abonnement Unibet Coolblue
pi_205645823
Tampons en maandverbanden zullen in Schotland vanaf maandag gratis beschikbaar zijn voor iedereen die menstrueert. Lokale overheden en onderwijsinstellingen zijn dan verplicht dat soort producten aan te bieden om menstruatiearmoede tegen te gaan. Een in 2020 door het Schotse parlement aangenomen wet - de eerste in zijn soort wereldwijd - gaat dan in. Dat meldt de regering van Schotland zondagochtend.

Menstruatiearmoede, in het Engels ‘period poverty’ genoemd, is het fenomeen waarbij iemand die menstrueert geen geld heeft om de nodige hygiëneproducten te kopen.


https://nos.nl/artikel/24(...)rplicht-in-schotland

quote:
In Schotland is vanaf vandaag een wet van kracht die tampons en maandverband gratis maakt voor wie zich de producten niet kan veroorloven. Het is het eerste land ter wereld dat een dergelijke wet tegen menstruatiearmoede heeft.

In de praktijk betekent de wet dat onderwijsinstellingen en lokale overheden de menstruatieproducten gratis moeten aanbieden. Op scholen in Schotland gebeurde dat al een aantal jaar, maar de Period Products Act maakt kosteloze tampons en maandverband op meer plekken beschikbaar.
Deel 2.

[ Bericht 56% gewijzigd door MoreDakka op 15-08-2022 17:56:19 ]
pi_205645839
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:49 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Ik ben het hiermee eens, maar dit maakt die hysterische reactie op het gebruik van dit soort termen juist extra triest naar mijn mening. Als je het over buitenlanders, zwarten, blanken, vrouwen, mannen of invaliden wil hebben, dan kan dat gewoon. Over het algemeen zal je niet eens enige tegenspraak krijgen, maar als iemand anders dan over mensen die menstrueren spreekt (wat gewoon een term is die correct beschrijft wat die mensen bedoelen) dan worden sommigen ook gek. 'Hoe durf je in je spraak een klein groepje mensen mee te nemen, die zich daar beter bij voelen? Zij zijn godverdomme de uitzondering! :('
Volgens mij mis je iets. Het is niet het feit dat 'een klein groepje mensen meegenomen wordt', het is het feit dat het correcte woord daarbij niet gebruikt wordt. "Vrouwen en transmannen" is, als je echt duidelijk wil zijn, de juiste en volledige term. Nog steeds dom, want transmannen weten echt wel dat ze biologisch vrouw zijn, maar als je er op staat om hen mee te nemen in de berichtgeving kan dat ook op die manier.
  maandag 15 augustus 2022 @ 18:33:01 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205646920
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is helemaal niet het geval. Velen vinden gewoon niet dat dit nu iets is dat gratis verstrekt moet worden. Dat jij hier meteen allerlei aantijgingen over vermeende jaloezie aan moet verbinden is weer een ander verhaal.
Ja ze zijn er tegen maar dat heeft een reden.

En in al die jaren FOK is het wel duidelijk dat een hoop van die users de andere het licht in de ogen nog niet gunnen. Dus ja de overheid die iets doet dat niet direct in het eigen belang is. Daar moeten ze niets van hebben!
pi_205647018
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja ze zijn er tegen maar dat heeft een reden.

En in al die jaren FOK is het wel duidelijk dat een hoop van die users de andere het licht in de ogen nog niet gunnen. Dus ja de overheid die iets doet dat niet direct in het eigen belang is. Daar moeten ze niets van hebben!
Aldus degene die zelf alles en iedereen als 'alt-right' of 'extreemrechts' framed bij het kleinste verschil van mening. Haha, hou op hoor.
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja ze zijn er tegen maar dat heeft een reden.

En in al die jaren FOK is het wel duidelijk dat een hoop van die users de andere het licht in de ogen nog niet gunnen. Dus ja de overheid die iets doet dat niet direct in het eigen belang is. Daar moeten ze niets van hebben!
Dat is jouw conclusie, eentje die meer op basis van de onderbuik is dan op basis van de realiteit. Ik ben bijvoorbeeld geen voorstander van dit soort dingen omdat het niets meer is dan domweg virtue signaling. Als je daadwerkelijk wilt helpen begin dan bijvoorbeeld een pilot met universal basic income van honderd of tweehonderd euro voor degenen in de absolute onderlaag van de bevolking. Dat kan echt een verschil maken. Maar ga niet doen alsof die tien of vijftien euro per maand aan maandverband nu echt het primaire probleem is van veel vrouwen. Dat is het namelijk echt niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_205647025
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:33 schreef Hexagon het volgende:

En in al die jaren FOK is het wel duidelijk dat een hoop van die users de andere het licht in de ogen nog niet gunnen. Dus ja de overheid die iets doet dat niet direct in het eigen belang is. Daar moeten ze niets van hebben!
Nou ja, ik vind het wel legitiem om bijv. de vraag te stellen of zo'n maatregel effectief is of symboolpolitiek betreft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 augustus 2022 @ 18:51:13 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205647106
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Aldus degene die zelf alles en iedereen als 'alt-right' of 'extreemrechts' framed bij het kleinste verschil van mening. Haha, hou op hoor.
Nee hoor Bondsrepubliek, nostra of Papierversnipperaar heb ik nooit zo geframed dus dat is al nonsens.

quote:
Dat is jouw conclusie, eentje die meer op basis van de onderbuik is dan op basis van de realiteit. Ik ben bijvoorbeeld geen voorstander van dit soort dingen omdat het niets meer is dan domweg virtue signaling. Als je daadwerkelijk wilt helpen begin dan bijvoorbeeld een pilot met universal basic income van honderd of tweehonderd euro voor degenen in de absolute onderlaag van de bevolking. Dat kan echt een verschil maken. Maar ga niet doen alsof die tien of vijftien euro per maand aan maandverband nu echt het primaire probleem is van veel vrouwen. Dat is het namelijk echt niet.
Ja die pilot komt er toch niet gezien je daar politiek de handen niet voor op elkaar krijgt. En hiermee wordt er toch weer een hindernis weggenomen om aan armoede te ontsnappen.
  maandag 15 augustus 2022 @ 18:52:58 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205647128
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou ja, ik vind het wel legitiem om bijv. de vraag te stellen of zo'n maatregel effectief is of symboolpolitiek betreft.
Als het het verzuim van vrouwen in armoede voor werk/school terug dringt is het effectief. Lijkt me eenvoudig meetbaar.
pi_205647242
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als het het verzuim van vrouwen in armoede voor werk/school terug dringt is het effectief. Lijkt me eenvoudig meetbaar.
Weinig zaken die zich buiten een lab afspelen zijn eenvoudig meetbaar, maar onderzoek zou inderdaad nuttig zijn. Al vind ik ook dat symboolpolitiek legitiem kan zijn. Ik snap het argument van het normaliseren van menstruatie wel. Zelf zou ik er alleen eerder voor pleiten om heel goede, openbare toiletten te hebben: schoon en voorzien van prullenbakken, toiletpapier en menstruatieartikelen. Mij zou dat enorm helpen.

Menstruatie is iets wat door velen vooral als iets lastigs wordt gezien. Menig vrouw slikt de pil bijvoorbeeld door om niet te hoeven menstrueren of om te menstrueren op een moment dat het uitkomt. Dat brengt risico's met zich mee: een jonge vrouw die de pil slikt heeft drie keer zoveel kans op trombose en een vrouw ouder dan veertig zes keer zoveel. Daar verscheen recentelijk dit interessante artikel over: Bij vrouwen boven de 40 die de pil slikken is er een vergroot risico op trombose: ‘De vanzelfsprekendheid moet eraf’. Als menstruatie nu minder als een last werd ervaren, zou de pil misschien wel minder (onnodig) worden geslikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 augustus 2022 @ 19:05:17 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_205647272
Elke verlichting van de maandlast, hoe klein ook, is een goeie. Deze wet is gericht, kan moeilijk misbruik van gemaakt worden en zorgt er voor dat mensen niet meer hoeven te kiezen tussen maandverband of, weet ik het, een washandje of zo.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 15 augustus 2022 @ 19:07:26 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205647300
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Weinig zaken die zich buiten een lab afspelen zijn eenvoudig meetbaar, maar onderzoek zou inderdaad nuttig zijn. Al vind ik ook dat symboolpolitiek legitiem kan zijn. Ik snap het argument van het normaliseren van menstruatie wel. Zelf zou ik er alleen eerder voor pleiten om heel goede, openbare toiletten te hebben: schoon en voorzien van prullenbakken, toiletpapier en menstruatieartikelen. Mij zou dat enorm helpen.

Menstruatie is iets wat door velen vooral als iets lastigs wordt gezien. Menig vrouw slikt de pil bijvoorbeeld door om niet te hoeven menstrueren of om te menstrueren op een moment dat het uitkomt. Dat brengt risico's met zich mee: een jonge vrouw die de pil slikt heeft drie keer zoveel kans op trombose en een vrouw ouder dan veertig zes keer zoveel. Daar verscheen recentelijk dit interessante artikel over: Bij vrouwen boven de 40 die de pil slikken is er een vergroot risico op trombose: ‘De vanzelfsprekendheid moet eraf’. Als menstruatie nu minder als een last werd ervaren, zou de pil misschien wel minder (onnodig) worden geslikt.
Ik denk ook wel dat ze de effecten van een dergelijke investering zullen meten. Zaken als schoolverzuim en het aantal vrouwen dat gebruik maakt van die artikelen zijn gemakkelijk inzichtelijk te krijgen.

En symboolpolitiek is het niet want het is iets dat de armlastige vrouw echt krijgt en iets dat naar verwachting iets negatiefs (verzuim) doet verminderen. Ook al is armoede daarmee niet meteen weg.
pi_205647341
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk ook wel dat ze de effecten van een dergelijke investering zullen meten. Zaken als schoolverzuim en het aantal vrouwen dat gebruik maakt van die artikelen zijn gemakkelijk inzichtelijk te krijgen.

En symboolpolitiek is het niet want het is iets dat de armlastige vrouw echt krijgt en iets dat naar verwachting iets negatiefs (verzuim) doet verminderen. Ook al is armoede daarmee niet meteen weg.
Als het niet bijdraagt aan bijvoorbeeld maatschappelijke participatie, dan is het wel symboolpolitiek. En symbolen kunnen krachtig zijn en zijn daarom niet per definite waardeloos, maar je zou denk ik dan wel moeten onderzoeken wat ervoor nodig is om menstruerende vrouwen volwaardig te laten participeren aan de samenleving.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 15 augustus 2022 @ 19:13:15 #12
319979 Fok-it
All is well
pi_205647372
Je zou je over zo'n treffende maatregel, iets waar vrouwen in armoede soms heel wrange alternatieven voor moeten verzinnen, maar zo druk maken

Echt, ga lekker aan het werk met jezelf. Lijkt me een stuk verstandiger.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 15 augustus 2022 @ 19:15:28 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205647394
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als het niet bijdraagt aan bijvoorbeeld maatschappelijke participatie, dan is het wel symboolpolitiek. En symbolen kunnen krachtig zijn en zijn daarom niet per definite waardeloos, maar je zou denk ik dan wel moeten onderzoeken wat ervoor nodig is om menstruerende vrouwen volwaardig te laten participeren aan de samenleving.
Maar waarom zou het niet bijdragen als het verzuim voorkomt? Want dat is nu wat er gebeurt.
pi_205647436
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar waarom zou het niet bijdragen als het verzuim voorkomt? Want dat is nu wat er gebeurt.
Ik had niet meegekregen dat dat al was aangetoond. Hartstikke mooi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:42:51 #15
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_205652772
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik had niet meegekregen dat dat al was aangetoond. Hartstikke mooi.
quote:
Bijna de helft van de Engelse meisjes heeft minstens één schooldag gemist omdat ze geen menstruatieproducten had. In Schotland, waar dat nog meer was,

Bron
quote:
Arme, vaak jonge vrouwen blijken in de praktijk vaak geen menstruatieproducten te gebruiken, domweg omdat ze het zich niet kunnen veroorloven. Dat leidt tot allerlei ongewenste gevolgen, zoals ziekteverzuim en spijbelen of het afzien van sociale contacten

Bron
quote:
Sommige meisjes gaan zelfs niet naar school als zij ongesteld zijn. Bij maar liefst 33% van de vrouwelijke scholieren is dit laatste wel eens voorgekomen.

Bron
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:47:26 #16
269689 crew  Viv
pi_205652810
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]

Daar staat niet dat het beschikbaar maken van gratis menstruatieproducten verzuim voorkomt. :P

Logischerwijs zou dat wel het gevolg zijn, maar het is strikt genomen nog niet aangetoond.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:56:34 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_205652883
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:47 schreef Viv het volgende:

[..]
Daar staat niet dat het beschikbaar maken van gratis menstruatieproducten verzuim voorkomt. :P

Logischerwijs zou dat wel het gevolg zijn, maar het is strikt genomen nog niet aangetoond.
Ja nee maar anders zouden we ook moeten aantonen dat het nuttigen van eten de hongerdood voorkomt ;)
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:57:37 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205652897
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:47 schreef Viv het volgende:

[..]
Daar staat niet dat het beschikbaar maken van gratis menstruatieproducten verzuim voorkomt. :P

Logischerwijs zou dat wel het gevolg zijn, maar het is strikt genomen nog niet aangetoond.
Nee daarvoor zul je het een tijd moeten uitproberen.

Maar het lijkt me toch geen vreemde aanname dat dit verzuim kan terugdringen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 16-08-2022 13:59:31 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:13:20 #19
269689 crew  Viv
pi_205653035
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:56 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja nee maar anders zouden we ook moeten aantonen dat het nuttigen van eten de hongerdood voorkomt ;)
Een betere vergelijking zou zijn: het uitdelen van gratis voedselpakketten. Want: komen die wel bij de juiste mensen terecht, etc. ;)
pi_205653559
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]

Dit soort dingen zijn erg lastig te geloven. Waarom is het specifiek maandverband dat meisjes dan kunnen veroorloven? Geen eten, energierekening, telefoonabonnement, tandpasta of shampoo maar maandverband. Het is heel vreemd dat juist dit in principe vrij goedkope product zo'n obstakel schijnt te zijn.

En niet naar school gaan vanwege menstruatieklachten is natuurlijk een ander verhaal. Als je je daar echt slecht door voelt is dat te begrijpen, maar zulke klachten ga je niet oplossen met maandverband. Ik blijf er vanuit dat perspectief bij dat voor de absolute onderlaag van de bevolking een structurele financiële bijdrage beter is dan gratis maandverband voor alle vrouwen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:14:18 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_205653642
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit soort dingen zijn erg lastig te geloven.
Dit is dus onderzocht en in cijfers omgezet. Dit is geen heilig boek met allesomvattende claims of zo waarover je kunt kiezen om erin te geloven of niet.
quote:
Waarom is het specifiek maandverband dat meisjes dan kunnen veroorloven? Geen eten, energierekening, telefoonabonnement, tandpasta of shampoo maar maandverband. Het is heel vreemd dat juist dit in principe vrij goedkope product zo'n obstakel schijnt te zijn.
Wie zegt dat die andere producten er wel zijn?
quote:
En niet naar school gaan vanwege menstruatieklachten is natuurlijk een ander verhaal. Als je je daar echt slecht door voelt is dat te begrijpen, maar zulke klachten ga je niet oplossen met maandverband.
Het gaat erom dat ze niet naar school gaan omdat ze geen producten hebben. Dat staat er letterlijk over de Engelse en Schotse context:
quote:
Bijna de helft van de Engelse meisjes heeft minstens één schooldag gemist omdat ze geen menstruatieproducten had. In Schotland, waar dat nog meer was,
quote:
Ik blijf er vanuit dat perspectief bij dat voor de absolute onderlaag van de bevolking een structurele financiële bijdrage beter is dan gratis maandverband voor alle vrouwen.
Uiteindelijk lijkt me die structurele verbetering en aanpak van armoede ook het einddoel. Maar onderweg zie ik niet veel kwaad in dit initiatief.

Mijn vraag is eigenlijk waarom je per se niet wilt geloven dat dit een probleem is en op alle mogelijke manieren probeert te redeneren dat het toch niet zo kan zijn ondanks wat er uit de cijfers blijkt.
pi_205654197
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

En niet naar school gaan vanwege menstruatieklachten is natuurlijk een ander verhaal. Als je je daar echt slecht door voelt is dat te begrijpen, maar zulke klachten ga je niet oplossen met maandverband.
In principe wel, want 'slecht door voelen' is niet de enige consequentie van menstruatie.
pi_205654208
Toen ik nog een gym had, had ik altijd ob's en maandverband in de kleedkamers liggen. Zo vaak dat iemand bij me kwam of ik wat had. Mannen deden daar nooit moeilijk over maar die hadden dan ook gewoon toiletpapier waardoor ze niet hoefden te huilen dat ze toch ook moesten poepen. :{ :')
Go hard or go home
pi_205654266
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:14 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dit is dus onderzocht en in cijfers omgezet. Dit is geen heilig boek met allesomvattende claims of zo waarover je kunt kiezen om erin te geloven of niet.
[..]
Wie zegt dat die andere producten er wel zijn?
[..]
Het gaat erom dat ze niet naar school gaan omdat ze geen producten hebben. Dat staat er letterlijk over de Engelse en Schotse context:
[..]
[..]
Uiteindelijk lijkt me die structurele verbetering en aanpak van armoede ook het einddoel. Maar onderweg zie ik niet veel kwaad in dit initiatief.

Mijn vraag is eigenlijk waarom je per se niet wilt geloven dat dit een probleem is en op alle mogelijke manieren probeert te redeneren dat het toch niet zo kan zijn ondanks wat er uit de cijfers blijkt.
Dat staat duidelijk in mijn post. Het is opmerkelijk dat dit specifieke en goedkope artikel blijkbaar voor veel problemen zorgt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_205654338
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat staat duidelijk in mijn post. Het is opmerkelijk dat dit specifieke en goedkope artikel blijkbaar voor veel problemen zorgt.
quote:
Geen eten, energierekening, telefoonabonnement, tandpasta of shampoo
Omdat je met een lege maag en een koud huis en zonder telefoon en ongepoetste tanden en ongewassen haren nog wel van alles kunt doen: naar school, naar je werk, solliciteren, omgang met andere mensen. Het is niet optimaal, maar het kan.

Met kleding met grote rode vlekken in het kruis die je niet kunt verbergen en wat gaat stinken kun je alleen maar thuis blijven bij de wc in de buurt en hopen dat het wel meevalt en snel weer voorbij gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:27:00 #26
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205654390
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit soort dingen zijn erg lastig te geloven. Waarom is het specifiek maandverband dat meisjes dan kunnen veroorloven? Geen eten, energierekening, telefoonabonnement, tandpasta of shampoo maar maandverband. Het is heel vreemd dat juist dit in principe vrij goedkope product zo'n obstakel schijnt te zijn.

En niet naar school gaan vanwege menstruatieklachten is natuurlijk een ander verhaal. Als je je daar echt slecht door voelt is dat te begrijpen, maar zulke klachten ga je niet oplossen met maandverband. Ik blijf er vanuit dat perspectief bij dat voor de absolute onderlaag van de bevolking een structurele financiële bijdrage beter is dan gratis maandverband voor alle vrouwen.
Ze kunnen zich veel niet veroorloven, ook veel van die andere zaken niet.
Maar als je geen menstruatie producten hebt kan je gewoonweg niet buitenshuis gaan. Dan loop je binnen no time met een stevige bloed vlek rond.

Toen ik nog jong was en onregelmatig was ook weleens overvallen door de menstruatie. Dan was het een pak wc papier in je broek stoppen en zo snel mogelijk naar huis als er niemand was die wat bij zich had. En van school naar huis was het amper 10 minuten, wat al voldoende was om door te lekken.

Samen met wat andere meiden hebben we dat toen aangekaart bij de mentor. School heeft toen gezorgd voor een pak maand verband en wat schone onderbroeken voor noodgevallen.

Ik geloof niet dat je je beseft hoe zichtbaar menstruatie is zonder menstruatie producten. Dat is echt een stevig bloedbad namelijk. Er is gewoon geen sprake van je kan wel eventjes door.
Tanden niet gepoetst is ook kwalijk, vet haar omdat je geen shampoo hebt is ook niet leuk. Maar je kan wel gewoon door met je dag.

Als je denkt dat met je propje wc papier op te vangen loop je na het klasse uur de klas uit met een vlek van hier tot Tokio en bloed dat langs je benen druipt. Behalve dat het er niet fris uitziet is dat ook niet fris.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:47:15 #27
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_205654550
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat staat duidelijk in mijn post. Het is opmerkelijk dat dit specifieke en goedkope artikel blijkbaar voor veel problemen zorgt.
Ja, en daar heb ik op gereageerd dat het helemaal niet zo duidelijk is en dat je zoiets niet kunt afdoen met "meh, geloof ik gewoon niet".
  Beste debater 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:29:51 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205657648
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat staat duidelijk in mijn post. Het is opmerkelijk dat dit specifieke en goedkope artikel blijkbaar voor veel problemen zorgt.
Omdat dat artikel heel wat van doen heeft met zekerheid, zeker bij jonge vrouwen. Daarbij het hygiënische element en waarschijnlijk ook zeer menselijke zaken als zelfbeeld en zelfvertrouwen Ik zie hier echt niets verkeerds in: denk werkelijk dat dit breed navolging mag hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:36:20 #29
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205657728
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:07 schreef HowardRoark het volgende:

Dit soort dingen zijn erg lastig te geloven.
Alleen maar voor een handjevol zonderlingen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205657945
https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp

Voor 42,50 ben je voor een heel jaar klaar en heb je ook nog een A merk.
Hoezo kan iemand dat niet betalen denk ik dan...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_205658038
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:51 schreef Wantie het volgende:
https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp

Voor 42,50 ben je voor een heel jaar klaar en heb je ook nog een A merk.
Hoezo kan iemand dat niet betalen denk ik dan...
Jaarvolume is een mooie term, maar erg afhankelijk van hoe de menstruatie is.
En van 42,50 kunnen/moeten sommige mensen 1 à 2 weken eten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:00:35 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205658072
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jaarvolume is een mooie term, maar erg afhankelijk van hoe de menstruatie is.
En van 42,50 kunnen/moeten sommige mensen 1 à 2 weken eten.
Hoe verschilt dat? Heb je vrouwen er bij die 2x 4x zo veel bloeden of zo? Dat kan toch niet?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205658109
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe verschilt dat? Heb je vrouwen er bij die 2x 4x zo veel bloeden of zo? Dat kan toch niet?
Zeker kan dat wel :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:05:31 #34
269689 crew  Viv
pi_205658157
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe verschilt dat? Heb je vrouwen er bij die 2x 4x zo veel bloeden of zo? Dat kan toch niet?
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker kan dat wel :D
Lees anders even mee in de OUD SC @Harvest89 , het ging er vandaag over. O+
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:12:13 #35
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205658300
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker kan dat wel :D
Ben eigenlijk wel verbaasd dat er mannen zijn die dat soort dingen niet weten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:16:58 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205658406
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ben eigenlijk wel verbaasd dat er mannen zijn die dat soort dingen niet weten.
Hoe moet ik zoiets weten? Heb nog nooit een bloedende vagina gehad, en heb mijn exen ook nooit aangeraakt toen ze hun maandelijkse feest hadden. Ik vind dat vies.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:23:29 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205658531
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:16 schreef Harvest89 het volgende:

Hoe moet ik zoiets weten? Heb nog nooit een bloedende vagina gehad, en heb mijn exen ook nooit aangeraakt toen ze hun maandelijkse feest hadden. Ik vind dat vies.
En je hebt er ook nooit over gesproken of iets over gehoord? Het is voor veel vrouwen best een heftige ervaring. Ik wil dan wel een beetje begrijpen hoe mijn partner dat ervaart. En bij mijn dochter is het een paar maanden geleden begonnen en ook met haar praat ik er over. Sowieso omdat ik wil weten hoe ze zich voelt en begrijpen hoe groot de impact is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205658584
Menstruatiecups!
Is milieuvriendelijk en hoef je maar 1 keer aan te schaffen!
En als die vrouwen perse maandverband willen er is ook wasbaar maandverband. Scheelt ook weer een afvalberg.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:26:45 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205658603
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En je hebt er ook nooit over gesproken of iets over gehoord? Het is voor veel vrouwen best een heftige ervaring. Ik wil dan wel een beetje begrijpen hoe mijn partner dat ervaart.
Nee we hebben het nooit gehad over de exacte hoeveelheid bloed die uit haar komt.

Ik was echt in de veronderstelling dat het ongeveer hetzelfde zou zijn bij elke vrouw. Zo zie je maar dat je elke dag iets opsteekt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205658614
Wasbaar maandverband is handig voor thuis.
pi_205658848
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe moet ik zoiets weten? Heb nog nooit een bloedende vagina gehad, en heb mijn exen ook nooit aangeraakt toen ze hun maandelijkse feest hadden. Ik vind dat vies.
Eerlijk is eerlijk: je bent niet de enige man die er niets van weet. Het gebrek aan kennis is soms ook wel heel ernstig. Zo zijn er mannen die denken dat je het op kunt houden, net als urine. Of dat het uit dezelfde uitgang komt als urine. Het zou misschien best handig zijn als mannen wat meer kennis zouden hebben hierover.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205658960
Mannen willen die kennis niet.
Tenzij ze gynacoloog willen worden
pi_205658984
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:39 schreef quirina het volgende:
Mannen willen die kennis niet.
Dan moeten ze zich er helemaal buiten houden en ook geen mening aanmeten over zoiets als de gratis verschaffing van menstruatieproducten :P

Overigens geldt dat echt niet voor iedere man. Mijn man is prima op de hoogte. En dat is maar goed ook, want we hebben ook een dochter, dus dat is gewone benodigde basiskennis.

[ Bericht 6% gewijzigd door miss_sly op 16-08-2022 21:48:24 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205660346
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe verschilt dat? Heb je vrouwen er bij die 2x 4x zo veel bloeden of zo? Dat kan toch niet?
:')
Go hard or go home
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:35:29 #45
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_205660353
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nee we hebben het nooit gehad over de exacte hoeveelheid bloed die uit haar komt.

Ik was echt in de veronderstelling dat het ongeveer hetzelfde zou zijn bij elke vrouw. Zo zie je maar dat je elke dag iets opsteekt.
Om het nog erger te maken: het kan per keer bij dezelfde vrouw wisselen. Soms kan ik echt twee dagen niet normaal functioneren en andere keren kan ik alles inclusief behoorlijk zware trainingen. Dus zelfs daar kun je bij je partner soms geen peil op trekken of stellen dat ze zich wel aan moet stellen omdat ze normaal niet [vul een klacht in].
pi_205660591
Ik zou als man wel 25% van mijn eten vergoed willen krijgen. Ik kan er niks aan doen dat ik een man ben en daardoor gemiddeld 25% meer voedsel tot me moet nemen ten opzichte van een vrouw... Met te weinig voedsel kan ik geen normaal leven leiden in verband met te weinig energie om me te kunnen concentreren en productief te zijn gedurende de dag...
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:05:37 #47
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205660843
Jeetje. Gratis menstrueren. Ze maken het wel heel aantrekkelijk zo.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_205660994
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:51 schreef Wantie het volgende:
https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp

Voor 42,50 ben je voor een heel jaar klaar en heb je ook nog een A merk.
Hoezo kan iemand dat niet betalen denk ik dan...
Ik zou hier letterlijk misschien net aan drie menstruaties mee redden. En zo verschilt dat dus enorm per vrouw/meisje
pi_205661021
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan moeten ze zich er helemaal buiten houden en ook geen mening aanmeten over zoiets als de gratis verschaffing van menstruatieproducten :P

Overigens geldt dat echt niet voor iedere man. Mijn man is prima op de hoogte. En dat is maar goed ook, want we hebben ook een dochter, dus dat is gewone benodigde basiskennis.

Blijft bijzonder inderdaad, dat veel mannen en vrij sterke mening hebben over gratis maandverband/tampons, maar vaak niet eens weten hoe een menstruatie nu echt werkt.

Mijn man en stiefzoon zijn gelukkig ook goed op de hoogte :)
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:29:02 #50
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_205661045
@Viv
Zover ik het me herinner is dat precies wat in betreffende wet staat: gratis menstruatieproducten "voor wie dat nodig hebben" (for those who need it of soortgelijke strekking).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:33:26 #51
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205661067
Mannen die niks ergens van snappen dan anders gaan uitleggen hoe ze met menstruatie om moeten gaan. Sommige vrouwen bloeden 3 dagen, sommigen 9 dagen. Sommige bloeden een beetje en anderen hebben elke 2 uur een nieuw maandverband of tampon nodig. Zeker als je net ongesteld bent als puber is het heel onregelmatig.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:39:07 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205661102
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jaarvolume is een mooie term, maar erg afhankelijk van hoe de menstruatie is.
En van 42,50 kunnen/moeten sommige mensen 1 à 2 weken eten.
Ook zonder hoe erg het is is dat "jaarvolume" 192 stuks, bij een standaard cyclus van 28 dagen ben je 13 keer per jaar ongesteld, als dat 5 dagen is dan heb je met dat "jaarvolume" nog geen 3 maandverbanden per dag.
Nou zullen er best dagen bij zijn dat je het daar wel mee redt (eerste en laatste dag), maar het blijft erg weinig, niet heel hygiënisch en voor de andere dagen vrijwel altijd te weinig, los van het hygiëne aspect.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:39:32 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661106
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:33 schreef Momo het volgende:
Mannen die niks ergens van snappen dan anders gaan uitleggen hoe ze met menstruatie om moeten gaan. Sommige vrouwen bloeden 3 dagen, sommigen 9 dagen. Sommige bloeden een beetje en anderen hebben elke 2 uur een nieuw maandverband of tampon nodig. Zeker als je net ongesteld bent als puber is het heel onregelmatig.
Ik vind het wel vermakelijk, de drang ook om voor de vrouw te gaan bepalen, die kunnen dat prima zelf of hebben de juiste voorlichting nodig. Ook gelijk in slachtofferrol als vrouwen hiermee geholpen worden in de vorm van gratis tampons, want daarmee benadeel je een man... Nou zeg, wat hebben we een reden om jaloers te zijn en als je samenwoont, komen die besparingen ook in jouw portemonnee of als je een dochter hebt.

En who the fuck cares hoe ze dat uitleggen, iedereen begrijpt toch om welke mensen het gaat? Soms lijk het wel alsof mensen graag boos zijn op het internet en op zoek zijn naar topics waar ze lekker de hele tijd boos kunnen zijn.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:44:34 #54
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661147
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 22:48 schreef Restyler het volgende:
Ik zou als man wel 25% van mijn eten vergoed willen krijgen. Ik kan er niks aan doen dat ik een man ben en daardoor gemiddeld 25% meer voedsel tot me moet nemen ten opzichte van een vrouw... Met te weinig voedsel kan ik geen normaal leven leiden in verband met te weinig energie om me te kunnen concentreren en productief te zijn gedurende de dag...
Ik ben ervoor dat dit soort meningen er ook toedoen en dat we ter compromis een manier gaan vinden dat jij ook in aanmerking komt voor gratis tampons.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205661156
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook zonder hoe erg het is is dat "jaarvolume" 192 stuks, bij een standaard cyclus van 28 dagen ben je 13 keer per jaar ongesteld, als dat 5 dagen is dan heb je met dat "jaarvolume" nog geen 3 maandverbanden per dag.
Nou zullen er best dagen bij zijn dat je het daar wel mee redt (eerste en laatste dag), maar het blijft erg weinig, niet heel hygiënisch en voor de andere dagen vrijwel altijd te weinig, los van het hygiëne aspect.
Oh, ik heb niet eens gerekend, joh. Ik vind reclameren met een jaarvolume dusdanig bizar dat de exacte aantallen er niet toe doen :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:47:20 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205661174
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Oh, ik heb niet eens gerekend, joh. Ik vind reclameren met een jaarvolume dusdanig bizar dat de exacte aantallen er niet toe doen :D
Nou ja, als het hier dan even gepresenteerd wordt als jaarvolume en dat je dus "maar ¤ 42,50 per jaar nodig hebt" dan reken ik graag even uit dat het ook met een hele normale menstruatie zo weinig is dat het simpelweg onhygiënisch is, dus het was vooral een aanvulling op je post ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:49:46 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205661191
En ach, als het toch "maar ¤ 42,50 per jaar" is dan zou ik niet weten waarom iemand zich druk maakt dat het gratis verstrekt wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:58:55 #58
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661272
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:49 schreef Leandra het volgende:
En ach, als het toch "maar ¤ 42,50 per jaar" is dan zou ik niet weten waarom iemand zich druk maakt dat het gratis verstrekt wordt.
Als je verder vraagt krijg je gebrabbel over dat vrouwen zeuren om gelijkheid gemixt met een agenda om de 'witte' man te onderdrukken met woke-gedoe. Het is ook allemaal wat.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205661284
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 11:42 schreef Qarrad het volgende:
Arme, vaak jonge vrouwen blijken in de praktijk vaak geen menstruatieproducten te gebruiken, domweg omdat ze het zich niet kunnen veroorloven. Dat leidt tot allerlei ongewenste gevolgen, zoals ziekteverzuim en spijbelen of het afzien van sociale contacten
https://www.ah.nl/producten/product/wi46191/ah-ultra-normaal

Misschien dat maandverband in Schotland het honderdvoudige kost als bij ons in de Appie, maar 1 a 2 keer 89 cent per maand (!) zou toch geen probleem moeten zijn, zou je denken. Helemaal als je weet dat de jeugd en de tokkies die zogenaamd geen maandverband kunnen betalen, vaak wel de weg naar de lokale benzinepomp weten te vinden voor een blikje red bull van 3,95 en een zak chips van 5 Euro oid. En dat wel wat vaker dan 1 keer per maand.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 00:03:15 #60
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661300
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:26 schreef Miss-X het volgende:

[..]
Blijft bijzonder inderdaad, dat veel mannen en vrij sterke mening hebben over gratis maandverband/tampons, maar vaak niet eens weten hoe een menstruatie nu echt werkt.

Mijn man en stiefzoon zijn gelukkig ook goed op de hoogte :)
Heel veel mensen hebben een mening ergens over, waar ze verder geen verstand van hebben. Dat is prima, zolang er verder wel de bereidheid is er in te verdiepen of van ervaringsdeskundige het een en ander aannemen. Niemand weet precies hoe alles zit, maar het is vermoeiend als men zelf denkt dat wel te weten.

Maar vrouwen zien als ...deskundige, dat is voor veel mensen nog even lastig. 'Deskundigheid laat je maar in de keuken zien, kom nou; .
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 17 augustus 2022 @ 00:09:36 #61
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661347
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:00 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi46191/ah-ultra-normaal

Misschien dat maandverband in Schotland het honderdvoudige kost als bij ons in de Appie, maar 1 a 2 keer 89 cent per maand (!) zou toch geen probleem moeten zijn, zou je denken. Helemaal als je weet dat de jeugd en de tokkies die zogenaamd geen maandverband kunnen betalen, vaak wel de weg naar de lokale benzinepomp weten te vinden voor een blikje red bull van 3,95 en een zak chips van 5 Euro oid. En dat wel wat vaker dan 1 keer per maand.
Ja leuk, ze hebben ook een koelkast, dus kunnen ze wel tampons betalen!

Je neemt nu iets aan ('zogenaamd') en komt met een voorbeeld van mensen die misschien niet eens 'arme mensen' zijn, maar als we bij alle problemen maar gaan wijzen zonder het op proberen te lossen. Ik vind ongeacht iemand wel of niet rijk is, gewoon gratis tampons in een automaatje in vrouwen-wc's. Snap niet helemaal waarom je zo'n vreemd 'heb ik echt een keer gezien hoor'-moment aanpakt om te stellen dat het niet nodig is. Of telt de benzinepomp bij jou in de buurt als 'de maatschappij'? En wat doe jij er eigenlijk?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205661537
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja leuk, ze hebben ook een koelkast, dus kunnen ze wel tampons betalen!

Je neemt nu iets aan ('zogenaamd') en komt met een voorbeeld van mensen die misschien niet eens 'arme mensen' zijn, maar als we bij alle problemen maar gaan wijzen zonder het op proberen te lossen. Ik vind ongeacht iemand wel of niet rijk is, gewoon gratis tampons in een automaatje in vrouwen-wc's. Snap niet helemaal waarom je zo'n vreemd 'heb ik echt een keer gezien hoor'-moment aanpakt om te stellen dat het niet nodig is. Of telt de benzinepomp bij jou in de buurt als 'de maatschappij'? En wat doe jij er eigenlijk?
Ja, leuk, maar 2 Euro per maand is voor niemand in Europa een onoverkomelijk bedrag. Het is letterlijk niet veel meer dan 1 duizendste van wat het bestaansminimum wordt geacht in Nederland (te weten bijstand plus huurtoeslag en zorgtoeslag).

Conclusie: het is puur de correctie van een 'oneerlijke' situatie. Namelijk dat vrouwen een uitgave hebben die mannen niet hebben. Echter, waarom moet, zoals al genoemd hier, bijvoorbeeld de grotere voedselbehoefte van mannen dan niet gecompenseerd te worden? Dan spreken we over wel wat meer dan een paar Euro per maand.

PS. Je weet dondersgoed dat het vooral mensen zijn met weinig inkomen die met regelmaat zulk onevenredig dure snacks kopen. Doe dan ook niet alsof ik een hoogst uitzonderlijke situatie beschrijf met dat 'benzinestation'.

[ Bericht 2% gewijzigd door Puntenjager op 17-08-2022 01:07:19 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_205661564
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:03 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Heel veel mensen hebben een mening ergens over, waar ze verder geen verstand van hebben. Dat is prima, zolang er verder wel de bereidheid is er in te verdiepen of van ervaringsdeskundige het een en ander aannemen. Niemand weet precies hoe alles zit, maar het is vermoeiend als men zelf denkt dat wel te weten.

Maar vrouwen zien als ...deskundige, dat is voor veel mensen nog even lastig. 'Deskundigheid laat je maar in de keuken zien, kom nou; .
Echter, het hebben van ervaring met menstruatie is volstrekt irrelevant in deze discussie. Het gaat over de vraag of maandverband zo duur is dat de overheid moet bijspringen. En of het een onredelijke financiële last is die alleen vrouwen treft of een (kleine) uitgave die gewoon individueel gedragen moeten worden (zoals zoveel kosten). Daarover kunnen mannen zonder menstruatie-ervaring en -inzicht prima over meepraten :)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 01:20:56 #64
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661623
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:50 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Ja, leuk, maar 2 Euro per maand is voor niemand in Europa een onoverkomelijk bedrag. Het is letterlijk niet veel meer dan 1 duizendste van wat het bestaansminimum wordt geacht in Nederland (te weten bijstand plus huurtoeslag en zorgtoeslag).

Conclusie: het is puur de correctie van een 'oneerlijke' situatie. Namelijk dat vrouwen een uitgave hebben die mannen niet hebben. Echter, waarom moet, zoals al genoemd hier, bijvoorbeeld de grotere voedselbehoefte van mannen dan niet gecompenseerd te worden? Dan spreken we over wel wat meer dan een paar Euro per maand.

PS. Je weet dondersgoed dat het vooral mensen zijn met weinig inkomen die met regelmaat zulk onevenredig dure snacks kopen. Doe dan ook niet alsof ik een hoogst uitzonderlijke situatie beschrijf met dat 'benzinestation'.
Conclusie, je maakt je druk om niets, Je trekt zelf conclusies op basis van je aannames.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 17 augustus 2022 @ 01:24:22 #65
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205661629
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe verschilt dat? Heb je vrouwen er bij die 2x 4x zo veel bloeden of zo? Dat kan toch niet?
Er zijn zelfs vrouwen die bloedarmoede (ijzer tekort) krijgen van hun menstruatie.


https://www.hevigbloedverlies.nl/hevig-bloedverlies

Overmatig bloedverlies tijdens de menstruatie ofwel menorragie is een van de meest voorkomende klachten in de gynaecologie: 1 op de 5 vrouwen heeft er last van


Nu komt dit wel vaker voor bij oudere vrouwen, tussen de 35 en de 55 het meeste. Maar vergis je niet in de hoeveel soms, ook bij jonge meiden.
Elke twee a drie uur een tampon vervangen om doorlekken te voorkomen op de zwaardere dagen is helemaal niet zo vreemd. De 8 uur dat de tampon Max mag blijven zitten wordt meestal niet gered.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205661635
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 01:20 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Conclusie, je maakt je druk om niets, Je trekt zelf conclusies op basis van je aannames.
Okay, als het geen correctie van een vermeend oneerlijke situatie is, wat is het dan wèl volgens jou!?
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 01:28:24 #67
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661639
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:58 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Echter, het hebben van ervaring met menstruatie is volstrekt irrelevant in deze discussie. Het gaat over de vraag of maandverband zo duur is dat de overheid moet bijspringen. En of het een onredelijke financiële last is die alleen vrouwen treft of een (kleine) uitgave die gewoon individueel gedragen moeten worden (zoals zoveel kosten). Daarover kunnen mannen zonder menstruatie-ervaring en -inzicht prima over meepraten :)
Je zou ook kunnen denken dat het fijn is dat degene die het nodig hebben (om wat voor reden dan ook) die kunnen het gratis halen. Daarom is het ook zo raar dat zoveel users hier vallen over 'degen die het nodig hebben', want daar bedoelen ze financiën mee en andere situaties waarbij iemand dat bijvoorbeeld niet van huis uit meekrijgt. Daarnaast kan iemand op school plotseling een lekkage hebben, met alle gevolgen van dien. 'Dan had je maar...' helpt op zo'n moment geen reet. Ik zie het probleem niet als restaurants, scholen en andere instanties gewoon tampons aanbieden zonder dat je er voor hoeft te betalen. Wat kun je daar nu op tegen hebben, behalve 'het is niet eerlijk, boehoe!'. Pleit dan voor tampons op de mannen-wc's, maar ja jij hebt ze niet nodig, prettig toch? Heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze graag ongesteld zijn, kan me niet voorstellen dat jij dat wil.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 17 augustus 2022 @ 01:32:54 #68
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205661647
quote:
5s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 01:26 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Okay, als het geen correctie van een vermeend oneerlijke situatie is, wat is het dan wèl volgens jou!?
Lees bovenstaande, misschien moet je iets minder in de stress schieten als het om dit soort onderwerpen gaat, want het is een behoorlijk onschuldig iets, maar een aantal users valt over 'voor een ieder die het nodig heeft' en trekt de valse conclusie dat hiermee het woord 'vrouw' wordt vermeden en dat zoiets een smerige daad is, want woke. Andere users maken zich druk over 'oneerlijkheid', maar er is niets oneerlijks aan, het is gewoon natuur en wat fijn dat tampons nu makkelijker te krijgen zijn, ongeacht arm of niet. Zie het als het aanbieden van wc-papier. Dat kun je ook zelf meenemen, maar je bent meestal niet voorbereid op acute diarree. Fijn dat zoiets hangt in openbare wc's.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 17 augustus 2022 @ 01:37:35 #69
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205661655
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe moet ik zoiets weten? Heb nog nooit een bloedende vagina gehad, en heb mijn exen ook nooit aangeraakt toen ze hun maandelijkse feest hadden. Ik vind dat vies.
Ook nooit menstruatie artikelen gehaald voor je moeder/zus/vriendin? Nooit de voorraad in de kast zien staan?

Vind het jammer dat het zo geheim wordt gehouden (door vrouwen zelf). Niet dat je maar de rode zee moet bevaren, dat vind ik zelf ook vies. Maar gewoon open maand verband/tampons kopen en die gewoon in de kast hebben staan.
Ben trouwens 1 keer ongesteld geworden tijdens de seks, was onverwacht. Was net alsof hij een varken had geslacht met zijn ding. Laken naar zijn grootje, vlek in matras. Misschien dat ik daarom er een afkeer van heb. Nattigheid en bloed maakt een bloedbad.

Dat is enkel leuk als iemand slecht tegen bloed kan en je een kleine wond combineert met wat water. Maar niet leuk tijdens de seks.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205661657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 01:28 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je zou ook kunnen denken dat het fijn is dat degene die het nodig hebben (om wat voor reden dan ook) die kunnen het gratis halen. Daarom is het ook zo raar dat zoveel users hier vallen over 'degen die het nodig hebben', want daar bedoelen ze financiën mee en andere situaties waarbij iemand dat bijvoorbeeld niet van huis uit meekrijgt. Daarnaast kan iemand op school plotseling een lekkage hebben, met alle gevolgen van dien. 'Dan had je maar...' helpt op zo'n moment geen reet. Ik zie het probleem niet als restaurants, scholen en andere instanties gewoon tampons aanbieden zonder dat je er voor hoeft te betalen. Wat kun je daar nu op tegen hebben, behalve 'het is niet eerlijk, boehoe!'. Pleit dan voor tampons op de mannen-wc's, maar ja jij hebt ze niet nodig, prettig toch? Heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze graag ongesteld zijn, kan me niet voorstellen dat jij dat wil.
Het uitgeven van belastinggeld gaat iedereen aan. Het helpt misschien als je in gaat op argumenten in plaats van proberen de discussie dood te slaan.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 01:46:52 #71
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205661676
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:25 schreef quirina het volgende:
Menstruatiecups!
Is milieuvriendelijk en hoef je maar 1 keer aan te schaffen!
En als die vrouwen perse maandverband willen er is ook wasbaar maandverband. Scheelt ook weer een afvalberg.
Ik durfde niet eens een grotere tampon toen ik nog een tiener was. Een menstruatie cup had ik al helemaal niet gedurfd. En dan sta je daar op school, met je menstruatie cupje die je uit moet wassen. Zonder een wasbak binnen het toilet, de wasbakken in de ‘openbare’ ruimte.

Wasbaar maand verband is wel een optie, maar dan moet ook het taboe er wel een beetje af. Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde beginnende tiener het graag discreet wil houden. Even een wasje doen met bloed lappen is toch nogsteeds best lastig. Ze in je tas meenemen naar huis is ook wat gevoelig.

Al met al, goede opties, maar er is echt veel schaamte omtrent dit onderwerp. Waardoor dit soort goede opties lastiger zijn. Zeker bij tieners.
Ik ben echt geen voorstander van free bleeden en dat soort dingen. Maar iets minder een taboe op menstruatie artikelen, andere opties zoals die cup e.d., maar ook op een keertje perongelijk doorlekken of onverwacht ongesteld worden zou handig zijn.
Daar mag van mij best wat aandacht aan besteed worden bij bv biologie les/seksuele voorlichting.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 02:04:12 #72
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205661747
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:39 schreef quirina het volgende:
Mannen willen die kennis niet.
Tenzij ze gynacoloog willen worden
Onzin.

Mijn ervaring is dat de meeste mannen er helemaal niet moeilijk om doen. Dat ze vooral weinig ervan weten omdat het en minder geleerd wordt (anders dan het gebeurd en kan vervelend zijn) en omdat vrouwen het van ze weg houden.

Niet dat wie dan ook het graag ziet, geen joepie kijk eens hoeveel ik bloed en dat hij dan zegt goh wat natuurlijk en fijn. Het is bloed, het zijn stukjes en klodders, het is best goor. Dat vinden de meeste vrouwen ook.
Maar de meeste mannen zijn er best relaxed over en doen niet moeilijk over menstruatie artikelen kopen als ze toch boodschappen doen of begrip hebben rond klachten en dingen rond de menstruatie.
Als je het maar normaal brengt (dus niet tijdens vette pms even op nare wijze duidelijk maakt hoe zwaar je het wel niet hebt).

Ze weten wel dat vrouwen ongesteld worden, ze weten alleen vaak niet hoe dat is en hoeveel dat varieert.
Fuck it, dat weten vele vrouwen ook niet, die komen daar gaandeweg zelf achter, of leren door het spaarzame dat andere vrouwen erover zeggen. Vaak pas bij het ouder worden dat vrouwen er onderling meer over praten. Het iig soms ter sprake komt en je de verschillen hoort.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 02:09:22 #73
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205661766
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook zonder hoe erg het is is dat "jaarvolume" 192 stuks, bij een standaard cyclus van 28 dagen ben je 13 keer per jaar ongesteld, als dat 5 dagen is dan heb je met dat "jaarvolume" nog geen 3 maandverbanden per dag.
Nou zullen er best dagen bij zijn dat je het daar wel mee redt (eerste en laatste dag), maar het blijft erg weinig, niet heel hygiënisch en voor de andere dagen vrijwel altijd te weinig, los van het hygiëne aspect.
Bij dat jaar volume gaan ze uit van de Max dat je het mag dragen. 8 uur dus.
Heeft geen kut te maken met werkelijk gebruik. Die max is er omdat het daarna mogelijk gevaarlijk wordt, niet omdat vrouwen lekker 8 uur zorgeloos rondlopen met hun tampon/maand verband.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 02:33:47 #74
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205661795
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:00 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi46191/ah-ultra-normaal

Misschien dat maandverband in Schotland het honderdvoudige kost als bij ons in de Appie, maar 1 a 2 keer 89 cent per maand (!) zou toch geen probleem moeten zijn, zou je denken. Helemaal als je weet dat de jeugd en de tokkies die zogenaamd geen maandverband kunnen betalen, vaak wel de weg naar de lokale benzinepomp weten te vinden voor een blikje red bull van 3,95 en een zak chips van 5 Euro oid. En dat wel wat vaker dan 1 keer per maand.
16 stuks, een pak red je het niet mee…

Maar het gaat vooral om overheidsinstellingen en onderwijsinstellingen.
Het gaat niet om elk huishouden met een vrouw erin elke maand een voorraad menstruatie artikelen geven. Het gaat erom dat bv op scholen op het toilet gewoon menstruatie artikelen aanwezig zijn. En dan kan het idd om zulke goedkope gaan.

In de praktijk zullen verreweg de meeste meisjes en vrouwen die kunnen kiezen voor toch een wat duurder merk, simpelweg omdat die beter blijven zitten, minder snel doorlekken, minder zichtbaar zijn. Daarin zijn er meerdere keuzes en verschilt het van vrouw tot vrouw wat zij fijner vinden.

Het gaat erom dat in Schotland en zelfs in heel Engeland het zo is dat er gezinnen zijn waar er gekozen wordt maar geen menstruatie artikelen te kopen. Leuk dat jij hier mensen red bull ziet halen, maar wat heeft dat 12 jarige meisje dat geen zakgeld krijgt daaraan? Of wat heeft die vrouw die netjes 2 tampons mee had omdat ze normaliter niet zoveel bloed daaraan als die twee na 4 uur ‘op’ zijn? Die die maand al ingekocht had en het geld nu gewoon op is?
En besef je je hoe bar slecht er op een ongelukje gereageerd wordt? Iemand die doorlekt?

Onthou vooral dit.
Echt helemaal niemand schiet er veel mee op dat je op die plekken (school en overheidsinstellingen) gratis menstruatie artikelen kan krijgen. Het is niet zo dat iemand daar dik op vooruit gaat. Yeah ik kan nu een nieuwe I phone kopen ofzo.
Maar als je het op dat moment nodig hebt maakt het een wereld van verschil dat het beschikbaar is. Maakt het verschil tussen doorgaan met je lessen of naar huis gaan bv.

Dat het zo weinig kost is juist een pre. Zelfs de school verzuimster met een kut smoesje (pun intended) kan ermee aangepakt worden. Geen ik ben ongesteld geworden, moet echt naar huis nu.
Maar ook degene wiens ouders niet voldoende menstruatie artikelen hebben, degene die onverwacht ongesteld wordt, degene die meer bloed dan verwacht enzovoort.

Een kleine moeite, maar oh zo waardevol in nood.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205661867
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:00 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi46191/ah-ultra-normaal

Misschien dat maandverband in Schotland het honderdvoudige kost als bij ons in de Appie, maar 1 a 2 keer 89 cent per maand (!) zou toch geen probleem moeten zijn, zou je denken. Helemaal als je weet dat de jeugd en de tokkies die zogenaamd geen maandverband kunnen betalen, vaak wel de weg naar de lokale benzinepomp weten te vinden voor een blikje red bull van 3,95 en een zak chips van 5 Euro oid. En dat wel wat vaker dan 1 keer per maand.
Persoonlijk zou ik met dit soort maandverband nog geen twee dagen door komen zonder vlekken en ongelukjes. Minimaal twee a drie dozen tampons, van betere kwaliteit anders is het misschien nog wel meer, en een pak maandverband, elke 26 dagen, komt hier in Schotland toch wel neer op zo’n £6. Gelukkig is dat echt totaal geen probleem voor mij, maar er zijn dus genoeg jongen meiden die die spullen niet krijgen van ouders/verzorgers en dat geld zelf ook niet hebben.
pi_205661977
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 23:33 schreef Momo het volgende:
Mannen Mensen die niks ergens van snappen dan anders gaan uitleggen hoe ze met menstruatie om moeten gaan. Sommige vrouwen mensen bloeden 3 dagen, sommigen 9 dagen. Sommige bloeden een beetje en anderen hebben elke 2 uur een nieuw maandverband of tampon nodig. Zeker als je net ongesteld bent als puber is het heel onregelmatig.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 07:34:08 #77
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205661994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 01:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Ook nooit menstruatie artikelen gehaald voor je moeder/zus/vriendin? Nooit de voorraad in de kast zien staan?

Vind het jammer dat het zo geheim wordt gehouden (door vrouwen zelf). Niet dat je maar de rode zee moet bevaren, dat vind ik zelf ook vies. Maar gewoon open maand verband/tampons kopen en die gewoon in de kast hebben staan.
Ben trouwens 1 keer ongesteld geworden tijdens de seks, was onverwacht. Was net alsof hij een varken had geslacht met zijn ding. Laken naar zijn grootje, vlek in matras. Misschien dat ik daarom er een afkeer van heb. Nattigheid en bloed maakt een bloedbad.

Dat is enkel leuk als iemand slecht tegen bloed kan en je een kleine wond combineert met wat water. Maar niet leuk tijdens de seks.
Nee, ik zie me daar al bij een kassameisje staan met een pak maandverband. Loop er ook altijd met een grote boog omheen in de supermarkt. Weet ook niet echt waarom, vind het niet heel fris.

Wel een voorraadje bij de wc en kast zien staan natuurlijk. Maar is ook niet dat ik dan ga uitrekenen hoeveel ze ongeveer nodig heeft.

Heftig wel wat ik hier lees, sommige vrouwen die op sommige dagen hun tampon elke paar uur moeten verwisselen, of zelfs bloedarmoede kunnen krijgen. Lijkt me erg irritant.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205662000
Wat mensen ook vergeten is de hoeveelheid extra kosten die je er bij krijgt door deze "gratis" tampons door overhead. Hoe bepaal je dat mensen "arm" zijn etc.

Je kan beter de belasting op dit soort zaken verlagen of elders besparen zodat mensen meer geld over houden.

Maar goed..dat scoort minder makkelijk natuurlijk.
pi_205662092
Ik loop altijd in bogen om mensen heen die toiletpapier kopen. Tijdens de eerste coronagolf zat ik al aan 10.000 stappen als ik alleen maar naar de Appie ging. :{w
Vind het gewoon niet zo smakelijk.
Go hard or go home
pi_205662154
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:03 schreef Noek het volgende:
Ik loop altijd in bogen om mensen heen die toiletpapier kopen. Tijdens de eerste coronagolf zat ik al aan 10.000 stappen als ik alleen maar naar de Appie ging. :{w
Vind het gewoon niet zo smakelijk.
Je weet dat toiletpapier in verpakking gewoon schoon is?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 17 augustus 2022 @ 08:20:53 #81
269689 crew  Viv
pi_205662160
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:36 schreef descon het volgende:
Wat mensen ook vergeten is de hoeveelheid extra kosten die je er bij krijgt door deze "gratis" tampons door overhead. Hoe bepaal je dat mensen "arm" zijn etc.
Volgens het nieuwsbericht in de OP is die wet in Schotland bedoeld "voor wie zich de producten niet kan veroorloven".

Dus ik had me inderdaad ook bedacht dat het budget daarop gebaseerd zou zijn: het percentage meisjes dat in enquêtes aangeeft school te hebben verzuimd vanwege een gebrek aan menstruatieproducten. Maar als maandverband/tampons gratis te pakken zijn bij de toiletten, kan het natuurlijk door iedereen gebruikt worden.

Inmiddels heb ik het achtergronddocument gelezen bij deze wet:
https://www.parliament.sc(...)ts-scotland-bill.pdf

En het blijkt dat iedere scholier/student er gebruik van mag maken. (En eventueel medewerkers/bezoekers, voor zover die naar dezelfde toiletten gaan.) Ze willen juist geen drempels opwerpen. :)
pi_205662166
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je weet dat toiletpapier in verpakking gewoon schoon is?
Mensen ---> Boog
Go hard or go home
pi_205662185
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:20 schreef Viv het volgende:

[..]
Volgens het nieuwsbericht in de OP is die wet in Schotland bedoeld "voor wie zich de producten niet kan veroorloven".

Dus ik had me inderdaad ook bedacht dat het budget daarop gebaseerd zou zijn: het percentage meisjes dat in enquêtes aangeeft school te hebben verzuimd vanwege een gebrek aan menstruatieproducten. Maar als maandverband/tampons gratis te pakken zijn bij de toiletten, kan het natuurlijk door iedereen gebruikt worden.

Inmiddels heb ik het achtergronddocument gelezen bij deze wet:
https://www.parliament.sc(...)ts-scotland-bill.pdf

En het blijkt dat iedere scholier/student er gebruik van mag maken. (En eventueel medewerkers/bezoekers, voor zover die naar dezelfde toiletten gaan.) Ze willen juist geen drempels opwerpen. :)
Ook wel begrijpelijk, want waar leg je de grens van wie wel en wie geen recht heeft op het maandverband, plus het stigma op armoede dat je geeneens maandverband kunt kopen kan meisjes weerhouden om er een beroep op te doen.
Gratis aanbieden op de plek waar het nodig is voorkomt dat, en meisjes met voldoende financiële middelen hebben wellicht geen behoefte aan low budget maandverband die ze gratis op school kunnen pakken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_205662344
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 00:58 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Echter, het hebben van ervaring met menstruatie is volstrekt irrelevant in deze discussie. Het gaat over de vraag of maandverband zo duur is dat de overheid moet bijspringen. En of het een onredelijke financiële last is die alleen vrouwen treft of een (kleine) uitgave die gewoon individueel gedragen moeten worden (zoals zoveel kosten). Daarover kunnen mannen zonder menstruatie-ervaring en -inzicht prima over meepraten :)
Dat is kennelijk niet volstrekt irrelevant, aangezien er heel veel mannen zijn die ervan uit gaan dat je met 1 pak van 16 goedkope tampons wel klaar bent. Dat er mannen zijn die niet weten dat er zoveel verschil kan zitten in de hoeveelheid bloed die men verliest, het aantal dagen dat men menstrueert, de kwaliteit van de produkten en de variatie ervan, en hoe gebruik ervan door verschillende vrouwen wordt ervaren.

Het gaat er ook niet zozeer om of het een onredelijke financiele last is die alleen vrouwen treft, maar dat er een groep vrouwen is die gedeeltelijk buiten de maatschappij komt te staan, een stuk opleiding mist en kansen op de arbeidsmarkt verliezen omdat ze geen geld hebben om deze produkten aan te schaffen. Of in een gezin wonen waarin die produkten niet (voldoende) (kunnen) worden aangeschaft en ze er zelf het geld ook (nog) niet voor hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205662349
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je weet dat toiletpapier in verpakking gewoon schoon is?
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:34 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nee, ik zie me daar al bij een kassameisje staan met een pak maandverband. Loop er ook altijd met een grote boog omheen in de supermarkt. Weet ook niet echt waarom, vind het niet heel fris.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205664216
Omdat de dames hier nogal paniekerig doen en uitgaan van iemand die problematisch veel bloed + de aller duurste producten nodig heeft, hierbij even een onderzoek voor wat meer wetenschappelijke informatie.

https://denhaag.raadsinfo(...)nstrueren%3F,euro%20(maandverband)%20per%20maand.

Gaat dus gemiddeld over minder dan 2 euro per maand. In het document wordt zelfs vermeld dat vrijwel iedereen aangeeft dit makkelijk te kunnen dragen, die paar euro.

Daarnaast even voor de gein naar het NIBUD gekeken voor gemiddelde voedingskosten per dag.

Man 14-50 jaar: ¤7,47 per dag kwijt aan voeding
Vrouw 14-50 jaar: ¤6,69 per dag kwijt aan voeding

Na 3 dagen is een jongen in een armoede-gezin dus al duurder voor de familie dan een meisje die één keer per maand menstruatieproducten moet kopen. :)
pi_205664329
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 12:01 schreef Restyler het volgende:
Omdat de dames hier nogal paniekerig doen en uitgaan van iemand die problematisch veel bloed + de aller duurste producten nodig heeft, hierbij even een onderzoek voor wat meer wetenschappelijke informatie.

https://denhaag.raadsinfo(...)nstrueren%3F,euro%20(maandverband)%20per%20maand.

Gaat dus gemiddeld over minder dan 2 euro per maand. In het document wordt zelfs vermeld dat vrijwel iedereen aangeeft dit makkelijk te kunnen dragen, die paar euro.

Daarnaast even voor de gein naar het NIBUD gekeken voor gemiddelde voedingskosten per dag.

Man 14-50 jaar: ¤7,47 per dag kwijt aan voeding
Vrouw 14-50 jaar: ¤6,69 per dag kwijt aan voeding

Na 3 dagen is een jongen in een armoede-gezin dus al duurder voor de familie dan een meisje die één keer per maand menstruatieproducten moet kopen. :)
In dat rapport staat dit ook:

In de praktijk kwamen wij weinig mensen tegen die het redden met zo’n laag bedrag. In onze online vragenlijst werd door 56 vrouwen het bedrag ingevuld dat zij maandelijks aan hun menstruatie besteden, variërend van 85 cent tot 25 euro, met een gemiddelde van 7,90 euro. Dat is slechts een indicatie, en geen representatief onderzoek, maar het laat zien dat de kosten per persoon erg kunnen verschillen. Heb je een lichte menstruatie van drie dagen, dan zal je veel goedkoper uit zijn dan iemand die tien dagen menstrueert, veel bloed verliest en sterke pijnstillers nodig heeft. Sommige mensen hebben niet genoeg aan gewone menstruatieproducten, laat staan aan de goedkoopste varianten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 12:43:19 #88
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_205664589
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is kennelijk niet volstrekt irrelevant, aangezien er heel veel mannen zijn die ervan uit gaan dat je met 1 pak van 16 goedkope tampons wel klaar bent. Dat er mannen zijn die niet weten dat er zoveel verschil kan zitten in de hoeveelheid bloed die men verliest, het aantal dagen dat men menstrueert, de kwaliteit van de produkten en de variatie ervan, en hoe gebruik ervan door verschillende vrouwen wordt ervaren.

Het gaat er ook niet zozeer om of het een onredelijke financiele last is die alleen vrouwen treft, maar dat er een groep vrouwen is die gedeeltelijk buiten de maatschappij komt te staan, een stuk opleiding mist en kansen op de arbeidsmarkt verliezen omdat ze geen geld hebben om deze produkten aan te schaffen. Of in een gezin wonen waarin die produkten niet (voldoende) (kunnen) worden aangeschaft en ze er zelf het geld ook (nog) niet voor hebben.
Of in een gezin waarin menstruatieproducten worden beschouwd als ranzig probleem voor vrouwen waar ze zich maar mee moeten redden en dus sluitpost in de begroting zijn.
pi_205664672
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 12:43 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Of in een gezin waarin menstruatieproducten worden beschouwd als ranzig probleem voor vrouwen waar ze zich maar mee moeten redden en dus sluitpost in de begroting zijn.
In het rapport dat @Restyler aanhaalt wordt het allemaal prima uitgelegd. Met name voor mensen die van een weekbedrag van zo'n 50 euro moeten leven is 8 euro per maand best veel. Vrouwen met kinderen geven bovendien voorrang aan eten en producten als luiers. En de Voedselbank heeft doorgaans geen menstruatie-artikelen omdat die nauwelijks worden gedoneerd door winkels. Ze zijn immers niet beperkt houdbaar.

Ook interessant is dat er klaarblijkelijk diverse problemen bestaan: producten niet kunnen kopen, wel producten kunnen kopen maar niet de geschikte, wel producten kunnen kopen maar niet genoeg. Misschien is dat iets waar je als man niet bij stilstaat. De goedkoopste producten voldoen vaak niet: ze voorkomen bijvoorbeeld doorlekken niet altijd of zorgen voor irritatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205667198
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 12:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In het rapport dat @:restyler aanhaalt wordt het allemaal prima uitgelegd. Met name voor mensen die van een weekbedrag van zo'n 50 euro moeten leven is 8 euro per maand best veel. Vrouwen met kinderen geven bovendien voorrang aan eten en producten als luiers. En de Voedselbank heeft doorgaans geen menstruatie-artikelen omdat die nauwelijks worden gedoneerd door winkels. Ze zijn immers niet beperkt houdbaar.

Ook interessant is dat er klaarblijkelijk diverse problemen bestaan: producten niet kunnen kopen, wel producten kunnen kopen maar niet de geschikte, wel producten kunnen kopen maar niet genoeg. Misschien is dat iets waar je als man niet bij stilstaat. De goedkoopste producten voldoen vaak niet: ze voorkomen bijvoorbeeld doorlekken niet altijd of zorgen voor irritatie.
Ik neem aan dat ze niet de premium tampons daar gratis neer leggen.

Vergeet ook niet dat die tampons ingekocht moeten worden, voorraad bij houden en bijvullen en evt onderhouden.

Allemaal extra kosten voor iets wat weinig impact maakt maar lekker scoort in de krant.

Gewoon simpel houden en niet aan beginnen. Geld kan beter besteed worden aan algemene koopkracht verbetering door lastenverlichting. Halen ze daar die tampons maar van.

Taak van een school is onderwijzen, niet als een veredelde drogist variant van de voedselbank bezig gaan.
pi_205667225
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:49 schreef descon het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze niet de premium tampons daar gratis neer leggen.

Vergeet ook niet dat die tampons ingekocht moeten worden, voorraad bij houden en bijvullen en evt onderhouden.

Allemaal extra kosten voor iets wat weinig impact maakt maar lekker scoort in de krant.

Gewoon simpel houden en niet aan beginnen. Geld kan beter besteed worden aan algemene koopkracht verbetering door lastenverlichting. Halen ze daar die tampons maar van.

Taak van een school is onderwijzen, niet als een veredelde drogist variant van de voedselbank bezig gaan.
Vaak doen kinderen niet de boodschappen
pi_205667359
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:53 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Vaak doen kinderen niet de boodschappen
Als ze niet zelf de boodschappen doen dan zijn ze met alles (in)direct afhankelijk van de ouders. Dus ook logisch als de lasten verlichting naar de ouders gaat.

Eten, tandpasta etc komt ook van de ouders en niet vanuit school.
pi_205667545
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 18:05 schreef descon het volgende:

[..]
Als ze niet zelf de boodschappen doen dan zijn ze met alles (in)direct afhankelijk van de ouders. Dus ook logisch als de lasten verlichting naar de ouders gaat.

Eten, tandpasta etc komt ook van de ouders en niet vanuit school.
Maar je ziet niet in dat dit een vrij specifiek probleem is, dat ook omgeven is met een hoop sociale factoren zoals beschreven in dit topic? Dit gaat niet alleen maar over mensen die niet genoeg geld hebben om hun kinderen te voeden.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 18:28:35 #94
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205667580
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:49 schreef descon het volgende:

Allemaal extra kosten voor iets wat weinig impact maakt
Alleen een man kan zeggen dat menstruatie weinig impact maakt. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 17-08-2022 18:51:06 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205667877
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 18:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Maar je ziet niet in dat dit een vrij specifiek probleem is, dat ook omgeven is met een hoop sociale factoren zoals beschreven in dit topic? Dit gaat niet alleen maar over mensen die niet genoeg geld hebben om hun kinderen te voeden.
Vind de taak van de school nog steeds voorlichten/onderwijzen. Focus dan op de sociale factoren en hoe daar mee om te gaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 18:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Alleen een man kan zeggen dat menstruatie weinig impact maakt. :')
Ik zeg niet dat de menstruatie geen impact maakt.

Vind de oplossing weinig toevoegen vergeleken met de kosten.

Tis symptoon bestrijding ipv de oorzaak aanpakken.

Krijg je straks die mentaliteit van : ik haal de tampons wel op school en besteed wat ik overhoud aan peuken/snacks of iets anders wat overbodig is.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 19:03:52 #96
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205667902
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 18:59 schreef descon het volgende:

Ik zeg niet dat de menstruatie geen impact maakt.

Vind de oplossing weinig toevoegen vergeleken met de kosten.

En dat is natuurlijk slechts jouw persoonlijke mening. Die, gelet op wat je tot nu toe hebt geschreven, niet lijkt te worden onderbouwd door feiten en kennis.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205667919
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is kennelijk niet volstrekt irrelevant, aangezien er heel veel mannen zijn die ervan uit gaan dat je met 1 pak van 16 goedkope tampons wel klaar bent. Dat er mannen zijn die niet weten dat er zoveel verschil kan zitten in de hoeveelheid bloed die men verliest, het aantal dagen dat men menstrueert, de kwaliteit van de produkten en de variatie ervan, en hoe gebruik ervan door verschillende vrouwen wordt ervaren.

Het gaat er ook niet zozeer om of het een onredelijke financiele last is die alleen vrouwen treft, maar dat er een groep vrouwen is die gedeeltelijk buiten de maatschappij komt te staan, een stuk opleiding mist en kansen op de arbeidsmarkt verliezen omdat ze geen geld hebben om deze produkten aan te schaffen. Of in een gezin wonen waarin die produkten niet (voldoende) (kunnen) worden aangeschaft en ze er zelf het geld ook (nog) niet voor hebben.
Dat is toch echt een eigen keuze. Budgetteren, prioriteiten stellen, desnoods om hulp vragen zijn ook allemaal keuzes. En als er dan toch vrouwen voor kiezen om thuis te blijven zal dit slechts enkele dagen duren. Dat lijkt wat kort om te zorgen voor alle vermeende gevolgen die je hier opsomt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 17 augustus 2022 @ 19:13:27 #98
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205668019
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 19:05 schreef HowardRoark het volgende:

... desnoods om hulp vragen...
Bij wie?

quote:
En als er dan toch vrouwen voor kiezen om thuis te blijven zal dit slechts enkele dagen duren.
Enkele dagen elke maand. Hoeveel school denk je dat je dan mist? En wat denk je dat een werkgever daarvan vindt?

Ik vind je kortzichtigheid stuitend.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205668079
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 19:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En dat is natuurlijk slechts jouw persoonlijke mening. Die, gelet op wat je tot nu toe hebt geschreven, niet lijkt te worden onderbouwd door feiten en kennis.
Een school is een onderwijs instelling. Zou zich moeten richten op onderwijzen (daar zouden maatschappelijke items te maken met menstruatie best onder kunnen vallen). Verstrekken van gratis tampons etc valt daar niet onder.

Probleem met dit soort bijzaken is dat het allemaal mooi en aardig klinkt,maar niks structureel oplost.

Maar goed, beetje showen met gratis tampons is natuurlijk makkerlijker als structureel issues oplossen.
pi_205668165
Dit hele topic doet trouwens denken aan een eerder artikel dat al eens op FOK! was besproken dacht ik. Dat geeft een mooie kijk op dit vermeende probleem ..
quote:
,,Hoe ouder je wordt, hoe bewuster je met je geld omgaat. Maar bij maandverband vergeet ik dat. Ik geef mijn geld aan andere dingen uit: kleren, leuke dingen doen. En als ik dan ongesteld word, denk ik: shit nu is al mijn geld op. Bovendien ben ik echt lang ongesteld, dus ik moet best veel kopen”, zegt Synthia.
:')
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 19:18 schreef descon het volgende:

[..]
Een school is een onderwijs instelling. Zou zich moeten richten op onderwijzen (daar zouden maatschappelijke items te maken met menstruatie best onder kunnen vallen). Verstrekken van gratis tampons etc valt daar niet onder.

Probleem met dit soort bijzaken is dat het allemaal mooi en aardig klinkt,maar niks structureel oplost.

Maar goed, beetje showen met gratis tampons is natuurlijk makkerlijker als structureel issues oplossen.
Het voelt voor sommigen gewoon zó goed om met dit soort non-issues aan virtue signaling te kunnen doen. En de kwestie dan ook te presenteren als een verschrikkelijk obstakel. Vrouwen hebben het natuurlijk ook hartstikke zwaar. Zij worden geconfronteerd met menstruatie, mannen niet. Enorm onderdrukkend voor de vrouw, dus de maatschappij is het hun op zijn minst verschuldigd om dan maar gratis maandverband aan te bieden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Beste debater 2022 woensdag 17 augustus 2022 @ 19:26:56 #101
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205668204
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 19:25 schreef HowardRoark het volgende:
Dit hele topic doet trouwens denken aan een eerder artikel dat al eens op FOK! was besproken dacht ik. Dat geeft een mooie kijk op dit vermeende probleem ..
[..]
:')
[..]
Het voelt voor sommigen gewoon zó goed om met dit soort non-issues aan virtue signaling te kunnen doen. En het probleem dan ook te presenteren als een verschrikkelijk obstakel. Vrouwen hebben het natuurlijk ook hartstikke zwaar. Zij worden geconfronteerd met menstruatie, mannen niet. Enorm onderdrukkend voor de vrouw, dus de maatschappij is het hun op zijn minst verschuldigd om dan maar gratis maandverband aan te bieden.
Heeft niets met onderdrukking te maken maar met biologie; je onderschat echt wat gebrek aan deze middelen kan doen met vooral jonge vrouwen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')