Omgquote:Op woensdag 16 november 2022 19:28 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
Kortom, het werd wel eens tijd om de fles te ontkurken. Ze zijn in elk geval niet spontaan ontploft, dus zo ver zo goed.
We hadden bedacht te beginnen met de fles met de meeste suiker. Is zelfs die zuur, dan is alles daaronder ook zuur. Mogelijk zou die fles wel wat veel broes hebben, want meer suiker = meer voer voor gist = meer koolzuur.
Voor de zekerheid deden we de openingsscene maar op de deel.
Awel, wat kan ik zeggen. Plaatjes zeggen meer dan woorden.
[ afbeelding ]![]()
![]()
Dit restte ons:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
Het was zuur, maar best drinkbaar.
Nou, die was ook allang uitgebubbeld, dus als het goed was, was er nu wijn met een alcoholpercentage van 8,5%quote:Op zondag 11 september 2022 20:58 schreef sigme het volgende:
Uiteindelijk hebben we ongeveer 21 liter druivensap. Dat kunnen dus zo'n 26 flessen matige wijn worden![]()
Het komt van drie soorten druiven: onze druiven die buiten op het terras groeien, en twee rassen die in een glazen kas groeien. Een daarvan is hetzelfde ras als onze terrasdruiven. Die van het terras waren het minst zoet van al, datzelfde ras uit de kas het zoetst. Alles bij elkaar een suikerpercentage van 17%, wat een alcoholpercentage van zo'n 8,5% zou opleveren. Eerst maar eens geen suiker toegevoegd en met 10 gram gist in een fles gezet.
Echt heel gaafquote:Op donderdag 15 december 2022 20:28 schreef sigme het volgende:
We vonden de rosé best prima de moeite waard, dus we hebben de brouwfles gebotteld.
[ afbeelding ]
Voorraad flessen gekocht
[ afbeelding ]
Eerst een keertje gefilterd want er zat best wat droesem in
[ afbeelding ]
Vijftien liter gebotteld
Toen hadden we nog wat nieuwe flessen over, en ook nog een brouwfles met cider staan. Die ook gefilerd, en daarna gebotteld.
[ afbeelding ]
Beugelflessen met 1 schepje suiker, ciderflessen met 2 schepjes, schroefdopfles geen suiker
[ afbeelding ]
Kom maar op met die crisis/inflatie/Russen : wij zuipen ons gewoon klem
Wat met bierbrouwen (al een hele tijd niet meer gedaan...) altijd heel goed werkte, was het plastic gistingsvat vlak voor het vullen schoonmaken met een beetje chloor en daarna héél goed uitspoelen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 21:46 schreef sigme het volgende:
Deze keer in een plastic vat, we hopen dat dat makkelijker schoonmaken is dan zo'n glazen brouwfles.
Dus nu hebben we de handleiding 'hoe maakt u wijn' wat beter gelezen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 11:22 schreef sigme het volgende:
() als het goed was, was er nu wijn met een alcoholpercentage van 8,5%
Laten we maar eens een beetje in een fles hevelen en eens proeven.
Roze! We hebben rosé gebakken. Eigenlijk wel logisch maar we hadden er niet aan gedacht
.
De smaak past ook wel beter bij rosé dan bij rode wijn: heel fris en met een licht tinteltje.
Wat zal dat daar lekker ruiken nu.quote:Op zaterdag 6 april 2024 17:22 schreef sigme het volgende:
Bovenstaande rode "wijn" werd niks.
De cider van appelsap, geciderd in het plastic vat werd ook niks.
Vandaag openden we de laatste fles van de eerste lichting. Dat was een zelf-openende fles. Je houdt de vooruitgang -en de kurk- niet tegen.
[ afbeelding ]
De ciderappelboom, ook bekend onder de naam Drentse Bellefleur, lijkt dit jaar heel wat van plan. Dit met een beetje mazzel kunnen we deze zomer een nieuwe gooi naar het ciderschap doen.
Da's op de deel, niet voor niets maken we de cider daar openquote:Op zaterdag 6 april 2024 17:36 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wat zal dat daar lekker ruiken nu.
Maar was het ook nog drinkbaar?
Nou ja, ze zijn vlees van mijn vlees, ik draag ze altijd bij me.. soort van.quote:Op zaterdag 6 april 2024 17:57 schreef H_T het volgende:
Ik zie dit topic nu voor het eerst. Voor ik alles lees eerst even een welgemeendevoor de namen van de jonge varkentjes, ook al wonen ze niet meer bij je
Tuinslang even door de ruimte slingeren erna?quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Da's op de deel, niet voor niets maken we de cider daar open
Geen idee of de cider drinkbaar zou zijn geweest... er restte ons niets.
Ik dacht dat er nog een druppie in de fles was blijven zitten.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Da's op de deel, niet voor niets maken we de cider daar open
Geen idee of de cider drinkbaar zou zijn geweest... er restte ons niets.
Plopquote:Op zaterdag 6 april 2024 17:22 schreef sigme het volgende:
Bovenstaande rode "wijn" werd niks.
De cider van appelsap, geciderd in het plastic vat werd ook niks.
Vandaag openden we de laatste fles van de eerste lichting. Dat was een zelf-openende fles. Je houdt de vooruitgang -en de kurk- niet tegen.
[ afbeelding ]
De ciderappelboom, ook bekend onder de naam Drentse Bellefleur, lijkt dit jaar heel wat van plan. Dit met een beetje mazzel kunnen we deze zomer een nieuwe gooi naar het ciderschap doen.
Hoor je met je blote voeten te doen dit. Hoef je ook geen gist meer toe te voegen.quote:Op zondag 11 september 2022 20:58 schreef sigme het volgende:
De eerste portie probeerden we zo te persen. Dat wou op zich wel, maar eenmaal uitgeperst bleken er toch nog wel veel echte druiven ongeperst te zijn, dus de rest hebben we toch maar gemalen van te voren. Dat perste een stuk beter.
Zo lang zonder alcohol nogquote:Op vrijdag 11 augustus 2023 21:46 schreef sigme het volgende:
Maar toevallig was er nog appelsap over van vorig jaar, geperst van appels van familie. En ook dat is niet eeuwig houdbaar, dus dat moet op.
Dat is door een professionele fruitperserij in zo'n zak-in-pak gedaan. Daar wordt het redelijk lang houdbaar van.quote:Op zondag 7 april 2024 01:23 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Zo lang zonder alcohol nogWat doe je om dat te conserveren?
Dat kan ik dus *nergens* vinden. Weet jij iets te koop?quote:Btw voor betere, zoetere cider gewoon een gist pakken dat stopt bij een lager alcoholpercentage.
https://www.bol.com/nl/nl(...)-9/9300000107390091/quote:Op zondag 7 april 2024 07:18 schreef sigme het volgende:
Dat kan ik dus *nergens* vinden. Weet jij iets te koop?
Hmm, met kunstmatige zoetstof, die ene.quote:Op zondag 7 april 2024 20:41 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)-9/9300000107390091/
https://braumarkt.com/nl/(...)00-gram?gad_source=1
Dees of dees? Zelf geen ervaring mee maar allebei tot 9% voor 'zoete cider'
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |