Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan?quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:31 schreef qajariaq het volgende:
Mijn langste niet onderbroken treinreis was van Amsterdam naar Athene
Ik had precies dezelfde vraag in mijn hoofdquote:Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef Socios het volgende:
[..]
Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan?
quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Farenji het volgende:
Nachttreinen zijn geweldig. Ik heb er best wel wat ervaring mee, in Europa en daarbuiten. Ooit de nachttrein vanaf Keulen naar Wenen genomen en dat vond ik een leuke reis. Ik ging daarna nog veel verder, tot aan Teheran met de trein. Slapen vond ik zelf nooit een probleem en als je niet kan slapen is er genoeg andere dingen te doen. Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
We moesten ergens in Duitsland overstappen, Dusseldorf of Munster zal dat wel zijn geweest. Maar eh, het was niet vorige week of zo. December 1978 of zo, vlak voor we in dienst moesten wilden een maat en ik nog wel ff van de vrijheid genieten. Geweldiger reis met echt hele leuke 'gesprekken' met Joegoslaven en zo. Lang leve het Interrail ticket waarmee je toen een maand rond kon trekken in ongeveer heel Europa voor zover niet achter het ijzeren gordijn.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef Socios het volgende:
[..]
Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan?
Yep. Maar dat maakt de belevenis er niet minder om. Hoewel je nu geen nachttreinen meer zal hebben zonder bedden en zonder reserveren.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:53 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik had precies dezelfde vraag in mijn hoofdIk heb ook wel interesse om zonder overstap van Amsterdam Centraal naar Athene te gaan, maar het zal vast een anekdote zijn van lang geleden.
Grappig, heb juist precies het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Farenji het volgende:
Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik…quote:[..]
Op vliegvelden ben je binnen 15 minuten door security en dan heb je een hele stad die je kunt ontdekken met vele barretjes, winkeltjes, restaurants.
Ik had het idee dat z'n post sarcastisch was?quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:19 schreef bami_haar het volgende:
[..]
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik…
Disagree.quote:Op donderdag 21 juli 2022 12:22 schreef Sodemieters het volgende:
Geen enkele volwassenen vindt het immers fijn om noodgedwongen op een vliegveld rond te moeten hangen
Eten van bedenkelijke kwaliteit waar je desondanks de hoofdprijs voor betaalt. Winkeltjes met dezelfde spullen als op elk ander vliegveld, aangevuld met lokale troep souvenirs die je buiten het vliegveld veel goedkoper aan kunt schaffen. Het is allemaal te duur, het is niet origineel en het is vaak van slechte kwaliteit.quote:Op donderdag 21 juli 2022 16:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Disagree.
Ik vind veel aspecten van vliegen vervelend (de incheck, de controles, de krappe stoelen, het wachten op de vertrekbaan, het eindeloze getaxi na landing) maar een goed geoutilleerde luchthaven juist niet, dat is een prima hangout voor ettelijke uren. Beetje eten, beetje drinken, beetje shoppen, heerlijk. Leve de leegheid van het moderne bestaan.
Even verder erin gedoken gisteravond, ik had een tripje voor een weekend in gedachte waarbij ik momenteel alleen nog maar uit zitrijtuigen kan kiezen, niet echt ideaal, dus denk niet dat het 'm op korte termijn gaat worden, maar ik ga zeker eens een keertje een lange treinreis maken. Dan kan dit topic ook sowieso "lopende" blijven, ook voor anderen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 14:11 schreef Fogel het volgende:
Uit treinrelevante (Noorse) fora lees ik vooral dat heel veel nachttreinen deze zomer al vol zitten, dus ik hoop dat het voor jouw geplannede trip niet het geval is. De nightjet spreken ze in ieder geval positief over
Die vliegveld winkels mogen dan wel wat meer gericht zijn op de 'gewone man'. Die heeft helemaal niets aan posh winkels met veel te dure handtasjes, zonnebrillen, gadgets of luchtjes. Die zijn er alleen maar voor de aankleding en om naamsbekendheid op te bouwen. Je ziet dat verkooppersoneel zich dan ook rot vervelen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 16:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Disagree.
Ik vind veel aspecten van vliegen vervelend (de incheck, de controles, de krappe stoelen, het wachten op de vertrekbaan, het eindeloze getaxi na landing) maar een goed geoutilleerde luchthaven juist niet, dat is een prima hangout voor ettelijke uren. Beetje eten, beetje drinken, beetje shoppen, heerlijk. Leve de leegheid van het moderne bestaan.
Jawel hoor, als je TRV een beetje volgt weet je dat ik vrij regelmatig vlieg.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:19 schreef bami_haar het volgende:
[..]
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik…
Ik denk dat je in TRV in een verkeerde subforum zitquote:Op donderdag 21 juli 2022 12:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik had het idee dat z'n post sarcastisch was?
Geen enkele volwassenen vindt het immers fijn om noodgedwongen op een vliegveld rond te moeten hangen en iedereen weet dat security nu eindeloos duurt. Ook de rest van z'n post lijkt me niet serieus bedoeld.
Dit ziet er goed uit, maar dan moet je wel echt de optie met eigen sanitair boeken.quote:
Misschien iets voor de toekomst, al zal je op je bestemming ook wel fietsen kunnen huren, toch?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:41 schreef Farenji het volgende:
Jammer dat er geen fietsplaatsen in de nachttrein van Wenen naar Nederland zijn
Volgens de geruchten wordt het vanaf eind 2022 mogelijk, maar eerst zien en dan pas geloven. Ik wil dan wel echt mijn eigen fiets meenemen. Ik was geīnspireerd door dit topic aan het denken om een fietstocht vanaf Berlijn naar Wenen te maken (bijv via Leipzig/Dresden/Praag) en dan terug met de slaaptrein. Maar dan moet ik denk ik overstappen op Hamburg want op dat traject kun je wel fietsen meenemen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 13:25 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Misschien iets voor de toekomst, al zal je op je bestemming ook wel fietsen kunnen huren, toch?
In het verleden gingen wij vaak met de Citynightline naar Wenen, Praag of Basel. maar deze fiets-slaaptrein is er al enkele jaren niet meer. Wij hebben er voor onze fietsvakanties veel gebruik van gemaakt, je moest wel tijd snel erbij zijn, anders zaten de fietsplekken al vol.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:41 schreef Farenji het volgende:
Jammer dat er geen fietsplaatsen in de nachttrein van Wenen naar Nederland zijn
Volgens mij worden de zitcoupe's in de NightJet allemaal uitgefaseerd, en omgetoverd tot ligcoupe's.quote:Op maandag 25 juli 2022 15:14 schreef SpecialK het volgende:
2. Kies maar gewoon een slaapcoupe want die reizen duren allemaal 12+ uur en je komt met een zitplek gewoon afgepeigerd en met rugpijn en slaapgebrek aan op je bestemming.
Ach, als je er fatsoenlijk naar de wc kunt, kunt liggen, kunt werken op je laptop, kunt eten, etc. Dan is het wel uit te houden.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Grappig, heb juist precies het tegenovergestelde.
Ik vind even stuk met de trein echt niet erg, maar zo lang?
In een piepkleine ruimte opgesloten moeten zitten voor zo'n lange tijd en vanwege de trage snelheid ook nog veel beperkter. En dan in zo'n hokje of ruimte moeten zitten waar je gewoon net niet kunt zitten en slapen.
Terwijl je in het vliegtuig de hele wereld onder je ziet voorbij gaan. Op vliegvelden ben je binnen 15 minuten door security en dan heb je een hele stad die je kunt ontdekken met vele barretjes, winkeltjes, restaurants.
Klinkt bemoedigendquote:Op zondag 9 april 2023 16:07 schreef bami_haar het volgende:
Aantal keer per jaar naar Wenen of Innsbruck. Prima te doen in een couchette.
Voldoende in ieder geval om uitgerust aan te komen
Ik ben in juni met de nachttrein naar Wenen gereisd in een DeLuxe-cabin met wc en douche.quote:Op zondag 9 april 2023 15:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
*kick*
Over een maand ga ik met de nightjet naar Wenen (en ook weer terug).
Slaapcoupé gereserveerd voor ons tweetjes dus in theorie geen verstoring door reizigers die menen hier een plek te (moeten) hebben. Trip advisor is op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de eerste ervaringen (nu natuurlijk al even geleden).
En FOK! user ervaringen zijn natuurlijk stukken meer betrouwbaar![]()
![]()
Dus: iemand die recent met de nightjet heeft gereisd, hoe was je ervaring?
Ik ben dus vorig jaar van Hannover naar Linz gegaan. Ik kon niet vanuit Nederland omdat ik een fiets bij me had en op dat traject was er nog geen fietswagon, ik geloof inmiddels wel. Dus ik moest eerst met de ic richting Berlijn naar Hannover.quote:Op zondag 9 april 2023 15:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
*kick*
Over een maand ga ik met de nightjet naar Wenen (en ook weer terug).
Slaapcoupé gereserveerd voor ons tweetjes dus in theorie geen verstoring door reizigers die menen hier een plek te (moeten) hebben. Trip advisor is op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de eerste ervaringen (nu natuurlijk al even geleden).
En FOK! user ervaringen zijn natuurlijk stukken meer betrouwbaar![]()
![]()
Dus: iemand die recent met de nightjet heeft gereisd, hoe was je ervaring?
Dat vraag ik mij toch af hoor. Ik dacht dat een normale trein per passenger zo een derde gebruikt als dezelfde afstand in een economy vlucht. Maar als je dan treinen met eigen cabine's met prive douche en toilet gaat laten rijden gebruik sleep je alweer een heel stuk extra gewicht mee en dus meer uitstoot.quote:Op woensdag 20 juli 2022 20:08 schreef wbrm het volgende:
Heb ervaring met zowel ligplaatsen als slaapplaatsen. Zitplaatsen boek ik niet vrijwillig. Specifiek voor Nightjets wel alleen ervaring met slaapplaatsen.
De slaapkwaliteit is voor mij niet zo goed als in mijn eigen bed. Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld wakker wordt van lawaai of een bruuske beweging op een wissel ofzo maar geen klachten. Ik kom uitgeslapen aan. Ik slaap niet erg vast dus er zijn zeker mensen die in een ruk doorslapen, mijn vriend bijvoorbeeld![]()
- Het ontbijt bij Nightjet slaapplaatsen is erg prettig.
- De douches aan boord (bij slaapplaatsen) heb ik nooit gebruikt.
- Ga er niet van uit dat je wifi zult hebben.
- Staart je niet blind op de reistijd. Het gaat om een goed vertrek- en aankomstuur (niet te vroeg/laat). Soms staat de trein bijvoorbeeld gepland een uurtje ofzo aan de kant. Dat is prima want doorgaans wil je niet om 5u 's ochtends in Wien Hbf de trein uit gegooid worden.
Boek zo snel je kan want Nightjets lopen gemakkelijk vol! Zeker als je een delux-compartiment wil met WC en douche. Sowieso lopen de prijzen op in functie van beschikbaarheid.
Zelf vind ik het een heerlijke manier van reizen met een minimale impact op het klimaat als bonus.
Een trein rijdt niet op kerosine he.quote:Op dinsdag 18 april 2023 10:32 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij toch af hoor. Ik dacht dat een normale trein per passenger zo een derde gebruikt als dezelfde afstand in een economy vlucht. Maar als je dan treinen met eigen cabine's met prive douche en toilet gaat laten rijden gebruik sleep je alweer een heel stuk extra gewicht mee en dus meer uitstoot.
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee.quote:Op dinsdag 18 april 2023 10:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een trein rijdt niet op kerosine he.
De nightjet rijdt iig niet op diesel. En natuurlijk is bijna niks helemaal klimaatneutraal maar een electrische trein op een spoor is altijd veel efficiënter en ook veel minder belastend dan een vliegtuig op kerosine dat de zwaartekracht moet trotseren. Alleen lopen of fietsen is nog minder belastend.quote:Op dinsdag 18 april 2023 10:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee.
Sterker nog, als ik naar Wenen ga lopen of fietsen dan stoot ik meer co2 uit dan die trien per passagier over die afstand.quote:Op dinsdag 18 april 2023 10:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
De nightjet rijdt iig niet op diesel. En natuurlijk is bijna niks helemaal klimaatneutraal maar een electrische trein op een spoor is altijd veel efficiënter en ook veel minder belastend dan een vliegtuig op kerosine dat de zwaartekracht moet trotseren. Alleen lopen of fietsen is nog minder belastend.
Ain’t nobody got time 4 thatquote:Op dinsdag 18 april 2023 18:03 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Sterker nog, als ik naar Wenen ga lopen of fietsen dan stoot ik meer co2 uit dan die trien per passagier over die afstand.
Een stalen wiel op een stalen rails die bovendien zo vlak is als wat kost gewoon heel weinig energie om voort te bewegen. Alleen het eigen gewicht en vooral stoppen en weer optrekken maakt het rendement wat minder.
Ook bij vliegen geld dat stijgen en landen energie vreet tov de rest van de vlucht. Vliegen is idd vrijwel altijd energie gretiger dan andere vormen van vervoer. Tenzij je een volledig vol vliegtuig vergelijkt met een niet al te zuinige auto waar je alleen in zit.
Scheepvaart gebruikt per kg per km nog weer veel minder energie maar dan ben je erg veel langer onderweg naar Wenen.
quote:Op dinsdag 18 april 2023 06:06 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Ik ben in juni met de nachttrein naar Wenen gereisd in een DeLuxe-cabin met wc en douche.
Ik vond de coupé heel comfortabel. Na vertrek uit Amsterdam heb ik lekker zitten lezen. Ik heb een maaltijd besteld die helaas niet zo geweldig was. En rond een uur of tien heeft de steward de zitbanken omgetoverd tot een bed. Ik ben om half twaalf naar bed gegaan. Niet heel briljant geslapen; toch even wennen aan al het geschud. Maar ik werd ‘s morgens redelijk uitgerust wakker. Douche in mijn cabin werkte uitstekend. En het ontbijtje was ook prima. De trein rolde keurig op tijd Wenen binnen.
Ik vond het een fijne ervaring. De enige reden dat ik dit niet veel vaker doe, is omdat het toch wel redelijk prijzig is. En een cabin met eigen sanitair moet je op tijd boeken: elke wagon heeft er maar twee. Maar het is zeker voor herhaling vatbaar
Goede reviewsquote:Op dinsdag 18 april 2023 09:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben dus vorig jaar van Hannover naar Linz gegaan. Ik kon niet vanuit Nederland omdat ik een fiets bij me had en op dat traject was er nog geen fietswagon, ik geloof inmiddels wel. Dus ik moest eerst met de ic richting Berlijn naar Hannover.
Ik had voor mezelf de duurste luxe coupé gereserveerd. Had geen zin in andere mensen erbij. Vond het meer dan prima. Ik heb geen avondmaaltijd gehad want ik had in Hannover al gegeten. Kreeg wel meteen te horen dat de reis langer duurde dan aangegeven door oponthoud op het traject, maar dat vond ik niet erg, dan kon ik langer slapen en ook nog rustig ontbijten. Heb lekker geslapen en ontbijt was prima. Vond het een fijne reis.
Ik heb nergens beweerd dat een trein klimaatneutraal is. Gegeven de afstanden die je met een nachttrein typisch aflegt is de klimaatimpact minimaal, ook omdat de snelheid laag is (160 ā 200km/h maar vaak lager).quote:Op dinsdag 18 april 2023 10:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee.
Ik denk dat ik een volgende keer ook kies voor de standaardcoupéquote:Op dinsdag 18 april 2023 19:07 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ain’t nobody got time 4 that![]()
(Al wil ik ooit nog weleens heel graag met een vrachtboot meereizen als passagier)
[..]
[..]
Goede reviews![]()
De prijs is wel een dingetje ja. Op de heenreis hebben we daarom een couchette omdat we de slaapcoupé echt te duur vonden. Terugweg een basis slaapcoupé, want toen waren de prijzen vriendelijker. Eigen wasbak is fijn, plee kan ik een nachtje prima delen en douchen doe ik wel als ik in het hotel/thuis ben.
Intussen krijg ik om de dag een mail dat de trein tien minuten eerder/later/eerder/later vertrekt
Als je niet bang bent om door de gang naar de douche te lopen, er is ook een gedeelde douche in het slaaprijtuig. Inderdaad bijzondere ervaringquote:Op donderdag 20 april 2023 16:30 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een volgende keer ook kies voor de standaardcoupéMaar ik vond het wel tof om te kunnen douchen in een trein
Waar boek je dat een beetje simpel ik wil graag met de nachtrein naar Rome en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren. Maar zoiets is bij treinreiswinkel niet te boeken met 2 klikken heb ik al gemerkt.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Farenji het volgende:
Nachttreinen zijn geweldig. Ik heb er best wel wat ervaring mee, in Europa en daarbuiten. Ooit de nachttrein vanaf Keulen naar Wenen genomen en dat vond ik een leuke reis. Ik ging daarna nog veel verder, tot aan Teheran met de trein. Slapen vond ik zelf nooit een probleem en als je niet kan slapen is er genoeg andere dingen te doen. Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
Het is al een hele tijd geleden maar destijds ben ik persoonlijk langsgegaan bij de treinreiswinkel. Zoiets is echt niet makkelijk online te regelen. Maar naar Rome zou moeten lukken al zul je dan wellicht zelf de trajecten moeten uitzoeken en die via internet boeken. Je kan ook naar een ns international loket gaan (of bellen), daar zijn ze ook behulpzaam.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 21:04 schreef vipergts het volgende:
[..]
Waar boek je dat een beetje simpel ik wil graag met de nachtrein naar Rome en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren. Maar zoiets is bij treinreiswinkel niet te boeken met 2 klikken heb ik al gemerkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |