abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juli 2022 @ 10:03:32 #1
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205440725
Een op de drie huishoudens worstelt met het huishoudboekje, waarschuwt budgetinstituut Nibud. De uitgaven voor wonen, boodschappen en vervoer zijn zo hard gestegen dat het menig huishouden niet meer lukt om alle rekeningen te betalen.

Niet alleen lage inkomens, maar ook huishoudens met een inkomen boven modaal komen inmiddels in de gevarenzone doordat hun huishoudelijke uitgaven stijgen.

Energiekosten torenhoog
Dat heeft vooral te maken met de energierekening. Een gezin met een inkomen van twee keer modaal is nu 188 euro duurder uit vergeleken met januari vorig jaar, blijk uit een berekening van het Nibud. Die stijging komt grotendeels door de energiekosten die (bij gelijkblijvend verbruik) met 128 euro zijn gestegen. De boodschappen zijn voor dit gezin circa 55 duurder geworden.

Een alleenstaande met een bijstandsuitkering, wonend in een niet-energiezuinige woning, ziet zijn energierekening verdubbelen naar bijna 200 euro. In de supermarkt is deze alleenstaande per maand 30 euro meer kwijt.

Vaste lasten
Idealiter is een huishouden volgens het Nibud niet meer dan de helft van het inkomen kwijt aan de vaste lasten. Als meer dan 70 procent van het inkomen hier maandelijks aan opgaat, dan blijft er nauwelijks geld over voor onverwachtse uitgaven, zorgkosten of het opbouwen van een buffer.

"De financiële stress die hen dit geeft is enorm", waarschuwt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. "We zouden graag zien dat deze stress van de keukentafel naar de bestuurstafel gaat, omdat mensen dit niet meer zelf kunnen oplossen."

Volgens Vliegenthart is de huidige energiecompensatie niet genoeg om met name de de lagere inkomensgroepen uit de brand te helpen. Het Nibud pleit voor een sociaal tarief op energie of de invoer van een maximumbedrag op de energierekening.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ekening-boodschappen

[ Bericht 0% gewijzigd door Rode_Wijn op 24-07-2022 10:46:03 ]
pi_205440776
Deel 2?
Plaats hier uw advertentie
pi_205440824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:14 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Waar ga je dat van betalen dan?
Dat is van latere zorg.
pi_205440835
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is van latere zorg.
:|W
Ga lekker experimenteren met je eigen huishouden.
pi_205440877
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is van latere zorg.
Lijkt mij toch eerder een primair aandachtspunt.
Je stuurt een land en samenleving aardig de afgrond in wanneer je begint aan een project wat honderden miljarden kost en waarvoor geen financiële onderbouwing is.
pi_205440898
Zou die huishoudboekjes wel eens willen zien :)
  zondag 24 juli 2022 @ 10:59:29 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_205441040
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:33 schreef tim020hoorn het volgende:
Ik ken niemand met een huishoudboekje, op Annemarie van Gaal na.
pindazakje
  zondag 24 juli 2022 @ 11:05:29 #8
500074 Rode_Wijn
pi_205441058
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je stuurt een land en samenleving aardig de afgrond in wanneer je begint aan een project wat honderden miljarden kost en waarvoor geen financiële onderbouwing is.
Ik vind die hele motivatie niet valide. Los van betaalbaarheid. Betaalbaarheid, daar valt een mouw aan te passen. Wel vooraf regelen uiteraard. Niet 'later maar zien'.

Dan nu de motivatie. Die user stelt een basisinkomen te willen 'omdat je dan niets meer hoeft te doen'. Nee daar is het niet voor bedoeld. Los van dat inflatie gaat interfereren, is het idee van een basisinkomen dat je net genoeg zekerheid hebt om niet iets te moeten doen wat niet ligt. Dus werken om te overleven. Het mechanisme zou in theorie zodanig opgebouwd kunnen worden dat men gaat doen 'waar ze voor geboren zijn'. Aanspreken dus van intrinsieke motivatie. En derhalve het werk ook veel beter doen, omdat ze de hele dag bezig zijn met iets waar ze die intrinsieke motivatie voor voelen.

In zo'n wereld is een bijstandsuitkering en ww niet nodig. Daar betaal je dan bijvoorbeeld het basisinkomen van. Maar zoals aangegeven is de financiële discussie niet de kern. Of dat zou het althans niet moeten zijn. Het gaat wat mij betreft om een beter soort samenleving waar men zich veel prettiger in beweegt.
pi_205441060
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik ken niemand met een huishoudboekje, op Annemarie van Gaal na.
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.
  zondag 24 juli 2022 @ 11:08:10 #10
500074 Rode_Wijn
pi_205441073
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:05 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.
Als dit er enorm veel waren, was de topictitel anders geweest
pi_205441201
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zoals het tegenwoordig gaat, gaan we toch ook de afgrond in? Iedere sector heeft klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren, terwijl de bestuurders van het land meer dan een basisinkomen hebben.
pi_205441274
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:08 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Als dit er enorm veel waren, was de topictitel anders geweest
1% van 8 miljoen huishoudens vind ik enorm veel als ik die allemaal zou kennen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205441281
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:05 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
Ik ken niemand die dat in ieder geval niet heeft
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205441284
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:33 schreef tim020hoorn het volgende:
Niet zo bijzonder hoor die huishoudboekjes, tenminste bij mij, vaste lasten en boodschappen, en nee ik rook nier, drink amper alcohol en heb geen auto, maar ik zit ook niet echt in de probleemgroep ondanks mijn dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering heb kan ik rond komen en zit ik niet echt in de problemen maar boodschappen doen is niet plezierig meer, het is belachelijk duur geworden en als je een keer wat leuks wil doen wat ieder mens toch een keer nodig heeft dan wordt het best moeilijk want alles is gewoon duur
pi_205441289
De meeste sectoren hebben momenteel helemaal geen klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren.

Juist het tegenovergestelde: er is goed te verdienen, maar we hebben niet genoeg handjes om de winst te maximaliseren. Indirect is dat gewoon simpelweg toegeven dat lonen significant omhoog kunnen, want er is met het huidige loon/prijspeil meer vraag dan aanbod. Een kleine stijgen van productprijs om betere lonen mee te betalen kan momenteel in veel sectoren prima uit.
  zondag 24 juli 2022 @ 11:52:53 #16
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205441374
Is wel goed voor het klimaat dat mensen steeds minder goed kunnen rondkomen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205441389
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De meeste sectoren hebben momenteel helemaal geen klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren.
De meeste sectoren lopen toch te klagen dat de energie en brandstof voor het vervoer en de boodschappen fors duurder zijn geworden?
  zondag 24 juli 2022 @ 12:22:44 #18
500074 Rode_Wijn
pi_205441616
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
1% van 8 miljoen huishoudens vind ik enorm veel als ik die allemaal zou kennen.
Dat is dan een perspectiefkwestie. Ik zou bij 'enorm veel' denken aan 80% ofzo.
pi_205441669
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Langer met een oude auto rond blijven rijden, als de auto toch versleten is vervangen door een goedkope 2e hands brandstofauto omdat elektrisch nog te duur is, oude wasmachine van de kringloopwinkel, geen geld om te investeren in besparingsmaatregelen zoals een warmtepomp...
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 24 juli 2022 @ 12:38:49 #20
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205441730
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:31 schreef Resistor het volgende:

[..]
Langer met een oude auto rond blijven rijden, als de auto toch versleten is vervangen door een goedkope 2e hands brandstofauto omdat elektrisch nog te duur is, oude wasmachine van de kringloopwinkel, geen geld om te investeren in besparingsmaatregelen zoals een warmtepomp...
Minder consumenten uitgaven is minder co2, minder vakantie, minder voedsel en energie consumptie.

Duurzame vervangingsinvesteringen kunnen met fiscale prikkels gewoon afgedwongen worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_205441748
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:40 schreef Ivo1985 het volgende:

Juist het tegenovergestelde: er is goed te verdienen, maar we hebben niet genoeg handjes om de winst te maximaliseren. Indirect is dat gewoon simpelweg toegeven dat lonen significant omhoog kunnen, want er is met het huidige loon/prijspeil meer vraag dan aanbod. Een kleine stijgen van productprijs om betere lonen mee te betalen kan momenteel in veel sectoren prima uit.
Niet vreemd, omdat vooral het bedrijfsleven optimaal geprofiteerd heeft van gratis ECB geld, wacht even een halfjaartje af en kijk dan hoe het er voor staat. Of vraag het eens wat ondernemers die hard geraakt zijn tijdens de Covid Lockdowns.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205441784
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:55 schreef torentje het volgende:

[..]
De meeste sectoren lopen toch te klagen dat de energie en brandstof voor het vervoer en de boodschappen fors duurder zijn geworden?
dat zijn dan ook geen echte ondernemers, want die rekenen gewoon alles door aan de klant. Aangezien winst een percentage is, gaat hun winst dan ook nog omhoog in absolute euro's
  zondag 24 juli 2022 @ 13:00:11 #23
3542 Gia
User under construction
pi_205441870
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:03 schreef Rode_Wijn het volgende:

Een gezin met een inkomen van twee keer modaal is nu 188 euro duurder uit vergeleken met januari vorig jaar, blijk uit een berekening van het Nibud. Die stijging komt grotendeels door de energiekosten die (bij gelijkblijvend verbruik) met 128 euro zijn gestegen. De boodschappen zijn voor dit gezin circa 55 duurder geworden.

5000 netto per maand en dan een stijging van vaste lasten van 128 euro niet aankunnen?
Sorry, dan doe je toch iets verkeerd. Misschien te duur wonen?
  zondag 24 juli 2022 @ 13:02:51 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205441890
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Minder consumenten uitgaven is minder co2, minder vakantie, minder voedsel en energie consumptie.

Duurzame vervangingsinvesteringen kunnen met fiscale prikkels gewoon afgedwongen worden.
Dat is hoe volksvertegenwoordiging moet werken idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205442098
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat zijn dan ook geen echte ondernemers, want die rekenen gewoon alles door aan de klant. Aangezien winst een percentage is, gaat hun winst dan ook nog omhoog in absolute euro's
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.

Zo zag je bij de jumbo lege schappen omdat Jumbo niet akkoord ging met gestegen prijzen.
pi_205442271
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.

Zo zag je bij de jumbo lege schappen omdat Jumbo niet akkoord ging met gestegen prijzen.
Alleen de ondernemers die grote risico's nemen klagen daarover. Die verkopen nu, terwijl ze voor die deal geen voorraad hebben en ook nog geen goede afspraken met hun toeleveranciers.
pi_205442291
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Alleen de ondernemers die grote risico's nemen klagen daarover. Die verkopen nu, terwijl ze voor die deal geen voorraad hebben en ook nog geen goede afspraken met hun toeleveranciers.
Geen goede afspraken? Je bent knap stellig
pi_205442373
quote:
10s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Geen goede afspraken? Je bent knap stellig
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.
Zodra een grote offerte opdracht was, kochten we direct het gros van het materiaal in. Hetzij door het te laten leveren en op te slaan hetzij middels termijn-orders waarbij je dus simpelweg de prijs betaalt die op dat moment geldt (met kleine toeslag tbv opslaan van het materiaal door de leverancier). Het maakt dan financieel niet meer uit dat je het werk vaak pas maanden later uitvoert.

Ja, direct bij opdracht inkopen en opslaan kost ook een beetje geld. Met de prijsstijgingen die sinds Corona gaande zijn is dat echter peanuts vergeleken de risico's die je loopt door niet tijdig in te kopen.
pi_205442413
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.
Zodra een grote offerte opdracht was, kochten we direct het gros van het materiaal in. Hetzij door het te laten leveren en op te slaan hetzij middels termijn-orders waarbij je dus simpelweg de prijs betaalt die op dat moment geldt (met kleine toeslag tbv opslaan van het materiaal door de leverancier). Het maakt dan financieel niet meer uit dat je het werk vaak pas maanden later uitvoert.

Ja, direct bij opdracht inkopen en opslaan kost ook een beetje geld. Met de prijsstijgingen die sinds Corona gaande zijn is dat echter peanuts vergeleken de risico's die je loopt door niet tijdig in te kopen.
en dus kan de leverancier de snel gestegen prijzen niet aan jullie doorbelasten, dus dat zijn geen goede ondernemers (jouw woorden)
pi_205442856
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

dan moet je die afspraken maar niet maken en jumbo mag dit prima kiezen. Als zij vinden dat de prijs te hoog is dan kopen zij dat niet in. Dat is alleen maar goed, want dat dempt de inflatie.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat bedrijven eenzijdig prijsafspraken niet nakomen. Naar de rechter gaat toch bijna niemand. Klanten hebben ook geen keuze om ergens anders heen te gaan, want die andere zitten vol tot 2030.
pi_205442870
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
en dus kan de leverancier de snel gestegen prijzen niet aan jullie doorbelasten, dus dat zijn geen goede ondernemers (jouw woorden)
dat hoeft dan ook niet, want die zijn al gekocht en geleverd? :?
pi_205443001
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Die leverancier kan op zijn beurt weer tijdig bij de fabrikant of bij de grondstoffen-leveranciers inkopen om de prijsstijgingen op de artikelen van onze termijn-order voor te zijn. T is echt niet zo moeilijk. Alleen wel een andere manier van ondernemen dan in een periode met nauwelijks prijsfluctuaties.
pi_205443059
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:00 schreef Gia het volgende:

[..]
5000 netto per maand en dan een stijging van vaste lasten van 128 euro niet aankunnen?
Denk dat het anders is voor deze inkomens. Beseffen dat je niet zomaar overal je geld meer aan uit kunt geven, maar op moet gaan letten kan wel een vervelend besef zijn. Je moet inboeten op je gewenste kwaliteit van leven. De bomen reikten tot de hemel, nu niet meer.
pi_205443107
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die leverancier kan op zijn beurt weer tijdig bij de fabrikant of bij de grondstoffen-leveranciers inkopen om de prijsstijgingen op de artikelen van onze termijn-order voor te zijn. T is echt niet zo moeilijk. Alleen wel een andere manier van ondernemen dan in een periode met nauwelijks prijsfluctuaties.
in plaats van just in time economie is het nu een voorraad economie aan het worden. Dat is wel een omschakeling, alleen al om opslagplek te hebben. Veel bedrijven hebben dat niet, maar ze hebben wel tijd genoeg gehad om dat te regelen.
Zoals altijd, als je niet meebeweegt dan verzuip je, en dat is terecht.
  zondag 24 juli 2022 @ 15:05:01 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205443130
quote:

[..]

Iets meer dan 4000 netto

quote:
https://www.blgwonen.nl/o(...)koopwoningmarkt.html
pi_205443250
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat hoeft dan ook niet, want die zijn al gekocht en geleverd? :?
Ok. Kan jij je voorstellen dat er bedrijven zijn waar er een meer dan een dag zit tussen verkoop en levering? Bijvoorbeeld een bouwbedrijf
Überhaupt bedrijven die afspraken maken die een bepaalde periode beslaat?
pi_205443349
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ok. Kan jij je voorstellen dat er bedrijven zijn waar er een meer dan een dag zit tussen verkoop en levering? Bijvoorbeeld een bouwbedrijf
Überhaupt bedrijven die afspraken maken die een bepaalde periode beslaat?
Een vaste prijs afspraak waarin componenten zitten die je niet kan afdekken snap ik inderdaad niet.
pi_205443418
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een vaste prijs afspraak waarin componenten zitten die je niet kan afdekken snap ik inderdaad niet.
Wij hebben bij paar bedrijven meerjarige afspraken over onder andere volume en bepaalde gas en olie prijzen. Blijkbaar zijn wij en toeleveranciers geen goede ondernemers. Kan iemand zoals jou wellicht het verschil maken
  zondag 24 juli 2022 @ 15:55:35 #39
3542 Gia
User under construction
pi_205444126
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:00 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Denk dat het anders is voor deze inkomens. Beseffen dat je niet zomaar overal je geld meer aan uit kunt geven, maar op moet gaan letten kan wel een vervelend besef zijn. Je moet inboeten op je gewenste kwaliteit van leven. De bomen reikten tot de hemel, nu niet meer.
In de TT staat 'nauwelijks nog rond kunnen komen'. Da's heel wat anders dan nog maar 1x per jaar op vakantie kunnen of zelf koken i.p.v. 3x in de week thuisbezorgd bellen.
  zondag 24 juli 2022 @ 16:00:29 #40
3542 Gia
User under construction
pi_205444210
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Iets meer dan 4000 netto
Modaal is 2500 netto volgens:
https://www.cosmopolitan.(...)omen-2022-nederland/
quote:
Valt het kunnen vinden van een koopwoning in de gemeente naar keuze ook al onder rond kunnen komen?
Als 2x modaal geen koophuis kan vinden, zitten ze nu wrs te huren? En dan nog niet rond kunnen komen?
pi_205444922
quote:

[..]
Ja, dan leef je toch op grote voet. Datjee het merkt ok, maar niet aankunnen?
Maar zo stond het niet in de OP. Er stond alleen dat mensen met 2x modaal een stijging van ¤128 konden verwachten, niet dat ze het niet aankonden.
pi_205445010
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 16:00 schreef Gia het volgende:

[..]
[..]
Valt het kunnen vinden van een koopwoning in de gemeente naar keuze ook al onder rond kunnen komen?
Als 2x modaal geen koophuis kan vinden, zitten ze nu wrs te huren? En dan nog niet rond kunnen komen?
De verdeling is natuurlijk nooit 50/50. Als de ene 60.000 per jaar pakt en de andere 16000 dan verdien je samen 2x modaal maar hou je geen 5000 netto over.
pi_205445140
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:55 schreef Gia het volgende:

[..]
In de TT staat 'nauwelijks nog rond kunnen komen'. Da's heel wat anders dan nog maar 1x per jaar op vakantie kunnen of zelf koken i.p.v. 3x in de week thuisbezorgd bellen.
Met een hoger inkomen zijn de lasten vaak ook hoger. Dan kan het nog steeds zijn dat je met een paar honderd euro extra aan uitgaven per maand in de problemen komt. Duurdere hypotheek, duurdere auto etc. Dat vergt een omschakeling om echt te gaan besparen, maar wel een die (waarschijnlijk) makkelijker te maken is dan met een lager inkomen.
pi_205445499
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 16:45 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Met een hoger inkomen zijn de lasten vaak ook hoger. Dan kan het nog steeds zijn dat je met een paar honderd euro extra aan uitgaven per maand in de problemen komt. Duurdere hypotheek, duurdere auto etc. Dat vergt een omschakeling om echt te gaan besparen, maar wel een die (waarschijnlijk) makkelijker te maken is dan met een lager inkomen.
Tja, das het gevolg van leefstijl-inflatie in de vorm van jezelf tot de nek volhangen met maandelijkse verplichtingen.
Een mooie auto voor de minstwerkende partner in private lease is leuk als je een hoge cashflow hebt, maar een blok aan het been als het financieel even wat minder voorspoedig gaat. Heb je die leuke auto met spaargeld gekocht, dan betekent de financiële tegenwind alléén dat je (tijdelijk) wat minder opzij kan zetten voor de volgende mooie auto. En dan wordt het een keuze tussen wat langer doorrijden met deze wagen, of de volgende wagen een minder hip en voordeliger model kiezen.
pi_205445549
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 17:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tja, das het gevolg van leefstijl-inflatie in de vorm van jezelf tot de nek volhangen met maandelijkse verplichtingen.
Een mooie auto voor de minstwerkende partner in private lease is leuk als je een hoge cashflow hebt, maar een blok aan het been als het financieel even wat minder voorspoedig gaat. Heb je die leuke auto met spaargeld gekocht, dan betekent de financiële tegenwind alléén dat je (tijdelijk) wat minder opzij kan zetten voor de volgende mooie auto. En dan wordt het een keuze tussen wat langer doorrijden met deze wagen, of de volgende wagen een minder hip en voordeliger model kiezen.
Ik heb er zelf geen last van hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar het private lease voorbeeld is wel een treffende inderdaad, massaal gekozen in tijden dat het economisch goed ging. Nu zitten een heleboel mensen vast aan een auto die honderden euro's per maand duurder is dan ze eigenlijk comfortabel kwijt kunnen.
  zondag 24 juli 2022 @ 17:08:18 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205445557
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 16:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Je weet dat naarmate je meer verdient er over het deel wat je meer verdient je steeds mee belastingen en sociale lasten af draagt? Als je van modaal naar twee keer modaal gaat, dan verdien je netto niet ineens 2 keer zoveel, was dat maar waar.
quote:
Je zei te duur wonen, ik wijs je er op dat het erg lastig is voor mensen tot 2 keer modaal nog een huis te vinden, laat staan een betaalbaar huis. En met 2 keer modaal huren ben je op vrije sector aangewezen, enig idee wat daar huren kost?
pi_205445737
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je zei te duur wonen, ik wijs je er op dat het erg lastig is voor mensen tot 2 keer modaal nog een huis te vinden, laat staan een betaalbaar huis. En met 2 keer modaal huren ben je op vrije sector aangewezen, enig idee wat daar huren kost?
Met twee keer modaal moet het mogelijk zijn om een woning van rond de 4 ton te kopen. Nee, daar heb je in het grootste deel van Nederland geen villa voor en op de meest gewilde locaties ook geen gezinswoning. Maar voor dat bedrag koop je toch echt een prima dak boven je hoofd.

En lukt dat gekochte dak boven je hoofd niet omdat je voor wat betreft het beschikbare budget te kieskeurig bent, dan kun in de vrije sector gaan huren voor inderdaad veel geld. 1500 euro per maand ofzo. Voor een huishouden met twee keer modaal en netto dus 4500-5000 euro aan inkomsten moet dat prima te betalen zijn.

Tenzij je natuurlijk in het hartje van een grote stad een woning met 180m² woonoppervlak en luxe afwerking verwacht. Ja dan ga je teleurgesteld zijn met je 2x modaal.
  zondag 24 juli 2022 @ 17:33:19 #48
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205445862
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 17:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met twee keer modaal moet het mogelijk zijn om een woning van rond de 4 ton te kopen. Nee, daar heb je in het grootste deel van Nederland geen villa voor en op de meest gewilde locaties ook geen gezinswoning. Maar voor dat bedrag koop je toch echt een prima dak boven je hoofd.

En lukt dat gekochte dak boven je hoofd niet omdat je voor wat betreft het beschikbare budget te kieskeurig bent, dan kun in de vrije sector gaan huren voor inderdaad veel geld. 1500 euro per maand ofzo. Voor een huishouden met twee keer modaal en netto dus 4500-5000 euro aan inkomsten moet dat prima te betalen zijn.

Tenzij je natuurlijk in het hartje van een grote stad een woning met 180m² woonoppervlak en luxe afwerking verwacht. Ja dan ga je teleurgesteld zijn met je 2x modaal.
nogmaals, 2 keer modaal is iets meer dan 4000 Netto.
je maximale hypotheek is rond de 380.000
pi_205445955
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
nogmaals, 2 keer modaal is iets meer dan 4000 Netto.
je maximale hypotheek is rond de 380.000
En dan moet je ook nog geen studieschuld hebben. Wat ook steeds meer een onwaarschijnlijkheid is.
pi_205446009

Met Ab Flipse bespreken we de volgende financiële zaken:

- een op de drie huishoudens komt nog dit jaar in ernstige financiële problemen

- kan de overheid beslag leggen op al ons spaargeld en beleggingen?
  zondag 24 juli 2022 @ 17:45:55 #51
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205446038
quote:
Klopt wel, al hadden de mensen die het nu betreft hadden toch al (ongewild) een kleinere voetafdruk.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_205446062
quote:
Minder mensen is ook goed voor t klimaat. Dus als mensen zo weinig geld hebben dat ze geen eten meer kunnen betalen is dat positief...toch?
  zondag 24 juli 2022 @ 17:50:39 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205446085
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 17:38 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
En dan moet je ook nog geen studieschuld hebben. Wat ook steeds meer een onwaarschijnlijkheid is.
Of andere schulden, zoals een lening of financiering van een auto
  zondag 24 juli 2022 @ 18:02:07 #54
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205446221
Wat vooral vaak misgaat is dat mensen met weinig geld wel verwachten recht te hebben op veel onnodige dingen zoals een leuke auto en een iPhone 12. Hierdoor kom je natuurlijk vanzelf in de schulden.

Net als van die mensen die gaan klagen wat voor eten ze van de voedselbank KRIJGEN.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205446434
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:02 schreef hollandia02 het volgende:
Wat vooral vaak misgaat is dat mensen met weinig geld wel verwachten recht te hebben op veel onnodige dingen zoals een leuke auto en een iPhone 12. Hierdoor kom je natuurlijk vanzelf in de schulden.

Net als van die mensen die gaan klagen wat voor eten ze van de voedselbank KRIJGEN.
is wel net zoiets als mensen met geld die klagen over wat ze hebben
  zondag 24 juli 2022 @ 18:22:10 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205446501
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:02 schreef hollandia02 het volgende:

We hebben het hier over 1 op de 3 huishoudens, een veel breder probleem dat wat jij hier aangeeft. Een auto is zeker niet onnodig, wellicht voor jou, maar veel mensen hebben dat nodig om naar hun werk te komen of hun werk te doen.
pi_205446567
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan moet je die afspraken maar niet maken en jumbo mag dit prima kiezen. Als zij vinden dat de prijs te hoog is dan kopen zij dat niet in. Dat is alleen maar goed, want dat dempt de inflatie.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat bedrijven eenzijdig prijsafspraken niet nakomen. Naar de rechter gaat toch bijna niemand. Klanten hebben ook geen keuze om ergens anders heen te gaan, want die andere zitten vol tot 2030.
We hebben het hier over een groot deel bederfelijke waar, vaak vershandel die binnen enkele dagen op het bord moet liggen, wie denk je dat er aan het kortste eind gaat trekken?
  zondag 24 juli 2022 @ 18:26:05 #58
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205446577
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
We hebben het hier over 1 op de 3 huishoudens, een veel breder probleem dat wat jij hier aangeeft. Een auto is zeker niet onnodig, wellicht voor jou, maar veel mensen hebben dat nodig om naar hun werk te komen of hun werk te doen.
Meeste armen wonen in de stad en daar heb je sowieso geen auto nodig. Buiten dat is er ook een verschil in wat voor auto.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zondag 24 juli 2022 @ 18:26:52 #59
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205446588
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Meeste armen wonen in de stad en daar heb je sowieso geen auto nodig. Buiten dat is er ook een verschil in wat voor auto.
We hebben het over 1 op de 3 huishoudens, dat is meer dan "de armen"
  zondag 24 juli 2022 @ 21:40:38 #60
3542 Gia
User under construction
pi_205449244
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
We hebben het over 1 op de 3 huishoudens, dat is meer dan "de armen"
Die 2x modaal hebben vaak ook 2 auto's: een luxe gezinswagen en een kleiner stadsautootje voor de vrouw.
  zondag 24 juli 2022 @ 21:56:46 #61
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449437
Dat komt omdat de prijzen de pan uitrijzen. Alles is belachelijk duur geworden. Ik zou echt niet meer weten hoe ik over 10 jaar mijn dingen nog moet gaan betalen hoor.
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:03:48 #62
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449509
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 21:56 schreef Bart.Messen het volgende:
Dat komt omdat de prijzen de pan uitrijzen. Alles is belachelijk duur geworden. Ik zou echt niet meer weten hoe ik over 10 jaar mijn dingen nog moet gaan betalen hoor.
Dan moet je de Nederlandse vlag op zijn kop hangen, dat helpt echt! Zo van:

pi_205449567
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 09:11 schreef appreciate het volgende:
Je begon best leuk in dit topic, maar met dit zweverige gewauwel kunnen we natuurlijk niets. Het ging hier om armoede en kunnen rondkomen.
Ja. Armoede. Wat is dat? Waar komt dat door?

Het probleem daarmee is, dat mensen bepaalde dingen nodig hebben om te kunnen overleven. En zonder geld, onder een brug, zijn de vooruitzichten niet goed. Wat ga je eten? Beschimmeld afval? En zonder nette kleren of je kunnen douchen kom je niet meer aan werk. Einde oefening.

Maar welke natuurwet bepaalt dat? Of hebben we collectief beslist (democratie) dat het zo moet? En waar komt dat idee vandaan? Hoe is dat zo gegroeid? Het is het verschil tussen individuele macht en samenwerken. En blijkbaar vinden we die macht belangrijker. We willen de baas zijn!

Dan leeft de onderkant van de maatschappij in ellende en de bovenkant in luxe. En dat is blijkbaar wat we willen. Dus laat die onderkant maar dood gaan.

Het probleem daarmee is, dat de lat voor de onderkant dan steeds hoger komt te liggen. En voor je het weet, zit je daar ook onder. Geen bestaanszekerheid zonder veel geld.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 09:52 schreef blomke het volgende:
1) Eigenlijk moet je over vooruit denken, dat je de problemen voorkomt en in ieder geval kunt tackelen,
2) Anderen kunnen niet het probleem van iemand persoonlijk oplossen. Dat vind ik het onbegrijpelijke achter die basisinkomen discussie: iemand werkt niet en heeft onvoldoende financiële middelen om voor zichzelf te zorgen; dan ga je een ander voor je laten werken. I.m.o. het paard achter de wagen spannen.
Het doel in het leven is dan geld verdienen. Of in de praktijk: je baas rijker maken. Je hebt dus geen recht op je eigen leven, als andere mensen daar geen voordeel van hebben. Je wordt hoogstens getolereerd.

Is dat zo'n groot verschil tussen die "koningen" van weleer, die iedereen hun kop in lieten slaan als mensen niet deden wat zij wilden? Is onze maatschappij nou echt zoveel beter, of is het vooral franje? Brood en spelen. In hedendaagse termen: voldoende inkomen en een smartphone. Het ziet er misschien anders uit, maar gevoelsmatig is er maar weinig veranderd.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:10:04 #64
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449582
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:03 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dan moet je de Nederlandse vlag op zijn kop hangen, dat helpt echt! Zo van:

[ afbeelding ]
Houdt je mond eens met je sarcastische opmerkingen. Iedereen weet dat het zo is. De prijzen worden ook gewoon te duur. Dat is waarom veel huishoudens in de problemen komen. :')
  zondag 24 juli 2022 @ 22:13:20 #65
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449630
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:10 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Houdt je mond eens met je sarcastische opmerkingen. Iedereen weet dat het zo is. De prijzen worden ook gewoon te duur. Dat is waarom veel huishoudens in de problemen komen. :')
Rich dad, poor dad.

De onderklasse plant zich teveel voort dan blijft het armoede probleem in stand. Dit land moet het voor de onrendabelen onaantrekkelijk maken om kinderen te nemen. Een kind nemen is nu teveel een jackpot voor deze groep.
pi_205449635
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:10 schreef Bart.Messen het volgende:
De prijzen worden ook gewoon te duur
Dat is nog geen excuus om de lessen Nederlands te skippen.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:17:41 #67
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449682
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:13 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Rich dad, poor dad.

De onderklasse plant zich teveel voort dan blijft het armoede probleem in stand. Dit land moet het voor de onrendabelen onaantrekkelijk maken om kinderen te nemen. Een kind nemen is nu teveel een jackpot voor deze groep.
Wat een bullshit. Er is gewoon minder werk dan 20 jaar geleden plus de eisen worden hoger.
Het verschil tussen arm en rijk wordt ook steeds groter.
Dat is gewoon acociaal daar moet een einde aan komen.
En daarna graag weer de prijzen omlaag ook aub.
Jij bent acociaal in hoe je denkt. :6 Mensen zoals jij hebben Nederland volledig naar de hoeren geholpen. En dit is nog maar het begin. Het ergste moet nog komen. En wat dan? Dan zal zelfs jij het moeilijk krijgen hier financieel. Maar dan is het al te laat. :')
pi_205449691
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je nu halfgeleiders (chipjes) nodig hebt om jouw product te maken, is de prijs vaak 1000% van die een paar jaar geleden, moet je er minimaal 10.000 bestellen en is de levertijd ruim een jaar.

Dat begon met het omvallen van de "just in time" economie, omdat bij het begin van de Corona iedereen hun bestellingen annuleerden. De producenten van de grondstoffen en halffabricaten zijn daardoor bij bosjes omgevallen.

Nu de economie weer op gang aan het komen is, wil dus iedereen die dingen bestellen om hun producten te kunnen maken, terwijl ze er niet zijn. En dan heb ik het alleen over halfgeleiders. Het probleem is veel breder. Je vervangt die bedrijven niet zomaar eventjes, als je ze weer nodig hebt.
pi_205449694
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 21:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Die 2x modaal hebben vaak ook 2 auto's: een luxe gezinswagen en een kleiner stadsautootje voor de vrouw.
Elke post van je in dit topic is gebaseerd op niet-onderbouwde aannames. Kun je het gewoon bij feiten houden ipv onderbuikgewauwel?
  zondag 24 juli 2022 @ 22:19:54 #70
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449704
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:13 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Dat is nog geen excuus om de lessen Nederlands te skippen.
Houdt je mond eens. Skip jij nou maar gewoon je volgende 10 toekomstige dates met random vrouwen daar zal je ze ook weer blij mee maken. :')
pi_205449706
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:13 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Rich dad, poor dad.

Kinderen nemen een jackpot? In welk deel van Nedeland leveren kinderen netto geld op? :')
pi_205449709
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:19 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Houdt je mond eens. Skip jij nou maar gewoon je volgende 10 toekomstige dates met random vrouwen daar zal je ze ook weer blij mee maken. :')
Waarom zou ik met random vrouwen gaan daten?
  zondag 24 juli 2022 @ 22:21:13 #73
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449717
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:19 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Elke post van je in dit topic is gebaseerd op niet-onderbouwde aannames. Kun je het gewoon bij feiten houden ipv onderbuikgewauwel?
De enige die hier loopt te wauwelen ben jij hier. Get over yourself. :')
  zondag 24 juli 2022 @ 22:21:20 #74
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449719
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:17 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Wat een bullshit. Er is gewoon minder werk dan 20 jaar geleden plus de eisen worden hoger.
Het verschil tussen arm en rijk wordt ook steeds groter.
Dat is gewoon acociaal daar moet een einde aan komen.
En daarna graag weer de prijzen omlaag ook aub.
Jij bent acociaal in hoe je denkt. :6 Mensen zoals jij hebben Nederland volledig naar de hoeren geholpen. En dit is nog maar het begin. Het ergste moet nog komen. En wat dan? Dan zal zelfs jij het moeilijk krijgen hier financieel. Maar dan is het al te laat. :')
Wanneer was de laatste keer dat de wereld niet verging? Maak je niet druk.

Kom uit je bubbel, meld je aan voor een studie en ontwikkel je. Maak je onafhankelijk van derden (ergo;overheid) voor je inkomensvoorziening en leef een gelukkig leven.
pi_205449720
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:17 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Wat een bullshit. Er is gewoon minder werk dan 20 jaar geleden
Wat? In vrijwel elke sector zoeken ze mensen.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:21:55 #76
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449726
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:20 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Kinderen nemen een jackpot? In welk deel van Nedeland leveren kinderen netto geld op? :')
In de bijstandsleef.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:22:27 #77
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449733
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Kom uit je bubbel, meld je aan voor een studie en ontwikkel je. Maak je onafhankelijk van derden (ergo;overheid) voor je inkomensvoorziening en leef een gelukkig leven.
Meldt*
pi_205449740
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
De enige die hier loopt te wauwelen ben jij hier. Get over yourself. :')
Sorry, maar iemand die aantoonbaar uit zijn nek lult in gebrekkig Nederlands neem ik niet zo serieus. Maar doe gerust nog een poging.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:23:17 #79
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449743
quote:
10s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Wat? In vrijwel elke sector zoeken ze mensen.
Welke sectoren dan? Alles wordt kapot bezuinigt.
pi_205449749
quote:

[..]
In de bijstandsleef.
Oh ja? Reken maar eens uit dan als je zo stellig bent.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:24:35 #81
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449753
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:23 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
pi_205449757
quote:

[..]
Hahahaha er waren nog nooit zoveel vacatures tov het aantal werkzoekenden als nu.

Echt elke sector zoekt mensen :D
  zondag 24 juli 2022 @ 22:25:25 #83
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449768
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:22 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Sorry, maar iemand die aantoonbaar uit zijn nek lult in gebrekkig Nederlands neem ik niet zo serieus. Maar doe gerust nog een poging.
Get over yourself. En ik doe geen enkele poging meer want je luisterd alleen maar naar jezelf narcist. :')
pi_205449771
quote:

[..]
Veel leesplezier

https://www.google.nl/sea(...)iw=414&bih=715&dpr=2
pi_205449779
quote:

[..]

In Nederland is niemand zelfvoorzienend. Je hebt iedere maand geld nodig om de dingen die je nodig hebt te betalen.
pi_205449781
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:25 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Get over yourself. En ik doe geen enkele poging meer want je luisterd alleen maar naar jezelf narcist. :')
Luisterd? Serieus?

Moest je toetsenbord niet stiekem huilen?
  zondag 24 juli 2022 @ 22:26:32 #87
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449788
quote:
Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor. Ik ben nu druk bezig met werk. :')
  zondag 24 juli 2022 @ 22:27:22 #88
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449796
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:26 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Luisterd? Serieus?

Moest je toetsenbord niet stiekem huilen?
Luistert whatever fuck you miereneuker. :')
pi_205449803
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:26 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor. Ik ben nu druk bezig met werk. :')
stop dan met deze act en ga lekker verder met werken.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:28:39 #90
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449813
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:27 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
stop dan met deze act en ga lekker verder met werken.
Ik ga werken maar af en toe kom ik hier. Dat lijkt mij beter. Voor de rest heb jij daar niks over te zeggen meid. :')
pi_205449824
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:28 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Ik ga werken maar af en toe kom ik hier. Dat lijkt mij beter. Voor de rest heb jij daar niks over te zeggen meid. :')
:')
  zondag 24 juli 2022 @ 22:30:48 #92
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449834
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:29 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
🎭
pi_205449850
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:22 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Meldt*
Meld
  zondag 24 juli 2022 @ 22:34:33 #94
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449869
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:24 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Oh ja? Reken maar eens uit dan als je zo stellig bent.
https://www.volkskrant.nl(...)-per-maand~beea17aa/

-Bijstand
-huursubsidie
-zorgtoeslag
-kinderbijslag
-kindgebondenbudget
-Individuele inkomenstoeslag
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-gratis sport en muzieklessen van de gemeente
-gratis zwemles van de gemeente
-geen sollicitatieplicht ivm kinderen
-bijzondere bijstand om niet voor schooluitjes, ortho, boeken, fiets om naar school te kunnen etc.
-energietoeslag

Het loont om kinderen te nemen als armoedige mens. De poorten van de sociale dienst gaan dan wagenwijd open. Haar kinderen leren dit trucje ook weer en zo is de cirkel weer rond. Armoede wordt in stand gehouden. Hele families en generaties leven zo. Armoede is voor 75% een keuze.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:35:39 #95
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449882
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:32 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Meld
Nee meldt toch? :?
pi_205449899
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:35 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Nee meldt toch? :?
Nee.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:37:51 #97
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449913
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:36 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Nee.
Bitch het is weldegelijk meldt. 🖕
pi_205449922
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:37 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Bitch het is weldegelijk meldt. 🖕
Nee nog steeds niet.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:40:09 #99
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449938
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In Nederland is niemand zelfvoorzienend. Je hebt iedere maand geld nodig om de dingen die je nodig hebt te betalen.
Dat is niet wat ik zeg. Maar goed, passief inkomen en zo zal je ook allemaal wel niks zeggen. Doe geen moeite verder ;)
  zondag 24 juli 2022 @ 22:40:53 #100
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449949
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:38 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Nee nog steeds niet.
Als het om een ander gaat is het meldt. Als het om jezelf gaat is het meld.
pi_205449952
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:40 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik zeg. Maar goed, passief inkomen en zo zal je ook allemaal wel niks zeggen. Doe geen moeite verder ;)
Als je geen geld hebt ga je in Nederland dood.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:41:46 #102
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449962
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nog niet. Maar wie weet.. misschien over 20 jaar wel.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:41:56 #103
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205449967
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Doe geen moeite zei ik. Fijne avond.
pi_205449983
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:41 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Nog niet. Maar wie weet.. misschien over 20 jaar wel.
Je bedoelt: als je geen geld hebt, krijg je een uitkering. Want anders ga je dood. Uitkering = geld.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:44:04 #105
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205449990
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bedoelt: als je geen geld hebt, krijg je een uitkering. Want anders ga je dood. Uitkering = geld.
Wie zegt dat je over 20 jaar nog een uitkering krijgt in Nederland meid?
pi_205449996
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:44 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Wie zegt dat je over 20 jaar nog een uitkering krijgt in Nederland meid?
Ja, zoals ik al zei: als je in Nederland geen geld hebt, ga je dood.
pi_205449997
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:40 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Als het om een ander gaat is het meldt. Als het om jezelf gaat is het meld.
Een ander krijgt altijd een t, behalve als er je of jij achter het werkwoord staat.
werk jij, fiets jij, gooi jij, luister je…
  zondag 24 juli 2022 @ 22:50:54 #108
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450058
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zoals ik al zei: als je in Nederland geen geld hebt, ga je dood.
Precies. Zo simpel is dat. En ik zie het nog gebeuren hoor. Geloof me. Ik. zie. het. nog. gebeuren.
  zondag 24 juli 2022 @ 22:51:16 #109
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450060
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:45 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Een ander krijgt altijd een t, behalve als er je of jij achter het werkwoord staat.
werk jij, fiets jij, gooi jij, luister je…
Helemaal niet.
pi_205450069
Allemachtig, sommige mensen moeten zich echt niet voortplanten
pi_205450083
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:34 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

-Bijstand
-huursubsidie -> krijgt ze ook zonder kind
-zorgtoeslag -> krijgt ze ook zonder kind
-kinderbijslag
-kindgebondenbudget -> gezamenlijk met kinderbijslag niet kostendekkend
-Individuele inkomenstoeslag -> krijgt ze ook zonder kind
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen -> krijgt ze ook zonder kind
-gratis sport en muzieklessen van de gemeente -> Hoe levert dit geld op tov geen kind hebben?
-gratis zwemles van de gemeente -> Hoe levert dit geld op tov geen kind hebben?
-geen sollicitatieplicht ivm kinderen -> Hoe levert dit precies geld op?
-bijzondere bijstand om niet voor schooluitjes, ortho, boeken, fiets om naar school te kunnen etc. -> Hoe levert dit geld op tov geen kind hebben?
-energietoeslag -> Krijgt ze ook zonder kind
Anders beantwoordt je gewoon de vraag ipv deze nietszeggende lijst te posten.

Het enige wat er aan inkomsten bij komt zijn kinderbijslag en kindgebonden budget. Nou joehoe.
pi_205450096
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:51 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Helemaal niet.
Nooit de discussie aan gaan als je geen verstand hebt van het onderwerp..
  zondag 24 juli 2022 @ 22:55:32 #113
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450117
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:54 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nooit de discussie aan gaan als je geen verstand hebt van het onderwerp..
Een kale gehaktbal weet het beter. :')
  zondag 24 juli 2022 @ 22:55:40 #114
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205450121
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:53 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Anders beantwoordt je gewoon de vraag ipv deze nietszeggende lijst te posten.

Het enige wat er aan inkomsten bij komt zijn kinderbijslag en kindgebonden budget. Nou joehoe.
Was het maar zo nietszeggend dan zouden ze zich misschien wat minder als konijnen voortplanten.

Dat is niet het enige anders lees je mijn post eens goed. Nou joehoe.
pi_205450158
Als we het over armoede in Nederland hebben, is dan de volgende vraag: hoeveel geld heb je nodig?

Dan moeten we eerst bepalen wat je daarmee moet kunnen betalen. Als je een jaar onder een brug hebt gelegen, is je gezondheid waarschijnlijk niet meer zo goed. Heb je dan recht op meer geld daarvoor? Of moet je dat betalen van je huursubsidie? Kan dat zomaar? En transporteren we iedereen met een uitkering naar Drenthe of Limburg, om het betaalbaar te houden? En krijgen de gemeentes aldaar dan meer geld?

Kortom, je kunt niet zomaar beslissen wat iemand nodig heeft om van te leven. En al helemaal niet voor een menswaardig bestaan. Want wat is dat? Moeten we dan aan alle mensenrechten voldoen? Daar houden we hier in Nederland al een hele tijd geen rekening meer mee. Wetten hoeven niet eens te voldoen aan de grondwet.

Nee, je moet het omdraaien. Als je een minimum vaststelt wat iedereen heeft, worden de prijzen daaraan aangepast. Net zoals het werkt met inflatie, maar dan andersom. En dan hebben we het over een universeel basisinkomen. Dan weten alle bedrijven van te voren wat iedereen kan betalen.
pi_205450159
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:55 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Was het maar zo nietszeggend dan zouden ze zich misschien wat minder als konijnen voortplanten.

Dat is niet het enige anders lees je mijn post eens goed. Nou joehoe.
Ik heb je hele lijstje van commentaar voorzien. Al je andere punten leveren netto geen (extra) geld op tov geen kind hebben.
pi_205450162
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:51 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Helemaal niet.
https://onzetaal.nl/taalloket/d-t-of-dt

Alsjeblieft, daar kun je een beetje leren en oefenen.
pi_205450168
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:55 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Een kale gehaktbal weet het beter. :')
Ik heb in ieder geval wél de basisschool afgemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2022 22:59:03 ]
  zondag 24 juli 2022 @ 23:02:49 #119
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205450202
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:58 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik heb je hele lijstje van commentaar voorzien. Al je andere punten leveren netto geen (extra) geld op tov geen kind hebben.
Jij denkt alleen in geld. Die mensen denken ook in geen sollicitatieplicht, minder verplichtingen vanuit de bijstand etc. etc. Maar goed je wilt het niet zien, ook prima. De bijstand en de daarmee gepaarde armoede is geen vicieuze cirkel volgens jou, wat jij wil.
  zondag 24 juli 2022 @ 23:02:54 #120
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450203
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:58 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
https://onzetaal.nl/taalloket/d-t-of-dt

Alsjeblieft, daar kun je een beetje leren en oefenen.
Ga jij maar wat oefenen met een pocket pussy meid. :')
  zondag 24 juli 2022 @ 23:03:47 #121
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450213
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:58 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik heb in ieder geval wél de basisschool afgemaakt.
Ik ook. En de middelbare school. :') 🖕
  zondag 24 juli 2022 @ 23:21:54 #122
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_205450383
quote:

[..]
Bezuinigt met een t :')
pindazakje
  zondag 24 juli 2022 @ 23:26:04 #123
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450413
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 23:21 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Bezuinigt met een t :')
Bezuinigd* Zo beter? :')
  zondag 24 juli 2022 @ 23:27:28 #124
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_205450422
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 23:26 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
De vakjury bepaalt
@Viesdik
@pferdfahrer
@Marsenal
pindazakje
  zondag 24 juli 2022 @ 23:28:29 #125
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450428
Pfff ik moet poepen. :')
pi_205450516
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 23:26 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
nee.. te laat..
je verdient 20 stokslagen
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  zondag 24 juli 2022 @ 23:42:14 #127
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_205450529
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 23:39 schreef Viesdik het volgende:

[..]
nee.. te laat..
je verdient 20 stokslagen
Aaaaah lekker. :')
pi_205450687
Moeite met rondkomen met modaal? Gewoon ander werk zoeken in de buurt waar je niet afhankelijk van een auto bent en een stap vooruit maken qua salaris.

Mega personeelstekort overal.

En de arme huishoudens wat minder roken en minder huisdieren nemen.

Excel maken met inkomsten en vaste lasten. Daarnaast jezelf een budget geven iedere maand wat je wel mag opmaken en als je overhebt overmaken naar de spaarrekening.
pi_205450748
En dan gaat de main lady van de vvd van de verdoemenis huilie huilie doen om het woordje tasjesdrager, wat vervolgens de white knite slapharken triggerd om het voor haar op te nemen.
Terwijl zij oprecht bloed aan hun handen hebben
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_205450778
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 23:02 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Jij denkt alleen in geld. Die mensen denken ook in geen sollicitatieplicht, minder verplichtingen vanuit de bijstand etc. etc. Maar goed je wilt het niet zien, ook prima. De bijstand en de daarmee gepaarde armoede is geen vicieuze cirkel volgens jou, wat jij wil.
Je ontwijkt de vraag. Ik vroeg in hoeverre kinderen netto geld opleveren en dan klopt jouw antwoord simpelweg niet.
pi_205450788
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:14 schreef Viesdik het volgende:
En dan gaat de main lady van de vvd van de verdoemenis huilie huilie doen om het woordje tasjesdrager, wat vervolgens de white knite slapharken triggerd om het voor haar op te nemen.
Tja belachelijk hè, dat is de politiek van 2022, die trut heeft zich toch definitief kansloos gemaakt
pi_205450790
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:04 schreef BatWayne het volgende:
Moeite met rondkomen met modaal? Gewoon ander werk zoeken in de buurt waar je niet afhankelijk van een auto bent en een stap vooruit maken qua salaris.

Mega personeelstekort overal.

En de arme huishoudens wat minder roken en minder huisdieren nemen.

Excel maken met inkomsten en vaste lasten. Daarnaast jezelf een budget geven iedere maand wat je wel mag opmaken en als je overhebt overmaken naar de spaarrekening.
Ja en gewoon even ergens een goedkope woning op de kop tikken, hoe moeilijk kan het zijn. Echt belachelijk dat mensen in te dure huizen blijven wonen, wat denken ze wel niet.
pi_205450837
Kom je niet rond, zoek werk met een hoger salaris in de buurt. _O_
vvd professoren _O_
  maandag 25 juli 2022 @ 00:42:14 #134
3542 Gia
User under construction
pi_205450883
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:14 schreef Viesdik het volgende:
Wat is een white knite?
  maandag 25 juli 2022 @ 00:44:40 #135
3542 Gia
User under construction
pi_205450897
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:30 schreef PotjeSambal het volgende:
vvd professoren _O_
Kom je niet rond met 2x modaal, ga dan minder of helemaal niet op vakantie. En ga onder golf uit. Daar heur je niet thuis als je niet kan rondkomen.
pi_205451201
Armoede in Nederland is gewoon zelf verkozen banale luiheid en verwendheid.

Nederland telt een recordaantal van 9,4 miljoen werkenden. De helft daarvan werkt in deeltijd. En een derde daar weer van (zo'n anderhalf miljoen mensen) werkt niet meer dan twintig uur in de week. Dat blijkt uit door NU.nl opgevraagde cijfers van statistiekbureau CBS.
pi_205451208
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja en gewoon even ergens een goedkope woning op de kop tikken, hoe moeilijk kan het zijn. Echt belachelijk dat mensen in te dure huizen blijven wonen, wat denken ze wel niet.
Heel zielig allemaal natuurlijk dat mensen tijdens de laagste hypotheekrente ooit een maximale hypotheek hebben genomen. Maar als je al kwaliteiten hebt om modaal te verdienen, kan je echt wel bij je volgende baan meer geld vragen onder het mom dat de kosten van het leven ook duurder zijn geworden.

En als zij het niet willen betalen heb je nog 133 anderen waar er vast eentje tussen zit.
pi_205451223
We zitten al bijna een jaar met enorme inflatie, als je nu nog bibberende in dezelfde situatie af zit te wachten tot de regering je komt helpen ben je een duf schaap in plaats van een leeuw.
pi_205451237
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 06:44 schreef UitStraling het volgende:

Nederland telt een recordaantal van 9,4 miljoen werkenden. De helft daarvan werkt in deeltijd. En een derde daar weer van (zo'n anderhalf miljoen mensen) werkt niet meer dan twintig uur in de week. Dat blijkt uit door NU.nl opgevraagde cijfers van statistiekbureau CBS.
Je snapt dat dit bijvoorbeeld voor een heel groot deel thuiszorg moeders en cassieres zijn die ook een gezin runnen, domme koe.
pi_205451242
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 07:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je snapt dat dit bijvoorbeeld voor een heel groot deel thuiszorg moeders en cassieres zijn die ook een gezin runnen, domme koe.
Genoeg moeders met twee kinderen en een bijbaantje van 20 uur alsnog Netflix verslijten hoor.
pi_205451244
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 07:14 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Genoeg moeders met twee kinderen en een bijbaantje van 20 uur alsnog Netflix verslijten hoor.
Ja man armoede is echt een keuze, een moeder met 2 kinderen die 20 uur werkt houd nauwelijks meer als bijstand over, dus die mensen mag je alleen maar waarderen.
pi_205451351
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:04 schreef BatWayne het volgende:

"Gewoon"....

pi_205451359
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 07:52 schreef Toine51 het volgende:

[..]
"Gewoon"....

Als dat kan en iemand wilt dan is de tijd wel echt nu hoor gezien het grote aantal vacatures.
pi_205451474
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 07:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja man armoede is echt een keuze, een moeder met 2 kinderen die 20 uur werkt houd nauwelijks meer als bijstand over, dus die mensen mag je alleen maar waarderen.
Alleenstaande moeder willen blijven/zijn is overigens wel een keuze. Dan kies je ook voor het missen van een 2e inkomen. E.e.a. is wel beïnvloedbaar en keuze heeft men wel degelijk. In alle verantwoordelijkheden die men tegenwoordig draagt, zal je afwegingen moeten maken wat wel en niet haalbaar is. Te weinig inkomen? Dan zal je toch echt kunnen kijken hoe je meer inkomen kan genereren.

edit: Het is verder overigens vrij logisch dat alleenstaande (en parttime werkende) ouders het snelst getroffen worden met financiele tegenvallers én zich daar lastiger uit kunnen worstelen.
pi_205451482
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 00:30 schreef PotjeSambal het volgende:
vvd professoren _O_
en flikker je huisdieren op straat en stop met roken.

Opgelost,
Slotje
Go hard or go home
pi_205451487
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 07:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
En vergeet de ouderen niet.
Go hard or go home
  maandag 25 juli 2022 @ 08:48:02 #147
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205451614
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 17:48 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Minder mensen is ook goed voor t klimaat. Dus als mensen zo weinig geld hebben dat ze geen eten meer kunnen betalen is dat positief...toch?
Vanuit klimaatfundamentalistisch gedachtegoed wel ja.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 08:50:00 #148
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205451628
onderzoek van de nOS

quote:
Meeste Nederlanders houden hand steviger op de knip vanwege inflatie

De meeste Nederlanders hebben nog altijd geen moeite om rond te komen, ondanks de sterk gestegen prijzen. Toch houdt 55 procent de eigen uitgaven inmiddels wel beter in de gaten, tegenover 43 procent in juni. Dat blijkt uit representatief onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS naar de effecten van de inflatie.

Voor ongeveer een kwart van de Nederlanders is het echt lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Twee op de tien (19 procent) zeggen goed op de uitgaven te moeten letten om alles te kunnen betalen; dat zijn iets minder mensen dan in juni. Een groep van bij elkaar 5 procent kampt nu al met financiële problemen of denkt daar binnenkort in terecht te komen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205451641
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 22:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

Het doel in het leven is dan geld verdienen. Of in de praktijk: je baas rijker maken. Je hebt dus geen recht op je eigen leven, als andere mensen daar geen voordeel van hebben. Je wordt hoogstens getolereerd.

Jouw en mijn wereldbeeld, verschillen 180 graden, dat is mij wel duidelijk. Mijn werkgever (ik weiger consequent over "baas" te spreken) maakt mij rijk en stelt me in staat (niet-)materiele zaken in te vullen. Mijn werk geeft me voldoening en sociale contacten. Daardoor/voor word ik gewaardeerd, niet getolereerd.

Vraag me af wat jij voor de kost doet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 juli 2022 @ 08:58:57 #150
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205451666
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 08:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Jouw en mijn wereldbeeld, verschillen 180 graden, dat is mij wel duidelijk. Mijn werkgever (ik weiger consequent over "baas" te spreken) maakt mij rijk en stelt me in staat (niet-)materiele zaken in te vullen. Mijn werk geeft me voldoening en sociale contacten. Daardoor/voor word ik gewaardeerd, niet getolereerd.

Waarschijnlijk zijn hand ophouden
pi_205451706
quote:

[..]

Wat een totale bullshit inderdaad. _O-
pi_205451715
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 08:25 schreef Justinn het volgende:

[..]
Alleenstaande moeder willen blijven/zijn is overigens wel een keuze. Dan kies je ook voor het missen van een 2e inkomen. E.e.a. is wel beïnvloedbaar en keuze heeft men wel degelijk. In alle verantwoordelijkheden die men tegenwoordig draagt, zal je afwegingen moeten maken wat wel en niet haalbaar is. Te weinig inkomen? Dan zal je toch echt kunnen kijken hoe je meer inkomen kan genereren.

edit: Het is verder overigens vrij logisch dat alleenstaande (en parttime werkende) ouders het snelst getroffen worden met financiele tegenvallers én zich daar lastiger uit kunnen worstelen.
Niet elke vrouw leeft bewust alleen, ik ken er zat die bijvoorbeeld weduwe zijn of te maken hebben gehad met ernstig huizelijk geweld.
pi_205451754
quote:

[..]

Sterker nog, inmiddels is het eerder andersom. De werkgever wordt getolereerd zolang de arbeidsvoorwaarden in orde zijn. Als ik om welke reden dan ook niet passend beloond word ga ik ergens anders shoppen.

Als mijn werkgever correct met mij om gaat mag hij geld als water verdienen.
pi_205451994
quote:
Hangt ervan af wat je onder armoede verstaat. Starters op de woningmarkt, betalen zich bijv. blauw aan huur in de vrije huursector, plus alle extra woon-/vervoer/kinderopvangkosten. Dan kom je al snel aan het beknibbelen.

Kan me voorstellen dat iemand die 10 jaar geleden een huis kocht en samenwoont, het een stuk ruimer heeft bij dezelfde bruto inkomens.

Dus keuze? Nee, erg veel hangt van tijdstip, toeval en omstandigheden af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205452116
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 07:52 schreef Toine51 het volgende:

[..]
"Gewoon"....

Ja met zo'n instelling gaat het niet lukken, ik snap het helemaal.
pi_205452168
quote:

[..]

Als men moet werken, heeft men toch geen tijd om leuke dingen te doen? Het leven is toch te kort om die tijd te verspillen met werken?
pi_205452170
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 10:08 schreef BatWayne het volgende:

[..]
Ja met zo'n instelling gaat het niet lukken, ik snap het helemaal.
Tuurlijk knul. Als je bepaalde vaardigheden hebt die in jouw ogen minder beloond worden, dan kun je "gewoon" even dichtbij huis een andere baan zoeken met meer salaris.
"Gewoon" omdat jij dat zegt...
  maandag 25 juli 2022 @ 10:19:10 #158
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_205452214
quote:

Wat denk je wat er gebeurt als iedereen fulltime gaat werken? :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_205452231
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 10:14 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Tuurlijk knul. Als je bepaalde vaardigheden hebt die in jouw ogen minder beloond worden, dan kun je "gewoon" even dichtbij huis een andere baan zoeken met meer salaris.
"Gewoon" omdat jij dat zegt...
Uiteraard niets doen en op een forum klagen dat het niet kan is de betere optie. Solliciteren of op de koffie gaan bij een ander bedrijf kan toch altijd. 133 vacatures op de 100 mensen tegenwoordig.
pi_205452277
quote:

[..]

-Bijstand
-huursubsidie
-zorgtoeslag
-kinderbijslag
-kindgebondenbudget
-Individuele inkomenstoeslag
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-gratis sport en muzieklessen van de gemeente
-gratis zwemles van de gemeente
-geen sollicitatieplicht ivm kinderen
-bijzondere bijstand om niet voor schooluitjes, ortho, boeken, fiets om naar school te kunnen etc.
-energietoeslag

Het loont om kinderen te nemen als armoedige mens. De poorten van de sociale dienst gaan dan wagenwijd open. Haar kinderen leren dit trucje ook weer en zo is de cirkel weer rond. Armoede wordt in stand gehouden. Hele families en generaties leven zo. Armoede is voor 75% een keuze.
Kinderbijslag krijg je altijd, ongeacht inkomen, en kindgebonden budget is tegenwoordig best ruim. Zelf ik krijg nog kindgebonden budget ;)
pi_205453447
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 10:26 schreef skrn het volgende:

[..]
Kinderbijslag krijg je altijd, ongeacht inkomen, en kindgebonden budget is tegenwoordig best ruim. Zelf ik krijg nog kindgebonden budget ;)
En zorgtoeslag + huurtoeslag krijgt de alleenstaande moeder ook nog tot ze flink meer inkomsten heeft dan het full-time minimumloon.

En ja, zo'n alleenstaande moeder houdt netto met elke euro die ze verdient misschien maat 15 tot 20ct 'over' ten opzichte van de uitkeringssituatie.
Maar dat dat verschil zo klein is, is ook maar tijdelijk. Namelijk zolang ze jonge kinderen heeft. Die kinderen groeien op en dat geeft steeds minder en uiteindelijk helemaal geen voordeeltjes meer. Terwijl aan het werk gaan juist zorgt voor een perspectief aan inkomensgroei. Paar treden op de loonladder, met de nodige ervaring misschien een andere functie met iets meer salaris, pensioenopbouw en zodra de kinderen ouder worden veel minder last van het wegvallen van 'voordeeltjes'.

'ik ga niet werken want dan ga ik er niet op vooruit' is héél kortzichtig.
pi_205453465
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niet elke vrouw leeft bewust alleen, ik ken er zat die bijvoorbeeld weduwe zijn of te maken hebben gehad met ernstig huizelijk geweld.
In geval van die weduwe is het alleen leven geen gevolg van keuzes. Maar krappe financiën zijn dan wel het gevolg van keuzes. Nabestaandenpensioen en een ORV kun je namelijk voor kiezen (voor het te laat is).
pi_205453507
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 10:14 schreef torentje het volgende:
Als men moet werken, heeft men toch geen tijd om leuke dingen te doen? Het leven is toch te kort om die tijd te verspillen met werken?
Zo'n stelling vind ik te dom om op te reageren. Getuigt tevens van een asociale attitude.
pi_205453550
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In geval van die weduwe is het alleen leven geen gevolg van keuzes. Maar krappe financiën zijn dan wel het gevolg van keuzes. Nabestaandenpensioen en een ORV kun je namelijk voor kiezen (voor het te laat is).
Dat moet bijna altijd vanuit de werkgever geregeld worden, en ja je kunt natuurlijk op deze manier altijd wel roepen dat iemand verantwoordelijk is, maar dat is niet het punt waar het in mijn geval omging.
pi_205453560
quote:

[..]
Waarom zou werk niet leuk zijn? Ik werk vaak zelfs voor mijn plezier in mijn vrij tijd, gewoon omdat het ook mijn hobby is.
pi_205453622
quote:
Dit is dus geen armoede, maar asociaal gedrag gesubsidieerd door een wereldvreemde overheid op kossten van de belastingbetaler.
pi_205453829
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Zo'n stelling vind ik te dom om op te reageren. Getuigt tevens van een asociale attitude.
Betaalt het een beetje om negatief te reageren op eerlijke mensen?
pi_205453850
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarom zou werk niet leuk zijn? Ik werk vaak zelfs voor mijn plezier in mijn vrij tijd, gewoon omdat het ook mijn hobby is.
Wat voor een werk doe jij dan?
pi_205454110
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit is dus geen armoede, maar asociaal gedrag gesubsidieerd door een wereldvreemde overheid op kossten van de belastingbetaler.
Vooral ook totale bullshit. Als er toch iets een slechte investering is vanuit financieel oogpunt dan is het wel kinderen nemen. _O-
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 25 juli 2022 @ 13:58:22 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205454122
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:56 schreef Monolith het volgende:

[..]
Vooral ook totale bullshit. Als er toch iets een slechte investering is vanuit financieel oogpunt dan is het wel kinderen nemen. _O-
Dat schijnt best duur te zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205454234
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:27 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat voor een werk doe jij dan?
Ik werk zeer breed in de IT, op dit moment veel met Data en Cloud, maar ook lang Development en Security gedaan.
pi_205454518
quote:

[..]
met 3 kinderen krijg je nog toeslag tot een verzamelinkomen van ca 90k inderdaad. Het gaat ook om verzamelinkomen niet om je salaris, die is vaak hoger.
pi_205454554
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat moet bijna altijd vanuit de werkgever geregeld worden, en ja je kunt natuurlijk op deze manier altijd wel roepen dat iemand verantwoordelijk is, maar dat is niet het punt waar het in mijn geval omging.
Een ORV moet je gewoon zelf afsluiten, heeft de werkgever niets mee te maken.
En wanneer je via de werkgever pensioen opbouwt en niet getrouwd bent/geen geregistreerd partnerschap hebt, moet je voor partnerpensioen/nabestaandenpensioen ook gewoon zelf je partner aanmelden. En dat is een keuze, die er namelijk in resulteert dat je zelf minder ouderdomspensioen zult ontvangen als je oud wordt.
pi_205454596
quote:

[..]
Het kinggebonden budget voor een alleenstaande ouder is inmiddels al meer dan ¤ 3.100 hoger dan voor een samenwonende vrouw.
Tot en met 2014 was dit nog een belastingkorting, maar kwam je ervoor in aanmerking als er aan de andere kant ook inkomstenbelasting verschuldigd zou zijn.

Ik ben het wel eens met sommige posters hier, die stellen dat alleenstaande ouders te hoge toeslagen en dergelijke krijgen. En het werkt de woningnood ook in de hand.
Ik ken genoeg mensen die alleenstaand op papier zijn, maar in werkelijkheid nog bij elkaar zijn. Ook nu nog papieren woninggebruikers kunnen beter door echte gebruikers worden bezet.
pi_205454614
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Het kinggebonden budget voor een alleenstaande ouder is inmiddels al meer dan ¤ 3.100 hoger dan voor een samenwonende vrouw.
Tot en met 2014 was dit nog een belastingkorting, maar kwam je ervoor in aanmerking als er aan de andere kant ook inkomstenbelasting verschuldigd zou zijn.

Ik ben het wel eens met sommige posters hier, die stellen dat alleenstaande ouders te hoge toeslagen en dergelijke krijgen. En het werkt de woningnood ook in de hand.
Ik ken genoeg mensen die alleenstaand op papier zijn, maar in werkelijkheid nog bij elkaar zijn. Ook nu nog papieren woninggebruikers kunnen beter door echte gebruikers worden bezet.
Zogauw er kinderen zijn gaat de geldsluis inderdaad voor nagenoeg iedereen open wat wel gek is want het is vreselijk voor het klimaat.
Als vlieg je dagelijks de wereld rond, dan bog is het beter voor het klimaat dan kinderen krijgen.
pi_205454638
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een maand geleden oreerde Henk Krol nog bij omroep ON noog dat de AOW omhoog moest, en dat dan oudere mensen wel gingen samenwonen, waardoor er weer ruimte komt op de woningmarkt. :s)

Ja, je kunt ook stellen dat de opslag van 40% voor alleenstaande AOW-ers te hoog is, en dat die opslag wel naar beneden kan naar bijvoorbeeld 30%. Om het niet als een ordinaire bezuiniging te laten overkomen, mag dit ook wel budgetneutraal., waardoor de AOW voor samenwonenden per persoon wat omhoog kan gaan.
pi_205454653
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:56 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja lach maar. Toen er kinderen kwamen hebben wij direct onze banen opgezegd, omdat ons de Hoorn des overvloeds beloofd werd in de bijstand. Bleek toch tegen te vallen.
  FOK!mycroftheld maandag 25 juli 2022 @ 15:31:00 #178
128465 bondage
pi_205454660
quote:

[..]
Ik zie werk niet als verspilling van tijd, ik vind het namelijk leuk om te doen en zal me snel lamlendig gaan voelen als ik geen werk meer zou hebben.

En naast werk hou ik nog genoeg tijd over om andere leuke dingen te doen, het is immers maar 37 uur per week.
pi_205454664
quote:
9s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:29 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ja lach maar. Toen er kinderen kwamen hebben wij direct onze banen opgezegd, omdat ons de Hoorn des overvloeds beloofd werd in de bijstand. Bleek toch tegen te vallen.
Dan had je niet begrepen dat je wel iets aan loon moet krijgen? Anders loop je veel mis.
Nietvoor niks werken er zoveel parttime
pi_205454667
quote:

Ik ken genoeg mensen die alleenstaand op papier zijn, maar in werkelijkheid nog bij elkaar zijn.
Waarom heb je zo veel paupers en fraudeurs in je kennissenkring? Je weet dat je doorgaans omringt wordt door mensen van je eigen slag?
pi_205454673
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan had je niet begrepen dat je wel iets aan loon moet krijgen? Anders loop je veel mis.
Nietvoor niks werken er zoveel parttime
Je denkt dat ik serieus was? We werken beiden 32 uur, prima balans tussen werk en privé.
pi_205454681
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:32 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Je denkt dat ik serieus was? We werken beiden 32 uur, prima balans tussen werk en privé.
Nee vandaar ook mijn reactie of dacht je dat ik serieus was? Niemand moet mij serieus nemen op fok. Ik dacht dat dat welbekend was
pi_205454722
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee vandaar ook mijn reactie of dacht je dat ik serieus was? Niemand moet mij serieus nemen op fok. Ik dacht dat dat welbekend was
Deze laag van redeneren gaat me een stap te ver tijdens mijn vakantie.
pi_205454725
quote:
Ik krijg gas van stress, de stikstofproductie gaat er flink van omhoog.
pi_205454726
Complexe materie.

Enerzijds is het logisch dat mensen met een uitkering (bv. bijstand, WIA, AOW) de meest kwetsbare doelgroep in dit verhaal zijn. Ze hebben geen invloed op de hoogte van hun uitkering en zullen waarschijnlijk vaker huren, en daar bovenop ook een afhankelijkheidspositie jegens verhuurders hebben. Deze groep moet nog meer bezuinigen en dat houdt ook ergens op. Naar mijn ervaring zijn dit ook doelgroepen die niet heel snel hun (uitgaven)patronen kunnen wijzigen.

Anderzijds raakt dit een heel ander probleem. De welvaartsstand. In het kort, we zijn veel te verwend en daar willen we liever niet (te veel) aan sleutelen. Dat raakt alle generaties wel, om maar iets (ja generalistisch) te noemen:
• Als jonge student maximaal lenen, omdat de studententijd de leukste tijd van je leven zou zijn en je erbij wilt horen met dure spullen is er straks niet meer bij.
• Als jongvolwassene (wederom) maximaal lenen voor een hypotheek en je financiën beredeneren in termen van 'rendement' (ipv risico) houdt een keer op.
• Als volwassene leven naar 'the sky is the limit' houdt een keer op. Denk aan parttime werken omdat dat 'wel lekker' is, maar ook alleenstaanden. De maatschappij is (helaas) vooral gebouwd op gezinsstructuren. Twee inkomens worden grotendeels de norm. Ergens op moeten inleveren, hetzij vrije tijd of dure hobbies en vakanties, zal noodzakelijk zijn.
• Als pensionaris willen rondkomen van een pensioen, maar niet je eigen vermogen voor levensonderhoud willen aanspreken houdt een keer op.

Ja, het is voor iedereen wel rot, maar deze spiegel gaat ons in meer of mindere mate steeds vaker voorgehouden worden. Ik pas het best bij de groep die nu de hand op de knip gaat houden (dure verbouwing uitstellen) en afwacht waar dit naar toe gaat de komende 2-3 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 25-07-2022 15:51:04 ]
pi_205454827
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:27 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Een maand geleden oreerde Henk Krol nog bij omroep ON noog dat de AOW omhoog moest, en dat dan oudere mensen wel gingen samenwonen, waardoor er weer ruimte komt op de woningmarkt. :s)
Op zich een prima idee. Ook nog het bijkomende voordeel dat ze na een jaar of 2 elkaar de hersens inslaan, want toch niks meer te verliezen. Ruimt nog eens meer op,

Maar toch even serieus. De meeste oudere mensen wonen in kleine huisjes, waar geen enkel gezin met kinderen op zit te wachten. Of ze wonen juist in grote huizen die niemand kan betalen tenzij de huizenmarkt instort.
  maandag 25 juli 2022 @ 15:52:59 #187
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205454913
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:39 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik krijg gas van stress, de stikstofproductie gaat er flink van omhoog.
Probeer dat gas dan te verkopen!
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_205454989
quote:

[..]
Knip

In welke orde van grote moeten we denken dat het gunstiger is om als stel toch niet samen te wonen en waardoor wordt dat verschil veroorzaakt? :@
  maandag 25 juli 2022 @ 16:01:06 #189
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455005
Maar waarom is het een probleem dat mensen minder kunnen rondkomen? Dat is toch wat we als maatschappij willen? Minder te besteden hebben is minder consumeren, dus minder co2.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 16:12:48 #190
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205455080
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:01 schreef phpmystyle het volgende:
Maar waarom is het een probleem dat mensen minder kunnen rondkomen? Dat is toch wat we als maatschappij willen? Minder te besteden hebben is minder consumeren, dus minder co2.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)s-van-broeikasgassen
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 25 juli 2022 @ 16:13:15 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455084
quote:
Minder consumeren is wat anders dan je rekeningen niet meer kunnen betalen.
pi_205455091
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het een kan je niet los van het ander zien. Overigens is het natuurlijk wel zo dat diverse "rekeningen" gewoon verplichte en vaste lasten zijn: huur, verzekeringen, GLW, MRB etc.
  maandag 25 juli 2022 @ 16:15:21 #193
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455095
quote:
Gelezen, maar die "rijkere " is slechts 10% van de populatie, dus daar valt niet veel te halen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 16:15:23 #194
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455096
quote:
Nee, echt? Straks ga je nog vertellen dat een bijstandsmoeder in Opmereet meer broeikasgassen uitstoot dan een klompenmaker in Mali.
  maandag 25 juli 2022 @ 16:15:55 #195
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455100
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nou ja, als mensen minder gaan eten, of minder vlees en zuivel (is duurder) dan is dat al beter voor het milieu, minder bol.com en mediamarkt bestellingen scheelt ook enorm!
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 16:16:26 #196
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455110
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nou ja, als mensen minder gaan eten, of minder vlees en zuivel (is duurder) dan is dat al beter voor het milieu, minder bol.com en mediamarkt bestellingen scheelt ook enorm!
Meer kiloknaller en minder bio
pi_205455133
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:39 schreef Justinn het volgende:
Complexe materie.

Enerzijds is het logisch dat mensen met een uitkering (bv. bijstand, WIA, AOW) de meest kwetsbare doelgroep in dit verhaal zijn. Ze hebben geen invloed op de hoogte van hun uitkering en zullen waarschijnlijk vaker huren, en daar bovenop ook een afhankelijkheidspositie jegens verhuurders hebben. Deze groep moet nog meer bezuinigen en dat houdt ook ergens op. Naar mijn ervaring zijn dit ook doelgroepen die niet heel snel hun (uitgaven)patronen kunnen wijzigen.

Anderzijds raakt dit een heel ander probleem. De welvaartsstand. In het kort, we zijn veel te verwend en daar willen we liever niet (te veel) aan sleutelen. Dat raakt alle generaties wel, om maar iets (ja generalistisch) te noemen:
• Als jonge student maximaal lenen, omdat de studententijd de leukste tijd van je leven zou zijn en je erbij wilt horen met dure spullen is er straks niet meer bij.
• Als jongvolwassene (wederom) maximaal lenen voor een hypotheek en je financiën beredeneren in termen van 'rendement' (ipv risico) houdt een keer op.
• Als volwassene leven naar 'the sky is the limit' houdt een keer op. Denk aan parttime werken omdat dat 'wel lekker' is, maar ook alleenstaanden. De maatschappij is (helaas) vooral gebouwd op gezinsstructuren. Twee inkomens worden grotendeels de norm. Ergens op moeten inleveren, hetzij vrije tijd of dure hobbies en vakanties, zal noodzakelijk zijn.
• Als pensionaris willen rondkomen van een pensioen, maar niet je eigen vermogen voor levensonderhoud willen aanspreken houdt een keer op.

Ja, het is voor iedereen wel rot, maar deze spiegel gaat ons in meer of mindere mate steeds vaker voorgehouden worden. Ik pas het best bij de groep die nu de hand op de knip gaat houden (dure verbouwing uitstellen) en afwacht waar dit naar toe gaat de komende 2-3 jaar.
Ik herken me en mijn omgeving niet in je verhaal behalve de eerste zin.
pi_205455149
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat laatste is maar de vraag. Naar de winkel rijden voor aankopen is echt een enorme belastingvoor het milieu
  maandag 25 juli 2022 @ 16:23:39 #199
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455208
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Meer kiloknaller en minder bio
Kiloknallers komen toch wel accijnzen en belastingen op, politiek wil daarvan af zeggen ze.

Weglek gedrag naar vervuilend gaan ze gewoon belasten. Maar misschien hebben mensen met een uitkering ook wel gewoon geen recht op een stukje vlees. Het moet iets extra's worden, ipv gewoonte.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 16:40:23 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455356
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kiloknallers komen toch wel accijnzen en belastingen op, politiek wil daarvan af zeggen ze.

Weglek gedrag naar vervuilend gaan ze gewoon belasten. Maar misschien hebben mensen met een uitkering ook wel gewoon geen recht op een stukje vlees. Het moet iets extra's worden, ipv gewoonte.
Misschien motiveert dat een bijstandsmoeder om wel te gaan werken.
  maandag 25 juli 2022 @ 16:46:04 #201
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205455395
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Je wilt het leven van je grootouders herbeleven?
pi_205455421
quote:
15s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:31 schreef bondage het volgende:

[..]
Ik zie werk niet als verspilling van tijd, ik vind het namelijk leuk om te doen en zal me snel lamlendig gaan voelen als ik geen werk meer zou hebben.

En naast werk hou ik nog genoeg tijd over om andere leuke dingen te doen, het is immers maar 37 uur per week.
Hoeveel geld krijg jij om negatief te reageren op de mening van eerlijke mensen?
pi_205455443
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Hoeveel geld krijg jij om negatief te reageren op de mening van eerlijke mensen?
Wil je dat vergelijken dan met jouw vergoeding?
  FOK!mycroftheld maandag 25 juli 2022 @ 16:55:07 #204
128465 bondage
pi_205455447
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Euh, pardon? Wat is dit nou weer voor rare reactie. Als je werken niet leuk vind dan ga je toch lekker van de bijstand vreten. Moet je echter niet gaan klagen dat je geen cent te makken hebt, daar ben je zelf bij.
  maandag 25 juli 2022 @ 16:55:33 #205
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455448
K
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Misschien motiveert dat een bijstandsmoeder om wel te gaan werken.
Kan. Maar dat past niet in het reset verhaal. Daarin is er gewoon minder resources van arme en middenklasse.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_205455492
quote:
Ik hoorde net op Radio 1 dat we moeten naar een co2-budget per persoon.
Nu zijn er mensen die met eerst met subsidies zonnepanelen en een elektrische auto gaan kopen, en vervolgens het budget hebben/krijgen om op veel vliegvakanties te gaan en/of nog een tweede auto erbij te nemen.
Die gaan dus per saldo meer co2 verbruiken per persoon.
  maandag 25 juli 2022 @ 17:28:30 #207
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205455632
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:06 schreef Idisrom het volgende:
Nu zijn er mensen die met eerst met subsidies zonnepanelen en een elektrische auto gaan kopen, en vervolgens het budget hebben/krijgen om op veel vliegvakanties te gaan en/of nog een tweede auto erbij te nemen.
Het is dan ook ontzettend lastig om zo'n systeem door te voeren op een manier die niet effectief ontaard in dat het klootjesvolk niets meer mag of kan betalen terwijl de beter gestelden er in de praktijk weinig van te vrezen hebben. Maar naast de financiele onderdrukking, is dit wel de volgende stap die je kunt verwachten om consumptie door het volk de verminderen. In theorie is het zelfs eerlijker als iemand met 5 ferrari's net zo veel CO2 in de lucht mag brengen als een ander in een sociale huurwoning met een OV abbo. Alleen moet die CO2 telling dan echt op de persoon zitten, niet ontwijkbaar zijn via een bedrijfsconstructie, niet te misbruiken of tegen (onderhandse) betaling van een ander over te nemen zijn. Uiteraard niet verhandelbaar. Maar goed, dit soort verhalen zijn het werk van idealisten die zich niet zo storen aan de realiteit.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205455652
quote:

[..]
Heb je toevallig een linkje naar die radio-uitzending?
pi_205455666
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Heb je toevallig een linkje naar die radio-uitzending?
Dat was in het tweede deel van "Geld of Je Leven".

https://www.nporadio1.nl/(...)-de-energietransitie
pi_205455671
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:33 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat was in het tweede deel van "Geld of Je Leven".

https://www.nporadio1.nl/(...)-de-energietransitie
Dankje, ga even luisteren.
  maandag 25 juli 2022 @ 17:51:37 #211
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455774
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:28 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Het is dan ook ontzettend lastig om zo'n systeem door te voeren op een manier die niet effectief ontaard in dat het klootjesvolk niets meer mag of kan betalen terwijl de beter gestelden er in de praktijk weinig van te vrezen hebben. Maar naast de financiele onderdrukking, is dit wel de volgende stap die je kunt verwachten om consumptie door het volk de verminderen. In theorie is het zelfs eerlijker als iemand met 5 ferrari's net zo veel CO2 in de lucht mag brengen als een ander in een sociale huurwoning met een OV abbo. Alleen moet die CO2 telling dan echt op de persoon zitten, niet ontwijkbaar zijn via een bedrijfsconstructie, niet te misbruiken of tegen (onderhandse) betaling van een ander over te nemen zijn. Uiteraard niet verhandelbaar. Maar goed, dit soort verhalen zijn het werk van idealisten die zich niet zo storen aan de realiteit.
Gaat sowieso gebeuren dat het een groot deel van het klootjesvolk het minder krijgt, gebeurt nu al.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 17:52:48 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455779
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:55 schreef phpmystyle het volgende:
K
[..]
Kan. Maar dat past niet in het reset verhaal. Daarin is er gewoon minder resources van arme en middenklasse.
Je hebt helemaal gelijk, mijn post was sarcastisch.
Het is gewoon belastingverhoging. Als men er voor zou kiezen de lasten op inkomen te verlagen en die op energie te verhogen zou het eerlijker zijn, maar dan nog.
  maandag 25 juli 2022 @ 17:52:49 #213
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_205455781
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gaat sowieso gebeuren dat het een groot deel van het klootjesvolk het minder krijgt, gebeurt nu al.
Wie valt er allemaal onder "klootjesvolk?"
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  maandag 25 juli 2022 @ 17:54:46 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455793
quote:

[..]
Lekker vooroordelen spuien, iedereen die met subsidie zonnecellen plaatst gaat meer op vliegvakantie. Mooi geval van links populisme.
Een kinderbelasting?

Natuurlijk niet, het gaat niet om CO2, het gaat om meer belastingen.
  maandag 25 juli 2022 @ 17:55:19 #215
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455796
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:52 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Wie valt er allemaal onder "klootjesvolk?"
Moeilijk te definiëren, maar pak'm beet iedereen die niet voor de overheid werkt en verdient tussen de 2k en de 5k.

De arme klassen, migranten, en andere zullen zo goed als het kan geholpen worden. Maar de inspanning zal vanuit de onder en mid-middenklasse gaan komen. Daarnaast de jongere generatie, die moeten straks hééél duur gaan huren, thuis blijven, en als het tóch kan iets kopen wat niet milieuzuinig is, hetgeen weer zwaar belast wordt.

Bovenstaande kun je toepassen, op wonen, mobiliteit, voedsel, en in zekere zin arbeid.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_205455811
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wil je dat vergelijken dan met jouw vergoeding?
Ja.
pi_205455837
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Lekker vooroordelen spuien, iedereen die met subsidie zonnecellen plaatst gaat meer op vliegvakantie. Mooi geval van links populisme.
Een kinderbelasting?
[ afbeelding ]

Natuurlijk niet, het gaat niet om CO2, het gaat om meer belastingen.

Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben, hoor.
Waar ik wel met de gast eens ben, is dat we minder naar subsidies moeten.
  maandag 25 juli 2022 @ 18:04:57 #218
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455865
Als we nu eens zouden ophouden met geld rondpompen, alle subsidies, bij en toeslagen, aftrekposten etc etc afschaffen, daarvoor de lasten op inkomen uit werk flink verlagen net als de BTW op Biologische landbouwproducten (mag van mij prima door de lagere schalen te verhogen en een lager percentage daarop te leggen), en alle subsidie toekenners, aftrekpost controleurs en bij en toeslag bedenkers bij de overheid op de keien flikkeren, en dat geld ook weer steken in lastenverlaging dan bereiken we daar een aantal zaken mee
1. Werken loont zich heel erg voor mensen, iedereen gaat er op vooruit.
2. De hoeveelheid CO2 die er op de overheid bespaard wordt is enorm
3. Fraude is onmogelijk, want er is niets om mee te frauderen (meer geld terug aan de belastingbetaler)
4. Regelgeving wordt veel eenvoudiger
5. Geen giga dure en mislukkende IT projecten meer bij de overheid die de regelgeving moeten sturen
pi_205455866
quote:
13s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:55 schreef bondage het volgende:

[..]
Euh, pardon? Wat is dit nou weer voor rare reactie. Als je werken niet leuk vind dan ga je toch lekker van de bijstand vreten. Moet je echter niet gaan klagen dat je geen cent te makken hebt, daar ben je zelf bij.
Jij vindt het werken alleen maar leuk omdat iemand jou betaalt. Durf te wedden dat jij het werken niet meer zo leuk zou vinden als jij dat zonder vergoeding zou moeten doen.
  maandag 25 juli 2022 @ 18:05:30 #220
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455871
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben, hoor.
Waar ik wel met de gast eens ben, is dat we minder naar subsidies moeten.
Subsidies worden gefinancierd door belastingen kosten op te voeren van het oude gebruiksmiddel, en de baten te laten landen bij partijen die het kunnen financieren.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 18:07:03 #221
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455881
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als we nu eens zouden ophouden met geld rondpompen, alle subsidies, bij en toeslagen, aftrekposten etc etc afschaffen, daarvoor de lasten op inkomen uit werk flink verlagen net als de BTW op Biologische landbouwproducten (mag van mij prima door de lagere schalen te verhogen en een lager percentage daarop te leggen), en alle subsidie toekenners, aftrekpost controleurs en bij en toeslag bedenkers bij de overheid op de keien flikkeren, en dat geld ook weer steken in lastenverlaging dan bereiken we daar een aantal zaken mee
3. Fraude is onmogelijk, want er is niets om mee te frauderen (meer geld terug aan de belastingbetaler)
5. Geen giga dure en mislukkende IT projecten meer bij de overheid die de regelgeving moeten sturen
Niet iedereen kan er op voor uit gaan hoor, je moet keuzes maken. Minder geld naar uitkeringen, budget overheid? Minder ruimhartig, of juist ruimhartiger vluchtelingen beleid. Its all about choices.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 18:07:14 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455883
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Subsidies worden gefinancierd door belastingen kosten op te voeren van het oude gebruiksmiddel, en de baten te laten landen bij partijen die het kunnen financieren.
Subsidies zijn er vooral om een steeds grotere en duurdere overheid te rechtvaardigen. Subsidies zijn een doekje voor het bloeden van de Neus die je geslagen wordt om het doekje en de gever te betalen.
  maandag 25 juli 2022 @ 18:08:46 #223
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205455894
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet iedereen kan er op voor uit gaan hoor, je moet keuzes maken. Minder geld naar uitkeringen, budget overheid? Minder ruimhartig, of juist ruimhartiger vluchtelingen beleid. Its all about choices.
Waar noem ik uitkeringen en vluchtelingen? En nee, vooral de mensen die bezig zijn met aftrekposten en subsidies (de halve zuidas) en de toekenners bij de overheid zullen het merken. Daar heb ik geen medelijden mee.
  maandag 25 juli 2022 @ 18:09:44 #224
80382 manny
30 is best veel
pi_205455899
Keuzes maken. Vaste maandlasten onder controle houden. Luxe de duur uit als het (even) niet kan.

Het is me wat, dat voor jezelf zorgen.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  maandag 25 juli 2022 @ 18:11:28 #225
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_205455914
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:09 schreef manny het volgende:
Keuzes maken. Vaste maandlasten onder controle houden. Luxe de duur uit als het (even) niet kan.

Het is me wat, dat voor jezelf zorgen.
Denk jij dat minima nog luxe hebben?
  maandag 25 juli 2022 @ 18:15:47 #226
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205455950
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:11 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Roken, zo af en toe terrasje, oud autotje, geregeld action bezoeken, binnen verwarmen en verlichten. Het kan nog wel even hoor.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 25 juli 2022 @ 18:17:58 #227
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205455971
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Je wilt het leven van je grootouders herbeleven?
Zoiets :9

"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  maandag 25 juli 2022 @ 18:22:03 #228
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205456004
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Roken, zo af en toe terrasje, oud autotje, geregeld action bezoeken, binnen verwarmen en verlichten. Het kan nog wel even hoor.
Kan er zelf een heel wat aanwijzen die nog twee keer per jaar op vakantie gaan, hun kinderen de nieuwste tablets hebben.
en zo kan ik nog wel heel veel dingen op noemen.

Een gros van de minima klaagt ten onrechte
Ik heb er door mijn werk echt vaak mee te maken gehad
Maar ik stond als werkende echte te kijken dat ze nog zo veel konden doen.
Dan heb ik het nog niet eens over de minima die dan nog uitspreken dat ze nog een kind er bij willen :X
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
  maandag 25 juli 2022 @ 18:38:07 #229
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_205456132
Oh, dan komen de mensen die echt minima zijn natuurlijk alleen bij mij bij de voedselbank.

Geen wonder dat ze de prijzen van alle produkten omhoog gooien, ik denk dat ze hier het forum eerst lezen ;)

Die denken "ooooowwwwwww dat kan nog wel een stuk duurder, allemaal"

^O^
  FOK!mycroftheld maandag 25 juli 2022 @ 19:37:35 #230
128465 bondage
pi_205456647
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:04 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij vindt het werken alleen maar leuk omdat iemand jou betaalt. Durf te wedden dat jij het werken niet meer zo leuk zou vinden als jij dat zonder vergoeding zou moeten doen.
Daar weet jij helemaal niets van, ik doe namelijk ook veel op vrijwillige basis. Een search voor FOK! bouwen bijvoorbeeld.

Dus ja, ik doe het met veel plezier. Ook als daar geen vergoeding voor wordt gegeven.
pi_205456662
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef bondage het volgende:

[..]
Daar weet jij helemaal niets van, ik doe namelijk ook veel op vrijwillige basis. Een search voor FOK! bouwen bijvoorbeeld.

Dus ja, ik doe het met veel plezier. Ook als daar geen vergoeding voor wordt gegeven.
Ik bedoel dus dat men nooit meer een vergoeding krijgt om dat werk te doen dat men het leukste vindt om te doen.
  maandag 25 juli 2022 @ 19:46:13 #232
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205456693
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:22 schreef RAVW het volgende:
Kan er zelf een heel wat aanwijzen die nog twee keer per jaar op vakantie gaan, hun kinderen de nieuwste tablets hebben.
Lijkt me sterk. tenzij er gewoon zwarg gewerkt of gedeald wordt. Maar dat zal natuurlijk nog erger gaan worden als je op ze gaat minderen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205456707
quote:

[..]
jazeker!
pi_205456720
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:46 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Lijkt me sterk. tenzij er gewoon zwarg gewerkt of gedeald wordt. Maar dat zal natuurlijk nog erger gaan worden als je op ze gaat minderen.
zolang er geen schulden zijn hebben ze genoeg luxe wat minder kan.
pi_205456926
quote:

[..]
Je vergeet de huisdieren. Er kan nog wel wat van af ja. In ieder geval nog niet het moment voor een bail-out. De economie moet ook de kans krijgen zich aan te passen.
  maandag 25 juli 2022 @ 20:31:33 #236
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205456930
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zolang er geen schulden zijn hebben ze genoeg luxe wat minder kan.
Maar hoe ver ga je dan om luxe te classificeren?
Is vlees en groente luxe? Wat snoep?

Moeten ze maar gewoon overleven op havermoutpap met melk en banaan? Is die banaan trouwens ook luxe?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Forum Admin maandag 25 juli 2022 @ 20:48:19 #237
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205457114
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:31 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Maar hoe ver ga je dan om luxe te classificeren?
Is vlees en groente luxe? Wat snoep?

Moeten ze maar gewoon overleven op havermoutpap met melk en banaan? Is die banaan trouwens ook luxe?
Het is eng hoe hard er op de minima ingehakt wordt. De totale kosten op de begroting zijn een lachertje tov zorg, migratie en weet ik veel wat.

Maar vooral meegaan in de VVD retoriek jongons. Lekker mensen uitsluiten en polariseren, liefst met veel anekdotische bagger over "uitvreters" en "shag rokende luiaards" terwijl die een druppel op de gloeiende plaat zijn terwijl bedrijven letterlijk miljarden door ons land (weg) sluizen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 25 juli 2022 @ 21:12:21 #238
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_205457405
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is eng hoe hard er op de minima ingehakt wordt. De totale kosten op de begroting zijn een lachertje tov zorg, migratie en weet ik veel wat.

Maar vooral meegaan in de VVD retoriek jongons. Lekker mensen uitsluiten en polariseren, liefst met veel anekdotische bagger over "uitvreters" en "shag rokende luiaards" terwijl die een druppel op de gloeiende plaat zijn terwijl bedrijven letterlijk miljarden door ons land (weg) sluizen.
...en zelf straks ook veel meer gaan betalen.

Maar ik zal die mensen nooit snappen.
pi_205457428
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Het is niet eens typisch vvd vrees ik. Wij Nederlanders zijn enorm wantrouwend en alles draait om economische toegevoegde waarde (we maken ons zelfs druk om studenten die een "pret"studie volgen) in plaats van levensvreugde. Bizar hoe een ING topman zonder consequenties voor persoonlijke miljoenen de boel kan flessen, maar als een bijstandsmoeder die al geen euro overhoudt een tas boodschappen krijgt dan moet ze kapot en krijgt ze een boete van een paar jaar bijstand (terwijl ze al geen euro overhield.....)

Het draait inderdaad niet om wat het kost en niemand is jaloers op het leven van de bijstander maar elke euro die het kost is teveel. Wat zijn wij zuur zeg over andere mensen, het raakt ons niet maar we gunnen het de ander al helemaal niet.
pi_205457530
quote:

[..]
En laten we niet vergeten dat de meeste minima bakken vrije tijd hebben. Dat lijkt me ook wel een luxe. En een hoop hulp en gerechtigdheden waar Jan Modaal geen aanspraak op kan maken.
  Forum Admin maandag 25 juli 2022 @ 21:22:01 #241
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205457536
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:14 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het is niet eens typisch vvd vrees ik. Wij Nederlanders zijn enorm wantrouwend en alles draait om economische toegevoegde waarde (we maken ons zelfs druk om studenten die een "pret"studie volgen) in plaats van levensvreugde. Bizar hoe een ING topman zonder consequenties voor persoonlijke miljoenen de boel kan flessen, maar als een bijstandsmoeder die al geen euro overhoudt een tas boodschappen krijgt dan moet ze kapot en krijgt ze een boete van een paar jaar bijstand (terwijl ze al geen euro overhield.....)

Het draait inderdaad niet om wat het kost en niemand is jaloers op het leven van de bijstander maar elke euro die het kost is teveel. Wat zijn wij zuur zeg over andere mensen, het raakt ons niet maar we gunnen het de ander al helemaal niet.
Ik kan dit niet vaak genoeg liken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 25 juli 2022 @ 21:24:54 #242
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205457580
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:14 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
als een bijstandsmoeder die al geen euro overhoudt een tas boodschappen krijgt dan moet ze kapot en krijgt ze een boete van een paar jaar bijstand (terwijl ze al geen euro overhield.....)

Dat merk ik in mijn omgeving ook wel , sommige dames krijgen nog wel eens wat toegeschoven op hun rekening, nu moeten ze dat kunnen verantwoorden.
Mensen die hulp bieden aan bijstand moeders geven nu als tip, dat je het geld moet over maken en daar bij moet schrijven dat het van geld is wat je van hun geleend heb.
Als je dat niet doet word elk 10jte later ingehouden op de volgende uitkering.
Dus ze zijn al bezig om de hulp van derde hard aan te pakken.

Dus mocht je iemand hebben in d e bijstand , geeft het in contanten of in boodschap bonnen ( jumbo)
En als je dus wel het geld over wil maken , zeg er bij dat je het geld geleend heb van die persoon
Dit kan je 1 a 2 keer in het half jaar wel doen..
pi_205457581
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:22 schreef RAVW het volgende:

[..]

Een gros van de minima klaagt ten onrechte
Ik heb er door mijn werk echt vaak mee te maken gehad
Maar ik stond als werkende echte te kijken dat ze nog zo veel konden doen.
Dan heb ik het nog niet eens over de minima die dan nog uitspreken dat ze nog een kind er bij willen :X
Precies dit. Ik ken er ook genoeg. Die zijn ‘minima’ omdat alles er ook gewoon doorheen gejaagd wordt aan merkkleding, verwarming dag en nacht aan, gadgets kopen, op vakantie gaan van de laatste centen op de rekening. Er gaat echt heel vaak iets mis bij geldbesef en roekeloze uitgaven.
  maandag 25 juli 2022 @ 21:29:54 #244
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205457647
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:21 schreef GerryDV het volgende:

[..]
En laten we niet vergeten dat de meeste minima bakken vrije tijd hebben. Dat lijkt me ook wel een luxe. En een hoop hulp en gerechtigdheden waar Jan Modaal geen aanspraak op kan maken.
dat gaat in sommige steden niet op daar heb je dat je moet werken voor je uitkering.
In deze gemeente is het dus verplicht om je dan via een participatie bedrijf te gaan werken.
Waar je na dat je in dienst gekomen ben nooit meer weg komt
Want het is wel lekker iemand voor 820 euro per maand te laten werken
deze mensen worden veel al door normale bedrijven over genomen tegen een kleine vergoeding
Dus de uitkering word betaald door de staat / gemeente en dan krijgen ze ook nog van de detachering bedrijven ook nog een aardig bedrag voor het inhuren ..
Dus al met al ene grote winst voor de participatie bedrijven ..
Dit een onder mom van ervaring opbouwen .. maar ze laten je gerucht 30 jaar werken voor het zelfde loon
Want je krijgt dan gewoon de stempel als zwaar gehandicapte en dus kom je niet meer onder de vleugels van het participatie bedrijf vandaan
  maandag 25 juli 2022 @ 21:35:33 #245
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205457715
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:25 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Precies dit. Ik ken er ook genoeg. Die zijn ‘minima’ omdat alles er ook gewoon doorheen gejaagd wordt aan merkkleding, verwarming dag en nacht aan, gadgets kopen, op vakantie gaan van de laatste centen op de rekening. Er gaat echt heel vaak iets mis bij geldbesef en roekeloze uitgaven.
Ja het leukste is nog even via OTTO huis inrichten op afbetaling , geld lenen om 4 weken op vakantie te gaan , en dan bij terug komst, de schuld sanering in gaan
Dan via de wel bekende weggeefwinkels, spullen binnen halen en verkopen op FB
Dus met andere woorden
ze komen er vaak nog eens goed mee weg
Ja ik heb gewerkt bij een bedrijf die ook een weggeefwinkel had
En mijn bovenburen (bijstand) ( africaans gezin, met veel kinderen en klein kinderen ) kwamen daar ook ..
Maar zitten nu voor drie maanden in Gambia ( vakantie te houden) ( niet hun geboorte land)

En dit word gewoon toegestaan , moet ik eens 4 weken weg willen ... nee meneer dat kan niet , alleen met speciale uitzonderingen max 3 weken en dan ben ik nog werkende :|W
Oja in de schuldsanering kom ik niet eens ..... want dan moet ik maar gewoon wat meer gaan werken
was mij ooit verteld
gelukkig nooit nodig gehad en geen schulden , maar het word met de jaren gekker in dit land .
Veel buitenlandse vrouwen worden na een half jaar 100% afgekeurd van het werk omdat het te moeilijk is in dit land ....dan mogen ze dus op kosten van de werkende thuis gaan zitten.
Zelfs de controle op een 2 de huis in het buitenland doen ze niets meer aan , omdat het niet aantoonbaar is of het huis wel 100% van de uitkering trekker is en ze mogen daarop niet korten ..
Want vaak word dit ook door "familie"gekocht
Maar owee als je als Nederlandse bijstand moeder even 50 euro per maand toe geschoven krijgt dan word je gelijk gekort

LOL

[ Bericht 10% gewijzigd door RAVW op 25-07-2022 21:42:39 ]
pi_205458031
Tja sommige mensen zijn arm en sommige rijk.
Sommigen gaan een hele sobere toekomst tegemoet en sommigen kunnen net zo comfortabel leven als nu iedereen ervaart. Verschil moet er zijn.
pi_205458048
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:21 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Ze hebben alleen nauwelijks geld die vrije tijd leuk in te vullen.

Ben je zelf Jan Modaal? Dan wordt minima. Als je het zo makkelijk lijkt.
  maandag 25 juli 2022 @ 22:07:57 #248
80382 manny
30 is best veel
pi_205458049
quote:

[..]
Niet alle. Een heleboel wel.

Roken, Netflix, auto etc valt van mij ook onder luxe trouwens.
pi_205458130
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:07 schreef manny het volgende:

[..]
Niet alle. Een heleboel wel.

Roken, Netflix, auto etc valt van mij ook onder luxe trouwens.
Roken is geen luxe maar gewoon dom
  maandag 25 juli 2022 @ 22:18:34 #250
80382 manny
30 is best veel
pi_205458145
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:17 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Of beide.
pi_205458157
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:25 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Geld is er dan wel binnen paar dagen doorheen.
  maandag 25 juli 2022 @ 22:25:10 #252
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205458212
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:04 schreef Fisherman het volgende:
Tja sommige mensen zijn arm en sommige rijk.
Sommigen gaan een hele sobere toekomst tegemoet en sommigen kunnen net zo comfortabel leven als nu iedereen ervaart. Verschil moet er zijn.
Beetje onzin reactie. Verschil zal er altijd zijn, maar dat betekend niet dat de onderkant van de samenleving hoeft te bedelen voor eten, wat in veel landen het geval is. Daarom proberen we het zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. En ja dat kan ook tever doorslaan natuurlijk, maar het lijkt me een goed uitgangspunt dat iedereen iig kan eten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 25 juli 2022 @ 23:35:12 #253
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_205458745
quote:
2s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Beetje onzin reactie. Verschil zal er altijd zijn, maar dat betekend niet dat de onderkant van de samenleving hoeft te bedelen voor eten, wat in veel landen het geval is. Daarom proberen we het zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. En ja dat kan ook tever doorslaan natuurlijk, maar het lijkt me een goed uitgangspunt dat iedereen iig kan eten.
Het naar beneden trekken van de 1% lijkt me heilloos. Het naar boven trekken van de armste 10% nobel, maar zal altijd dicht rond de 0 blijven dobberen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 07:29:43 #254
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205459258
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zeker wordt dat nu heel zichtbaar, maar is dit dan een goed moment om met een experimenteel systeem het risico aan te gaan het grootste deel van de burgers nog verder de duimschroeven aandraaien? Ik denk het niet.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205460437
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:17 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Lekker sigaartje op zijn tijd....heerlijk :7
pi_205460514
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben zelf ook een voorstander van om die toeslagen af te schaffen (zorg, huur, HRA etc). Zorgt alleen maar voor gezeik omdat je dit ook moet bijhouden en controleren. Als er een toeslag is moet je dit zo simpel mogelijk houden met factoren die makkelijk te controleren zijn en niet voor elke scheet een uitzondering maken.

Daarmee versimpel je de administratie en zou je lasten kunnen verlagen zodat je onder aan de streep beter uit komt en minder gezeik hebt.

Heb je dat gezeik ook niet dat mensen niet meer willen gaan werken omdat ze dan toeslagen mis lopen (en geef ze eens ongelijk).

De trend die je nu ziet is dat er elke keer kleine pleisters worden geplakt ipv de echte issues oplossen. Daardoor worden de echte issues steeds groter en word het nog lastiger om dit te fixen. Misschien zou een goede recessie juist wel eens goed zijn. Even een harde klap pakken en dan weer opnieuw beginnen.

Misschien dat er dan eens een politiek leider opstaat die echt verandering kan doorvoeren. Al verwacht ik dit voorlopig niet...we zitten nog niet diep genoeg in de shit.
pi_205460532
Ik zocht pas op wat een modaal salaris is, dat is tyfus weinig eigenlijk.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_205460884
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
Komt vooral doordat Nederland sinds de crisis van 2008 stilstaat qua inkomens. Hier en daar een paar procent is niks. Zie je goed terug in de vaste lasten.

https://nos.nl/artikel/23(...)root-deel-inkomen-op

En de salarissen die sinds de zelfde tijd ook amper groeien. De enigste reden dat alles nog niet compleet ontploft is zijn die verdomde toeslagen die kunstmatig alles overeind houden. Waardoor iemand met een salaris van 10 jaar geleden nog soort van rond kan komen.

Moet je voor de grap eens kijken naar de curve van gemiddelde (let op, niet modaal) salarissen in Nederland vs Duitsland :') . Vanaf 2008 staat Nederland vrijwel stil. Terwijl Duitsland lekker aan het pompen is.

You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_205460919
quote:
Het modaal salaris is wel veel meer dan de meeste uitkeringen, zelfs veel meer dan sommige uitkeringen met toeslagen.
pi_205461242
quote:
¤2500 netto p/m vindt je weinig?
Mss als alleenverdiener met de huidige prijzen.
pi_205461354
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:13 schreef descon het volgende:

[..]
Ben zelf ook een voorstander van om die toeslagen af te schaffen (zorg, huur, HRA etc). Zorgt alleen maar voor gezeik omdat je dit ook moet bijhouden en controleren. Als er een toeslag is moet je dit zo simpel mogelijk houden met factoren die makkelijk te controleren zijn en niet voor elke scheet een uitzondering maken.

Daarmee versimpel je de administratie en zou je lasten kunnen verlagen zodat je onder aan de streep beter uit komt en minder gezeik hebt.

Maar dan heb je minder personeel nodig, en je moet toch ergens banen creeëren om de werkeloosheid binnen de perken te houden. De administratie, bureaucratie, en controle op minder bedeelden is een enorme banenmachine. Dat klinkt nu, op dit moment, waarin iedereen staat te springen om personeel, een beetje overbodig. Maar het tij kan erg snel keren als we een recessie induiken.
pi_205461374
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:26 schreef Toine51 het volgende:

[..]
is dat tegenwoordig modaal? Ik dacht dat modaal hoger was en ik vond dat bedrag wat ik in mijn hoofd had al bedroevend laag.
pi_205461468
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is dat tegenwoordig modaal? Ik dacht dat modaal hoger was en ik vond dat bedrag wat ik in mijn hoofd had al bedroevend laag.
Doe je even een Marco van Basten-momentje?

pi_205461476
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:38 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Maar dan heb je minder personeel nodig, en je moet toch ergens banen creeëren om de werkeloosheid binnen de perken te houden. De administratie, bureaucratie, en controle op minder bedeelden is een enorme banenmachine. Dat klinkt nu, op dit moment, waarin iedereen staat te springen om personeel, een beetje overbodig. Maar het tij kan erg snel keren als we een recessie induiken.
Mensen in overbodige banen houden is altijd een slecht idee. Je kan ze dan beter laten door groeien naar iets wat wel waarde toevoegd aan de economie. Dat is op lange termijn veel houdbaarder.

Alleen de mensen die nu in die baantjes machine zitten zullen idd wel moeilijk doen / tegenwerken.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 13:08:41 #265
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_205461585
quote:

[..]
Dat is ook weinig, met twee keer modaal kan het net maar in je eentje is het amper meer te doen.

1000 euro voor wonen ben je zo kwijt
150 euro zorgverzekering
50 euro internetaansluiting
300 euro boodschappen
250 euro energiekosten

Zit je al aan 2200 euro en als je een auto hebt om naar je werk te komen of je moet met het OV dan is het gewoon schoon op.

Edit: kan niet rekenen.
Gaat in elk geval sneller op dat je denkt.

Als je 2 keer modaal hebt is het ruimer maar ook niet als je kinderen hebt, dan gaat dat tweede salaris voor het grootste deel op aan de opvang, nog los van dat je ook nog wel eens wat anders wilt doen dan alleen maar werken eten en slapen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_205461617
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Dat is ook weinig, met twee keer modaal kan het net maar in je eentje is het amper meer te doen.

1000 euro voor wonen ben je zo kwijt
150 euro zorgverzekering
50 euro internetaansluiting
300 euro boodschappen
250 euro energiekosten
Zit je al aan 2200 euro en als je een auto hebt om naar je werk te komen of je moet met het OV dan is het gewoon schoon op.

Als je 2 keer modaal hebt is het ruimer maar ook niet als je kinderen hebt, dan gaat dat tweede salaris voor het grootste deel op aan de opvang, nog los van dat je ook nog wel eens wat anders wilt doen dan alleen maar werken eten en slapen.
Leer rekenen. 1000+150+50+300+250=1750. Geen 2200
Nog 750 over als je alleen bent.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 13:12:24 #267
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_205461625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:11 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Leer rekenen. 1000+150+50+300+250=1750. Geen 2200
Nog 750 over als je alleen bent.
:D Lol je hebt gelijk
Hoe ik daar nu weer bij kom :')
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_205461729
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:55 schreef torentje het volgende:

[..]
Het modaal salaris is wel veel meer dan de meeste uitkeringen, zelfs veel meer dan sommige uitkeringen met toeslagen.
Ja, dat mag ik hopen. :P Er zijn namelijk ook veel mensen die net teveel verdienen en daardoor geen aanspraak kunnen maken op allerlei potjes.

quote:

[..]
Je kunt er in ieder geval moeilijk van leven lijkt me, tenzij je tweerverdiener bent of geen kinderen hebt.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
pi_205462188
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ja, dat mag ik hopen. :P Er zijn namelijk ook veel mensen die net teveel verdienen en daardoor geen aanspraak kunnen maken op allerlei potjes.
De grenzen daarvoor zijn vastgesteld door de politici waarop zij toch zelf gestemd hebben? Dus niet janken dat je een beetje boven die grens zit. Toch?
pi_205462195
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:21 schreef torentje het volgende:

[..]
De grenzen daarvoor zijn vastgesteld door de politici waarop zij toch zelf gestemd hebben? Dus niet janken dat je een beetje boven die grens zit. Toch?
Ja zo werkt een democratie? :')
[..]
pi_205462434
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is boven modaal zelfs.
Modaal is 38k per jaar (incl 8% vakantiegeld die niemand in zijn maandsalaris meerekent).
38k / 12.96 = 2932 per maand bruto = 2369 netto.

Als je dan de Nibud berekening voor een bijstandstrekker ertegenover zet:

en de huur 432 hoger maakt om op de meer realistische 1000 euro te komen van een Jan modaal. Heb je van dat salaris ineens nog maar 285 euro per maand over. En dat is dus met het uitgavepatroon van iemand in de bijstand :')
pi_205462491
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:55 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Modaal is 38k per jaar (incl 8% vakantiegeld die niemand in zijn maandsalaris meerekent).

[ afbeelding ]

en de huur 432 hoger maakt om op de meer realistische 1000 euro te komen van een Jan modaal. Heb je van dat salaris ineens nog maar 285 euro per maand over. En dat is dus met het uitgavepatroon van iemand in de bijstand :')
sorry het nibud kijk ik nooit meer naar, deze overdrijft de kosten zo verschrikkelijk dat ik die niet serieus kan nemen.
pi_205462497
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sorry het nibud kijk ik nooit meer naar, deze overdrijft de kosten zo verschrikkelijk dat ik die niet serieus kan nemen.
goed argument, niks tegen in te brengen
pi_205467780
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarschijnlijk zijn hand ophouden
Ah, ja. Zo werkt dat. Vooroordelen en discriminatie, zodat je je superieur kunt voelen. Als je een riant inkomen hebt, schijt je op die paupers!

Ik heb empathie. Zoek het op in het woordenboek, zou ik zeggen.
  woensdag 27 juli 2022 @ 11:25:28 #275
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205470001
https://www.ad.nl/auto/in(...)-per-liter~a67c0483/

quote:
De Franse regering verlaagt de accijnzen op brandstof met 30 cent. Die maatregel komt bovenop een dwangmaatregel van de Franse overheid voor oliemaatschappijen, die ook 20 cent korting moeten geven.
quote:
Op dit moment krijgen automobilisten in Frankrijk al 18 cent korting op de accijnzen, zo schrijft het Franse TF1 Info. Die korting wordt per september verhoogd met 12 cent. Hierdoor bedraagt de totale korting 30 cent per liter. Dit is gedaan om boze Franse automobilisten tegemoet te komen.
quote:
Eerder al zette de Franse regering TotalEnergies onder druk, dat miljardenwinsten behaalde door de hoge olieprijs. Macron dreigde de winsten extra te belasten, waardoor de oliemaatschappij aanvankelijk al 10 cent korting gaf op een liter brandstof. Dat vond de regering echter niet genoeg en dus wordt die korting verhoogd naar 20 cent tussen 1 september 2022 en 1 november 2022.
Kijk, dit zijn acties van overheden die je mag verwachten van overheden. Kant kiezen van de samenleving.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205470045
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Kijk, dit zijn acties van overheden die je mag verwachten van overheden. Kant kiezen van de samenleving.
En aan de andere kant worden de belastingen verhoogd?
  woensdag 27 juli 2022 @ 11:36:15 #277
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205470062
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 11:32 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
En aan de andere kant worden de belastingen verhoogd?
Dat zou een actie zijn van NLse politici. Maar ik zie dat niet echt in het ad artikel over Frankrijk.
1947-2016
  woensdag 27 juli 2022 @ 11:40:10 #278
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205470093
Dan moeten mensen een keer stoppen met VVD en D66 te stemmen.
pi_205470157
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:51 schreef Cheeseburgert het volgende:
Komt vooral doordat Nederland sinds de crisis van 2008 stilstaat qua inkomens. Hier en daar een paar procent is niks. Zie je goed terug in de vaste lasten.

[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/23(...)root-deel-inkomen-op

Dat bedoelde ik met "er is meer aan de hand".

Het zijn de vaste lasten waarbij de huren er het sterkst uitspringen. Dan kan je wel aan de slag gaan met salarisverhoginkjes en belastingverlaginkjes, maar de grote boosdoeners zijn toch de huren (koopwoningprijzen), energieprijzen en zorgverzekeringen (in die volgorde), die de koopkrachtstijging teniet hebben gedaan.
pi_205470242
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Dan krijgt zo iemand bijna meer zorgtoeslag dan de zorgpremie??
pi_205470294
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 11:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan krijgt zo iemand bijna meer zorgtoeslag dan de zorgpremie??
De toeslag is redelijk dekkend als je enkel een basisverzekering met maximaal eigen risico neemt inderdaad. En nu?
pi_205470317
quote:
[..]
[..]
[..]
Ze hadden dat geld dan beter kunnen inzetten op belastingverlaging want nu vloeit het geld vanuit de staatskas naar de leveranciers zoals Shell en de Franse Essent plus de al veel te rijke olie sjiek
Samenleving wint er niks mee, alleen korte tijd iets goedkoper autorijden en een overheid die minder geld uitgeeft aan voor voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg
pi_205470328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:04 schreef Monolith het volgende:
De toeslag is redelijk dekkend als je enkel een basisverzekering met maximaal eigen risico neemt inderdaad. En nu?
Vroeger werd er toch netto ziekenfondspremie betaald?

Meer specifiek: rondpompen van geld met alle kosten, administratie van dien.
pi_205470371
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Vroeger werd er toch netto ziekenfondspremie betaald?

Meer specifiek: rondpompen van geld met alle kosten, administratie van dien.
Tja, als je lagere inkomens wilt ondersteunen zonder gelijk weer een armoedeval te creëeren, dan zul je toch uitkomen op een systeem met toeslagen die geleidelijk aan afnemen afhankelijk van het inkomensniveau.
pi_205470374
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Tja, als je lagere inkomens wilt ondersteunen zonder gelijk weer een armoedeval te creëeren, dan zul je toch uitkomen op een systeem met toeslagen die geleidelijk aan afnemen afhankelijk van het inkomensniveau.
Zoals een nieuwe gas/elektra toeslag.
pi_205470399
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:16 schreef riemomdoen het volgende:

[..]
Zoals een nieuwe gas/elektra toeslag.
Asjeblieft niet zeg :')
Omhoog met die minimumlonen en weg met alle toeslagen, als je er zonder staatshulp niet van rond kan komen is het simpelweg te laag.
pi_205470413
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:20 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Asjeblieft niet zeg :')
Omhoog met die minimumlonen en weg met alle toeslagen, als je zonder staatshulp niet rond kan komen is het simpelweg te laag.
Precies, het lage minimumloon is een veredelde subsidiëring van werkgevers.
  woensdag 27 juli 2022 @ 12:26:15 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205470445
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ze hadden dat geld dan beter kunnen inzetten op belastingverlaging want nu vloeit het geld vanuit de staatskas naar de leveranciers zoals Shell en de Franse Essent plus de al veel te rijke olie sjiek
Samenleving wint er niks mee, alleen korte tijd iets goedkoper autorijden en een overheid die minder geld uitgeeft aan voor voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg
Huh? Dat is de typische NLse gedachtegang.
Ze dwingen dus oliebedrijven lagere omzetten en winsten te maken, maar toch vloeit het naar de oliebedrijven?

Hoe dan? Heb je de post wel gelezen?
1947-2016
  woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:52 #289
3542 Gia
User under construction
pi_205470455
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Wat valt er allemaal onder overige lasten? Verzekeringen zijn zo duur niet. Daarnaast staat er ook nog een potje reserveringen, boodschappen is een aparte post en sociale participatie ook. Dus vraag ik me af wat er dan onder die overige lasten valt? Behalve verzekeringen een hoop overbodige luxe, vermoed ik.
pi_205470488
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Huh? Dat is de typische NLse gedachtegang.
Ze dwingen dus oliebedrijven lagere omzetten en winsten te maken, maar toch vloeit het naar de oliebedrijven?

Hoe dan? Heb je de post wel gelezen?
Ik had 67% van de citaten gelezen (dus een ruime meerderheid en afgerond 100%) en die tweede citaat leek een herhaling van zetten. Dan nog is dit geweldig nieuws voor de oliesjeiks en producerende bedrijven in het middenoosten

Derde citaat lijkt fantastisch nieuws, ik ben er jaloers op. Ik hoop dat Frankrijk zich daarmee niet in de voet schiet
pi_205470504
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat valt er allemaal onder overige lasten? Verzekeringen zijn zo duur niet. Daarnaast staat er ook nog een potje reserveringen, boodschappen is een aparte post en sociale participatie ook. Dus vraag ik me af wat er dan onder die overige lasten valt? Behalve verzekeringen een hoop overbodige luxe, vermoed ik.
Omdat deze groep mensen in de praktijk toch rond komen zijn die bedragen ook te hoog zoals alle bedragen bij het nibud schromelijk worden overdreven.
pi_205470567
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Of zorgen dat het verschil bruto-netto minder groot is. De oorzaak van dat grote verschil....de subsidies, toeslagen en uitkeringen, die uit de loonbelastingen worden gefinancierd.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 27-07-2022 14:51:16 ]
  woensdag 27 juli 2022 @ 12:43:31 #293
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205470600
quote:
[..]
[..]
[..]
Dit is absoluut geen goeie ontwikkeling hoor.. de overheid moet zich er niet mee bemoeien.

De voorgaande 2 jaren was het spot goedkoop en verloren ze veel geld, dan komt er toch ook geen 20 cent bij?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205470614
quote:
[..]
[..]
[..]
het vergroten van de inflatie vind ik toch niet iets wat je van overheden zou mogen verwachten.
Wat je wel van overheden mag verwachten is het inzicht om in te zien dat er inflatie aan komt en daarop handelen door het aanbod te vergroten.
pi_205470641
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:43 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Dit is absoluut geen goeie ontwikkeling hoor.. de overheid moet zich er niet mee bemoeien.

De voorgaande 2 jaren was het spot goedkoop en verloren ze veel geld, dan komt er toch ook geen 20 cent bij?
dat hadden ze eigenlijk wel moeten doen, want dan was de vraag niet zo groot geweest en dus de huidige inflatie lager.
pi_205473212
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Of zorgen dat het verschil bruto-netto minder groot is. De oorzaak van dat grote verschil....de subsidies, toeslagen en uitkeringen, die uit de loonbelastingen worden gefinancierd.
Valt wel mee, uiteindelijk is dat hele circus progressief. Problematischer is eerder dat zaken als btw vrij regressief zijn.
  woensdag 27 juli 2022 @ 19:11:52 #297
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205474093
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het vergroten van de inflatie vind ik toch niet iets wat je van overheden zou mogen verwachten.
Wat je wel van overheden mag verwachten is het inzicht om in te zien dat er inflatie aan komt en daarop handelen door het aanbod te vergroten.
Prijzen worden juist gedrukt op die manier
1947-2016
  woensdag 27 juli 2022 @ 19:12:46 #298
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205474106
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:43 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Daarom wordt die exhorbitante accijns in NL ook volledig te niet gedaan, toch?

...toch?
1947-2016
  woensdag 27 juli 2022 @ 19:13:53 #299
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205474115
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit.
Houdt nog een hele hoop hele kostbare ambtenaren bezig ook.
Kan goedkoper zou je denken.
1947-2016
pi_205474357
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 19:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Prijzen worden juist gedrukt op die manier
klopt door het aanbod te vergroten worden de prijzen gedrukt
  woensdag 27 juli 2022 @ 20:23:10 #301
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205474796
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 19:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Klopt helemaal. Daarom wordt die exhorbitante accijns in NL ook volledig te niet gedaan, toch?

...toch?
Hoe bedoel je?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')