abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:17:29 #99
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_205688727
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 19:03 schreef z80 het volgende:

[..]
Op basis van wat? Er ligt geen bouw/sloopafval, vuilniszakken, etensresten of troep. Snoeiafval mag er wel blijven liggen. Ook ligt er niets waar ratten op af komen. Er groeit alleen van alles door elkaar. En er is nergens een wet dat dat niet mag in je achtertuin. Voortuin zou met een aangepaste gemeente wet aan banden gelegd kunnen worden.
Een overheidswet is hier bij mijn weten inderdaad niet voor. Wel bepaalde regels van de woningbouwvereniging. Al kan dat per woningbouwvereniging uiteraard verschillen.

Een buurman bij mij in de straat heeft ook zoiets als de buur van Blues. Die heeft een paar weken de tijd gehad om 't op te ruimen (zelfs met gratis hulp van de woningbouwvereniging qua afvoeren en gereedschap), maar vertikte 't gewoon. Na een derde waarschuwing en zelfs een brief van een advocaat heeft hij 't alsnog niet gedaan en wordt nu uit zijn huis gezet.

Het gaat namelijk niet alleen om hoeveel troep iemand in zijn tuin heeft, maar het gaat ook over het woongenot van buren / bovenbewoners. Die hadden namelijk nogal last van overhangend groen, een brandgang die compleet dichtgegroeid was en meer van dat soort dingen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_205690451
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:03 schreef AnneX het volgende:
@:z80 hoe is het met de rozen dit jaar bij je voordeur?

De overige boeren hortensia in de voortuin zijn na een jaar ook deaud en verbrand. o|O
Denk, dat die in sept. worden verwijderd. Mogelijk ander soort terug.
De strong Annebelle via direktplant staan er prima bij.
De treurnis in beeld:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dat zie er niet goed uit, nee! Altijd jammer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:07:01 #101
63722 z80
I fink you freaky
pi_205690618
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:03 schreef AnneX het volgende:
@:z80 hoe is het met de rozen dit jaar bij je voordeur?

De overige boeren hortensia in de voortuin zijn na een jaar ook deaud en verbrand. o|O
Denk, dat die in sept. worden verwijderd. Mogelijk ander soort terug.
De strong Annebelle via direktplant staan er prima bij.
De treurnis in beeld:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Groen. In het voorjaar wel vol bloemen. Maar dit jaar slechts 1 ronde.
In het najaar de rozen weer eens tot op de grond terug snoeien. Er komt nu wat dood hout in. En al een paar jaar niet meer gedaan.
Maar heel de tuin lijkt een offjaar te hebben. Enkel de appelbomen en 1 perenboom doen het goed.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_205690645
Mijn mooie lichtgevende witte klimroos was helemaal kaduuk door de omgewaaide schutting afgelopen voorjaar.
Ik dacht, ik snoei m gewoon tot de grond af en zet er wel een nieuwe of iets anders, geeft ie ineens 3 hele grote nieuwe scheuten *O*
Ik zag t eerst niet door de hoge volle ooievaarsbekjes en de duintuin wilde blommen in die buurt, maar hij doet 't echt weer O+

@AnneX zonde van de boertjes, maar annebel mag er zijn!
pi_205690791
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 22:09 schreef Blues het volgende:
Mijn mooie lichtgevende witte klimroos was helemaal kaduuk door de omgewaaide schutting afgelopen voorjaar.
Ik dacht, ik snoei m gewoon tot de grond af en zet er wel een nieuwe of iets anders, geeft ie ineens 3 hele grote nieuwe scheuten *O*
Ik zag t eerst niet door de hoge volle ooievaarsbekjes en de duintuin wilde blommen in die buurt, maar hij doet 't echt weer O+
Rozen schijnen ervan te houden om flink te worden gesnoeid.
pi_205693598
Ik heb een extra groene container aangevraagd. Het is zo frustrerend als ik weer moet stoppen met grote stukken onkruidvrij maken omdat de container weer vol is. En dan weer drie weken wachten, helft weer teruggegroeid...zo wordt het nooit wat :')

Ik heb net de uitgebloeide lavendelbloemen eruit geknipt. Dat is nog best wel wat. We gaan eens kijken of we er lavendelijs mee kunnen maken. En natuurlijk een geurzakje :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:13:30 #105
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205693935
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een extra groene container aangevraagd. Het is zo frustrerend als ik weer moet stoppen met grote stukken onkruidvrij maken omdat de container weer vol is. En dan weer drie weken wachten, helft weer teruggegroeid...zo wordt het nooit wat :')

Ik heb net de uitgebloeide lavendelbloemen eruit geknipt. Dat is nog best wel wat. We gaan eens kijken of we er lavendelijs mee kunnen maken. En natuurlijk een geurzakje :P
Meestal kun je groenafval gratis wegbrengen naar de milieustraat
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205694529
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 12:13 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Meestal kun je groenafval gratis wegbrengen naar de milieustraat
Dat kan in onze gemeente ook. Ik vind dat wel omslachtig, want hoe ga ik dat telkens doen zonder aanhangwagen en met een tamelijk kleine auto? Plastic tasjes vullen?
De tweede gft-container is in onze gemeente gratis. Een derde moet je wel voor betalen. Dus waarom zou ik dit niet, in ieder geval tijdelijk, zo oplossen?
pi_205694702
Gratis is nog beter dan bij ons, wij betalen net geen 40E voor de tweede. Heb m hier al jaren staan. Ze zijn vaker niet dan wel allebei vol, maar genieten ook al enorm van eentje voor en eentje achter.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_205695562
Misschien kun je heroverwegen om een hoekje te maken voor groenafval, @miss_sly . Ik gooi niet alles erop, maar het helpt wel enorm!
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:03:57 #109
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205695662
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 15:44 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien kun je heroverwegen om een hoekje te maken voor groenafval, @:miss_sly . Ik gooi niet alles erop, maar het helpt wel enorm!
Jep, heb ik ook. Perfect voor blad, versnipperd snoeiafval en maaisel als ik weer eens te lang gewacht heb met maaien. Onkruid kan je er beter niet op gooien trouwens. Dan maak je prachtig compost vol met onkruidzaad :+ .

misschien dan toch wat voller aanplanten dan? Werkt het beste tegen bakken met onkruid ;)
pi_205695681
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 16:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Jep, heb ik ook. Perfect voor blad, versnipperd snoeiafval en maaisel als ik weer eens te lang gewacht heb met maaien. Onkruid kan je er beter niet op gooien trouwens. Dan maak je prachtig compost vol met onkruidzaad :+ .
Onkruid gooi ik er inderdaad niet op!
pi_205695871
Vooralsnog is het juist vooral onkruid dat echt afgevoerd moet worden. Het incidentele snoeiafval stelt nog heel weinig voor. Bovendien is mijn tuin op zich aardig van formaat, maar zijn er nu nog teveel hoekjes waar hout, stenen, dakpannen, etc. liggen. En dus een berg onkruid. Dus groenafval verzamelen is nog niet aan de orde.
pi_205696056
Hola, volgens mij gaat m'n blauwe regen (eerder dit jaar geplant) een tweede bloei tegemoet! Ik wist niet dat dat kon.

pi_205696084
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 16:44 schreef miss_sly het volgende:
Vooralsnog is het juist vooral onkruid dat echt afgevoerd moet worden. Het incidentele snoeiafval stelt nog heel weinig voor. Bovendien is mijn tuin op zich aardig van formaat, maar zijn er nu nog teveel hoekjes waar hout, stenen, dakpannen, etc. liggen. En dus een berg onkruid. Dus groenafval verzamelen is nog niet aan de orde.
Ja, kan ik me voorstellen. En je kunt ook overwegen om als je wel snoeiafval hebt dat tussen de planten te strooien. Vind je dat niet zo mooi, dan doe je dat op een plek waar het niet opvalt.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:56:45 #114
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205696842
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kan in onze gemeente ook. Ik vind dat wel omslachtig, want hoe ga ik dat telkens doen zonder aanhangwagen en met een tamelijk kleine auto? Plastic tasjes vullen?
De tweede gft-container is in onze gemeente gratis. Een derde moet je wel voor betalen. Dus waarom zou ik dit niet, in ieder geval tijdelijk, zo oplossen?
Als het gratis is is dat inderdaad een goede optie. Ik ben zo gewend aan een grote aanhanger dat ik er niet bij stil sta dat veel mensen dat niet hebben. Wij zouden ook niet zonder kunnen, vorige week de onderste takken van de helft van de linden afgehaald is al een volle dubbelasser en daarna zijn we nog 2 keer hij de milieustraat geweest met merendeels groen en een volle aanhanger staat al weer klaar (gelukkig is de milieustraat aan de andere kant van het kanaal).
pi_205696968
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 18:56 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Als het gratis is is dat inderdaad een goede optie. Ik ben zo gewend aan een grote aanhanger dat ik er niet bij stil sta dat veel mensen dat niet hebben. Wij zouden ook niet zonder kunnen, vorige week de onderste takken van de helft van de linden afgehaald is al een volle dubbelasser en daarna zijn we nog 2 keer hij de milieustraat geweest met merendeels groen en een volle aanhanger staat al weer klaar (gelukkig is de milieustraat aan de andere kant van het kanaal).
Composteer jij ook?
Ik heb nu dik anderhalve kliko vol met onkruid, da's wel uitzonderlijk, maar gewoon tuinafval gaat hier zelden weg.
Mulch, compost, houtrilletje, tuinafval weg.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:26:15 #116
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205699970
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 19:14 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Composteer jij ook?
Ik heb nu dik anderhalve kliko vol met onkruid, da's wel uitzonderlijk, maar gewoon tuinafval gaat hier zelden weg.
Mulch, compost, houtrilletje, tuinafval weg.
Toen we in de voortuin struiken weg hebben gehaald hebben we een dag een diesel versnipperaar gehuurd, deze snippers hebben we in de tuin gelaten. Komt helemaal aan de achterkant van de tuin nog een keer een takkenwal/insectenhotel maar de hoeveelheid en grote van ons snoeiafval valt niet te composteren. Zijn veelal takken van een armdik en onkruid dus beide niets geschikt als compost. Alle bladeren etc blijven jaarrond gewoon in de tuin liggen, vegen we hooguit van de bestrating de tuin in.
pi_205700640
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 23:26 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Toen we in de voortuin struiken weg hebben gehaald hebben we een dag een diesel versnipperaar gehuurd, deze snippers hebben we in de tuin gelaten. Komt helemaal aan de achterkant van de tuin nog een keer een takkenwal/insectenhotel maar de hoeveelheid en grote van ons snoeiafval valt niet te composteren. Zijn veelal takken van een armdik en onkruid dus beide niets geschikt als compost. Alle bladeren etc blijven jaarrond gewoon in de tuin liggen, vegen we hooguit van de bestrating de tuin in.
Een hakselaar lijkt me geen overbodige luxe met jullie tuin. Ik vind hakselen wel een behoorlijke klus, maar het is tof om je eigen houtsnippers te 'maken'. De takken die te dik zijn om te hakselen gooi ik op een grote hoop en gebruik ik als ik er aanleiding toe heb, bijv. bij het maken van een nieuwe border.
  zondag 21 augustus 2022 @ 08:09:39 #118
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_205701374
quote:
17s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 19:58 schreef Claudia_x het volgende:
Liep net op z'n dooie gemak over ons pad! Zó ontzettend schattig.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lief!
Ik heb iedere nacht een egel op bezoek, of meer dat weet ik niet.
Als ze overdag te zien zijn zoeken ze water en/of eten. Kattenbrokjes vinden ze lekker! Bijvoeren is nu fijn omdat egels in de problemen komen door de droogte.
pi_205701388
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 08:09 schreef Lavenderlily het volgende:

[..]
Lief!
Als ze overdag te zien zijn zoeken ze water en/of eten. Kattenbrokjes vinden ze lekker! Bijvoeren is nu fijn omdat egels in de problemen komen door de droogte.
Of ze zijn ziek. In ieder geval dan altijd de dierenambulance bellen.
pi_205701612
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 08:09 schreef Lavenderlily het volgende:

[..]
Lief!
Egels die overdag op pad zijn zijn eigenlijk altijd ziek en hebben hulp nodig. Ik heb er laatst eentje op laten halen die overdag door de tuin scharrelde en die brengen ze weer terug als de egel gezond is.

Vrijdagavond is er hier ook weer eentje opgehaald, die liep mank door de tuin. Echt zielig, t beestje had duidelijk pijn en stond elke paar stappen even stil om weer moed te verzamelen verder te gaan. Heb t beestje gevangen en in een reismandje gedaan met brokjes en water. Daarna de dierenambu gebeld en gevraagd of ik de egel zelf ergens heen kon brengen om evt. kosten te besparen en ze te helpen. Maar dat hoefde niet, ze hebben hem later opgehaald.
pi_205702026
Fijn, al die egeltips! Ik denk dat extra zorg hier niet nodig is. Omdat we aan het water wonen, kan de egel daaruit drinken (doen de katten ook). En we hebben hier niet zoveel last van de droogte. Ik let er wel op dat we de kat vroeg in de avond binnenhalen. Ik hoop van harte dat de katten de egel met rust laten... Ik heb goede hoop omdat onze kat ook de kippen van de buren met rust laat. Hij lijkt uitsluitend op vogels, muizen en mollen te jagen.
pi_205702214
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 10:39 schreef Claudia_x het volgende:
Fijn, al die egeltips! Ik denk dat extra zorg hier niet nodig is. Omdat we aan het water wonen, kan de egel daaruit drinken (doen de katten ook). En we hebben hier niet zoveel last van de droogte. Ik let er wel op dat we de kat vroeg in de avond binnenhalen. Ik hoop van harte dat de katten de egel met rust laten... Ik heb goede hoop omdat onze kat ook de kippen van de buren met rust laat. Hij lijkt uitsluitend op vogels, muizen en mollen te jagen.
Katten doen niks met egels, dus die angst kun je los laten. Ze prikken genoeg dat ze graag afstand houden.

Kunnen ze bij de sloot ja? Ze hebben echt wel een ander trappetje nodig dan een kat heb ik gemerkt. Egels gaan vaak met hun voorpoten ook het water in bij de bakjes die ik heb staan. Kan dat bij de sloot ook?
  Spellchecker zondag 21 augustus 2022 @ 11:10:11 #123
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205702221
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 10:39 schreef Claudia_x het volgende:
Er is ook een egelreeks! F&F / Pleeg-egel in de tuin - Egel Five dier van het jaar!
pi_205702782
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 11:08 schreef Puala het volgende:

[..]
Katten doen niks met egels, dus die angst kun je los laten. Ze prikken genoeg dat ze graag afstand houden.

Kunnen ze bij de sloot ja? Ze hebben echt wel een ander trappetje nodig dan een kat heb ik gemerkt. Egels gaan vaak met hun voorpoten ook het water in bij de bakjes die ik heb staan. Kan dat bij de sloot ook?
We hebben een stenen plateau aan de waterkant dat zelfs een deel van de tijd net onder water staat. Ideaal voor katten - en voor egels, zo blijkt nu! Het is maar goed dat we tot nog toe te arm zijn geweest om het te vervangen door een mooi vlonderterras.

Maar misschien wel goed om toch wat bakjes neer te zetten. Ik heb een mooie plek in gedachten.
pi_205724679

Iemand enig idee welk exotisch kruid er in mijn tuin staat? Ik wilde het bijna weghalen maar zag zojuist dat er ineens allemaal leuke bloemetjes uit komen.
You need to be cold to be queen.
  Spellchecker dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:26:00 #126
197773 crew  maily
  Spellchecker dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:26:42 #127
197773 crew  maily
pi_205724701
quote:
17s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:23 schreef Waldorf22 het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand enig idee welk exotisch kruid er in mijn tuin staat? Ik wilde het bijna weghalen maar zag zojuist dat er ineens allemaal leuke bloemetjes uit komen.
Google lens zegt Weigelia Florida.
pi_205724749
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:26 schreef maily het volgende:

[..]
Denk ik ook! En mijn weigelia bloeit ook nog een beetje, dus dat is passend.

@Waldorf22, weigelia is een erg leuke struik, dus vooral laten staan als dat kan. De bloei is in mei-juni met soms een tweede bloei. Dit was die van mij drie maanden geleden. Vorig jaar waren dat nog een paar miezerige takjes.

pi_205724761
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:26 schreef maily het volgende:

[..]
Ja dat is het! Dank je wel :D
pi_205724764
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Denk ik ook! En mijn weigelia bloeit ook nog een beetje, dus dat is passend.

@:waldorf22, weigelia is een erg leuke struik, dus vooral laten staan als dat kan. De bloei is in mei-juni met soms een tweede bloei. Dit was die van mij drie maanden geleden. Vorig jaar waren dat nog een paar miezerige takjes.

[ afbeelding ]
Ik laat hem zeker staan. Wat een leuk ding.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:22:20 #131
5428 crew  miss_sly
pi_205750856
De tweede groene bak is dinsdag geleverd, hij is bijna vol!

We zetten ook de oude enorme barbecue bij het grof vuil waardoor we het onkruid erachter ook fatsoenlijk weg konden halen. Ik haalde ook een heleboel oude stekjes en onkruid weg uit de plantenbak. En ineens ziet het er dan zo uit:

Ik gaf in de vakantie ook bij buren de poezen een weekje tweemaal daags eten, en als bedankje kreeg ik drie planten voor in de tuin O+

De libertia grandiflora, daarvan had ze op Facebook gezien dat ik bij de kweker had gevraagd welke plant dat was, en de verbena bampton.

De libertia staat in de plantenbak, want die moet een beetje beschut en zonnig staan.

Het wordt dit:

Nu nog zo, ik vind de groeiwijze ook al mooi:

De senna staat in bloei O+

En de verbena bampton heb ik in de voortuin gezet. Die er eigenlijk best oké uit begint te zien, ook al is er nog ruimte voor vulling :P

En dit is dus de versgeplaatste verbena:

Ik vind het zo'n leukerd met die fijne paarse bloemtjes.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:31:23 #132
5428 crew  miss_sly
pi_205752491
Ik zoek even wat ideeën.

Dit hoekje wil ik beplanten. Het heeft ochtendzon, vele uren, maar ik denk na 12 uur niet heel veel meer en na twee uur niets. Het is een beschutte plek. Het liefste wil ik daar een opgaande, wintergroene, bloeiende, geurende heester :+

Toegegeven, dat zijn veel wensen, maar wie weet.

So far dacht ik aan een camelia. Of dit hele hoekje bestemmen voor rozen. Het mag best iets hoger worden, of een combinatie van wat hogers en wat lagers.

Heeft iemand leuke ideeën waar ik nog jiet aan gedacht heb?

Correctie hier, want camelia's beter niet in de ochtendzon, las ik net. Jammer, want dat vond ik wel echt een goede optie.

[ Bericht 9% gewijzigd door miss_sly op 26-08-2022 14:48:29 ]
pi_205772959
In de voortuin, bij de buurman staan zonnebloemen. De hoogste is 3.25 meter.
Meten is weten. Hij is timmerman 😉
pi_205773055
Wow!!!
Zou het zo graag hebben zo in mijn voorpostzegel O+
pi_205773074
Wat lief van de buurvrouw, @miss_sly!

@AnneX, wauw!

Over camellia's gesproken: in Bretagne heb ik ontdekt dat ze vruchten kunnen dragen.
  Moderator zondag 28 augustus 2022 @ 13:43:25 #136
5428 crew  miss_sly
pi_205773222
Dat is serieus hoog! O+
pi_205773293
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 13:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik zoek even wat ideeën.

Dit hoekje wil ik beplanten. Het heeft ochtendzon, vele uren, maar ik denk na 12 uur niet heel veel meer en na twee uur niets. Het is een beschutte plek. Het liefste wil ik daar een opgaande, wintergroene, bloeiende, geurende heester :+

Toegegeven, dat zijn veel wensen, maar wie weet.

So far dacht ik aan een camelia. Of dit hele hoekje bestemmen voor rozen. Het mag best iets hoger worden, of een combinatie van wat hogers en wat lagers.

Heeft iemand leuke ideeën waar ik nog jiet aan gedacht heb?

Correctie hier, want camelia's beter niet in de ochtendzon, las ik net. Jammer, want dat vond ik wel echt een goede optie.
Je zou de camellia alsnog kunnen proberen, want zoveel vriest het hier in de winter niet meer. Zelf zou ik denk ik wat verschillende rhododendrons neerzetten als je er de ruimte voor hebt. Er zijn zoveel soorten! Voorbeeld van een mix:

pi_205812973
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 13:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je zou de camellia alsnog kunnen proberen, want zoveel vriest het hier in de winter niet meer. Zelf zou ik denk ik wat verschillende rhododendrons neerzetten als je er de ruimte voor hebt. Er zijn zoveel soorten! Voorbeeld van een mix:

[ afbeelding ]
Rododendron(s) wil ik nog wel, maar meer achterin de tuin. Die hebben toch best wat ruimte nodig.

Op dit moment neig ik hier toch naar een rozenborder in combinatie met wat vaste planten; ik heb dit plaatje even als inspiratie genomen:

Deze border heeft 2 verschillende rozenstruiken en pioenrozen, en dan wat verschillende bloemen die er leuk mee combineren. Dan een combinatie waardoor er altijd wel wat bloeit. Ik moet er even voor gaan zitten om hier een goed plan voor te maken.

Vandaag reden we naar een bedrijf dat sierbestrating verkoopt hier in de buurt om naar stapstenen te kijken.
Ter plekke mochten we van een pallet de stenen afhalen die we mooi vonden, wegen, betalen en klaar. Dus die liggen nu in de voortuin.

Ik heb de kweker al een mailtje gestuurd voor lage bodembedekkers ertussen en omheen, zoals kruiptijm of een groen stekelnootje.
pi_205813873
quote:
7s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Rododendron(s) wil ik nog wel, maar meer achterin de tuin. Die hebben toch best wat ruimte nodig.

Op dit moment neig ik hier toch naar een rozenborder in combinatie met wat vaste planten; ik heb dit plaatje even als inspiratie genomen:
Rozen houden wel van zon. Er zijn rozen die een plek waar weinig zon komt verdragen, zo heb ik begrepen, dus daar zou je rekening mee kunnen houden.

quote:
Vandaag reden we naar een bedrijf dat sierbestrating verkoopt hier in de buurt om naar stapstenen te kijken.
Ter plekke mochten we van een pallet de stenen afhalen die we mooi vonden, wegen, betalen en klaar. Dus die liggen nu in de voortuin.

[ afbeelding ]

Ik heb de kweker al een mailtje gestuurd voor lage bodembedekkers ertussen en omheen, zoals kruiptijm of een groen stekelnootje.
Leuk!
pi_205814185
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 18:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Rozen houden wel van zon. Er zijn rozen die een plek waar weinig zon komt verdragen, zo heb ik begrepen, dus daar zou je rekening mee kunnen houden.
[..]
Leuk!
Deze plek krijgt wel veel zon, maar alleen ochtendzon. Tot een uur of 12-13 denk ik. Ik zal het eens goed in de gaten houden tot hoe laat er zon is. En vanaf de eerste zonnestraaltjes al.
pi_205814377
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Deze plek krijgt wel veel zon, maar alleen ochtendzon. Tot een uur of 12-13 denk ik. Ik zal het eens goed in de gaten houden tot hoe laat er zon is. En vanaf de eerste zonnestraaltjes al.
Is inderdaad handig om eens bij te houden. Je kunt ook kiezen voor een plant die juist wat schaduw nodig heeft. Bij mij gaat het vaak fout als ik kijk naar wat een plant nog kan verdragen in plaats van waar een plant gedijt.
pi_205814726
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 19:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is inderdaad handig om eens bij te houden. Je kunt ook kiezen voor een plant die juist wat schaduw nodig heeft. Bij mij gaat het vaak fout als ik kijk naar wat een plant nog kan verdragen in plaats van waar een plant gedijt.
Goed punt wel, die benadering. Ik ga er op letten. Het heeft geen haast. Voor nu wil ik die hoek onkruidvrij houden, dat vind ik al heel wat.

Als ik de lage bodembedekkers tussen de stenen in de voortuin heb geplant, is de voortuin wel even klaar en kan ik me volledig op de achtertuin concentreren.
pi_205816231
@miss_sly de Souvenir du Dr. Jamain is bijvoorbeeld een roos die prima gedijt in de schaduw en zelfs liever niet in de middagzon mag i.v.m verbranden van de blaadjes. Ik weet alleen niet of dit het type roos is wat je zoekt voor je hoekje, het is een heesterroos die echter vaak ook als klimroos wordt gebruikt.

https://theclassicroses.b(...)-du-docteur.html?m=1
pi_205816680
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 22:53 schreef Milesdavis het volgende:
@:miss_sly de Souvenir du Dr. Jamain is bijvoorbeeld een roos die prima gedijt in de schaduw en zelfs liever niet in de middagzon mag i.v.m verbranden van de blaadjes. Ik weet alleen niet of dit het type roos is wat je zoekt voor je hoekje, het is een heesterroos die echter vaak ook als klimroos wordt gebruikt.

Dat is een hele mooi voor mijn hoekje. Dank voor de tip!
pi_205818694
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 22:53 schreef Milesdavis het volgende:
@:miss_sly de Souvenir du Dr. Jamain is bijvoorbeeld een roos die prima gedijt in de schaduw en zelfs liever niet in de middagzon mag i.v.m verbranden van de blaadjes. Ik weet alleen niet of dit het type roos is wat je zoekt voor je hoekje, het is een heesterroos die echter vaak ook als klimroos wordt gebruikt.

Weet je ook hoe het komt dat de bloemblaadjes van deze roos in het bijzonder zouden verbranden in de middagzon en van andere rozen niet?

Interessante link trouwens over een net andere kwestie, namelijk hoe het zit met water geven en verbranden: Vraag van de maand: kunnen planten verbranden?
pi_205818739
Wat ik zo snel vind over verbranding in algemene zin: Meer nog, volgens Heiko en Joke kan een plant alleen verbranden door zonlicht indien de plant om af te koelen meer water wil verdampen dan de wortels kunnen leveren. Verbranding van planten zou dus simpelweg het gevolg van uitdroging zijn. Bron

Dit is eigenlijk een interessantere bron omdat er meer informatie in staat.
  Moderator vrijdag 2 september 2022 @ 12:56:29 #147
5428 crew  miss_sly
pi_205820016
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Weet je ook hoe het komt dat de bloemblaadjes van deze roos in het bijzonder zouden verbranden in de middagzon en van andere rozen niet?

Interessante link trouwens over een net andere kwestie, namelijk hoe het zit met water geven en verbranden: Vraag van de maand: kunnen planten verbranden?
Het linkje zegt dat alle donkerrode fluwelen rozen snel zouden verbranden.
Deze site vermeldt dat ook: https://www.derozenhoflot(...)iscentrum/verzorging

Ik kan er echter niet direct ergens een reden voor vinden.
pi_205821166
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2022 12:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het linkje zegt dat alle donkerrode fluwelen rozen snel zouden verbranden.
Deze site vermeldt dat ook: https://www.derozenhoflot(...)iscentrum/verzorging

Ik kan er echter niet direct ergens een reden voor vinden.
Goed gevonden! Ik zal eens verder zoeken naar wat erachter zou moeten zitten. Ik heb er zelf een in de volle zon staan en die doet het geweldig. Dat geldt ook voor mijn dahlia met een soortgelijke kleur.
  Moderator vrijdag 2 september 2022 @ 17:39:20 #149
5428 crew  miss_sly
pi_205822778
Zo, de voortuin is voor nu af. Enige wat er nog moet gebeuren, is dat alles lekker gaat groeien.

Bijna op de dag af één jaar geleden was dit de voortuin:

En een mannetje heeft die toen op een ochtend alle onkruid eruit getrokken, dus toen was het zo:

Vanmiddag heb ik bodembedekkers tussen de stapstenen gelegd. Kruiptijm, soleirolia (slaapkamergeluk) en leptinella Platt's Black (speldenkussenplant) staan er nu tussen. De kweker zei dat ik de plantjes gemakkelijk vanuit de potjes kon delen, dus ik heb strookjes aangelegd, waardoor het meteen al wat vorm krijgt.

Dus nu hebben we dit:

pi_205823013
Heel leuk, @miss_sly! Ik ben weg van dat siergras.
  Moderator vrijdag 2 september 2022 @ 19:31:18 #151
5428 crew  miss_sly
pi_205823559
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 18:16 schreef Claudia_x het volgende:
Heel leuk, @:miss_sly! Ik ben weg van dat siergras.
Dat siergras vind ik ook erg geslaagd. Sowieso heb ik door de tuin een aantal siergrassen staan die het erg goed doen en heel mooi zijn. In al hun eenvoud zijn ze prachtig O+
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:58:26 #152
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_205824379
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2022 17:39 schreef miss_sly het volgende:
Zo, de voortuin is voor nu af. Enige wat er nog moet gebeuren, is dat alles lekker gaat groeien.

Bijna op de dag af één jaar geleden was dit de voortuin:

[ afbeelding ]

En een mannetje heeft die toen op een ochtend alle onkruid eruit getrokken, dus toen was het zo:

[ afbeelding ]

Vanmiddag heb ik bodembedekkers tussen de stapstenen gelegd. Kruiptijm, soleirolia (slaapkamergeluk) en leptinella Platt's Black (speldenkussenplant) staan er nu tussen. De kweker zei dat ik de plantjes gemakkelijk vanuit de potjes kon delen, dus ik heb strookjes aangelegd, waardoor het meteen al wat vorm krijgt.

Dus nu hebben we dit:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Woei, dat rode siergras zag ik gisteren ook nog staan bij een tuincentrum in de buurt!
Niet gekocht, want ik begreep dat het niet winterhard was. Wat jammmer! Heb uiteindelijk twee carexjes meegenomen voor de voortuin.

In de achtertuin komt een grote glansmispel (struik) van ca 1,5m. Nog even getwijfeld over een meestammige boom, maar gezien de plek waar-ie komt, is een struik/heester beter.
(Un)masking for the greater good.
  Moderator vrijdag 2 september 2022 @ 21:14:31 #153
5428 crew  miss_sly
pi_205824541
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:58 schreef Celestien het volgende:

[..]
Woei, dat rode siergras zag ik gisteren ook nog staan bij een tuincentrum in de buurt!
Niet gekocht, want ik begreep dat het niet winterhard was. Wat jammmer! Heb uiteindelijk twee carexjes meegenomen voor de voortuin.

In de achtertuin komt een grote glansmispel (struik) van ca 1,5m. Nog even getwijfeld over een meestammige boom, maar gezien de plek waar-ie komt, is een struik/heester beter.
Het is Japans bloedgras/Imperata Red Baron en is wel winterhard.

https://tuincentrum.nl/p/(...)jFNnYwaAhJYEALw_wcB#
pi_205838948

Hoe zoek ik uit wat voor boom dit is? Handige website?

Of als iemand het zo ziet..? Wil graag eens wat lezen over groei en snoei etc.
Met een meidenkwartet
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 11:11:06 #155
5428 crew  miss_sly
pi_205839028
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 10:59 schreef Cathmar het volgende:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Hoe zoek ik uit wat voor boom dit is? Handige website?

Of als iemand het zo ziet..? Wil graag eens wat lezen over groei en snoei etc.
Mijn Plantsome-app zegt dat dit een Es is.
pi_205839038
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is zeker een es.

@Cathmar, ik gebruik PlantNet als determinatie-app. Maar hier heb ik geen app voor nodig, want ik heb zelf ook een es. Prachtige boom! Hij wordt reusachtig (25-30 meter hoog, soms zelfs 40 meter, met een brede kroon). Snoeien is niet nodig. Mijn buurman haalt elk jaar wat takken weg in verband met zijn zonnepanelen.

Wat ik niet wist, is dat je een es kunt knotten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Claudia_x op 04-09-2022 11:17:25 ]
pi_205839137
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dank! App gevonden en geïnstalleerd. Krijg steeds meer zin in m’n tuin.
Met een meidenkwartet
pi_205839170
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is zeker een es.

@:Cathmar, ik gebruik PlantNet als determinatie-app. Maar hier heb ik geen app voor nodig, want ik heb zelf ook een es. Prachtige boom! Hij wordt reusachtig (25-30 meter hoog, soms zelfs 40 meter, met een brede kroon). Snoeien is niet nodig. Mijn buurman haalt elk jaar wat takken weg in verband met zijn zonnepanelen.

Wat ik niet wist, is dat je een es kunt knotten.
Dank je Claudia!
Hij staat in een hoek van mijn nieuwe tuin. En ben er blij mee! Zie er wel wat gesneuvelde takken in hangen van een storm een paar maanden geleden dus daar moeten we even naar kijken. Hij kan ook serieus groot worden zeg!
Met een meidenkwartet
pi_205839208
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:23 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Dank je Claudia!
Hij staat in een hoek van mijn nieuwe tuin. En ben er blij mee! Zie er wel wat gesneuvelde takken in hangen van een storm een paar maanden geleden dus daar moeten we even naar kijken. Hij kan ook serieus groot worden zeg!
Bij mij vallen er elk jaar wel wat takken uit, inderdaad na een storm.

Heb je al een account op mjintuin.org? Dat vinden de meeste mensen hier een fijne website. Zie ook de OP voor andere tips. Mijntuin.org bevestigt in ieder geval dat snoeien niet nodig is.
pi_205839254
Ik was benieuwd hoe oud een es kan worden. Deze is in 1820 geplant en is ruim 20 meter hoog:

Ik kwam ook deze zomereik tegen:

:D
pi_205839360
Ga komende tijd op mijn gemak de linkjes eens doornemen!
Binnen nu en een paar weken weer contact met de tuin architect over het ontwerp. Best spannend want heb zelf veel ideeen. Allemaal met haar doorgenomen, maar toch afwachten waar ze mee komt. Na een zomer in een postzegel tuin zonder zon (met 10 buren bovenop ons) snak ik naar mijn tuin minstens net zoveel als naar het nieuwe huis.
Met een meidenkwartet
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 11:52:44 #162
5428 crew  miss_sly
pi_205839374
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:50 schreef Cathmar het volgende:
Ga komende tijd op mijn gemak de linkjes eens doornemen!
Binnen nu en een paar weken weer contact met de tuin architect over het ontwerp. Best spannend want heb zelf veel ideeen. Allemaal met haar doorgenomen, maar toch afwachten waar ze mee komt. Na een zomer in een postzegel tuin zonder zon (met 10 buren bovenop ons) snak ik naar mijn tuin minstens net zoveel als naar het nieuwe huis.
Ik ben nog iedere dag zo blij met onze tuin O+ Nog lang niet klaar, maar ook dat vind ik inmiddels prima.

Ben benieuwd naar het ontwerp van je tuin.
pi_205839466
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben nog iedere dag zo blij met onze tuin O+ Nog lang niet klaar, maar ook dat vind ik inmiddels prima.

Ben benieuwd naar het ontwerp van je tuin.
Ja bij ons wordt het een project van jaren. En ik heb er zin in.
Buren laten de tuin in 1x volledig aanleggen. Ook leuk maar kost bizar veel geld en kijk er naar uit om dat op het gemak te gaan doen.
Met een meidenkwartet
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 12:25:55 #164
5428 crew  miss_sly
pi_205839609
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 12:06 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Ja bij ons wordt het een project van jaren. En ik heb er zin in.
Buren laten de tuin in 1x volledig aanleggen. Ook leuk maar kost bizar veel geld en kijk er naar uit om dat op het gemak te gaan doen.
Ik geniet er echt van. Het is soms echt hard werken en sjouwen, maar ook heel erg veel eer van je werk.

Ik ben bezig met het achterste deel van de tuin onkruidvrij maken. Paar dagen hard gewerkt, dit is het resultaat:

Met bonuskat.

Dit stond dus helemaal vol met hoog gras, heermoes, distels, en een paar maanden geleden met klaprozen. Ik moet het nog omspitten en nog meer penwortels eruit vissen, maar deze lege vlakte geeft wel voldoening.
  Spellchecker zondag 4 september 2022 @ 12:44:09 #165
197773 crew  maily
pi_205839740
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 12:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik geniet er echt van. Het is soms echt hard werken en sjouwen, maar ook heel erg veel eer van je werk.

Ik ben bezig met het achterste deel van de tuin onkruidvrij maken. Paar dagen hard gewerkt, dit is het resultaat:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met bonuskat.

Dit stond dus helemaal vol met hoog gras, heermoes, distels, en een paar maanden geleden met klaprozen. Ik moet het nog omspitten en nog meer penwortels eruit vissen, maar deze lege vlakte geeft wel voldoening.
Als het zo droog is plukt het ook makkelijker :Y
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 12:45:22 #166
5428 crew  miss_sly
pi_205839757
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 12:44 schreef maily het volgende:

[..]
Als het zo droog is plukt het ook makkelijker :Y
Zeker! Behalve dat platgetrapte strookje, waar dagelijks een aantal keren overheen gelopen wordt.

Overigens is deze droogte wel een beetje de bodem op die plek. Net als in de voortuin. Hele droge zandgrond heb ik.
pi_205840896
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 12:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker! Behalve dat platgetrapte strookje, waar dagelijks een aantal keren overheen gelopen wordt.

Overigens is deze droogte wel een beetje de bodem op die plek. Net als in de voortuin. Hele droge zandgrond heb ik.
Ik kijk elke keer bij foto's van jouw tuin vol verbazing naar de kleur van jouw grond. Zo woestijnig.
pi_205840923
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 12:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met bonuskat.

heermoes is echt een drama.
Goed bezig _O_
Juin uit Eigen Tuin!
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 14:13:13 #169
5428 crew  miss_sly
pi_205840961
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 14:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik kijk elke keer bij foto's van jouw tuin vol verbazing naar de kleur van jouw grond. Zo woestijnig.
Ik moest er ook erg aan wennen, maar dit is het nu. Ik sproei met deze droge tijden toch maar max 1 keer per week. Ik heb er worden uitgezet, lavameel en bentoniet gestrooid en plant alles met ruim verse potgrond. Er is de hele dag zon en veel wind, dus erg droog.

Er is een strook ter hoogte van de wadi over de hele breedte die minder droog is, daar is ook vaker schaduw.
pi_205841037
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 14:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik moest er ook erg aan wennen, maar dit is het nu. Ik sproei met deze droge tijden toch maar max 1 keer per week. Ik heb er worden uitgezet, lavameel en bentoniet gestrooid en plant alles met ruim verse potgrond. Er is de hele dag zon en veel wind, dus erg droog.

Er is een strook ter hoogte van de wadi over de hele breedte die minder droog is, daar is ook vaker schaduw.
Dat vinden de garden professors niet fijn.
Je loopt dan het risico dat de wortels van je planten het niet lekker gaan doen in de echte grond. En potgrond bevat vaak nogal weinig grond, de organische materialen verteren. Dan verliezen je wortels op termijn hun omhulsel. Dus wel tof voor korte termijn maar op den duur niet meer.
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 14:22:51 #171
5428 crew  miss_sly
pi_205841089
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 14:18 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Je loopt dan het risico dat de wortels van je planten het niet lekker gaan doen in de echte grond. En potgrond bevat vaak nogal weinig grond, de organische materialen verteren. Dan verliezen je wortels op termijn hun omhulsel. Dus wel tof voor korte termijn maar op den duur niet meer.
Op zichzelf is alles wat ik heb geplant prima aangeslagen. En in de arme, schrale grond waar ze in komen, dient wat goede grond gedaan te worden anders hebben ze geen voeding. Dan gaan ze het zeker niet redden.
pi_205845262
Komende week gaat het eindelijk weer regenen, toch? Ik kijk ernaar uit. Ik geef behalve de nieuwe aanplant niets water en op één hortensia na doen alle planten het nog. Maar nu mag het wel weer eens gaan regenen!
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 17:34:49 #173
5428 crew  miss_sly
pi_205845363
Volgens de voorspellingen valt het de eerste dagen nogal tegen en valt er donderdag dan ineens heel erg veel. Maar alle regen is welkom!
pi_205845430
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 14:18 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik weet dat ze vooral willen dat je bestaande grond uit je tuin gebruikt, maar ik heb vaak extra grond nodig. Wat kan ik dan het beste gebruiken volgens hen? Recentelijk koop ik dit spul zonder turf, maar ook daar zitten meststoffen in. Als ik veel nodig heb, bestel ik big bags van een lokaal bedrijf. Die grond is weer erg arm.
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 17:42:01 #175
5428 crew  miss_sly
pi_205845498
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 17:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet dat ze vooral willen dat je bestaande grond uit je tuin gebruikt, maar ik heb vaak extra grond nodig. Wat kan ik dan het beste gebruiken volgens hen? Recentelijk koop ik dit spul zonder turf, maar ook daar zitten meststoffen in. Als ik veel nodig heb, bestel ik big bags van een lokaal bedrijf. Die grond is weer erg arm.
De grond die er ligt mengen met de nieuwe grond. Dat doe ik altijd. In het plantgat dus.
pi_205845567
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 17:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Lokaal vinden ze leuk als het ook echt grond uit de buurt is, omdat die lijkt op je eigen.
Hier in de buurt bieden regelmatig mensen grond aan op de straatapp, bij jou niet toevallig?
pi_205860425

De wingerd kleurt al!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205876706
Toortsen zijn grappige planten. Als ze plat gaan, groeien ze vervolgens weer omhoog:

En de dahlia's bloeien vrolijk verder:

pi_205889578
Oh die toorts ja, onderweg fietsend naar mijn werk staat er al weken eentje in de middle of niks fier omhoog. O+
pi_205925465
Ik wil een sedumdak maken op een plek waar niet veel zon komt. Iemand tips? Welk lichtgewicht substraat kan ik gebruiken? Welke planten zijn geschikt?
pi_205960997
Ik heb een vraag over het snoeien van de Ilex Crenata, hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik heb een aantal planten van mijn 3 jaar oude haag verplaatst, kan ik deze nu ook meteen al licht snoeien of kan ik daar beter mee wachten tot het voorjaar? Als ik deze vraag Google krijg ik weinig informatie hierover.
  dinsdag 13 september 2022 @ 19:53:57 #182
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205963437
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:12 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil een sedumdak maken op een plek waar niet veel zon komt. Iemand tips? Welk lichtgewicht substraat kan ik gebruiken? Welke planten zijn geschikt?
Ik ben benieuwd naar de tips, is ook nog iets wat we op de uitbouw willen. Dan is het vanuit het slaapkamer ook mooi groen en extra isolatie kan nooit kwaad.
pi_205966363
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:24 schreef Draadjes het volgende:
Ik heb een vraag over het snoeien van de Ilex Crenata, hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik heb een aantal planten van mijn 3 jaar oude haag verplaatst, kan ik deze nu ook meteen al licht snoeien of kan ik daar beter mee wachten tot het voorjaar? Als ik deze vraag Google krijg ik weinig informatie hierover.
Hier wordt geadviseerd om twee keer per jaar te snoeien, in mei en september. Snoeien hoeft trouwens niet per se; je krijgt dan geen bloemen en/of bessen. Maar ik neem aan dat je het doet om de haag vol te krijgen en in vorm. Ik lees hier dat je een hulsthaag het beste eind juni kunt snoeien als je het een keer per jaar wilt doen. En het is geen probleem om dat te doen net na verplaatsen. Wil je nu graag snoeien, dan zou ik dat gewoon doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 13-09-2022 22:27:50 ]
pi_205966539
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:12 schreef Claudia_x het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 19:53 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd naar de tips, is ook nog iets wat we op de uitbouw willen. Dan is het vanuit het slaapkamer ook mooi groen en extra isolatie kan nooit kwaad.
@oppiedoppie, heb jij tips? Je low budget-aanpak staat me wel aan.
pi_205969882
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hier wordt geadviseerd om twee keer per jaar te snoeien, in mei en september. Snoeien hoeft trouwens niet per se; je krijgt dan geen bloemen en/of bessen. Maar ik neem aan dat je het doet om de haag vol te krijgen en in vorm. Ik lees hier dat je een hulsthaag het beste eind juni kunt snoeien als je het een keer per jaar wilt doen. En het is geen probleem om dat te doen net na verplaatsen. Wil je nu graag snoeien, dan zou ik dat gewoon doen.
Dank je wel, dan ga ik hem vandaag snoeien. Het gaat inderdaad alleen om het snoeien voor de vorm, maar kan geen kwaad dus.
pi_205981556
De Mega Mieren Invasie is ineens begonnen in mijn tuin. -O- Op een tiental meters lang spoor ziet het zwart van de mieren. Het spoor begint bij een beuk (waar ik geen luis in zie, dus ik vraag me af waarom ze er massaal in klimmen), maar waar het heen gaat, krijg ik niet gevonden.
Ze klommen via de schutting naar de achtertuin. Ik kon geen plek vinden waar ze allemaal verdwenen.
Die route geblokkeerd, toen marcheerden ze langs de voordeur (naast de schutting). En vanochtend hebben ze alle poeder plekken omzeild en lopen ze weer rechte lijn richting de schutting, de bodembedekker in.
Ik denk dus dat er een mierennest onder de bodembedekker zit, maar dat kan ik natuurlijk niet zien.

Dit zijn wel erg veel mieren en ik ben bang dat ze mijn tuinpad en schutting uitgraven. Wat kan ik er aan doen zolang ik geen nest vind?
  Spellchecker donderdag 15 september 2022 @ 09:14:32 #187
197773 crew  maily
pi_205981671
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:02 schreef Hupje het volgende:
De Mega Mieren Invasie is ineens begonnen in mijn tuin. -O- Op een tiental meters lang spoor ziet het zwart van de mieren. Het spoor begint bij een beuk (waar ik geen luis in zie, dus ik vraag me af waarom ze er massaal in klimmen), maar waar het heen gaat, krijg ik niet gevonden.
Ze klommen via de schutting naar de achtertuin. Ik kon geen plek vinden waar ze allemaal verdwenen.
Die route geblokkeerd, toen marcheerden ze langs de voordeur (naast de schutting). En vanochtend hebben ze alle poeder plekken omzeild en lopen ze weer rechte lijn richting de schutting, de bodembedekker in.
Ik denk dus dat er een mierennest onder de bodembedekker zit, maar dat kan ik natuurlijk niet zien.

Dit zijn wel erg veel mieren en ik ben bang dat ze mijn tuinpad en schutting uitgraven. Wat kan ik er aan doen zolang ik geen nest vind?
Kokend water overheen gooien. Uitkijken voor je planten.
Koper neerleggen schijnt ze ook af te schrikken.
pi_205989272
Liriope muscari. O+

En ik heb het dit jaar al vaker over de Spaanse vlag gehad, maar hij is zo geweldig! Op dit moment is-ie op z'n hoogtepunt. Dit was één klein plantje aan het begin van de zomer en het groeit en groeit maar. De bloemen groeien bovendien grappig naar het licht toe en zijn daardoor spectaculair, zelfs als het grauw is. En ook het blad vind ik mooi:

pi_205989844
@Claudia_x Mooi!

@maily Waar doe ik kokend water als ik niet weet waar het nest is?
  Spellchecker donderdag 15 september 2022 @ 21:07:28 #190
197773 crew  maily
pi_205989863
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 21:06 schreef Hupje het volgende:
@:Claudia_x Mooi!

@:maily Waar doe ik kokend water als ik niet weet waar het nest is?
Op de mieren :+
pi_205989914
Dan kan ik ook de hele dag op een plek blijven staan en ze vertrappen. Dat schiet niet echt op, helaas.
  Spellchecker donderdag 15 september 2022 @ 21:11:27 #192
197773 crew  maily
pi_205989934
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 21:10 schreef Hupje het volgende:
Dan kan ik ook de hele dag op een plek blijven staan en ze vertrappen. Dat schiet niet echt op, helaas.
Blijf je lekker warm ;)
pi_205990020
@Hupje: De vraag zou niet moeten zijn: hoe maak ik mieren dood, maar: waarom moeten ze worden uitgeroeid? Natuurlijk kunnen mieren lastig zijn als ze in de suikerpot zitten. Het spreekt voor zich, dat niemand blij opkijkt wanneer hij een colonne mieren over de aanrecht ziet marcheren. Maar er zijn genoeg huismiddeltjes om aan de overlast een einde te maken. Met schoonmaakazijn of ammonia kun je mieren op afstand houden. Ook een streep trekken met schoolkrijt houdt mieren buiten. En het is niet moeilijk om te ontdekken waar mieren het huis binnenkomen omdat ze altijd een vaste route volgen. Een koperen munt bij de entree, of een watje met chloor, zorgt ervoor dat de mieren wegblijven… Maar wat voor schade doen mieren buitenshuis? Pissen ze in de brievenbus? Maken ze lawaai? Vallen ze kleuters aan? Wat doen mieren in hemelsnaam voor kwaad? Is het nu werkelijk zo’n ramp dat ze hoopjes zand naar boven werken tussen de terrastegels? Bron
pi_205990377
@Claudia_x Mee eens, hoor. Mieren mogen buiten hun gang gaan van mij als ze in de beplanting zitten. Maar onder de fundering van de schutting en mijn stoepje vind ik niet zo tof ivm de kans op verzakking.
pi_205990402
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 21:37 schreef Hupje het volgende:
@:Claudia_x Mee eens, hoor. Mieren mogen buiten hun gang gaan van mij als ze in de beplanting zitten. Maar onder de fundering van de schutting en mijn stoepje vind ik niet zo tof ivm de kans op verzakking.
Je kunt met het stukje twee kanten op: niks doen of een aantal van de genoemde middeltjes proberen.

Bij ons zijn verzakkingen niet tegen te houden - ook daar valt mee te leven.
pi_205993534
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 20:30 schreef Claudia_x het volgende:
Liriope muscari. O+

[ afbeelding ]

En ik heb het dit jaar al vaker over de Spaanse vlag gehad, maar hij is zo geweldig! Op dit moment is-ie op z'n hoogtepunt. Dit was één klein plantje aan het begin van de zomer en het groeit en groeit maar. De bloemen groeien bovendien grappig naar het licht toe en zijn daardoor spectaculair, zelfs als het grauw is. En ook het blad vind ik mooi:

[ afbeelding ]
Wat prachtig, Spaanse vlag! Nooit van gehoord voor jouw foto’s hier. Ik ga m volgend jaar ook zaaien.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 21:17 schreef Claudia_x het volgende:
@:hupje: De vraag zou niet moeten zijn: hoe maak ik mieren dood, maar: waarom moeten ze worden uitgeroeid? Natuurlijk kunnen mieren lastig zijn als ze in de suikerpot zitten. Het spreekt voor zich, dat niemand blij opkijkt wanneer hij een colonne mieren over de aanrecht ziet marcheren. Maar er zijn genoeg huismiddeltjes om aan de overlast een einde te maken. Met schoonmaakazijn of ammonia kun je mieren op afstand houden. Ook een streep trekken met schoolkrijt houdt mieren buiten. En het is niet moeilijk om te ontdekken waar mieren het huis binnenkomen omdat ze altijd een vaste route volgen. Een koperen munt bij de entree, of een watje met chloor, zorgt ervoor dat de mieren wegblijven… Maar wat voor schade doen mieren buitenshuis? Pissen ze in de brievenbus? Maken ze lawaai? Vallen ze kleuters aan? Wat doen mieren in hemelsnaam voor kwaad? Is het nu werkelijk zo’n ramp dat ze hoopjes zand naar boven werken tussen de terrastegels? Bron
Ik wist meteen dat dit van Romke van der Kaa moest zijn. Afgezien van het feit dat zijn adviezen mij altijd erg goed van pas komen (lui tuinieren) ben ik ook erg dol op zijn schrijfstijl.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')