abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juli 2022 @ 10:03:32 #1
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205440725
Een op de drie huishoudens worstelt met het huishoudboekje, waarschuwt budgetinstituut Nibud. De uitgaven voor wonen, boodschappen en vervoer zijn zo hard gestegen dat het menig huishouden niet meer lukt om alle rekeningen te betalen.

Niet alleen lage inkomens, maar ook huishoudens met een inkomen boven modaal komen inmiddels in de gevarenzone doordat hun huishoudelijke uitgaven stijgen.

Energiekosten torenhoog
Dat heeft vooral te maken met de energierekening. Een gezin met een inkomen van twee keer modaal is nu 188 euro duurder uit vergeleken met januari vorig jaar, blijk uit een berekening van het Nibud. Die stijging komt grotendeels door de energiekosten die (bij gelijkblijvend verbruik) met 128 euro zijn gestegen. De boodschappen zijn voor dit gezin circa 55 duurder geworden.

Een alleenstaande met een bijstandsuitkering, wonend in een niet-energiezuinige woning, ziet zijn energierekening verdubbelen naar bijna 200 euro. In de supermarkt is deze alleenstaande per maand 30 euro meer kwijt.

Vaste lasten
Idealiter is een huishouden volgens het Nibud niet meer dan de helft van het inkomen kwijt aan de vaste lasten. Als meer dan 70 procent van het inkomen hier maandelijks aan opgaat, dan blijft er nauwelijks geld over voor onverwachtse uitgaven, zorgkosten of het opbouwen van een buffer.

"De financiële stress die hen dit geeft is enorm", waarschuwt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. "We zouden graag zien dat deze stress van de keukentafel naar de bestuurstafel gaat, omdat mensen dit niet meer zelf kunnen oplossen."

Volgens Vliegenthart is de huidige energiecompensatie niet genoeg om met name de de lagere inkomensgroepen uit de brand te helpen. Het Nibud pleit voor een sociaal tarief op energie of de invoer van een maximumbedrag op de energierekening.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ekening-boodschappen

[ Bericht 0% gewijzigd door Rode_Wijn op 24-07-2022 10:46:03 ]
pi_205440776
Deel 2?
Plaats hier uw advertentie
pi_205440824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:14 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Waar ga je dat van betalen dan?
Dat is van latere zorg.
pi_205440835
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is van latere zorg.
:|W
Ga lekker experimenteren met je eigen huishouden.
Plaats hier uw advertentie
pi_205440877
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is van latere zorg.
Lijkt mij toch eerder een primair aandachtspunt.
Je stuurt een land en samenleving aardig de afgrond in wanneer je begint aan een project wat honderden miljarden kost en waarvoor geen financiële onderbouwing is.
pi_205440898
Zou die huishoudboekjes wel eens willen zien :)
  zondag 24 juli 2022 @ 10:59:29 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_205441040
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:33 schreef tim020hoorn het volgende:
Ik ken niemand met een huishoudboekje, op Annemarie van Gaal na.
pindazakje
  zondag 24 juli 2022 @ 11:05:29 #8
500074 Rode_Wijn
pi_205441058
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je stuurt een land en samenleving aardig de afgrond in wanneer je begint aan een project wat honderden miljarden kost en waarvoor geen financiële onderbouwing is.
Ik vind die hele motivatie niet valide. Los van betaalbaarheid. Betaalbaarheid, daar valt een mouw aan te passen. Wel vooraf regelen uiteraard. Niet 'later maar zien'.

Dan nu de motivatie. Die user stelt een basisinkomen te willen 'omdat je dan niets meer hoeft te doen'. Nee daar is het niet voor bedoeld. Los van dat inflatie gaat interfereren, is het idee van een basisinkomen dat je net genoeg zekerheid hebt om niet iets te moeten doen wat niet ligt. Dus werken om te overleven. Het mechanisme zou in theorie zodanig opgebouwd kunnen worden dat men gaat doen 'waar ze voor geboren zijn'. Aanspreken dus van intrinsieke motivatie. En derhalve het werk ook veel beter doen, omdat ze de hele dag bezig zijn met iets waar ze die intrinsieke motivatie voor voelen.

In zo'n wereld is een bijstandsuitkering en ww niet nodig. Daar betaal je dan bijvoorbeeld het basisinkomen van. Maar zoals aangegeven is de financiële discussie niet de kern. Of dat zou het althans niet moeten zijn. Het gaat wat mij betreft om een beter soort samenleving waar men zich veel prettiger in beweegt.
pi_205441060
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik ken niemand met een huishoudboekje, op Annemarie van Gaal na.
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.
  zondag 24 juli 2022 @ 11:08:10 #10
500074 Rode_Wijn
pi_205441073
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:05 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.
Als dit er enorm veel waren, was de topictitel anders geweest
pi_205441201
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zoals het tegenwoordig gaat, gaan we toch ook de afgrond in? Iedere sector heeft klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren, terwijl de bestuurders van het land meer dan een basisinkomen hebben.
pi_205441274
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:08 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Als dit er enorm veel waren, was de topictitel anders geweest
1% van 8 miljoen huishoudens vind ik enorm veel als ik die allemaal zou kennen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205441281
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:05 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
Ik ken niemand die dat in ieder geval niet heeft
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205441284
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:33 schreef tim020hoorn het volgende:
Niet zo bijzonder hoor die huishoudboekjes, tenminste bij mij, vaste lasten en boodschappen, en nee ik rook nier, drink amper alcohol en heb geen auto, maar ik zit ook niet echt in de probleemgroep ondanks mijn dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering heb kan ik rond komen en zit ik niet echt in de problemen maar boodschappen doen is niet plezierig meer, het is belachelijk duur geworden en als je een keer wat leuks wil doen wat ieder mens toch een keer nodig heeft dan wordt het best moeilijk want alles is gewoon duur
pi_205441289
De meeste sectoren hebben momenteel helemaal geen klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren.

Juist het tegenovergestelde: er is goed te verdienen, maar we hebben niet genoeg handjes om de winst te maximaliseren. Indirect is dat gewoon simpelweg toegeven dat lonen significant omhoog kunnen, want er is met het huidige loon/prijspeil meer vraag dan aanbod. Een kleine stijgen van productprijs om betere lonen mee te betalen kan momenteel in veel sectoren prima uit.
  zondag 24 juli 2022 @ 11:52:53 #16
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205441374
Is wel goed voor het klimaat dat mensen steeds minder goed kunnen rondkomen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205441389
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De meeste sectoren hebben momenteel helemaal geen klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren.
De meeste sectoren lopen toch te klagen dat de energie en brandstof voor het vervoer en de boodschappen fors duurder zijn geworden?
  zondag 24 juli 2022 @ 12:22:44 #18
500074 Rode_Wijn
pi_205441616
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
1% van 8 miljoen huishoudens vind ik enorm veel als ik die allemaal zou kennen.
Dat is dan een perspectiefkwestie. Ik zou bij 'enorm veel' denken aan 80% ofzo.
pi_205441669
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Is wel goed voor het klimaat dat mensen steeds minder goed kunnen rondkomen.
Langer met een oude auto rond blijven rijden, als de auto toch versleten is vervangen door een goedkope 2e hands brandstofauto omdat elektrisch nog te duur is, oude wasmachine van de kringloopwinkel, geen geld om te investeren in besparingsmaatregelen zoals een warmtepomp...
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 24 juli 2022 @ 12:38:49 #20
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205441730
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:31 schreef Resistor het volgende:

[..]
Langer met een oude auto rond blijven rijden, als de auto toch versleten is vervangen door een goedkope 2e hands brandstofauto omdat elektrisch nog te duur is, oude wasmachine van de kringloopwinkel, geen geld om te investeren in besparingsmaatregelen zoals een warmtepomp...
Minder consumenten uitgaven is minder co2, minder vakantie, minder voedsel en energie consumptie.

Duurzame vervangingsinvesteringen kunnen met fiscale prikkels gewoon afgedwongen worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205441748
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:40 schreef Ivo1985 het volgende:

Juist het tegenovergestelde: er is goed te verdienen, maar we hebben niet genoeg handjes om de winst te maximaliseren. Indirect is dat gewoon simpelweg toegeven dat lonen significant omhoog kunnen, want er is met het huidige loon/prijspeil meer vraag dan aanbod. Een kleine stijgen van productprijs om betere lonen mee te betalen kan momenteel in veel sectoren prima uit.
Niet vreemd, omdat vooral het bedrijfsleven optimaal geprofiteerd heeft van gratis ECB geld, wacht even een halfjaartje af en kijk dan hoe het er voor staat. Of vraag het eens wat ondernemers die hard geraakt zijn tijdens de Covid Lockdowns.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205441784
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:55 schreef torentje het volgende:

[..]
De meeste sectoren lopen toch te klagen dat de energie en brandstof voor het vervoer en de boodschappen fors duurder zijn geworden?
dat zijn dan ook geen echte ondernemers, want die rekenen gewoon alles door aan de klant. Aangezien winst een percentage is, gaat hun winst dan ook nog omhoog in absolute euro's
  zondag 24 juli 2022 @ 13:00:11 #23
3542 Gia
User under construction
pi_205441870
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:03 schreef Rode_Wijn het volgende:

Een gezin met een inkomen van twee keer modaal is nu 188 euro duurder uit vergeleken met januari vorig jaar, blijk uit een berekening van het Nibud. Die stijging komt grotendeels door de energiekosten die (bij gelijkblijvend verbruik) met 128 euro zijn gestegen. De boodschappen zijn voor dit gezin circa 55 duurder geworden.

5000 netto per maand en dan een stijging van vaste lasten van 128 euro niet aankunnen?
Sorry, dan doe je toch iets verkeerd. Misschien te duur wonen?
  zondag 24 juli 2022 @ 13:02:51 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205441890
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Minder consumenten uitgaven is minder co2, minder vakantie, minder voedsel en energie consumptie.

Duurzame vervangingsinvesteringen kunnen met fiscale prikkels gewoon afgedwongen worden.
Dat is hoe volksvertegenwoordiging moet werken idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205442098
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat zijn dan ook geen echte ondernemers, want die rekenen gewoon alles door aan de klant. Aangezien winst een percentage is, gaat hun winst dan ook nog omhoog in absolute euro's
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.

Zo zag je bij de jumbo lege schappen omdat Jumbo niet akkoord ging met gestegen prijzen.
pi_205442271
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.

Zo zag je bij de jumbo lege schappen omdat Jumbo niet akkoord ging met gestegen prijzen.
Alleen de ondernemers die grote risico's nemen klagen daarover. Die verkopen nu, terwijl ze voor die deal geen voorraad hebben en ook nog geen goede afspraken met hun toeleveranciers.
pi_205442291
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Alleen de ondernemers die grote risico's nemen klagen daarover. Die verkopen nu, terwijl ze voor die deal geen voorraad hebben en ook nog geen goede afspraken met hun toeleveranciers.
Geen goede afspraken? Je bent knap stellig
pi_205442373
quote:
10s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Geen goede afspraken? Je bent knap stellig
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.
Zodra een grote offerte opdracht was, kochten we direct het gros van het materiaal in. Hetzij door het te laten leveren en op te slaan hetzij middels termijn-orders waarbij je dus simpelweg de prijs betaalt die op dat moment geldt (met kleine toeslag tbv opslaan van het materiaal door de leverancier). Het maakt dan financieel niet meer uit dat je het werk vaak pas maanden later uitvoert.

Ja, direct bij opdracht inkopen en opslaan kost ook een beetje geld. Met de prijsstijgingen die sinds Corona gaande zijn is dat echter peanuts vergeleken de risico's die je loopt door niet tijdig in te kopen.
pi_205442413
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.
Zodra een grote offerte opdracht was, kochten we direct het gros van het materiaal in. Hetzij door het te laten leveren en op te slaan hetzij middels termijn-orders waarbij je dus simpelweg de prijs betaalt die op dat moment geldt (met kleine toeslag tbv opslaan van het materiaal door de leverancier). Het maakt dan financieel niet meer uit dat je het werk vaak pas maanden later uitvoert.

Ja, direct bij opdracht inkopen en opslaan kost ook een beetje geld. Met de prijsstijgingen die sinds Corona gaande zijn is dat echter peanuts vergeleken de risico's die je loopt door niet tijdig in te kopen.
en dus kan de leverancier de snel gestegen prijzen niet aan jullie doorbelasten, dus dat zijn geen goede ondernemers (jouw woorden)
pi_205442856
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

dan moet je die afspraken maar niet maken en jumbo mag dit prima kiezen. Als zij vinden dat de prijs te hoog is dan kopen zij dat niet in. Dat is alleen maar goed, want dat dempt de inflatie.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat bedrijven eenzijdig prijsafspraken niet nakomen. Naar de rechter gaat toch bijna niemand. Klanten hebben ook geen keuze om ergens anders heen te gaan, want die andere zitten vol tot 2030.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')