abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205435250
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:11 schreef AchJa het volgende:
Je bent de doelpalen nl. kilometers aan het verzetten en probeert onder je eerdere lulkoek vandaan te komen.
Komt de stoom inmiddels uit je oren?
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:13:40 #202
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435262
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:09 schreef luxerobots het volgende:
Juist. Het gaat om de procedure. Om snel de coördinaten te verzamelen en snel te coördineren.

Dat wij in Nederland even snel zijn met het vullen en richten geloof ik wel.
En die procedure is secondenwerk in een grootschalig conflict, dan worden er geen vragen gesteld. Op wat voor planeet leven jullie eigenlijk?
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:14:20 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435264
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Per direct bij een positieve vijandelijke identificatie. Wat denk jij eigenlijk?

Dus op hetzelfde moment (jij zegt het, per direct), dat een verkenner 50KM verderop een vijand ziet, krijgt de infanterist opdracht om te schieten?

Indrukwekkend.

Maar nogal ongeloofwaardig.

Daar zit wat meer tijd tussen dan het nogal arbitraire "per direct".

Dus heb je ook nog een kwalificatie waar wij, mere mortals, wat mee kunnen? :)
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_205435266
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Komt de stoom inmiddels uit je oren?
Laten we wel wezen. AchJa heeft een achtergrond op dit gebied en daarmee kennis. Laten we blij zijn dat hij ons tracht iets te leren.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:14:54 #206
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435270
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is dus afhankelijk van de situatie. Is het volle bak oorlog dan is het schieten en niet vragen.
Dus doel spotten, verifiëren en coördinaten doorgeven.
Is het een opbouw missie dan duurt het langer. Dat is precies wat @:achja ook probeert te zeggen.
Dit dus, heb ik ook al een paar keer lopen vertellen maar sommige kwartjes willen gewoon maar niet vallen.
pi_205435272
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zeker niet.

Hebben jullie nou al eens een onderbouwing van die "20 minuten"?
Het relevante EW artikel...?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_205435275
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:14 schreef Cherni het volgende:
Laten we blij zijn dat hij ons tracht iets te leren.
:')
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:16:52 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435286
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:14 schreef ExTec het volgende:
Dus op hetzelfde moment (jij zegt het, per direct), dat een verkenner 50KM verderop een vijand ziet, krijgt de infanterist opdracht om te schieten?
Waar komt die infanterist nou weer vandaan? :')

quote:
Indrukwekkend.

Maar nogal ongeloofwaardig.

Daar zit wat meer tijd tussen dan het nogal arbitraire "per direct".

Dus heb je ook nog een kwalificatie waar wij, mere mortals, wat mee kunnen? :)
Maar in Oekraine kan het wel?
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:18:02 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435310
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
Misschien even teruglezen want lezen is niet jullie sterkste punt begrijp ik... :')
Uit post #153.

quote:
De Oekraïners gebruiken hun ‘Artillerie Uber’ om hun optreden te coördineren. Dat gaat volgens Van Weel veel sneller dan de manier waarop de Duitsers en Nederlanders met het artilleriewapen werken. Van Weel zegt in EW over de nieuwe methode van de Oekraïners: ‘Verkenners wijzen in het digitale systeem de plek aan waar artillerievuur moet neerslaan. Het programma rekent uit welk geschut op de gunstigste positie staat. Binnen een halve minuut volgt het digitale commando en worden schoten gelost. Razendsnel, want het kost ons minstens 20 minuten om dat te organiseren. De twaalf door Duitsland en Nederland geleverde pantserhouwitsers worden nu ook met die software verknoopt. Deze artilleriestukken zijn dan veel effectiever in de strijd tegen de Russen.’
Uit dit artikel:
https://www.ewmagazine.nl(...)erhouwitsers-893517/
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:22:15 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435334
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:20 schreef luxerobots het volgende:
Razendsnel, want het kost ons minstens 20 minuten om dat te organiseren
En dit zijn dus tijden die je bij missies als Afghanistan hebt (wat ik al een paar keer heb lopen uitleggen en wat die retired arty guy ook zegt)...

Maar goed, tegen dovemansoren dus.
pi_205435381
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dit zijn dus tijden die je bij missies als Afghanistan hebt (wat ik al een paar keer heb lopen uitleggen en wat die retired arty guy ook zegt)...

Maar goed, tegen dovemansoren dus.
Kennelijk zijn we het dus normaal gaan vinden dat het 20 minuten kan duren. En hadden we het in Afghanistan natuurlijk ook wel sneller gekund.

Zegt wat mij betreft wel wat over de ambtelijke en bureaucratische wereld die het Nederlandse leger is.
pi_205435387
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar geen antwoord geven.

quote:
Maar in Oekraine kan het wel?
Is dit freudiaans bekennen waar de pijn ligt.....? :)

Hoe triest.

Ik vind het niet triest, ik snap het. Nood breekt wet, dus zie je dat de bijzonder grote aantallen IT en GIS professionals die UA rijk is zich ten gelde maken,

En dat die dan overnight, ff een vuur controle systeem bedenken waar heel de NAVO zijn vingers bij aflikt,

Helemaal niet zo verbazend. Iedereen die ook maar remotely, ooit, bij de overheid of defensie heeft gewerkt, weet dat het waterhoofden zijn, die per definitie elke vorm van innovatie kapot-vergaderen.
pi_205435406
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:22 schreef AchJa het volgende:
En dit zijn dus tijden die je bij missies als Afghanistan hebt
Nee, ff kappen met huichelen,

Jij geeft geen antwoord, mbt hoe lang het duurt voordat de stappen, voor dat de mannen in het veld hun ding doen duren.

Anders dan "per direct".
pi_205435458
Weer wat on-topic('er):

twitter
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:48:34 #217
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205435530
Relax jongens. Ik neem onmiddellijk aan dat de Nederlandse artillerie binnen seconden vuur afgeven op een doel. Dat is het hele idee achter moderne spullen zoals de phz2000.

Waar het mij omgaat is dat de Oekraïners dus gewoon tot de slimme jongens behoren die niet onderschat moeten worden en die je, na wat oefenen, kunt laten spelen met het moderne spul. Stuur maar op, geef ze wat training en ze doen creatieve dingen, dat is de kern van het verhaal. Niet dat 20 minuten gelul.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:49:16 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435537
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:31 schreef ExTec het volgende:
Nee, ff kappen met huichelen,

Jij geeft geen antwoord, mbt hoe lang het duurt voordat de stappen, voor dat de mannen in het veld hun ding doen duren.

Anders dan "per direct".
Dat kan niet want het is "per direct"... Als iemand (bv een gelegenheidswaarnemer) in het voorterrein een vuuraanvraag doet (lees: doeltoewijzing) gaat dat rechtstreeks naar de art en beginnen ze te knallen, zo simpel is het. Je kunt dat misschien niet geloven maar zo werkt het wel. Of denk je dat iemand gaat verifieren of het wel klopt? Dat de generaal ff naar de vijandelijke opstelling rijdt om te checken of het wel in de haak is?
pi_205435573
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat kan niet want het is "per direct"... Als iemand (bv een gelegenheidswaarnemer)
Waar komt die gelegenheidswaarnemer nu weer vandaan? :')
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:52:57 #220
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435575
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:29 schreef ExTec het volgende:

Maar geen antwoord geven.
Het antwoord is al lang gegeven, het bevalt je alleen niet dus wil je het niet geloven.

quote:
]
Is dit freudiaans bekennen waar de pijn ligt.....? :)
Nee want vertel nou maar even wat jouw ervaring mbt artillerie danwel defensie in het algemeen is en hoe de commandostructeren tegenwoordig lopen in het gevechtsveld. Dat jij denkt dat alles nog per postduif gaat is niet mijn probleem.

quote:
Hoe triest.

Ik vind het niet triest, ik snap het. Nood breekt wet, dus zie je dat de bijzonder grote aantallen IT en GIS professionals die UA rijk is zich ten gelde maken,

En dat die dan overnight, ff een vuur controle systeem bedenken waar heel de NAVO zijn vingers bij aflikt,

Helemaal niet zo verbazend. Iedereen die ook maar remotely, ooit, bij de overheid of defensie heeft gewerkt, weet dat het waterhoofden zijn, die per definitie elke vorm van innovatie kapot-vergaderen.
Ergo, je hebt geen idee dus... :')
pi_205435577
Maar laten we weer OT blijven.. ;)
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:57:47 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435645
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:52 schreef ExTec het volgende:
Waar komt die gelegenheidswaarnemer nu weer vandaan? :')
Ik denk laat ik de beestjes maar bij de naam noemen zoals ze heten ipv "verkenner" en "infanterist"... Elke onderofficier is gelegenheidswaarnemer. Die hebben de basiscursus vuuraanvraag gehad, daarnaast heb je gewoon een FST (fire support team) in je club... Als die over het net "fire for effect" roepen heb je direct vuur op doel.

Maar goed, de toewijzing kan bv. ook van een Reaper of een Integrator komen. Hoe ingewikkeld wil je het allemaal hebben?
  zaterdag 23 juli 2022 @ 21:01:58 #223
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205435710
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:28 schreef luxerobots het volgende:
Kennelijk zijn we het dus normaal gaan vinden dat het 20 minuten kan duren. En hadden we het in Afghanistan natuurlijk ook wel sneller gekund.
Natuurlijk kon dat vele malen sneller.

quote:
Zegt wat mij betreft wel wat over de ambtelijke en bureaucratische wereld die het Nederlandse leger is.
Dan snap jij het verschil in de missies niet. Een missie als Afghanistan had een heel ander mandaat met allerlei ROE's etc.

Moet ik nou echt Hawija gaan aanhalen? Militair gezien perfect uitgevoerd en daar zijn door de targeteers de nodige CDE berekeningen op los gelaten maar dat die hut vol springstof lag was niet in voorzien en dan heb je dus gezeik. Daarom heb je met dat soort missies meer tijd nodig.
pi_205435755
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:57 schreef AchJa het volgende:
Ik denk laat ik de beestjes maar bij de naam noemen zoals ze heten ipv "verkenner" en "infanterist"
"Infanterist"???

quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 20:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
:N
pi_205435825
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 21:01 schreef AchJa het volgende:
Moet ik nou echt Hawija gaan aanhalen?
Nee, dat moet zeker niet.

Maar ik neem aan dat je SM bent, want je bent niet naar de KMA geweest?

Of ben ik dan te positief? ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')