Lijkt mij toch eerder een primair aandachtspunt.quote:
Ik ken niemand met een huishoudboekje, op Annemarie van Gaal na.quote:Op zondag 24 juli 2022 10:33 schreef tim020hoorn het volgende:
Zou die huishoudboekjes wel eens willen zien
Ik vind die hele motivatie niet valide. Los van betaalbaarheid. Betaalbaarheid, daar valt een mouw aan te passen. Wel vooraf regelen uiteraard. Niet 'later maar zien'.quote:Op zondag 24 juli 2022 10:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Lijkt mij toch eerder een primair aandachtspunt.
Je stuurt een land en samenleving aardig de afgrond in wanneer je begint aan een project wat honderden miljarden kost en waarvoor geen financiële onderbouwing is.
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.quote:Op zondag 24 juli 2022 10:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik ken niemand met een huishoudboekje, op Annemarie van Gaal na.
Als dit er enorm veel waren, was de topictitel anders geweestquote:Op zondag 24 juli 2022 11:05 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.
Zoals het tegenwoordig gaat, gaan we toch ook de afgrond in? Iedere sector heeft klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren, terwijl de bestuurders van het land meer dan een basisinkomen hebben.quote:Op zondag 24 juli 2022 10:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Lijkt mij toch eerder een primair aandachtspunt.
Je stuurt een land en samenleving aardig de afgrond in wanneer je begint aan een project wat honderden miljarden kost en waarvoor geen financiële onderbouwing is.
1% van 8 miljoen huishoudens vind ik enorm veel als ik die allemaal zou kennen.quote:Op zondag 24 juli 2022 11:08 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Als dit er enorm veel waren, was de topictitel anders geweest
Ik ken niemand die dat in ieder geval niet heeftquote:Op zondag 24 juli 2022 11:05 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
ik ken er enorm veel, of het nou een echt boekje is of een excel file of wat dan ook. Weten wat er binnenkomt en uitgaat en daar op anticiperen is gezond.
Niet zo bijzonder hoor die huishoudboekjes, tenminste bij mij, vaste lasten en boodschappen, en nee ik rook nier, drink amper alcohol en heb geen auto, maar ik zit ook niet echt in de probleemgroep ondanks mijn dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering heb kan ik rond komen en zit ik niet echt in de problemen maar boodschappen doen is niet plezierig meer, het is belachelijk duur geworden en als je een keer wat leuks wil doen wat ieder mens toch een keer nodig heeft dan wordt het best moeilijk want alles is gewoon duurquote:Op zondag 24 juli 2022 10:33 schreef tim020hoorn het volgende:
Zou die huishoudboekjes wel eens willen zien
De meeste sectoren lopen toch te klagen dat de energie en brandstof voor het vervoer en de boodschappen fors duurder zijn geworden?quote:Op zondag 24 juli 2022 11:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De meeste sectoren hebben momenteel helemaal geen klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren.
Dat is dan een perspectiefkwestie. Ik zou bij 'enorm veel' denken aan 80% ofzo.quote:Op zondag 24 juli 2022 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1% van 8 miljoen huishoudens vind ik enorm veel als ik die allemaal zou kennen.
Langer met een oude auto rond blijven rijden, als de auto toch versleten is vervangen door een goedkope 2e hands brandstofauto omdat elektrisch nog te duur is, oude wasmachine van de kringloopwinkel, geen geld om te investeren in besparingsmaatregelen zoals een warmtepomp...quote:Op zondag 24 juli 2022 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Is wel goed voor het klimaat dat mensen steeds minder goed kunnen rondkomen.
Minder consumenten uitgaven is minder co2, minder vakantie, minder voedsel en energie consumptie.quote:Op zondag 24 juli 2022 12:31 schreef Resistor het volgende:
[..]
Langer met een oude auto rond blijven rijden, als de auto toch versleten is vervangen door een goedkope 2e hands brandstofauto omdat elektrisch nog te duur is, oude wasmachine van de kringloopwinkel, geen geld om te investeren in besparingsmaatregelen zoals een warmtepomp...
Niet vreemd, omdat vooral het bedrijfsleven optimaal geprofiteerd heeft van gratis ECB geld, wacht even een halfjaartje af en kijk dan hoe het er voor staat. Of vraag het eens wat ondernemers die hard geraakt zijn tijdens de Covid Lockdowns.quote:Op zondag 24 juli 2022 11:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De meeste sectoren hebben momenteel helemaal geen klachten over de financiële situatie waarin zij verkeren.
Juist het tegenovergestelde: er is goed te verdienen, maar we hebben niet genoeg handjes om de winst te maximaliseren. Indirect is dat gewoon simpelweg toegeven dat lonen significant omhoog kunnen, want er is met het huidige loon/prijspeil meer vraag dan aanbod. Een kleine stijgen van productprijs om betere lonen mee te betalen kan momenteel in veel sectoren prima uit.
dat zijn dan ook geen echte ondernemers, want die rekenen gewoon alles door aan de klant. Aangezien winst een percentage is, gaat hun winst dan ook nog omhoog in absolute euro'squote:Op zondag 24 juli 2022 11:55 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste sectoren lopen toch te klagen dat de energie en brandstof voor het vervoer en de boodschappen fors duurder zijn geworden?
5000 netto per maand en dan een stijging van vaste lasten van 128 euro niet aankunnen?quote:Op zondag 24 juli 2022 10:03 schreef Rode_Wijn het volgende:
Een gezin met een inkomen van twee keer modaal is nu 188 euro duurder uit vergeleken met januari vorig jaar, blijk uit een berekening van het Nibud. Die stijging komt grotendeels door de energiekosten die (bij gelijkblijvend verbruik) met 128 euro zijn gestegen. De boodschappen zijn voor dit gezin circa 55 duurder geworden.
Dat is hoe volksvertegenwoordiging moet werken idd.quote:Op zondag 24 juli 2022 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Minder consumenten uitgaven is minder co2, minder vakantie, minder voedsel en energie consumptie.
Duurzame vervangingsinvesteringen kunnen met fiscale prikkels gewoon afgedwongen worden.
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.quote:Op zondag 24 juli 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat zijn dan ook geen echte ondernemers, want die rekenen gewoon alles door aan de klant. Aangezien winst een percentage is, gaat hun winst dan ook nog omhoog in absolute euro's
Alleen de ondernemers die grote risico's nemen klagen daarover. Die verkopen nu, terwijl ze voor die deal geen voorraad hebben en ook nog geen goede afspraken met hun toeleveranciers.quote:Op zondag 24 juli 2022 13:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.
Zo zag je bij de jumbo lege schappen omdat Jumbo niet akkoord ging met gestegen prijzen.
Geen goede afspraken? Je bent knap stelligquote:Op zondag 24 juli 2022 13:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alleen de ondernemers die grote risico's nemen klagen daarover. Die verkopen nu, terwijl ze voor die deal geen voorraad hebben en ook nog geen goede afspraken met hun toeleveranciers.
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.quote:Op zondag 24 juli 2022 13:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Geen goede afspraken? Je bent knap stellig
en dus kan de leverancier de snel gestegen prijzen niet aan jullie doorbelasten, dus dat zijn geen goede ondernemers (jouw woorden)quote:Op zondag 24 juli 2022 14:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.
Zodra een grote offerte opdracht was, kochten we direct het gros van het materiaal in. Hetzij door het te laten leveren en op te slaan hetzij middels termijn-orders waarbij je dus simpelweg de prijs betaalt die op dat moment geldt (met kleine toeslag tbv opslaan van het materiaal door de leverancier). Het maakt dan financieel niet meer uit dat je het werk vaak pas maanden later uitvoert.
Ja, direct bij opdracht inkopen en opslaan kost ook een beetje geld. Met de prijsstijgingen die sinds Corona gaande zijn is dat echter peanuts vergeleken de risico's die je loopt door niet tijdig in te kopen.
dan moet je die afspraken maar niet maken en jumbo mag dit prima kiezen. Als zij vinden dat de prijs te hoog is dan kopen zij dat niet in. Dat is alleen maar goed, want dat dempt de inflatie.quote:Op zondag 24 juli 2022 13:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik weet niet aan welke sectoren jij denkt maar snel oplopende kosten kunnen niet zo vaak direct doorbelast worden. Opdrachten/contractafspraken zijn enkele maanden tot jaren oud.
Zo zag je bij de jumbo lege schappen omdat Jumbo niet akkoord ging met gestegen prijzen.
dat hoeft dan ook niet, want die zijn al gekocht en geleverd?quote:Op zondag 24 juli 2022 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
en dus kan de leverancier de snel gestegen prijzen niet aan jullie doorbelasten, dus dat zijn geen goede ondernemers (jouw woorden)
Die leverancier kan op zijn beurt weer tijdig bij de fabrikant of bij de grondstoffen-leveranciers inkopen om de prijsstijgingen op de artikelen van onze termijn-order voor te zijn. T is echt niet zo moeilijk. Alleen wel een andere manier van ondernemen dan in een periode met nauwelijks prijsfluctuaties.quote:Op zondag 24 juli 2022 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
en dus kan de leverancier de snel gestegen prijzen niet aan jullie doorbelasten, dus dat zijn geen goede ondernemers (jouw woorden)
Denk dat het anders is voor deze inkomens. Beseffen dat je niet zomaar overal je geld meer aan uit kunt geven, maar op moet gaan letten kan wel een vervelend besef zijn. Je moet inboeten op je gewenste kwaliteit van leven. De bomen reikten tot de hemel, nu niet meer.quote:Op zondag 24 juli 2022 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
5000 netto per maand en dan een stijging van vaste lasten van 128 euro niet aankunnen?
Sorry, dan doe je toch iets verkeerd. Misschien te duur wonen?
in plaats van just in time economie is het nu een voorraad economie aan het worden. Dat is wel een omschakeling, alleen al om opslagplek te hebben. Veel bedrijven hebben dat niet, maar ze hebben wel tijd genoeg gehad om dat te regelen.quote:Op zondag 24 juli 2022 14:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die leverancier kan op zijn beurt weer tijdig bij de fabrikant of bij de grondstoffen-leveranciers inkopen om de prijsstijgingen op de artikelen van onze termijn-order voor te zijn. T is echt niet zo moeilijk. Alleen wel een andere manier van ondernemen dan in een periode met nauwelijks prijsfluctuaties.
Iets meer dan 4000 nettoquote:Op zondag 24 juli 2022 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
5000 netto per maand en dan een stijging van vaste lasten van 128 euro niet aankunnen?
https://www.blgwonen.nl/o(...)koopwoningmarkt.htmlquote:Sorry, dan doe je toch iets verkeerd. Misschien te duur wonen?
Ok. Kan jij je voorstellen dat er bedrijven zijn waar er een meer dan een dag zit tussen verkoop en levering? Bijvoorbeeld een bouwbedrijfquote:Op zondag 24 juli 2022 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat hoeft dan ook niet, want die zijn al gekocht en geleverd?
Een vaste prijs afspraak waarin componenten zitten die je niet kan afdekken snap ik inderdaad niet.quote:Op zondag 24 juli 2022 15:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok. Kan jij je voorstellen dat er bedrijven zijn waar er een meer dan een dag zit tussen verkoop en levering? Bijvoorbeeld een bouwbedrijf
Überhaupt bedrijven die afspraken maken die een bepaalde periode beslaat?
Wij hebben bij paar bedrijven meerjarige afspraken over onder andere volume en bepaalde gas en olie prijzen. Blijkbaar zijn wij en toeleveranciers geen goede ondernemers. Kan iemand zoals jou wellicht het verschil makenquote:Op zondag 24 juli 2022 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een vaste prijs afspraak waarin componenten zitten die je niet kan afdekken snap ik inderdaad niet.
In de TT staat 'nauwelijks nog rond kunnen komen'. Da's heel wat anders dan nog maar 1x per jaar op vakantie kunnen of zelf koken i.p.v. 3x in de week thuisbezorgd bellen.quote:Op zondag 24 juli 2022 15:00 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Denk dat het anders is voor deze inkomens. Beseffen dat je niet zomaar overal je geld meer aan uit kunt geven, maar op moet gaan letten kan wel een vervelend besef zijn. Je moet inboeten op je gewenste kwaliteit van leven. De bomen reikten tot de hemel, nu niet meer.
Modaal is 2500 netto volgens:quote:
Valt het kunnen vinden van een koopwoning in de gemeente naar keuze ook al onder rond kunnen komen?quote:
Ja, dan leef je toch op grote voet. Datjee het merkt ok, maar niet aankunnen?quote:Op zondag 24 juli 2022 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry, dan doe je toch iets verkeerd. Misschien te duur wonen?
De verdeling is natuurlijk nooit 50/50. Als de ene 60.000 per jaar pakt en de andere 16000 dan verdien je samen 2x modaal maar hou je geen 5000 netto over.quote:Op zondag 24 juli 2022 16:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Modaal is 2500 netto volgens:
https://www.cosmopolitan.(...)omen-2022-nederland/
[..]
Valt het kunnen vinden van een koopwoning in de gemeente naar keuze ook al onder rond kunnen komen?
Als 2x modaal geen koophuis kan vinden, zitten ze nu wrs te huren? En dan nog niet rond kunnen komen?
Met een hoger inkomen zijn de lasten vaak ook hoger. Dan kan het nog steeds zijn dat je met een paar honderd euro extra aan uitgaven per maand in de problemen komt. Duurdere hypotheek, duurdere auto etc. Dat vergt een omschakeling om echt te gaan besparen, maar wel een die (waarschijnlijk) makkelijker te maken is dan met een lager inkomen.quote:Op zondag 24 juli 2022 15:55 schreef Gia het volgende:
[..]
In de TT staat 'nauwelijks nog rond kunnen komen'. Da's heel wat anders dan nog maar 1x per jaar op vakantie kunnen of zelf koken i.p.v. 3x in de week thuisbezorgd bellen.
Tja, das het gevolg van leefstijl-inflatie in de vorm van jezelf tot de nek volhangen met maandelijkse verplichtingen.quote:Op zondag 24 juli 2022 16:45 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Met een hoger inkomen zijn de lasten vaak ook hoger. Dan kan het nog steeds zijn dat je met een paar honderd euro extra aan uitgaven per maand in de problemen komt. Duurdere hypotheek, duurdere auto etc. Dat vergt een omschakeling om echt te gaan besparen, maar wel een die (waarschijnlijk) makkelijker te maken is dan met een lager inkomen.
Ik heb er zelf geen last van hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar het private lease voorbeeld is wel een treffende inderdaad, massaal gekozen in tijden dat het economisch goed ging. Nu zitten een heleboel mensen vast aan een auto die honderden euro's per maand duurder is dan ze eigenlijk comfortabel kwijt kunnen.quote:Op zondag 24 juli 2022 17:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tja, das het gevolg van leefstijl-inflatie in de vorm van jezelf tot de nek volhangen met maandelijkse verplichtingen.
Een mooie auto voor de minstwerkende partner in private lease is leuk als je een hoge cashflow hebt, maar een blok aan het been als het financieel even wat minder voorspoedig gaat. Heb je die leuke auto met spaargeld gekocht, dan betekent de financiële tegenwind alléén dat je (tijdelijk) wat minder opzij kan zetten voor de volgende mooie auto. En dan wordt het een keuze tussen wat langer doorrijden met deze wagen, of de volgende wagen een minder hip en voordeliger model kiezen.
Je weet dat naarmate je meer verdient er over het deel wat je meer verdient je steeds mee belastingen en sociale lasten af draagt? Als je van modaal naar twee keer modaal gaat, dan verdien je netto niet ineens 2 keer zoveel, was dat maar waar.quote:Op zondag 24 juli 2022 16:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Modaal is 2500 netto volgens:
https://www.cosmopolitan.(...)omen-2022-nederland/
Je zei te duur wonen, ik wijs je er op dat het erg lastig is voor mensen tot 2 keer modaal nog een huis te vinden, laat staan een betaalbaar huis. En met 2 keer modaal huren ben je op vrije sector aangewezen, enig idee wat daar huren kost?quote:Valt het kunnen vinden van een koopwoning in de gemeente naar keuze ook al onder rond kunnen komen?
Als 2x modaal geen koophuis kan vinden, zitten ze nu wrs te huren? En dan nog niet rond kunnen komen?
Met twee keer modaal moet het mogelijk zijn om een woning van rond de 4 ton te kopen. Nee, daar heb je in het grootste deel van Nederland geen villa voor en op de meest gewilde locaties ook geen gezinswoning. Maar voor dat bedrag koop je toch echt een prima dak boven je hoofd.quote:Op zondag 24 juli 2022 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je zei te duur wonen, ik wijs je er op dat het erg lastig is voor mensen tot 2 keer modaal nog een huis te vinden, laat staan een betaalbaar huis. En met 2 keer modaal huren ben je op vrije sector aangewezen, enig idee wat daar huren kost?
nogmaals, 2 keer modaal is iets meer dan 4000 Netto.quote:Op zondag 24 juli 2022 17:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met twee keer modaal moet het mogelijk zijn om een woning van rond de 4 ton te kopen. Nee, daar heb je in het grootste deel van Nederland geen villa voor en op de meest gewilde locaties ook geen gezinswoning. Maar voor dat bedrag koop je toch echt een prima dak boven je hoofd.
En lukt dat gekochte dak boven je hoofd niet omdat je voor wat betreft het beschikbare budget te kieskeurig bent, dan kun in de vrije sector gaan huren voor inderdaad veel geld. 1500 euro per maand ofzo. Voor een huishouden met twee keer modaal en netto dus 4500-5000 euro aan inkomsten moet dat prima te betalen zijn.
Tenzij je natuurlijk in het hartje van een grote stad een woning met 180m² woonoppervlak en luxe afwerking verwacht. Ja dan ga je teleurgesteld zijn met je 2x modaal.
En dan moet je ook nog geen studieschuld hebben. Wat ook steeds meer een onwaarschijnlijkheid is.quote:Op zondag 24 juli 2022 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
nogmaals, 2 keer modaal is iets meer dan 4000 Netto.
je maximale hypotheek is rond de 380.000
Klopt wel, al hadden de mensen die het nu betreft hadden toch al (ongewild) een kleinere voetafdruk.quote:Op zondag 24 juli 2022 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Minder mensen is ook goed voor t klimaat. Dus als mensen zo weinig geld hebben dat ze geen eten meer kunnen betalen is dat positief...toch?quote:Op zondag 24 juli 2022 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Of andere schulden, zoals een lening of financiering van een autoquote:Op zondag 24 juli 2022 17:38 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
En dan moet je ook nog geen studieschuld hebben. Wat ook steeds meer een onwaarschijnlijkheid is.
is wel net zoiets als mensen met geld die klagen over wat ze hebbenquote:Op zondag 24 juli 2022 18:02 schreef hollandia02 het volgende:
Wat vooral vaak misgaat is dat mensen met weinig geld wel verwachten recht te hebben op veel onnodige dingen zoals een leuke auto en een iPhone 12. Hierdoor kom je natuurlijk vanzelf in de schulden.
Net als van die mensen die gaan klagen wat voor eten ze van de voedselbank KRIJGEN.
We hebben het hier over 1 op de 3 huishoudens, een veel breder probleem dat wat jij hier aangeeft. Een auto is zeker niet onnodig, wellicht voor jou, maar veel mensen hebben dat nodig om naar hun werk te komen of hun werk te doen.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:02 schreef hollandia02 het volgende:
Wat vooral vaak misgaat is dat mensen met weinig geld wel verwachten recht te hebben op veel onnodige dingen zoals een leuke auto en een iPhone 12. Hierdoor kom je natuurlijk vanzelf in de schulden.
Net als van die mensen die gaan klagen wat voor eten ze van de voedselbank KRIJGEN.
We hebben het hier over een groot deel bederfelijke waar, vaak vershandel die binnen enkele dagen op het bord moet liggen, wie denk je dat er aan het kortste eind gaat trekken?quote:Op zondag 24 juli 2022 14:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan moet je die afspraken maar niet maken en jumbo mag dit prima kiezen. Als zij vinden dat de prijs te hoog is dan kopen zij dat niet in. Dat is alleen maar goed, want dat dempt de inflatie.
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat bedrijven eenzijdig prijsafspraken niet nakomen. Naar de rechter gaat toch bijna niemand. Klanten hebben ook geen keuze om ergens anders heen te gaan, want die andere zitten vol tot 2030.
Meeste armen wonen in de stad en daar heb je sowieso geen auto nodig. Buiten dat is er ook een verschil in wat voor auto.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
We hebben het hier over 1 op de 3 huishoudens, een veel breder probleem dat wat jij hier aangeeft. Een auto is zeker niet onnodig, wellicht voor jou, maar veel mensen hebben dat nodig om naar hun werk te komen of hun werk te doen.
We hebben het over 1 op de 3 huishoudens, dat is meer dan "de armen"quote:Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Meeste armen wonen in de stad en daar heb je sowieso geen auto nodig. Buiten dat is er ook een verschil in wat voor auto.
Die 2x modaal hebben vaak ook 2 auto's: een luxe gezinswagen en een kleiner stadsautootje voor de vrouw.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
We hebben het over 1 op de 3 huishoudens, dat is meer dan "de armen"
Dan moet je de Nederlandse vlag op zijn kop hangen, dat helpt echt! Zo van:quote:Op zondag 24 juli 2022 21:56 schreef Bart.Messen het volgende:
Dat komt omdat de prijzen de pan uitrijzen. Alles is belachelijk duur geworden. Ik zou echt niet meer weten hoe ik over 10 jaar mijn dingen nog moet gaan betalen hoor.
Ja. Armoede. Wat is dat? Waar komt dat door?quote:Op zondag 24 juli 2022 09:11 schreef appreciate het volgende:
Je begon best leuk in dit topic, maar met dit zweverige gewauwel kunnen we natuurlijk niets. Het ging hier om armoede en kunnen rondkomen.
Het doel in het leven is dan geld verdienen. Of in de praktijk: je baas rijker maken. Je hebt dus geen recht op je eigen leven, als andere mensen daar geen voordeel van hebben. Je wordt hoogstens getolereerd.quote:Op zondag 24 juli 2022 09:52 schreef blomke het volgende:
1) Eigenlijk moet je over vooruit denken, dat je de problemen voorkomt en in ieder geval kunt tackelen,
2) Anderen kunnen niet het probleem van iemand persoonlijk oplossen. Dat vind ik het onbegrijpelijke achter die basisinkomen discussie: iemand werkt niet en heeft onvoldoende financiële middelen om voor zichzelf te zorgen; dan ga je een ander voor je laten werken. I.m.o. het paard achter de wagen spannen.
Houdt je mond eens met je sarcastische opmerkingen. Iedereen weet dat het zo is. De prijzen worden ook gewoon te duur. Dat is waarom veel huishoudens in de problemen komen.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:03 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dan moet je de Nederlandse vlag op zijn kop hangen, dat helpt echt! Zo van:
[ afbeelding ]
Rich dad, poor dad.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:10 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Houdt je mond eens met je sarcastische opmerkingen. Iedereen weet dat het zo is. De prijzen worden ook gewoon te duur. Dat is waarom veel huishoudens in de problemen komen.
Wat een bullshit. Er is gewoon minder werk dan 20 jaar geleden plus de eisen worden hoger.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Rich dad, poor dad.
De onderklasse plant zich teveel voort dan blijft het armoede probleem in stand. Dit land moet het voor de onrendabelen onaantrekkelijk maken om kinderen te nemen. Een kind nemen is nu teveel een jackpot voor deze groep.
Als je nu halfgeleiders (chipjes) nodig hebt om jouw product te maken, is de prijs vaak 1000% van die een paar jaar geleden, moet je er minimaal 10.000 bestellen en is de levertijd ruim een jaar.quote:Op zondag 24 juli 2022 14:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Goed: tot eind vorig jaar deed ik oa de inkoop bij de installateur waar ik werkte.
Zodra een grote offerte opdracht was, kochten we direct het gros van het materiaal in. Hetzij door het te laten leveren en op te slaan hetzij middels termijn-orders waarbij je dus simpelweg de prijs betaalt die op dat moment geldt (met kleine toeslag tbv opslaan van het materiaal door de leverancier). Het maakt dan financieel niet meer uit dat je het werk vaak pas maanden later uitvoert.
Ja, direct bij opdracht inkopen en opslaan kost ook een beetje geld. Met de prijsstijgingen die sinds Corona gaande zijn is dat echter peanuts vergeleken de risico's die je loopt door niet tijdig in te kopen.
Elke post van je in dit topic is gebaseerd op niet-onderbouwde aannames. Kun je het gewoon bij feiten houden ipv onderbuikgewauwel?quote:Op zondag 24 juli 2022 21:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Die 2x modaal hebben vaak ook 2 auto's: een luxe gezinswagen en een kleiner stadsautootje voor de vrouw.
Houdt je mond eens. Skip jij nou maar gewoon je volgende 10 toekomstige dates met random vrouwen daar zal je ze ook weer blij mee maken.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:13 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Dat is nog geen excuus om de lessen Nederlands te skippen.
Kinderen nemen een jackpot? In welk deel van Nedeland leveren kinderen netto geld op?quote:Op zondag 24 juli 2022 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Rich dad, poor dad.
De onderklasse plant zich teveel voort dan blijft het armoede probleem in stand. Dit land moet het voor de onrendabelen onaantrekkelijk maken om kinderen te nemen. Een kind nemen is nu teveel een jackpot voor deze groep.
Waarom zou ik met random vrouwen gaan daten?quote:Op zondag 24 juli 2022 22:19 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Houdt je mond eens. Skip jij nou maar gewoon je volgende 10 toekomstige dates met random vrouwen daar zal je ze ook weer blij mee maken.
De enige die hier loopt te wauwelen ben jij hier. Get over yourself.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:19 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Elke post van je in dit topic is gebaseerd op niet-onderbouwde aannames. Kun je het gewoon bij feiten houden ipv onderbuikgewauwel?
Wanneer was de laatste keer dat de wereld niet verging? Maak je niet druk.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:17 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Er is gewoon minder werk dan 20 jaar geleden plus de eisen worden hoger.
Het verschil tussen arm en rijk wordt ook steeds groter.
Dat is gewoon acociaal daar moet een einde aan komen.
En daarna graag weer de prijzen omlaag ook aub.
Jij bent acociaal in hoe je denkt.Mensen zoals jij hebben Nederland volledig naar de hoeren geholpen. En dit is nog maar het begin. Het ergste moet nog komen. En wat dan? Dan zal zelfs jij het moeilijk krijgen hier financieel. Maar dan is het al te laat.
Wat? In vrijwel elke sector zoeken ze mensen.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:17 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Er is gewoon minder werk dan 20 jaar geleden
In de bijstandsleef.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:20 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Kinderen nemen een jackpot? In welk deel van Nedeland leveren kinderen netto geld op?
Meldt*quote:Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wanneer was de laatste keer dat de wereld niet verging? Maak je niet druk.
Kom uit je bubbel, meld je aan voor een studie en ontwikkel je. Maak je onafhankelijk van derden (ergo;overheid) voor je inkomensvoorziening en leef een gelukkig leven.
Sorry, maar iemand die aantoonbaar uit zijn nek lult in gebrekkig Nederlands neem ik niet zo serieus. Maar doe gerust nog een poging.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
De enige die hier loopt te wauwelen ben jij hier. Get over yourself.
Welke sectoren dan? Alles wordt kapot bezuinigt.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat? In vrijwel elke sector zoeken ze mensen.
quote:Op zondag 24 juli 2022 22:23 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Welke sectoren dan? Alles wordt kapot bezuinigt.
Hahahaha er waren nog nooit zoveel vacatures tov het aantal werkzoekenden als nu.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:23 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Get over yourself. En ik doe geen enkele poging meer want je luisterd alleen maar naar jezelf narcist.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:22 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Sorry, maar iemand die aantoonbaar uit zijn nek lult in gebrekkig Nederlands neem ik niet zo serieus. Maar doe gerust nog een poging.
Veel leesplezierquote:Op zondag 24 juli 2022 22:23 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
In Nederland is niemand zelfvoorzienend. Je hebt iedere maand geld nodig om de dingen die je nodig hebt te betalen.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:21 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wanneer was de laatste keer dat de wereld niet verging? Maak je niet druk.
Kom uit je bubbel, meld je aan voor een studie en ontwikkel je. Maak je onafhankelijk van derden (ergo;overheid) voor je inkomensvoorziening en leef een gelukkig leven.
Luisterd? Serieus?quote:Op zondag 24 juli 2022 22:25 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Get over yourself. En ik doe geen enkele poging meer want je luisterd alleen maar naar jezelf narcist.
Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor. Ik ben nu druk bezig met werk.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:25 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Veel leesplezier
https://www.google.nl/sea(...)iw=414&bih=715&dpr=2
Luistert whatever fuck you miereneuker.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:26 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Luisterd? Serieus?
Moest je toetsenbord niet stiekem huilen?
stop dan met deze act en ga lekker verder met werken.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:26 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor. Ik ben nu druk bezig met werk.
Ik ga werken maar af en toe kom ik hier. Dat lijkt mij beter. Voor de rest heb jij daar niks over te zeggen meid.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:27 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
stop dan met deze act en ga lekker verder met werken.
quote:Op zondag 24 juli 2022 22:28 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Ik ga werken maar af en toe kom ik hier. Dat lijkt mij beter. Voor de rest heb jij daar niks over te zeggen meid.
https://www.volkskrant.nl(...)-per-maand~beea17aa/quote:Op zondag 24 juli 2022 22:24 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Oh ja? Reken maar eens uit dan als je zo stellig bent.
Dat is niet wat ik zeg. Maar goed, passief inkomen en zo zal je ook allemaal wel niks zeggen. Doe geen moeite verderquote:Op zondag 24 juli 2022 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In Nederland is niemand zelfvoorzienend. Je hebt iedere maand geld nodig om de dingen die je nodig hebt te betalen.
Als het om een ander gaat is het meldt. Als het om jezelf gaat is het meld.quote:
Als je geen geld hebt ga je in Nederland dood.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:40 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg. Maar goed, passief inkomen en zo zal je ook allemaal wel niks zeggen. Doe geen moeite verder
Nog niet. Maar wie weet.. misschien over 20 jaar wel.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt ga je in Nederland dood.
Doe geen moeite zei ik. Fijne avond.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt ga je in Nederland dood.
Je bedoelt: als je geen geld hebt, krijg je een uitkering. Want anders ga je dood. Uitkering = geld.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:41 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Nog niet. Maar wie weet.. misschien over 20 jaar wel.
Wie zegt dat je over 20 jaar nog een uitkering krijgt in Nederland meid?quote:Op zondag 24 juli 2022 22:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: als je geen geld hebt, krijg je een uitkering. Want anders ga je dood. Uitkering = geld.
Ja, zoals ik al zei: als je in Nederland geen geld hebt, ga je dood.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:44 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Wie zegt dat je over 20 jaar nog een uitkering krijgt in Nederland meid?
Een ander krijgt altijd een t, behalve als er je of jij achter het werkwoord staat.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:40 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Als het om een ander gaat is het meldt. Als het om jezelf gaat is het meld.
Precies. Zo simpel is dat. En ik zie het nog gebeuren hoor. Geloof me. Ik. zie. het. nog. gebeuren.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei: als je in Nederland geen geld hebt, ga je dood.
Helemaal niet.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:45 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Een ander krijgt altijd een t, behalve als er je of jij achter het werkwoord staat.
werk jij, fiets jij, gooi jij, luister je…
Anders beantwoordt je gewoon de vraag ipv deze nietszeggende lijst te posten.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:34 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-per-maand~beea17aa/
-Bijstand
-huursubsidie -> krijgt ze ook zonder kind
-zorgtoeslag -> krijgt ze ook zonder kind
-kinderbijslag
-kindgebondenbudget -> gezamenlijk met kinderbijslag niet kostendekkend
-Individuele inkomenstoeslag -> krijgt ze ook zonder kind
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen -> krijgt ze ook zonder kind
-gratis sport en muzieklessen van de gemeente -> Hoe levert dit geld op tov geen kind hebben?
-gratis zwemles van de gemeente -> Hoe levert dit geld op tov geen kind hebben?
-geen sollicitatieplicht ivm kinderen -> Hoe levert dit precies geld op?
-bijzondere bijstand om niet voor schooluitjes, ortho, boeken, fiets om naar school te kunnen etc. -> Hoe levert dit geld op tov geen kind hebben?
-energietoeslag -> Krijgt ze ook zonder kind
Een kale gehaktbal weet het beter.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:54 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Nooit de discussie aan gaan als je geen verstand hebt van het onderwerp..
Was het maar zo nietszeggend dan zouden ze zich misschien wat minder als konijnen voortplanten.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:53 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Anders beantwoordt je gewoon de vraag ipv deze nietszeggende lijst te posten.
Het enige wat er aan inkomsten bij komt zijn kinderbijslag en kindgebonden budget. Nou joehoe.
Ik heb je hele lijstje van commentaar voorzien. Al je andere punten leveren netto geen (extra) geld op tov geen kind hebben.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:55 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Was het maar zo nietszeggend dan zouden ze zich misschien wat minder als konijnen voortplanten.
Dat is niet het enige anders lees je mijn post eens goed. Nou joehoe.
Ik heb in ieder geval wél de basisschool afgemaakt.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:55 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Een kale gehaktbal weet het beter.
Jij denkt alleen in geld. Die mensen denken ook in geen sollicitatieplicht, minder verplichtingen vanuit de bijstand etc. etc. Maar goed je wilt het niet zien, ook prima. De bijstand en de daarmee gepaarde armoede is geen vicieuze cirkel volgens jou, wat jij wil.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:58 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ik heb je hele lijstje van commentaar voorzien. Al je andere punten leveren netto geen (extra) geld op tov geen kind hebben.
Ga jij maar wat oefenen met een pocket pussy meid.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:58 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
https://onzetaal.nl/taalloket/d-t-of-dt
Alsjeblieft, daar kun je een beetje leren en oefenen.
Ik ook. En de middelbare school.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:58 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ik heb in ieder geval wél de basisschool afgemaakt.
Bezuinigt met een tquote:Op zondag 24 juli 2022 22:23 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Aaaaah lekker.quote:Op zondag 24 juli 2022 23:39 schreef Viesdik het volgende:
[..]
nee.. te laat..
je verdient 20 stokslagen
Je ontwijkt de vraag. Ik vroeg in hoeverre kinderen netto geld opleveren en dan klopt jouw antwoord simpelweg niet.quote:Op zondag 24 juli 2022 23:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Jij denkt alleen in geld. Die mensen denken ook in geen sollicitatieplicht, minder verplichtingen vanuit de bijstand etc. etc. Maar goed je wilt het niet zien, ook prima. De bijstand en de daarmee gepaarde armoede is geen vicieuze cirkel volgens jou, wat jij wil.
Tja belachelijk hè, dat is de politiek van 2022, die trut heeft zich toch definitief kansloos gemaaktquote:Op maandag 25 juli 2022 00:14 schreef Viesdik het volgende:
En dan gaat de main lady van de vvd van de verdoemenis huilie huilie doen om het woordje tasjesdrager, wat vervolgens de white knite slapharken triggerd om het voor haar op te nemen.
Terwijl zij oprecht bloed aan hun handen hebben
Ja en gewoon even ergens een goedkope woning op de kop tikken, hoe moeilijk kan het zijn. Echt belachelijk dat mensen in te dure huizen blijven wonen, wat denken ze wel niet.quote:Op maandag 25 juli 2022 00:04 schreef BatWayne het volgende:
Moeite met rondkomen met modaal? Gewoon ander werk zoeken in de buurt waar je niet afhankelijk van een auto bent en een stap vooruit maken qua salaris.
Mega personeelstekort overal.
En de arme huishoudens wat minder roken en minder huisdieren nemen.
Excel maken met inkomsten en vaste lasten. Daarnaast jezelf een budget geven iedere maand wat je wel mag opmaken en als je overhebt overmaken naar de spaarrekening.
Wat is een white knite?quote:Op maandag 25 juli 2022 00:14 schreef Viesdik het volgende:
En dan gaat de main lady van de vvd van de verdoemenis huilie huilie doen om het woordje tasjesdrager, wat vervolgens de white knite slapharken triggerd om het voor haar op te nemen.
Terwijl zij oprecht bloed aan hun handen hebben
Kom je niet rond met 2x modaal, ga dan minder of helemaal niet op vakantie. En ga onder golf uit. Daar heur je niet thuis als je niet kan rondkomen.quote:Op maandag 25 juli 2022 00:30 schreef PotjeSambal het volgende:
Kom je niet rond, zoek werk met een hoger salaris in de buurt.
vvd professoren
Heel zielig allemaal natuurlijk dat mensen tijdens de laagste hypotheekrente ooit een maximale hypotheek hebben genomen. Maar als je al kwaliteiten hebt om modaal te verdienen, kan je echt wel bij je volgende baan meer geld vragen onder het mom dat de kosten van het leven ook duurder zijn geworden.quote:Op maandag 25 juli 2022 00:21 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja en gewoon even ergens een goedkope woning op de kop tikken, hoe moeilijk kan het zijn. Echt belachelijk dat mensen in te dure huizen blijven wonen, wat denken ze wel niet.
Je snapt dat dit bijvoorbeeld voor een heel groot deel thuiszorg moeders en cassieres zijn die ook een gezin runnen, domme koe.quote:Op maandag 25 juli 2022 06:44 schreef UitStraling het volgende:
Armoede in Nederland is gewoon zelf verkozen banale luiheid en verwendheid.
Nederland telt een recordaantal van 9,4 miljoen werkenden. De helft daarvan werkt in deeltijd. En een derde daar weer van (zo'n anderhalf miljoen mensen) werkt niet meer dan twintig uur in de week. Dat blijkt uit door NU.nl opgevraagde cijfers van statistiekbureau CBS.
Genoeg moeders met twee kinderen en een bijbaantje van 20 uur alsnog Netflix verslijten hoor.quote:Op maandag 25 juli 2022 07:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt dat dit bijvoorbeeld voor een heel groot deel thuiszorg moeders en cassieres zijn die ook een gezin runnen, domme koe.
Ja man armoede is echt een keuze, een moeder met 2 kinderen die 20 uur werkt houd nauwelijks meer als bijstand over, dus die mensen mag je alleen maar waarderen.quote:Op maandag 25 juli 2022 07:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Genoeg moeders met twee kinderen en een bijbaantje van 20 uur alsnog Netflix verslijten hoor.
"Gewoon"....quote:Op maandag 25 juli 2022 00:04 schreef BatWayne het volgende:
Moeite met rondkomen met modaal? Gewoon ander werk zoeken in de buurt waar je niet afhankelijk van een auto bent en een stap vooruit maken qua salaris.
Alleenstaande moeder willen blijven/zijn is overigens wel een keuze. Dan kies je ook voor het missen van een 2e inkomen. E.e.a. is wel beïnvloedbaar en keuze heeft men wel degelijk. In alle verantwoordelijkheden die men tegenwoordig draagt, zal je afwegingen moeten maken wat wel en niet haalbaar is. Te weinig inkomen? Dan zal je toch echt kunnen kijken hoe je meer inkomen kan genereren.quote:Op maandag 25 juli 2022 07:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja man armoede is echt een keuze, een moeder met 2 kinderen die 20 uur werkt houd nauwelijks meer als bijstand over, dus die mensen mag je alleen maar waarderen.
en flikker je huisdieren op straat en stop met roken.quote:Op maandag 25 juli 2022 00:30 schreef PotjeSambal het volgende:
Kom je niet rond, zoek werk met een hoger salaris in de buurt.
vvd professoren
En vergeet de ouderen niet.quote:Op maandag 25 juli 2022 07:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt dat dit bijvoorbeeld voor een heel groot deel thuiszorg moeders en cassieres zijn die ook een gezin runnen, domme koe.
Vanuit klimaatfundamentalistisch gedachtegoed wel ja.quote:Op zondag 24 juli 2022 17:48 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Minder mensen is ook goed voor t klimaat. Dus als mensen zo weinig geld hebben dat ze geen eten meer kunnen betalen is dat positief...toch?
quote:Meeste Nederlanders houden hand steviger op de knip vanwege inflatie
De meeste Nederlanders hebben nog altijd geen moeite om rond te komen, ondanks de sterk gestegen prijzen. Toch houdt 55 procent de eigen uitgaven inmiddels wel beter in de gaten, tegenover 43 procent in juni. Dat blijkt uit representatief onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS naar de effecten van de inflatie.
Voor ongeveer een kwart van de Nederlanders is het echt lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Twee op de tien (19 procent) zeggen goed op de uitgaven te moeten letten om alles te kunnen betalen; dat zijn iets minder mensen dan in juni. Een groep van bij elkaar 5 procent kampt nu al met financiële problemen of denkt daar binnenkort in terecht te komen.
Jouw en mijn wereldbeeld, verschillen 180 graden, dat is mij wel duidelijk. Mijn werkgever (ik weiger consequent over "baas" te spreken) maakt mij rijk en stelt me in staat (niet-)materiele zaken in te vullen. Mijn werk geeft me voldoening en sociale contacten. Daardoor/voor word ik gewaardeerd, niet getolereerd.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het doel in het leven is dan geld verdienen. Of in de praktijk: je baas rijker maken. Je hebt dus geen recht op je eigen leven, als andere mensen daar geen voordeel van hebben. Je wordt hoogstens getolereerd.
Waarschijnlijk zijn hand ophoudenquote:Op maandag 25 juli 2022 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Jouw en mijn wereldbeeld, verschillen 180 graden, dat is mij wel duidelijk. Mijn werkgever (ik weiger consequent over "baas" te spreken) maakt mij rijk en stelt me in staat (niet-)materiele zaken in te vullen. Mijn werk geeft me voldoening en sociale contacten. Daardoor/voor word ik gewaardeerd, niet getolereerd.
Vraag me af wat jij voor de kost doet.
Wat een totale bullshit inderdaad.quote:Op maandag 25 juli 2022 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Jouw en mijn wereldbeeld, verschillen 180 graden, dat is mij wel duidelijk. Mijn werkgever (ik weiger consequent over "baas" te spreken) maakt mij rijk en stelt me in staat (niet-)materiele zaken in te vullen. Mijn werk geeft me voldoening en sociale contacten. Daardoor/voor word ik gewaardeerd, niet getolereerd.
Niet elke vrouw leeft bewust alleen, ik ken er zat die bijvoorbeeld weduwe zijn of te maken hebben gehad met ernstig huizelijk geweld.quote:Op maandag 25 juli 2022 08:25 schreef Justinn het volgende:
[..]
Alleenstaande moeder willen blijven/zijn is overigens wel een keuze. Dan kies je ook voor het missen van een 2e inkomen. E.e.a. is wel beïnvloedbaar en keuze heeft men wel degelijk. In alle verantwoordelijkheden die men tegenwoordig draagt, zal je afwegingen moeten maken wat wel en niet haalbaar is. Te weinig inkomen? Dan zal je toch echt kunnen kijken hoe je meer inkomen kan genereren.
edit: Het is verder overigens vrij logisch dat alleenstaande (en parttime werkende) ouders het snelst getroffen worden met financiele tegenvallers én zich daar lastiger uit kunnen worstelen.
Sterker nog, inmiddels is het eerder andersom. De werkgever wordt getolereerd zolang de arbeidsvoorwaarden in orde zijn. Als ik om welke reden dan ook niet passend beloond word ga ik ergens anders shoppen.quote:Op maandag 25 juli 2022 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt ervan af wat je onder armoede verstaat. Starters op de woningmarkt, betalen zich bijv. blauw aan huur in de vrije huursector, plus alle extra woon-/vervoer/kinderopvangkosten. Dan kom je al snel aan het beknibbelen.quote:Op maandag 25 juli 2022 06:44 schreef UitStraling het volgende:
Als men moet werken, heeft men toch geen tijd om leuke dingen te doen? Het leven is toch te kort om die tijd te verspillen met werken?quote:Op maandag 25 juli 2022 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Tuurlijk knul. Als je bepaalde vaardigheden hebt die in jouw ogen minder beloond worden, dan kun je "gewoon" even dichtbij huis een andere baan zoeken met meer salaris.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:08 schreef BatWayne het volgende:
[..]
Ja met zo'n instelling gaat het niet lukken, ik snap het helemaal.
Wat denk je wat er gebeurt als iedereen fulltime gaat werken?quote:Op maandag 25 juli 2022 06:44 schreef UitStraling het volgende:
Nederland telt een recordaantal van 9,4 miljoen werkenden. De helft daarvan werkt in deeltijd. En een derde daar weer van (zo'n anderhalf miljoen mensen) werkt niet meer dan twintig uur in de week. Dat blijkt uit door NU.nl opgevraagde cijfers van statistiekbureau CBS.
Uiteraard niets doen en op een forum klagen dat het niet kan is de betere optie. Solliciteren of op de koffie gaan bij een ander bedrijf kan toch altijd. 133 vacatures op de 100 mensen tegenwoordig.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:14 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tuurlijk knul. Als je bepaalde vaardigheden hebt die in jouw ogen minder beloond worden, dan kun je "gewoon" even dichtbij huis een andere baan zoeken met meer salaris.
"Gewoon" omdat jij dat zegt...
Kinderbijslag krijg je altijd, ongeacht inkomen, en kindgebonden budget is tegenwoordig best ruim. Zelf ik krijg nog kindgebonden budgetquote:Op zondag 24 juli 2022 22:34 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-per-maand~beea17aa/
-Bijstand
-huursubsidie
-zorgtoeslag
-kinderbijslag
-kindgebondenbudget
-Individuele inkomenstoeslag
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-gratis sport en muzieklessen van de gemeente
-gratis zwemles van de gemeente
-geen sollicitatieplicht ivm kinderen
-bijzondere bijstand om niet voor schooluitjes, ortho, boeken, fiets om naar school te kunnen etc.
-energietoeslag
Het loont om kinderen te nemen als armoedige mens. De poorten van de sociale dienst gaan dan wagenwijd open. Haar kinderen leren dit trucje ook weer en zo is de cirkel weer rond. Armoede wordt in stand gehouden. Hele families en generaties leven zo. Armoede is voor 75% een keuze.
En zorgtoeslag + huurtoeslag krijgt de alleenstaande moeder ook nog tot ze flink meer inkomsten heeft dan het full-time minimumloon.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:26 schreef skrn het volgende:
[..]
Kinderbijslag krijg je altijd, ongeacht inkomen, en kindgebonden budget is tegenwoordig best ruim. Zelf ik krijg nog kindgebonden budget
In geval van die weduwe is het alleen leven geen gevolg van keuzes. Maar krappe financiën zijn dan wel het gevolg van keuzes. Nabestaandenpensioen en een ORV kun je namelijk voor kiezen (voor het te laat is).quote:Op maandag 25 juli 2022 09:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet elke vrouw leeft bewust alleen, ik ken er zat die bijvoorbeeld weduwe zijn of te maken hebben gehad met ernstig huizelijk geweld.
Zo'n stelling vind ik te dom om op te reageren. Getuigt tevens van een asociale attitude.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:14 schreef torentje het volgende:
Als men moet werken, heeft men toch geen tijd om leuke dingen te doen? Het leven is toch te kort om die tijd te verspillen met werken?
Dat moet bijna altijd vanuit de werkgever geregeld worden, en ja je kunt natuurlijk op deze manier altijd wel roepen dat iemand verantwoordelijk is, maar dat is niet het punt waar het in mijn geval omging.quote:Op maandag 25 juli 2022 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In geval van die weduwe is het alleen leven geen gevolg van keuzes. Maar krappe financiën zijn dan wel het gevolg van keuzes. Nabestaandenpensioen en een ORV kun je namelijk voor kiezen (voor het te laat is).
Waarom zou werk niet leuk zijn? Ik werk vaak zelfs voor mijn plezier in mijn vrij tijd, gewoon omdat het ook mijn hobby is.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men moet werken, heeft men toch geen tijd om leuke dingen te doen? Het leven is toch te kort om die tijd te verspillen met werken?
Dit is dus geen armoede, maar asociaal gedrag gesubsidieerd door een wereldvreemde overheid op kossten van de belastingbetaler.quote:Op zondag 24 juli 2022 22:34 schreef RamboDirk het volgende:
Het loont om kinderen te nemen als armoedige mens. De poorten van de sociale dienst gaan dan wagenwijd open. Haar kinderen leren dit trucje ook weer en zo is de cirkel weer rond. Armoede wordt in stand gehouden. Hele families en generaties leven zo. Armoede is voor 75% een keuze.
Betaalt het een beetje om negatief te reageren op eerlijke mensen?quote:Op maandag 25 juli 2022 12:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo'n stelling vind ik te dom om op te reageren. Getuigt tevens van een asociale attitude.
Wat voor een werk doe jij dan?quote:Op maandag 25 juli 2022 12:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou werk niet leuk zijn? Ik werk vaak zelfs voor mijn plezier in mijn vrij tijd, gewoon omdat het ook mijn hobby is.
Vooral ook totale bullshit. Als er toch iets een slechte investering is vanuit financieel oogpunt dan is het wel kinderen nemen.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus geen armoede, maar asociaal gedrag gesubsidieerd door een wereldvreemde overheid op kossten van de belastingbetaler.
Dat schijnt best duur te zijn.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vooral ook totale bullshit. Als er toch iets een slechte investering is vanuit financieel oogpunt dan is het wel kinderen nemen.
Ik werk zeer breed in de IT, op dit moment veel met Data en Cloud, maar ook lang Development en Security gedaan.quote:
met 3 kinderen krijg je nog toeslag tot een verzamelinkomen van ca 90k inderdaad. Het gaat ook om verzamelinkomen niet om je salaris, die is vaak hoger.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:26 schreef skrn het volgende:
[..]
Kinderbijslag krijg je altijd, ongeacht inkomen, en kindgebonden budget is tegenwoordig best ruim. Zelf ik krijg nog kindgebonden budget
Een ORV moet je gewoon zelf afsluiten, heeft de werkgever niets mee te maken.quote:Op maandag 25 juli 2022 12:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat moet bijna altijd vanuit de werkgever geregeld worden, en ja je kunt natuurlijk op deze manier altijd wel roepen dat iemand verantwoordelijk is, maar dat is niet het punt waar het in mijn geval omging.
Het kinggebonden budget voor een alleenstaande ouder is inmiddels al meer dan ¤ 3.100 hoger dan voor een samenwonende vrouw.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:26 schreef skrn het volgende:
[..]
Zogauw er kinderen zijn gaat de geldsluis inderdaad voor nagenoeg iedereen open wat wel gek is want het is vreselijk voor het klimaat.quote:Op maandag 25 juli 2022 15:21 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het kinggebonden budget voor een alleenstaande ouder is inmiddels al meer dan ¤ 3.100 hoger dan voor een samenwonende vrouw.
Tot en met 2014 was dit nog een belastingkorting, maar kwam je ervoor in aanmerking als er aan de andere kant ook inkomstenbelasting verschuldigd zou zijn.
Ik ben het wel eens met sommige posters hier, die stellen dat alleenstaande ouders te hoge toeslagen en dergelijke krijgen. En het werkt de woningnood ook in de hand.
Ik ken genoeg mensen die alleenstaand op papier zijn, maar in werkelijkheid nog bij elkaar zijn. Ook nu nog papieren woninggebruikers kunnen beter door echte gebruikers worden bezet.
Een maand geleden oreerde Henk Krol nog bij omroep ON noog dat de AOW omhoog moest, en dat dan oudere mensen wel gingen samenwonen, waardoor er weer ruimte komt op de woningmarkt.quote:Op maandag 25 juli 2022 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In geval van die weduwe is het alleen leven geen gevolg van keuzes. Maar krappe financiën zijn dan wel het gevolg van keuzes. Nabestaandenpensioen en een ORV kun je namelijk voor kiezen (voor het te laat is).
Ja lach maar. Toen er kinderen kwamen hebben wij direct onze banen opgezegd, omdat ons de Hoorn des overvloeds beloofd werd in de bijstand. Bleek toch tegen te vallen.quote:Op maandag 25 juli 2022 13:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vooral ook totale bullshit. Als er toch iets een slechte investering is vanuit financieel oogpunt dan is het wel kinderen nemen.
Ik zie werk niet als verspilling van tijd, ik vind het namelijk leuk om te doen en zal me snel lamlendig gaan voelen als ik geen werk meer zou hebben.quote:Op maandag 25 juli 2022 10:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan had je niet begrepen dat je wel iets aan loon moet krijgen? Anders loop je veel mis.quote:Op maandag 25 juli 2022 15:29 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ja lach maar. Toen er kinderen kwamen hebben wij direct onze banen opgezegd, omdat ons de Hoorn des overvloeds beloofd werd in de bijstand. Bleek toch tegen te vallen.
Waarom heb je zo veel paupers en fraudeurs in je kennissenkring? Je weet dat je doorgaans omringt wordt door mensen van je eigen slag?quote:Op maandag 25 juli 2022 15:21 schreef Idisrom het volgende:
Ik ken genoeg mensen die alleenstaand op papier zijn, maar in werkelijkheid nog bij elkaar zijn.
Je denkt dat ik serieus was? We werken beiden 32 uur, prima balans tussen werk en privé.quote:Op maandag 25 juli 2022 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan had je niet begrepen dat je wel iets aan loon moet krijgen? Anders loop je veel mis.
Nietvoor niks werken er zoveel parttime
Nee vandaar ook mijn reactie of dacht je dat ik serieus was? Niemand moet mij serieus nemen op fok. Ik dacht dat dat welbekend wasquote:Op maandag 25 juli 2022 15:32 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Je denkt dat ik serieus was? We werken beiden 32 uur, prima balans tussen werk en privé.
Deze laag van redeneren gaat me een stap te ver tijdens mijn vakantie.quote:Op maandag 25 juli 2022 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee vandaar ook mijn reactie of dacht je dat ik serieus was? Niemand moet mij serieus nemen op fok. Ik dacht dat dat welbekend was
Ik krijg gas van stress, de stikstofproductie gaat er flink van omhoog.quote:Op zondag 24 juli 2022 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Op zich een prima idee. Ook nog het bijkomende voordeel dat ze na een jaar of 2 elkaar de hersens inslaan, want toch niks meer te verliezen. Ruimt nog eens meer op,quote:Op maandag 25 juli 2022 15:27 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Een maand geleden oreerde Henk Krol nog bij omroep ON noog dat de AOW omhoog moest, en dat dan oudere mensen wel gingen samenwonen, waardoor er weer ruimte komt op de woningmarkt.![]()
Probeer dat gas dan te verkopen!quote:Op maandag 25 juli 2022 15:39 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik krijg gas van stress, de stikstofproductie gaat er flink van omhoog.
In welke orde van grote moeten we denken dat het gunstiger is om als stel toch niet samen te wonen en waardoor wordt dat verschil veroorzaakt?quote:Op maandag 25 juli 2022 15:21 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Knip
Ik ken genoeg mensen die alleenstaand op papier zijn, maar in werkelijkheid nog bij elkaar zijn. Ook nu nog papieren woninggebruikers kunnen beter door echte gebruikers worden bezet.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)s-van-broeikasgassenquote:Op maandag 25 juli 2022 16:01 schreef phpmystyle het volgende:
Maar waarom is het een probleem dat mensen minder kunnen rondkomen? Dat is toch wat we als maatschappij willen? Minder te besteden hebben is minder consumeren, dus minder co2.
Minder consumeren is wat anders dan je rekeningen niet meer kunnen betalen.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:01 schreef phpmystyle het volgende:
Maar waarom is het een probleem dat mensen minder kunnen rondkomen? Dat is toch wat we als maatschappij willen? Minder te besteden hebben is minder consumeren, dus minder co2.
Het een kan je niet los van het ander zien. Overigens is het natuurlijk wel zo dat diverse "rekeningen" gewoon verplichte en vaste lasten zijn: huur, verzekeringen, GLW, MRB etc.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Minder consumeren is wat anders dan je rekeningen niet meer kunnen betalen.
Gelezen, maar die "rijkere " is slechts 10% van de populatie, dus daar valt niet veel te halen.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:12 schreef BertV het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)s-van-broeikasgassen
Nee, echt? Straks ga je nog vertellen dat een bijstandsmoeder in Opmereet meer broeikasgassen uitstoot dan een klompenmaker in Mali.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:12 schreef BertV het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)s-van-broeikasgassen
Nou ja, als mensen minder gaan eten, of minder vlees en zuivel (is duurder) dan is dat al beter voor het milieu, minder bol.com en mediamarkt bestellingen scheelt ook enorm!quote:Op maandag 25 juli 2022 16:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Minder consumeren is wat anders dan je rekeningen niet meer kunnen betalen.
Meer kiloknaller en minder bioquote:Op maandag 25 juli 2022 16:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou ja, als mensen minder gaan eten, of minder vlees en zuivel (is duurder) dan is dat al beter voor het milieu, minder bol.com en mediamarkt bestellingen scheelt ook enorm!
Ik herken me en mijn omgeving niet in je verhaal behalve de eerste zin.quote:Op maandag 25 juli 2022 15:39 schreef Justinn het volgende:
Complexe materie.
Enerzijds is het logisch dat mensen met een uitkering (bv. bijstand, WIA, AOW) de meest kwetsbare doelgroep in dit verhaal zijn. Ze hebben geen invloed op de hoogte van hun uitkering en zullen waarschijnlijk vaker huren, en daar bovenop ook een afhankelijkheidspositie jegens verhuurders hebben. Deze groep moet nog meer bezuinigen en dat houdt ook ergens op. Naar mijn ervaring zijn dit ook doelgroepen die niet heel snel hun (uitgaven)patronen kunnen wijzigen.
Anderzijds raakt dit een heel ander probleem. De welvaartsstand. In het kort, we zijn veel te verwend en daar willen we liever niet (te veel) aan sleutelen. Dat raakt alle generaties wel, om maar iets (ja generalistisch) te noemen:
• Als jonge student maximaal lenen, omdat de studententijd de leukste tijd van je leven zou zijn en je erbij wilt horen met dure spullen is er straks niet meer bij.
• Als jongvolwassene (wederom) maximaal lenen voor een hypotheek en je financiën beredeneren in termen van 'rendement' (ipv risico) houdt een keer op.
• Als volwassene leven naar 'the sky is the limit' houdt een keer op. Denk aan parttime werken omdat dat 'wel lekker' is, maar ook alleenstaanden. De maatschappij is (helaas) vooral gebouwd op gezinsstructuren. Twee inkomens worden grotendeels de norm. Ergens op moeten inleveren, hetzij vrije tijd of dure hobbies en vakanties, zal noodzakelijk zijn.
• Als pensionaris willen rondkomen van een pensioen, maar niet je eigen vermogen voor levensonderhoud willen aanspreken houdt een keer op.
Ja, het is voor iedereen wel rot, maar deze spiegel gaat ons in meer of mindere mate steeds vaker voorgehouden worden. Ik pas het best bij de groep die nu de hand op de knip gaat houden (dure verbouwing uitstellen) en afwacht waar dit naar toe gaat de komende 2-3 jaar.
Dat laatste is maar de vraag. Naar de winkel rijden voor aankopen is echt een enorme belastingvoor het milieuquote:Op maandag 25 juli 2022 16:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou ja, als mensen minder gaan eten, of minder vlees en zuivel (is duurder) dan is dat al beter voor het milieu, minder bol.com en mediamarkt bestellingen scheelt ook enorm!
Kiloknallers komen toch wel accijnzen en belastingen op, politiek wil daarvan af zeggen ze.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Meer kiloknaller en minder bio
Misschien motiveert dat een bijstandsmoeder om wel te gaan werken.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kiloknallers komen toch wel accijnzen en belastingen op, politiek wil daarvan af zeggen ze.
Weglek gedrag naar vervuilend gaan ze gewoon belasten. Maar misschien hebben mensen met een uitkering ook wel gewoon geen recht op een stukje vlees. Het moet iets extra's worden, ipv gewoonte.
Je wilt het leven van je grootouders herbeleven?quote:Op maandag 25 juli 2022 16:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kiloknallers komen toch wel accijnzen en belastingen op, politiek wil daarvan af zeggen ze.
Weglek gedrag naar vervuilend gaan ze gewoon belasten. Maar misschien hebben mensen met een uitkering ook wel gewoon geen recht op een stukje vlees. Het moet iets extra's worden, ipv gewoonte.
Hoeveel geld krijg jij om negatief te reageren op de mening van eerlijke mensen?quote:Op maandag 25 juli 2022 15:31 schreef bondage het volgende:
[..]
Ik zie werk niet als verspilling van tijd, ik vind het namelijk leuk om te doen en zal me snel lamlendig gaan voelen als ik geen werk meer zou hebben.
En naast werk hou ik nog genoeg tijd over om andere leuke dingen te doen, het is immers maar 37 uur per week.
Wil je dat vergelijken dan met jouw vergoeding?quote:Op maandag 25 juli 2022 16:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoeveel geld krijg jij om negatief te reageren op de mening van eerlijke mensen?
Euh, pardon? Wat is dit nou weer voor rare reactie. Als je werken niet leuk vind dan ga je toch lekker van de bijstand vreten. Moet je echter niet gaan klagen dat je geen cent te makken hebt, daar ben je zelf bij.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoeveel geld krijg jij om negatief te reageren op de mening van eerlijke mensen?
Kan. Maar dat past niet in het reset verhaal. Daarin is er gewoon minder resources van arme en middenklasse.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Misschien motiveert dat een bijstandsmoeder om wel te gaan werken.
Ik hoorde net op Radio 1 dat we moeten naar een co2-budget per persoon.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:01 schreef phpmystyle het volgende:
Het is dan ook ontzettend lastig om zo'n systeem door te voeren op een manier die niet effectief ontaard in dat het klootjesvolk niets meer mag of kan betalen terwijl de beter gestelden er in de praktijk weinig van te vrezen hebben. Maar naast de financiele onderdrukking, is dit wel de volgende stap die je kunt verwachten om consumptie door het volk de verminderen. In theorie is het zelfs eerlijker als iemand met 5 ferrari's net zo veel CO2 in de lucht mag brengen als een ander in een sociale huurwoning met een OV abbo. Alleen moet die CO2 telling dan echt op de persoon zitten, niet ontwijkbaar zijn via een bedrijfsconstructie, niet te misbruiken of tegen (onderhandse) betaling van een ander over te nemen zijn. Uiteraard niet verhandelbaar. Maar goed, dit soort verhalen zijn het werk van idealisten die zich niet zo storen aan de realiteit.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik hoorde net op Radio 1 dat we moeten naar een co2-budget per persoon.
Nu zijn er mensen die met eerst met subsidies zonnepanelen en een elektrische auto gaan kopen, en vervolgens het budget hebben/krijgen om op veel vliegvakanties te gaan en/of nog een tweede auto erbij te nemen.
Die gaan dus per saldo meer co2 verbruiken per persoon.
Heb je toevallig een linkje naar die radio-uitzending?quote:Op maandag 25 juli 2022 17:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nu zijn er mensen die met eerst met subsidies zonnepanelen en een elektrische auto gaan kopen, en vervolgens het budget hebben/krijgen om op veel vliegvakanties te gaan en/of nog een tweede auto erbij te nemen.
Dat was in het tweede deel van "Geld of Je Leven".quote:Op maandag 25 juli 2022 17:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Heb je toevallig een linkje naar die radio-uitzending?
Dankje, ga even luisteren.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat was in het tweede deel van "Geld of Je Leven".
https://www.nporadio1.nl/(...)-de-energietransitie
Gaat sowieso gebeuren dat het een groot deel van het klootjesvolk het minder krijgt, gebeurt nu al.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:28 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Het is dan ook ontzettend lastig om zo'n systeem door te voeren op een manier die niet effectief ontaard in dat het klootjesvolk niets meer mag of kan betalen terwijl de beter gestelden er in de praktijk weinig van te vrezen hebben. Maar naast de financiele onderdrukking, is dit wel de volgende stap die je kunt verwachten om consumptie door het volk de verminderen. In theorie is het zelfs eerlijker als iemand met 5 ferrari's net zo veel CO2 in de lucht mag brengen als een ander in een sociale huurwoning met een OV abbo. Alleen moet die CO2 telling dan echt op de persoon zitten, niet ontwijkbaar zijn via een bedrijfsconstructie, niet te misbruiken of tegen (onderhandse) betaling van een ander over te nemen zijn. Uiteraard niet verhandelbaar. Maar goed, dit soort verhalen zijn het werk van idealisten die zich niet zo storen aan de realiteit.
Je hebt helemaal gelijk, mijn post was sarcastisch.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:55 schreef phpmystyle het volgende:
K
[..]
Kan. Maar dat past niet in het reset verhaal. Daarin is er gewoon minder resources van arme en middenklasse.
Wie valt er allemaal onder "klootjesvolk?"quote:Op maandag 25 juli 2022 17:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gaat sowieso gebeuren dat het een groot deel van het klootjesvolk het minder krijgt, gebeurt nu al.
Lekker vooroordelen spuien, iedereen die met subsidie zonnecellen plaatst gaat meer op vliegvakantie. Mooi geval van links populisme.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Moeilijk te definiëren, maar pak'm beet iedereen die niet voor de overheid werkt en verdient tussen de 2k en de 5k.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:52 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Wie valt er allemaal onder "klootjesvolk?"
Ja.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wil je dat vergelijken dan met jouw vergoeding?
Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben, hoor.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lekker vooroordelen spuien, iedereen die met subsidie zonnecellen plaatst gaat meer op vliegvakantie. Mooi geval van links populisme.
Een kinderbelasting?
[ afbeelding ]
Natuurlijk niet, het gaat niet om CO2, het gaat om meer belastingen.
Jij vindt het werken alleen maar leuk omdat iemand jou betaalt. Durf te wedden dat jij het werken niet meer zo leuk zou vinden als jij dat zonder vergoeding zou moeten doen.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:55 schreef bondage het volgende:
[..]
Euh, pardon? Wat is dit nou weer voor rare reactie. Als je werken niet leuk vind dan ga je toch lekker van de bijstand vreten. Moet je echter niet gaan klagen dat je geen cent te makken hebt, daar ben je zelf bij.
Subsidies worden gefinancierd door belastingen kosten op te voeren van het oude gebruiksmiddel, en de baten te laten landen bij partijen die het kunnen financieren.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben, hoor.
Waar ik wel met de gast eens ben, is dat we minder naar subsidies moeten.
Niet iedereen kan er op voor uit gaan hoor, je moet keuzes maken. Minder geld naar uitkeringen, budget overheid? Minder ruimhartig, of juist ruimhartiger vluchtelingen beleid. Its all about choices.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als we nu eens zouden ophouden met geld rondpompen, alle subsidies, bij en toeslagen, aftrekposten etc etc afschaffen, daarvoor de lasten op inkomen uit werk flink verlagen net als de BTW op Biologische landbouwproducten (mag van mij prima door de lagere schalen te verhogen en een lager percentage daarop te leggen), en alle subsidie toekenners, aftrekpost controleurs en bij en toeslag bedenkers bij de overheid op de keien flikkeren, en dat geld ook weer steken in lastenverlaging dan bereiken we daar een aantal zaken mee
1. Werken loont zich heel erg voor mensen, iedereen gaat er op vooruit.
2. De hoeveelheid CO2 die er op de overheid bespaard wordt is enorm
3. Fraude is onmogelijk, want er is niets om mee te frauderen (meer geld terug aan de belastingbetaler)
4. Regelgeving wordt veel eenvoudiger
5. Geen giga dure en mislukkende IT projecten meer bij de overheid die de regelgeving moeten sturen
Subsidies zijn er vooral om een steeds grotere en duurdere overheid te rechtvaardigen. Subsidies zijn een doekje voor het bloeden van de Neus die je geslagen wordt om het doekje en de gever te betalen.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Subsidies worden gefinancierd door belastingen kosten op te voeren van het oude gebruiksmiddel, en de baten te laten landen bij partijen die het kunnen financieren.
Waar noem ik uitkeringen en vluchtelingen? En nee, vooral de mensen die bezig zijn met aftrekposten en subsidies (de halve zuidas) en de toekenners bij de overheid zullen het merken. Daar heb ik geen medelijden mee.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet iedereen kan er op voor uit gaan hoor, je moet keuzes maken. Minder geld naar uitkeringen, budget overheid? Minder ruimhartig, of juist ruimhartiger vluchtelingen beleid. Its all about choices.
Denk jij dat minima nog luxe hebben?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:09 schreef manny het volgende:
Keuzes maken. Vaste maandlasten onder controle houden. Luxe de duur uit als het (even) niet kan.
Het is me wat, dat voor jezelf zorgen.
Roken, zo af en toe terrasje, oud autotje, geregeld action bezoeken, binnen verwarmen en verlichten. Het kan nog wel even hoor.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Denk jij dat minima nog luxe hebben?
Zoietsquote:Op maandag 25 juli 2022 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Je wilt het leven van je grootouders herbeleven?
Kan er zelf een heel wat aanwijzen die nog twee keer per jaar op vakantie gaan, hun kinderen de nieuwste tablets hebben.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Roken, zo af en toe terrasje, oud autotje, geregeld action bezoeken, binnen verwarmen en verlichten. Het kan nog wel even hoor.
Daar weet jij helemaal niets van, ik doe namelijk ook veel op vrijwillige basis. Een search voor FOK! bouwen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij vindt het werken alleen maar leuk omdat iemand jou betaalt. Durf te wedden dat jij het werken niet meer zo leuk zou vinden als jij dat zonder vergoeding zou moeten doen.
Ik bedoel dus dat men nooit meer een vergoeding krijgt om dat werk te doen dat men het leukste vindt om te doen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef bondage het volgende:
[..]
Daar weet jij helemaal niets van, ik doe namelijk ook veel op vrijwillige basis. Een search voor FOK! bouwen bijvoorbeeld.
Dus ja, ik doe het met veel plezier. Ook als daar geen vergoeding voor wordt gegeven.
Lijkt me sterk. tenzij er gewoon zwarg gewerkt of gedeald wordt. Maar dat zal natuurlijk nog erger gaan worden als je op ze gaat minderen.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:22 schreef RAVW het volgende:
Kan er zelf een heel wat aanwijzen die nog twee keer per jaar op vakantie gaan, hun kinderen de nieuwste tablets hebben.
en zo kan ik nog wel heel veel dingen op noemen.
jazeker!quote:Op maandag 25 juli 2022 18:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
zolang er geen schulden zijn hebben ze genoeg luxe wat minder kan.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. tenzij er gewoon zwarg gewerkt of gedeald wordt. Maar dat zal natuurlijk nog erger gaan worden als je op ze gaat minderen.
Je vergeet de huisdieren. Er kan nog wel wat van af ja. In ieder geval nog niet het moment voor een bail-out. De economie moet ook de kans krijgen zich aan te passen.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Roken, zo af en toe terrasje, oud autotje, geregeld action bezoeken, binnen verwarmen en verlichten. Het kan nog wel even hoor.
Maar hoe ver ga je dan om luxe te classificeren?quote:Op maandag 25 juli 2022 19:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zolang er geen schulden zijn hebben ze genoeg luxe wat minder kan.
Het is eng hoe hard er op de minima ingehakt wordt. De totale kosten op de begroting zijn een lachertje tov zorg, migratie en weet ik veel wat.quote:Op maandag 25 juli 2022 20:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Maar hoe ver ga je dan om luxe te classificeren?
Is vlees en groente luxe? Wat snoep?
Moeten ze maar gewoon overleven op havermoutpap met melk en banaan? Is die banaan trouwens ook luxe?
...en zelf straks ook veel meer gaan betalen.quote:Op maandag 25 juli 2022 20:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is eng hoe hard er op de minima ingehakt wordt. De totale kosten op de begroting zijn een lachertje tov zorg, migratie en weet ik veel wat.
Maar vooral meegaan in de VVD retoriek jongons. Lekker mensen uitsluiten en polariseren, liefst met veel anekdotische bagger over "uitvreters" en "shag rokende luiaards" terwijl die een druppel op de gloeiende plaat zijn terwijl bedrijven letterlijk miljarden door ons land (weg) sluizen.
Het is niet eens typisch vvd vrees ik. Wij Nederlanders zijn enorm wantrouwend en alles draait om economische toegevoegde waarde (we maken ons zelfs druk om studenten die een "pret"studie volgen) in plaats van levensvreugde. Bizar hoe een ING topman zonder consequenties voor persoonlijke miljoenen de boel kan flessen, maar als een bijstandsmoeder die al geen euro overhoudt een tas boodschappen krijgt dan moet ze kapot en krijgt ze een boete van een paar jaar bijstand (terwijl ze al geen euro overhield.....)quote:Op maandag 25 juli 2022 20:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is eng hoe hard er op de minima ingehakt wordt. De totale kosten op de begroting zijn een lachertje tov zorg, migratie en weet ik veel wat.
Maar vooral meegaan in de VVD retoriek jongons. Lekker mensen uitsluiten en polariseren, liefst met veel anekdotische bagger over "uitvreters" en "shag rokende luiaards" terwijl die een druppel op de gloeiende plaat zijn terwijl bedrijven letterlijk miljarden door ons land (weg) sluizen.
En laten we niet vergeten dat de meeste minima bakken vrije tijd hebben. Dat lijkt me ook wel een luxe. En een hoop hulp en gerechtigdheden waar Jan Modaal geen aanspraak op kan maken.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik kan dit niet vaak genoeg liken.quote:Op maandag 25 juli 2022 21:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is niet eens typisch vvd vrees ik. Wij Nederlanders zijn enorm wantrouwend en alles draait om economische toegevoegde waarde (we maken ons zelfs druk om studenten die een "pret"studie volgen) in plaats van levensvreugde. Bizar hoe een ING topman zonder consequenties voor persoonlijke miljoenen de boel kan flessen, maar als een bijstandsmoeder die al geen euro overhoudt een tas boodschappen krijgt dan moet ze kapot en krijgt ze een boete van een paar jaar bijstand (terwijl ze al geen euro overhield.....)
Het draait inderdaad niet om wat het kost en niemand is jaloers op het leven van de bijstander maar elke euro die het kost is teveel. Wat zijn wij zuur zeg over andere mensen, het raakt ons niet maar we gunnen het de ander al helemaal niet.
Dat merk ik in mijn omgeving ook wel , sommige dames krijgen nog wel eens wat toegeschoven op hun rekening, nu moeten ze dat kunnen verantwoorden.quote:Op maandag 25 juli 2022 21:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
als een bijstandsmoeder die al geen euro overhoudt een tas boodschappen krijgt dan moet ze kapot en krijgt ze een boete van een paar jaar bijstand (terwijl ze al geen euro overhield.....)
Precies dit. Ik ken er ook genoeg. Die zijn ‘minima’ omdat alles er ook gewoon doorheen gejaagd wordt aan merkkleding, verwarming dag en nacht aan, gadgets kopen, op vakantie gaan van de laatste centen op de rekening. Er gaat echt heel vaak iets mis bij geldbesef en roekeloze uitgaven.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:22 schreef RAVW het volgende:
[..]
Kan er zelf een heel wat aanwijzen die nog twee keer per jaar op vakantie gaan, hun kinderen de nieuwste tablets hebben.
en zo kan ik nog wel heel veel dingen op noemen.
Een gros van de minima klaagt ten onrechte
Ik heb er door mijn werk echt vaak mee te maken gehad
Maar ik stond als werkende echte te kijken dat ze nog zo veel konden doen.
Dan heb ik het nog niet eens over de minima die dan nog uitspreken dat ze nog een kind er bij willen
dat gaat in sommige steden niet op daar heb je dat je moet werken voor je uitkering.quote:Op maandag 25 juli 2022 21:21 schreef GerryDV het volgende:
[..]
En laten we niet vergeten dat de meeste minima bakken vrije tijd hebben. Dat lijkt me ook wel een luxe. En een hoop hulp en gerechtigdheden waar Jan Modaal geen aanspraak op kan maken.
Ja het leukste is nog even via OTTO huis inrichten op afbetaling , geld lenen om 4 weken op vakantie te gaan , en dan bij terug komst, de schuld sanering in gaanquote:Op maandag 25 juli 2022 21:25 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Precies dit. Ik ken er ook genoeg. Die zijn ‘minima’ omdat alles er ook gewoon doorheen gejaagd wordt aan merkkleding, verwarming dag en nacht aan, gadgets kopen, op vakantie gaan van de laatste centen op de rekening. Er gaat echt heel vaak iets mis bij geldbesef en roekeloze uitgaven.
Ze hebben alleen nauwelijks geld die vrije tijd leuk in te vullen.quote:Op maandag 25 juli 2022 21:21 schreef GerryDV het volgende:
[..]
En laten we niet vergeten dat de meeste minima bakken vrije tijd hebben. Dat lijkt me ook wel een luxe. En een hoop hulp en gerechtigdheden waar Jan Modaal geen aanspraak op kan maken.
Niet alle. Een heleboel wel.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Roken is geen luxe maar gewoon domquote:Op maandag 25 juli 2022 22:07 schreef manny het volgende:
[..]
Niet alle. Een heleboel wel.
Roken, Netflix, auto etc valt van mij ook onder luxe trouwens.
Of beide.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:17 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Roken is geen luxe maar gewoon dom
Geld is er dan wel binnen paar dagen doorheen.quote:Op maandag 25 juli 2022 21:25 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Precies dit. Ik ken er ook genoeg. Die zijn ‘minima’ omdat alles er ook gewoon doorheen gejaagd wordt aan merkkleding, verwarming dag en nacht aan, gadgets kopen, op vakantie gaan van de laatste centen op de rekening. Er gaat echt heel vaak iets mis bij geldbesef en roekeloze uitgaven.
Beetje onzin reactie. Verschil zal er altijd zijn, maar dat betekend niet dat de onderkant van de samenleving hoeft te bedelen voor eten, wat in veel landen het geval is. Daarom proberen we het zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. En ja dat kan ook tever doorslaan natuurlijk, maar het lijkt me een goed uitgangspunt dat iedereen iig kan eten.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:04 schreef Fisherman het volgende:
Tja sommige mensen zijn arm en sommige rijk.
Sommigen gaan een hele sobere toekomst tegemoet en sommigen kunnen net zo comfortabel leven als nu iedereen ervaart. Verschil moet er zijn.
Het naar beneden trekken van de 1% lijkt me heilloos. Het naar boven trekken van de armste 10% nobel, maar zal altijd dicht rond de 0 blijven dobberen.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Beetje onzin reactie. Verschil zal er altijd zijn, maar dat betekend niet dat de onderkant van de samenleving hoeft te bedelen voor eten, wat in veel landen het geval is. Daarom proberen we het zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. En ja dat kan ook tever doorslaan natuurlijk, maar het lijkt me een goed uitgangspunt dat iedereen iig kan eten.
Zeker wordt dat nu heel zichtbaar, maar is dit dan een goed moment om met een experimenteel systeem het risico aan te gaan het grootste deel van de burgers nog verder de duimschroeven aandraaien? Ik denk het niet.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gaat sowieso gebeuren dat het een groot deel van het klootjesvolk het minder krijgt, gebeurt nu al.
Lekker sigaartje op zijn tijd....heerlijkquote:Op maandag 25 juli 2022 22:17 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Roken is geen luxe maar gewoon dom
Ben zelf ook een voorstander van om die toeslagen af te schaffen (zorg, huur, HRA etc). Zorgt alleen maar voor gezeik omdat je dit ook moet bijhouden en controleren. Als er een toeslag is moet je dit zo simpel mogelijk houden met factoren die makkelijk te controleren zijn en niet voor elke scheet een uitzondering maken.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als we nu eens zouden ophouden met geld rondpompen, alle subsidies, bij en toeslagen, aftrekposten etc etc afschaffen, daarvoor de lasten op inkomen uit werk flink verlagen net als de BTW op Biologische landbouwproducten (mag van mij prima door de lagere schalen te verhogen en een lager percentage daarop te leggen), en alle subsidie toekenners, aftrekpost controleurs en bij en toeslag bedenkers bij de overheid op de keien flikkeren, en dat geld ook weer steken in lastenverlaging dan bereiken we daar een aantal zaken mee
1. Werken loont zich heel erg voor mensen, iedereen gaat er op vooruit.
2. De hoeveelheid CO2 die er op de overheid bespaard wordt is enorm
3. Fraude is onmogelijk, want er is niets om mee te frauderen (meer geld terug aan de belastingbetaler)
4. Regelgeving wordt veel eenvoudiger
5. Geen giga dure en mislukkende IT projecten meer bij de overheid die de regelgeving moeten sturen
Komt vooral doordat Nederland sinds de crisis van 2008 stilstaat qua inkomens. Hier en daar een paar procent is niks. Zie je goed terug in de vaste lasten.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ik zocht pas op wat een modaal salaris is, dat is tyfus weinig eigenlijk.
Het modaal salaris is wel veel meer dan de meeste uitkeringen, zelfs veel meer dan sommige uitkeringen met toeslagen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
¤2500 netto p/m vindt je weinig?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
Maar dan heb je minder personeel nodig, en je moet toch ergens banen creeëren om de werkeloosheid binnen de perken te houden. De administratie, bureaucratie, en controle op minder bedeelden is een enorme banenmachine. Dat klinkt nu, op dit moment, waarin iedereen staat te springen om personeel, een beetje overbodig. Maar het tij kan erg snel keren als we een recessie induiken.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:13 schreef descon het volgende:
[..]
Ben zelf ook een voorstander van om die toeslagen af te schaffen (zorg, huur, HRA etc). Zorgt alleen maar voor gezeik omdat je dit ook moet bijhouden en controleren. Als er een toeslag is moet je dit zo simpel mogelijk houden met factoren die makkelijk te controleren zijn en niet voor elke scheet een uitzondering maken.
Daarmee versimpel je de administratie en zou je lasten kunnen verlagen zodat je onder aan de streep beter uit komt en minder gezeik hebt.
is dat tegenwoordig modaal? Ik dacht dat modaal hoger was en ik vond dat bedrag wat ik in mijn hoofd had al bedroevend laag.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 12:26 schreef Toine51 het volgende:
[..]
¤2500 netto p/m vindt je weinig?
Mss als alleenverdiener met de huidige prijzen.
Doe je even een Marco van Basten-momentje?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is dat tegenwoordig modaal? Ik dacht dat modaal hoger was en ik vond dat bedrag wat ik in mijn hoofd had al bedroevend laag.
Mensen in overbodige banen houden is altijd een slecht idee. Je kan ze dan beter laten door groeien naar iets wat wel waarde toevoegd aan de economie. Dat is op lange termijn veel houdbaarder.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 12:38 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Maar dan heb je minder personeel nodig, en je moet toch ergens banen creeëren om de werkeloosheid binnen de perken te houden. De administratie, bureaucratie, en controle op minder bedeelden is een enorme banenmachine. Dat klinkt nu, op dit moment, waarin iedereen staat te springen om personeel, een beetje overbodig. Maar het tij kan erg snel keren als we een recessie induiken.
Dat is ook weinig, met twee keer modaal kan het net maar in je eentje is het amper meer te doen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 12:26 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Leer rekenen. 1000+150+50+300+250=1750. Geen 2200quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is ook weinig, met twee keer modaal kan het net maar in je eentje is het amper meer te doen.
1000 euro voor wonen ben je zo kwijt
150 euro zorgverzekering
50 euro internetaansluiting
300 euro boodschappen
250 euro energiekosten
Zit je al aan 2200 euro en als je een auto hebt om naar je werk te komen of je moet met het OV dan is het gewoon schoon op.
Als je 2 keer modaal hebt is het ruimer maar ook niet als je kinderen hebt, dan gaat dat tweede salaris voor het grootste deel op aan de opvang, nog los van dat je ook nog wel eens wat anders wilt doen dan alleen maar werken eten en slapen.
quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:11 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Leer rekenen. 1000+150+50+300+250=1750. Geen 2200
Nog 750 over als je alleen bent.
Ja, dat mag ik hopen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Het modaal salaris is wel veel meer dan de meeste uitkeringen, zelfs veel meer dan sommige uitkeringen met toeslagen.
Je kunt er in ieder geval moeilijk van leven lijkt me, tenzij je tweerverdiener bent of geen kinderen hebt.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 12:26 schreef Toine51 het volgende:
[..]
De grenzen daarvoor zijn vastgesteld door de politici waarop zij toch zelf gestemd hebben? Dus niet janken dat je een beetje boven die grens zit. Toch?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ja, dat mag ik hopen.Er zijn namelijk ook veel mensen die net teveel verdienen en daardoor geen aanspraak kunnen maken op allerlei potjes.
Ja zo werkt een democratie?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:21 schreef torentje het volgende:
[..]
De grenzen daarvoor zijn vastgesteld door de politici waarop zij toch zelf gestemd hebben? Dus niet janken dat je een beetje boven die grens zit. Toch?
Dat is boven modaal zelfs.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is dat tegenwoordig modaal? Ik dacht dat modaal hoger was en ik vond dat bedrag wat ik in mijn hoofd had al bedroevend laag.
sorry het nibud kijk ik nooit meer naar, deze overdrijft de kosten zo verschrikkelijk dat ik die niet serieus kan nemen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:55 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dat is boven modaal zelfs.
Modaal is 38k per jaar (incl 8% vakantiegeld die niemand in zijn maandsalaris meerekent).
38k / 12.96 = 2932 per maand bruto = 2369 netto.
Als je dan de Nibud berekening voor een bijstandstrekker ertegenover zet:
[ afbeelding ]
en de huur 432 hoger maakt om op de meer realistische 1000 euro te komen van een Jan modaal. Heb je van dat salaris ineens nog maar 285 euro per maand over. En dat is dus met het uitgavepatroon van iemand in de bijstand![]()
goed argument, niks tegen in te brengenquote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sorry het nibud kijk ik nooit meer naar, deze overdrijft de kosten zo verschrikkelijk dat ik die niet serieus kan nemen.
quote:Op maandag 25 juli 2022 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, ja. Zo werkt dat. Vooroordelen en discriminatie, zodat je je superieur kunt voelen. Als je een riant inkomen hebt, schijt je op die paupers!quote:Op maandag 25 juli 2022 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn hand ophouden
quote:De Franse regering verlaagt de accijnzen op brandstof met 30 cent. Die maatregel komt bovenop een dwangmaatregel van de Franse overheid voor oliemaatschappijen, die ook 20 cent korting moeten geven.
quote:Op dit moment krijgen automobilisten in Frankrijk al 18 cent korting op de accijnzen, zo schrijft het Franse TF1 Info. Die korting wordt per september verhoogd met 12 cent. Hierdoor bedraagt de totale korting 30 cent per liter. Dit is gedaan om boze Franse automobilisten tegemoet te komen.
Kijk, dit zijn acties van overheden die je mag verwachten van overheden. Kant kiezen van de samenleving.quote:Eerder al zette de Franse regering TotalEnergies onder druk, dat miljardenwinsten behaalde door de hoge olieprijs. Macron dreigde de winsten extra te belasten, waardoor de oliemaatschappij aanvankelijk al 10 cent korting gaf op een liter brandstof. Dat vond de regering echter niet genoeg en dus wordt die korting verhoogd naar 20 cent tussen 1 september 2022 en 1 november 2022.
En aan de andere kant worden de belastingen verhoogd?quote:Op woensdag 27 juli 2022 11:25 schreef Red_85 het volgende:
https://www.ad.nl/auto/in(...)-per-liter~a67c0483/
[..]
[..]
[..]
Kijk, dit zijn acties van overheden die je mag verwachten van overheden. Kant kiezen van de samenleving.
Dat zou een actie zijn van NLse politici. Maar ik zie dat niet echt in het ad artikel over Frankrijk.quote:Op woensdag 27 juli 2022 11:32 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
En aan de andere kant worden de belastingen verhoogd?
Dat bedoelde ik met "er is meer aan de hand".quote:Op dinsdag 26 juli 2022 11:51 schreef Cheeseburgert het volgende:
Komt vooral doordat Nederland sinds de crisis van 2008 stilstaat qua inkomens. Hier en daar een paar procent is niks. Zie je goed terug in de vaste lasten.
[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/23(...)root-deel-inkomen-op
Dan krijgt zo iemand bijna meer zorgtoeslag dan de zorgpremie??quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:55 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Modaal is 38k per jaar (incl 8% vakantiegeld die niemand in zijn maandsalaris meerekent).
[ afbeelding ]
en de huur 432 hoger maakt om op de meer realistische 1000 euro te komen van een Jan modaal. Heb je van dat salaris ineens nog maar 285 euro per maand over. En dat is dus met het uitgavepatroon van iemand in de bijstand![]()
De toeslag is redelijk dekkend als je enkel een basisverzekering met maximaal eigen risico neemt inderdaad. En nu?quote:Op woensdag 27 juli 2022 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan krijgt zo iemand bijna meer zorgtoeslag dan de zorgpremie??
Ze hadden dat geld dan beter kunnen inzetten op belastingverlaging want nu vloeit het geld vanuit de staatskas naar de leveranciers zoals Shell en de Franse Essent plus de al veel te rijke olie sjiekquote:Op woensdag 27 juli 2022 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Kijk, dit zijn acties van overheden die je mag verwachten van overheden. Kant kiezen van de samenleving.
Vroeger werd er toch netto ziekenfondspremie betaald?quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:04 schreef Monolith het volgende:
De toeslag is redelijk dekkend als je enkel een basisverzekering met maximaal eigen risico neemt inderdaad. En nu?
Tja, als je lagere inkomens wilt ondersteunen zonder gelijk weer een armoedeval te creëeren, dan zul je toch uitkomen op een systeem met toeslagen die geleidelijk aan afnemen afhankelijk van het inkomensniveau.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Vroeger werd er toch netto ziekenfondspremie betaald?
Meer specifiek: rondpompen van geld met alle kosten, administratie van dien.
Zoals een nieuwe gas/elektra toeslag.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, als je lagere inkomens wilt ondersteunen zonder gelijk weer een armoedeval te creëeren, dan zul je toch uitkomen op een systeem met toeslagen die geleidelijk aan afnemen afhankelijk van het inkomensniveau.
Asjeblieft niet zegquote:Op woensdag 27 juli 2022 12:16 schreef riemomdoen het volgende:
[..]
Zoals een nieuwe gas/elektra toeslag.
Precies, het lage minimumloon is een veredelde subsidiëring van werkgevers.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:20 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Asjeblieft niet zeg
Omhoog met die minimumlonen en weg met alle toeslagen, als je zonder staatshulp niet rond kan komen is het simpelweg te laag.
Huh? Dat is de typische NLse gedachtegang.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ze hadden dat geld dan beter kunnen inzetten op belastingverlaging want nu vloeit het geld vanuit de staatskas naar de leveranciers zoals Shell en de Franse Essent plus de al veel te rijke olie sjiek
Samenleving wint er niks mee, alleen korte tijd iets goedkoper autorijden en een overheid die minder geld uitgeeft aan voor voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg
Wat valt er allemaal onder overige lasten? Verzekeringen zijn zo duur niet. Daarnaast staat er ook nog een potje reserveringen, boodschappen is een aparte post en sociale participatie ook. Dus vraag ik me af wat er dan onder die overige lasten valt? Behalve verzekeringen een hoop overbodige luxe, vermoed ik.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:55 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik had 67% van de citaten gelezen (dus een ruime meerderheid en afgerond 100%) en die tweede citaat leek een herhaling van zetten. Dan nog is dit geweldig nieuws voor de oliesjeiks en producerende bedrijven in het middenoostenquote:Op woensdag 27 juli 2022 12:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huh? Dat is de typische NLse gedachtegang.
Ze dwingen dus oliebedrijven lagere omzetten en winsten te maken, maar toch vloeit het naar de oliebedrijven?
Hoe dan? Heb je de post wel gelezen?
Omdat deze groep mensen in de praktijk toch rond komen zijn die bedragen ook te hoog zoals alle bedragen bij het nibud schromelijk worden overdreven.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat valt er allemaal onder overige lasten? Verzekeringen zijn zo duur niet. Daarnaast staat er ook nog een potje reserveringen, boodschappen is een aparte post en sociale participatie ook. Dus vraag ik me af wat er dan onder die overige lasten valt? Behalve verzekeringen een hoop overbodige luxe, vermoed ik.
Of zorgen dat het verschil bruto-netto minder groot is. De oorzaak van dat grote verschil....de subsidies, toeslagen en uitkeringen, die uit de loonbelastingen worden gefinancierd.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, als je lagere inkomens wilt ondersteunen zonder gelijk weer een armoedeval te creëeren, dan zul je toch uitkomen op een systeem met toeslagen die geleidelijk aan afnemen afhankelijk van het inkomensniveau.
Dit is absoluut geen goeie ontwikkeling hoor.. de overheid moet zich er niet mee bemoeien.quote:Op woensdag 27 juli 2022 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
het vergroten van de inflatie vind ik toch niet iets wat je van overheden zou mogen verwachten.quote:Op woensdag 27 juli 2022 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
dat hadden ze eigenlijk wel moeten doen, want dan was de vraag niet zo groot geweest en dus de huidige inflatie lager.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:43 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dit is absoluut geen goeie ontwikkeling hoor.. de overheid moet zich er niet mee bemoeien.
De voorgaande 2 jaren was het spot goedkoop en verloren ze veel geld, dan komt er toch ook geen 20 cent bij?
Valt wel mee, uiteindelijk is dat hele circus progressief. Problematischer is eerder dat zaken als btw vrij regressief zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Of zorgen dat het verschil bruto-netto minder groot is. De oorzaak van dat grote verschil....de subsidies, toeslagen en uitkeringen, die uit de loonbelastingen worden gefinancierd.
Prijzen worden juist gedrukt op die manierquote:Op woensdag 27 juli 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het vergroten van de inflatie vind ik toch niet iets wat je van overheden zou mogen verwachten.
Wat je wel van overheden mag verwachten is het inzicht om in te zien dat er inflatie aan komt en daarop handelen door het aanbod te vergroten.
Klopt helemaal. Daarom wordt die exhorbitante accijns in NL ook volledig te niet gedaan, toch?quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:43 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dit is absoluut geen goeie ontwikkeling hoor.. de overheid moet zich er niet mee bemoeien.
De voorgaande 2 jaren was het spot goedkoop en verloren ze veel geld, dan komt er toch ook geen 20 cent bij?
Dit.quote:Op woensdag 27 juli 2022 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Of zorgen dat het verschil bruto-netto minder groot is. De oorzaak van dat grote verschil....de subsidies, toeslagen en uitkeringen, die uit de loonbelastingen worden gefinancierd.
klopt door het aanbod te vergroten worden de prijzen gedruktquote:Op woensdag 27 juli 2022 19:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Prijzen worden juist gedrukt op die manier
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 27 juli 2022 19:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Daarom wordt die exhorbitante accijns in NL ook volledig te niet gedaan, toch?
...toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |