quote:NOS Nieuws • vandaag, 21:02NOS/Auke Alders
Nu corona op de achtergrond is, gaan Nederlanders weer massaal op vakantie. Maar voor veel gezinnen is dat geen optie door geldgebrek.
Dat ziet ook Stichting Weekje Weg, die gratis vakanties organiseert voor gezinnen die dat zelf niet kunnen betalen. "Wij merken dat de vraag naar onze vakanties toeneemt", zegt directeur Sacha Engelschman. "Mensen komen bij ons terecht via voedselbanken, maatschappelijk werkers en de jeugdzorg. Ik hoor van die instanties dat ze het nu drukker hebben met mensen die last hebben van de stijgende prijzen. Voedselbanken krijgen meer klanten, dus er zijn ook meer mensen die gebruik zouden willen maken van Weekje Weg."
Hoeveel mensen gaan niet op vakantie?
Begin 2022 zei zo'n 80 procent van de mensen vakantieplannen te hebben dit jaar, blijkt uit cijfers van de ANWB en toerismebureau NBTC. Dat betekent dus dat zo'n 20 procent van de bevolking geen vakantieplannen heeft. Dat zijn zo'n 3,5 miljoen mensen.
Of die mensen allemaal niet gaan uit geldgebrek of vanwege andere redenen, is niet uit de cijfers op te maken.
Via de stichting kunnen gezinnen een week verblijven op recreatieterreinen op de Veluwe of in Ommen. Volgens Engelschman hebben de meesten al jarenlang te weinig geld voor een vakantie. "Maar met de hoge inflatie gaat het ook om mensen die de laatste tijd moeilijker het hoofd boven water houden."
We spraken nog twee mensen voor wie ieder jaar vakantie geen optie is:
Voor 't eerst op vakantie, via Leger des Heils
De 39-jarige Danielle (haar achternaam is bekend bij de redactie) is vorig jaar pas voor het eerst in haar leven op vakantie geweest. Dat deed ze in een hotel van het Leger des Heils, dat vakanties tegen sterk gereduceerd tarief aanbiedt. "Mijn zoon kon daar lekker het bos in met andere kinderen, en er waren ook allerlei activiteiten zoals een boottochtje. Echt even ontspannen."
Het Leger des Heils biedt voor minima een all-inclusive verblijf van een week aan in de bossen bij Ede, tegen een vergoeding van 125 euro voor volwassenen en 40 voor kinderen.
"Ik had nooit voldoende geld voor een vakantie", zegt Danielle. "Ik heb veertien jaar bij de Action gewerkt, maar zit sinds een jaar in de bijstand. De zorg voor mijn zoon, die ADHD en Gilles de la Tourette heeft, was niet meer te combineren met werk. Ik ben ook niet in luxe opgegroeid, dus kan ook al genieten van de hengel pakken en een beetje vissen." Maar volgende maand kunnen ze opnieuw op vakantie, dit keer via een andere organisatie, De Vakantiebank. "We gaan naar Bakkeveen in Friesland. Dat wordt echt weer een week om lekker te genieten."
'Vakantie valt als eerste af'
Ook voor de 56-jarige Marjan (achternaam bekend bij de redactie) is een jaarlijkse vakantie geen vanzelfsprekendheid. Ze heeft geen plannen dit jaar. "Het inkomen van mijn partner en mij is laag, dus we kijken heel goed waaraan we geld uitgeven en dan vallen vakanties als eerste af."
Ze vertelt dat de hoge inflatie nu zeker meespeelt. "Je merkt het echt, ik heb net weekboodschappen gedaan en als je dan ziet hoeveel duurder alles is geworden, dat is choquerend. Gelukkig zijn we zuinig met energie, we hebben bijvoorbeeld geen wasdroger, doen lampen zo veel mogelijk uit en de verwarming gaat niet hoger dan 18 graden."
Kreta na drie jaar geen vakantie: echt iets uitzonderlijks
Vorig jaar zijn Marjan en haar partner wel naar Kreta op vakantie geweest, na drie jaar niet weg te zijn geweest. "We hadden weer wat geld bij elkaar gespaard en kregen een tip van een adresje in een omgeving waar het niet zo duur was, ook door de coronasituatie. Zo'n vakantie ervaren we dan echt als iets uitzonderlijks, zo'n verwennerij. In het vliegtuig terug zeiden mensen dat ze het weekend erna naar Ibiza gingen. Nou, dat is er voor ons niet bij."
Ze vindt het niet erg dat ze niet ieder jaar op vakantie kan. "We wonen dicht bij het strand, we gaan daar soms heen voor een zonsondergang of we gaan fietsen. Dat soort belevenissen zijn ook mooi."
© https://nos.nl/artikel/24(...)oor-de-hoge-inflatie
Mooi dat je daar aan meewerkt.quote:Op zondag 7 augustus 2022 01:17 schreef Janneke141 het volgende:
Kan kloppen. Het is weer ouderwets druk op ons kindervakantiedorp. Oorspronkelijk in de jaren 70 opgericht voor kinderen van wie de ouders geen geld hadden om op vakantie te gaan, maar de laatste decennia toch vooral een week waarin de ouders tijd voor elkaar hadden omdat wij op de kinderen pasten. Maar inmiddels gaan we toch weer een beetje terug naar de oorspronkelijke doelgroep.
Grofweg: 50% sponsoring en giften, 40% inschrijfgeld (omdat de meeste ouders dat echt wel kunnen betalen) en 10% gemeentesubsidie.quote:Op zondag 7 augustus 2022 01:52 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Mooi dat je daar aan meewerkt.
Hoe wordt zoiets eigenlijk bekostigd?
En de belangeloze inzet van velen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 02:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Grofweg: 50% sponsoring en giften, 40% inschrijfgeld (omdat de meeste ouders dat echt wel kunnen betalen) en 10% gemeentesubsidie.
Knap als je vandaag de dag van ¤ 50,00 per week rond kan komenquote:Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Blijf dat altijd een beetje onzin vinden.
Toen ik een uitkering had kon ik alsnog 200 euro per maand sparen.
- De verwarming nooit warmer dan 17 graden in de winter
- 4 keer douchen per week
- voor 30 euro boodschappen doen per week ipv 50
Dan had ik ongeveer netto 700 euro vakantiegeld + wat ik maandelijks opzij had gezet, van dat geld kan je heus wel op vakantie.
Busreizen naar Spanje zijn bijvoorbeeld behoorlijk betaalbaar.
Over welke periode heb je het nu?quote:Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Dan had ik ongeveer netto 700 euro vakantiegeld + wat ik maandelijks opzij had gezet, van dat geld kan je heus wel op vakantie.
Ja hier weer drie kinderen van boven de tien uit het dorp die niet kunnen zwemmen, maar dan ook echt niet kunnen zwemmen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 01:17 schreef Janneke141 het volgende:
Kan kloppen. Het is weer ouderwets druk op ons kindervakantiedorp. Oorspronkelijk in de jaren 70 opgericht voor kinderen van wie de ouders geen geld hadden om op vakantie te gaan, maar de laatste decennia toch vooral een week waarin de ouders tijd voor elkaar hadden omdat wij op de kinderen pasten. Maar inmiddels gaan we toch weer een beetje terug naar de oorspronkelijke doelgroep.
Als je geld alleen maar op gaat aan huur, boodschappen,energie en zorg dan is het wel schandalig dat je geen geld meer overhoudt voor ontspanningquote:Op zondag 7 augustus 2022 05:34 schreef KillemWieft het volgende:
Niet op vakantie kunnen, wat een ramp zeg.
Dan gaan ze toch binnen Nederland ontspannen? Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan naar Orlando ofzo, dan zijn er toch nationale alternatieven? Op vakantie is geen recht, maar een privilege die je moet kunnen bekostigen. Toch?quote:Op zondag 7 augustus 2022 06:41 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Als je geld alleen maar op gaat aan huur, boodschappen,energie en zorg dan is het wel schandalig dat je geen geld meer overhoudt voor ontspanning
Je werkt om te leven, niet andersomquote:Op zondag 7 augustus 2022 06:46 schreef laforest het volgende:
[..]
Dan gaan ze toch binnen Nederland ontspannen? Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan naar Orlando ofzo, dan zijn er toch nationale alternatieven? Op vakantie is geen recht, maar een privilege die je moet kunnen bekostigen. Toch?
Ben ik helemaal mee eens.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Je werkt om te leven, niet andersom
Elke ochtend een boterham met niets er op en als avondeten een klein potje huismerk groenten.quote:Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
voor 30 euro boodschappen doen per week
Hij heeft het ooit eens opgesomd. Zo wil je echt niet etenquote:Op zondag 7 augustus 2022 02:34 schreef Hathor het volgende:
[..]
Over welke periode heb je het nu?
En als je van 30 euro kan rondkomen in de week zou ik wel eens willen weten wat jij op je boterhammen legt...gebakken lucht?
Voor ¤30 per week krijg je, mijns inziens, niet de juiste hoeveelheid noodzakelijke voeding bij elkaarquote:Op zondag 7 augustus 2022 07:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Elke ochtend een boterham met niets er op en als avondeten een klein potje huismerk groenten.![]()
Kom op, ¤30 is niets op dit moment man. Ik denk dat je eerder richting de ¤50 ¤60 moet denken voor wekelijkse boodschappen voor 1 persoon.
Krijgt hij ook niet dusquote:Op zondag 7 augustus 2022 07:11 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Voor ¤30 per week krijg je, mijns inziens, niet de juiste hoeveelheid noodzakelijke voeding bij elkaar
Tussen 100 en 160 per week hiero.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Elke ochtend een boterham met niets er op en als avondeten een klein potje huismerk groenten.![]()
Kom op, ¤30 is niets op dit moment man. Ik denk dat je eerder richting de ¤50 ¤60 moet denken voor wekelijkse boodschappen voor 1 persoon.
Vakantie binnen Europa is heerlijk hoor.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:17 schreef HSG het volgende:
Er zijn toch vele soorten manieren om op vakantie te gaan en het hoeft niet veel te kosten.
Nederlanders zijn gewoon te verwend. Een hoop Nederlanders zien vakantie pas als een echte vakantie als zij het vliegtuig naar de andere kant van de wereld reizen omdat Europa zo saai is.
Doet het gros van de Nederlanders ook gewoon, dus waar betreffende user dat soort stompzinnige generaliserende opmerkingen vandaan denk te moeten halen is mij een raadsel.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:28 schreef laforest het volgende:
[..]
Vakantie binnen Europa is heerlijk hoor.
Ik zou liever heel de winter lekker warm erbij zitten, heel het jaar lekker eten, niet zuinig aan doen ipv 2 weekjes op vakantie van de bespaarde centjes.quote:Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
We moeten bezuinigen om Putin dwars te zitten hoorde ik.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Je werkt om te leven, niet andersom
50/60 is nog heel weinig. Je kunt geen boodschappen doen beneden de 10 euro per dag. Althans, als je ook nog een beetje gezond, gebalanceerd wil eten.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Helmonds diner:quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:09 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Hij heeft het ooit eens opgesomd. Zo wil je echt niet eten
Wij hadden geen auto en pa verdiende niet heel veel, dus als kind ging ik bijna nooit met vakantie en al helemaal niet naar het buitenland. In tegenstelling tot jou had ik daar wel moeite mee, had graag net als andere kinderen met de sleurhut naar Frankrijk gewild. Maar ach..later ruimschoots ingehaald. Nu zie ik met vakantie gaan als iets dat leuk is, maar ik hoef niet persé weg. Voor kinderen is dat anders, daarom is het mooi dat er projecten zijn die het mogelijk maken dat kinderen van arme ouders ook weg kunnen gaan.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:46 schreef Donna het volgende:
Ik was 14 toen ik voor het eerst op vakantie ging met mijn ouders. Voor die tijd hadden ze er geen geld voor. Heb het ook nooit gemist want mijn beste vriendinnetje ging ook niet op vakantie. Dus we speelden de hele vakantie samen.
Nu heb ik m'n eigen gezin en gaan we ook niet op vakantie. Niet omdat we het niet kunnen betalen, maar omdat we er geen behoefte aan hebben. Mijn vriend ging als kind ook nooit.
We zijn ook wel een beetje verwend hoor. Eens per 2 of 3 jaar op vakantie is ook niks mis mee. Ik ben nu 32, maar toen ik op de basisschool zat gingen genoeg kinderen niet elk jaar op vakantie.
Uh....quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:06 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Ik denk maar zo, zelfs voor dat relatief kleine bedrag dat een 'vakantie' kost heb je alweer een potje voor andere onvoorziene uitgaven zoals dokters/tandartskosten, verjaardagen van kinderen of of minder urgent sinterklaas en kerst. Maar dan komt er natuurlijk weer een nieuwe jankronde dat ze geen geld hebben.
'Vakantie' is leuk als je echt niet op een cent hoeft te kijken maar als je normaal gesproken al krap zit kun je het maar beter laten.
Zo'n moeder die dan beweert dat ze eindelijk haar kind door het bos kan laten rennen? Ehm, dat kan normaal ook maar dan moet je wel wat moeite doen en zelf in beweging komen. Het zijn toch altijd zaken die {gratis} het hele jaar door kunnen maar op de één of andere manier lukt dat dan nooit en laten ze hun kroost dagelijks krijsend en gillend de hele dag de buurt terroriseren. Het zijn ook altijd kinderen die vanalles mankeren maar het ergste is toch wel het gebrek aan opvoeding.![]()
Ik was nog niet klaar.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uh....
Hier is geen touw aan vast te knopen.
Toen ik 5 was gingen we op wintersport naar Zweden. Mijn zoontje is nu 3 en die is al naar verschillende landen met het vliegtuig op vakantie geweest. Tijden zijn gewoon anders. Dit kun je niet meer vergelijken. Volgend jaar gaan we naar Florida, mooi voor zijn schoolplicht aan.quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:46 schreef Donna het volgende:
Ik was 14 toen ik voor het eerst op vakantie ging met mijn ouders. Voor die tijd hadden ze er geen geld voor. Heb het ook nooit gemist want mijn beste vriendinnetje ging ook niet op vakantie. Dus we speelden de hele vakantie samen.
Nu heb ik m'n eigen gezin en gaan we ook niet op vakantie. Niet omdat we het niet kunnen betalen, maar omdat we er geen behoefte aan hebben. Mijn vriend ging als kind ook nooit.
We zijn ook wel een beetje verwend hoor. Eens per 2 of 3 jaar op vakantie is ook niks mis mee. Ik ben nu 32, maar toen ik op de basisschool zat gingen genoeg kinderen niet elk jaar op vakantie.
Dit was in het jaar kruik?quote:Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Wat nou je punt precies is. Mensen moeten vakantie laten, want er zijn andere geldpotjes?quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:12 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ik was nog niet klaar.![]()
Wat valt er niet aan te begrijpen?
Ik vind reizen prachtig. Maar wat heb je er in hemelsnaam aan als 3 jarige om al naar verschillende landen te zijn geweest?quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Toen ik 5 was gingen we op wintersport naar Zweden. Mijn zoontje is nu 3 en die is al naar verschillende landen met het vliegtuig op vakantie geweest. Tijden zijn gewoon anders. Dit kun je niet meer vergelijken. Volgend jaar gaan we naar Florida, mooi voor zijn schoolplicht aan.
Toen ik op de basisschool zat was het met een schip, bus, of auto. Vliegen was niet zoals het nu is.
Klopt, maar hij geniet wel van het alles, ookal begrijpt hij het niet. Alsof een kind niet in een andere stad kan genieten.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind reizen prachtig. Maar wat heb je er in hemelsnaam aan als 3 jarige om al naar verschillende landen te zijn geweest?
Je ventje heeft geen idee....
Nee toen was vliegen nog een luxe. Zou het weer moeten worden. Het is onvoorstelbaar dat je voor een paar tientjes naar Lissabon of Stockholm kan vliegen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Toen ik 5 was gingen we op wintersport naar Zweden. Mijn zoontje is nu 3 en die is al naar verschillende landen met het vliegtuig op vakantie geweest. Tijden zijn gewoon anders. Dit kun je niet meer vergelijken. Volgend jaar gaan we naar Florida, mooi voor zijn schoolplicht aan.
Toen ik op de basisschool zat was het met een schip, bus, of auto. Vliegen was niet zoals het nu is.
Uiteraard wel. Maar dat kan een kind juist heel goed, omdat die geen idee heeft.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Klopt, maar hij geniet wel van het alles, ookal begrijpt hij het niet. Alsof een kind niet in een andere stad kan genieten.
Als je zo goed als geen geld hebt om vakantie te vieren en je hebt maar 200/300euro om uit te geven dan lijkt het me slimmer om dat beetje geld te bewaren voor belangrijkere dingen zodat je een potje hebt voor onvoorziene uitgaven die er zeker gaan komen. Duidelijk toch?quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat nou je punt precies is. Mensen moeten vakantie laten, want er zijn andere geldpotjes?
Blijkbaar voor een heleboel mensen een ramp, getuige het vele geklaag de afgelopen 2 jaar ....quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee toen was vliegen nog een luxe. Zou het weer moeten worden. Het is onvoorstelbaar dat je voor een paar tientjes naar Lissabon of Stockholm kan vliegen.
Sowieso vind ik op vakantie gaan ook echt een luxe. Hoe erg is dat nou als dat niet elk jaar kan?
Ik vind dat best erg.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee toen was vliegen nog een luxe. Zou het weer moeten worden. Het is onvoorstelbaar dat je voor een paar tientjes naar Lissabon of Stockholm kan vliegen.
Sowieso vind ik op vakantie gaan ook echt een luxe. Hoe erg is dat nou als dat niet elk jaar kan?
Ja, de spaar-scam. Zeker als je zo weinig nog overhoudt, is het juist van belang om dat te gebruiken voor nog leuke dingen. Want echt 'sparen' kun je daar helemaal niet mee.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:22 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Als je zo goed als geen geld hebt om vakantie te vieren en je hebt maar 200/300euro om uit te geven dan lijkt het me slimmer om dat beetje geld te bewaren voor belangrijkere dingen zodat je een potje hebt voor onvoorziene uitgaven die er zeker gaan komen. Duidelijk toch?
Nu overdrijf je. Want je gaat helemaal niet naar het strand.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:23 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik vind dat best erg.
Ik ging minimaal 3 keer per jaar op vakantie. Toen ik vader werd veranderde dat ineens.
Anyway, ik ga nu naar het strand. Ik reageer vanmiddag wel weer.
Nou, het heeft effect hoor...quote:Op zondag 7 augustus 2022 07:52 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
We moeten bezuinigen om Putin dwars te zitten hoorde ik.
Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind het juist fijn om wat geld achter de hand te hebben voor andere zaken dan vakantie, zoals bv tandartskosten die niet vergoed worden. Of een mankement aan de wasmachine te kunnen verhelpen. Ik noem maar wat.quote:Op zondag 7 augustus 2022 08:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, de spaar-scam. Zeker als je zo weinig nog overhoudt, is het juist van belang om dat te gebruiken voor nog leuke dingen. Want echt 'sparen' kun je daar helemaal niet mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |