abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 augustus 2022 @ 00:24:03 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205570103
Vakantie voor velen onbereikbaar, vooral door de hoge inflatie

Aandachtige lezers,

Van kindsbeen af aan weet men dat het leven niet alleen maar bestaat uit feesten en andere vormen van plezier ende vermaeck zoals wij in het Haerlemsche gewend zijn. :Y) B:)B
Vakantie vieren is tenminste dat iets waar men niet het hele jaar door mee bezig is, mij dunkt. *) En natuurlijk zal het voor de meesten (van u) ook 'n aangename afleiding kunnen betekenen om te ontkomen aan de normale dagelijkse sleur die meest 'gewone' burgers ervaren. :7~

Uiteraard gaat het hier dan over de bevolkingsgroepen die minder te besteden hebben, en daardoor hun jaarlijkse afleiding in de vorm van een gewenste vakantie in het binnen- of buitenland niet optimaal of niet kunnen financieren. :wtf:
Het is op het levenspad van de meest moderne mens 'all in the game' dat lang niet alle wensen vervuld zullen worden, op hooguit 'n weekje camping na dichter bij huis. :s) :s) :s)
Dito waardige en graag geziene mensen in de directe omgeving van Haarlem :Y) waaronder ikzelf *), familieleden evenals professionals en visionairs op locatie Amsterdam waar dagelijks prima management plaatsvindt c_/, hebben inderdaad soms wat gemakkelijk praten. *)

Enfin, in alle redelijkheid realiseren wij dat ons ook. Hoewel echte armoede in onze optiek niet bestaat in NL, ziet men dat financieel gezien sommigen vaak slechter kunnen rondkomen dan anderen. ;( :|W :{
En dat laatste ziet men al helemaal in vergelijking tot ons soort mensen :Y) die maatschappelijk gezien hun strepen dubbel en dwars verdiend hebben. *)
Dus ja, het blijft voor grote groepen NL'ers waaronder sommigen van u best beknibbelen en de hand op de knip houden. :%
Al met al is dat alles in eerste instantie niet mijn zorg, maar dat neemt niet weg dat hier best aandacht voor is zoals u maar weer ziet. :7~

Men ligt hier zeker niet wakker van in het Haerlemsche :z, of andere bekende plaatsten waar mensen uit de hogere kringen rondgaan en af en toe heerlijk gedineerd wordt. :9~ :Y) :9
Maar doordat op betere locaties veel gedaan wordt voor de maatschappij, vaak in gulden samenwerking met politiek Den Haag en andere grote ondernemingen zoals banken *), grote bedrijven en div. humaan ingestelde organisaties, zou 'n groot aantal burgers die hun vakantie moest ontberen spoedig weer op reis kunnen. :s) :s) :s)
Denk nu niet meteen dat dit voor iedereen betekent dat er reeds snel een vakantie voor hen inzit, en een portie eigen initiatief om het financiële plaatje wat meer aan te jagen doet ook wonderen. *)

Diverse anderen zullen net als wij die prima op stand leven en af en toe luxe reizen maken, excursies e.d., *) ook in staat zijn het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken.
En met daarbij een beetje meer vertrouwen in het kabinet Rutte IV komt men al een heel eind :lijstje: Inkomstenverlies :'( ;(, in de regel door de meest uiteenlopende omstandigheden, is helaas voor 'n aantal medelanders een flink struikelblok gebleken bij het streven naar betere leefomstandigheden.
Uiteraard laat het Leger des Heils zich voor noodlijdenden hierin ook niet geheel onbetuigd middels een hartverwarmende aanbod van hotelkamers! :S___D

Tja, men zal het vast niet snel schoppen tot multimiljonair tot biljonair aan toe :N, zoals 'n aantal speciale inwonenden van Haarlem ;) :Y) en de gemeente Bloemendaal of andere prima gemeentes, al kan men de lat op veel verschillende manieren vaak wel hoger leggen om aan 'armoede' te ontsnappen en vervolgens vakantie te kunnen vieren. :7~

Goed, tot zover. Ik beëindig nu de OP en wens de lezer een fijne nacht!

Scjvb

~~~~

quote:
NOS Nieuws • vandaag, 21:02

NOS/Auke Alders

Nu corona op de achtergrond is, gaan Nederlanders weer massaal op vakantie. Maar voor veel gezinnen is dat geen optie door geldgebrek.

Dat ziet ook Stichting Weekje Weg, die gratis vakanties organiseert voor gezinnen die dat zelf niet kunnen betalen. "Wij merken dat de vraag naar onze vakanties toeneemt", zegt directeur Sacha Engelschman. "Mensen komen bij ons terecht via voedselbanken, maatschappelijk werkers en de jeugdzorg. Ik hoor van die instanties dat ze het nu drukker hebben met mensen die last hebben van de stijgende prijzen. Voedselbanken krijgen meer klanten, dus er zijn ook meer mensen die gebruik zouden willen maken van Weekje Weg."

Hoeveel mensen gaan niet op vakantie?
Begin 2022 zei zo'n 80 procent van de mensen vakantieplannen te hebben dit jaar, blijkt uit cijfers van de ANWB en toerismebureau NBTC. Dat betekent dus dat zo'n 20 procent van de bevolking geen vakantieplannen heeft. Dat zijn zo'n 3,5 miljoen mensen.

Of die mensen allemaal niet gaan uit geldgebrek of vanwege andere redenen, is niet uit de cijfers op te maken.


Via de stichting kunnen gezinnen een week verblijven op recreatieterreinen op de Veluwe of in Ommen. Volgens Engelschman hebben de meesten al jarenlang te weinig geld voor een vakantie. "Maar met de hoge inflatie gaat het ook om mensen die de laatste tijd moeilijker het hoofd boven water houden."

We spraken nog twee mensen voor wie ieder jaar vakantie geen optie is:

Voor 't eerst op vakantie, via Leger des Heils

De 39-jarige Danielle (haar achternaam is bekend bij de redactie) is vorig jaar pas voor het eerst in haar leven op vakantie geweest. Dat deed ze in een hotel van het Leger des Heils, dat vakanties tegen sterk gereduceerd tarief aanbiedt. "Mijn zoon kon daar lekker het bos in met andere kinderen, en er waren ook allerlei activiteiten zoals een boottochtje. Echt even ontspannen."

Het Leger des Heils biedt voor minima een all-inclusive verblijf van een week aan in de bossen bij Ede, tegen een vergoeding van 125 euro voor volwassenen en 40 voor kinderen.

"Ik had nooit voldoende geld voor een vakantie", zegt Danielle. "Ik heb veertien jaar bij de Action gewerkt, maar zit sinds een jaar in de bijstand. De zorg voor mijn zoon, die ADHD en Gilles de la Tourette heeft, was niet meer te combineren met werk. Ik ben ook niet in luxe opgegroeid, dus kan ook al genieten van de hengel pakken en een beetje vissen." Maar volgende maand kunnen ze opnieuw op vakantie, dit keer via een andere organisatie, De Vakantiebank. "We gaan naar Bakkeveen in Friesland. Dat wordt echt weer een week om lekker te genieten."

'Vakantie valt als eerste af'

Ook voor de 56-jarige Marjan (achternaam bekend bij de redactie) is een jaarlijkse vakantie geen vanzelfsprekendheid. Ze heeft geen plannen dit jaar. "Het inkomen van mijn partner en mij is laag, dus we kijken heel goed waaraan we geld uitgeven en dan vallen vakanties als eerste af."

Ze vertelt dat de hoge inflatie nu zeker meespeelt. "Je merkt het echt, ik heb net weekboodschappen gedaan en als je dan ziet hoeveel duurder alles is geworden, dat is choquerend. Gelukkig zijn we zuinig met energie, we hebben bijvoorbeeld geen wasdroger, doen lampen zo veel mogelijk uit en de verwarming gaat niet hoger dan 18 graden."

Kreta na drie jaar geen vakantie: echt iets uitzonderlijks

Vorig jaar zijn Marjan en haar partner wel naar Kreta op vakantie geweest, na drie jaar niet weg te zijn geweest. "We hadden weer wat geld bij elkaar gespaard en kregen een tip van een adresje in een omgeving waar het niet zo duur was, ook door de coronasituatie. Zo'n vakantie ervaren we dan echt als iets uitzonderlijks, zo'n verwennerij. In het vliegtuig terug zeiden mensen dat ze het weekend erna naar Ibiza gingen. Nou, dat is er voor ons niet bij."

Ze vindt het niet erg dat ze niet ieder jaar op vakantie kan. "We wonen dicht bij het strand, we gaan daar soms heen voor een zonsondergang of we gaan fietsen. Dat soort belevenissen zijn ook mooi."

© https://nos.nl/artikel/24(...)oor-de-hoge-inflatie
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zondag 7 augustus 2022 @ 01:17:27 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205570371
Kan kloppen. Het is weer ouderwets druk op ons kindervakantiedorp. Oorspronkelijk in de jaren 70 opgericht voor kinderen van wie de ouders geen geld hadden om op vakantie te gaan, maar de laatste decennia toch vooral een week waarin de ouders tijd voor elkaar hadden omdat wij op de kinderen pasten. Maar inmiddels gaan we toch weer een beetje terug naar de oorspronkelijke doelgroep.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205570418
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:17 schreef Janneke141 het volgende:
Kan kloppen. Het is weer ouderwets druk op ons kindervakantiedorp. Oorspronkelijk in de jaren 70 opgericht voor kinderen van wie de ouders geen geld hadden om op vakantie te gaan, maar de laatste decennia toch vooral een week waarin de ouders tijd voor elkaar hadden omdat wij op de kinderen pasten. Maar inmiddels gaan we toch weer een beetje terug naar de oorspronkelijke doelgroep.
Mooi dat je daar aan meewerkt.

Hoe wordt zoiets eigenlijk bekostigd?
  zondag 7 augustus 2022 @ 02:00:21 #4
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_205570429
Blijf dat altijd een beetje onzin vinden.

Toen ik een uitkering had kon ik alsnog 200 euro per maand sparen.

- De verwarming nooit warmer dan 17 graden in de winter
- 4 keer douchen per week
- voor 30 euro boodschappen doen per week ipv 50

Dan had ik ongeveer netto 700 euro vakantiegeld + wat ik maandelijks opzij had gezet, van dat geld kan je heus wel op vakantie.
Busreizen naar Spanje zijn bijvoorbeeld behoorlijk betaalbaar.
  zondag 7 augustus 2022 @ 02:23:26 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205570446
quote:
14s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:52 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Mooi dat je daar aan meewerkt.

Hoe wordt zoiets eigenlijk bekostigd?
Grofweg: 50% sponsoring en giften, 40% inschrijfgeld (omdat de meeste ouders dat echt wel kunnen betalen) en 10% gemeentesubsidie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205570448
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 02:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Grofweg: 50% sponsoring en giften, 40% inschrijfgeld (omdat de meeste ouders dat echt wel kunnen betalen) en 10% gemeentesubsidie.
En de belangeloze inzet van velen. ^O^
  zondag 7 augustus 2022 @ 02:27:28 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205570450
Ja joh, lachen man, de overheid helpt lekker mee de winsten af te romen naar aandeelhouders en de bezittende klasse, en als je niet op vakantie kan is dat je eigen schuld!
  zondag 7 augustus 2022 @ 02:31:09 #8
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205570452
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Blijf dat altijd een beetje onzin vinden.

Toen ik een uitkering had kon ik alsnog 200 euro per maand sparen.

- De verwarming nooit warmer dan 17 graden in de winter
- 4 keer douchen per week
- voor 30 euro boodschappen doen per week ipv 50

Dan had ik ongeveer netto 700 euro vakantiegeld + wat ik maandelijks opzij had gezet, van dat geld kan je heus wel op vakantie.
Busreizen naar Spanje zijn bijvoorbeeld behoorlijk betaalbaar.
Knap als je vandaag de dag van ¤ 50,00 per week rond kan komen
Ik ben inmiddels overleden
pi_205570456
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Blijf dat altijd een beetje onzin vinden.

Toen ik een uitkering had kon ik alsnog 200 euro per maand sparen.

- De verwarming nooit warmer dan 17 graden in de winter
- 4 keer douchen per week
- voor 30 euro boodschappen doen per week ipv 50

Dan had ik ongeveer netto 700 euro vakantiegeld + wat ik maandelijks opzij had gezet, van dat geld kan je heus wel op vakantie.
Busreizen naar Spanje zijn bijvoorbeeld behoorlijk betaalbaar.
Over welke periode heb je het nu?

En als je van 30 euro kan rondkomen in de week zou ik wel eens willen weten wat jij op je boterhammen legt...gebakken lucht?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_205570503
Gaan ze maar een dagje Zandvoort aan Zee. *) (8> :s)
pi_205570522
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 01:17 schreef Janneke141 het volgende:
Kan kloppen. Het is weer ouderwets druk op ons kindervakantiedorp. Oorspronkelijk in de jaren 70 opgericht voor kinderen van wie de ouders geen geld hadden om op vakantie te gaan, maar de laatste decennia toch vooral een week waarin de ouders tijd voor elkaar hadden omdat wij op de kinderen pasten. Maar inmiddels gaan we toch weer een beetje terug naar de oorspronkelijke doelgroep.
Ja hier weer drie kinderen van boven de tien uit het dorp die niet kunnen zwemmen, maar dan ook echt niet kunnen zwemmen.

Hun ouders kunnen ook niet zwemmen, dus ze hadden er geen geld/behoefte aan.
Vakantie? Ja drie weken naar hun pa, die zelf twee van de drie weken moet werken…

Armoede is een groot probleem al jaren, ook onder Nederlanders.
  zondag 7 augustus 2022 @ 05:34:46 #12
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_205570527
Niet op vakantie kunnen, wat een ramp zeg. :')
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_205570536
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 05:34 schreef KillemWieft het volgende:
Niet op vakantie kunnen, wat een ramp zeg. :')
Als je geld alleen maar op gaat aan huur, boodschappen,energie en zorg dan is het wel schandalig dat je geen geld meer overhoudt voor ontspanning
pi_205570542
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 06:41 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Als je geld alleen maar op gaat aan huur, boodschappen,energie en zorg dan is het wel schandalig dat je geen geld meer overhoudt voor ontspanning
Dan gaan ze toch binnen Nederland ontspannen? Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan naar Orlando ofzo, dan zijn er toch nationale alternatieven? Op vakantie is geen recht, maar een privilege die je moet kunnen bekostigen. Toch? :)
pi_205570555
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 06:46 schreef laforest het volgende:

[..]
Dan gaan ze toch binnen Nederland ontspannen? Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan naar Orlando ofzo, dan zijn er toch nationale alternatieven? Op vakantie is geen recht, maar een privilege die je moet kunnen bekostigen. Toch? :)
Je werkt om te leven, niet andersom
pi_205570558
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 07:04 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Je werkt om te leven, niet andersom
Ben ik helemaal mee eens.
  zondag 7 augustus 2022 @ 07:06:21 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205570559
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
voor 30 euro boodschappen doen per week
Elke ochtend een boterham met niets er op en als avondeten een klein potje huismerk groenten. ^O^
Kom op, ¤30 is niets op dit moment man. Ik denk dat je eerder richting de ¤50 ¤60 moet denken voor wekelijkse boodschappen voor 1 persoon.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205570562
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 02:34 schreef Hathor het volgende:

[..]
Over welke periode heb je het nu?

En als je van 30 euro kan rondkomen in de week zou ik wel eens willen weten wat jij op je boterhammen legt...gebakken lucht?
Hij heeft het ooit eens opgesomd. Zo wil je echt niet eten :X
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205570566
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 07:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Elke ochtend een boterham met niets er op en als avondeten een klein potje huismerk groenten. ^O^
Kom op, ¤30 is niets op dit moment man. Ik denk dat je eerder richting de ¤50 ¤60 moet denken voor wekelijkse boodschappen voor 1 persoon.
Voor ¤30 per week krijg je, mijns inziens, niet de juiste hoeveelheid noodzakelijke voeding bij elkaar
pi_205570568
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 07:11 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Voor ¤30 per week krijg je, mijns inziens, niet de juiste hoeveelheid noodzakelijke voeding bij elkaar
Krijgt hij ook niet dus ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205570571
Er zijn toch vele soorten manieren om op vakantie te gaan en het hoeft niet veel te kosten.

Nederlanders zijn gewoon te verwend. Een hoop Nederlanders zien vakantie pas als een echte vakantie als zij het vliegtuig naar de andere kant van de wereld reizen omdat Europa zo saai is. :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205570576
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 07:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Elke ochtend een boterham met niets er op en als avondeten een klein potje huismerk groenten. ^O^
Kom op, ¤30 is niets op dit moment man. Ik denk dat je eerder richting de ¤50 ¤60 moet denken voor wekelijkse boodschappen voor 1 persoon.
Tussen 100 en 160 per week hiero. :)

Voor 30 euro heb je vrij weinig, vooral als je kinderen hebt.
pi_205570577
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2022 07:17 schreef HSG het volgende:
Er zijn toch vele soorten manieren om op vakantie te gaan en het hoeft niet veel te kosten.

Nederlanders zijn gewoon te verwend. Een hoop Nederlanders zien vakantie pas als een echte vakantie als zij het vliegtuig naar de andere kant van de wereld reizen omdat Europa zo saai is. :')
Vakantie binnen Europa is heerlijk hoor. O+
pi_205570585
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 07:28 schreef laforest het volgende:

[..]
Vakantie binnen Europa is heerlijk hoor. O+
Doet het gros van de Nederlanders ook gewoon, dus waar betreffende user dat soort stompzinnige generaliserende opmerkingen vandaan denk te moeten halen is mij een raadsel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 07:46:39 #25
382129 crew  Donna
pi_205570596
Ik was 14 toen ik voor het eerst op vakantie ging met mijn ouders. Voor die tijd hadden ze er geen geld voor. Heb het ook nooit gemist want mijn beste vriendinnetje ging ook niet op vakantie. Dus we speelden de hele vakantie samen.

Nu heb ik m'n eigen gezin en gaan we ook niet op vakantie. Niet omdat we het niet kunnen betalen, maar omdat we er geen behoefte aan hebben. Mijn vriend ging als kind ook nooit.

We zijn ook wel een beetje verwend hoor. Eens per 2 of 3 jaar op vakantie is ook niks mis mee. Ik ben nu 32, maar toen ik op de basisschool zat gingen genoeg kinderen niet elk jaar op vakantie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')