Klopt, maar geen medelijden met mensen met een koopwoning want die hadden toch ook de gelegenheid om zonnepanelen te kopen. Een enkeling daargelaten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 10:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Aan de andere kant krijg je wel een gigantische tweedeling binnen de samenleving. Van de groep mensen met een vast contract en die zonnepanelen en/of warmtepomp hebben en de rest die zich blauw moet betalen. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Ook bij veel huurwoningen zijn zonnepanelen wel mogelijk, het is niet jouw eigendom klopt alleen de huurder weigert om 2 euro p/m meer te betalen terwijl je 20 euro p/m kan besparen op electra.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Klopt, maar geen medelijden met mensen met een koopwoning want die hadden toch ook de gelegenheid om zonnepanelen te kopen. Een enkeling daargelaten.
Wel medelijden met mensen in een huurwoning. Die betalen het gelach terwijl het voor hun geen zin heeft om te investeren in besparingsmogelijkheden.
En ik heb een variabel contract en de prijzen zijn nog steeds acceptabel. Die hoge prijzen zijn vooral voor mensen die overstappen.
Dus nu overstappen moet je niet doen. Blijf zitten waar je zit ook al gaat je contract over naar variabel.
Het is niet eens gamenquote:Op vrijdag 26 augustus 2022 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
vroeger gamede ik ook, toen ben ik gestopt en daar heb ik mijn hardware op aangepast nadat ik het energieverbruik zag.
salderen moet op jaarbasis plaatvinden en dat staat in de wet. Dus wat jij opwekt in juli mag je wegstrepen met je verbruik in december, ongeacht tarief.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 11:57 schreef Glider76 het volgende:
Ik had zojuist mijn energie leverancier aan de lijn. Er was een eindeloze discussie ontstaan per mail over de datum van de jaarafrekening. Dit is op 12 januari en dan raak ik dus al mijn salderingsruimte(1600 KW) kwijt.
Tot dat de panelen weer wat gaan doen moet je dus eigenlijk eerst stroom van hun lenen wat je in de aankomende zomer dan weer probeert terug te geven aan hun. Terwijl ik op jaarbasis sinds de dag van installatie(2016) altijd meer heb opgewekt dan verbruikt.
Volgens hun maakt het niks uit op welke datum de jaarrekening komt en ze snapten mijn argumenten dus niet.
Toch aardig dat ze uit eigen initiatief dan mij bellen om nog eens te vragen wat mijn punt nu precies was.
Naar mijn idee is het beter om net voordat het nieuwe zonnepaneel seizoen begint de tellers op nul te zetten. Zo verbruik ik de hele winter wat ik voorgaande zomer heb opgewekt in plaats van dat ik enkele maanden eerst moet gaan lenen. En kan ik ook mijn salderingsruimte in de gaten houden om te beslissen of het verstandiger is om de warmptepomp of pelletkachel te stoken.
Maar goed, ik vroeg naar de tarieven. Ik betaal 1.72 per kuub gas en 35 cent per Kwh. Dat is met een variabel contract. Toch niet slecht dacht ik zo.
Nieuwe vaste contracten deden ze niet meer. En nieuwe klanten gaan 4.72 per kuub en 1 euro per Kwh betalen mocht je overstappen.
Ik was in de veronderstelling dat ik met een variabel contract ook variabele dagprijzen kreeg.
Het net is geen batterij. Als jij voor de zomer besluit over te stappen salderen je bij hun helemaal niets.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 11:57 schreef Glider76 het volgende:
Ik had zojuist mijn energie leverancier aan de lijn. Er was een eindeloze discussie ontstaan per mail over de datum van de jaarafrekening. Dit is op 12 januari en dan raak ik dus al mijn salderingsruimte(1600 KW) kwijt.
Tot dat de panelen weer wat gaan doen moet je dus eigenlijk eerst stroom van hun lenen wat je in de aankomende zomer dan weer probeert terug te geven aan hun. Terwijl ik op jaarbasis sinds de dag van installatie(2016) altijd meer heb opgewekt dan verbruikt.
Volgens hun maakt het niks uit op welke datum de jaarrekening komt en ze snapten mijn argumenten dus niet.
Toch aardig dat ze uit eigen initiatief dan mij bellen om nog eens te vragen wat mijn punt nu precies was.
Naar mijn idee is het beter om net voordat het nieuwe zonnepaneel seizoen begint de tellers op nul te zetten. Zo verbruik ik de hele winter wat ik voorgaande zomer heb opgewekt in plaats van dat ik enkele maanden eerst moet gaan lenen. En kan ik ook mijn salderingsruimte in de gaten houden om te beslissen of het verstandiger is om de warmptepomp of pelletkachel te stoken.
Maar goed, ik vroeg naar de tarieven. Ik betaal 1.72 per kuub gas en 35 cent per Kwh. Dat is met een variabel contract. Toch niet slecht dacht ik zo.
Nieuwe vaste contracten deden ze niet meer. En nieuwe klanten gaan 4.72 per kuub en 1 euro per Kwh betalen mocht je overstappen.
Ik was in de veronderstelling dat ik met een variabel contract ook variabele dagprijzen kreeg.
mijn schoonouders hebben ook een huurverhoging geweigerd voor hun sociale huurwoning maar ze kregen toch zonnepanelen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe ventilatie, hr+++ beglazing en muurisolatie vorig jaar.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:04 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ook bij veel huurwoningen zijn zonnepanelen wel mogelijk, het is niet jouw eigendom klopt alleen de huurder weigert om 2 euro p/m meer te betalen terwijl je 20 euro p/m kan besparen op electra.
Ik heb ook zonnepanelen en zolang saldering bestaat in deze vorm maakt het niet uit wat het energietarief is, hoe hoger het tarief hoe sneller de panelen terugverdient zijn.
Wat van exotisch hardware had je wel niet dat energieverbruik een probleem was?quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
vroeger gamede ik ook, toen ben ik gestopt en daar heb ik mijn hardware op aangepast nadat ik het energieverbruik zag.
het was geen probleemquote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:07 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Wat van exotisch hardware had je wel niet dat energieverbruik een probleem was?
Of ben je nooit thuis en leef je zo minimaal dat zelfs een ledlampje al een exotisch energieverbruik geeft.
Wat helpt bij gamen is te blijven op 1080p en je framerate cappen op het hertz van je scherm dan valt het wel mee.
De nieuw klanten zijn ook de klanten die van vast naar variabel gaan.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef Glider76 het volgende:
[..]
En ik heb een variabel contract en de prijzen zijn nog steeds acceptabel. Die hoge prijzen zijn vooral voor mensen die overstappen.
Dus nu overstappen moet je niet doen. Blijf zitten waar je zit ook al gaat je contract over naar variabel.
Dit is precies niet het probleem wat hij omschrijft.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
salderen moet op jaarbasis plaatvinden en dat staat in de wet. Dus wat jij opwekt in juli mag je wegstrepen met je verbruik in december, ongeacht tarief.
Ik zou een klacht indienen bij de ACM. Bij je energieleverancier ko mje niet verder, want nagenoeg geen 1 houdt zich hieraan.
heb ik het dan verkeerd begrepen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit is precies niet het probleem wat hij omschrijft.
nee hoorquote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De nieuw klanten zijn ook de klanten die van vast naar variabel gaan.
Hij rekent zelf van begin panelen seizoen tot begin panelen seizoenquote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb ik het dan verkeerd begrepen?
hier niet, bij mijn buren ook neit en bij mijn ouders ook niet bij allemaal verschillende leveranciers. Mensen die overgingen van vast naar variabel kregen een ander tarief dan het modelcontract. Velen factoren lager zelfs. Mijn verhoging van 1 juli is ook veel lager dan het toen geldende modelcontract bij dezelfde leverancier.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh, was bij die van mij wel.
precies, salderen is op jaarbasis, dus als je 1 mei pv neemt kan je t/m 31 april het jaar daarop salderen, ongeacht wanneer de jaarrekening komt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hij rekent zelf van begin panelen seizoen tot begin panelen seizoen
Zijn leverancier van ingangsdatum tot ingangsdatum
Die 1700kwh zijn niet weg, maar worden gewoon in de maanden voor het panelenseizoen eerst "geleend". Hij ziet het als je een batterij en dat is het niet
En dat is precies wat de leverancier hier doet.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, salderen is op jaarbasis, dus als je 1 mei pv neemt kan je t/m 31 april het jaar daarop salderen, ongeacht wanneer de jaarrekening komt.
dan begrijp ik het niet en ik hou me er maar buitenquote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dat is precies wat de leverancier hier doet.
De poster rekent per kalenderjaar. Niet per contractjaar en insinueert dat hij stroom leent die hij eerst had opgeslagen 🤷♂️quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan begrijp ik het niet en ik hou me er maar buiten
Is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend hoor. Woon zelf in een appartement, weliswaar koop maar je bent aan handen gebonden qua mogelijkheden als het gaat om verduurzaming. En dan is er nog het financiële aspect wat je niet moet onderschatten. Als je al ziet hoeveel mensen geraakt worden door deze energieprijzen kunnen en konden een hoop mensen die duizenden euro's die het vergt gewoon niet missen. Voor een grote groep zal dat eigen schuld dikke bult zijn maar voor een deel duidelijk niet.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Klopt, maar geen medelijden met mensen met een koopwoning want die hadden toch ook de gelegenheid om zonnepanelen te kopen. Een enkeling daargelaten.
Wel medelijden met mensen in een huurwoning. Die betalen het gelach terwijl het voor hun geen zin heeft om te investeren in besparingsmogelijkheden.
Inderdaad, de enkeling of wellicht meer dan een enkeling die niet de fysieke mogelijkheden heeft vanwege appartement of ongeschikt dak.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend hoor. Woon zelf in een appartement, weliswaar koop maar je bent aan handen gebonden qua mogelijkheden als het gaat om verduurzaming. En dan is er nog het financiële aspect wat je niet moet onderschatten. Als je al ziet hoeveel mensen geraakt worden door deze energieprijzen kunnen en konden een hoop mensen die duizenden euro's die het vergt gewoon niet missen. Voor een grote groep zal dat eigen schuld dikke bult zijn maar voor een deel duidelijk niet.
De situatie is daarbij ook wel vrij snel geëscaleerd, een jaar geleden was er eigenlijk nog niks aan de hand met reguliere gas en elektravoorziening qua prijs. Tel daar bij op dat innovatie ook steeds sneller gaat dus zo vreemd is het niet dat mensen wat afwachtend waren.
Mijn jaarafrekening loopt van 12 januari tot 12 januari het jaar erop. Dus op 12 januari wordt mijn salderingsruimte verrekent en overschot uitbetaald. Vanaf die dag begint de teller weer op 0.quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De poster rekent per kalenderjaar. Niet per contractjaar en insinueert dat hij stroom leent die hij eerst had opgeslagen 🤷♂️
Ja, logisch toch?quote:Op vrijdag 26 augustus 2022 12:38 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Mijn jaarafrekening loopt van 12 januari tot 12 januari het jaar erop. Dus op 12 januari wordt mijn salderingsruimte verrekent en overschot uitbetaald. Vanaf die dag begint de teller weer op 0.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |