abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205517475
quote:
84s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:45 schreef Starhopper het volgende:
Hoelaat is het daar middernacht? Zitten ze in dezelfde tijdzone als ons?
Ja, het is daar dezelfde tijd als in Nederland.
Corporate translator
  zondag 31 juli 2022 @ 21:46:46 #127
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205517484
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dan heb je slecht gekeken want in al die ex-YU-landen ligt de oorlog letterlijk onder elke stoeptegel.
Verschilt wel een beetje, Slovenië b.v. voelt echt heel anders aan dan een Bosnie of Servie.
pi_205517486
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Bijt nooit in de hand die je voedt he.
  zondag 31 juli 2022 @ 21:46:59 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205517489
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Beetje de aandacht van Oekraïne proberen af te leiden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_205517495
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Verschilt wel een beetje, Slovenië b.v. voelt echt heel anders aan dan een Bosnie of Servie.
Ik zit momenteel in Slovenië en dat voelt inderdaad anders dan Kroatië.
Corporate translator
  zondag 31 juli 2022 @ 21:47:43 #131
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205517501
quote:
7s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:45 schreef HSG het volgende:

[..]
Ja, het is daar dezelfde tijd als in Nederland.
Thnx! Nog ruim 2 uur wachten dus
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_205517502
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Klopt, Slovenië is een beetje een vreemde eend in de bijt. Er is daar ook niet echt gevochten. Maar in Kroatië of Bosnië is het echt heel vers allemaal.

Slovenië lijkt meer op Oostenrijk dan op de rest van de ex-YU-landen.
  zondag 31 juli 2022 @ 21:48:32 #133
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_205517511
quote:
7s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:47 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik zit momenteel in Slovenië en dat voelt inderdaad anders dan Kroatië.
Kroatië voelt al heel anders aan dan Servië. Ik ben een paar dagen in Novi Sad geweest, drie jaar geleden. Geen fijn gevoel daar. Kroatië totaal anders, blijmoediger en vrediger.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_205517512
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Zou daar het risico op een burgeroorlog niet groter zijn? Servië zou simpelweg Serviërs in Bosnië kunnen bewapenen.
Dat duurt wel even voordat zoiets opstart. En RBiH kan de hele boel gelijk isoleren via hun militaire basis bij Brcko. Bovendien is de Republika Srpska amper wat waard nu behalve een police force. RBiH heeft al het militaire spul in handen, tanks, artillerie, etc. Denk niet dat Servië dat heel makkelijk zou kunnen eerlijk gezegd. En mocht het zo zijn dan sanctioneren de VS en de EU ze kapot. 'Goede' Serviërs zijn meer dan capabel om hun leider omver te werpen zoals we gezien hebben.

Hooguit schermutselingen, maar een Servië die Serviërs in Bosnië bewapend lijkt me onwaarschijnlijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_205517523
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:48 schreef Andromache het volgende:

[..]
Kroatië voelt al heel anders aan dan Servië. Ik ben een paar dagen in Novi Sad geweest, drie jaar geleden. Geen fijn gevoel daar. Kroatië totaal anders, blijmoediger en vrediger.
Servië voelt als het NWS forum?
Vakman pur sang
  zondag 31 juli 2022 @ 21:50:14 #136
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_205517532
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Servië voelt als het NWS forum?
Wat lul jij nou? Je fitties met de crew start je maar in FB.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_205517537
quote:

[..]
De Kroaten zijn dan ook blij met hun herwonnen onafhankelijkheid en er is geen Kroaat te vinden die terug wil naar hoe het was.

In Servië hangt een soort treurige sfeer met mensen die in het verleden zijn blijven hangen.
pi_205517540
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Klopt, Slovenië is een beetje een vreemde eend in de bijt. Er is daar ook niet echt gevochten. Maar in Kroatië of Bosnië is het echt heel vers allemaal.

Slovenië lijkt meer op Oostenrijk dan op de rest van de ex-YU-landen.
Slovenië had het in 10 dagen voor elkaar gekregen om onafhankelijk te worden. Bij Kroatië duurde het wel een paar jaar.

Het was dat er onenigheid was tussen de hogere omen van JNA (Jugoslav national army) hoe ze Slovenië aan moesten pakken. Uiteindelijk werd er gekozen voor een voorzichtigere aanpak en stuurde ze een leger naar Slovenië die vooral bestond uit Sloveens dienstplichtigen die in grote massa overliepen naar het Sloveense leger. ;)
Corporate translator
pi_205517543
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:43 schreef Droopie het volgende:

[..]
Inderdaad, ik heb een beste maat die Servier is.
Maakt mij geen kenner, maar volgens mij is iedere Joegoslaaf erover eens dat de harde hand van Tito in ieder geval voor vrede zorgde.
Het gekke is, dat het jongens uit verschillende gebieden waren. Dus een Bosnier, een Kosovaar, een Kroaat en een Servier. (Plus een Turkse jongen die moslim was). Wat ik ervan begreep was dat het vooral groepen waren die tegen elkaar opgezet werden. (En dat ging van dorpen, tot voetbalhooligans, tot politieke voorkeur) Er waren zoveel onderhuidse spanningen die misschien wel tientallen, zo niet honderden jaren teruggingen.

Het viel me ook op dat de geschiedkundige kennis van deze jongens uitstekend was wat betreft hun land. Op een af en toe wat scherpe woordenwisseling na, konden ze wel heel goed met elkaar over weg. Ze hoefden alleen niet bij elkaar over de vloer te komen. (We waren rond de 16, dus iedereen woonde nog bij hun ouders.)
  zondag 31 juli 2022 @ 21:51:26 #140
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205517548
Als ik twitter bekijk is dit behoorlijk ernstig. Wat maakt de spanningen nu dreigender dan vorig jaar?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_205517557
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:43 schreef Droopie het volgende:

[..]
Inderdaad, ik heb een beste maat die Servier is.
Maakt mij geen kenner, maar volgens mij is iedere Joegoslaaf erover eens dat de harde hand van Tito in ieder geval voor vrede zorgde.
Bratstvo i jedinstvo. w/
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator zondag 31 juli 2022 @ 21:52:19 #142
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205517559
quote:
84s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:51 schreef Starhopper het volgende:
Als ik twitter bekijk is dit behoorlijk ernstig. Wat maakt de spanningen nu dreigender dan vorig jaar?
twitter blijkbaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 31 juli 2022 @ 21:53:02 #143
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205517570
quote:
88s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:52 schreef sp3c het volgende:

[..]
twitter blijkbaar
:')
pi_205517580
quote:

[..]
En Sloveniërs zijn wel vriendelijker maar meer teruggetrokkener. Verder als je in het noorden bent lijkt het alsof je door Oostenrijk rijdt.
Corporate translator
pi_205517584
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:51 schreef XSbig het volgende:

[..]
Het gekke is, dat het jongens uit verschillende gebieden waren. Dus een Bosnier, een Kosovaar, een Kroaat en een Servier. (Plus een Turkse jongen die moslim was). Wat ik ervan begreep was dat het vooral groepen waren die tegen elkaar opgezet werden. (En dat ging van dorpen, tot voetbalhooligans, tot politieke voorkeur) Er waren zoveel onderhuidse spanningen die misschien wel tientallen, zo niet honderden jaren teruggingen.

Het viel me ook op dat de geschiedkundige kennis van deze jongens uitstekend was wat betreft hun land. Op een af en toe wat scherpe woordenwisseling na, konden ze wel heel goed met elkaar over weg. Ze hoefden alleen niet bij elkaar over de vloer te komen. (We waren rond de 16, dus iedereen woonde nog bij hun ouders.)
Het conflict loopt ook langs meerdere lijnen. Verschillen in welvaartsniveau (HR + SI tegenover de rest), religie, nationalistische trekjes van de Serviërs en nog een paar zaken. Dat maakt het ook zo complex.
pi_205517625
quote:
7s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:54 schreef HSG het volgende:

[..]
En Sloveniërs zijn wel vriendelijker maar meer teruggetrokkener. Verder als je in het noorden bent lijkt het alsof je door Oostenrijk rijdt.
Slovenië is ook meer een Alpenland qua natuur, terwijl Kroatië en zeker Montenegro een veel meer mediterraan landschap hebben.

Montenegro doet op sommige plekken zelfs aan Noorwegen denken, met die fjorden. Alleen dan in een mediterrane setting.
pi_205517634
quote:
7s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:35 schreef HSG het volgende:

[..]
Geen idee maar uit het verhaal van het onderstaande link zijn ze beide schuldig.

https://exit.al/en/2022/0(...)easures-with-serbia/
Nog steeds gedoe rondom de kentekens ja ?

Dan ga ik toch voor het verhaal van Dugin
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zondag 31 juli 2022 @ 22:00:28 #148
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205517649
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dan heb je slecht gekeken want in al die ex-YU-landen ligt de oorlog letterlijk onder elke stoeptegel.
Ik heb er ook echt verder geen kijk op daar !
Aan de mensen merk je het niet, die ogen vrij westers in hun doen en laten.

Die oorlog was in mijn vroege jeugd. Nooit heel erg in verdiept. De toon jegens de NAVO viel toen wel op.
Geloof sowieso niet dat er iemand daar wat gaat hebben aan een nieuwe smerige oorlog, wel een hoop verliezen.
pi_205517650
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Slovenië is ook meer een Alpenland qua natuur, terwijl Kroatië en zeker Montenegro een veel meer mediterraan landschap hebben.

Montenegro doet op sommige plekken zelfs aan Noorwegen denken, met die fjorden. Alleen dan in een mediterrane setting.
Behalve als je in het westen zit. Stadjes zoals Piran lijken erg op Italië. Verder zijn de steden erg saai. zelfs op vrijdagavond is bijna dood terwijl Zagreb een stuk levendiger is en de kust van Kroatië is heel mooi..

quote:
10s.gif Op zondag 31 juli 2022 21:58 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Nog steeds gedoe rondom de kentekens ja ?

Dan ga ik toch voor het verhaal van Dugin
Niet alleen om de kentekenplaten maar ook op ID-kaarten.
Corporate translator
pi_205517691
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 22:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik heb er ook echt verder geen kijk op daar !
Aan de mensen merk je het niet, die ogen vrij westers in hun doen en laten.

Die oorlog was in mijn vroege jeugd. Nooit heel erg in verdiept. De toon jegens de NAVO viel toen wel op.
Geloof sowieso niet dat er iemand daar wat gaat hebben aan een nieuwe smerige oorlog, wel een hoop verliezen.
De Serviërs zijn allemaal heel boos op de NAVO vanwege de bombardementen en omdat ze vinden dat Kosovo onterecht zou zijn afgetroggeld.

De oorlog is nooit ver weg. Spreek iemand aan als je er bent. Niet iedereen spreekt even goed Engels maar velen, zeker de ouderen, wel aardig Duits. Zeker in Bosnië heeft iedereen wel een familielid of een buurman die het niet heeft overleefd. Het is echt schrijnend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')