abonnement Unibet Coolblue
pi_206700817
Ai :D
We have far more in common than that which devides us..
  woensdag 16 november 2022 @ 20:27:52 #52
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_206701066
:D _O_ :D
Dat gedruip van bovenaf ook! :D
***
  woensdag 16 november 2022 @ 20:28:28 #53
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206701077
_O-
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206701125
_O_ _O-
  woensdag 16 november 2022 @ 20:32:38 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  woensdag 16 november 2022 @ 21:24:25 #56
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206702110
Hahaha _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206702148
_O_
Spoilers!
  Spellchecker woensdag 16 november 2022 @ 21:29:57 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206702208
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2022 19:28 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]
Kortom, het werd wel eens tijd om de fles te ontkurken. Ze zijn in elk geval niet spontaan ontploft, dus zo ver zo goed.

We hadden bedacht te beginnen met de fles met de meeste suiker. Is zelfs die zuur, dan is alles daaronder ook zuur. Mogelijk zou die fles wel wat veel broes hebben, want meer suiker = meer voer voor gist = meer koolzuur.
Voor de zekerheid deden we de openingsscene maar op de deel.

Awel, wat kan ik zeggen. Plaatjes zeggen meer dan woorden.
[ afbeelding ]
:') _O-

Dit restte ons:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
B:)B

Het was zuur, maar best drinkbaar.
Omg :X _O-

Helaas geen geluid bij het filmpje :+
pi_206704715
Na de knaller hebben we een fles aan de andere kant van het spectrum gepakt.
Die heeft maar 1 theelepeltje suiker meegekregen de fles in, dus die is vast niet zoet en misschien ook wel minder broes.

De dop wou bij deze fles er maar met moeite uit en toen die er dan toch uit was:

D'r gebeurt...... niets!

.


Nou ja, dan heb je wat om uit te schenken:


Dat was best heel lekker. Zuur natuurlijk, maar dat proefde meer als 'erg fris' dan als 'aï zuur'. Veel appelsmaak. Wat meer broes mag wel, maar dit lijkt er wel op.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206704817
Wat fijn dat het gelukt is :D
pi_206706848
Mooi dat het gelukt is!
pi_206706904
*G*

Gelukkig staat er ook een brandblusser in het experimentenlab 8-)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 18 november 2022 @ 00:42:08 #64
414785 sirdanilot
pi_206715750
Wat een leuk topic !

Ik zou ook wel graag cider willen maken. Er zijn ook speciale appelrassen specifiek voor cider, maar die zijn natuurlijk niet lekker om gewoon zo te eten. Maar misschien kun je daar een paar boompjes van planten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206715783
Wat een verschil! Lekker experimenteren…
pi_206716041
Gaaf hoor Sigme _O_
Sterkheidsbaas van alles.
pi_206902513
Na de fles met zes, en de fles met één, hebben we nu een fles met drie theelepels suiker geopend.
Filmpje:


En filmpje van inschenken:


En ook qua smaak en bubbels in het glas zat ‘ie netjes tussen 6 en 1 in. En dat vind ik dan net teveel bubbels bij openen en net wat weinig in het glas. De twee zou min of meer ideaal kunnen zijn op deze punten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 1 december 2022 @ 22:17:06 #68
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206902599
Schuimkraag zakt snel in en het is nog behoorlijk troebel, maar ploppende flessen zijn altijd mooi!
pi_206902635
Deze eerste keer hebben we ons niet beziggehouden met troebels, maar dat gaan we volgende keer zeker wel doen :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206902775
Ik krijg er zowaar zin van in een glaasje bubbels!
  vrijdag 2 december 2022 @ 14:00:56 #71
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206908907
Spuitende flessen. _O_ ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206920830
quote:
Op zondag 11 september 2022 20:58 schreef sigme het volgende:

Uiteindelijk hebben we ongeveer 21 liter druivensap. Dat kunnen dus zo'n 26 flessen matige wijn worden *O*
Het komt van drie soorten druiven: onze druiven die buiten op het terras groeien, en twee rassen die in een glazen kas groeien. Een daarvan is hetzelfde ras als onze terrasdruiven. Die van het terras waren het minst zoet van al, datzelfde ras uit de kas het zoetst. Alles bij elkaar een suikerpercentage van 17%, wat een alcoholpercentage van zo'n 8,5% zou opleveren. Eerst maar eens geen suiker toegevoegd en met 10 gram gist in een fles gezet.

Nou, die was ook allang uitgebubbeld, dus als het goed was, was er nu wijn met een alcoholpercentage van 8,5%
Laten we maar eens een beetje in een fles hevelen en eens proeven.

Roze! We hebben rosé gebakken :D. Eigenlijk wel logisch maar we hadden er niet aan gedacht :').
De smaak past ook wel beter bij rosé dan bij rode wijn: heel fris en met een licht tinteltje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206936043
Mooi wijntje!
pi_206945360
Mooie kleur ook :9
pi_207095327
We vonden de rosé best prima de moeite waard, dus we hebben de brouwfles gebotteld.

Voorraad flessen gekocht


Eerst een keertje gefilterd want er zat best wat droesem in


Vijftien liter gebotteld

Toen hadden we nog wat nieuwe flessen over, en ook nog een brouwfles met cider staan. Die ook gefilerd, en daarna gebotteld.

Beugelflessen met 1 schepje suiker, ciderflessen met 2 schepjes, schroefdopfles geen suiker :D


Kom maar op met die crisis/inflatie/Russen : wij zuipen ons gewoon klem :+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 15 december 2022 @ 20:30:27 #76
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207095375
quote:
6s.gif Op donderdag 15 december 2022 20:28 schreef sigme het volgende:
We vonden de rosé best prima de moeite waard, dus we hebben de brouwfles gebotteld.
[ afbeelding ]
Voorraad flessen gekocht

[ afbeelding ]
Eerst een keertje gefilterd want er zat best wat droesem in

[ afbeelding ]
Vijftien liter gebotteld

Toen hadden we nog wat nieuwe flessen over, en ook nog een brouwfles met cider staan. Die ook gefilerd, en daarna gebotteld.
[ afbeelding ]
Beugelflessen met 1 schepje suiker, ciderflessen met 2 schepjes, schroefdopfles geen suiker :D

[ afbeelding ]
Kom maar op met die crisis/inflatie/Russen : wij zuipen ons gewoon klem :+
Echt heel gaaf :D
pi_207095397
Wil ik :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207095752
Dat zit geb ei otteld! :D ^O^
pi_207101859
Schuilen in de wijnkelder: een puik plan!
pi_210253349
Alles is een kringloop. Cider wordt opgedronken, wijn wordt azijn. Of eigenlijk dat niet eens, maar wel ondrinkbaar.
De cider is nog wel prima drinkbaar en er is nog voorraad.
In deze tijd van het jaar zouden er weer nieuwe appels van de boom moeten vallen, maar dit jaar is geen appeljaar. De enkele appel die er is, is voor de wespen.

Maar toevallig was er nog appelsap over van vorig jaar, geperst van appels van familie. En ook dat is niet eeuwig houdbaar, dus dat moet op. En wat is dan beter dan het opmaken aan een nieuw cideravontuur?


Vier pakken sap, da's 12 liter appelsap. Met zo'n 14,3% suiker, dat zou tot 7% alcohol moeten kunnen leveren. Er zit 6 gram gist bij, geen extra suiker.
Deze keer in een plastic vat, we hopen dat dat makkelijker schoonmaken is dan zo'n glazen brouwfles.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210255458
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 21:46 schreef sigme het volgende:

Deze keer in een plastic vat, we hopen dat dat makkelijker schoonmaken is dan zo'n glazen brouwfles.
Wat met bierbrouwen (al een hele tijd niet meer gedaan...) altijd heel goed werkte, was het plastic gistingsvat vlak voor het vullen schoonmaken met een beetje chloor en daarna héél goed uitspoelen.

Als je googled lijkt schoonmaken met chloor een no-go maar het was bij mij wel dé manier om geen rare smaakjes/vreemde gisten/bacteriële afwijkingen in het bier te krijgen. Ook geen chloorsmaak trouwens. Hoe goed ik het ook conventioneel schoonmaakte, in misschien wel 50% van de gevallen zat er wel iets van een afwijking in.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_210259511
Ik volg ook, super leuk.
pi_210453757
Dat plastic vat met waterslot raakte maar niet aan de bubbel, ik denk dat het deksel niet perfect genoeg sluit.
Het is wel aan het gisten geslagen: de suiker is eruit.
Bij eerste proeven smaakt het ook ... matig. Niks echt verkeerds maar ook niet fris appelig.
We hebben het nu overgeheveld naar een glazen fles, eens kijken of het nog op smaak komt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210454334
Geniaal dit.

Als ik mee kan helpen opmaken, stuur maar dm met waar ik moet zijn. Hou wel van een echte cider. Zo lastig te vinden met alleen maar in de vieze chemische suiker limonade in NL...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210645513
Ik heb geen hoge verwachtingen van de appelsapcider.
Maar mogelijk wordt de wijn wel beter. In elk geval zou ' ie roder moeten worden dan vorig jaar, toen waren we wat verrast dat we rosé gemaakt bleken te hebben:
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:22 schreef sigme het volgende:

() als het goed was, was er nu wijn met een alcoholpercentage van 8,5%
Laten we maar eens een beetje in een fles hevelen en eens proeven.

Roze! We hebben rosé gebakken :D. Eigenlijk wel logisch maar we hadden er niet aan gedacht :').
De smaak past ook wel beter bij rosé dan bij rode wijn: heel fris en met een licht tinteltje.
Dus nu hebben we de handleiding 'hoe maakt u wijn' wat beter gelezen.
Dat deden we eerst nog maar eens een keertje fout: we hadden de hele rataplan gemalen en een dag laten staan (gemalen druif met schil en takjes) en toen geperst, sap in een brouwfles geschonken met gist erbij. Dat van die takjes hadden we niet moeten doen, begrepen we later. Maar we hadden vooral ook de slechte (gebarsten) druiven niet mee moeten nemen. Na een week rook het sap naar aceton, en dat komt door die beschadigde druiven. Het kreeg de korte route naar de gootsteen.

Gelukkig hadden we nog druiven voor een tweede poging. Deze keer eerst goed gekuist: alles van de takjes gerist en de slechte druiven er uit.



Na 1 keer malen:


Na een paar keer malen:


Dat heet dan most, als ik het goed heb. Die hebben we drie dagen afgedekt met een theedoek laten staan. Daarna dat uitgeperst en het mostsap dan in een brouwfles met gist. Nu maar afwachten wat dat wordt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213110640
Bovenstaande rode "wijn" werd niks.
De cider van appelsap, geciderd in het plastic vat werd ook niks.

Vandaag openden we de laatste fles van de eerste lichting. Dat was een zelf-openende fles. Je houdt de vooruitgang -en de kurk- niet tegen.



:D

De ciderappelboom, ook bekend onder de naam Drentse Bellefleur, lijkt dit jaar heel wat van plan. Dit met een beetje mazzel kunnen we deze zomer een nieuwe gooi naar het ciderschap doen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 6 april 2024 @ 17:36:16 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_213110846
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 17:22 schreef sigme het volgende:
Bovenstaande rode "wijn" werd niks.
De cider van appelsap, geciderd in het plastic vat werd ook niks.

Vandaag openden we de laatste fles van de eerste lichting. Dat was een zelf-openende fles. Je houdt de vooruitgang -en de kurk- niet tegen.

[ afbeelding ]

:D

De ciderappelboom, ook bekend onder de naam Drentse Bellefleur, lijkt dit jaar heel wat van plan. Dit met een beetje mazzel kunnen we deze zomer een nieuwe gooi naar het ciderschap doen.
Wat zal dat daar lekker ruiken nu.
Maar was het ook nog drinkbaar?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 6 april 2024 @ 17:57:54 #89
39237 crew  H_T
2733
pi_213111184
Ik zie dit topic nu voor het eerst. Voor ik alles lees eerst even een welgemeende _O_ voor de namen van de jonge varkentjes, ook al wonen ze niet meer bij je
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_213111295
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 17:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat zal dat daar lekker ruiken nu.
Maar was het ook nog drinkbaar?
Da's op de deel, niet voor niets maken we de cider daar open :')
Geen idee of de cider drinkbaar zou zijn geweest... er restte ons niets.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213111312
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 17:57 schreef H_T het volgende:
Ik zie dit topic nu voor het eerst. Voor ik alles lees eerst even een welgemeende _O_ voor de namen van de jonge varkentjes, ook al wonen ze niet meer bij je
Nou ja, ze zijn vlees van mijn vlees, ik draag ze altijd bij me.. soort van.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 6 april 2024 @ 18:12:32 #92
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_213111338
quote:
81s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Da's op de deel, niet voor niets maken we de cider daar open :')
Geen idee of de cider drinkbaar zou zijn geweest... er restte ons niets.
Tuinslang even door de ruimte slingeren erna? :D

Zonde van het werk joh, maar wel tof experiment ook
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 6 april 2024 @ 22:04:47 #93
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_213115187
quote:
81s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Da's op de deel, niet voor niets maken we de cider daar open :')
Geen idee of de cider drinkbaar zou zijn geweest... er restte ons niets.
Ik dacht dat er nog een druppie in de fles was blijven zitten.
Ach, het houdt je van de straat.
Wanneer begint de whisky distilleerderij? ;)
pi_213116090
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 17:22 schreef sigme het volgende:
Bovenstaande rode "wijn" werd niks.
De cider van appelsap, geciderd in het plastic vat werd ook niks.

Vandaag openden we de laatste fles van de eerste lichting. Dat was een zelf-openende fles. Je houdt de vooruitgang -en de kurk- niet tegen.

[ afbeelding ]

:D

De ciderappelboom, ook bekend onder de naam Drentse Bellefleur, lijkt dit jaar heel wat van plan. Dit met een beetje mazzel kunnen we deze zomer een nieuwe gooi naar het ciderschap doen.
Plop _O-
pi_213117682
quote:
2s.gif Op zondag 11 september 2022 20:58 schreef sigme het volgende:
De eerste portie probeerden we zo te persen. Dat wou op zich wel, maar eenmaal uitgeperst bleken er toch nog wel veel echte druiven ongeperst te zijn, dus de rest hebben we toch maar gemalen van te voren. Dat perste een stuk beter.
Hoor je met je blote voeten te doen dit. Hoef je ook geen gist meer toe te voegen.

quote:
7s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 21:46 schreef sigme het volgende:

Maar toevallig was er nog appelsap over van vorig jaar, geperst van appels van familie. En ook dat is niet eeuwig houdbaar, dus dat moet op.
Zo lang zonder alcohol nog :o Wat doe je om dat te conserveren?

Btw voor betere, zoetere cider gewoon een gist pakken dat stopt bij een lager alcoholpercentage.
pi_213118547
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 01:23 schreef No239SquadronRAF het volgende:

Zo lang zonder alcohol nog :o Wat doe je om dat te conserveren?
Dat is door een professionele fruitperserij in zo'n zak-in-pak gedaan. Daar wordt het redelijk lang houdbaar van.
quote:
Btw voor betere, zoetere cider gewoon een gist pakken dat stopt bij een lager alcoholpercentage.
Dat kan ik dus *nergens* vinden. Weet jij iets te koop?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213130430
quote:
7s.gif Op zondag 7 april 2024 07:18 schreef sigme het volgende:
Dat kan ik dus *nergens* vinden. Weet jij iets te koop?
https://www.bol.com/nl/nl(...)-9/9300000107390091/
https://braumarkt.com/nl/(...)00-gram?gad_source=1
Dees of dees? Zelf geen ervaring mee maar allebei tot 9% voor 'zoete cider'
pi_213130781
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 20:41 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)-9/9300000107390091/
https://braumarkt.com/nl/(...)00-gram?gad_source=1
Dees of dees? Zelf geen ervaring mee maar allebei tot 9% voor 'zoete cider'
Hmm, met kunstmatige zoetstof, die ene.
Maar heel interessant, thanx!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')