwillig vlak. Alle extra hulp moeten de overheid betalen, en dus uiteindelijk wordt het betaald door haar burgers.
De Luxemburgse minister zei 1 á 2 winters en we zijn onafhankelijk van het Russische gas. De Belgische premier had het over 5 á 10 jaar. Ik denk zelf dat het zeker 1 á 2 winters gaat duren, maar dat bij hoge nood procedures enorm versneld worden. De verwachting van 5 á 10 jaar lijkt mij te passen bij het scenario dat we de rechtszekerheid niet wijzigen, maar dat is in een situatie met groot algemeen belang onhaalbaar en onwenselijk. Ik gok dat we binnen 5 jaar weer alles op de rit hebben. Hopelijk blijft alles rustig in Azië, anders blijven we voorlopig in de achterbaan zitten.
De hele infrastructuur in het hele land moet veranderd worden. Er zijn niet genoeg mensen om dit ultrasnel te bouwen, en iedereen wil het tegelijk doen, dus torenhoge prijzen. Alternatieven voor gas zijn beperkt. En ga zo maar door. Ik ga uit van een transitie van 5 jaar, en dan heeft de overheid snel voor elkaar.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
5 jaar is wel extreem utopisch en dat is fan nog een understatementquote:Op zaterdag 27 augustus 2022 08:26 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
De hele infrastructuur in het hele land moet veranderd worden. Er zijn niet genoeg mensen om dit ultrasnel te bouwen, en iedereen wil het tegelijk doen, dus torenhoge prijzen. Alternatieven voor gas zijn beperkt. En ga zo maar door. Ik ga uit van een transitie van 5 jaar, en dan heeft de overheid snel voor elkaar.
Luxemburg is ook een nogal dunbevolkt gebied met wat grotere kernen. België lijkt wat meer op Nederland.
Maar dat geld voor iedereen. Redelijk normale economie. Ik dacht meer aan teveel lage vaste contracten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 22:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gelet op de forse tariefsverhoging is het niet ondenkbaar dat mensen met een variabel contract overstappen naar een andere aanbieder waardoor ze weer inkomsten verliezen. Als ze dat compenseren met een nóg hoger tarief dan krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect met nog meer wegtrekkende klanten.
Ik hoor al sinds februari niets dan wensdenken. Ik hoop op 5 jaar, maar realiteit is weerbarstig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 08:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
5 jaar is wel extreem utopisch en dat is fan nog een understatement
Als je bij je maatschappij blijft zitten bieden ze een stuk goedkopere tarieven dan dat je nu ergens nieuwe klant word.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 22:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Onzin.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Lekker op het kabinet kankeren is natuurlijk heel productief en zinvol, maar ik denk dat de overheid zo ongeveer even machteloos is als wij. Jazeker korte termijn kan er pijn gedempt worden, maar lange termijn is de combinatie van hoge inflatie, onbeschikbaarheid grondstoffen en onbeschikbaarheid mensen een combinatie die structurele maatregelen op dit moment zo goed als onmogelijk maakt.
Eerst moet er iets stuk ben ik bang. Bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en een stukje economie om daadwerkelijk resources (mensen en middelen) vrij te spelen om het electriciteitsnet aan te pakken, om een deltaplan voor de energietransitie in te zetten. Nu daarmee starten is kansloos. We zitten namelijk in de unieke situatie dat de economie tegelijkertijd en oververhit is en eigenlijk ook al in puin ligt. Dat stuk wat in puin ligt is door onder andere COVID steun in stand gebleven. Daar werken nu veel mensen die eigenlijk in de transitie ingezet zouden moeten worden.
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Lekker op het kabinet kankeren is natuurlijk heel productief en zinvol, maar ik denk dat de overheid zo ongeveer even machteloos is als wij. Jazeker korte termijn kan er pijn gedempt worden, maar lange termijn is de combinatie van hoge inflatie, onbeschikbaarheid grondstoffen en onbeschikbaarheid mensen een combinatie die structurele maatregelen op dit moment zo goed als onmogelijk maakt.
Eerst moet er iets stuk ben ik bang. Bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en een stukje economie om daadwerkelijk resources (mensen en middelen) vrij te spelen om het electriciteitsnet aan te pakken, om een deltaplan voor de energietransitie in te zetten. Nu daarmee starten is kansloos. We zitten namelijk in de unieke situatie dat de economie tegelijkertijd en oververhit is en eigenlijk ook al in puin ligt. Dat stuk wat in puin ligt is door onder andere COVID steun in stand gebleven. Daar werken nu veel mensen die eigenlijk in de transitie ingezet zouden moeten worden.
Als er een maximum ingesteld gaat worden zullen die bedrijven op een gegeven moment failliet gaan, dan ben je nog verder van huis.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin.
Overheden kunnen keihard ingrijpen door een maximum te stellen.
Ze willen alleen niet want we moeten met zn allen armer worden.
Lekker aandacht afleiden met een gemaakte asielcrisis...
Liever bedrijven failliet dan de complete middenklasse.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:41 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Als er een maximum ingesteld gaat worden zullen die bedrijven op een gegeven moment failliet gaan, dan ben je nog verder van huis.
Als het allemaal intrinsiek was vanuit de EU dan gingen we al 10 jaar geleden langzaam van het gas af.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:28 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.
Een maximum, waar hebben we dat nog meer gehoord? Ohja.. Hongarije! Zou zeggen, lees je in hoe dat daar is uitgepakt en je zal snel van mening zijn dat een maximum niet een oplossing is.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin.
Overheden kunnen keihard ingrijpen door een maximum te stellen.
Ze willen alleen niet want we moeten met zn allen armer worden.
Lekker aandacht afleiden met een gemaakte asielcrisis...
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:51 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De enige oplossing is nu: gaskraan volledig open in Groningen. Heel lullig voor mensen die daar wonen, maar ik denk dat de belangen voor de rest van Europa nu groter zijn.
Nou, die volgen vanzelf als bedrijven failliet gaan..quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Liever bedrijven failliet dan de complete middenklasse.
Dat is de hamvraag. Gooi die zooi nu open en zorg voor rust op de markt. Maar goed, d66 he..quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?
Zal al het gas verdeeld moeten worden volgens contracten met de f*cking EU?
Als de middenklasse weg is vallen veel bedrijven ook om dus ja wat is wijsheid.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:56 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, die volgen vanzelf als bedrijven failliet gaan..
Ja. Wij zijn geen soeverein land meer. De EU bepaalt wat we met ons gas mogen doen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?
Zal al het gas verdeeld moeten worden volgens contracten met de f*cking EU?
Dan geen energie en ook geen middenklasse meer.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De EU doet wat hen opgedragen wordt door de VS, het is gewoon zielig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:28 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.
Daarom zie ik meer in een (hoge) cap zodat besparen nog steeds loont maar de extreme gevallen hopelijk voorkomen kunnen worden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
Het is ook de schuld van de overheid. Zonder de boycot van Rusland was er weinig aan de hand geweest. Of die boycot goed of slecht is laat ik dan even buiten beschouwing.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
“Weinig aan de hand geweest “. Tja zo kun je de intriges, de veroveringsdrang en het fascisme van Putin ook noemen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 11:58 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het is ook de schuld van de overheid. Zonder de boycot van Rusland was er weinig aan de hand geweest. Of die boycot goed of slecht is laat ik dan even buiten beschouwing.
dat Hongarije dat nu 2 kerncentrales krijgt vi Rusland? Want kernenergie valt buiten de sancties.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:51 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Een maximum, waar hebben we dat nog meer gehoord? Ohja.. Hongarije! Zou zeggen, lees je in hoe dat daar is uitgepakt en je zal snel van mening zijn dat een maximum niet een oplossing is.
De enige oplossing is nu: gaskraan volledig open in Groningen. Heel lullig voor mensen die daar wonen, maar ik denk dat de belangen voor de rest van Europa nu groter zijn.
En in hoeverre hebben Verhofstadt en meer recente van der leyden hier aan meegedaan?quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 12:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
“Weinig aan de hand geweest “. Tja zo kun je de intriges, de veroveringsdrang en het fascisme van Putin ook noemen.
Daarom zeg ik dat er ook bij maar het is wel de reden waarom we nu in de shit zitten.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 12:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
“Weinig aan de hand geweest “. Tja zo kun je de intriges, de veroveringsdrang en het fascisme van Putin ook noemen.
Man man man, de voorraden in o.a. NL werden door Gazprom al klein gehouden en de prijzen liepen al op voordat de meeste Nederlanders wisten waar Oekraïne ligt. Nee, Poetin heeft ons bij de ballen en dar had ie zonder sancties net zo hard misbruik van gemaakt. Hooguit over een iets langere periode uitgesmeerd. Het doel van de man is Rusland en de macht daarvan te vergroten. Dus als de wereld Oekraïne aan Rusland had 'geschonken' dan waren de Baltische staten nu aan de beurt geweest.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 11:58 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het is ook de schuld van de overheid. Zonder de boycot van Rusland was er weinig aan de hand geweest. Of die boycot goed of slecht is laat ik dan even buiten beschouwing.
Nee veel minder hoor, dit komt voor 90% door het gedoe nu.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 12:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Man man man, de voorraden in o.a. NL werden door Gazprom al klein gehouden en de prijzen liepen al op voordat de meeste Nederlanders wisten waar Oekraïne ligt. Nee, Poetin heeft ons bij de ballen en dar had ie zonder sancties net zo hard misbruik van gemaakt. Hooguit over een iets langere periode uitgesmeerd. Het doel van de man is Rusland en de macht daarvan te vergroten. Dus als de wereld Oekraïne aan Rusland had 'geschonken' dan waren de Baltische staten nu aan de beurt geweest.
Europa heeft de fout gemaakt afhankelijk te worden van één leverancier dus gaan automatisch de prijzen steeds verder omhoog. Met of zonder sancties.
Wat ik zeggen wil is dat als een partij een machtsmiddel heeft dat het dan vroeg of laat maar altijd een keer ingezet gaat worden. Hier is alleen altijd de redenering geweest dat Rusland ook maar een afnemer heeft waardoor er een soort van evenwicht zou ontstaan. Niet dus.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 12:56 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nee veel minder hoor, dit komt voor 90% door het gedoe nu.
En nogmaals ik heb het helemaal niet of het nu wel of niet goed is om die sancties in te stellen.
En waar gaat je energie dan vandaan komen, als de energiebedrijven ofwel failliet zijn, ofwel niets meer inkopen omdat het door de overheid ingestelde maximale tarief lager is dan de huidige inkoopprijs voor energie op de internationale handelsmarkt?quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
I dont give a shit. Koop de failliete inboedel en maak er een staatsbedrijf van. Zoals eigenlijk altijd met nutsbedrijven hoort te zijn. Zo zie je maar weer dat die privatisering van nuts eigenlijk gewoon alleen maar nadelen heeft. Nu ook weer.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En waar gaat je energie dan vandaan komen, als de energiebedrijven ofwel failliet zijn, ofwel niets meer inkopen omdat het door de overheid ingestelde maximale tarief lager is dan de huidige inkoopprijs voor energie op de internationale handelsmarkt?
Ofwel: hoe gaat een maximumtarief daadwerkelijk iets oplossen voor de middenklasse?
Dan betaal je via de belasting/inflatie. Met Putin praten lijkt me een beter idee.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
I dont give a shit. Koop de failliete inboedel en maak er een staatsbedrijf van. Zoals eigenlijk altijd met nutsbedrijven hoort te zijn. Zo zie je maar weer dat die privatisering van nuts eigenlijk gewoon alleen maar nadelen heeft. Nu ook weer.
Nee, met die man moet nooit meer gesproken worden, nog geen woord.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:15 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Dan betaal je via de belasting/inflatie. Met Putin praten lijkt me een beter idee.
Als het een staatsbedrijf op de internationale markt inkopen doet zijn de prijzen ineens op magische wijze lager?quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
I dont give a shit. Koop de failliete inboedel en maak er een staatsbedrijf van. Zoals eigenlijk altijd met nutsbedrijven hoort te zijn. Zo zie je maar weer dat die privatisering van nuts eigenlijk gewoon alleen maar nadelen heeft. Nu ook weer.
Moeten we nooit meer met landen gaan praten die ooit een oorlog zijn gestart? of alleen Putin?quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, met die man moet nooit meer gesproken worden, nog geen woord.
Daar heb ik het niet over, ik had het puur of die gifmenger. We kunnen weer met de Russen praten zodra die maniak onder de zoden ligt en ze een andere koers gaan varen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:22 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Moeten we nooit meer met landen gaan praten die ooit een oorlog zijn gestart? of alleen Putin?
Dan een jarenlange economische crisis want een goedkoop alternatief is er niet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daar heb ik het niet over, ik had het puur of die gifmenger. We kunnen weer met de Russen praten zodra die maniak onder de zoden ligt en ze een andere koers gaan varen.
Dat is dan maar zo, komen we ook wel weer uit. Afhankelijk zijn van de Russen moet je niet willen, nooit.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:28 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Dan een jarenlange economische crisis want een goedkoop alternatief is er niet.
Heeft de afgelopen 50(?) jaar goed gewerkt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is dan maar zo, komen we ook wel weer uit. Afhankelijk zijn van de Russen moet je niet willen, nooit.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:33 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Heeft de afgelopen 50(?) jaar goed gewerkt.
Nee zoals het voorheen was zal het waarschijnlijk nooit meer worden. Dat geldt ook voor onze welvaart.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |