abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205751564
Het verrekenen gebeurt ook per jaar. Dat is het probleem allemaal niet. En natuurlijk zie ik het salderen en het net als een soort batterij. Iedereen die saldeert kijkt er op die manier naar.

Een batterij die ik in de zomer aan het opladen ben en in de winter langzaam ga ontladen. Mijn batterij raakt echter nooit geheel leeg. Maar moet toch 1 keer per jaar op nul worden gezet.

Voor mij is dat dan toch het meest gunstigste als ik de batterij weer op nul zet precies op het moment dat deze weer begint op te laden? ergens rond april zo ongeveer.

Verder kan ik mijn verbruik in de winter dus afstemmen op hoe vol ik de batterij in de zomer heb kunnen opladen. Slechte zomer is zuinig aan doen in de winter. Goede zomer is meer speelruimte in de winter.

Als de batterij op 12 januari weer op nul wordt gezet ga ik de rest van januari en februari eerst op de pof leven in de hoop het aankomende zomer er terug in te stoppen.
pi_205751659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:25 schreef Elan het volgende:

[..]
Is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend hoor. Woon zelf in een appartement, weliswaar koop maar je bent aan handen gebonden qua mogelijkheden als het gaat om verduurzaming. En dan is er nog het financiële aspect wat je niet moet onderschatten. Als je al ziet hoeveel mensen geraakt worden door deze energieprijzen kunnen en konden een hoop mensen die duizenden euro's die het vergt gewoon niet missen. Voor een grote groep zal dat eigen schuld dikke bult zijn maar voor een deel duidelijk niet.

De situatie is daarbij ook wel vrij snel geëscaleerd, een jaar geleden was er eigenlijk nog niks aan de hand met reguliere gas en elektravoorziening qua prijs. Tel daar bij op dat innovatie ook steeds sneller gaat dus zo vreemd is het niet dat mensen wat afwachtend waren.
Inderdaad, de enkeling of wellicht meer dan een enkeling die niet de fysieke mogelijkheden heeft vanwege appartement of ongeschikt dak.

Maar ik heb ook de investering gedaan. Wetende dat het een terugverdientijd heeft van 7-10 jaar. Van dat geld had ik ook op vakantie kunnen gaan. Maar ik koos voor investeren in de toekomst waar ik nu de vruchten van pluk.
Ook toen waren de prijzen nog niet als nu.

Veel mensen zijn ook afwachtend voor bv. een warmtepomp, want dat is nog zo nieuw dus de volgende generatie Wp zal vast wel beter zijn. Dus nog even wachten. Ja en de daaropvolgende generatie is nog weer beter dus toch nog weer even wachten. Enzovoort.

Als ik nog 5 jaar had gewacht had ik voor hetzelfde geld panelen met een 40% hogere opbrengst kunnen leggen. Maar had ik niet de winst van de afgelopen 5 jaar gehad. Onder de streep dus niks verloren.

Verduurzamen is ook een keus wat een beetje langetermijn visie vraagt. Genoeg die daar geen zin in hadden en nu met de gebakken peren zitten.
pi_205751719
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De poster rekent per kalenderjaar. Niet per contractjaar en insinueert dat hij stroom leent die hij eerst had opgeslagen 🤷‍♂️
Mijn jaarafrekening loopt van 12 januari tot 12 januari het jaar erop. Dus op 12 januari wordt mijn salderingsruimte verrekent en overschot uitbetaald. Vanaf die dag begint de teller weer op 0.
pi_205751733
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:38 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Mijn jaarafrekening loopt van 12 januari tot 12 januari het jaar erop. Dus op 12 januari wordt mijn salderingsruimte verrekent en overschot uitbetaald. Vanaf die dag begint de teller weer op 0.
Ja, logisch toch?
pi_205751832
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:28 schreef Glider76 het volgende:
Het verrekenen gebeurt ook per jaar. Dat is het probleem allemaal niet. En natuurlijk zie ik het salderen en het net als een soort batterij. Iedereen die saldeert kijkt er op die manier naar.

Een batterij die ik in de zomer aan het opladen ben en in de winter langzaam ga ontladen. Mijn batterij raakt echter nooit geheel leeg. Maar moet toch 1 keer per jaar op nul worden gezet.

Voor mij is dat dan toch het meest gunstigste als ik de batterij weer op nul zet precies op het moment dat deze weer begint op te laden? ergens rond april zo ongeveer.

Verder kan ik mijn verbruik in de winter dus afstemmen op hoe vol ik de batterij in de zomer heb kunnen opladen. Slechte zomer is zuinig aan doen in de winter. Goede zomer is meer speelruimte in de winter.

Als de batterij op 12 januari weer op nul wordt gezet ga ik de rest van januari en februari eerst op de pof leven in de hoop het aankomende zomer er terug in te stoppen.
dat kan je oplossen door op het moment dat de batterij gaat opladen over te stappen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205751838
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:28 schreef Glider76 het volgende:

Je leeft niet op de pof. Je koopt stroom in. In de zomer verkoop je weer stroom. Dat gaat alleen tegen een fictief hoog tarief. Wil je dat beter optimaliseren moet je betere verbruik schattingen doen. Wanneer de teller op nul gaat is daarbij niet relevant voor de uitwerking, het is voor jou alleen makkelijker.
pi_205751939
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je leeft niet op de pof. Je koopt stroom in. In de zomer verkoop je weer stroom. Dat gaat alleen tegen een fictief hoog tarief. Wil je dat beter optimaliseren moet je betere verbruik schattingen doen. Wanneer de teller op nul gaat is daarbij niet relevant voor de uitwerking, het is voor jou alleen makkelijker.
En dat is precies het punt wat ik probeer uit te leggen. Dat er 1 keer per jaar verrekent moet worden is logisch. Maar voor mij is het gunstiger als dit gebeurt omstreeks de periode dat je de buffer weer begint op te bouwen.

Zeker als je elk jaar zou willen overstappen wat ik voorheen wel deed.

Als je elk jaar hetzelfde verbruikt en opwekt en nooit overstapt is het inderdaad niet relevant op welke datum je dit doet. Maar als je het verbruik zou willen afstemmen op je opwek wel. En bij overstappen.

Mijn vraag aan mijn leverancier was dan ook of het mogelijk is de datum van jaarafrekening te verplaatsen naar 1 april. En hoe dit zou moeten. Vanaf die dag overgaan van variabel naar vast. Of overstappen naar andere leverancier.

Momenteel is beide niet mogelijk. Vaste contracten worden niet meer gegeven en bij overstappen betaal je de hoofdprijs. Dus voor nu moet ik het maar accepteren.

En ja, de stroom die ik dus in februari zal gebruiken moet ik dan eerst "lenen" en zal later in de zomer weer goedgemaakt worden.

Maar liever zie ik het anders. En dat ik mijn salderingsruimte in de gaten hou en aan de hand daarvan ga bepalen of ik de warmtepomp laat draaien of de pelletkachel.
pi_205752194
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:53 schreef Glider76 het volgende:

[..]
En dat is precies het punt wat ik probeer uit te leggen. Dat er 1 keer per jaar verrekent moet worden is logisch. Maar voor mij is het gunstiger als dit gebeurt omstreeks de periode dat je de buffer weer begint op te bouwen.

Zeker als je elk jaar zou willen overstappen wat ik voorheen wel deed.

Als je elk jaar hetzelfde verbruikt en opwekt en nooit overstapt is het inderdaad niet relevant op welke datum je dit doet. Maar als je het verbruik zou willen afstemmen op je opwek wel. En bij overstappen.

Mijn vraag aan mijn leverancier was dan ook of het mogelijk is de datum van jaarafrekening te verplaatsen naar 1 april. En hoe dit zou moeten. Vanaf die dag overgaan van variabel naar vast. Of overstappen naar andere leverancier.

Momenteel is beide niet mogelijk. Vaste contracten worden niet meer gegeven en bij overstappen betaal je de hoofdprijs. Dus voor nu moet ik het maar accepteren.

En ja, de stroom die ik dus in februari zal gebruiken moet ik dan eerst "lenen" en zal later in de zomer weer goedgemaakt worden.

Maar liever zie ik het anders. En dat ik mijn salderingsruimte in de gaten hou en aan de hand daarvan ga bepalen of ik de warmtepomp laat draaien of de pelletkachel.
Je leent niets. Je koopt in.
Net als dat je in de zomer niets opslaat, maar verkoopt.

Je zult gewoon je eigen verbruikt beter moeten schatten. Ik zie, net zo min als je leverancier, het probleem
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:24:05 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205752364
Ik zit even te denken of het gunstig is te zorgen dat ik per volgend jaar 1 juli een andere leverancier heb.

De periode 1 januari -> 1 juli is in principe prima, want de opbrengst april/mei/juni dekken het verbruik van januari/februari/maart wel, dit jaar zelfs ruimschoots.
Ik denk dat voor de periode 1 juli -> 1 januari hetzelfde geldt met de opbrengst van juli/augustus/september die het verbruik van oktober/november/december dekken, niet ruimschoots maar ook niet in de min.

Ergo; als ik qua contract meega met de halfjaarlijkse prijsaanpassingen, dan zit ik eigenlijk altijd goed.

Moeten we alleen nog een beetje gunstig bij 1 januari zien uit te komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205752575
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:24 schreef Leandra het volgende:
Ik zit even te denken of het gunstig is te zorgen dat ik per volgend jaar 1 juli een andere leverancier heb.

De periode 1 januari -> 1 juli is in principe prima, want de opbrengst april/mei/juni dekken het verbruik van januari/februari/maart wel, dit jaar zelfs ruimschoots.
Ik denk dat voor de periode 1 juli -> 1 januari hetzelfde geldt met de opbrengst van juli/augustus/september die het verbruik van oktober/november/december dekken, niet ruimschoots maar ook niet in de min.

Ergo; als ik qua contract meega met de halfjaarlijkse prijsaanpassingen, dan zit ik eigenlijk altijd goed.

Waarom zou je nu willen overstappen?
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:49:44 #207
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205752768
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:24 schreef Leandra het volgende:

Met salderen kan je weinig gebeuren, het enige wat je niet moet gaan doen is overstappen in maart als je de hoofdprijs kan aftikken voor je winterverbruik ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:51:54 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205752795
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom zou je nu willen overstappen?
Mijn contract liep 1 augustus bij Powerpeers af, omdat ik vind dat ze wat steken hebben laten vallen wilde ik dus overstappen, wel een maand opzegtermijn natuurlijk, dus ik heb 2 augustus de overstap naar Eneco geregeld, per 3 september :')

Daar ga ik natuurlijk wel op vastlopen als dat maar tot 1 januari duurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 26-08-2022 15:14:36 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:53:48 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205752825
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:49 schreef zalkc het volgende:

[..]
Met salderen kan je weinig gebeuren, het enige wat je niet moet gaan doen is overstappen in maart als je de hoofdprijs kan aftikken voor je winterverbruik ;)
Nee, dat snap ik, daarom had ik bedacht dat 1 januari en 1 juli ook prima data zijn, ook als er dan een tariefwijziging is en de TLV verandert.

Het is alleen nu even een punt.
Wat misschien ook alleen maar een punt is zolang ik niet weer op 0 zit qua verbruik en leveren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205753509
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:53 schreef Glider76 het volgende:

Feitelijk kan je de rekening beter krijgen als je verbruik weer hoger wordt dan je opwek. Evengoed je maandbedrag op nul zetten. Ook je verbruik in de zomer kan je aanpassen aan je opwek. B.v. door airco gebruik.

Maar het echte voordeel is dat als de leverancier failliet gaat dat je dan niet je opgespaarde kWtjes kwijt bent. Bij nat gaan ben je voorschot kwijt maar ook je Kw tegoed. Dus wat je wilt is eigenlijk niet eens slim.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:05:20 #211
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_205753717
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 09:13 schreef Golf8 het volgende:
Toch een seriwuesi vraag hè nu in de zomer doet iedereen 10 kuub verbruiken per maand laat dat 60 euro zijn als de gasprijs naar 6 euro per kuub gaat.

Gewoon in de winter de kachel uit laten extra dekentje en winterjas en klaar is iedereen dan is er toch paniek om niks of wat?

Bedrijven die gas gebruiken buiten beschouwing hè!,!
Ik heb in huizen gewoond waar het in de winter doodleuk 5 graden werd zonder verwarming aan, daar is dat gewoon echt geen optie.

Gas wordt bovendien voor andere zaken gebruikt die we ook graag behouden zoals kunstmest.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:16:36 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205753822
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:05 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Ik heb in huizen gewoond waar het in de winter doodleuk 5 graden werd zonder verwarming aan, daar is dat gewoon echt geen optie.

Dat vergeten een hoop mensen, daarbij krijg je ook echt een ongezonde situatie in huis als je het in de winter zo koud laat worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:24:24 #213
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_205753889
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vroeger gamede ik ook, toen ben ik gestopt en daar heb ik mijn hardware op aangepast nadat ik het energieverbruik zag.
Ik heb een 'game' laptop met een ryzen 5600h en een rtx 3050 videokaart aangesloten op een 25 inch monitor, als ik daar gewoon een beetje op internet en lichte taken doe dan verbruikt het hele zaakje (speakers, laptop én scherm) 35 watt. Ga ik gamen dan gaat het verbruik omhoog naar zo'n 100 tot 120 watt, valt nog reuze mee. Wat mijn setup tijdens volle belasting doet doet een gaming desktop rustig als je gewoon aan het internetten bent.

[ Bericht 31% gewijzigd door Metro2005 op 26-08-2022 15:42:30 ]
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_205753942
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
40 watt led panelen?

Wat voor kwekerij heb je xD
Daar kun je geen kwekerij mee aansturen hoor.

Voor in de werkplaats. Staat op 10 of 12 procent ofzo, zodat ik overal licht heb. Zijn panelen, 120x30cm, die aan het plafond hangen, die zorgen voor een geheel egaal licht, wat heel fijn werken is. Geen last van schaduwen enzo.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_205753956
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:24 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Ik heb een 'game' laptop met een ryzen 5600h en een rtx 3050 videokaart aangesloten op een 25 inch monitor, als ik daar gewoon een beetje op internet en lichte taken doe dan verbruikt het hele zaakje (speakers, laptop én scherm) 35 watt. Ga ik gamen dan gaat het verbruik omhoog naar zo'n 100 tot 120 watt, valt nog reuze mee. Wat mijn setup tijdens volle belasting doet doet een gaming desktop rustig als je gewoon aan het internetten bent.
Welcome to the Legion 😜

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:31 schreef Posergoth6667 het volgende:

[..]
Daar kun je geen kwekerij mee aansturen hoor.

Voor in de werkplaats. Staat op 10 of 12 procent ofzo, zodat ik overal licht heb. Zijn panelen, 120x30cm, die aan het plafond hangen, die zorgen voor een geheel egaal licht, wat heel fijn werken is. Geen last van schaduwen enzo.
Kwekerij was bedoeld als "geen normaal gebruik".

Maar als je een bedrijf aan huis hebt, is het dan niet boeiend om daar een meter tussen te duwen? Als bedrijfsonkosten?
pi_205753959
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Welcome to the Legion 😜
[..]
Kwekerij was bedoeld als "geen normaal gebruik".

Maar als je een bedrijf aan huis hebt, is het dan niet boeiend om daar een meter tussen te duwen? Als bedrijfsonkosten?
Ik heb geen bedrijf aan huis. Ik maak dingen voor eigen gebruik.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:42:39 #217
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_205754035
Sowieso hebben wij echt overal waar dat kan apparaten met energiebesparing in het achterhoofd staan. 2 laptops ipv desktops, A++++++++++ vriezer en koelkast, centrale afzuiging op laagste stand, overal LED verlichting en moderne CV ketel. Kachel staat in de winter al op 18 graden maximaal en vaak uit.

Jaarverbruik zit bij ons op 1950Kwh aan stroom en 500 kuub gas voor 2 personen in een rijtjeswoning met label C. Met de huidige prijzen zouden wij ook al richting de 400 euro per maand gaan, enige optie om dat nog lager te krijgen is door de kachel maar gewoon helemaal uit te laten. En zelfs dán stijgt ons maandbedrag naar zo'n 200 euro (nu 100) voor alleen de stroom en een beetje gas voor douchen (140 kuub ongeveer per jaar).

Tegen dit soort absurde prijsstijgingen kan je gewoon écht niet op bezuinigen.
pi_205754099
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:31 schreef Posergoth6667 het volgende:
Zijn panelen, 120x30cm, die aan het plafond hangen, die zorgen voor een geheel egaal licht, wat heel fijn werken is. Geen last van schaduwen enzo.
Geweldige dingen, ik heb er een boven mn buro hangen zonder dimmer. Gewoon knap licht op je werk als het een keer gewenst is. Staat niet heel vaak aan maar ik wil niet meer zonder.

Daarnaast 3 van 30 x 30 cm boven het aquarium. Daarvan vind ik het verbruik wel berst veel omdat ze toch een aantal uur per dag aan staan.
pi_205754100
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:34 schreef Posergoth6667 het volgende:

[..]
Ik heb geen bedrijf aan huis. Ik maak dingen voor eigen gebruik.
Oh oke
pi_205754136
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Geweldige dingen, ik heb er een boven mn buro hangen zonder dimmer. Gewoon knap licht op je werk als het een keer gewenst is. Staat niet heel vaak aan maar ik wil niet meer zonder.

Daarnaast 3 van 30 x 30 cm boven het aquarium. Daarvan vind ik het verbruik wel berst veel omdat ze toch een aantal uur per dag aan staan.
Het is fantastisch licht. Ik heb er 11 maar ze zijn gedimd zodat ze veel minder verbruiken maar wel bakken met licht geven. Merk ook echt dat als ze volluit staan, dat de transformatoren wel warm worden, gedimd niet.
pi_205754670
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 14:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Feitelijk kan je de rekening beter krijgen als je verbruik weer hoger wordt dan je opwek. Evengoed je maandbedrag op nul zetten. Ook je verbruik in de zomer kan je aanpassen aan je opwek. B.v. door airco gebruik.

Maar het echte voordeel is dat als de leverancier failliet gaat dat je dan niet je opgespaarde kWtjes kwijt bent. Bij nat gaan ben je voorschot kwijt maar ook je Kw tegoed. Dus wat je wilt is eigenlijk niet eens slim.
Mijn maandbedrag is momenteel 19.90 per maand. Voorheen was dit 14. Hoekwoning met 4 slaapkamers.

Veel lager zal wel niet lukken.

Verbruik in de zomer aanpassen met aircogebruik? Je bedoelt het overschot al direct opstoken door de airco te laten draaien als het niet nodig is?
pi_205755201
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 16:55 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Mijn maandbedrag is momenteel 19.90 per maand. Voorheen was dit 14. Hoekwoning met 4 slaapkamers.

Veel lager zal wel niet lukken.

Verbruik in de zomer aanpassen met aircogebruik? Je bedoelt het overschot al direct opstoken door de airco te laten draaien als het niet nodig is?
Als het niet nodig is dan niet aanzetten natuurlijk. Maar als het een twijfelgeval is dan kan je daar op sturen natuurlijk.
pi_205760616
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 08:53 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hmm dat is zeker een dilemma ja. Persoonlijk zou ik er vanuit gaan dat ze failliet gaan en zelf al zoeken naar een andere aanbieder die enigszins fatsoenlijke tarieven heeft. Na een faillissement word je als klant verplicht ondergebracht bij een andere aanbieder en dat gaan gegarandeerd schrikbarende tarieven worden. Door opzeggen heb je in ieder geval je voorschotten terug.

Het is bijna speltheorie, alles hangt af van de keuzes van de andere klanten.
Ik denk toch dat ik maar akkoord ga met de hogere tarieven, in de hoop dat ze dan niet failliet gaan.
Contact opzeggen is fijn voor het terug ontvangen van de voorschotten maar het is gewoon niet te doen om nu voor een fatsoenlijk tarief over te stappen. volgens de model contacten ga je met enigszins normaal gebruik al snel dik over de ¤600 per maand.
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:46:50 #224
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205761113
Gisteravond even de prijscheck gedaan bij Engie obv van de actuele variabele tarieven en dan ben ik 8! keer duurder uit :D 8)7 als nu ik nog bij hen onder een vast contract zit.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:53:33 #225
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205762238
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 08:46 schreef CoolGuy het volgende:
Gisteravond even de prijscheck gedaan bij Engie obv van de actuele variabele tarieven en dan ben ik 8! keer duurder uit :D 8)7 als nu ik nog bij hen onder een vast contract zit.
En het erge is dat het maar door blijft stijgen, check het volgende week weer en je zit al op x9.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205762524
Gas gaat richting 5,50¤/kuub :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:05:22 #227
16180 crew  CoolGuy
pi_205762712
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 11:53 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
En het erge is dat het maar door blijft stijgen, check het volgende week weer en je zit al op x9.
Ja maar dan betaal dan 90 euro :P

Maar, voor mensen die nu 100 euro betalen en dan 900 euro, dat is niet te doen.
pi_205762913
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 12:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Gas gaat richting 5,50¤/kuub :{
Dat hoop ik niet maar het is dan wel reden voor ongeveer iedereen om serieus te besparen. Een dag stoken wordt onbetaalbaar en zelfs te lang onder de douche.....
pi_205762955
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 13:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja maar dan betaal dan 90 euro :P

Maar, voor mensen die nu 100 euro betalen en dan 900 euro, dat is niet te doen.
Wij zitten met ons huidige verbruik dan op 13.000 euro per jaar alleen voor gas.
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:50:50 #230
16180 crew  CoolGuy
pi_205763119
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 13:39 schreef lily het volgende:

[..]
Wij zitten met ons huidige verbruik dan op 13.000 euro per jaar alleen voor gas.
Ja. We gaan met z'n allen kapot.
pi_205763167
quote:

[..]
Verwarm je met het dak eraf of wat :')
pi_205763209
quote:

[..]
2300m3? Heb je dan een groot huis of is de isolatie nog niet op voldoende?
pi_205763264
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 13:54 schreef ArnosL het volgende:

[..]
2300m3? Heb je dan een groot huis of is de isolatie nog niet op voldoende?
Oud huis. Vrijstaand. 225m2. Vrij uitzicht overal dus niet beschut. Veel ramen rondom. 5 personen waarvan 3 grote kinderen met aanhang die veel thuis vertoeven en studeren.

Isolatie is best oke maar het dak helaas niet nee.

Maar goed: die prijzen kunnen we absoluut niet betalen dus we moeten ons gaan beraden hoe of wat voordat ons contract is afgelopen.
pi_205763317
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 14:00 schreef lily het volgende:

[..]
Oud huis. Vrijstaand. 225m2. Vrij uitzicht overal dus niet beschut. Veel ramen rondom. 5 personen waarvan 3 grote kinderen met aanhang die veel thuis vertoeven en studeren.

Nog niet heel gek dan voor zo'n woning. M'n ouders hebben ook zo'n oppervlakte met een vrijstaande woning uit 2005. Die komen uit op 1450m3 dit jaar.

De ketel beter inregelen scheelde ze tov afgelopen jaar al bijna 300m3 gas.
pi_205763356
Ja, ketel hebben we lager gezet maar voor de zekerheid voor de winter nog maar eens naar kijken.
pi_205766759
Vriend van zoon was vanmiddag hier. Zijn ouders gaan van 100 euro per maand naar 700 deze maand, vertelde hij.
Hij gaf aan extra te gaan werken en mee te betalen (hij is 21). Ze zijn met hun drieën.

Best klote dat zo’n jongen niet voor zichzelf kan sparen maar zijn extra’s moet afdragen nu.

Maar van de andere kant. Hij deed er nogal luchtig over; het is zoals het is.

Onze zoon (van 21) denkt nog steeds dat het wel losloopt. Ja, ik moet toch dit of dat…
Nee, je moet helemaal niks meer als het zover is.

[ Bericht 27% gewijzigd door lily op 27-08-2022 20:02:23 ]
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:00:57 #237
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_205766825
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 19:53 schreef lily het volgende:
Vriend van zoon was vanmiddag hier. Zijn ouders gaan van 100 euro per maand naar 700 deze maand, vertelde hij.
Hij gaf aan extra te gaan werken en mee te betalen (hij is 21). Ze zijn met hun drieën.

Best klote dat zo’n jongen niet voor zichzelf kan sparen maar zijn extra’s moet afdragen nu.
De tering. Maar ik zou ook de oplossingen zoeken in besparing. Alleen die ruimtes verwarmen waar je bent. En gewoon niet verwarmen als je toch naar werk gaat of iets anders doet.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:02:40 #238
155227 crew  Guppy
dus
pi_205766838
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 19:53 schreef lily het volgende:

Jezus... Dit is toch niet te doen... Maar zijn die mensen overgestapt of zo dan? Dit moet toch haast wel een modelcontract zijn?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205766846
quote:

[..]

Maar goed: die prijzen kunnen we absoluut niet betalen dus we moeten ons gaan beraden hoe of wat voordat ons contract is afgelopen.
Ik had al eerder (in dit topic gezegd), tegenwoordig ben je al grootverbruiker met 2,000 m3 gas of meer. Maar met behoorlijk gezin, groot huis, en zeker vrijstaand op het platteland, is het gasverbruik hoog. Ook voor minder vermogende gezinnen.

Volgens Pieter Omtzigt (in bijdrage debat bij omvallen Welkom Energie) zit 1/6 van huishoudens op soortgelijk verbruik. Zeker geen minimale getallen.

Ik heb voor de gein gezocht of er een verdeling was in gasverbruik over huishoudens, maar dat is toch wel lastig te vinden.

Het is gewoon heel naar dat dit niet te betalen is. Ik ga gelukkig pas na de winter over in nieuwe tarieven, maar heb soortgelijk verbruik.
pi_205766863
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 20:02 schreef Guppy het volgende:

[..]
Jezus... Dit is toch niet te doen... Maar zijn die mensen overgestapt of zo dan? Dit moet toch haast wel een modelcontract zijn?
Dat weet ik verder niet.
Maar we weten allemaal dat dit aan het gebeuren is en we ermee moeten dealen.
  Moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:10:53 #241
155227 crew  Guppy
dus
pi_205766898
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 20:06 schreef lily het volgende:

[..]
Dat weet ik verder niet.
Maar we weten allemaal dat dit aan het gebeuren is en we ermee moeten dealen.
Ik vind dit wel echt schrijnend... Dit gaat zoveel mensen over de rand duwen :{
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205766991
quote:

[..]

Dan zou ik maar even heel snel de zolder isoleren voordat de winter begint
pi_205767029
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 20:19 schreef GM78 het volgende:

[..]
Dan zou ik maar even heel snel de zolder isoleren voordat de winter begint
Ja, snap ik. Maar die offertes waren niet bepaald mals.
Na een hoop andere isolatiemaatregelen is ons geld op.

Maar goed. We moeten wat, straks. Weet nog niet wat maar komt tijd komt raad.
pi_205767059
quote:

[..]

Kunnen die drie volwassenen kinderen niet mee betalen
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_205767072
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 20:26 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Kunnen die drie volwassenen kinderen niet mee betalen
Ze zijn niet volwassen. Althans, niet allemaal. 12, 17 en 21. De oudste studeert en de middelste gaat naar het mbo.

Enig idee wat die jongeren voor uurloon krijgen?

Maar goed, dit gaat niet om ons alleen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')