abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205759948
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 22:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Gelet op de forse tariefsverhoging is het niet ondenkbaar dat mensen met een variabel contract overstappen naar een andere aanbieder waardoor ze weer inkomsten verliezen. Als ze dat compenseren met een nóg hoger tarief dan krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect met nog meer wegtrekkende klanten.
Afgelopen dagen hier in de UK rondgekeken, maar overstappen is vrijwel onmogelijk. Vrijwel geeneen provider bied vaste contracten aan, en overstappen naar een ander variabel contract heeft geen zin. Denk niet dat het in NL veel anders zal zijn.

Wat wel erg gaat wringen hier in de UK zijn de record profits die er gemaakt worden. British Gas maakte vorig jaar iets van 220 miljoen winst, dit jaar gaat dat ruim meer dan een miljard worden. Ze zeggen 10% van hun winst te gebruiken door huishouden die het nodig hebben £1500 te steunen. Echter, een oud ceo van BG heeft aangegeven dat de hulp die ze bieden ongeveer 1% van hun winst van dit jaar zal zijn. Hoe kun je verkopen dat mensen torenhoge rekeningen krijgen waardoor ze zwaar in de problemen komen, terwijl het bedrijf wat die rekeningen stuurt record-winsten maakt?
pi_205759981
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 23:21 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Misschien heeft hij zo'n dingetje.
https://www.bol.com/nl/nl(...)ar/9300000015962933/
Ik weet niet of hij zo'n dingetje heeft.
pi_205760040
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 23:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Afgelopen dagen hier in de UK rondgekeken, maar overstappen is vrijwel onmogelijk. Vrijwel geeneen provider bied vaste contracten aan, en overstappen naar een ander variabel contract heeft geen zin. Denk niet dat het in NL veel anders zal zijn.

[ afbeelding ]

Wat wel erg gaat wringen hier in de UK zijn de record profits die er gemaakt worden. British Gas maakte vorig jaar iets van 220 miljoen winst, dit jaar gaat dat ruim meer dan een miljard worden. Ze zeggen 10% van hun winst te gebruiken door huishouden die het nodig hebben £1500 te steunen. Echter, een oud ceo van BG heeft aangegeven dat de hulp die ze bieden ongeveer 1% van hun winst van dit jaar zal zijn. Hoe kun je verkopen dat mensen torenhoge rekeningen krijgen waardoor ze zwaar in de problemen komen, terwijl het bedrijf wat die rekeningen stuurt record-winsten maakt?
Daarom gewoon een winstplafond invoeren ipv een maximumprijs. De prijzen van heel veel zaken zijn allang niet meer gebaseerd op de waarde, maar nog slechts op wat mensen bereid zijn te betalen. Dit is gekkenwerk.
pi_205760064
Ik vind het moeilijk niet cynisch(er :') ) te worden in deze situatie. Ik heb nog een contract voor 2,5 jaar, maar vraag me af hoeveel wanbetalers mijn (gelukkig op papier goed solvabele) leverancier aan kan.

De komende 5 jaar worden erg turbulent. Ik heb weinig hoop op een snelle oplossing van onze regering/EU. Dit gaat allemaal wel even duren met genoeg slachtoffers als gevolg door alle beperkingen en onmachtige overheden. Dat "beetje armer worden" kan zomaar een fors understatement worden.

Hopelijk gaat de prijs wel wat stabiliseren na de winter. Wordt eens tijd dat de Oekraïneoorlog in een low-intensity conflict gaat veranderen of langdurig staakt het vuren. Maar ook dit kan nog maanden of zelfs jaren doorslepen.

Ik voel steeds meer in mijn omgeving een "ik regel mijn eigen zaakjes wel en de rest bekijkt het zich maar"-mentaliteit.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_205760320
Ik begrijp eigenlijk wel waarom de regering voor de komende winter nog geen compensatie heeft aangekondigd, want nu denkt een forse deel van de bevolking zelf na over hoe ze de winter door gaan komen en nemen ze zelf maatregelen. Dat is veel beter dan dat de regering voor alles maar moet opdraaien. Natuurlijk moet de regering uiteindelijk de hulpbehoeftigen helpen, maar eerst moet ze alles persen uit wat mogelijk is op vrijwillig vlak. Alle extra hulp moeten de overheid betalen, en dus uiteindelijk wordt het betaald door haar burgers.

De Luxemburgse minister zei 1 á 2 winters en we zijn onafhankelijk van het Russische gas. De Belgische premier had het over 5 á 10 jaar. Ik denk zelf dat het zeker 1 á 2 winters gaat duren, maar dat bij hoge nood procedures enorm versneld worden. De verwachting van 5 á 10 jaar lijkt mij te passen bij het scenario dat we de rechtszekerheid niet wijzigen, maar dat is in een situatie met groot algemeen belang onhaalbaar en onwenselijk. Ik gok dat we binnen 5 jaar weer alles op de rit hebben. Hopelijk blijft alles rustig in Azië, anders blijven we voorlopig in de achterbaan zitten.
pi_205760377
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp eigenlijk wel waarom de regering voor de komende winter nog geen compensatie heeft aangekondigd, want nu denkt een forse deel van de bevolking zelf na over hoe ze de winter door gaan komen en nemen ze zelf maatregelen. Dat is veel beter dan dat de regering voor alles maar moet opdraaien. Natuurlijk moet de regering uiteindelijk de hulpbehoeftigen helpen, maar eerst moet ze alles persen uit wat mogelijk is op vrijwillig vlak. Alle extra hulp moeten de overheid betalen, en dus uiteindelijk wordt het betaald door haar burgers.

De Luxemburgse minister zei 1 á 2 winters en we zijn onafhankelijk van het Russische gas. De Belgische premier had het over 5 á 10 jaar. Ik denk zelf dat het zeker 1 á 2 winters gaat duren, maar dat bij hoge nood procedures enorm versneld worden. De verwachting van 5 á 10 jaar lijkt mij te passen bij het scenario dat we de rechtszekerheid niet wijzigen, maar dat is in een situatie met groot algemeen belang onhaalbaar en onwenselijk. Ik gok dat we binnen 5 jaar weer alles op de rit hebben. Hopelijk blijft alles rustig in Azië, anders blijven we voorlopig in de achterbaan zitten.
Lekker 2000 watt stroomkachels hamsteren, zodat ze medio de eerste vorst het stroomnet kunnen overbelasten. Wat een weldoordachte strategie van dit geweldige kabinet.
blablablabla
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 02:52:59 #203
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205760670
quote:

Klopt, de overheid zinspeelt op een zo'n elastische mogelijk vraag naar gas (elektriciteit) substitutie verergert de zaak terwijl er naar substitutie gezocht moet worden door bedrijven en burgers.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205761046
quote:

De hele infrastructuur in het hele land moet veranderd worden. Er zijn niet genoeg mensen om dit ultrasnel te bouwen, en iedereen wil het tegelijk doen, dus torenhoge prijzen. Alternatieven voor gas zijn beperkt. En ga zo maar door. Ik ga uit van een transitie van 5 jaar, en dan heeft de overheid snel voor elkaar.
Luxemburg is ook een nogal dunbevolkt gebied met wat grotere kernen. België lijkt wat meer op Nederland.
pi_205761082
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 08:26 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De hele infrastructuur in het hele land moet veranderd worden. Er zijn niet genoeg mensen om dit ultrasnel te bouwen, en iedereen wil het tegelijk doen, dus torenhoge prijzen. Alternatieven voor gas zijn beperkt. En ga zo maar door. Ik ga uit van een transitie van 5 jaar, en dan heeft de overheid snel voor elkaar.
Luxemburg is ook een nogal dunbevolkt gebied met wat grotere kernen. België lijkt wat meer op Nederland.
5 jaar is wel extreem utopisch en dat is fan nog een understatement
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:37:53 #206
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205761084
quote:

[..]
Gelet op de forse tariefsverhoging is het niet ondenkbaar dat mensen met een variabel contract overstappen naar een andere aanbieder waardoor ze weer inkomsten verliezen. Als ze dat compenseren met een nóg hoger tarief dan krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect met nog meer wegtrekkende klanten.
Maar dat geld voor iedereen. Redelijk normale economie. Ik dacht meer aan teveel lage vaste contracten.

En bij een faillissements risico houd ik liefst mijn voorschot zo laag mogelijk omdat ik tot nu toe meer betaald heb dan verbruikt
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205761128
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 08:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
5 jaar is wel extreem utopisch en dat is fan nog een understatement
Ik hoor al sinds februari niets dan wensdenken. Ik hoop op 5 jaar, maar realiteit is weerbarstig.
pi_205761157
quote:

[..]
Als je bij je maatschappij blijft zitten bieden ze een stuk goedkopere tarieven dan dat je nu ergens nieuwe klant word.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:09:36 #209
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205761512
Lekker op het kabinet kankeren is natuurlijk heel productief en zinvol, maar ik denk dat de overheid zo ongeveer even machteloos is als wij. Jazeker korte termijn kan er pijn gedempt worden, maar lange termijn is de combinatie van hoge inflatie, onbeschikbaarheid grondstoffen en onbeschikbaarheid mensen een combinatie die structurele maatregelen op dit moment zo goed als onmogelijk maakt.

Eerst moet er iets stuk ben ik bang. Bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en een stukje economie om daadwerkelijk resources (mensen en middelen) vrij te spelen om het electriciteitsnet aan te pakken, om een deltaplan voor de energietransitie in te zetten. Nu daarmee starten is kansloos. We zitten namelijk in de unieke situatie dat de economie tegelijkertijd en oververhit is en eigenlijk ook al in puin ligt. Dat stuk wat in puin ligt is door onder andere COVID steun in stand gebleven. Daar werken nu veel mensen die eigenlijk in de transitie ingezet zouden moeten worden.
pi_205761605
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Lekker op het kabinet kankeren is natuurlijk heel productief en zinvol, maar ik denk dat de overheid zo ongeveer even machteloos is als wij. Jazeker korte termijn kan er pijn gedempt worden, maar lange termijn is de combinatie van hoge inflatie, onbeschikbaarheid grondstoffen en onbeschikbaarheid mensen een combinatie die structurele maatregelen op dit moment zo goed als onmogelijk maakt.

Eerst moet er iets stuk ben ik bang. Bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en een stukje economie om daadwerkelijk resources (mensen en middelen) vrij te spelen om het electriciteitsnet aan te pakken, om een deltaplan voor de energietransitie in te zetten. Nu daarmee starten is kansloos. We zitten namelijk in de unieke situatie dat de economie tegelijkertijd en oververhit is en eigenlijk ook al in puin ligt. Dat stuk wat in puin ligt is door onder andere COVID steun in stand gebleven. Daar werken nu veel mensen die eigenlijk in de transitie ingezet zouden moeten worden.
Onzin.
Overheden kunnen keihard ingrijpen door een maximum te stellen.

Ze willen alleen niet want we moeten met zn allen armer worden.
Lekker aandacht afleiden met een gemaakte asielcrisis...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205761621
quote:

Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.
pi_205761714
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Onzin.

Als er een maximum ingesteld gaat worden zullen die bedrijven op een gegeven moment failliet gaan, dan ben je nog verder van huis.
pi_205761764
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:41 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Als er een maximum ingesteld gaat worden zullen die bedrijven op een gegeven moment failliet gaan, dan ben je nog verder van huis.
Liever bedrijven failliet dan de complete middenklasse.
1947-2016
pi_205761787
TT even aanpassen naar ¤5,- per m3
Vakman pur sang
pi_205761805
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:28 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.
Als het allemaal intrinsiek was vanuit de EU dan gingen we al 10 jaar geleden langzaam van het gas af.
In de afgelopen tien jaar zijn we gaan heulen met Rusland omdat rijke partijen hier beter van werden.

Nu mag de middenklasse bloeden om heel snel af te kicken.

Groen consumeren is fake. Echt groen is armoede, dus wat dat betreft zijn we op de goede weg.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_205761807
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Onzin.

Een maximum, waar hebben we dat nog meer gehoord? Ohja.. Hongarije! Zou zeggen, lees je in hoe dat daar is uitgepakt en je zal snel van mening zijn dat een maximum niet een oplossing is.

De enige oplossing is nu: gaskraan volledig open in Groningen. Heel lullig voor mensen die daar wonen, maar ik denk dat de belangen voor de rest van Europa nu groter zijn.
pi_205761815
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:51 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]

De enige oplossing is nu: gaskraan volledig open in Groningen. Heel lullig voor mensen die daar wonen, maar ik denk dat de belangen voor de rest van Europa nu groter zijn.
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?
Zal al het gas verdeeld moeten worden volgens contracten met de f*cking EU?
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_205761839
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nou, die volgen vanzelf als bedrijven failliet gaan..
pi_205761847
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:53 schreef BertV het volgende:

[..]
Dat is de hamvraag. Gooi die zooi nu open en zorg voor rust op de markt. Maar goed, d66 he..
pi_205761857
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:56 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, die volgen vanzelf als bedrijven failliet gaan..
Als de middenklasse weg is vallen veel bedrijven ook om dus ja wat is wijsheid.
pi_205761909
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:53 schreef BertV het volgende:

[..]
Ja. Wij zijn geen soeverein land meer. De EU bepaalt wat we met ons gas mogen doen.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:08:15 #222
403588 mcmlxiv
pi_205761917
De reacties laten precies zien waarom de overheid even machteloos is als wij.

Oekraïne-Rusland. Tja, wanneer je begrijpt dat Putin al in 2021 is begonnen met destabiliseren door via Gazprom niet de voorraden van vorig jaar aan te vullen, dan kun je inderdaad denken dat deze oorlog alleen over Oekraïne gaat. En zelfs al gaat deze oorlog in jouw beleving alleen over Oekraïne, genocide is sowieso wel een dingetje

Prijsmaximalisatie. Tja tientallen miljarden bij de staatsschuld oppompen of de energiemaatschappijen failliet laten gaan dus. Wie weet komt er wel iets dergelijks uit, maar dan is nu aankondigen veel te vroeg.

Nationaliseren, terug naar vroeger. Wie weet, best een aardig idee, gecombineerd met transitie. Maar ook een extreem complex plan waarvoor veel menskracht nodig is.

Bottomline kun je Rutte c.s. Best veel verwijten, maar deze crisis is voor elke regering zo ongeveer onoplosbaar, althans onoplosbaar zonder behoorlijke pijn. En dan heb ik het nog niet eens over het belangrijkste politieke probleem van massale versnippering, van totaal gebrek aan draagvlak voor welk gebied dan ook. Politiek is een continu achterhoede gevecht geworden waarbij of bevolkingsgroep A of bevolkingsgroep B “dit is niet acceptabel” loopt te janken.
pi_205762005
quote:

[..]
Dan geen energie en ook geen middenklasse meer.
pi_205762027
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:28 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
De EU doet wat hen opgedragen wordt door de VS, het is gewoon zielig.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:56:17 #225
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205762264
quote:

Daarom zie ik meer in een (hoge) cap zodat besparen nog steeds loont maar de extreme gevallen hopelijk voorkomen kunnen worden.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:58:30 #226
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205762289
quote:

Het is ook de schuld van de overheid. Zonder de boycot van Rusland was er weinig aan de hand geweest. Of die boycot goed of slecht is laat ik dan even buiten beschouwing.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:17:14 #227
403588 mcmlxiv
pi_205762404
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 11:58 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Het is ook de schuld van de overheid. Zonder de boycot van Rusland was er weinig aan de hand geweest. Of die boycot goed of slecht is laat ik dan even buiten beschouwing.
“Weinig aan de hand geweest “. Tja zo kun je de intriges, de veroveringsdrang en het fascisme van Putin ook noemen.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:24:22 #228
19297 stinkie
pi_205762441
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 10:51 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Een maximum, waar hebben we dat nog meer gehoord? Ohja.. Hongarije! Zou zeggen, lees je in hoe dat daar is uitgepakt en je zal snel van mening zijn dat een maximum niet een oplossing is.

dat Hongarije dat nu 2 kerncentrales krijgt vi Rusland? Want kernenergie valt buiten de sancties.
Dus rusland heeft nog steeds inkomen, Hongarije minder energie problemen en EU is nog steeds een tandloze tijger.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:28:59 #229
19297 stinkie
pi_205762468
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 12:17 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
“Weinig aan de hand geweest “. Tja zo kun je de intriges, de veroveringsdrang en het fascisme van Putin ook noemen.
En in hoeverre hebben Verhofstadt en meer recente van der leyden hier aan meegedaan?

Ukrainie was altijd een shithole country en nu ineens het verlichtte Europa? Ondertussen hebben we hier een energie probleem en doen de sancties helemaal niets.
Leuk artikel ook in FD vandaag. Precies in de lijn dat Hongarije nu kerncentrales geleverd krijgt
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:44:47 #230
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205762570
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 12:17 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Daarom zeg ik dat er ook bij maar het is wel de reden waarom we nu in de shit zitten.
pi_205762608
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 11:58 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Man man man, de voorraden in o.a. NL werden door Gazprom al klein gehouden en de prijzen liepen al op voordat de meeste Nederlanders wisten waar Oekraïne ligt. Nee, Poetin heeft ons bij de ballen en dar had ie zonder sancties net zo hard misbruik van gemaakt. Hooguit over een iets langere periode uitgesmeerd. Het doel van de man is Rusland en de macht daarvan te vergroten. Dus als de wereld Oekraïne aan Rusland had 'geschonken' dan waren de Baltische staten nu aan de beurt geweest.

Europa heeft de fout gemaakt afhankelijk te worden van één leverancier dus gaan automatisch de prijzen steeds verder omhoog. Met of zonder sancties.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:56:52 #232
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205762634
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 12:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Man man man, de voorraden in o.a. NL werden door Gazprom al klein gehouden en de prijzen liepen al op voordat de meeste Nederlanders wisten waar Oekraïne ligt. Nee, Poetin heeft ons bij de ballen en dar had ie zonder sancties net zo hard misbruik van gemaakt. Hooguit over een iets langere periode uitgesmeerd. Het doel van de man is Rusland en de macht daarvan te vergroten. Dus als de wereld Oekraïne aan Rusland had 'geschonken' dan waren de Baltische staten nu aan de beurt geweest.

Europa heeft de fout gemaakt afhankelijk te worden van één leverancier dus gaan automatisch de prijzen steeds verder omhoog. Met of zonder sancties.
Nee veel minder hoor, dit komt voor 90% door het gedoe nu.

En nogmaals ik heb het helemaal niet of het nu wel of niet goed is om die sancties in te stellen.
pi_205762747
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 12:56 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Nee veel minder hoor, dit komt voor 90% door het gedoe nu.

En nogmaals ik heb het helemaal niet of het nu wel of niet goed is om die sancties in te stellen.
Wat ik zeggen wil is dat als een partij een machtsmiddel heeft dat het dan vroeg of laat maar altijd een keer ingezet gaat worden. Hier is alleen altijd de redenering geweest dat Rusland ook maar een afnemer heeft waardoor er een soort van evenwicht zou ontstaan. Niet dus.

Maar nogmaals, de sabotage van wintervoorraden, gevolgd door prijsverhogingen was dus al een jaar eerder ingezet.

Vergeet niet dat Rusland op termijn zich zelf in de vingers snijdt. Er is een braindrain van een half miljoen mensen en hoewel gas geen drol kost in Rusland zijn de andere prijzen echt niet misselijk en zie je ook lege schappen tot achter in Siberië aan toe.

Film van iemand die geen politiek bedrijft in het kanaal. Kijk eens tussen de lijnen door naar prijzen en beschikbaarheid van met name fastfood..
pi_205763713
quote:

[..]
En waar gaat je energie dan vandaan komen, als de energiebedrijven ofwel failliet zijn, ofwel niets meer inkopen omdat het door de overheid ingestelde maximale tarief lager is dan de huidige inkoopprijs voor energie op de internationale handelsmarkt?

Ofwel: hoe gaat een maximumtarief daadwerkelijk iets oplossen voor de middenklasse?

Het enige wat de echt kan zorgen voor een nieuw evenwicht op de energiemarkt, is drastisch het verbruik verminderen. Zodat vraag en aanbod binnen Europa weer in balans komen. Dat kan 'vrijwillig' met hoge prijzen. Of verplicht door energie te rantsoeneren. Maximaal 750m³ gas en 2000kWh per huishouden, of het equivalent daarvan in andere vormen van energie (stadsverwarming, all-electric, stookolie). Das genoeg om een slecht geïsoleerde woonkamer redelijk op temperatuur te houden, te douchen, koken, verlichting te laten branden, de koelkast te laten draaien etc.
En tegelijkertijd bedrijven ook een 20-25% reductie-eis opleggen voor komende winter.

Maar dat wil de middenklasse waarschijnlijk niet. Want men zal toch zelf maar verantwoordelijkheid moeten nemen. Nee "de regering...."

[ Bericht 38% gewijzigd door Ivo1985 op 27-08-2022 15:17:45 ]
pi_205763741
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En waar gaat je energie dan vandaan komen, als de energiebedrijven ofwel failliet zijn, ofwel niets meer inkopen omdat het door de overheid ingestelde maximale tarief lager is dan de huidige inkoopprijs voor energie op de internationale handelsmarkt?

Ofwel: hoe gaat een maximumtarief daadwerkelijk iets oplossen voor de middenklasse?
I dont give a shit. Koop de failliete inboedel en maak er een staatsbedrijf van. Zoals eigenlijk altijd met nutsbedrijven hoort te zijn. Zo zie je maar weer dat die privatisering van nuts eigenlijk gewoon alleen maar nadelen heeft. Nu ook weer.
1947-2016
pi_205763753
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
I dont give a shit. Koop de failliete inboedel en maak er een staatsbedrijf van. Zoals eigenlijk altijd met nutsbedrijven hoort te zijn. Zo zie je maar weer dat die privatisering van nuts eigenlijk gewoon alleen maar nadelen heeft. Nu ook weer.
Dan betaal je via de belasting/inflatie. Met Putin praten lijkt me een beter idee.
pi_205763778
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:15 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Dan betaal je via de belasting/inflatie. Met Putin praten lijkt me een beter idee.
Nee, met die man moet nooit meer gesproken worden, nog geen woord.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_205763797
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als het een staatsbedrijf op de internationale markt inkopen doet zijn de prijzen ineens op magische wijze lager?

Of moet er dan een enorme sloot geld bij, zodat je op andere manieren net zo veel betaalt voor hetzelfde. Alleen dat je dat niet door hebt en door de collectiviteit verspilling/onzuinigheid niet wordt afgestraft en de benodigde reductie in verbruik dus ook minder snel gerealiseerd wordt?
pi_205763809
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:18 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nee, met die man moet nooit meer gesproken worden, nog geen woord.
Moeten we nooit meer met landen gaan praten die ooit een oorlog zijn gestart? of alleen Putin?
pi_205763818
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:22 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Moeten we nooit meer met landen gaan praten die ooit een oorlog zijn gestart? of alleen Putin?
Daar heb ik het niet over, ik had het puur of die gifmenger. We kunnen weer met de Russen praten zodra die maniak onder de zoden ligt en ze een andere koers gaan varen.
pi_205763866
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:23 schreef Hathor het volgende:

[..]
Daar heb ik het niet over, ik had het puur of die gifmenger. We kunnen weer met de Russen praten zodra die maniak onder de zoden ligt en ze een andere koers gaan varen.
Dan een jarenlange economische crisis want een goedkoop alternatief is er niet.
pi_205763886
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:28 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Dan een jarenlange economische crisis want een goedkoop alternatief is er niet.
Dat is dan maar zo, komen we ook wel weer uit. Afhankelijk zijn van de Russen moet je niet willen, nooit.
pi_205763912
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:30 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dat is dan maar zo, komen we ook wel weer uit. Afhankelijk zijn van de Russen moet je niet willen, nooit.
Heeft de afgelopen 50(?) jaar goed gewerkt.
pi_205763959
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:33 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Heeft de afgelopen 50(?) jaar goed gewerkt.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_205763975
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:41 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Nee zoals het voorheen was zal het waarschijnlijk nooit meer worden. Dat geldt ook voor onze welvaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')