abonnement Unibet Coolblue
pi_205403988
Ik zit erover te denken om binnenkort een kort tripje te maken naar Wenen of Bratislava. Ik stuitte daarbij op een vrij nieuwe optie: de rechtstreekse nachttrein vanuit Amsterdam naar Wenen, de Nightjet, die sinds het voorjaar 2021 in gebruik is genomen.

Nu heb ik internationaal buiten Londen en Parijs nog nooit zo lang (en 's nachts) met de trein gereisd, en 14 uurtjes vanuit Amsterdam (al zou ik ook ergens in Duitsland kunnen opstappen) is vrij lang, maar sta altijd wel open voor nieuwe dingen. Misschien dat ik heen met de trein ga en terug vlieg (mocht de heenweg niet bevallen ;) ).

Iemand al ervaring opgedaan met deze nieuwe optie? Zijn er hier überhaupt ervaringsdeskundigen met nachttreinen binnen Europa? Beetje comfortabel? Slaap je een beetje goed of kun je de slaap niet vatten omdat je constant "treingehobbel" voelt? :D

Let me know! Alvast bedankt. :)
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_205404116
Mijn langste niet onderbroken treinreis was van Amsterdam naar Athene, daar zaten twee nachten in en dat zonder slaapcoupe, dus gewoon op de banken of als het minder druk was er onder.

Maar goed, als je wel een bed hebt dan is het goed te doen. De regelmatige geluiden en trillingen leidt je aandacht af en daar slaap ik in ieder geval heel goed op. Ik zou me meer zorgen maken om de uren dat je niet slaapt.
pi_205404212
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:31 schreef qajariaq het volgende:
Mijn langste niet onderbroken treinreis was van Amsterdam naar Athene
Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan? :o
pi_205404341
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef Socios het volgende:

[..]
Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan? :o
Ik had precies dezelfde vraag in mijn hoofd :D Ik heb ook wel interesse om zonder overstap van Amsterdam Centraal naar Athene te gaan, maar het zal vast een anekdote zijn van lang geleden. ;(
pi_205404350
Nachttreinen zijn geweldig. Ik heb er best wel wat ervaring mee, in Europa en daarbuiten. Ooit de nachttrein vanaf Keulen naar Wenen genomen en dat vond ik een leuke reis. Ik ging daarna nog veel verder, tot aan Teheran met de trein. Slapen vond ik zelf nooit een probleem en als je niet kan slapen is er genoeg andere dingen te doen. Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
pi_205404379
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Farenji het volgende:
Nachttreinen zijn geweldig. Ik heb er best wel wat ervaring mee, in Europa en daarbuiten. Ooit de nachttrein vanaf Keulen naar Wenen genomen en dat vond ik een leuke reis. Ik ging daarna nog veel verder, tot aan Teheran met de trein. Slapen vond ik zelf nooit een probleem en als je niet kan slapen is er genoeg andere dingen te doen. Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
_O_

Ik heb een zwak voor nachttreinen, weet precies wat je bedoelt. Vliegen is alleen handig wanneer je afspraken hebt staan (denk aan een bruiloft bijvoorbeeld), maar in andere gevallen waarbij ik alle vrijheid heb over mijn reis of accomodatie: geef mij maar een HST of een nachttrein.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 20-07-2022 19:56:24 ]
pi_205404530
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef Socios het volgende:

[..]
Wanneer heb je die treinreis gemaakt? Met een aantal overstappen neem ik aan? :o
We moesten ergens in Duitsland overstappen, Dusseldorf of Munster zal dat wel zijn geweest. Maar eh, het was niet vorige week of zo. December 1978 of zo, vlak voor we in dienst moesten wilden een maat en ik nog wel ff van de vrijheid genieten. Geweldiger reis met echt hele leuke 'gesprekken' met Joegoslaven en zo. Lang leve het Interrail ticket waarmee je toen een maand rond kon trekken in ongeveer heel Europa voor zover niet achter het ijzeren gordijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:53 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik had precies dezelfde vraag in mijn hoofd :D Ik heb ook wel interesse om zonder overstap van Amsterdam Centraal naar Athene te gaan, maar het zal vast een anekdote zijn van lang geleden. ;(
Yep. Maar dat maakt de belevenis er niet minder om. Hoewel je nu geen nachttreinen meer zal hebben zonder bedden en zonder reserveren.

BTW, op de terugweg begon het in Bosnië al te sneeuwen en erg dicht waren de treinen toen niet, was een wat koudere ervaring.
pi_205404569
Heb ervaring met zowel ligplaatsen als slaapplaatsen. Zitplaatsen boek ik niet vrijwillig. Specifiek voor Nightjets wel alleen ervaring met slaapplaatsen.
De slaapkwaliteit is voor mij niet zo goed als in mijn eigen bed. Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld wakker wordt van lawaai of een bruuske beweging op een wissel ofzo maar geen klachten. Ik kom uitgeslapen aan. Ik slaap niet erg vast dus er zijn zeker mensen die in een ruk doorslapen, mijn vriend bijvoorbeeld :)

- Het ontbijt bij Nightjet slaapplaatsen is erg prettig.
- De douches aan boord (bij slaapplaatsen) heb ik nooit gebruikt.
- Ga er niet van uit dat je wifi zult hebben.
- Staart je niet blind op de reistijd. Het gaat om een goed vertrek- en aankomstuur (niet te vroeg/laat). Soms staat de trein bijvoorbeeld gepland een uurtje ofzo aan de kant. Dat is prima want doorgaans wil je niet om 5u 's ochtends in Wien Hbf de trein uit gegooid worden.

Boek zo snel je kan want Nightjets lopen gemakkelijk vol! Zeker als je een delux-compartiment wil met WC en douche. Sowieso lopen de prijzen op in functie van beschikbaarheid.
Zelf vind ik het een heerlijke manier van reizen met een minimale impact op het klimaat als bonus.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:19:22 #9
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_205404679
Vorige week dinsdag heb ik omstreeks 20:13 de (met +15) de NightJet gepakt, niet naar Wenen, maar naar Wörgl, maar de ervaring is hetzelfde.

Ik had een slaapcoupé voor mij alleen, wel zonder douche en toilet. Het was een coupé die voor maximaal drie personen gebruikt kan worden. Tot aan Köln heb ik lekker genoten van een lekkere versnapering, heb ik wat gelezen, muziek geluisterd en toen werd het al aardig donker. De steward van dienst vroeg of hij mijn bed mocht opmaken, en ik vond dat prima, Ik had ook wel zin om lekker languit te rusten, want de nacht duurt nog lang. In een handomdraai werden de stoelen opgeklapt en verscheen er een bed, en werd er uit de coupé een dekbed en kussen tevoorschijn getoverd. Rolgordijntje dicht en tijd om wat te lezen.

Rond een uur of 0:00 heb ik mij even omgekleed om daarna de lichten uit te doen. Het slapen is wel een dingetje in zo'n nachttrein met het geschommel, en de lichtjes hier en daar, en het raampje wat op een kier stond, maar lang leve het slaapmaskertje wat ik nog nooit eerder in mijn leven geprobeerd heb, en de oordopjes. Ik heb niet als een roos geslapen, maar ik heb gelukkig wel lekker kunnen rusten met momenten dat ik in slaap ben gevallen. Van het rangeren in Nürnberg heb ik weinig gemerkt. Omdat je dan stilstaat slaap je ook makkelijker. De rust was al het belangrijkste voor mij. Het is en blijft gewenning. Wie weet lukt het slapen de volgende keer een stuk beter. Toch ben ik die nacht wel even een paar keer naar het toilet gewandeld. De ÖBB Nightjet sloffen zijn echt een uitkomst. :D

Omstreeks 6:30 werd ik wakker, en heb ik het rolgordijntje open gedaan om van het uitzicht te genieten. Om een uur of 7:30 werd mijn bed weer door de steward afgebouwd en kon ik weer in mijn coupé zitten. Ook werd er rond 8:00 uur mijn bestelde ontbijt (die ik de avond ervoor op een formulier had ingevuld) gebracht en kon ik heerlijk smullen van een lekker ontbijtje en een kop thee. Inmiddels zaten we al bij München, en Wörgl kwam aardig in zicht. Rond 9:37 kwam ik in Wörgl aan en had ik genoeg tijd om over te stappen naar Kitzbuhel. Daar aangekomen heb ik de bus naar Mattrei gepakt.

Een geslaagde ervaring. Ik zou het zo weer doen.

De terugreis gaat overigens met de auto.
pi_205409036
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Farenji het volgende:
Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
Grappig, heb juist precies het tegenovergestelde.
Ik vind even stuk met de trein echt niet erg, maar zo lang?

In een piepkleine ruimte opgesloten moeten zitten voor zo'n lange tijd en vanwege de trage snelheid ook nog veel beperkter. En dan in zo'n hokje of ruimte moeten zitten waar je gewoon net niet kunt zitten en slapen.
Terwijl je in het vliegtuig de hele wereld onder je ziet voorbij gaan. Op vliegvelden ben je binnen 15 minuten door security en dan heb je een hele stad die je kunt ontdekken met vele barretjes, winkeltjes, restaurants.
pi_205409135
quote:
[..]
Op vliegvelden ben je binnen 15 minuten door security en dan heb je een hele stad die je kunt ontdekken met vele barretjes, winkeltjes, restaurants.
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik…
pi_205410208
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:19 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik…
Ik had het idee dat z'n post sarcastisch was?

Geen enkele volwassenen vindt het immers fijn om noodgedwongen op een vliegveld rond te moeten hangen en iedereen weet dat security nu eindeloos duurt. Ook de rest van z'n post lijkt me niet serieus bedoeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 12:23:13 ]
  Moderator donderdag 21 juli 2022 @ 14:11:05 #13
45833 crew  Fogel
pi_205411383
Ben net terug van een reis met over 4000 spoorkilometers. Ca 57 uur in treinen gezeten en ongeveer 8 daarvan gelegen (slaapcoupe Trondheim-Oslo). Normaal vlieg ik, maar vond treinen een welkome afwisseling. Ikzelf slaap meestal prima in treinen, deze keer wat minder omdat het warm was (heb je normaal geen last van in Noorwegen :P).
Uit treinrelevante (Noorse) fora lees ik vooral dat heel veel nachttreinen deze zomer al vol zitten, dus ik hoop dat het voor jouw geplannede trip niet het geval is. De nightjet spreken ze in ieder geval positief over :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 21 juli 2022 @ 16:26:18 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_205413109
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 12:22 schreef Sodemieters het volgende:

Geen enkele volwassenen vindt het immers fijn om noodgedwongen op een vliegveld rond te moeten hangen
Disagree.

Ik vind veel aspecten van vliegen vervelend (de incheck, de controles, de krappe stoelen, het wachten op de vertrekbaan, het eindeloze getaxi na landing) maar een goed geoutilleerde luchthaven juist niet, dat is een prima hangout voor ettelijke uren. Beetje eten, beetje drinken, beetje shoppen, heerlijk. Leve de leegheid van het moderne bestaan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_205413187
quote:
7s.gif Op donderdag 21 juli 2022 16:26 schreef Ringo het volgende:

[..]
Disagree.

Ik vind veel aspecten van vliegen vervelend (de incheck, de controles, de krappe stoelen, het wachten op de vertrekbaan, het eindeloze getaxi na landing) maar een goed geoutilleerde luchthaven juist niet, dat is een prima hangout voor ettelijke uren. Beetje eten, beetje drinken, beetje shoppen, heerlijk. Leve de leegheid van het moderne bestaan.
Eten van bedenkelijke kwaliteit waar je desondanks de hoofdprijs voor betaalt. Winkeltjes met dezelfde spullen als op elk ander vliegveld, aangevuld met lokale troep souvenirs die je buiten het vliegveld veel goedkoper aan kunt schaffen. Het is allemaal te duur, het is niet origineel en het is vaak van slechte kwaliteit.

Dus ja, ik kan me bij nader inzien goed voorstellen dat je je daar wel een tijd goed kunt vermaken. :P
pi_205415324
Dank voor alle posts tot nu toe. ^O^ Overall iig positieve reviews. Ik had er ook wel een comfortabel beeld bij, mits je in een bed kunt slapen 's nachts.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 14:11 schreef Fogel het volgende:
Uit treinrelevante (Noorse) fora lees ik vooral dat heel veel nachttreinen deze zomer al vol zitten, dus ik hoop dat het voor jouw geplannede trip niet het geval is. De nightjet spreken ze in ieder geval positief over :)
Even verder erin gedoken gisteravond, ik had een tripje voor een weekend in gedachte waarbij ik momenteel alleen nog maar uit zitrijtuigen kan kiezen, niet echt ideaal, dus denk niet dat het 'm op korte termijn gaat worden, maar ik ga zeker eens een keertje een lange treinreis maken. Dan kan dit topic ook sowieso "lopende" blijven, ook voor anderen. :)
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_205420024
quote:
7s.gif Op donderdag 21 juli 2022 16:26 schreef Ringo het volgende:

[..]
Disagree.

Ik vind veel aspecten van vliegen vervelend (de incheck, de controles, de krappe stoelen, het wachten op de vertrekbaan, het eindeloze getaxi na landing) maar een goed geoutilleerde luchthaven juist niet, dat is een prima hangout voor ettelijke uren. Beetje eten, beetje drinken, beetje shoppen, heerlijk. Leve de leegheid van het moderne bestaan.
Die vliegveld winkels mogen dan wel wat meer gericht zijn op de 'gewone man'. Die heeft helemaal niets aan posh winkels met veel te dure handtasjes, zonnebrillen, gadgets of luchtjes. Die zijn er alleen maar voor de aankleding en om naamsbekendheid op te bouwen. Je ziet dat verkooppersoneel zich dan ook rot vervelen. :{w
pi_205420222
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:19 schreef bami_haar het volgende:

[..]
Je hebt al even niet meer gevlogen denk ik…
Jawel hoor, als je TRV een beetje volgt weet je dat ik vrij regelmatig vlieg.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 12:22 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik had het idee dat z'n post sarcastisch was?

Geen enkele volwassenen vindt het immers fijn om noodgedwongen op een vliegveld rond te moeten hangen en iedereen weet dat security nu eindeloos duurt. Ook de rest van z'n post lijkt me niet serieus bedoeld.
Ik denk dat je in TRV in een verkeerde subforum zit :P
Waarom zou je vliegvelden niet leuk vinden en opgesloten rondhangen in een trein bv wel?
Iedereen moet dat zelf weten hoor daar niet van.

Voor mij is een vliegveld een prachtige ervaring elke keer weer. Ik vind Schiphol altijd weer prachtig om mee te maken. Ik vind het ook lekker om met de trein naar Schiphol te gaan hoor, daar niet van. Maar dat is dan ook wel mooi geweest.
Maar ik vind vliegvelden heerlijk. Even lekker wat eten en drinken. Vliegtuigen zien komen en gaan. Duizenden mensen langs zien komen.

Het eten op vliegvelden is van prima kwaliteit hoor.
Ja, de winkels zijn duur en niet alles is voor de ''gewone'' mens. Maar de hele beleving is ook al heel wat.
En daarnaast: Die hele beleving heb je in treinen niet eens. Dus ja...

Als treinen goedkoper worden zal ik het best eens als optie bekijken.
Maar als de prijzen het ook maar enigszins toelaten zal ik echt altijd voor vliegen kiezen. Vanwege het gemak, je veel verder komt, vrijheid, snelheid, plezier.
  Moderator vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52:01 #19
45833 crew  Fogel
pi_205420236
Laten we dit topic gewoon even bij treinen, slaaptreinen en eventueel stations houden. Vliegen en vliegvelden zijn compleet irrelevant.
Dank u.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_205420603
edit

Doe maar niet. Is niet ontopic.

[ Bericht 93% gewijzigd door UIO_AMS op 22-07-2022 15:58:57 ]
pi_205426798
quote:
Dit ziet er goed uit, maar dan moet je wel echt de optie met eigen sanitair boeken.

Ik heb wel met nachttreinen gereisd, maar dan met name buiten Europa. Het nadeel vond ik altijd het sanitair. Over het algemeen was er alleen een (heel goor) toilet aan het uiteinde van de wagon. Geen douche. Waardoor je je vies voelt als je aankomt en dan toch eerst naar je hotel wilt om op te frissen.
pi_205430366
Sanitair in de Nightjet is prima. Ook de douche op de gang
pi_205430410
Jammer dat er geen fietsplaatsen in de nachttrein van Wenen naar Nederland zijn ;(
pi_205431403
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 11:41 schreef Farenji het volgende:
Jammer dat er geen fietsplaatsen in de nachttrein van Wenen naar Nederland zijn ;(
Misschien iets voor de toekomst, al zal je op je bestemming ook wel fietsen kunnen huren, toch?

Inmiddels idd paar YT filmpjes over Nightjet gezien, lijkt me best comfi. :) Maar idd, eigen bed en sanitair is wel een pre. Dus op tijd boeken.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_205431817
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 13:25 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

[..]
Misschien iets voor de toekomst, al zal je op je bestemming ook wel fietsen kunnen huren, toch?
Volgens de geruchten wordt het vanaf eind 2022 mogelijk, maar eerst zien en dan pas geloven. Ik wil dan wel echt mijn eigen fiets meenemen. Ik was geīnspireerd door dit topic aan het denken om een fietstocht vanaf Berlijn naar Wenen te maken (bijv via Leipzig/Dresden/Praag) en dan terug met de slaaptrein. Maar dan moet ik denk ik overstappen op Hamburg want op dat traject kun je wel fietsen meenemen.
pi_205454520
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 11:41 schreef Farenji het volgende:
Jammer dat er geen fietsplaatsen in de nachttrein van Wenen naar Nederland zijn ;(
In het verleden gingen wij vaak met de Citynightline naar Wenen, Praag of Basel. maar deze fiets-slaaptrein is er al enkele jaren niet meer. Wij hebben er voor onze fietsvakanties veel gebruik van gemaakt, je moest wel tijd snel erbij zijn, anders zaten de fietsplekken al vol.
  maandag 25 juli 2022 @ 15:14:40 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205454561
Ik heb de nightjet naar Basel genomen.

Nja dit was iets wat misschien iedereen wel al wist maar voor het geval iemand (zoals ik) compleet nieuw is met het concept van treinreizen in Europa hier mijn harde lessen

1. Als kiest voor een zitplaats in de 2e klas coupe (dus geen slaapplek) ALTIJD een vaste stoel bestellen.
Er is niks ergers dan 's nachts om 2 uur in Stuttgart wakkeer te worden gemaakt door een geirriteerd stel wat wil dat je zo snel mogelijk uit "hun" stoelen rot. Terwijl er dus nergens goed aangegeven is welke stoelen voor die trip gereserveerd zijn en welke niet dus je zit constant met een soort angst voor de volgende confrontatie te wachten. Onprettiger reizen dan dat kan ik niet verzinnen/

2. Kies maar gewoon een slaapcoupe want die reizen duren allemaal 12+ uur en je komt met een zitplek gewoon afgepeigerd en met rugpijn en slaapgebrek aan op je bestemming.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 25 juli 2022 @ 18:36:24 #29
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_205456116
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 15:14 schreef SpecialK het volgende:
2. Kies maar gewoon een slaapcoupe want die reizen duren allemaal 12+ uur en je komt met een zitplek gewoon afgepeigerd en met rugpijn en slaapgebrek aan op je bestemming.
Volgens mij worden de zitcoupe's in de NightJet allemaal uitgefaseerd, en omgetoverd tot ligcoupe's.
Een grote verbetering!
pi_205489827
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Grappig, heb juist precies het tegenovergestelde.
Ik vind even stuk met de trein echt niet erg, maar zo lang?

In een piepkleine ruimte opgesloten moeten zitten voor zo'n lange tijd en vanwege de trage snelheid ook nog veel beperkter. En dan in zo'n hokje of ruimte moeten zitten waar je gewoon net niet kunt zitten en slapen.
Terwijl je in het vliegtuig de hele wereld onder je ziet voorbij gaan. Op vliegvelden ben je binnen 15 minuten door security en dan heb je een hele stad die je kunt ontdekken met vele barretjes, winkeltjes, restaurants.
Ach, als je er fatsoenlijk naar de wc kunt, kunt liggen, kunt werken op je laptop, kunt eten, etc. Dan is het wel uit te houden.

Het is en blijft noodzakelijk kwaad, maar dat is 'n vliegveld voor mij ook. En Schiphol of zo,dat gaat dan nog wel, maar bv. Eindhoven Airport is een drama vliegveld om te wachten.
pi_205491056
Ik heb zojuist de nightjet geboekt, van Hannover naar Linz, inclusief fietsreservering, voor over een paar maanden. Ben voor de meest luxe optie gegaan en heb maar gewoon de hele cabine voor mezelf geboekt. Prive wc en douche, welkomstdrank + -snack, en ontbijt a la carte. :7
pi_208715612
*kick*

Over een maand ga ik met de nightjet naar Wenen (en ook weer terug).
Slaapcoupé gereserveerd voor ons tweetjes dus in theorie geen verstoring door reizigers die menen hier een plek te (moeten) hebben. Trip advisor is op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de eerste ervaringen (nu natuurlijk al even geleden).

En FOK! user ervaringen zijn natuurlijk stukken meer betrouwbaar O-) :P

Dus: iemand die recent met de nightjet heeft gereisd, hoe was je ervaring?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_208715959
Aantal keer per jaar naar Wenen of Innsbruck. Prima te doen in een couchette.
Voldoende in ieder geval om uitgerust aan te komen
pi_208724004
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2023 16:07 schreef bami_haar het volgende:
Aantal keer per jaar naar Wenen of Innsbruck. Prima te doen in een couchette.
Voldoende in ieder geval om uitgerust aan te komen
Klinkt bemoedigend ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 18 april 2023 @ 06:06:43 #35
357044 Budapestenaar
pi_208808839
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2023 15:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
*kick*

Over een maand ga ik met de nightjet naar Wenen (en ook weer terug).
Slaapcoupé gereserveerd voor ons tweetjes dus in theorie geen verstoring door reizigers die menen hier een plek te (moeten) hebben. Trip advisor is op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de eerste ervaringen (nu natuurlijk al even geleden).

En FOK! user ervaringen zijn natuurlijk stukken meer betrouwbaar O-) :P

Dus: iemand die recent met de nightjet heeft gereisd, hoe was je ervaring?
Ik ben in juni met de nachttrein naar Wenen gereisd in een DeLuxe-cabin met wc en douche.

Ik vond de coupé heel comfortabel. Na vertrek uit Amsterdam heb ik lekker zitten lezen. Ik heb een maaltijd besteld die helaas niet zo geweldig was. En rond een uur of tien heeft de steward de zitbanken omgetoverd tot een bed. Ik ben om half twaalf naar bed gegaan. Niet heel briljant geslapen; toch even wennen aan al het geschud. Maar ik werd ‘s morgens redelijk uitgerust wakker. Douche in mijn cabin werkte uitstekend. En het ontbijtje was ook prima. De trein rolde keurig op tijd Wenen binnen.

Ik vond het een fijne ervaring. De enige reden dat ik dit niet veel vaker doe, is omdat het toch wel redelijk prijzig is. En een cabin met eigen sanitair moet je op tijd boeken: elke wagon heeft er maar twee. Maar het is zeker voor herhaling vatbaar :Y
pi_208809778
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2023 15:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
*kick*

Over een maand ga ik met de nightjet naar Wenen (en ook weer terug).
Slaapcoupé gereserveerd voor ons tweetjes dus in theorie geen verstoring door reizigers die menen hier een plek te (moeten) hebben. Trip advisor is op zijn zachtst gezegd niet heel positief over de eerste ervaringen (nu natuurlijk al even geleden).

En FOK! user ervaringen zijn natuurlijk stukken meer betrouwbaar O-) :P

Dus: iemand die recent met de nightjet heeft gereisd, hoe was je ervaring?
Ik ben dus vorig jaar van Hannover naar Linz gegaan. Ik kon niet vanuit Nederland omdat ik een fiets bij me had en op dat traject was er nog geen fietswagon, ik geloof inmiddels wel. Dus ik moest eerst met de ic richting Berlijn naar Hannover.

Ik had voor mezelf de duurste luxe coupé gereserveerd. Had geen zin in andere mensen erbij. Vond het meer dan prima. Ik heb geen avondmaaltijd gehad want ik had in Hannover al gegeten. Kreeg wel meteen te horen dat de reis langer duurde dan aangegeven door oponthoud op het traject, maar dat vond ik niet erg, dan kon ik langer slapen en ook nog rustig ontbijten. Heb lekker geslapen en ontbijt was prima. Vond het een fijne reis.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 10:00:18 #37
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208809941
Mijn laatste ervaring met slaapterreinen dateert van ruim 20 jaar terug (studententijd) en van een ander continent (Azië: Maleisië en Thailand) en dat vond ik een hel. Dus daarna nooit meer gedaan. Maar misschien moet ik de Nightjet een keer een kans geven.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 18 april 2023 @ 10:32:30 #38
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208810172
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:08 schreef wbrm het volgende:
Heb ervaring met zowel ligplaatsen als slaapplaatsen. Zitplaatsen boek ik niet vrijwillig. Specifiek voor Nightjets wel alleen ervaring met slaapplaatsen.
De slaapkwaliteit is voor mij niet zo goed als in mijn eigen bed. Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld wakker wordt van lawaai of een bruuske beweging op een wissel ofzo maar geen klachten. Ik kom uitgeslapen aan. Ik slaap niet erg vast dus er zijn zeker mensen die in een ruk doorslapen, mijn vriend bijvoorbeeld :)

- Het ontbijt bij Nightjet slaapplaatsen is erg prettig.
- De douches aan boord (bij slaapplaatsen) heb ik nooit gebruikt.
- Ga er niet van uit dat je wifi zult hebben.
- Staart je niet blind op de reistijd. Het gaat om een goed vertrek- en aankomstuur (niet te vroeg/laat). Soms staat de trein bijvoorbeeld gepland een uurtje ofzo aan de kant. Dat is prima want doorgaans wil je niet om 5u 's ochtends in Wien Hbf de trein uit gegooid worden.

Boek zo snel je kan want Nightjets lopen gemakkelijk vol! Zeker als je een delux-compartiment wil met WC en douche. Sowieso lopen de prijzen op in functie van beschikbaarheid.
Zelf vind ik het een heerlijke manier van reizen
met een minimale impact op het klimaat als bonus.
Dat vraag ik mij toch af hoor. Ik dacht dat een normale trein per passenger zo een derde gebruikt als dezelfde afstand in een economy vlucht. Maar als je dan treinen met eigen cabine's met prive douche en toilet gaat laten rijden gebruik sleep je alweer een heel stuk extra gewicht mee en dus meer uitstoot.
pi_208810195
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2023 10:32 schreef borbit het volgende:

[..]
Dat vraag ik mij toch af hoor. Ik dacht dat een normale trein per passenger zo een derde gebruikt als dezelfde afstand in een economy vlucht. Maar als je dan treinen met eigen cabine's met prive douche en toilet gaat laten rijden gebruik sleep je alweer een heel stuk extra gewicht mee en dus meer uitstoot.
Een trein rijdt niet op kerosine he.
  dinsdag 18 april 2023 @ 10:46:46 #40
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208810288
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 10:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Een trein rijdt niet op kerosine he.
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee.
pi_208810397
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2023 10:46 schreef borbit het volgende:

[..]
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee.
De nightjet rijdt iig niet op diesel. En natuurlijk is bijna niks helemaal klimaatneutraal maar een electrische trein op een spoor is altijd veel efficiënter en ook veel minder belastend dan een vliegtuig op kerosine dat de zwaartekracht moet trotseren. Alleen lopen of fietsen is nog minder belastend.
pi_208815222
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 10:55 schreef Farenji het volgende:

[..]
De nightjet rijdt iig niet op diesel. En natuurlijk is bijna niks helemaal klimaatneutraal maar een electrische trein op een spoor is altijd veel efficiënter en ook veel minder belastend dan een vliegtuig op kerosine dat de zwaartekracht moet trotseren. Alleen lopen of fietsen is nog minder belastend.
Sterker nog, als ik naar Wenen ga lopen of fietsen dan stoot ik meer co2 uit dan die trien per passagier over die afstand.

Een stalen wiel op een stalen rails die bovendien zo vlak is als wat kost gewoon heel weinig energie om voort te bewegen. Alleen het eigen gewicht en vooral stoppen en weer optrekken maakt het rendement wat minder.

Ook bij vliegen geld dat stijgen en landen energie vreet tov de rest van de vlucht. Vliegen is idd vrijwel altijd energie gretiger dan andere vormen van vervoer. Tenzij je een volledig vol vliegtuig vergelijkt met een niet al te zuinige auto waar je alleen in zit.

Scheepvaart gebruikt per kg per km nog weer veel minder energie maar dan ben je erg veel langer onderweg naar Wenen.
pi_208816046
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 18:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Sterker nog, als ik naar Wenen ga lopen of fietsen dan stoot ik meer co2 uit dan die trien per passagier over die afstand.

Een stalen wiel op een stalen rails die bovendien zo vlak is als wat kost gewoon heel weinig energie om voort te bewegen. Alleen het eigen gewicht en vooral stoppen en weer optrekken maakt het rendement wat minder.

Ook bij vliegen geld dat stijgen en landen energie vreet tov de rest van de vlucht. Vliegen is idd vrijwel altijd energie gretiger dan andere vormen van vervoer. Tenzij je een volledig vol vliegtuig vergelijkt met een niet al te zuinige auto waar je alleen in zit.

Scheepvaart gebruikt per kg per km nog weer veel minder energie maar dan ben je erg veel langer onderweg naar Wenen.
Ain’t nobody got time 4 that :{w
(Al wil ik ooit nog weleens heel graag met een vrachtboot meereizen als passagier O+ )

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 06:06 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]
Ik ben in juni met de nachttrein naar Wenen gereisd in een DeLuxe-cabin met wc en douche.

Ik vond de coupé heel comfortabel. Na vertrek uit Amsterdam heb ik lekker zitten lezen. Ik heb een maaltijd besteld die helaas niet zo geweldig was. En rond een uur of tien heeft de steward de zitbanken omgetoverd tot een bed. Ik ben om half twaalf naar bed gegaan. Niet heel briljant geslapen; toch even wennen aan al het geschud. Maar ik werd ‘s morgens redelijk uitgerust wakker. Douche in mijn cabin werkte uitstekend. En het ontbijtje was ook prima. De trein rolde keurig op tijd Wenen binnen.

Ik vond het een fijne ervaring. De enige reden dat ik dit niet veel vaker doe, is omdat het toch wel redelijk prijzig is. En een cabin met eigen sanitair moet je op tijd boeken: elke wagon heeft er maar twee. Maar het is zeker voor herhaling vatbaar :Y
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 09:40 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik ben dus vorig jaar van Hannover naar Linz gegaan. Ik kon niet vanuit Nederland omdat ik een fiets bij me had en op dat traject was er nog geen fietswagon, ik geloof inmiddels wel. Dus ik moest eerst met de ic richting Berlijn naar Hannover.

Ik had voor mezelf de duurste luxe coupé gereserveerd. Had geen zin in andere mensen erbij. Vond het meer dan prima. Ik heb geen avondmaaltijd gehad want ik had in Hannover al gegeten. Kreeg wel meteen te horen dat de reis langer duurde dan aangegeven door oponthoud op het traject, maar dat vond ik niet erg, dan kon ik langer slapen en ook nog rustig ontbijten. Heb lekker geslapen en ontbijt was prima. Vond het een fijne reis.
Goede reviews ^O^
De prijs is wel een dingetje ja. Op de heenreis hebben we daarom een couchette omdat we de slaapcoupé echt te duur vonden. Terugweg een basis slaapcoupé, want toen waren de prijzen vriendelijker. Eigen wasbak is fijn, plee kan ik een nachtje prima delen en douchen doe ik wel als ik in het hotel/thuis ben.

Intussen krijg ik om de dag een mail dat de trein tien minuten eerder/later/eerder/later vertrekt _O-
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_208818215
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2023 10:46 schreef borbit het volgende:

[..]
Afhankelijk van het netwerk misschien op "groene" stroom. Ook al zal dat niet overal zo zijn. En veel trajecten gebruiken gewoon nog diesel loc's. Linksom of rechtsom heb je toch co2 uitstoot. Nou is vliegen natuurlijk al snel slechter als een trein. En is een trein veel comfortabeler. Maar om nou te doen alsof het klimaatneutraal is? Nee.
Ik heb nergens beweerd dat een trein klimaatneutraal is. Gegeven de afstanden die je met een nachttrein typisch aflegt is de klimaatimpact minimaal, ook omdat de snelheid laag is (160 ā 200km/h maar vaak lager).
Zelf kies ik voor lig- of slaapplaatsen zonder aparte wc en douche.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 20 april 2023 @ 16:30:37 #45
357044 Budapestenaar
pi_208838629
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:07 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Ain’t nobody got time 4 that :{w
(Al wil ik ooit nog weleens heel graag met een vrachtboot meereizen als passagier O+ )
[..]
[..]
Goede reviews ^O^
De prijs is wel een dingetje ja. Op de heenreis hebben we daarom een couchette omdat we de slaapcoupé echt te duur vonden. Terugweg een basis slaapcoupé, want toen waren de prijzen vriendelijker. Eigen wasbak is fijn, plee kan ik een nachtje prima delen en douchen doe ik wel als ik in het hotel/thuis ben.

Intussen krijg ik om de dag een mail dat de trein tien minuten eerder/later/eerder/later vertrekt _O-
Ik denk dat ik een volgende keer ook kies voor de standaardcoupé :Y Maar ik vond het wel tof om te kunnen douchen in een trein :P
pi_209093938
Inmiddels heen en terug geweest. Prima ervaring.

Heen couchette, terug slaapwagon… en ik weet nog niet waar ik de voorkeur aan geef.

Couchette slaapt uiteraard minder ideaal, maar ik heb best wat uurtjes kunnen pakken. Door de indeling heb je een stukje meer ruimte voor je spullen, erg prettig. Wel wat minder afgewerkt en geen goodie bag.
Slaapcoupé: bed een stukje beter, evengoed vrij hard dus ook hier geen normale nacht slaap (zoals verwacht). Een volwaardig dekbed is wel erg fijn. Al in al denk ik dat het een uurtje slaap scheelt (5 tov 6 uur slaap).
Wasbakje niet gebruikt want… wat een klein hok is die coupé! Ook met twee man kun je jezelf en je bagage nauwelijks kwijt. Zeker in de zitpositie voelde het wat claustrofobisch en moesten we met de voeten op een tas zitten. Andere tas heb ik maar naar boven gezeuld,ie kon er anders niet bij.
Bed in slaapstand maakte het wat ruimer. En prettiger zitten.
Het hielp ook niet dat twee van de drie toiletten in de buurt stuk waren. Drukte op de gang dus.

Verder werkte alles zoals het hoorde, aardig personeel, ÖBB lounge is fijn om te wachten voor vertrek, treinen vertrokken beiden op tijd.
En liepen beiden ruim een half uur vertraging op. Voor ons geen probleem, als je een aansluiting moet halen kan het stressvol zijn.

Maar al in al zou ik het een volgende keer weer met de trein gaan. Om tien uur de trein uit stappen en om elf uur (na droppen bagage in het hotel) met je dagrugzakje in het centrum staan.. dikke prima ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 2 juni 2023 @ 12:58:49 #47
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_209374579
Slaaptreinen zijn geweldig. Ze leken even af te sterven toen de Duitse Bahn er mee ophield, maar de Oosterijkers zijn lekker bezig, en nu springen ook andere aanbieders er op in! Heb ik het verleden met de fiets de nachtreinen naar Basel gebruikt, en naar Wenen. Slapen in een schokkende trein, die ook een paar keer stilstaat 's nachts moet je kunnen of niet. Ik had altijd couchettes, en sliep daar prima. Niet zo lang als thuis, niet zo goed als thuis, maar voor een nacht, gewoon te doen. Maar als je een lichte slaper bent, die moeilijk weer in slaap valt, kan het behoorlijk tegenvallen...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 2 juni 2023 @ 13:06:57 #48
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209374676
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:30 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]
Ik denk dat ik een volgende keer ook kies voor de standaardcoupé :Y Maar ik vond het wel tof om te kunnen douchen in een trein :P
Als je niet bang bent om door de gang naar de douche te lopen, er is ook een gedeelde douche in het slaaprijtuig. Inderdaad bijzondere ervaring ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_209537235
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Farenji het volgende:
Nachttreinen zijn geweldig. Ik heb er best wel wat ervaring mee, in Europa en daarbuiten. Ooit de nachttrein vanaf Keulen naar Wenen genomen en dat vond ik een leuke reis. Ik ging daarna nog veel verder, tot aan Teheran met de trein. Slapen vond ik zelf nooit een probleem en als je niet kan slapen is er genoeg andere dingen te doen. Zoals lekker in het restauratie rijtuig rondhangen. Met de trein vind ik veel toffer dan vliegen. Het laatste gaat wat sneller al is dat ook maar relatief (zeker nu). Vliegen vind ik altijd behoorlijk vervelend, met security en gedoe, terwijl je in de trein echt kan ontspannen. Je kan languit liggen, rondlopen, even eruit bij stations en je ziet de wereld door het raam aan je voorbij trekken.
Waar boek je dat een beetje simpel ik wil graag met de nachtrein naar Rome en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren. Maar zoiets is bij treinreiswinkel niet te boeken met 2 klikken heb ik al gemerkt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_209537362
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 21:04 schreef vipergts het volgende:

[..]
Waar boek je dat een beetje simpel ik wil graag met de nachtrein naar Rome en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren. Maar zoiets is bij treinreiswinkel niet te boeken met 2 klikken heb ik al gemerkt.
Het is al een hele tijd geleden maar destijds ben ik persoonlijk langsgegaan bij de treinreiswinkel. Zoiets is echt niet makkelijk online te regelen. Maar naar Rome zou moeten lukken al zul je dan wellicht zelf de trajecten moeten uitzoeken en die via internet boeken. Je kan ook naar een ns international loket gaan (of bellen), daar zijn ze ook behulpzaam.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')