Lekker 2000 watt stroomkachels hamsteren, zodat ze medio de eerste vorst het stroomnet kunnen overbelasten. Wat een weldoordachte strategie van dit geweldige kabinet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp eigenlijk wel waarom de regering voor de komende winter nog geen compensatie heeft aangekondigd, want nu denkt een forse deel van de bevolking zelf na over hoe ze de winter door gaan komen en nemen ze zelf maatregelen. Dat is veel beter dan dat de regering voor alles maar moet opdraaien. Natuurlijk moet de regering uiteindelijk de hulpbehoeftigen helpen, maar eerst moet ze alles persen uit wat mogelijk is op vrijwillig vlak. Alle extra hulp moeten de overheid betalen, en dus uiteindelijk wordt het betaald door haar burgers.
De Luxemburgse minister zei 1 á 2 winters en we zijn onafhankelijk van het Russische gas. De Belgische premier had het over 5 á 10 jaar. Ik denk zelf dat het zeker 1 á 2 winters gaat duren, maar dat bij hoge nood procedures enorm versneld worden. De verwachting van 5 á 10 jaar lijkt mij te passen bij het scenario dat we de rechtszekerheid niet wijzigen, maar dat is in een situatie met groot algemeen belang onhaalbaar en onwenselijk. Ik gok dat we binnen 5 jaar weer alles op de rit hebben. Hopelijk blijft alles rustig in Azië, anders blijven we voorlopig in de achterbaan zitten.
Klopt, de overheid zinspeelt op een zo'n elastische mogelijk vraag naar gas (elektriciteit) substitutie verergert de zaak terwijl er naar substitutie gezocht moet worden door bedrijven en burgers.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
Ik begrijp eigenlijk wel waarom de regering voor de komende winter nog geen compensatie heeft aangekondigd, want nu denkt een forse deel van de bevolking zelf na over hoe ze de winter door gaan komen en nemen ze zelf maatregelen. Dat is veel beter dan dat de regering voor alles maar moet opdraaien. Natuurlijk moet de regering uiteindelijk de hulpbehoeftigen helpen, maar eerst moet ze alles persen uit wat mogelijk is op vrijwillig vlak. Alle extra hulp moeten de overheid betalen, en dus uiteindelijk wordt het betaald door haar burgers.
De Luxemburgse minister zei 1 á 2 winters en we zijn onafhankelijk van het Russische gas. De Belgische premier had het over 5 á 10 jaar. Ik denk zelf dat het zeker 1 á 2 winters gaat duren, maar dat bij hoge nood procedures enorm versneld worden. De verwachting van 5 á 10 jaar lijkt mij te passen bij het scenario dat we de rechtszekerheid niet wijzigen, maar dat is in een situatie met groot algemeen belang onhaalbaar en onwenselijk. Ik gok dat we binnen 5 jaar weer alles op de rit hebben. Hopelijk blijft alles rustig in Azië, anders blijven we voorlopig in de achterbaan zitten.
De hele infrastructuur in het hele land moet veranderd worden. Er zijn niet genoeg mensen om dit ultrasnel te bouwen, en iedereen wil het tegelijk doen, dus torenhoge prijzen. Alternatieven voor gas zijn beperkt. En ga zo maar door. Ik ga uit van een transitie van 5 jaar, en dan heeft de overheid snel voor elkaar.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
5 jaar is wel extreem utopisch en dat is fan nog een understatementquote:Op zaterdag 27 augustus 2022 08:26 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
De hele infrastructuur in het hele land moet veranderd worden. Er zijn niet genoeg mensen om dit ultrasnel te bouwen, en iedereen wil het tegelijk doen, dus torenhoge prijzen. Alternatieven voor gas zijn beperkt. En ga zo maar door. Ik ga uit van een transitie van 5 jaar, en dan heeft de overheid snel voor elkaar.
Luxemburg is ook een nogal dunbevolkt gebied met wat grotere kernen. België lijkt wat meer op Nederland.
Maar dat geld voor iedereen. Redelijk normale economie. Ik dacht meer aan teveel lage vaste contracten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 22:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gelet op de forse tariefsverhoging is het niet ondenkbaar dat mensen met een variabel contract overstappen naar een andere aanbieder waardoor ze weer inkomsten verliezen. Als ze dat compenseren met een nóg hoger tarief dan krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect met nog meer wegtrekkende klanten.
Ik hoor al sinds februari niets dan wensdenken. Ik hoop op 5 jaar, maar realiteit is weerbarstig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 08:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
5 jaar is wel extreem utopisch en dat is fan nog een understatement
Als je bij je maatschappij blijft zitten bieden ze een stuk goedkopere tarieven dan dat je nu ergens nieuwe klant word.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 22:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gelet op de forse tariefsverhoging is het niet ondenkbaar dat mensen met een variabel contract overstappen naar een andere aanbieder waardoor ze weer inkomsten verliezen. Als ze dat compenseren met een nóg hoger tarief dan krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect met nog meer wegtrekkende klanten.
Onzin.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Lekker op het kabinet kankeren is natuurlijk heel productief en zinvol, maar ik denk dat de overheid zo ongeveer even machteloos is als wij. Jazeker korte termijn kan er pijn gedempt worden, maar lange termijn is de combinatie van hoge inflatie, onbeschikbaarheid grondstoffen en onbeschikbaarheid mensen een combinatie die structurele maatregelen op dit moment zo goed als onmogelijk maakt.
Eerst moet er iets stuk ben ik bang. Bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en een stukje economie om daadwerkelijk resources (mensen en middelen) vrij te spelen om het electriciteitsnet aan te pakken, om een deltaplan voor de energietransitie in te zetten. Nu daarmee starten is kansloos. We zitten namelijk in de unieke situatie dat de economie tegelijkertijd en oververhit is en eigenlijk ook al in puin ligt. Dat stuk wat in puin ligt is door onder andere COVID steun in stand gebleven. Daar werken nu veel mensen die eigenlijk in de transitie ingezet zouden moeten worden.
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Lekker op het kabinet kankeren is natuurlijk heel productief en zinvol, maar ik denk dat de overheid zo ongeveer even machteloos is als wij. Jazeker korte termijn kan er pijn gedempt worden, maar lange termijn is de combinatie van hoge inflatie, onbeschikbaarheid grondstoffen en onbeschikbaarheid mensen een combinatie die structurele maatregelen op dit moment zo goed als onmogelijk maakt.
Eerst moet er iets stuk ben ik bang. Bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en een stukje economie om daadwerkelijk resources (mensen en middelen) vrij te spelen om het electriciteitsnet aan te pakken, om een deltaplan voor de energietransitie in te zetten. Nu daarmee starten is kansloos. We zitten namelijk in de unieke situatie dat de economie tegelijkertijd en oververhit is en eigenlijk ook al in puin ligt. Dat stuk wat in puin ligt is door onder andere COVID steun in stand gebleven. Daar werken nu veel mensen die eigenlijk in de transitie ingezet zouden moeten worden.
Als er een maximum ingesteld gaat worden zullen die bedrijven op een gegeven moment failliet gaan, dan ben je nog verder van huis.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin.
Overheden kunnen keihard ingrijpen door een maximum te stellen.
Ze willen alleen niet want we moeten met zn allen armer worden.
Lekker aandacht afleiden met een gemaakte asielcrisis...
Liever bedrijven failliet dan de complete middenklasse.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:41 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Als er een maximum ingesteld gaat worden zullen die bedrijven op een gegeven moment failliet gaan, dan ben je nog verder van huis.
Als het allemaal intrinsiek was vanuit de EU dan gingen we al 10 jaar geleden langzaam van het gas af.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:28 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.
Een maximum, waar hebben we dat nog meer gehoord? Ohja.. Hongarije! Zou zeggen, lees je in hoe dat daar is uitgepakt en je zal snel van mening zijn dat een maximum niet een oplossing is.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin.
Overheden kunnen keihard ingrijpen door een maximum te stellen.
Ze willen alleen niet want we moeten met zn allen armer worden.
Lekker aandacht afleiden met een gemaakte asielcrisis...
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:51 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De enige oplossing is nu: gaskraan volledig open in Groningen. Heel lullig voor mensen die daar wonen, maar ik denk dat de belangen voor de rest van Europa nu groter zijn.
Nou, die volgen vanzelf als bedrijven failliet gaan..quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Liever bedrijven failliet dan de complete middenklasse.
Dat is de hamvraag. Gooi die zooi nu open en zorg voor rust op de markt. Maar goed, d66 he..quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?
Zal al het gas verdeeld moeten worden volgens contracten met de f*cking EU?
Als de middenklasse weg is vallen veel bedrijven ook om dus ja wat is wijsheid.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:56 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, die volgen vanzelf als bedrijven failliet gaan..
Ja. Wij zijn geen soeverein land meer. De EU bepaalt wat we met ons gas mogen doen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik vertrouw het niet. Waarom is dit niet nu al een optie?
Zal al het gas verdeeld moeten worden volgens contracten met de f*cking EU?
Dan geen energie en ook geen middenklasse meer.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Liever bedrijven failliet dan de complete middenklasse.
De EU doet wat hen opgedragen wordt door de VS, het is gewoon zielig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 10:28 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Tjah, misschien was het toch handiger geweest om als EU niet een veredelde supermacht te acteren richting Rusland. Poetin kreeg de kaarten in handen op het moment dat Europa groen ging via gas.
Daarom zie ik meer in een (hoge) cap zodat besparen nog steeds loont maar de extreme gevallen hopelijk voorkomen kunnen worden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |