RedWhiteArmy1983 | woensdag 20 juli 2022 @ 19:20 |
Ik zit erover te denken om binnenkort een kort tripje te maken naar Wenen of Bratislava. Ik stuitte daarbij op een vrij nieuwe optie: de rechtstreekse nachttrein vanuit Amsterdam naar Wenen, de Nightjet, die sinds het voorjaar 2021 in gebruik is genomen. Nu heb ik internationaal buiten Londen en Parijs nog nooit zo lang (en 's nachts) met de trein gereisd, en 14 uurtjes vanuit Amsterdam (al zou ik ook ergens in Duitsland kunnen opstappen) is vrij lang, maar sta altijd wel open voor nieuwe dingen. Misschien dat ik heen met de trein ga en terug vlieg (mocht de heenweg niet bevallen ![]() Iemand al ervaring opgedaan met deze nieuwe optie? Zijn er hier überhaupt ervaringsdeskundigen met nachttreinen binnen Europa? Beetje comfortabel? Slaap je een beetje goed of kun je de slaap niet vatten omdat je constant "treingehobbel" voelt? ![]() Let me know! Alvast bedankt. ![]() | |
qajariaq | woensdag 20 juli 2022 @ 19:31 |
Mijn langste niet onderbroken treinreis was van Amsterdam naar Athene, daar zaten twee nachten in en dat zonder slaapcoupe, dus gewoon op de banken of als het minder druk was er onder. Maar goed, als je wel een bed hebt dan is het goed te doen. De regelmatige geluiden en trillingen leidt je aandacht af en daar slaap ik in ieder geval heel goed op. Ik zou me meer zorgen maken om de uren dat je niet slaapt. | |
Socios | woensdag 20 juli 2022 @ 19:41 |
Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 juli 2022 @ 19:53 |
Ik had precies dezelfde vraag in mijn hoofd ![]() ![]() | |
Farenji | woensdag 20 juli 2022 @ 19:54 |
Nachttreinen zijn geweldig. Ik heb er best wel wat ervaring mee, in Europa en daarbuiten. Ooit de nachttrein vanaf Keulen naar Wenen genomen en dat vond ik een leuke reis. Ik ging daarna nog veel verder, tot aan Teheran met de trein. Slapen vond ik zelf nooit een probleem en als je niet kan slapen is er genoeg andere dingen te doen. Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juli 2022 @ 19:55 |
![]() Ik heb een zwak voor nachttreinen, weet precies wat je bedoelt. Vliegen is alleen handig wanneer je afspraken hebt staan (denk aan een bruiloft bijvoorbeeld), maar in andere gevallen waarbij ik alle vrijheid heb over mijn reis of accomodatie: geef mij maar een HST of een nachttrein. [ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 20-07-2022 19:56:24 ] | |
qajariaq | woensdag 20 juli 2022 @ 20:05 |
We moesten ergens in Duitsland overstappen, Dusseldorf of Munster zal dat wel zijn geweest. Maar eh, het was niet vorige week of zo. December 1978 of zo, vlak voor we in dienst moesten wilden een maat en ik nog wel ff van de vrijheid genieten. Geweldiger reis met echt hele leuke 'gesprekken' met Joegoslaven en zo. Lang leve het Interrail ticket waarmee je toen een maand rond kon trekken in ongeveer heel Europa voor zover niet achter het ijzeren gordijn. Yep. Maar dat maakt de belevenis er niet minder om. Hoewel je nu geen nachttreinen meer zal hebben zonder bedden en zonder reserveren. BTW, op de terugweg begon het in Bosnië al te sneeuwen en erg dicht waren de treinen toen niet, was een wat koudere ervaring. | |
wbrm | woensdag 20 juli 2022 @ 20:08 |
Heb ervaring met zowel ligplaatsen als slaapplaatsen. Zitplaatsen boek ik niet vrijwillig. Specifiek voor Nightjets wel alleen ervaring met slaapplaatsen. De slaapkwaliteit is voor mij niet zo goed als in mijn eigen bed. Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld wakker wordt van lawaai of een bruuske beweging op een wissel ofzo maar geen klachten. Ik kom uitgeslapen aan. Ik slaap niet erg vast dus er zijn zeker mensen die in een ruk doorslapen, mijn vriend bijvoorbeeld ![]() - Het ontbijt bij Nightjet slaapplaatsen is erg prettig. - De douches aan boord (bij slaapplaatsen) heb ik nooit gebruikt. - Ga er niet van uit dat je wifi zult hebben. - Staart je niet blind op de reistijd. Het gaat om een goed vertrek- en aankomstuur (niet te vroeg/laat). Soms staat de trein bijvoorbeeld gepland een uurtje ofzo aan de kant. Dat is prima want doorgaans wil je niet om 5u 's ochtends in Wien Hbf de trein uit gegooid worden. Boek zo snel je kan want Nightjets lopen gemakkelijk vol! Zeker als je een delux-compartiment wil met WC en douche. Sowieso lopen de prijzen op in functie van beschikbaarheid. Zelf vind ik het een heerlijke manier van reizen met een minimale impact op het klimaat als bonus. | |
Claude_Viole | woensdag 20 juli 2022 @ 20:19 |
Vorige week dinsdag heb ik omstreeks 20:13 de (met +15) de NightJet gepakt, niet naar Wenen, maar naar Wörgl, maar de ervaring is hetzelfde. Ik had een slaapcoupé voor mij alleen, wel zonder douche en toilet. Het was een coupé die voor maximaal drie personen gebruikt kan worden. Tot aan Köln heb ik lekker genoten van een lekkere versnapering, heb ik wat gelezen, muziek geluisterd en toen werd het al aardig donker. De steward van dienst vroeg of hij mijn bed mocht opmaken, en ik vond dat prima, Ik had ook wel zin om lekker languit te rusten, want de nacht duurt nog lang. In een handomdraai werden de stoelen opgeklapt en verscheen er een bed, en werd er uit de coupé een dekbed en kussen tevoorschijn getoverd. Rolgordijntje dicht en tijd om wat te lezen. Rond een uur of 0:00 heb ik mij even omgekleed om daarna de lichten uit te doen. Het slapen is wel een dingetje in zo'n nachttrein met het geschommel, en de lichtjes hier en daar, en het raampje wat op een kier stond, maar lang leve het slaapmaskertje wat ik nog nooit eerder in mijn leven geprobeerd heb, en de oordopjes. Ik heb niet als een roos geslapen, maar ik heb gelukkig wel lekker kunnen rusten met momenten dat ik in slaap ben gevallen. Van het rangeren in Nürnberg heb ik weinig gemerkt. Omdat je dan stilstaat slaap je ook makkelijker. De rust was al het belangrijkste voor mij. Het is en blijft gewenning. Wie weet lukt het slapen de volgende keer een stuk beter. Toch ben ik die nacht wel even een paar keer naar het toilet gewandeld. De ÖBB Nightjet sloffen zijn echt een uitkomst. ![]() Omstreeks 6:30 werd ik wakker, en heb ik het rolgordijntje open gedaan om van het uitzicht te genieten. Om een uur of 7:30 werd mijn bed weer door de steward afgebouwd en kon ik weer in mijn coupé zitten. Ook werd er rond 8:00 uur mijn bestelde ontbijt (die ik de avond ervoor op een formulier had ingevuld) gebracht en kon ik heerlijk smullen van een lekker ontbijtje en een kop thee. Inmiddels zaten we al bij München, en Wörgl kwam aardig in zicht. Rond 9:37 kwam ik in Wörgl aan en had ik genoeg tijd om over te stappen naar Kitzbuhel. Daar aangekomen heb ik de bus naar Mattrei gepakt. Een geslaagde ervaring. Ik zou het zo weer doen. De terugreis gaat overigens met de auto. | |
bianconeri | donderdag 21 juli 2022 @ 10:01 |
Grappig, heb juist precies het tegenovergestelde. Ik vind even stuk met de trein echt niet erg, maar zo lang? In een piepkleine ruimte opgesloten moeten zitten voor zo'n lange tijd en vanwege de trage snelheid ook nog veel beperkter. En dan in zo'n hokje of ruimte moeten zitten waar je gewoon net niet kunt zitten en slapen. Terwijl je in het vliegtuig de hele wereld onder je ziet voorbij gaan. Op vliegvelden ben je binnen 15 minuten door security en dan heb je een hele stad die je kunt ontdekken met vele barretjes, winkeltjes, restaurants. | |
bami_haar | donderdag 21 juli 2022 @ 10:19 |
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik… | |
#ANONIEM | donderdag 21 juli 2022 @ 12:22 |
Ik had het idee dat z'n post sarcastisch was? Geen enkele volwassenen vindt het immers fijn om noodgedwongen op een vliegveld rond te moeten hangen en iedereen weet dat security nu eindeloos duurt. Ook de rest van z'n post lijkt me niet serieus bedoeld. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 12:23:13 ] | |
Fogel | donderdag 21 juli 2022 @ 14:11 |
Ben net terug van een reis met over 4000 spoorkilometers. Ca 57 uur in treinen gezeten en ongeveer 8 daarvan gelegen (slaapcoupe Trondheim-Oslo). Normaal vlieg ik, maar vond treinen een welkome afwisseling. Ikzelf slaap meestal prima in treinen, deze keer wat minder omdat het warm was (heb je normaal geen last van in Noorwegen ![]() Uit treinrelevante (Noorse) fora lees ik vooral dat heel veel nachttreinen deze zomer al vol zitten, dus ik hoop dat het voor jouw geplannede trip niet het geval is. De nightjet spreken ze in ieder geval positief over ![]() | |
Ringo | donderdag 21 juli 2022 @ 16:26 |
Disagree. Ik vind veel aspecten van vliegen vervelend (de incheck, de controles, de krappe stoelen, het wachten op de vertrekbaan, het eindeloze getaxi na landing) maar een goed geoutilleerde luchthaven juist niet, dat is een prima hangout voor ettelijke uren. Beetje eten, beetje drinken, beetje shoppen, heerlijk. Leve de leegheid van het moderne bestaan. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juli 2022 @ 16:30 |
Eten van bedenkelijke kwaliteit waar je desondanks de hoofdprijs voor betaalt. Winkeltjes met dezelfde spullen als op elk ander vliegveld, aangevuld met lokale troep souvenirs die je buiten het vliegveld veel goedkoper aan kunt schaffen. Het is allemaal te duur, het is niet origineel en het is vaak van slechte kwaliteit. Dus ja, ik kan me bij nader inzien goed voorstellen dat je je daar wel een tijd goed kunt vermaken. ![]() | |
RedWhiteArmy1983 | donderdag 21 juli 2022 @ 19:06 |
Dank voor alle posts tot nu toe. ![]() Even verder erin gedoken gisteravond, ik had een tripje voor een weekend in gedachte waarbij ik momenteel alleen nog maar uit zitrijtuigen kan kiezen, niet echt ideaal, dus denk niet dat het 'm op korte termijn gaat worden, maar ik ga zeker eens een keertje een lange treinreis maken. Dan kan dit topic ook sowieso "lopende" blijven, ook voor anderen. ![]() | |
Nia | vrijdag 22 juli 2022 @ 09:21 |
Die vliegveld winkels mogen dan wel wat meer gericht zijn op de 'gewone man'. Die heeft helemaal niets aan posh winkels met veel te dure handtasjes, zonnebrillen, gadgets of luchtjes. Die zijn er alleen maar voor de aankleding en om naamsbekendheid op te bouwen. Je ziet dat verkooppersoneel zich dan ook rot vervelen. ![]() | |
bianconeri | vrijdag 22 juli 2022 @ 09:50 |
Jawel hoor, als je TRV een beetje volgt weet je dat ik vrij regelmatig vlieg. Ik denk dat je in TRV in een verkeerde subforum zit ![]() Waarom zou je vliegvelden niet leuk vinden en opgesloten rondhangen in een trein bv wel? Iedereen moet dat zelf weten hoor daar niet van. Voor mij is een vliegveld een prachtige ervaring elke keer weer. Ik vind Schiphol altijd weer prachtig om mee te maken. Ik vind het ook lekker om met de trein naar Schiphol te gaan hoor, daar niet van. Maar dat is dan ook wel mooi geweest. Maar ik vind vliegvelden heerlijk. Even lekker wat eten en drinken. Vliegtuigen zien komen en gaan. Duizenden mensen langs zien komen. Het eten op vliegvelden is van prima kwaliteit hoor. Ja, de winkels zijn duur en niet alles is voor de ''gewone'' mens. Maar de hele beleving is ook al heel wat. En daarnaast: Die hele beleving heb je in treinen niet eens. Dus ja... Als treinen goedkoper worden zal ik het best eens als optie bekijken. Maar als de prijzen het ook maar enigszins toelaten zal ik echt altijd voor vliegen kiezen. Vanwege het gemak, je veel verder komt, vrijheid, snelheid, plezier. | |
Fogel | vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52 |
Laten we dit topic gewoon even bij treinen, slaaptreinen en eventueel stations houden. Vliegen en vliegvelden zijn compleet irrelevant. Dank u. | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juli 2022 @ 10:48 |
edit Doe maar niet. Is niet ontopic. [ Bericht 93% gewijzigd door UIO_AMS op 22-07-2022 15:58:57 ] | |
qajariaq | vrijdag 22 juli 2022 @ 19:43 |
#ANONIEM | vrijdag 22 juli 2022 @ 21:47 |
Dit ziet er goed uit, maar dan moet je wel echt de optie met eigen sanitair boeken. Ik heb wel met nachttreinen gereisd, maar dan met name buiten Europa. Het nadeel vond ik altijd het sanitair. Over het algemeen was er alleen een (heel goor) toilet aan het uiteinde van de wagon. Geen douche. Waardoor je je vies voelt als je aankomt en dan toch eerst naar je hotel wilt om op te frissen. | |
bami_haar | zaterdag 23 juli 2022 @ 11:36 |
Sanitair in de Nightjet is prima. Ook de douche op de gang | |
Farenji | zaterdag 23 juli 2022 @ 11:41 |
Jammer dat er geen fietsplaatsen in de nachttrein van Wenen naar Nederland zijn ![]() | |
RedWhiteArmy1983 | zaterdag 23 juli 2022 @ 13:25 |
Misschien iets voor de toekomst, al zal je op je bestemming ook wel fietsen kunnen huren, toch? Inmiddels idd paar YT filmpjes over Nightjet gezien, lijkt me best comfi. ![]() | |
Farenji | zaterdag 23 juli 2022 @ 14:20 |
Volgens de geruchten wordt het vanaf eind 2022 mogelijk, maar eerst zien en dan pas geloven. Ik wil dan wel echt mijn eigen fiets meenemen. Ik was geďnspireerd door dit topic aan het denken om een fietstocht vanaf Berlijn naar Wenen te maken (bijv via Leipzig/Dresden/Praag) en dan terug met de slaaptrein. Maar dan moet ik denk ik overstappen op Hamburg want op dat traject kun je wel fietsen meenemen. | |
fietsmiep | maandag 25 juli 2022 @ 15:07 |
In het verleden gingen wij vaak met de Citynightline naar Wenen, Praag of Basel. maar deze fiets-slaaptrein is er al enkele jaren niet meer. Wij hebben er voor onze fietsvakanties veel gebruik van gemaakt, je moest wel tijd snel erbij zijn, anders zaten de fietsplekken al vol. | |
SpecialK | maandag 25 juli 2022 @ 15:14 |
Ik heb de nightjet naar Basel genomen. Nja dit was iets wat misschien iedereen wel al wist maar voor het geval iemand (zoals ik) compleet nieuw is met het concept van treinreizen in Europa hier mijn harde lessen 1. Als kiest voor een zitplaats in de 2e klas coupe (dus geen slaapplek) ALTIJD een vaste stoel bestellen. Er is niks ergers dan 's nachts om 2 uur in Stuttgart wakkeer te worden gemaakt door een geirriteerd stel wat wil dat je zo snel mogelijk uit "hun" stoelen rot. Terwijl er dus nergens goed aangegeven is welke stoelen voor die trip gereserveerd zijn en welke niet dus je zit constant met een soort angst voor de volgende confrontatie te wachten. Onprettiger reizen dan dat kan ik niet verzinnen/ 2. Kies maar gewoon een slaapcoupe want die reizen duren allemaal 12+ uur en je komt met een zitplek gewoon afgepeigerd en met rugpijn en slaapgebrek aan op je bestemming. | |
Claude_Viole | maandag 25 juli 2022 @ 18:36 |
Volgens mij worden de zitcoupe's in de NightJet allemaal uitgefaseerd, en omgetoverd tot ligcoupe's. Een grote verbetering! | |
Halcon | vrijdag 29 juli 2022 @ 13:46 |
Ach, als je er fatsoenlijk naar de wc kunt, kunt liggen, kunt werken op je laptop, kunt eten, etc. Dan is het wel uit te houden. Het is en blijft noodzakelijk kwaad, maar dat is 'n vliegveld voor mij ook. En Schiphol of zo,dat gaat dan nog wel, maar bv. Eindhoven Airport is een drama vliegveld om te wachten. | |
Farenji | vrijdag 29 juli 2022 @ 15:50 |
Ik heb zojuist de nightjet geboekt, van Hannover naar Linz, inclusief fietsreservering, voor over een paar maanden. Ben voor de meest luxe optie gegaan en heb maar gewoon de hele cabine voor mezelf geboekt. Prive wc en douche, welkomstdrank + -snack, en ontbijt a la carte. ![]() | |
Cat-astrophe | zondag 9 april 2023 @ 15:41 |
*kick* Over een maand ga ik met de nightjet naar Wenen (en ook weer terug). Slaapcoupé gereserveerd voor ons tweetjes dus in theorie geen verstoring door reizigers die menen hier een plek te (moeten) hebben. Trip advisor is op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de eerste ervaringen (nu natuurlijk al even geleden). En FOK! user ervaringen zijn natuurlijk stukken meer betrouwbaar ![]() ![]() Dus: iemand die recent met de nightjet heeft gereisd, hoe was je ervaring? | |
bami_haar | zondag 9 april 2023 @ 16:07 |
Aantal keer per jaar naar Wenen of Innsbruck. Prima te doen in een couchette. Voldoende in ieder geval om uitgerust aan te komen | |
Cat-astrophe | maandag 10 april 2023 @ 10:34 |
Klinkt bemoedigend ![]() | |
Budapestenaar | dinsdag 18 april 2023 @ 06:06 |
Ik ben in juni met de nachttrein naar Wenen gereisd in een DeLuxe-cabin met wc en douche. Ik vond de coupé heel comfortabel. Na vertrek uit Amsterdam heb ik lekker zitten lezen. Ik heb een maaltijd besteld die helaas niet zo geweldig was. En rond een uur of tien heeft de steward de zitbanken omgetoverd tot een bed. Ik ben om half twaalf naar bed gegaan. Niet heel briljant geslapen; toch even wennen aan al het geschud. Maar ik werd ‘s morgens redelijk uitgerust wakker. Douche in mijn cabin werkte uitstekend. En het ontbijtje was ook prima. De trein rolde keurig op tijd Wenen binnen. Ik vond het een fijne ervaring. De enige reden dat ik dit niet veel vaker doe, is omdat het toch wel redelijk prijzig is. En een cabin met eigen sanitair moet je op tijd boeken: elke wagon heeft er maar twee. Maar het is zeker voor herhaling vatbaar ![]() | |
Farenji | dinsdag 18 april 2023 @ 09:40 |
Ik ben dus vorig jaar van Hannover naar Linz gegaan. Ik kon niet vanuit Nederland omdat ik een fiets bij me had en op dat traject was er nog geen fietswagon, ik geloof inmiddels wel. Dus ik moest eerst met de ic richting Berlijn naar Hannover. Ik had voor mezelf de duurste luxe coupé gereserveerd. Had geen zin in andere mensen erbij. Vond het meer dan prima. Ik heb geen avondmaaltijd gehad want ik had in Hannover al gegeten. Kreeg wel meteen te horen dat de reis langer duurde dan aangegeven door oponthoud op het traject, maar dat vond ik niet erg, dan kon ik langer slapen en ook nog rustig ontbijten. Heb lekker geslapen en ontbijt was prima. Vond het een fijne reis. | |
UIO_AMS | dinsdag 18 april 2023 @ 10:00 |
Mijn laatste ervaring met slaapterreinen dateert van ruim 20 jaar terug (studententijd) en van een ander continent (Azië: Maleisië en Thailand) en dat vond ik een hel. Dus daarna nooit meer gedaan. Maar misschien moet ik de Nightjet een keer een kans geven. | |
borbit | dinsdag 18 april 2023 @ 10:32 |
Dat vraag ik mij toch af hoor. Ik dacht dat een normale trein per passenger zo een derde gebruikt als dezelfde afstand in een economy vlucht. Maar als je dan treinen met eigen cabine's met prive douche en toilet gaat laten rijden gebruik sleep je alweer een heel stuk extra gewicht mee en dus meer uitstoot. | |
Farenji | dinsdag 18 april 2023 @ 10:36 |
Een trein rijdt niet op kerosine he. | |
borbit | dinsdag 18 april 2023 @ 10:46 |
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee. | |
Farenji | dinsdag 18 april 2023 @ 10:55 |
De nightjet rijdt iig niet op diesel. En natuurlijk is bijna niks helemaal klimaatneutraal maar een electrische trein op een spoor is altijd veel efficiënter en ook veel minder belastend dan een vliegtuig op kerosine dat de zwaartekracht moet trotseren. Alleen lopen of fietsen is nog minder belastend. | |
qajariaq | dinsdag 18 april 2023 @ 18:03 |
Sterker nog, als ik naar Wenen ga lopen of fietsen dan stoot ik meer co2 uit dan die trien per passagier over die afstand. Een stalen wiel op een stalen rails die bovendien zo vlak is als wat kost gewoon heel weinig energie om voort te bewegen. Alleen het eigen gewicht en vooral stoppen en weer optrekken maakt het rendement wat minder. Ook bij vliegen geld dat stijgen en landen energie vreet tov de rest van de vlucht. Vliegen is idd vrijwel altijd energie gretiger dan andere vormen van vervoer. Tenzij je een volledig vol vliegtuig vergelijkt met een niet al te zuinige auto waar je alleen in zit. Scheepvaart gebruikt per kg per km nog weer veel minder energie maar dan ben je erg veel langer onderweg naar Wenen. | |
Cat-astrophe | dinsdag 18 april 2023 @ 19:07 |
Ain’t nobody got time 4 that ![]() (Al wil ik ooit nog weleens heel graag met een vrachtboot meereizen als passagier ![]()
Goede reviews ![]() De prijs is wel een dingetje ja. Op de heenreis hebben we daarom een couchette omdat we de slaapcoupé echt te duur vonden. Terugweg een basis slaapcoupé, want toen waren de prijzen vriendelijker. Eigen wasbak is fijn, plee kan ik een nachtje prima delen en douchen doe ik wel als ik in het hotel/thuis ben. Intussen krijg ik om de dag een mail dat de trein tien minuten eerder/later/eerder/later vertrekt ![]() | |
wbrm | dinsdag 18 april 2023 @ 20:54 |
Ik heb nergens beweerd dat een trein klimaatneutraal is. Gegeven de afstanden die je met een nachttrein typisch aflegt is de klimaatimpact minimaal, ook omdat de snelheid laag is (160 ŕ 200km/h maar vaak lager). Zelf kies ik voor lig- of slaapplaatsen zonder aparte wc en douche. | |
Budapestenaar | donderdag 20 april 2023 @ 16:30 |
Ik denk dat ik een volgende keer ook kies voor de standaardcoupé ![]() ![]() | |
Cat-astrophe | woensdag 10 mei 2023 @ 20:18 |
Inmiddels heen en terug geweest. Prima ervaring. Heen couchette, terug slaapwagon… en ik weet nog niet waar ik de voorkeur aan geef. Couchette slaapt uiteraard minder ideaal, maar ik heb best wat uurtjes kunnen pakken. Door de indeling heb je een stukje meer ruimte voor je spullen, erg prettig. Wel wat minder afgewerkt en geen goodie bag. Slaapcoupé: bed een stukje beter, evengoed vrij hard dus ook hier geen normale nacht slaap (zoals verwacht). Een volwaardig dekbed is wel erg fijn. Al in al denk ik dat het een uurtje slaap scheelt (5 tov 6 uur slaap). Wasbakje niet gebruikt want… wat een klein hok is die coupé! Ook met twee man kun je jezelf en je bagage nauwelijks kwijt. Zeker in de zitpositie voelde het wat claustrofobisch en moesten we met de voeten op een tas zitten. Andere tas heb ik maar naar boven gezeuld,ie kon er anders niet bij. Bed in slaapstand maakte het wat ruimer. En prettiger zitten. Het hielp ook niet dat twee van de drie toiletten in de buurt stuk waren. Drukte op de gang dus. Verder werkte alles zoals het hoorde, aardig personeel, ÖBB lounge is fijn om te wachten voor vertrek, treinen vertrokken beiden op tijd. En liepen beiden ruim een half uur vertraging op. Voor ons geen probleem, als je een aansluiting moet halen kan het stressvol zijn. Maar al in al zou ik het een volgende keer weer met de trein gaan. Om tien uur de trein uit stappen en om elf uur (na droppen bagage in het hotel) met je dagrugzakje in het centrum staan.. dikke prima ![]() | |
Captain_Fabulous | vrijdag 2 juni 2023 @ 12:58 |
Slaaptreinen zijn geweldig. Ze leken even af te sterven toen de Duitse Bahn er mee ophield, maar de Oosterijkers zijn lekker bezig, en nu springen ook andere aanbieders er op in! Heb ik het verleden met de fiets de nachtreinen naar Basel gebruikt, en naar Wenen. Slapen in een schokkende trein, die ook een paar keer stilstaat 's nachts moet je kunnen of niet. Ik had altijd couchettes, en sliep daar prima. Niet zo lang als thuis, niet zo goed als thuis, maar voor een nacht, gewoon te doen. Maar als je een lichte slaper bent, die moeilijk weer in slaap valt, kan het behoorlijk tegenvallen... | |
De_Hertog | vrijdag 2 juni 2023 @ 13:06 |
Als je niet bang bent om door de gang naar de douche te lopen, er is ook een gedeelde douche in het slaaprijtuig. Inderdaad bijzondere ervaring ![]() | |
vipergts | vrijdag 16 juni 2023 @ 21:04 |
Waar boek je dat een beetje simpel ik wil graag met de nachtrein naar Rome en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren. Maar zoiets is bij treinreiswinkel niet te boeken met 2 klikken heb ik al gemerkt. | |
Farenji | vrijdag 16 juni 2023 @ 21:19 |
Het is al een hele tijd geleden maar destijds ben ik persoonlijk langsgegaan bij de treinreiswinkel. Zoiets is echt niet makkelijk online te regelen. Maar naar Rome zou moeten lukken al zul je dan wellicht zelf de trajecten moeten uitzoeken en die via internet boeken. Je kan ook naar een ns international loket gaan (of bellen), daar zijn ze ook behulpzaam. | |
vipergts | vrijdag 16 juni 2023 @ 21:20 |
Treinreiswinkel heeft geen fysieke winkel meer helaas. | |
jealgu | zondag 18 juni 2023 @ 18:16 |
Op de website van de obb (als je vauit Oostenrijk bedoeld). Als dat toch te moeilijk is, even een mailtje naar treinreiswinkel en het zal ook lukken. [ Bericht 0% gewijzigd door jealgu op 18-06-2023 20:19:55 ] | |
De_Hertog | zondag 18 juni 2023 @ 20:49 |
Ter info: https://www.snopes.com/fact-check/youve-got-to-be-kidneying/ ![]() Als je om een andere reden graag een privé coupe wilt, houd er rekening mee dat Amsterdam-Wenen al zo’n 270 euro enkele reis is, door naar Rome zal er nog flink wat bovenop doen. | |
vipergts | maandag 19 juni 2023 @ 22:33 |
Ik wil ook gewoon geen slaapplek delen | |
Halcon | dinsdag 20 juni 2023 @ 23:21 |
Dat lijkt me ook niks. Als ik relaxt kan zitten, laptopje open kan klappen (en dus een tafeltje) en slapen, dan vind ik het wel beter dan vliegen, denk ik. Maar als je daar helemaal gaar aan komt, dan kun je net zo goed met de auto gaan. | |
ytram | zondag 16 juli 2023 @ 21:19 |
Een topic over de ÖBB Nightjet, altijd goed om reizen met de nachttrein nog wat te promoten. Ik ben fan, al moet ik zeggen dat het niet altijd even comfortabel is. Soms te warm, soms te koud. Vrijwillig boek ik nooit in het zit gedeelte, 1x gedaan (toen nog in de CityNightline), maar nooit meer! Al meer dan 10 jaar reis ik regelmatig met de nachtrein van Nederland naar Zwitserland, maar ook naar Duitsland en Slovenië. Naast de zitplaatsen zijn er ook lig- en slaaprijtuigen. Tot nu toe: Amsterdam - Basel - Zürich (ÖBB Nightjet) Zürich - Ljubljana (im rijtuig van de Sloveense spoorwegen geboekt via ÖBB Nightjet) Feldkirch - Villach (in rijtuig van de Kroatische spoorwegen geboekt via ÖBB Nightjet) Zürich - Hamburg (in Citynightline rijtuig die nu als ÖBB Nightjet rijtuig ingezet worden) Slaaprijtuigen Wat mij betreft zijn de slaaprijtuigen in ÖBB Nightjet rijtuigen echt wel comfortabel. Airco werkt over het algemeen goed en de bedden zijn lang genoeg voor mij (ik ben 1,83 m en kan languit liggen). Je hebt hier een echt matras, een dekbed en een kussen. Ik heb in het slaaprijtuig nog nooit de coupe moeten delen, maar dat is meer geluk denk ik. Even een paar foto's (mei 2022). Er is zeker 1 stopcontact aanwezig. ![]() Een flesje water en een flyer om je ala carte ontbijt te bestellen. ![]() Wastafel met spiegel en warm water. Wat mij betreft voldoende. WC op de gang is in het slaaprijtuig doorgaans vrij schoon en netjes. Douche heb ik in al die jaren nog nooit gebruikt in de trein. ![]() ![]() In mei 2022 kreeg je zelfs een flesje prosecco en een zakje nootjes als "welkom". Weet niet of dit nog steeds zo is. ![]() Het ontbijt, zeker voor in de trein en in vergelijking met de laatste jaren CityNightline goed (al blijf ik de filter koffie van Deutsche Bahn beter vinden). Verse broodjes, kaas, boter en yogurt. Leuk vind ik hier dat het meeste hiervan niet voor verpakt is, het op een dienblad met echt bestek komt de koffie in een mok zit. ÖBB voert duurzaamheid door tot in de trein. Ligwagen Van de ligwagen (4 personen) heb ik even geen foto's bij de hand. Zal er nog even naar zoeken. Maar in het algemeen. Het is oké, voor mijn lengte zijn de bedden wat aan de korte kant (ik lig graag op m'n buik en dan passen m'n voeten niet meer). Als je rug- of zijslaper bent, of niet zo lang dan is het prima. Orgineel was er plaats voor 4 personen (misschien doet de ÖBB dat ook weer, maar ik boek altijd 4 personen). In het verleden wel eens in een 6 persoons ligwagen geleden, maar dat is toch wat krap. De middelste bedden zijn voor bagage. Maar in de praktijk gebruikt niemand dat echt. Misschien een jas ofzo. Bagage voor de bovenste bedden kan je kwijt boven de deur en voor de onderste twee bedden onder je bed. Het makkelijkste reis je met koffers formaat handbagage. Je krijgt een slaapzak van stof, een kussen en een fleece deken. plus een flesje water. De ligplaatsen zijn nogal stevig, eigenlijk zijn het treinbanken, maar als je er eenmaal op ligt is het goed te doen. Ik vind dat de ventilatie nogal hard blaast en koud is, dus als je boven ligt is het wat fris. 's morgens krijg je een standaard ontbijt met ook hier weer verse broodjes, boter, jam en koffie of thee. maar met plastic bestek en een to-go beker. Kort voor aankomst komt iemand langs het gebruikte beddengoed in te zamelen. Koffie lijkt mij iets van Nespresso, wat oké is. Oh en je kan je telefoon opladen, er zijn zeker twee usb aansluitingen en twee stopcontacten. Het leuke aan de ligwagen is dat je makkelijk contact maakt met mede-reizigers. Iedereen is in voor een praatje. ![]() ![]() ![]() In mei 2022 nam ik mijn fiets mee, was toen erg lastig te boeken, maar via via is het toen gelukt. Enige nadeel ik zat in één van de voorste rijtuigen en mń fiets in één van de laatste. Wel een SBB rijtuig, waar ook mensen zitten dus qua veiligheid had ik er een goed gevoel bij. In de CityNightline stonden de fietsen vlakbij een deur in een rijtuig waar niemand was, dus daar werd nogal veel gestolen. Mijn advies, altijd alle spullen van waarde meenemen en je fiets ergens aanvast zetten. Weet niet hoe de situatie nu is, want er is meer personeel op de trein als in de CityNightline tijd, maar better safe than sorry. Mijn slaaprijtuig ging overigens toen tot Bazel, dus ik moest daar "overstappen" op het rijtuig waar m'n fiets in zat om tot Zürich te komen. Voor mij toen prima. Autonachttrein Feldkirch - Villach In juni 2023 met de auto naar Oostenrijk gereden (Feldkirch) en vanaf daar met de nachttrein verder. Voordeel hierbij was dat je voor zeg maar de kosten van een overnachting door kan reizen naar of richting je eind bestemming. De autotrein rijft alleen maar binnen Oostenrijk (Wenen en Villach). We moesten de auto in Feldkirch om 21:30 uur afgeven. Dit proces ging soepel en snel. Om 22:00 uur was het al klaar en hadden we tot 23:00 tijd. Wij zijn even de stad in gegaan. Om 23:00 uur in de nachttrein gestapt. We zaten in een rijtuig van de Kroatische spoorwegen. Er waren 3 bedden, net zoals bij de ÖBB. Het onderste bed was een bank, dus vrij hard. Wel een dekbed en kussen. Geen welkomsdrankje en geen snack. Irritant waren overal de velle lampjes (neem dus een rolletje afplaktape mee) en dat deze trein veel meer herrie maakt als die van de ÖBB. Het ontbijt was hier anders, voor verpakt en zoet. De koffie was denk ik iets van oploskoffie, dat zat namelijk nog op de bodem van m'n to-go beker. ![]() ![]() ![]() Om 6:00 uur aankomst in Villach, wat een beetje vroeg is. Maar het voordeel je hebt de hele dag nog voor je. De auto van de trein afrijden was in een half uurtje geregeld. Van Villach naar Feldkirch zaten we in hetzelfde rijtuig met dezelfde ervaring. De auto ook hier om 21:30 uur afgegeven, alleen vertrok de trein hier pas om 00:00 uur. We zijn de stad nog even in gegaan (mooie, oude en rustige stad), nog een drankje gedronken om de vakantie af te sluiten. Om 7:30 uur weer in Feldkirch, het afladen van de auto's duurde hier wat langer, vooral omdat ze in de verkeerde richting op de trein stonden en ze nog moesten rangeren. Wij hadden het ontbijt in de trein geskipt en op het station in Feldkirch bij de bakker koffie en een sandwich gehaald. Algemene indruk Over het algemeen zijn de treinen punctueel. Een half uurtje vertraging kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik heb 1x een evacuatie meegemaakt (in Duitsland, overstappen op een ICE), één keer niet verder gekomen als Ede-Wageningen en ook best wel vaak keurig op tijd aangekomen. Maar ik ben van mening dat ook met de auto het niet altijd keurig volgens plan verloopt (vorig jaar naar Polen 3 uur vertraging gehad omdat we nét achter een groot ongeluk stik stonden), meerdere keren met het vliegtuig meer dan 45 minuten vertraging gehad of kort van te voren een vlucht geannuleerd). Maar het gekke is dat je daar nooit iemand over hoort, terwijl als de trein ergens een kwartiertje vertraging heeft het altijd een klote trein is, en je kan er niet op vertrouwen, altijd hetzelfde en klote NS. Ik snap de frustratie omdat je het zelf niet in de hand hebt, maar ook met de andere vervoersmiddelen gaat het niet altijd zoals gepland. Volgende week weer een reis met de Nightjet, ook weer in een slaaprijtuig. Binnenkort dus nog een actuele update. [ Bericht 4% gewijzigd door ytram op 16-07-2023 22:10:35 (Foto's en info ligrijtuigen toegevoegd) ] | |
Black_Baron | zondag 16 juli 2023 @ 21:30 |
Mijn ervaring met de ICE is veel en vaak vertragingen. Waardoor ik de aansluiting gewoon vaak niet haalde. En dan plande ik de reis met 45 minuten overstaptijd, zowel in Frankfurt als in München. Helaas... Weg is je trein, en je dus ook je (stoel)reservering. ![]() | |
ytram | zondag 16 juli 2023 @ 21:40 |
Klopt helaas, zelfs met vrij ruime overstaptijden vaak niet haalbaar. Ik ben tijdens mijn reis continu aan het kijken of er vertraging is en wat voor invloed dat heeft op mijn reis. Laatst kreeg ik van DB al een mail dat m"n geplande reis niet door kon gaan (maar natuurlijk niet waar en waarom), dus heb ik maar een alternatief gezocht en daar zitplaatsen gereserveerd). Gewoon volgens plan begonnen en ergens in het midden op het alternatief overgestapt. Uiteindelijk met maar 15 minuten vertraging thuis. Maar ik snap ook volkomen dat niet iedereen dit wil of kan doen en dan is het behoorlijk frustrerend en snap ik dat het de laatste keer met de trein was ![]() | |
June. | maandag 14 augustus 2023 @ 13:57 |
Dit kan ik beamen ![]() Het is alweer een tijd geleden, denk 4 jaar terug, maar toen noodgedwongen de trein terug moeten pakken vanuit Wenen omdat het vliegtuig niet ging. Geen slaapplekken meer uiteraard en ook veel vertraging gehad onderweg. Wel leuke ervaring, dat dan weer wel ![]() | |
Captain_Fabulous | woensdag 13 september 2023 @ 09:29 |
Alleen als je twee nachten nodig hebt natuurlijk. Amsterdam Wenen in de nacht (of Munchen), en dan een TGV naar Rome overdag? Munchen - Rome, met maar 1 overstap : 09:34 – geplante Ankunft 18:40 | |
ytram | woensdag 13 september 2023 @ 12:29 |
In een eerder post al geschreven dat ik nog een update zou schrijven over m'n laatste reis met de Nightjet, in dit geval Zürich - Amsterdam. Die verliep niet helemaal zoals ik mij voorgesteld had. Precies een halfjaar van te voren geboekt omdat ik en mijn reisgezelschap absoluut in een slaapwagen wilde reizen. Op de dag van vertrek zag ik in de SBB app het volgende verschijnen. ![]() Ik dacht meteen, oké dit begint lekker. Betalen voor een slaapplaats en uiteindelijk toch een ligwagen krijgen. We zien wel wat het uiteindelijk is. Aangekomen op het station in Zürich bleek het te kloppen en was er alleen een ligwagen beschikbaar. Had daar wel een beetje medelijden met de crew, die moest daar ter plekke alle spullen (fleecedekens, kussens, slaapzakken en tasjes met oogmaskers, oordopjes etc.) nog verdelen en de ligwagens deels opruimen en inrichten. Daarnaast ook nog reizigers informeren, die natuurlijk niet blij waren of door de taalbarriére het niet begrepen. De crew kan er ook niks aan doen dat ÖBB onvoldoende materieel heeft. Hier is dus soms wat geduld gevraagd. Het komt uiteindelijk wel goed. Na een half uurtje had iedereen in het rijtuig z'n plek gekregen en was het allemaal min of meer zoals in de boeking aangegeven was verdeeld. Mensen die alleen een slaapplaats geboekt hadden, kregen een ligplaats voor zich alleen, die met 2 een ligplaats voor 2 en met 3 of 4 voor 3 of 4 (ouders met kinderen). Niet zoals ik al eens had beleefd dat twee rijtuigen werden samengevoegd in één rijtuig en dus met maximaal 6 personen bij elkaar gestopt werden. Navraag leerde mij dat het ook al voorgekomen was dat er in plaats van een slaaprijtuig een zitrijtuig werd ingezet. Dan was de downgrade nog groter dan nu. Maar blij werd ik er niet van (als fan van reizen met de nachttrein, waarbij ik mijn reisgezelschap had overgehaald met de nachttrein te gaan in plaats van met het vliegtuig). Dit keer een tasje met daarin sloffen, een klein handdoekje, een oogmasker, oordopjes, een pen een flesje water en een snack. In grote lijnen hetzelfde als een paar jaar geleden. ![]() Het ontbijt was wel meer basic en niet "ala-carte" te bestellen. Hetzelfde als normaal bij een ligplaats. Hier dus ook wegwerpbestek en een to-go beker voor de koffie. ![]() Dit keer ook geen welkomstdrankje/prosecco zoals in het slaaprijtuig wordt aangeboden (misschien is dit ook niet meer van toepassing tegenwoordig), de snack is gebleven. Ik vond het smakelijk, maar snap wel dat het niet ieder zijn smaak is. Bio en palmolievrij past wel bij het concept van klimaatvriendelijk(er) reizen. ![]() Algemeen Ik vond het een dikke tegenvaller dat het slaaprijtuig geschrapt was. Uiteraard wel blij dat we dan tenminste een ligruituig hadden, maar voor m'n reisgezelschap een dikke tegenvaller en ze moesten behoorlijk inleveren op comfort. De reis zelf verliep zonder problemen en we waren keurig volgens planning in Amsterdam. Het personeel deed overigens, na de stress aan het begin erg z'n best om het ons naar onze zin te maken. Ik sprak nog even met andere reizigers, die hadden een nog luxere plek geboekt met eigen wc en die waren op z'n zachts gezegd not amused. Jammer dat ÖBB op dit moment z'n populariteit en groei niet helemaal bij kan benen. Als dit je eerste ervaring is, snap ik ook dat het je laatste ervaring zal zijn (zeker als je alle nadelen even bij elkaar optelt: langere reistijd, een downgrade, relatief duur in vergelijking met het vliegtuig). Bij de ticketcontrole werden (zoals altijd) de tickets meegenomen en kregen we een vermelding dat we een downgrade hebben gehad om later geld terug te vragen. Dat hebben we (natuurlijk) ook gedaan, in ons geval bij de ÖBB en hebben 50% terug gekregen, +10% omdat we voor een waardebon hebben gekozen. Ondanks deze ervaring blijven we zeker met de nachttrein reizen, die waardebon gebruiken wel weer eens en is bovendien bij de ÖBB 10 jaar geldig. Geld terug bij vertraging kan worden aangevraagd bij de partij waar je je reis hebt geboekt. Bij een Duitstalige vervoerder zoeken naar het Fahrgastrechte-Formular: NS internationaal, ÖBB, Deutsche Bahn. [ Bericht 0% gewijzigd door ytram op 13-09-2023 13:13:19 ] | |
jealgu | woensdag 13 september 2023 @ 18:36 |
Amsterdam Zürich heeft dit probleem vaker (ik zie de trein regelmatig in Arnhem met een slaaprijtuig missend). Door tekort aan materieel heeft obb oudere rijtuigen voor deze verbinding gehuurd. Als op genoeg verbindingen de nieuwe nightjets worden gebruikt zal er meer nieuwer materieel voor de verbinding naar Zürich beschikbaar zijn. Hopelijk komt dit dan minder vaak voor. Je stelt dat sommigen een luxere plek hebben geboekt met eigen wc. Dat is vreemd, deze plekken zijn helemaal niet beschikbaar op Amsterdam Zürich (wel op andere nightjet verbindingen). Hoe heb je het slaapcomfort in the couchette ervaren. | |
Molo | woensdag 13 september 2023 @ 19:38 |
Zo vaak ellende gehoord op dat traject, mij niet gezien dat ik daarvoor kies. Eerst meer betrouwbaarheid voor ik boek Via Parijs naar Zürich gaat doorgaans prima trouwens, maar daar is geen nachttraject | |
ytram | woensdag 13 september 2023 @ 20:42 |
Dit rijtuig was inderdaad ook een oud nachtexpress.de rijtuig. Ook echt heel erg oud, maar het werkte allemaal. Misschien heb ik de meneer vanwege de wc verkeerd begrepen (dat hij het wel eens gehad heeft en nu weer verwachtte ofzo), heb ook niet heel uitgebreid met hem gesproken, hij was nogal gestresst en ontevreden over z’n downgrade… Het slaapcomfort is zo zo, ik ben eigenlijk net te lang voor de ligplaatsen (1m85), gewoon liggen gaat prima hoor, maar ik lig graag op m’n buik en dan passen m’n voeten net niet en kan je dus ook niet slapen. Meestal leg ik de Fleecedeken op de ligplaats/bank en daar op de “slaapzak” zodat het iets zachter is. Temperatuur is ook altijd een ding, meestal te warm maar te koud ook al meegemaakt. Wc’s zijn heel wisselend, hangt nu natuurlijk ook van het “gebruik” van de medereizigers af. Ik kijk uit naar de nieuwe rijtuigen. |