Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:05 |
Nu we in de zomerstop zitten, wordt het weer tijd voor een Silly Season overzicht. En silly kunnen we het dit keer wel noemen gezien de ontwikkelingen deze week. Het belangrijkste nieuws van de laatste week is het vertrek van Sebastian Vettel bij Aston Martin en dat Fernando Alonso hem daar opvolgt. Hierdoor werd Alpine volledig verrast en hebben hals over kop Oscar Piastri bekend gemaakt als zijn vervanger. Echter heeft Piastri direct daarna bekend gemaakt dat dit zonder zijn medeweten is gebeurd en hij volgend seizoen niet voor Alpine gaat rijden. Geruchten gaan dat hij in onderhandeling is met McLaren om Daniel Ricciardo te vervangen. Ongetwijfeld zal dit tot een rechtzaak met Alpine leiden, die claimen een optie te hebben op Piastri, mits ze hem van een F1 stoeltje voorzien. Geruchten gaan echter dat die optie op 31 juli is verlopen. We gaan de teams één voor één langs. Mercedes Bij Mercedes blijft alles zoals het is, of Lewis Hamilton moet besluiten te stoppen na dit jaar, maar dat lijkt onwaarschijnlijk gezien zijn recente uitspraken dat hij nog jaren door wil gaan. Toto Wolff sprak al gescherend over dat Hamilton de 400 Grand Prix zou kunnen halen. Red Bull Racing Ook hier verandert er niets. Max Verstappen en Sergio Perez zijn al bevestigd voor volgend jaar. Ferrari Hetzelfde geldt voor Ferrari. Ook hier zijn beide coureus al bevestigd. McLaren Ook bij McLaren hebben beide coureurs een contract voor volgend jaar, maar is het nog niet helemaal zeker of Daniel Ricciardo blijft. Bij Mclaren zijn ze niet helemaal tevreden over zijn prestaties, al lijkt de beslissing bij Ricciardo zelf te liggen. Als mogelijke vervanger wordt dus Piastri genoemd, maar ook de namen van Colton Herta, Patricio O'Ward en Alex Palou worden genoemd. Herta en O'Ward hebben in de McLaren van vorig jaar getest en Alex Palou zou, mits het juridisch geschil met Ganassi in het voordeel van McLaren wordt opgelost, ook een test krijgen. Hij heeft in ieder geval, dankzij zijn titel in de IndyCars, genoeg superlicentiepunten. Herta en O'Ward moeten in de top 5 van het IndyCar kampionschap eindigen om genoeg punten te krijgen (eventueel met een paar vrije trainingen). De hele gang van zaken lijkt een beetje vreemd, want Palou hebben ze gepaaid met een mogelijke overstap naar het Formule 1 team. Mocht Piastri hier gaan rijden, zal dat waarschijnlijk niet voor een jaar zijn, dus lijken de kansen van de IndyCar coureurs op een F1 zitje bij McLaren in de komende jaren flink geslonken. Ik weet niet wat Palou hier van vindt, aangezien dit de reden was om het contract met McLaren te tekenen en het juridisch gevecht met Ganassi aan te gaan. Alpine Esteban Ocon heeft een contract voor volgend jaar en de verwachting was dat Oscar Piastri de plek van Fernando Alonso zou overnemen. Nu dat niet lijkt te gaan gebeuren wordt hier de naam van Daniel Ricciardo genoemd. Een andere mogelijkheid is Jack Doohan, die afgelopen seizoen het Red Bull Junior Teama verliet voor de Alpine Academy. Ook wordt hier en daar nog de naam van Pierre Gasly genoemd, maar die ligt vast bij Alpha Tauri. Eventueel zou Gyanyu Zhou hier terug kunnen keren, aangezien hij tot dit seizoen onderdeel was van de Alpine Academy. Alpha Tauri Pierre Gasly is ook voor 2023 bevestigd bij Alpha Tauri en de kans is groot dat Yuki Tsunoda blijft. Mocht hij toch moeten vertrekekn, dan staan coureurs uit het RB Junior team, zoals reserve Liam Lawson, te trappelen om in te vallen. En Helmut Marko zei onlangs nog dat ze ook Mick Schumacher in de gaten hielden. Aston Martin Bij Aston Martin komt Fernando Alonso naast Lance Stroll te rijden. Beiden zijn afgelopen week bevestigd. Alfa Romeo Racing Ook bij Alfa Romeo Racing lijkt alles bij hetzelfde te blijven. Gyanyu Zhou doet het niet slecht als rookie en Bottas heeft een meerjarig contract. Mocht Zhou alsnog vertrekken naar bijvoorbeeld Alpine, dan is er plek voor Theo Pourchaire uit het Sauber junior team. Hij staat op dit moment tweede in het Formule 2 kampioenschap. Haas Kevin Magnussen heeft een meerjarig contract en is zeker voor volgend sezizoen. De grote vraag is of Mick Schumacher terugkeert, want zijn resultaten vallen (zeker in het begin van het seizoen) een beetje tegen in vergelijking met Magnussen. Hij zal dus na de zomerstop duidelijk moeten verbeteren om zijn plek te behouden. Anders zou Ferrari wel eens kunnen besluiten dat Mick Schumacher niet de coureur is die ze nodig hebben en een andere coureur aanwijzen om bij Haas te laten rijden. Mogelijk dat Antonio Giovinazzi dan terugkeert of dat Robert Shwartzman instapt. Een andere mogelijke kandidaat is reserverijder Pietro Fittipaldi. Williams Tenslotte bij Williams heeft Alex Albon een meerjarencontract. Het is niet zeker of Nicholas Latifi hier terugkeert, ondanks het geld dat hij meebrengt. Oscar Piastri werd hier genoemd, maar die lijkt, ondanks dat hij al bevestigd is bij Alpine, volgens de geruchten naar McLaren te gaan. Andere kanshebbers zijn Nyck de Vries en Williams junior Logan Sargeant, die het goed doet in de Formule 2. Sargeant moet minimaal vijfde worden in het Formule 2 kampioenschap om genoeg superlicentiepunten te halen. Overzicht: ========== Mercedes (Mercedes): Lewis Hamilton, George Russell Red Bull (Red Bull): Max Verstappen, Sergio Perez Ferrari (Ferrari): Charles Leclerc, Carlos Sainz jr McLaren (Mercedes): Lando Norris, Daniel Ricciardo, Oscar Piastri, Alex Palou, Patricio O'Ward, Colton Herta Alpine (Renault): Esteban Ocon, Oscar Piastri, Daniel Ricciardo, Jack Doohan, Gyanyu Zhou AlphaTauri (Red Bull): Pierre Gasly, Yuki Tsunoda, Mick Schumacher, Liam Lawson Aston Martin Racing (Mercedes): Fernando Alonso, Lance Stroll Williams (Mercedes): Alexander Albon, Nicholas Latifi, Oscar Piastri, Nyck de Vries, Logan Sargeant Alfa Romeo Racing (Ferrari): Valtteri Bottas, Gyanyu Zhou, Theo Pourchaire Haas (Ferrari): Kevin Magnussen, Mick Schumacher, Antonio Giovinazzi, Robert Shwartzman, Pietro Fittipaldi bevestigd | |
Tijn | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:09 |
Ricciardo terug naar Alpine is wel het laatste dat ik verwacht. | |
Tijger_m | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:14 |
Ja, ik zie die ook niet echt maar alles is mogelijk, natuurlijk. | |
Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:17 |
True, maar ik zie dat hier en daar langskomen. | |
DKUp | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:19 |
McLaren: Oscar Piastri (als hij niet naar Williams gaat) Alpine: Logan Sargeant of Daniel Ricciardo (als het exit McLaren is) Williams: Nyck de Vries of Logan Sargeant (als de aankondiging van vandaag niet Oscar Piastri is lol) Haas: Mick Schumacher Alfa Romeo: Gyanyu Zhou Alpha Tauri: Liam Lawson | |
Jane | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:19 |
O als we toch eens in die contracten konden kijken... Zou in Daniels contract zwart op wit staan dat hij dat F1-zitje kan krijgen of ook gewoon een algemeen zitje bij McLaren, zoals dat blijkbaar in alle andere McLaren-contracten staat? | |
Tijn | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:21 |
Ik zou Ricciardo in Indycar in elk geval niet raar vinden. Volgens mij past-ie daar best tussen en kan-ie daar waarschijnlijk ook goede resultaten boeken. | |
Jane | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:23 |
Maar hij houdt niet van ovals, heeft hij blijkbaar meermaals verkondigd. Verder zou ik het ook niet raar vinden, nee. | |
Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:27 |
Al zitten ze daar dan vol met O'Ward, Rossi en Palou. Of ze moeten er niet meer vanuit gaan dat ze Palou kunnen krijgen. Wat ook de onderhandelingen met Piastri kan verklaren. | |
Jane | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:29 |
En weet jij hoe het zit met Veekay? Want ik begreep dat die ook op de radar stond voor het McLaren Indycar team? McLaren lijkt iig straks wel heul veel coureurs te hebben. | |
Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 13:41 |
RInus is sinds 1 augustus vrij om te onderhandelen met andere teams. Er zijn openingen bij Ganassi (mits Palou vertrekt), Andretti (op de plek van DeFrancesco, die zijn plek ook niet zeker meer is) en inderdaad McLaren (als Palou daar niet komt), maar ik weet niet of dit laatste team nu de juiste plek is om te zitten. Sowieso lopen er in 2023 nog meer contracten af bij Penske, Andretti, etc, dus misschien is het wel verstandig om daar op te wachten en nog een jaar bij Carpenter te blijven. | |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 14:00 |
Dit kan interessant worden: Een Franse F1-journalist postte vervolgens dit: Sargeant is misschien wel mogelijk. | |
AMDB | woensdag 3 augustus 2022 @ 14:01 |
Genoeg normale circuits in het IndyCar kampioenschap. Dit jaar 4/17 races op een Oval. | |
Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 14:04 |
Zo begon Grosjean ook. Om het jaar erop alles te rijden. | |
Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 14:06 |
Misschien, al heeft hij nog niet genoeg superlicentiepunten. Dus als ik Williams was zou ik wachten tot hij zeker is van een top 5 klassering in de F2. | |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 15:01 |
Ik zat zojuist heel aandachtig de Twitter-feed van Williams in de gaten te houden maar het is natuurlijk 15:00 uur Britse tijd. | |
Starflyer | woensdag 3 augustus 2022 @ 15:06 |
Szafnauer vindt het geen probleem om Ricciardo of Piastri in zijn team te hebben. Hij heeft vaker met dit bijltje gehakt, namelijk in 2004 met Button bij BAR, die voor Williams getekend had, maar toch besloot bij BAR te blijven. https://www.motorsport.co(...)ne-f1-team/10348009/ | |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 15:09 |
Ricciardo deed het destijds best wel goed bij Renault. En zijn vertrek naar McLaren was volgens mij niet volledig vrijwillig. | |
Tijn | woensdag 3 augustus 2022 @ 15:09 |
Nee, maar wil Ricciardo het ook? Dat zal dan voor een stuk minder salaris zijn. Toch een behoorlijke afgang. | |
ChevyCaprice | woensdag 3 augustus 2022 @ 16:01 |
BREEK: Albon blijft bij Williams | |
Knurft-Zork3 | woensdag 3 augustus 2022 @ 16:01 |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 16:02 |
Goed dat ie dat duidelijk maakt. Is niet altijd even helder sinds gisteren. | |
Whiskers2009 | woensdag 3 augustus 2022 @ 16:13 |
Die tweet van Albon | |
Perox | woensdag 3 augustus 2022 @ 16:24 |
Het lijkt me dat het nu ook wel duidelijk is dat Piastri niet naar Williams gaat, anders zouden ze dit gebbetje niet op deze manier uitvoeren. (Toch?) | |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 16:50 |
Dat leek inderdaad al niet waarschijnlijk. Vorige week had dat nog wel als een reel scenario geklonken toen nog het beeld was dat Alonso bij Alpine zou blijven en ze voor Piastri nog een zitje zochten waarmee ie dan na verloop van tijd alsnog bij Alpine kon instromen. Maar die beide zaken zijn inmiddels wel uit zicht.. | |
ChevyCaprice | woensdag 3 augustus 2022 @ 17:01 |
Te voor de hand liggend | |
Tijger_m | woensdag 3 augustus 2022 @ 17:37 |
Ricciardo heeft naar verluid een specifiek contract voor F1 en alleen van zijn kant een ontsnappingsclausule, Brown heeft dat ooit bevestigd, dacht ik. | |
Tijger_m | woensdag 3 augustus 2022 @ 17:38 |
Niet erg verrassend. RB heeft geen plek voor hem volgend seizoen. | |
Jane | woensdag 3 augustus 2022 @ 18:41 |
Excuus als dit al besproken is, maar ik lees nu pas toevallig dat Alpine afgelopen zaterdag in Hongarije nog bevestigd heeft dat Piastri in Spa of Monza in de vrije training voor hen gaat rijden. https://autoaction.com.au(...)sion-at-spa-or-monza Dat maakt toch dat ik het misschien niet zo vreemd vind dat Alpine dacht nog met Piastri in gesprek te zijn, even los van het vertrek van Alonso. Klinkt iig anders dan "Alpine was Piastri ff vergeten en heeft de deadline daardoor laten verlopen", zoals het nu via sommige kanalen wordt neergezet. Hoe dan ook ligt er straks een hoop druk op Piastri's schouders, waar hij ook rijdt en wie er straks ook juridisch aan het langste eind trekt. Ik weet niet of dat nou handig is, ook al hebben Alonso/Webber/Piastri dan misschien een slim spelletje gespeeld. Iedereen verwacht nu heel wat van hem, maar hij zou niet de eerste rookie zijn die onder de druk bezwijkt. Luchtig voorbeeld ter illustratie van mijn laatste punt, deze random Twitteraar, die er nu al van droomt dat Oscar volgend jaar Verstappen wel ff verslaat. | |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 19:34 |
Het wordt hoe langer hoe gekker... Vertaald:
Als dit waar zou zijn dan zou ie dus (als testrijder bij Alpine) een zeker racezitje bij Alpine afslaan om opnieuw testrijder te worden bij Mclaren. Tenzij Alpine Ricciardo zou overnemen van Mclaren om zo ruimte te creëren. Ik ga er maar vanuit dat het niet waar is want dit zou te absurd voor woorden zijn. Alhoewel: Formule 1... | |
Marcoss | woensdag 3 augustus 2022 @ 21:01 |
1 miljoen release-clause voor Ricciardo is toch niet zoveel? | |
Marcoss | woensdag 3 augustus 2022 @ 21:03 |
Maar als je met elkaar in gesprek bent en je hebt als Alpine de intentie om eruit te komen, ga je toch niet de coureur aankondigen zonder zijn medeweten? Dan weet je zeker dat je de relatie enorm druk zet en mocht Piastri nog twijfelen, is die twijfel volledig weg. [ Bericht 0% gewijzigd door Marcoss op 03-08-2022 22:28:06 ] | |
beantherio | woensdag 3 augustus 2022 @ 22:15 |
Dat klinkt wel als erg weinig wat meer twijfel wekt over het waarheidsgehalte van die tweets. Ik las dat het jaarsalaris van Ricciardo momenteel 17 miljoen is. 1 miljoen is dan minder dan een maandsalaris. | |
Perox | woensdag 3 augustus 2022 @ 22:37 |
in de miljoenen wordt hier bedoeld. | |
Marcoss | woensdag 3 augustus 2022 @ 22:41 |
Aha, niet 100% juiste Google translatie dan Maar met zijn salaris zal dat vast een flink bedrag zijn | |
Tijger_m | woensdag 3 augustus 2022 @ 23:30 |
Brown heeft, dacht ik, zelf gezegd dat Ricciardo wel een ontsnappingsclausule heeft maar McLaren niet. | |
Red_85 | donderdag 4 augustus 2022 @ 01:58 |
Dit is niet hoe langer hoe gekker, dit is de hele kern waar het om draait. Als er bij mcl een weg gaat, gaat het hele balletje rollen. Zo niet, dan is de plek bij alp alleen vrij en zal er misschien ergens een voorcontract officieel worden ofso. En iedereen wat op Zack Brown | |
DumpTruck | donderdag 4 augustus 2022 @ 03:05 |
Ja en Norris blijkbaar weer niet, ookal maakt McLaren een tractor zit hij er vast. McLaren is sowieso lekker creatief met contracten. | |
Jane | donderdag 4 augustus 2022 @ 13:10 |
Ik begin inmiddels eigenlijk te vermoeden dat Piastri een beetje het slachtoffer is geworden van een spelletje van Alonso om Alpine te naaien. Voordat Vettel z'n vertrek aankondigde, zou Alonso gewoon nog een jaar bij Alpine blijven. Alleen, naar verluid botert het niet tussen hem en Szafnauer en waarschijnlijk kon z'n ego het ook niet aan dat duidelijk was dat z'n opvolger al aan de zijlijn stond te trappelen en hij daar alleen zat om het stoeltje warm te houden. Ondertussen is Piastri niet blij dat hij dan nog een jaar moet wachten of dat ze hem eventueel bij Williams zullen stallen, dus gaat Webber op zoek naar een ander, beter team (dan Williams) voor hem. En die heeft hij kennelijk ook gevonden (waarschijnlijk McLaren dus, misschien in de hoop dat Ricciardo het daar zelf voor gezien houdt). Dan kondigt Seb ineens z'n vertrek aan en ziet Fernando een uitgelezen kans om Alpine dubbel te naaien, door z'n overstap pas aan te kondigen nadat de uiterlijke datum voor de optie op Piastri verstreken was. Haha, nu hebben ze niemand. Duim omhoog van Alonso. Al met al denk ik toch dat Piastri beter de deur wat minder hard had kunnen dichtslaan richting Alpine in zijn tweet. Sowieso kun je beter geen schepen verbranden voordat je goed en wel begonnen bent in de F1, ook al was die aankondiging van Alpine nog zo vreemd. Wellicht weet Alpine gewoon dat ze juridisch in hun recht staan. Geen idee. | |
beantherio | donderdag 4 augustus 2022 @ 17:53 |
Ik ben toch wel heel benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken. Geen echte nieuwe ontwikkelingen in de laatste 24 uur maar je zou zeggen dat er toch wel wat dingen in beweging moeten komen. Zolang McLaren de kaken op mekaar houdt staat Piastri toch wel een beetje voor lul. Maar ja: gegeven de situatie met Ricciardo kan Mclaren ook eigenlijk weinig zeggen nu. | |
Nattekat | donderdag 4 augustus 2022 @ 18:08 |
Piastri is helemaal geen slachtoffer Alonso heeft dit naar alle waarschijnlijkheid bewust gedaan, maar het is waarschijnlijk dat Webber er ook bij betrokken is. | |
Jane | donderdag 4 augustus 2022 @ 19:19 |
Als Piastri straks nog een jaar reserve is (bij McLaren dit keer) ipv gewoon mee te rijden bij Alpine, komt hij toch niet echt als winnaar uit de bus, imho. Als Webber wist dat Alonso weg zou gaan en dat dat stoeltje dus zou vrijkomen, vind je dan niet dat hij Piastri slecht advies heeft gegeven? Een zitje bij welk team dan ook is toch beter dan nog een jaar langs de kant staan? En in principe wilde Piastri ook gewoon voor Alpine rijden, natuurlijk. Alleen leek Alonso die plek bezet te houden. Als Webber het niet wist, dan heeft Alonso ook Piastri in feite een loer gedraaid. Hoe dan ook, als Webber geadviseerd heeft een jaartje Williams af te slaan om McLaren-reserve te worden, is dat ook al slecht advies, imo, maar dat is wel waar velen nu vanuit gaan dat gebeurd is. | |
Jane | donderdag 4 augustus 2022 @ 19:38 |
Rinus Veekay gaat iig niet naar McLaren. | |
Tijn | donderdag 4 augustus 2022 @ 19:43 |
Het hangt er helemaal van af wat er verder gebeurt, maar als Piastri niet in een F1-auto zit volgend jaar, is dat wel een beetje sneu. Hij had immers gewoon bij Alpine kunnen rijden als-ie die tweet niet had gestuurd. | |
Starflyer | donderdag 4 augustus 2022 @ 19:47 |
Zie het IndyCar topic Starflyer in SPT / [IndyCar] #75 LIVE Short oval | |
WheeledWarrior | donderdag 4 augustus 2022 @ 23:41 |
Ricciardo kan beter gewoon met F1-pensioen gaan. | |
nils7 | vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:33 |
Wat ik lees heeft Piastri al 30 juli getekend bij McLaren dus voordat ze wisten van Alonso. | |
Tokus | vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:36 |
doe dan een linkje erbij waar je dat gelezen hebt. zoals deze: https://racingnews365.com(...)o-at-mclaren-in-2023 | |
Starflyer | vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:13 |
Alpine heeft dus echt lopen slapen. Een optie die maar 30 dagen geldig was Dus nog niet eens tot 31 juli zoals gedacht werd. | |
DKUp | vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:19 |
beantherio | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:09 |
Als dit bericht waar is dan ben ik toch wel erg benieuwd wat men in gedachten heeft met Ricciardo. Momenteel komt het nog erg Sauber/Monisha Kaltenborn-achtig over. Voor zover het natuurlijk sowieso al waar is. | |
Tijn | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:14 |
Waarom stuurt McLaren geen persbericht uit? Zouden ze nog iets met Ricciardo moeten regelen? | |
Starflyer | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:23 |
Dat laatste, denk ik. https://racingnews365.com/opinion-how-alpine-lost-piastri | |
Starflyer | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:43 |
En ook voor Mick Schumacher ziet het er mogelijk somber uit. Haas zou de onderhandelingen voorlopig hebben opgeschort omdat er geen andere plek voor Schumacher meer is om heen te gaan, nu Alonso naar Aston Martin is. Nu hebben ze tijd genoeg om te kijken of zijn progressie na de zomerstop doorzet of niet. https://www.rtl.de/cms/f1(...)her-aus-5000305.html | |
Nattekat | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:46 |
Je leest dit artikel verkeerd. Zijn onderhandelingspositie is gewoon minder nu omdat andere teams inmiddels wel redelijk gevuld zijn, het is wel heel onwaarschijnlijk dat ie eruit vliegt. | |
beantherio | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:47 |
Het klinkt vooral alsof ze willen aansturen op voor Haas voordeligere voorwaarden. Het lijkt er niet op alsof ze echt van hem af willen. Toen AM nog een optie leek kon Schumacher nog vanuit een voor hem voordelige positie onderhandelen. | |
Nieuwschierig | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:49 |
Bijkomend nadeel is dat er ook bijna geen coureurs meer verongelukken. In de jaren 70 kwamen zo elk seizoen een paar plekken vrij. | |
Nieuwschierig | vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:55 |
Krijgt Mick wel genoeg steun van Duitse bedrijven? Ik zie bijvoorbeeld nooit reclames waar hij met zijn Haas boodschappen gaat doen bij de Edeka. | |
Tokus | vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:19 |
of ze hebben hem voor 1 jaar vastgelegd als testrijder en als Ricciardo's contract afloopt, als basiscoureur. | |
Starflyer | vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:22 |
Die 1&1 sponsoring is van een Duits telecombedrijf dat een Duitse coureur in die auto wil. | |
Starflyer | vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:23 |
Ze hebben in ieder geval geen haast meer met de onderhandelingen | |
Tijn | vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:34 |
Als dat zo is, was die tweet van Piastri misschien toch niet zo slim. | |
Jane | vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:22 |
Ben benieuwd of het verhaal klopt dat Piastri eerst (via Alpine) een stoeltje bij Williams aangeboden heeft gekregen, maar dat niet goed genoeg vond en dus iets 'beters' is gaan zoeken. Ik denk zelf eigenlijk dat je bij Williams meer kans hebt om goed uit de verf te komen als rookie. Als je alleen al een punt scoort ben je een held. Bovendien komt het een tikkie arrogant over voor iemand die nog moet beginnen en een jaar aan de kant heeft gestaan. Maar goed, we weten niet of het klopt. | |
Tijger_m | vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:29 |
Nee, maar er is geen enkel team tot nu toe die zegt dat ze Piastri ingehuurd hebben. Die radiostilte is ook wel opvallend. | |
Jane | vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:41 |
Ah, ik zag nu pas de video van Peter Windsor die het verhaal over Williams (en eigenlijk het hele scenario zoals ik het tot nu toe begreep) bevestigt. - Alpine moest een stoeltje regelen voor Piastri in 2023 - Ze wilden Alonso nog houden, dus regelden iets bij Williams - Piastri/Webber hadden geen zin in Williams en regelden iets met McLaren - Alsonso ziet z'n kans schoon na het vertrek van Vettel, maar zegt niets tegen Alpine óf Piastri/Webber - Alpine zit voorlopig zonder coureur en Piastri heeft zich een hoop gedoe op de hals gehaald, terwijl hij volgend jaar uiteindelijk gewoon in de Alpine had kunnen rijden. Alonso geniet er van, dat is wel duidelijk. | |
tripel7 | vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:12 |
Ik kan McLaren wel begrijpen, op dit punt is de kans groot dat het financieel meer oplevert om desnoods Danny te betalen om maar thuis te gaan zitten, en te gokken op dat andere willekeurige rijder wel weet mee te komen. De paar plaatsen die je dan omhoog gaat in het WCC betalen dan Danny ruimschoots. | |
beantherio | zondag 7 augustus 2022 @ 18:41 |
Marcoss | zondag 7 augustus 2022 @ 19:27 |
Maar ja, dezelfde Alonso moet nog wel wat races rijden dit seizoen bij datzelfde Alpine.. | |
Jane | dinsdag 9 augustus 2022 @ 01:38 |
Bericht Reuters: https://www.reuters.com/l(...)ine-boss-2022-08-08/ | |
ESF1Gamer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:08 |
| |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:57 |
Eerst maar eens afwachten wat het CRB zegt over welk contract rechtsgeldig is. | |
ESF1Gamer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:50 |
Keurde beide contracten goed https://www.gpblog.com/nl(...)an-piastri-goed.html | |
nils7 | dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:19 |
Hoe staan jullie erin? Wat ik begrijp had Piastri een optie tot en met 31 juli voor Alpine en kon hij daarna gaan en staan wat ie wilde. Die optie hebben ze laten verlopen. Ik neem aan dat hij al langer met McLaren in gesprek was om iets achter de hand te hebben om niet weer langs de kant te staan. Maar het is wel een behoorlijke middelvinger richting de financierder van je carrière. Maar ja die had hij gehad als er geen plek was voor hem volgend jaar binnen Alpine. | |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:04 |
Die datum van 31 juli klopt in ieder geval niet. | |
Nieuwschierig | dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:10 |
Welke datum is het dan? | |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:14 |
Ik las eerder een periode van een maand na het tekenen van het contract voor 2022, maar of dat waar is weet ik niet. 31 juli is in ieder geval door beide partijen ontkend voor zover ik weet. Edit: In de link hieronder wordt dat o.a. genoemd https://racingnews365.com(...)o-at-mclaren-in-2023 [ Bericht 15% gewijzigd door Starflyer op 09-08-2022 13:24:04 ] | |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:18 |
De laatste info die ik heb is dat Alpine helemaal geen contract bij het CRB heeft vastgelegd, waardoor het contract met McLaren werd goedgekeurd. Piastri zou geen contract hebben met het F1 team maar de Alpine Academy. https://racingnews365.com(...)e-for-alpine-in-2023 [ Bericht 1% gewijzigd door Starflyer op 09-08-2022 13:24:52 ] | |
Jane | dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:12 |
Dit is wat er in juni nog bericht werd:Bron: PIASTRI CLOSING ON DEAL TO DRIVE FOR WILLIAMS IN F1 2023 Hoe het op mij nu overkomt is dat Alpine wel degelijk een stoeltje voor Piastri aan het regelen was, maar dat Piastri Williams te min vond en toen zelf is gaan shoppen voor iets beters. Alhoewel ook niet helemaal duidelijk is wie het initiatief heeft genomen, McLaren of Piastri/Webber. Ik lees daar conflicterende berichten over. Hoe het juridisch uit gaat pakken (in de gewone rechtbank) is voor ons leken heel moeilijk te beoordelen. Alpine lijkt er vrij zeker van te zijn dat ze in hun recht staan, maar wie zal het zeggen? McLaren valt sowieso niets te verwijten (wat dit betreft dan), want die kunnen niet weten wat er precies in contracten van andere teams staat. Het is aan de coureur om dat te weten en er correct naar te handelen. Ik gok dat het uiteindelijk uitdraait op een deal tussen Alpine en McLaren, waarbij Ricciardo naar Alpine gaat en Piastri naar McLaren en dat McLaren daar financieel voor opdraait, aangezien ze het contract van RIC toch al zouden moeten afbetalen. Of Piastri slim is geweest door nu al in feite 2 teams (Alpine en Williams) tegen zich in het harnas te jagen hangt helemaal af van zijn prestaties volgend jaar. Zelf heeft hij er kennelijk alle vertrouwen in dat hij het wel even zal laten zien. Hij heeft zich iig wel een hoop druk op de hals gehaald. Als hij straks niet gelijk Norris kan bijhouden of de auto een paar keer de muur in rijdt, zal er door de pers en het publiek waarschijnlijk hard geoordeeld worden. Harder dan als 'ie zonder heisa in de Williams/Alpine was gestapt. Oscar heeft veel branie en voor ons fans is het leuk om zo iemand erbij te hebben ipv een of andere saaie zak hooi, maar om hem op basis van zijn bravoure nu al uit te roepen tot degene die Verstappen wel even gaat verslaan (zoals sommigen doen, voornamelijk Britten natuurlijk ) lijkt me voorbarig. -edit- Hier ook nog een artikeltje van december '21. Piastri would be "pretty annoyed" not to land 2023 F1 drive after title treble Toen al vrij geïrriteerd dat hij nog geen stoeltje aangeboden had gekregen. Dus tja... [ Bericht 13% gewijzigd door Jane op 09-08-2022 15:20:48 ] | |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:28 |
Als je de keuze hebt tussen Williams en McLaren dan weet ik het wel. Dan zou ik dezelfde keuze maken als Piastri Alpine was geen optie omdat het (ook volgens Alpine) de verwachting was dat Alonso zou bijtekenen. | |
Jane | dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:22 |
Iedereen snapt wel dat McLaren een snellere auto heeft dan Williams, maar de verwachtingen zijn ook anders. Bij McLaren val je tegen als je niet in de punten rijdt, bij Williams ben je een held als je dat wel doet. Ik denk dat er wel een goed argument te maken is voor de stelling dat het als rookie vooral belangrijk is dat je de verwachtingen overtreft. En dat is bij Williams waarschijnlijk makkelijker dan bij McLaren. Tenzij Piastri denkt dat Albon in de Williams moeilijker te verslaan is dan Norris in de McLaren natuurlijk, maar ik gok dat dat sowieso geen overweging is geweest. Het is ook maar de vraag of Piastri wél overweg zal kunnen met de McLaren, die naar verluid anders bestuurd moet worden dan de meeste andere F1-auto's. Iets dat Ricciardo blijkbaar niet onder de knie heeft kunnen krijgen. WHAT MADE ‘PECULIAR’ McLAREN SUCH A PUZZLE FOR RICCIARDO Hopelijk is Piastri jong en flexibel genoeg om z'n rijstijl aan te passen aan de auto, maar hij heeft zelf tot nu toe ook alleen maar geoefend in een (oude) Alpine en het verschil met de McLaren is blijkbaar nogal groot. Ik moet gewoon steeds denken aan de verwijten die RBR kreeg dat ze Gasly en Albon veel te vroeg in de Red Bull lieten rijden, waardoor ze alleen maar konden falen en daarmee bijna hun carrière om zeep werd geholpen. Mocht zoiets ook met Oscar gebeuren, kan hij iig alleen zichzelf de schuld geven. | |
Tijn | dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:35 |
Het begint er sterk op te lijken dat Piastri nu zowel een contract bij Alpine als bij McLaren heeft. Dan is de keus wel wat lastiger wat mij betreft. Gaat sowieso een dure grap worden om dit juridisch weer recht te breien. Lekker begin van je carrière | |
Jane | dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:41 |
Ik lees net dat het McLaren wellicht 30 miljoen kan gaan kosten, voor zowel het afkopen van Ricciardo als de overeenkomst van Piastri met Alpine. Nou, dan mag 'ie idd wel gelijk wat laten zien volgend seizoen, onze Oscar. Ricciardo seeking $21 million F1 pay-out from McLaren [ Bericht 24% gewijzigd door Jane op 09-08-2022 16:55:17 ] | |
Tijger_m | dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:00 |
30 miljoen. Mooi bedrag wel als je er een Hamilton, Leclerc of Verstappen voor krijgt | |
Jane | dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:17 |
Mmmmja, alleen een Leclerc-die-niet-onder-druk-bezwijkt dan, want daar scheelt het m.i. nog wel aan bij Charles. Maar goed, Oscar heeft branie genoeg, lijkt het. | |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:56 |
Dat is dus de vraag. Piastri/Webber claimt van niet en Alpine van wel. | |
Jane | dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:56 |
Zou dit de 'technicality' kunnen zijn waar eerder over gesproken werd? Bron: https://racingnews365.com(...)e-for-alpine-in-2023 Als dit klopt begrijp ik wel veel beter waar de verwarring vandaan komt en waarom Alpine zegt dat ze een sterke zaak hebben. Want ook een contract met de Driver Academy is gewoon een contract, ook al is het daardoor niet bij de CRB terecht gekomen. Het is niet zo dat je elk ander contract zomaar mag breken, zolang het maar geen contract met een officieel F1 team is. Al had hij bij wijze van spreken een contract om volgend jaar bij de plaatselijke McDonalds te gaan werken. Als de andere partij zich aan de voorwaarden gehouden heeft, kun je het niet eenzijdig breken, zonder consequenties. Dan is het vooral de vraag of McLaren daar inderdaad voor wil opdraaien, financieel gezien. Onderstaand artikel in Autosport dat net verscheen vat het trouwens allemaal wel goed samen, imo. Why Piastri's attempt to join McLaren carries implications of risk | |
Starflyer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:24 |
Ja, dat stond in post #77 als antwoord op ESF1Gamer. En die samenvatting heb ik ook gelezen inderdaad (maar dan van motorsport.com) | |
Perox | dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:20 |
Persoonlijk vind ik wel dat die Piastri wel al een paar minnetjes achter zijn naam heeft nu. Kan hij wegpoetsen door te laten zien dat hij het beste is sinds gesneden brood Verstappen. | |
THEFXR | woensdag 10 augustus 2022 @ 13:27 |
'Ricciardo wil 20 miljoen als afkoopsom', FIA bevestigt wijziging 2023-regels | GPFans Recap .https://www.gpfans.com/nl(...)regels-gpfans-recap/ met die 20 miljoen, zie ik Zak brown niet mee akkoord gaan | |
Tijn | woensdag 10 augustus 2022 @ 13:59 |
Zoals ik het begrijp, op basis van de geruchten, kan Ricciardo vragen wat-ie wil, omdat McLaren contractueel geen andere mogelijkheid heeft om van 'm af te komen. | |
beantherio | woensdag 10 augustus 2022 @ 14:30 |
Ik vind al die miljoenen die McLaren zou moeten betalen wel erg veel geld voor het krijgen van een coureur die letterlijk nog geen ronde in een F1-race heeft gereden. Hij kan maar beter van de categorie Schumacher/Hamilton/Verstappen zijn want alles daar onder loont niet. | |
Starflyer | woensdag 10 augustus 2022 @ 14:47 |
Vertel dat tegen McLaren. Die hebben dat blijkbaar over voor Piastri | |
Tijn | woensdag 10 augustus 2022 @ 14:50 |
Ja, de druk op die jongen is echt enorm nu. Wat als-ie in de eerste paar weekenden niet beter dan Ricciardo presteert? Ik vraag me echt af of dit het nou allemaal waard is en of het alternatief (een jaartje bij Williams rijden en dan naar Alpine) niet beter was geweest. | |
tripel7 | woensdag 10 augustus 2022 @ 15:02 |
Ricciardo is een veteraan die na 2 jaar nog steeds achteraan met de Williamsen vecht terwijl Lando ergens in de top 10 rijd, als Piastri alleen al dat weet te voorkomen is hij voor McLaren het geld meer dan waard | |
Tijn | woensdag 10 augustus 2022 @ 15:08 |
Gemiddeld eindigt Lando dit seizoen op P8 en Ricciardo op P12. Het is waar dat Ricciardo vrijwel altijd een paar plekken achter Norris finisht, maar ik denk dat Piastri er nog een hele kluif aan gaat krijgen om het veel beter te doen. | |
Kleffe_Dop | woensdag 10 augustus 2022 @ 16:38 |
De huidige staat van het McLaren Young Driver Program biedt hier denk ik enige verklaring voor de (dure) keuze voor Piastri: "From 2019 to 2021, no drivers were part of the program, which McLaren Racing CEO Zak Brown said was due to the team's "very targeted" approach and already stable F1 line-up, meaning it would be difficult for any young drivers to find a place in Formula One." Ondanks het PR lul verhaaltje van Zak Brown komt het er gewoon op neer dat McLaren z'n opleidingsprogramma heeft verzaakt en niks in de pijplijn heeft zitten, zelfs geen potentiele tweede rijder. Met een scenario waarin RIC zou floppen was schijnbaar dus nooit rekening gehouden. Dan is het een interessante out om nu Piastri weg te kapen, Alpine/Renault hartelijk te bedanken voor zijn opleiding en het young driver program weer verder te kunnen verzaken. [ Bericht 2% gewijzigd door Kleffe_Dop op 10-08-2022 17:02:16 ] | |
tripel7 | woensdag 10 augustus 2022 @ 16:47 |
Hij hoeft het dan ook niet veel beter te doen, ook maar een beetje, of zelfs het zelfde niveau als Danny is al een verbetering. Niet vergeten dat Danny al 2 jaar lang heeft laten zien dat hij zich kan wennen aan auto's die anders rijden dan wat zijn eigen stijl is, vooruitgang zit er niet in. Piastri komt er nieuw in, en heeft nog niet 10 jaar in dezelfde soort auto gereden, wat meestal betekend dat zo'n iemand nog een bepaalde stijl aangeleerd kan worden. Een hele kluif om het beter te doen Danny.. tsja, ik denk dat Danny al op de bottomline zit... | |
Starflyer | woensdag 10 augustus 2022 @ 17:23 |
Ik dacht dat ze daarvoor de IndyCar gebruikten met F1 testen voor O'Ward, Herta en binnenkort Palou. Die laatste is zelfs gelokt naar McLaren met de mogelijkheid van een F1 zitje. | |
Tijn | woensdag 10 augustus 2022 @ 17:26 |
Denk je dat die Indycar-coureurs goed genoeg zijn voor F1? | |
Kleffe_Dop | woensdag 10 augustus 2022 @ 18:06 |
Dan zou je zeggen dat dit hét ideale instap moment zou zijn geweest voor een McLaren IndyCar coureur... de namen die je noemt vallen in het juiste leeftijdsprofiel en ze vormen de brug naar de Amerikaanse markt waar de sport flink in de lift zit. Maar het feit dat McLaren dan tóch kiest voor een jonger talent uit de F1 kweekvijver zegt misschien al genoeg... We zullen nooit weten welke data McLaren geleerd heeft uit die F1 tests van die jongens en hoe serieus ze daarin daadwerkelijk waren, maar ik heb ook altijd het idee gehad dat ze de extra publiciteit die het opleverde niet vervelend vonden... | |
Starflyer | woensdag 10 augustus 2022 @ 20:55 |
Deze coureurs wel, imho. | |
Breekfast | donderdag 11 augustus 2022 @ 14:17 |
Toch is/was Ricciardo geen koekenbakker als coureur en zat hij in zijn Red Bull tijd toch redelijk dicht op Verstappen. De McLaren schijnt een lastige auto te zijn om in te rijden, wat de matige prestaties van Ricciardo kan verklaren. Dan is het maar de vraag of Piastri hier wel mee om kan gaan. Het blijft een gigantische gok als je ziet hoeveel geld ze hiervoor neer moeten tellen. Ik had Ricciardo zijn laatste jaar laten uitrijden. | |
Kleffe_Dop | donderdag 11 augustus 2022 @ 15:00 |
Norris is de enige maat die momenteel op Ricciardo staat. Een jongere Verstappen (die sindsdien flinke stappen heeft gemaakt) is niet meer relevant. Is de McLaren een lastige auto? Mogelijk, maar dat geldt dan net zo goed voor Norris. De eerste helft van 2021 kon nog geschaard worden onder de noemer "wennen aan een nieuw team en auto". Maar 2022 is voor allebei begonnen met een schone lei en een nieuwe generatie F1 wagens. Helaas voor Ricciardo blijft het beeld ongewijzigd. | |
Perox | donderdag 11 augustus 2022 @ 20:06 |
Ricciardo begon natuurlijk 2022 met Covid en nul testuren. Maar ik ben het wel met je eens - de enige maat die op hem staat haalt hij niet en dat is Norris. Nou is het ook wel een beetje de vraag of we Norris niet super onderschatten met zijn allen. Volgens mij hoort Lando gewoon thuis in het rijtje met topcoureurs. Ricciardo voor veel geld voor Piastri inruilen vind ik best een gewaagde stap. Niet dat Piastri geen talent heeft, maar tussen F2 en F1 zit gewoon nog een stap die je als coureur nog wel even moet nemen, dus blijft een risicootje. Voor zowel Oscar als McLaren. De druk zal er vol op staan vanaf race 1. | |
Starflyer | vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:00 |
Piastri wordt heel hoog aangeslagen en misschien wel gezien als de volgende Verstappen, Leclerc, Norris, etc, dus ik snap wel dat een team hem graag wil hebben, zeker als een van de huidige coureurs tegenvalt. H8j heeft, in tegenstelling tot de huidige F1 coureurs, drie kampioenschappen op rij gewonnen in de opstapklaseen. 2021 Formule 2 2020 Formule 3 2019 Formule Renault Eurocup (nu gefuseerd met de Formula Regional European Championship, een klasse tussen de F4 en F3) [ Bericht 1% gewijzigd door Starflyer op 12-08-2022 12:09:26 ] | |
Tijn | vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:04 |
Dat is idd wel knap, maar laten we wel wezen: de enige reden dat Verstappen dat niet heeft gedaan, is omdat-ie al bezig was naar de F1 door te stromen | |
Starflyer | vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:08 |
Verstappen won geen enkele titel in de opstapklaseen, dus ook hij zou dat niet gered hebben, als hij het traditionele pad had gevolgd Dan had hij er net als Leclerc en Russell misschien twee gehad (GP3 en GP2). | |
Tijn | vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:17 |
Ja, maar hij heeft dat pad niet gevolgd, omdat het tijdens z'n F3-tijd al duidelijk was dat-ie naar de F1 zou gaan. Hij heeft volgens mij niet eens een heel seizoen F3 gereden en F2 is-ie überhaupt nooit aan begonnen. | |
Starflyer | vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:50 |
Hij heeft wel een heel seizoen F3 gereden en daarin werd hij derde, achter Ocon en Tom Blomqvist. | |
Tijn | vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:37 |
Hmm... ik moet zeggen dat ik het niet zo volg, maar ik had begrepen dat-ie niet eens aan elke race had meegedaan. | |
bedachtzaam | vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:41 |
Elke race, alleen best wel veel pech, 8 keer een dnf waarvan 1 door eigen schuld in Imola, de andere door motorish of versnellingsbak probleem en dan ook drie keer een grid penaltie vanwege een motorwissel naar ik begrepen heb. Als die auto betrouwbaar was geweest had Max die titel misschien wel binnen gesleept in zijn eerste jaar. | |
Perox | vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:09 |
Ja dat potentieel heeft hij inderdaad - maar vindt jij dat een afkoopsom bij Ricciardo van xx miljoen waard? Ikke niet, eigenlijk vooral niet omdat ik vind dat ze al een topper hebben en die miljoenen beter kunnen besteden aan de auto beter maken, want met de huidige auto wordt geen enkele coureur kampioen. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:35 |
McLaren vindt het de gok waard omdat de kans heel groot is dat Piastri volgend jaar niet meer op de markt is. En dan staat McLaren met lege handen, want het junior driver program heeft geen aandacht gekregen de laatste jaren. Dus men móet de portemonnee wel trekken als de ambitie is om een (in potentie) generationeel talent vast te leggen, of het wordt genoegen nemen met een coureur in de categorie Gasly, Schumacher of een IndyCar coureur halen, maar dat laatste is ook alles behalve risicoloos. Bovendien weten wij niet hoe de situatie achter de schermen is tussen McLaren en Ricciardo, misschien is dat al dusdanig verziekt dat McLaren z'n conclusies al getrokken heeft. Maar die vuile was zal pas later buiten gehangen worden, niet nu. [ Bericht 1% gewijzigd door Kleffe_Dop op 12-08-2022 17:41:13 ] | |
Tijn | vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:44 |
Dat McLaren en Ricciardo er nog niet uit zijn zal ook wel de reden zijn dat er nog steeds geen officieel bericht naar buiten is gekomen. Beetje raar dat het nu zo lang onduidelijk is rondom Piastri, maar op zich hebben ze nog even de tijd. Het hoeft niet eens per se tijdens de zomerbreak geregeld te worden. | |
Starflyer | vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:40 |
Kampioen niet, maar een betere coureur in de tweede auto kan wel zorgen voor een hogere positie in het constructeurskampioenschap dat ook flink wat miljoenen kan opleveren. Tel daarbij op dat Piastri nog niet zoveel kost dan weegt het een wel tegen het ander op. Vergeet daarbij niet dat Ricciardo ook nog ettelijke miljoenen dollars aan salaris krijgt, wat ze dan niet hoeven te betalen. Stel Ricciardo krijgt in 2023 15 miljoen dollar jaarsalaris. En dat zijn afkoopsom 20 miljoen dollar is. En het verschil tussen 4 en 5 in het kampioenschap is 10 miljoen dollar. Dan kost Ricciardo (in de huidige vorm) McLaren dus 25 miljoen dollar als ze ervan uitgaan dat Piastri het verschil kan maken in die positie in het kampioenschap. Als ze ervan uitgaan dat ze met Piastri wel vierde worden, en Piastri kost slechts 1 miljoen dollar, dan winnen ze dus 4 miljoen dollar en hebben een coureur voor de toekomst erbij. En als die afkoopsom lager wordt, zeg 15 miljoen dollar (gelijk aan zijn salaris voor volgend jaar), dan verdienen ze er nog meer aan. En zelfs als ze met Piastri geen vierde worden, verliezen ze niet zo heel veel ten opzichte van met Ricciardo. | |
Perox | vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:08 |
Goeie post! Bedankt! Dat maakt het motief wel iets duidelijker inderdaad - het risico is dus minder groot zelfs als Piastri maar half levert | |
Fer | donderdag 25 augustus 2022 @ 22:48 |
Hoop dat hij terug naar Alpine Renault kan, hij was immer een killer in die auto. Beter dan Sainz en Hulkenberg samen | |
Starflyer | vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56 |
Mick Schumacher zou volgens de Italiaanse Motorsport.com in onderhandeling zijn met Alpine.
(Vertaling van Reddit) https://it.motorsport.com(...)ta-ferrari/10357814/ [ Bericht 58% gewijzigd door Starflyer op 26-08-2022 12:13:14 ] | |
beantherio | vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:19 |
beantherio | vrijdag 2 september 2022 @ 18:29 |
Piastri nu dus definitief naar McLaren. Ik blijf het een wat vreemde geschiedenis vinden maar het is wat het is. Hij kan maar beter niet falen en McLaren zal aan de bak moeten om hem (en Norris) een goede auto te geven. | |
Starflyer | vrijdag 2 september 2022 @ 18:36 |
Tja, bij Alpine leek het er niet naar uit te zien dat er plek was, en hebben ze de optie laten verlopen, dus heeft hij zelf maar de knoop doorgehakt om naar McLaren te gaan, die hem graag wilde hebben. Kan hem geen ongelijk geven. | |
beantherio | vrijdag 2 september 2022 @ 18:41 |
Er is geen optie verlopen: dat hebben beide partijen al eerder bevestigd. Piastri heeft trouwens blijkbaar al begin juli getekend bij McLaren. Maar blijkbaar heeft ie dat pas bekend gemaakt aan Alpine nadat zei hem hadden gezegd dat ze de optie zouden opnemen. | |
Starflyer | vrijdag 2 september 2022 @ 18:55 |
En dat was dus te laat. Want als er al een optie was, was die dus niet rechtsgeldig meer. Anders had Piastri niet voor McLaren mogen tekenen. Dat er geen optie op 31 juli afliep is inderdaad bevestigd. Dat er geen andere opties waren, niet, imho | |
Starflyer | vrijdag 2 september 2022 @ 19:06 |
Maar goed, vijf teams zitten vol en 5 teams hebben een plek over. Namen die in de afgelopen tijd genoemd zijn, zijn: Alpine: Gasly, Ricciardo, Doohan, Pourchaire, Schumacher AlphaTauri: Tsunoda, Lawson, Schumacher, Herta Williams: Latifi, Sargeant, De Vries Alfa Romeo Racing : Zhou, Pourchaire Haas: Schumacher, Giovinazzi, Hulkenberg, Ricciardo, Fittipaldi | |
beantherio | vrijdag 2 september 2022 @ 19:14 |
Het is toch wel weer een opvallend heftige silly season dit jaar. Had dit niet echt verwacht. Het begint er trouwens meer en meer op te lijken dat Schumacher buiten de boot gaat vallen: - zijn positie bij Haas lijkt heel wankel, waarbij Giovinazzi als vervanger wordt genoemd: https://www.formule1.nl/n(...)st-bij-haas-onzeker/ - Alpine lijkt voor Gasly te gaan: https://nl.motorsport.com(...)-zandvoort/10362240/ - Helmut Marko heeft al gezegd dat ze Schumacher niet bij AT willen: https://www.motorsport-to(...)ptionen-aus-22090202 [ Bericht 1% gewijzigd door beantherio op 02-09-2022 19:25:45 ] | |
Starflyer | vrijdag 2 september 2022 @ 21:12 |
Alpine heeft er echt een potje van gemaakt. Een voorstel voorzien van een legally binding header en dan denken dat het rechtsgeldig is https://racingnews365.com(...)ing-piastri-contract | |
beantherio | vrijdag 2 september 2022 @ 21:27 |
Het verhaal loopt dus eigenlijk al sinds eind vorig jaar: het werkt allemaal terug naar een "Terms Sheet" dat al van november 2021 dateert. Ze hebben hem wel erg lang aan het lijntje gehouden. En datgene wat het team voor ogen had was er op gebaseerd dat ie pas op zijn vroegst in 2025 bij Alpine zelf aan de slag zou kunnen gaan (voor die tijd bij Williams). Tja, daarvan geloof ik wel dat e.a. niet aantrekkelijk was. | |
Rianne84 | zaterdag 3 september 2022 @ 11:56 |
Zou RIC nog een kansje maken bij AT? Dan krijgen we tenminste weer schijtlollige filmpjes met Max en Daniel | |
Kleffe_Dop | zondag 4 september 2022 @ 10:00 |
Speaking to Motorsport.com, Red Bull’s Helmut Marko said that the company is confident that Herta can get a licence if a deal to run him goes ahead. "I think we can prove that he eligible for it,” he said. “Let's see. It’s not yet done, the deal. But we will go for it. We are Red Bull and we are brave, and we will hopefully be successful with him.” Red Bull lijkt dus voor Herta te gaan bij een vertrek van Gasly! | |
Dauthi | zondag 4 september 2022 @ 10:54 |
Eigenlijk is het valsheid in geschrifte en daarmee dus fraude. | |
Starflyer | zondag 4 september 2022 @ 10:57 |
Als het gaat om een getekend document wel, maar ik vraag me af of hier sprake van was. Het enige dat imho getekend was, was het contract als reservecoureur voor 2022. | |
Dauthi | zondag 4 september 2022 @ 11:47 |
Volgens het autosport artikel ging het om het enige getekende document dat Alpine in handen had. Daar is een andere header/titel opgezet.
| |
Starflyer | zondag 4 september 2022 @ 12:24 |
Wat ik uit het andere artikel heb Daarom ging ik er vanuit dat dit het enige getekende contract was en die Terms Sheet dus niet. | |
Kleffe_Dop | zondag 4 september 2022 @ 17:45 |
Een jaar er tussenuit gaat z'n F1 carrière nooit overleven, dan is 'ie klaar. | |
beantherio | maandag 5 september 2022 @ 14:06 |
De geruchten over Colton Herta naar AT beginnen toch wel aan te zwellen. Dit ondanks dat een aantal teambazen er op tegen zijn dat er voor hem een uitzondering wordt gemaakt m.b.t. het hebben van voldoende punten voor een super license (wat Herta nog niet heeft). Maar de FIA heeft wel bepaalde vrijheid hierbij om af te wijken en door allerlei partijen rondom Formule 1 wordt het belang van het hebben van een Amerikaanse coureur wel ingezien. | |
Kleffe_Dop | maandag 5 september 2022 @ 14:13 |
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen; ik begreep dat Grosjean en Ericsson strikt volgens de regels genomen ook niet voldoende super license punten zouden hebben momenteel om terug te keren. Een IndyCar coureur met enkele jaren ervaring zou toch door moeten kunnen stromen naar de Formule 1? | |
Starflyer | maandag 5 september 2022 @ 15:01 |
Grosjean komt in aanmerking vanwege de regel dat als je in de afgelopen drie jaar F1 gereden hebt, je opnieuw een superlicentie kunt aanvragen. Ericsson valt daar net een jaar buiten, maar zou met een 300km test wel weer in aanmerking komen. Dat was ook de reden dat Gutierrez een paar jaar terug geen reserve kon worden bij Aston Martin en men voor Hulkenberg koos (boven De Vries en Vandoorne). En wat ervaring betreft, ik zou Kellett geen superlicentie willen aanbieden. Enig resultaat zou toch wel een vereiste moeten zijn. Edit: regels erbij gezet Mbt Ericsson: Herta zou in aanmerking kunnen komen vanwege deze regel https://www.fia.com/sites(...)_le_29_juin_2022.pdf De outside their control zou dan kunnen slaan op te weinig deelnemers aan de Indy Lights in 2018 waardoor hij 12 punten misliep. [ Bericht 15% gewijzigd door Starflyer op 05-09-2022 15:16:03 ] | |
beantherio | maandag 5 september 2022 @ 15:30 |
Ik had in dit verhaal nog niet eens meegekregen dat er ook al een heel concrete onderbouwing bestond van het toestaan van een uitzondering. Dan zou je zeggen dat Herta wel goede kansen zou moeten hebben. | |
nils7 | maandag 5 september 2022 @ 19:05 |
Hoe doet Herta het? Ik volg de IndyCar maar half en weet wel dat hij in z’n debuutjaar het goed deed maar dat is ook al ff geleden. Las dat ie nu tiende in het kampioenschap staat. Dat is in de F1 Bottas. Misschien een Newgarden beter? | |
Starflyer | maandag 5 september 2022 @ 19:12 |
Newgarden is een stuk ouder Maar heel het Andretti team valt dit jaar tegen. Maar hij is snel, misschien wel een van de snelste coureurs die er rond rijden. Alleen maakt hij zelf nog teveel fouten, waardoor hij veel punten laat liggen. | |
Nattekat | maandag 5 september 2022 @ 19:31 |
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe zo'n Amerikaan keihard door de mand kan vallen als blijkt dat Europa toch een hele andere koek is qua niveau | |
Perox | maandag 5 september 2022 @ 21:43 |
Hij gaat wel even tijd nodig hebben dan maar om hem bij voorbaat af te schrijven omdat ie Amerikaan is.... | |
Nattekat | maandag 5 september 2022 @ 22:44 |
Ik schrijf hem af omdat ik Indycar niet zo heel hoog heb zitten qua niveau. | |
Perox | maandag 5 september 2022 @ 23:00 |
Ok, duidelijk. Maar wat die Herta er in F1 van zou bakken hangt toch vooral af van zijn talent en zijn vermogen om zich snel aan te passen denk ik. Uiteindelijk is ook de F2 maar een opstapklasse, dus of je nou uit F2 of uit Indycar komt zou toch niet heel veel moeten uitmaken? | |
Nattekat | maandag 5 september 2022 @ 23:34 |
F2 sluit aan op F1. Indycar is heel erg anders. Het is alsof je een marathonschaatser een fietskoers wil laten rijden; basistalent komt redelijk overeen, maar het is een toch een hele andere sport. Indycar rijdt bijna uitsluitend op ovals en stratencircuits, en de paar echte circuits die er zijn zijn totaal onvergelijkbaar met F1 circuits. Ik denk dat Indycar en Formule E dichter bij elkaar liggen dan die twee en F1. | |
Dauthi | dinsdag 6 september 2022 @ 10:36 |
Het is nu wel duidelijk dat Renault ook tegen Otmar gelogen heeft. Vraag me af hoe snel hij op zoek gaat naar een andere werkgever? https://www.planetf1.com/(...)-lied-oscar-piastri/ | |
Starflyer | maandag 12 september 2022 @ 15:12 |
Felipe Drugovich wordt reserve bij Aston Martin volgend seizoen (en lid van het Driver Development programma). | |
Sinister-D- | maandag 12 september 2022 @ 18:27 |
De volgende Davide Valsecchi. Een heel seizoen met een zuur gezicht en een bodywarmer met AMF1 logo, die een miljoentje of 2 kost, in de hoek van de garage mogen staan... En over enkele jaren als co-commentator te zien bij een Portugees sprekende zender en af en toe eens een interview mogen doen na de wedstrijd. | |
Peterselieman | vrijdag 16 september 2022 @ 20:51 |
Nyck is volgens de Telegraaf in beeld bij AlphaTauri als opvolger van Pierre Gasly die naar Alpine kan https://www.telegraaf.nl/(...)daat-bij-alpha-tauri | |
StephanL | vrijdag 16 september 2022 @ 21:03 |
Leuk. Filmpjes van Max en Nyck | |
beantherio | vrijdag 16 september 2022 @ 21:10 |
Ik heb dit nog nergens anders gelezen. Zou wel mooi zijn maar gezien de relatie met Mercedes lijkt dit me toch wel lastig. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 16 september 2022 @ 21:50 |
Eindigde zijn contract als Mercedes rijder niet na dit jaar? | |
Starflyer | vrijdag 16 september 2022 @ 22:23 |
Dat weet ik niet, maar Mercedes wilde hem wel laten gaan, als dat zijn kansen op een F1 stoeltje vergroot, dacht ik gelezen te hebben. | |
ESF1Gamer | vrijdag 16 september 2022 @ 23:00 |
| |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 17 september 2022 @ 08:26 |
Ben geloof ik al een beetje de Vries-moe... Had het leuker gevonden als Herta een kans had gekregen. | |
Starflyer | zaterdag 17 september 2022 @ 10:37 |
Blijkbaar wilde hij of RB de moeite niet nemen om hem alsnog van genoeg punten te voorzien door nog een van de regionale F3 Series te rijden. | |
Nieuwschierig | zaterdag 17 september 2022 @ 10:47 |
Volgens Jacques Villeneuve was het grootste verschil tussen Indycar en F1 het veel lagere gewicht van een F1 auto waardoor je een veel hoger reactievermogen nodig hebt om de auto onder controle te houden. Zo was het tenminste in zijn tijd. | |
Peterselieman | zaterdag 17 september 2022 @ 10:51 |
Dat gewichtsvoordeel is weg, maar een F1-auto reageert veel sneller, heeft meer neerwaartse druk, accelereert veel sneller en je kunt veel later remmen. | |
Tijn | zaterdag 17 september 2022 @ 10:53 |
Maar dat geldt net zo goed voor de overgang van F2 naar F1. | |
Faraday01 | zaterdag 17 september 2022 @ 10:54 |
Ik twijfel of Herta veel potten zou hebben gebroken in de F1 maar dat neemt niet weg dat een meervoudige race winnaar in de Indy Car natuurlijk wel voldoende punten zou moeten kunnen hebben om een superlicentie te krijgen. | |
Starflyer | zaterdag 17 september 2022 @ 11:23 |
Dat was ook de reden dat Bourdais alles won in de ChampCar maar weinig klaarspeelde in de F1. Zijn reactievermogen was niet snel genoeg (meer). Dat was in ieder geval de reden die Tost in die tijd gaf. | |
Starflyer | zaterdag 17 september 2022 @ 11:26 |
De IndyCar wordt ondergewaardeerd inderdaad, maar als hij echt had gewild waren er nog wel mogelijkheden om superlicentiepunten te krijgen. Las ook dat Andretti er niet echt happig op was om hem te laten gaan en zou hem een verbeterde aanbieding gedaan hebben om in de IndyCar te blijven. | |
Peterselieman | zaterdag 17 september 2022 @ 11:28 |
Mwah, een F2-auto reageert imo sneller dan een IndyCar | |
Nattekat | zaterdag 17 september 2022 @ 11:30 |
Leuk feitje: F2 staat dichter bij de F1 en kan afhankelijk van het circuit zelfs harder gaan dan IndyCar wagens. IndyCar is bij lange na niet zo elite als de Amerikanen het graag zelf zien als je het vergelijkt met de Europese klassen. | |
Peterselieman | zaterdag 17 september 2022 @ 14:15 |
R-woud93 | zaterdag 17 september 2022 @ 14:23 |
Wow | |
raptorix | zaterdag 17 september 2022 @ 14:32 |
Nou nee, het gaat om stand in eindstand en dat was niet heel spectaculair, de regels zijn simpel voor een superlicentie, niet de punten, niet de licentie. | |
Tijn | zaterdag 17 september 2022 @ 14:57 |
Dat is nou juist de discussie: verdient iemand die al jaren in IndyCar laat zien wat-ie kan een zitje in de F1? Het superlicentie-systeem gaat er voornamelijk om dat wordt aangetoond dat een coureur voldoende skills heeft om mee te komen. Ik zou zeggen dat iemand die sinds 2019 meerijdt, in 2020 nog 3e in het klassement stond en inmiddels 7 overwinning op z'n naam heeft staan dat wel heeft aangetoond. | |
DjVero | zaterdag 17 september 2022 @ 15:52 |
En dan rijdt de Vries Tsunoda helemaal aan gort en maakt hij vervolgens de overstap naar Red Bull | |
RAVW | zaterdag 17 september 2022 @ 15:55 |
Je ziet het ook aan de ex F1 rijders doen het daar vaak wel erg goed. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 17 september 2022 @ 16:45 |
Dat is nog eens doorpakken van Red Bull. Als er geen Red Bull junior voorhanden is, dan vormt de Vries een prima alternatief. Daarnaast is een hongerige Nyck de Vries denk ik ook interessanter dan een Pierre Gasly wiens perspectief binnen Red Bull Racing uitgespeeld is en inmiddels al een eeuwigheid in het opleidingsteam rond rijdt. | |
Starflyer | zaterdag 17 september 2022 @ 17:03 |
Misschien. Misschien ook niet. RB junior programma is keihard, dus het kan net zo goed zijn dat hij na volgend jaar alweer op straat staat als hij om wat voor reden dan ook tegenvalt. Ik had hem liever een paar jaar bij Williams gezien, denk ik. Met daarna misschien een kans om bij Mercedes in te stappen als Hamilton stopt. Die kans is nu wel weg als dit doorgaat. | |
Breekfast | zaterdag 17 september 2022 @ 17:16 |
Wel bizar hoe opportunistisch de F1-wereld soms is. Eerst geen zitje kunnen krijgen en na 1 goede invalbeurt voor Williams kan hij opeens naar drie teams. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 17 september 2022 @ 17:33 |
Absoluut, maar je kan ook zeggen dat de Vries op precies het goede chaotische moment zijn visitekaartje afgeeft en het geluk heeft dat er geen generatie in de F2 klaarstaat zoals de lichting Norris, Russell, Leclerc en (in mindere mate) Schumacher. Dit is een direct gevolg van de schokgolf die het ontslaan van Ricciardo en het 'wegkapen' van Piastri teweeg heeft gebracht. | |
Starflyer | zaterdag 17 september 2022 @ 18:38 |
Hij was al wel in beeld bij Williams, maar na zijn invalbeurt zijn daar Alpine en AT bijgekomen, ja. | |
quo_ | zaterdag 17 september 2022 @ 18:53 |
Om daar vervolgens helemaal aan flarden gereden te worden door ene Max V. | |
Knurft-Zork3 | zaterdag 17 september 2022 @ 19:15 |
Zou Max nog invloed op de komst van De Vries hebben gehad? | |
Peterselieman | zaterdag 17 september 2022 @ 19:21 |
uiteraard en je kunt er ook vanuit gaan dat RB de geheimen van Mercedes wil weten | |
tripel7 | zaterdag 17 september 2022 @ 20:51 |
Hij heeft iig goed bij Toto over de schouders meegekeken: [ Bericht 0% gewijzigd door tripel7 op 17-09-2022 22:35:10 ] | |
Perox | zaterdag 17 september 2022 @ 20:53 |
v.e.r.y..s.i.l.l.y..s.e.a.s.o.n.. .r.u.m.o.u.r.s. ff wachten dus. | |
potjecreme | zaterdag 17 september 2022 @ 22:23 |
Nattekat | zaterdag 17 september 2022 @ 22:36 |
Ik denk dat Gasly naar Alpine bijna een gegeven is op dit moment en dat alleen de details nog besproken moeten worden. Als al het nieuws waar is, gaat De Vries dan naar AT. Resteert alleen nog het tweede Williams stoeltje en de enorme clusterfuck bij Haas waar niemand nog iets van begrijpt. In dat verhaal hoop ik echt van harte dat Mick in de F1 kan blijven en geen slachtoffer wordt van vieze spelletjes, maar Williams lijkt de voorkeur te hebben voor hun eigen talent. | |
Starflyer | zaterdag 17 september 2022 @ 23:16 |
Die Williams lijkt volgens diverse bronnen zo goed als zeker voor Logan Sargeant te zijn, mits hij top 5 in de Formule 2 blijft, zodat hij genoeg punten heeft voor een superlicentie. | |
Nattekat | zaterdag 17 september 2022 @ 23:21 |
Ik weet wel voor wie ik niet ga juichen dat weekend. | |
Rnie | zondag 18 september 2022 @ 01:22 |
Dit vind ik ook te bizar. een zwaluwtje maakt nog geen zomer, waarom is die belangstelling dan zo verschrikkelijk groot ineens. Zijn hele racecarriere was niet voldoende om een zitje te krijgen, maar een invalbeurt was de gouden ticket? Wat mij ook opvalt, is dat op websites als een Racingnews en GPToday, Nyck het gehele seizoen als de batty boy van Toto werd weggezet, puur omdat hij een contract heeft bij Mercedes, de aartsrivaal van onze hollandse Max. Nu dat bekend is geworden dat hij hoogstwaarschijnlijk een zitje krijgt bij een team waar onze hollander ook mee verbonden is, is het ineens een topventje, topcoureur, en willen ze een hollandse 1-2 zien Ik stoor me soms zo verschrikkelijk aan dat extreme chauvinistische gefuckingneuzel in die dommige hollandse F1 community. Bah | |
Kleffe_Dop | zondag 18 september 2022 @ 05:18 |
Antwoord: Het is echt een geval van juiste moment, juiste plaats. Beeld je in dat de Vries dezelfde invalbeurt (met hetzelfde resultaat) neergezet zou hebben in Monza, maar dan in 2021. Dan zou zijn naam nooit verbonden zijn aan drie teams, simpelweg omdat de rijders markt al zo goed als op slot zat. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 06:54 |
Bedoel je Max' aanwezigheid of dat Max' een 'goed' woordje heeft gedaan? Want scenario 2 geloof ik zelf niet. Anyway, Nick is oud. Het zou mij zeer verbazen als hij nu nog een glansrijke F1-carriere gaat krijgen. Maar de tijd zal het waarschijnlijk leren. | |
potjecreme | zondag 18 september 2022 @ 08:37 |
Niemand denkt dat. Het is hem wel gegund. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 08:45 |
Op basis van wat? Zo uitzonderlijk zijn zijn prestaties niet geweest tot nu toe. In relatie tot iemand als Latifi gun ik het de Vries wel, maar tov Ricciardo niet. Ook niet tov van Schumacher, trouwens. | |
potjecreme | zondag 18 september 2022 @ 10:19 |
Het is toch fijn als iemands kinderdroom uitkomt? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 10:21 |
En dat is relevant hoe? | |
potjecreme | zondag 18 september 2022 @ 10:24 |
Dat je het iemand gunt. Niemand denkt dat hij kampioen gaat worden. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 10:25 |
Hij is niet de enige met die kinderdroom. En zoals ik aangaf zijn er anderen die ik het dan meer gun. Niet per se hem. | |
Tarado | zondag 18 september 2022 @ 10:27 |
dus de één gunt het hem wat meer dan de ander | |
Nober | zondag 18 september 2022 @ 10:40 |
Vettel ging na een invalbeurt in 2007 ook naar Toro Rosso/Alpha Tauri. Daarnaast is De Vries de derde Williams coureur die punten pakt bij zijn debuut. Wereldkampioenen J. Villeneuve en N. Rosberg gingen hem voor. | |
Starflyer | zondag 18 september 2022 @ 11:03 |
Eerlijk gezegd schat ik hem hoger in dan Schumacher. In de F2 zat hij op het niveau van Norris en Albon, terwijl Schumacher kampioen werd in een relatief matig veld. In de Formule E werd hij met wat geluk wereldkampioen, maar zijn optreden in de Endurance wedstrijden was in ieder geval goed genoeg om bij Toyota op de verlanglijst te staan voor hun hypercar team voor volgend jaar. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 11:17 |
Max was 17, Norris was 19, Albon was 22, Russell was 21, Mick was 22. Nick is 28 als hij aan zijn eerste F1-seizoen begint. Niet echt het teken van een supertalent. | |
Faraday01 | zondag 18 september 2022 @ 11:36 |
Ik begrijp dat F1 de ultieme droom is maar met een Toyota Hypercar Le Mans mogen rijden zou ook niet mis zijn. | |
Starflyer | zondag 18 september 2022 @ 11:43 |
Mensen zeiden eerst dat Max te jong was en nu weer dat Nyck te oud is. Wat een onzin. Als je goed genoeg bent, ben je goed genoeg. En wie had het over supertalent? Mick is dat ook niet. | |
Whiskers2009 | zondag 18 september 2022 @ 11:47 |
Dit. Plus: de (langdurige) trend dat coureurs steeds jonger de F1 ingetrokken worden zegt m.i. weinig over hun talent. Waren de toppers van vroeger minder talentvol omdat ze op een latere leeftijd de F1 inkwamen? Retorische vraag 😉 | |
Tarado | zondag 18 september 2022 @ 11:51 |
Ging het alleen maar over goed genoeg, helaas is politiek nooit ver weg en geluk niet te vergeten, zonder blindedarmontsteking van Albon had het er weer heel anders uitgezien voor De Vries. | |
potjecreme | zondag 18 september 2022 @ 11:57 |
En hij heeft nog geen stoeltje. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 12:16 |
Ik heb nooit gezegd dat Max te jong was. Ook niet dat Nick te oud is. Anyway, we dwalen af. Het gesprek ging over de gun-factor. Ik kan zo 4 coureurs noemen die ik het meer gun dan Nick. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 12:17 |
Vroeguh hadduh wu gein drempels, toen hadduh wu keule. | |
Tarado | zondag 18 september 2022 @ 12:19 |
de huidige generatie is wat meer een simulator generatie, vroeger moest je kilometers maken. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 12:22 |
En daarmee wil je zeggen....? | |
Tarado | zondag 18 september 2022 @ 12:26 |
dat je daar op jongere leeftijd meer de kans voor krijgt dan (dure) kilometers maken | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 12:30 |
Zeker waar en denk zeker van invloed. | |
potjecreme | zondag 18 september 2022 @ 12:36 |
Ja en? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 18 september 2022 @ 12:40 |
| |
Nattekat | zondag 18 september 2022 @ 12:42 |
Captain_Jack_Sparrow heeft gesproken, Nyck kan wel inpakken nu. Echt, we hebben een heel F2 veld vol met prutsers waarbij een achterhoedeteam dominerend kampioen is geworden met een coureur die vorig jaar nog dik en dik vernederd werd door Zhou. Herta is ook niets. Wie blijft er dan in godsnaam nog over om het meer te gunnen? Latifi, Ricciardo en Vettel gaan weg, Piastri heeft al een contract. Wie zijn er dan nog over om die twee plekken te vullen? | |
Nattekat | zondag 18 september 2022 @ 12:44 |
De Vries werd al langer aangehaald als kanshebber, dus het is nou niet bepaald zo dat het uit de lucht is komen vallen. | |
Tarado | zondag 18 september 2022 @ 12:49 |
z'n race van vorige week heeft uiteraard geen enkele invloed | |
Nattekat | zondag 18 september 2022 @ 12:51 |
Helemaal niets, was gewoon toeval | |
Starflyer | zondag 18 september 2022 @ 13:18 |
Blijkbaar was hij al sinds juli met Alpine in gesprek. Dus eigenlijk is alleen Alpha Tauri pas sinds Monza als optie er bij gekomen. https://www.rtlxl.nl/prog(...)6b-9299-2682e1e28f47 [ Bericht 0% gewijzigd door Starflyer op 18-09-2022 18:37:39 (juli ipv juni) ] | |
Tijn | zondag 18 september 2022 @ 13:24 |
Nou ja, en Williams toch? Ze waren al niet zo blij met Latifi, maar het is nu wel extra duidelijk geworden wat een prutser dat is. | |
Starflyer | zondag 18 september 2022 @ 13:32 |
Voor Williams was hij al veel eerder een optie. Daar was hij vorig jaar al in beeld toen ze voor Albon kozen. | |
Kleffe_Dop | zondag 18 september 2022 @ 13:55 |
Vroeger kón je die kilometers ook maken. De huidige generatie heeft geen andere keus dán de sim. Zonder budget cap restricties zou Ferrari nu nog steeds 300 dagen per jaar een bolide op Fiorano hebben rijden + 4 testrijders onder contract waarvan waarschijnlijk 2 academy drivers. | |
Knurft-Zork3 | zondag 18 september 2022 @ 14:29 |
Ja, "scenario" 2. Perez over een jaartje (of twee) weg, als De Vries het goed doet wil Max 'm misschien als lekkere "kneedbare" 2e coureur naast zich. Ik denk namelijk wel dat Verstappen (en z'n management) krediet en macht genoeg hebben binnen Red Bull om zoiets te eisen. | |
Tijn | zondag 18 september 2022 @ 16:17 |
Ik krijg niet de indruk dat het Max veel kan schelen wie z'n teamgenoot is, eerlijk gezegd. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 19 september 2022 @ 14:41 |
Naast dat ik denk dat Max daar helemaal niet mee bezig is, zie ik er voor hem ook geen enkel voordeel in. | |
Knurft-Zork3 | maandag 19 september 2022 @ 14:51 |
Mwa, hij heeft bijvoorbeeld toch vaak genoeg gezegd dat twee "nummers 1 coureurs" in een team niet werkt. Nou weten we natuurlijk niet welke coureurs Max gelijkwaardig aan zichzelf acht... | |
Starflyer | vrijdag 23 september 2022 @ 11:20 |
Latifi exit. Nu is het wachten op de bekendmaking van zijn vervanger. Grootste kanshebbers zijn Nyck de Vries, Logan Sargeant (mits genoeg superlicentiepunten) en Jack Doohan. | |
Tijn | vrijdag 23 september 2022 @ 11:37 |
Waarbij Nyck ook weer afhangt van wat Gasly doet. | |
Starflyer | vrijdag 23 september 2022 @ 11:40 |
Misschien. Het kan ook zijn dat hij kiest voor het team dat het eerst met een concreet aanbod komt. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 23 september 2022 @ 12:42 |
Wat zou het plan van RB zijn wanneer de deal van Gasly nog een paar maanden op zich laat wachten en Nyck in de tussentijd voor zekerheid gaat en tekent bij Williams? Die kunnen moeilijk nog een keer Kvyat van stal halen. | |
Faraday01 | vrijdag 23 september 2022 @ 13:16 |
Gasly mag toch pas weg als ze een nieuwe coureur hebben, Gasly heeft voorlopig gewoon een contract bij AT voor 23 | |
Tarado | vrijdag 23 september 2022 @ 13:29 |
| |
Kleffe_Dop | vrijdag 23 september 2022 @ 18:40 |
Dit klinkt als iemand die zonder teveel gezichtsverlies en schade aan zijn merknaam de Formule 1 gaat verlaten. "Two steps forward" wordt halverwege 2023 dan ineens een prachtig nieuwe uitdaging in een race klasse die in zijn ogen 'minstens gelijkwaardig is aan F1'. | |
Starflyer | dinsdag 27 september 2022 @ 11:46 |
Met de bevestiging van Zhou zijn er officieel nog maar 3 plekken vrij. Alpine, Haas en Williams. | |
Tijn | dinsdag 27 september 2022 @ 12:38 |
Met Ricciardo die voorsorteert op een sabbatical en Latifi die al de deur verwezen is, is er sowieso ruimte voor nieuwe instroom. Je zou zeggen dat Nyck de Vries toch wel een kans moet krijgen nu. | |
Starflyer | vrijdag 30 september 2022 @ 11:01 |
opgebaarde | vrijdag 30 september 2022 @ 11:03 |
Je kan (kon) je toch moeilijk voorstellen dat geruchten over Hulkie serieus zijn | |
Kleffe_Dop | vrijdag 30 september 2022 @ 11:32 |
Het geeft denk ik vooral aan hoe weinig top talenten er momenteel zijn die op F1 niveau zitten. | |
Starflyer | vrijdag 30 september 2022 @ 12:43 |
Tarado | vrijdag 30 september 2022 @ 15:21 |
Ik lees hier ook dat het donderdag in Japan aangekondigd wordt | |
Wienerschnitzels | vrijdag 30 september 2022 @ 18:07 |
Dit is what google translate me geeft als vertaling. | |
Tijger_m | vrijdag 30 september 2022 @ 19:04 |
Errrrrrr...."who dont fuck"???? | |
Tarado | zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:16 |
nao se bicam is meer dat ze niet met elkaar overweg kunnen | |
THEFXR | zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:57 |
Eerst Gasly op papier naar Alpine, dan pas Nyck tekenen. | |
Starflyer | maandag 3 oktober 2022 @ 12:31 |
Volgens het Zwitserse Blick zou Williams Logan Sargeant hebben vastgelegd voor volgend seizoen. Daarmee zou alleen het stoeltje van Haas nog over zijn. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:03 |
Starflyer | vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:14 |
Zag hem ook al langskomen. Canal+ zegt ook dat hij morgen voor FP3 gepresenteerd wordt, las ik. | |
WheeledWarrior | vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:21 |
Alpine wordt weer het oude Ligier met Franse motor en Franse rijders. | |
DKUp | vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:32 |
Daar worden we niet vrolijk van buiten Frankrijk | |
Starflyer | vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:38 |
Niet lang meer als hun brandstofmotorafdeling wordt afgestoten naar het Chinese Geely Renault zou volledig elektrisch willen gaan. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:53 |
Alleen wel met twee Franse rijders die elkaar niet kunnen luchten. Het was veelzeggend hoe schaamteloos hard Ocon aan het pushen was voor Mick. Dit heeft alle ingrediënten om een zuid-europese shitshow te worden, en ik verheug me er nu al op. | |
Starflyer | zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:05 |
Gasly en De Vries bevestigd. Met als gevolg | |
Kleffe_Dop | zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:04 |
ESF1Gamer | zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57 |
Die komt in 2024 ook niet terug | |
Nattekat | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:34 |
Misschien als Hamilton ermee nokt omdat ie niet meer kan winnen. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:36 |
Zou Mercedes dan in eerste instantie niet een poging doen om het contract van Norris bij McLaren af te kopen? [ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 08-10-2022 13:43:51 ] | |
Nattekat | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:40 |
Ik betwijfel of Norris dat wel gaat doen | |
Starflyer | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:42 |
Die wil juist zijn contract verlengen | |
Nattekat | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:42 |
Omdat die dit jaar afloopt. | |
Starflyer | zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:50 |
Voor meerdere jaren dan | |
ChevyCaprice | zondag 9 oktober 2022 @ 17:03 |
“Still a better love story than Twilight” | |
Whiskers2009 | zondag 9 oktober 2022 @ 17:37 |
LOVE story?! | |
ChevyCaprice | zondag 9 oktober 2022 @ 17:39 |
https://knowyourmeme.com/(...)-story-than-twilight | |
Whiskers2009 | zondag 9 oktober 2022 @ 18:40 |
Ok | |
WheeledWarrior | maandag 10 oktober 2022 @ 11:12 |
Denk het ook niet. | |
Starflyer | zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:44 |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:48 |
Goed dat Latifi niet terugkomt. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:46 |
Lewis gaat dus voor een meerjarig contract. Laat het onderhandelen met Mercedes maar beginnen. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:49 |
Verbaast me niks. Ik zie Hamilton ook niet voor een HAAS oid rijden. Dan stopt ie gewoon | |
Nattekat | vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:53 |
Van Hamilton geloof ik het pas als het zwart op wit staat met een handtekening eronder. | |
Tijn | vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:58 |
Zelfs dan moet ik maar zien of-ie weer in die auto gaat zitten na een jaar kansloos in de subtop te hebben meegereden. | |
tripel7 | vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:46 |
Van Hamilton geloof ik het pas als hij daadwerkelijk bij de eerste race verschijnt, en dan vind ik dat ook geen garantie dat hij het hele seizoen ook echt afmaakt. | |
Tarado | vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:56 |
Hangt ook een beetje van George af, die zal volgend jaar echt een stap moeten zetten, als hij Lewis dan niet achter zich laat heeft hij gewoon gefaald. | |
Tijn | vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:59 |
Zeker, George zou nu de #1 moeten zijn. Hij is de toekomst van het team. Maar of-ie dat echt kan waarmaken, zal nog moeten blijken. | |
Peterselieman | vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:57 |
Hij is op dit moment het vijfde wiel aan de wagen bij Benz | |
potjecreme | donderdag 10 november 2022 @ 17:53 |
Nattekat | donderdag 10 november 2022 @ 18:18 |
Dat zou echt absurd zijn. | |
DjVero | vrijdag 11 november 2022 @ 10:50 |
Mick eruit is logisch. Nico erin is onlogisch. Die vent heeft zijn tijd ook wel gehad, lijkt me. Maar ja, zo heel veel keuze is er ook weer niet. | |
Starflyer | vrijdag 11 november 2022 @ 11:14 |
Als je kijkt naar coureurs met ervaring blijven er niet veel over. Latifi, Ricciardo, Giovinazzi, Hulkenberg, Kubica of Kvyat. Al heeft die laatste het nadeel Rus te zjn en dus niet alle GP's te kunnen rijden. Dan zou ik toch voor Mick gaan. Of een Drugovich of Pourchaire, maar die liggen vast bij andere teams. | |
tripel7 | vrijdag 11 november 2022 @ 14:39 |
Much rijd voor 5+ miljoen aan schades, dat is voor een klein team als Haas simpelweg niet betalen (en betwijfel het of enig ander f1 team het over zou hebben voor matige prestaties), dus het is niet meer dan logisch dat zijn tijd in f1 klaar is. | |
Starflyer | vrijdag 11 november 2022 @ 15:13 |
Hulkenberg staat er ook om bekend om de auto op cruciale momenten in de muur te zetten. | |
tripel7 | vrijdag 11 november 2022 @ 15:24 |
Mick doet dat ook buiten de cruciale momenten om... (of zelfs zonder dat een training of race bezig is) | |
WheeledWarrior | zaterdag 12 november 2022 @ 18:24 |
Hulkenberg... tja.. weinig ambitie bij Haas wat mij betreft. | |
Breekfast | zaterdag 12 november 2022 @ 18:25 |
Wat een armoede als ze weer bij Hulkenberg zouden uitkomen zeg. | |
Faraday01 | zaterdag 12 november 2022 @ 18:59 |
Dat zitje zou naar een F2 coureur moeten gaan, alleen zou een ander team dan een deal met Haas moeten maken voor een junior. En Ferrari vindt het waarschijnlijk een heel slecht idee als dat bijvoorbeeld een merc junior is waardoor de onderdelen voor Haas niet bepaald goedkoper worden. | |
tripel7 | donderdag 17 november 2022 @ 06:11 |
Mick heeft zelf een bericht geplaatst op instagram over z'n exit bij Haas: https://www.instagram.com/p/ClDKvBqpQLJ/?igshid=YmMyMTA2M2Y= | |
Pino112 | donderdag 17 november 2022 @ 07:14 |
potjecreme | donderdag 17 november 2022 @ 07:19 |
Suck my balls! | |
superniger | donderdag 17 november 2022 @ 08:59 |
Doei Mick met je nepotisme. | |
Sked | donderdag 17 november 2022 @ 10:33 |
Dat je Mick eruit tieft is tot daaraan toe, maar Hulkenberg als vervanger | |
THEFXR | donderdag 17 november 2022 @ 11:30 |
beter pizza genomen? | |
Starflyer | donderdag 17 november 2022 @ 12:21 |
Alsof dat een serieuze kandidaat was. | |
Tijn | donderdag 17 november 2022 @ 12:24 |
Is er nu nog een stoeltje vrij ergens, of is de hele grid voor volgend jaar gevuld? | |
Starflyer | donderdag 17 november 2022 @ 12:30 |
Alles vol als Logan Sargeant zijn superlicentie haalt. | |
Starflyer | donderdag 17 november 2022 @ 12:32 |
Overzicht: Alfa Romeo Racing (Ferrari): Valtteri Bottas, Gyanyu Zhou AlphaTauri (Red Bull Powertrains): Yuki Tsunoda, Nyck de Vries Alpine (Renault): Esteban Ocon, Pierre Gasly Aston Martin Racing (Mercedes): Fernando Alonso, Lance Stroll Ferrari (Ferrari): Charles Leclerc, Carlos Sainz jr Haas (Ferrari): Kevin Magnussen, Nico Hulkenberg McLaren (Mercedes): Lando Norris, Oscar Piastri Mercedes (Mercedes): Lewis Hamilton, George Russell Red Bull Racing (Red Bull Powertrains): Max Verstappen, Sergio Perez Williams (Mercedes): Alexander Albon, Logan Sargeant [ Bericht 0% gewijzigd door Starflyer op 20-11-2022 11:17:33 ] | |
Starflyer | zondag 20 november 2022 @ 11:17 |
Logan Sargeant heeft vandaag genoeg punten voor zijn superlicentie behaald en kunnen we definitief bijschrijven bij Williams. Hij eindigt als vierde in het Formule 2 kampioenschap en krijgt daarvoor 30 punten. Met de 30 die hij al had komt hij dus op 60 punten. | |
Nattekat | zondag 20 november 2022 @ 11:20 |
3 rookies en een oude rot die niets in de F1 meer te zoeken heeft, geen slechte score | |
potjecreme | zondag 20 november 2022 @ 12:22 |
Alonso? | |
Nattekat | zondag 20 november 2022 @ 13:06 |
Die is niet nieuw komend jaar. | |
Starflyer | maandag 21 november 2022 @ 14:10 |
En nu officieel | |
potjecreme | woensdag 23 november 2022 @ 16:46 |
Starflyer | woensdag 23 november 2022 @ 17:49 |
Zelfs dat niet eens |