Ik had het overwogen maar mijn voortuin is zeer klein en op 40 à 50cm diepte zitten afvoerbuizen en liggen elektriciteitskabels en internetkabels.quote:
't Ziet er wel kunstig uit!quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 11:15 schreef Vanyel het volgende:
Volgroeide courgetjes. Dan krijgen ze toch wel curieuze vormpjes. Mijn aubergines zijn mooier.
[ afbeelding ]
Mooie observaties. Hier doen de asters en puntwederiken het juist geweldig dit jaar. Eigenlijk gaat alles wel goed. De combinatie hoog grondwaterpeil en warme zomer is wel gelukkig, geloof ik.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 11:58 schreef yinu het volgende:
Nog even over beplantingsdichtheid en ontwikkeling over jaren. Ik merk nu in jaar 3 van mijn tuin dat het ook heel erg kan verschillen per jaar. Vorig jaar waren mijn herfstasters gigantisch en had ik veel zonnehoedjes. Dit jaar is de zonnehoed overwoekerd door de vorig jaar nog bescheiden aanwezige herfstanemonen en de herfstaster door de hemelsleutel. De aster lijkt sowieso nogal te lijden onder de droogte, dat zie ik in mijn omgeving ook - hele gemeenteperken in de buurt zijn dit jaar dor en schraal. Ik had ook een wederik met donker blad geplant maar die is verdwenen - terwijl dat een nogal woekerende soort schijnt te zijn. En mijn gewone gele puntwederik doet het dit jaar ook maar matig, net als de acanthus. Terwijl die vorig jaar enorm waren. Dit jaar doen wel de zonneroosjes het geweldig, en vormen ze een tapijtje. Maar vorig jaar in de natte zomer waren die sneu en mottig. Verder is mijn kleine magnoliaatje aan de droogte bezweken maar de forsythia daar in de buurt heeft denk ik al het water opgedronken want die is ongeveer verdubbeld in grootte. Het blijft een dynamisch geheel.
Doordat ik ruim een maand, juist in juni/juli niet in de tuin kon werken heb ik ook weinig in kunnen grijpen. Anders had ik wel wat anemonen gesplitst. Want ze zijn nu wel echt enorm… terwijl ik die opgegraven heb uit de tuin van een vriendin. En ze nogal grof in stukken wortelstok heb gehakt en nonchalant in de grond heb gedumpt. Het eerste jaar waren ze klein en pierig en hebben ze niet gebloeid. Het tweede jaar waren ze leuk. En nu denk ik: het moet niet gekker worden, anders heb ik volgend jaar alleen nog maar anemonen!
Ik zie die veranderingen trouwens ook in de tuin bij mijn ouders. Toen die aangelegd werd (nieuwbouw, precies zoals bij @:miss_sly), was ik als 10 jarige erg geïnteresseerd in de plannen. Nu - zo’n 30 jaar later - zie je dat sommige dingen enorm zijn aangeslagen en precies doen wat toen de bedoeling was. Andere dingen zijn enorm uit de hand gelopen (I’m looking at you, conifeer!) en weer andere dingen zijn helemaal anders geworden of mislukt. Bij aanplant was mijn favoriete boompje de goudiep. Na een paar jaar begon die te kwijnen en ging dood. En zo zijn er er ook in de meerjarige planten voorbeelden te over. Bij hun doet de puntwederik het trouwens ook heel matig, dit jaar
Die is ook erg leuk maar ik zoek vooral geurend spul, heb hele haag toscaanse jasmijn en kamperfoelie aangeplant, of dingen die je kunt eten of medicinale planten. Heb bergamot en dropplant en kamille. En nu honingbessen erbij. Maar zal jaren duren voor de tuin af is, doe het beetje bij beetje. Het is 5000m2.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik had het overwogen maar mijn voortuin is zeer klein en op 40 à 50cm diepte zitten afvoerbuizen en liggen elektriciteitskabels en internetkabels.
Dus moest wat opletten met de wortels. Het is uiteindelijk een Amalanchier geworden (die wortel zeer beperkt en slechts oppervlakkig).
quote:There is no evidence of allelopathy in the field. More likely you have an issue with competition for water and/or nutrients. Mulch the bed well with coarse organic matter, and use lots of supplemental water.
Here’s a fact sheet on the allelopathy question. It’s on black walnuts but the science expands to all species. https://pubs.extension.ws(...)s-home-garden-series
Ik kom even meegluren. Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik moet/mag helemaal vanaf nul beginnen in onze tuin, zodra het huis af is. Ik wil graag een eetbare gelegde heg maken (zoals de geweven hedgerows in Engeland). En verder ga ik in eerste instantie vooral planten voor windbescherming en privacy.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 14:22 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Die is ook erg leuk maar ik zoek vooral geurend spul, heb hele haag toscaanse jasmijn en kamperfoelie aangeplant, of dingen die je kunt eten of medicinale planten. Heb bergamot en dropplant en kamille. En nu honingbessen erbij. Maar zal jaren duren voor de tuin af is, doe het beetje bij beetje. Het is 5000m2.
Wij hebben eerst aan een kant een houtwal aangelegd van ongeveer 150 meter lang van wilgentenen. Die is tegen wind het het gifsproeien van de boer etachter, hij is mooi aangeslagen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:04 schreef dodoria het volgende:
[..]
Ik kom even meegluren. Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik moet/mag helemaal vanaf nul beginnen in onze tuin, zodra het huis af is. Ik wil graag een eetbare gelegde heg maken (zoals de geweven hedgerows in Engeland). En verder ga ik in eerste instantie vooral planten voor windbescherming en privacy.
Onze tuin wordt iets meer dan 1000m2. Maar ik vind dat al genoeg werk. Dit jaar gaat het vooral kwaliteit grond opbouwen en de eerste windbrekende struiken planten.
5000m2 is echt heel veel! Hoe pak je dat aan?
Ojee, vandaag net 2 zaden binnen om te zaaien.quote:Op maandag 15 augustus 2022 19:23 schreef Vanyel het volgende:
Voor alle walnootbezitters die zich zorgen maken
[..]
Bergamot! Ik ben dol op die geur, nooit over gedacht om die ook in de tuin te plaatsen. Bedankt voor het idee!quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 14:22 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Die is ook erg leuk maar ik zoek vooral geurend spul, heb hele haag toscaanse jasmijn en kamperfoelie aangeplant, of dingen die je kunt eten of medicinale planten. Heb bergamot en dropplant en kamille. En nu honingbessen erbij. Maar zal jaren duren voor de tuin af is, doe het beetje bij beetje. Het is 5000m2.
En ze zijn ook prachtig.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bergamot! Ik ben dol op die geur, nooit over gedacht om die ook in de tuin te plaatsen. Bedankt voor het idee!
Boodschap is dus dat dat prima kan, als je goed mulcht en bewatert.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:54 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ojee, vandaag net 2 zaden binnen om te zaaien.
Dan komt het wel goed.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Boodschap is dus dat dat prima kan, als je goed mulcht en bewatert.
Wat een leuke bloem!quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:02 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
En ze zijn ook prachtig.
Had 5 kleine plantjes geplant ergens eind mei en die zijn goed aangeslagen. Goed winterbestendig en goed te vermeerderen. Had de dropplant er naast gezet die er erg veel op lijkt kwa blad, kijk maar op de foto, maar wil dat hele stuk voor die schutting, waar toscaanse jasmijn tegenaan zit trouwens, beetje moeilijk te zien, vol hebben met bergamot ongeveer 3 m2 is dat.
https://ibb.co/7y0HqcK
https://ibb.co/Y0LNfTn
Ze zijn echt heel mooiquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:02 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
En ze zijn ook prachtig.
Had 5 kleine plantjes geplant ergens eind mei en die zijn goed aangeslagen. Goed winterbestendig en goed te vermeerderen. Had de dropplant er naast gezet die er erg veel op lijkt kwa blad, kijk maar op de foto, maar wil dat hele stuk voor die schutting, waar toscaanse jasmijn tegenaan zit trouwens, beetje moeilijk te zien, vol hebben met bergamot ongeveer 3 m2 is dat.
https://ibb.co/7y0HqcK
https://ibb.co/Y0LNfTn
Munt voor theequote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind water geven trouwens geen bal aan en probeer het zoveel mogelijk te vermijden.
Vraagje: welke kruiden moet je absoluut in je tuin hebben? De kinderen hebben de kruiden ontdekt en ik wil gebruikmaken van het momentum.
Sodeju, wat een verschil! Dat biedt je waarschijnlijk perspectief wat de beplanting in eigen tuin betreft?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:59 schreef Blues het volgende:
Ooit..stonden er 40 jaar lang bij Buur rechts 3 coniferen (en een half ander bos) hij doet niks aan zijn tuin, zijn huis of aan zichzelf![]()
Buuv naast hem wilde ze weg hebben en wij liften ook mee met veel meer uitzicht, licht en zon en gisteren zomaar een heuse zonsondergang
Een fotoreportage vanaf ons balkon genomen.
Onze huiskamers + balkon zijn 1e etage, tuinen op bg. (drive-in woningen)
Zo was het:
[ afbeelding ]
Snoeien! Hakken!
[ afbeelding ]
Gisteravond
[ afbeelding ]
Van zojuist
[ afbeelding ]
Jee wat een verschil! Wat een licht! Kan me voorstellen dat dat heerlijk is!quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:59 schreef Blues het volgende:
Ooit..stonden er 40 jaar lang bij Buur rechts 3 coniferen (en een half ander bos) hij doet niks aan zijn tuin, zijn huis of aan zichzelf![]()
Buuv naast hem wilde ze weg hebben en wij liften ook mee met veel meer uitzicht, licht en zon en gisteren zomaar een heuse zonsondergang
Een fotoreportage vanaf ons balkon genomen.
Onze huiskamers + balkon zijn 1e etage, tuinen op bg. (drive-in woningen)
Zo was het:
[ afbeelding ]
Snoeien! Hakken!
[ afbeelding ]
Gisteravond
[ afbeelding ]
Van zojuist
[ afbeelding ]
Munt inderdaad, bieslook, platte peterselie, basilicum (heeft veel vocht nodig, maar dat is bij jullie misschien minder een probleem), oregano. Ik wil een kruiden spiraal maken. Daarbij kun je natte en droge kruiden op een beetje hetzelfde oppervlak zettenquote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind water geven trouwens geen bal aan en probeer het zoveel mogelijk te vermijden.
Vraagje: welke kruiden moet je absoluut in je tuin hebben? De kinderen hebben de kruiden ontdekt en ik wil gebruikmaken van het momentum.
Munt heeft wel het risico dat het gaat woekeren.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 12:22 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Munt inderdaad, bieslook, platte peterselie, basilicum (heeft veel vocht nodig, maar dat is bij jullie misschien minder een probleem), oregano. Ik wil een kruiden spiraal maken. Daarbij kun je natte en droge kruiden op een beetje hetzelfde oppervlak zetten
Koriander en dille omdat ze zichzelf uitzaaien en leuk ogen. Eten voor de liefhebber.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
Eh nee?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 11:19 schreef Claudia_x het volgende:
Sodeju, wat een verschil! Dat biedt je waarschijnlijk perspectief wat de beplanting in eigen tuin betreft?
Origanum vulgare. Ziet er voor de bloei zo uit:quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:29 schreef Vanyel het volgende:
Hmm, jouw wilde Marjolein lijkt niet de mijne.
Staat achterin de tuin, ik heb er nu de kracht niet voor. Maar deze foto lijkt er wel meer op.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Origanum vulgare. Ziet er voor de bloei zo uit:
[ afbeelding ]
Heb je een foto?
Hier ook - daar liet ik laatst een foto van zien! Eentje heeft zich zelfs uitgezaaid in een pot die er in de buurt stond, wel zo handig.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 09:25 schreef Dagoduck het volgende:
Die kleine lavendel komt me heel bekend voor. In de voortuin tussen de tegels groeien vaak de kleine struikjes hier.
Door de tips besefte ik dat ik al citroenmelisse heb en dat was vergeten. Woekeren vind ik trouwens niet zo'n probleem. Ik haal wel weg wat te veel wordt. Planten moeten vertroetelen omdat ze in een pot staan, vind ik vervelender.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:28 schreef dodoria het volgende:
Qua kruiden zou ik munt en citroenmelisse in een pot zetten, zodat het niet woekert.
Verder Roosmarijn, salie, tijm, oregano, lavendel, maar ook nasturtium, korenbloemen, maggieplant, echinaecea, peterselie en calendula.
Is het huur of koop? In het geval van huur kan je de woningbouwvereniging op de hoogte brengen en die geven hem dan een aantal weken om 't op te ruimen. Doet hij 't dan nog niet, dan kan de woningbouwvereniging het doen en de kosten daarvan op zijn bord leggen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:29 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg aan Buur of ie zijn tuin nog wat ging opruimen na het verwijderen van die coniferen.
Zegt ie: 'ik kom er nooit, het zit mij best'.![]()
![]()
Gelijk heeft ie![]()
![]()
[ afbeelding ]
Huur.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 16:07 schreef Twieki het volgende:
Is het huur of koop? In het geval van huur kan je de woningbouwvereniging op de hoogte brengen en die geven hem dan een aantal weken om 't op te ruimen. Doet hij 't dan nog niet, dan kan de woningbouwvereniging het doen en de kosten daarvan op zijn bord leggen.
Geen tegelsquote:Op donderdag 18 augustus 2022 15:29 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg aan Buur of ie zijn tuin nog wat ging opruimen na het verwijderen van die coniferen.
Zegt ie: 'ik kom er nooit, het zit mij best'.![]()
![]()
Gelijk heeft ie![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ah oké.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 16:11 schreef Blues het volgende:
[..]
Huur.
Het zit mij best, ik heb geen zin in 'klikken'. Die tuin is al jaren zo.
Overigens is de wbv paar weken geleden langs geweest ivm die kapvergunning. Dus zij weten hoe hij er bij zit daar...
Ik kijk liever in onze tuin en die van de linkerBuur idd.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 16:40 schreef Twieki het volgende:
Ah oké.
Ik zou er een gruwelijke hekel aan hebben, zeker als je op de eerste verdieping woont / leeft en d'r tegenaan kijkt. Dan nog liever bestrating.
Op basis van wat? Er ligt geen bouw/sloopafval, vuilniszakken, etensresten of troep. Snoeiafval mag er wel blijven liggen. Ook ligt er niets waar ratten op af komen. Er groeit alleen van alles door elkaar. En er is nergens een wet dat dat niet mag in je achtertuin. Voortuin zou met een aangepaste gemeente wet aan banden gelegd kunnen worden.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 16:07 schreef Twieki het volgende:
[..]
Is het huur of koop? In het geval van huur kan je de woningbouwvereniging op de hoogte brengen en die geven hem dan een aantal weken om 't op te ruimen. Doet hij 't dan nog niet, dan kan de woningbouwvereniging het doen en de kosten daarvan op zijn bord leggen.
Een overheidswet is hier bij mijn weten inderdaad niet voor. Wel bepaalde regels van de woningbouwvereniging. Al kan dat per woningbouwvereniging uiteraard verschillen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 19:03 schreef z80 het volgende:
[..]
Op basis van wat? Er ligt geen bouw/sloopafval, vuilniszakken, etensresten of troep. Snoeiafval mag er wel blijven liggen. Ook ligt er niets waar ratten op af komen. Er groeit alleen van alles door elkaar. En er is nergens een wet dat dat niet mag in je achtertuin. Voortuin zou met een aangepaste gemeente wet aan banden gelegd kunnen worden.
Dat zie er niet goed uit, nee! Altijd jammer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:03 schreef AnneX het volgende:
@:z80 hoe is het met de rozen dit jaar bij je voordeur?
De overige boeren hortensia in de voortuin zijn na een jaar ook deaud en verbrand.![]()
Denk, dat die in sept. worden verwijderd. Mogelijk ander soort terug.
De strong Annebelle via direktplant staan er prima bij.
De treurnis in beeld:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |