abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209537381
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 21:19 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het is al een hele tijd geleden maar destijds ben ik persoonlijk langsgegaan bij de treinreiswinkel. Zoiets is echt niet makkelijk online te regelen. Maar naar Rome zou moeten lukken al zul je dan wellicht zelf de trajecten moeten uitzoeken en die via internet boeken. Je kan ook naar een ns international loket gaan (of bellen), daar zijn ze ook behulpzaam.
Treinreiswinkel heeft geen fysieke winkel meer helaas.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_209557333
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 21:04 schreef vipergts het volgende:

[..]
Waar boek je dat een beetje simpel ik wil graag met de nachtrein naar Rome en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren. Maar zoiets is bij treinreiswinkel niet te boeken met 2 klikken heb ik al gemerkt.
Op de website van de obb (als je vauit Oostenrijk bedoeld).

Als dat toch te moeilijk is, even een mailtje naar treinreiswinkel en het zal ook lukken.

[ Bericht 0% gewijzigd door jealgu op 18-06-2023 20:19:55 ]
  zondag 18 juni 2023 @ 20:49:15 #53
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209559735
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 21:04 schreef vipergts het volgende:

[..]
en ik wil een prive coupe in mijn eentje omdat ik nogal gehecht ben aan mijn nieren.
Ter info: https://www.snopes.com/fact-check/youve-got-to-be-kidneying/ ;)

Als je om een andere reden graag een privé coupe wilt, houd er rekening mee dat Amsterdam-Wenen al zo’n 270 euro enkele reis is, door naar Rome zal er nog flink wat bovenop doen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_209574121
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 20:49 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Ter info: https://www.snopes.com/fact-check/youve-got-to-be-kidneying/ ;)

Als je om een andere reden graag een privé coupe wilt, houd er rekening mee dat Amsterdam-Wenen al zo’n 270 euro enkele reis is, door naar Rome zal er nog flink wat bovenop doen.
Ik wil ook gewoon geen slaapplek delen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_209586395
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 22:33 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ik wil ook gewoon geen slaapplek delen
Dat lijkt me ook niks. Als ik relaxt kan zitten, laptopje open kan klappen (en dus een tafeltje) en slapen, dan vind ik het wel beter dan vliegen, denk ik.

Maar als je daar helemaal gaar aan komt, dan kun je net zo goed met de auto gaan.
  zondag 16 juli 2023 @ 21:19:33 #56
197456 ytram
...dacht je!
pi_209922228
Een topic over de ÖBB Nightjet, altijd goed om reizen met de nachttrein nog wat te promoten. Ik ben fan, al moet ik zeggen dat het niet altijd even comfortabel is. Soms te warm, soms te koud. Vrijwillig boek ik nooit in het zit gedeelte, 1x gedaan (toen nog in de CityNightline), maar nooit meer!

Al meer dan 10 jaar reis ik regelmatig met de nachtrein van Nederland naar Zwitserland, maar ook naar Duitsland en Slovenië. Naast de zitplaatsen zijn er ook lig- en slaaprijtuigen.
Tot nu toe:
Amsterdam - Basel - Zürich (ÖBB Nightjet)
Zürich - Ljubljana (im rijtuig van de Sloveense spoorwegen geboekt via ÖBB Nightjet)
Feldkirch - Villach (in rijtuig van de Kroatische spoorwegen geboekt via ÖBB Nightjet)
Zürich - Hamburg (in Citynightline rijtuig die nu als ÖBB Nightjet rijtuig ingezet worden)

Slaaprijtuigen
Wat mij betreft zijn de slaaprijtuigen in ÖBB Nightjet rijtuigen echt wel comfortabel. Airco werkt over het algemeen goed en de bedden zijn lang genoeg voor mij (ik ben 1,83 m en kan languit liggen). Je hebt hier een echt matras, een dekbed en een kussen. Ik heb in het slaaprijtuig nog nooit de coupe moeten delen, maar dat is meer geluk denk ik. Even een paar foto's (mei 2022). Er is zeker 1 stopcontact aanwezig.


Een flesje water en een flyer om je ala carte ontbijt te bestellen.


Wastafel met spiegel en warm water. Wat mij betreft voldoende. WC op de gang is in het slaaprijtuig doorgaans vrij schoon en netjes. Douche heb ik in al die jaren nog nooit gebruikt in de trein.



In mei 2022 kreeg je zelfs een flesje prosecco en een zakje nootjes als "welkom". Weet niet of dit nog steeds zo is.


Het ontbijt, zeker voor in de trein en in vergelijking met de laatste jaren CityNightline goed (al blijf ik de filter koffie van Deutsche Bahn beter vinden). Verse broodjes, kaas, boter en yogurt. Leuk vind ik hier dat het meeste hiervan niet voor verpakt is, het op een dienblad met echt bestek komt de koffie in een mok zit. ÖBB voert duurzaamheid door tot in de trein.

Ligwagen
Van de ligwagen (4 personen) heb ik even geen foto's bij de hand. Zal er nog even naar zoeken. Maar in het algemeen. Het is oké, voor mijn lengte zijn de bedden wat aan de korte kant (ik lig graag op m'n buik en dan passen m'n voeten niet meer). Als je rug- of zijslaper bent, of niet zo lang dan is het prima. Orgineel was er plaats voor 4 personen (misschien doet de ÖBB dat ook weer, maar ik boek altijd 4 personen). In het verleden wel eens in een 6 persoons ligwagen geleden, maar dat is toch wat krap. De middelste bedden zijn voor bagage. Maar in de praktijk gebruikt niemand dat echt. Misschien een jas ofzo. Bagage voor de bovenste bedden kan je kwijt boven de deur en voor de onderste twee bedden onder je bed. Het makkelijkste reis je met koffers formaat handbagage.

Je krijgt een slaapzak van stof, een kussen en een fleece deken. plus een flesje water. De ligplaatsen zijn nogal stevig, eigenlijk zijn het treinbanken, maar als je er eenmaal op ligt is het goed te doen. Ik vind dat de ventilatie nogal hard blaast en koud is, dus als je boven ligt is het wat fris. 's morgens krijg je een standaard ontbijt met ook hier weer verse broodjes, boter, jam en koffie of thee. maar met plastic bestek en een to-go beker. Kort voor aankomst komt iemand langs het gebruikte beddengoed in te zamelen. Koffie lijkt mij iets van Nespresso, wat oké is. Oh en je kan je telefoon opladen, er zijn zeker twee usb aansluitingen en twee stopcontacten.

Het leuke aan de ligwagen is dat je makkelijk contact maakt met mede-reizigers. Iedereen is in voor een praatje.





In mei 2022 nam ik mijn fiets mee, was toen erg lastig te boeken, maar via via is het toen gelukt. Enige nadeel ik zat in één van de voorste rijtuigen en mń fiets in één van de laatste. Wel een SBB rijtuig, waar ook mensen zitten dus qua veiligheid had ik er een goed gevoel bij. In de CityNightline stonden de fietsen vlakbij een deur in een rijtuig waar niemand was, dus daar werd nogal veel gestolen. Mijn advies, altijd alle spullen van waarde meenemen en je fiets ergens aanvast zetten. Weet niet hoe de situatie nu is, want er is meer personeel op de trein als in de CityNightline tijd, maar better safe than sorry. Mijn slaaprijtuig ging overigens toen tot Bazel, dus ik moest daar "overstappen" op het rijtuig waar m'n fiets in zat om tot Zürich te komen. Voor mij toen prima.

Autonachttrein Feldkirch - Villach
In juni 2023 met de auto naar Oostenrijk gereden (Feldkirch) en vanaf daar met de nachttrein verder. Voordeel hierbij was dat je voor zeg maar de kosten van een overnachting door kan reizen naar of richting je eind bestemming. De autotrein rijft alleen maar binnen Oostenrijk (Wenen en Villach). We moesten de auto in Feldkirch om 21:30 uur afgeven. Dit proces ging soepel en snel. Om 22:00 uur was het al klaar en hadden we tot 23:00 tijd. Wij zijn even de stad in gegaan. Om 23:00 uur in de nachttrein gestapt. We zaten in een rijtuig van de Kroatische spoorwegen. Er waren 3 bedden, net zoals bij de ÖBB. Het onderste bed was een bank, dus vrij hard. Wel een dekbed en kussen. Geen welkomsdrankje en geen snack. Irritant waren overal de velle lampjes (neem dus een rolletje afplaktape mee) en dat deze trein veel meer herrie maakt als die van de ÖBB. Het ontbijt was hier anders, voor verpakt en zoet. De koffie was denk ik iets van oploskoffie, dat zat namelijk nog op de bodem van m'n to-go beker.



Om 6:00 uur aankomst in Villach, wat een beetje vroeg is. Maar het voordeel je hebt de hele dag nog voor je. De auto van de trein afrijden was in een half uurtje geregeld. Van Villach naar Feldkirch zaten we in hetzelfde rijtuig met dezelfde ervaring. De auto ook hier om 21:30 uur afgegeven, alleen vertrok de trein hier pas om 00:00 uur. We zijn de stad nog even in gegaan (mooie, oude en rustige stad), nog een drankje gedronken om de vakantie af te sluiten. Om 7:30 uur weer in Feldkirch, het afladen van de auto's duurde hier wat langer, vooral omdat ze in de verkeerde richting op de trein stonden en ze nog moesten rangeren. Wij hadden het ontbijt in de trein geskipt en op het station in Feldkirch bij de bakker koffie en een sandwich gehaald.

Algemene indruk
Over het algemeen zijn de treinen punctueel. Een half uurtje vertraging kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik heb 1x een evacuatie meegemaakt (in Duitsland, overstappen op een ICE), één keer niet verder gekomen als Ede-Wageningen en ook best wel vaak keurig op tijd aangekomen. Maar ik ben van mening dat ook met de auto het niet altijd keurig volgens plan verloopt (vorig jaar naar Polen 3 uur vertraging gehad omdat we nét achter een groot ongeluk stik stonden), meerdere keren met het vliegtuig meer dan 45 minuten vertraging gehad of kort van te voren een vlucht geannuleerd). Maar het gekke is dat je daar nooit iemand over hoort, terwijl als de trein ergens een kwartiertje vertraging heeft het altijd een klote trein is, en je kan er niet op vertrouwen, altijd hetzelfde en klote NS. Ik snap de frustratie omdat je het zelf niet in de hand hebt, maar ook met de andere vervoersmiddelen gaat het niet altijd zoals gepland.

Volgende week weer een reis met de Nightjet, ook weer in een slaaprijtuig. Binnenkort dus nog een actuele update.

[ Bericht 4% gewijzigd door ytram op 16-07-2023 22:10:35 (Foto's en info ligrijtuigen toegevoegd) ]
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_209922444
Mijn ervaring met de ICE is veel en vaak vertragingen. Waardoor ik de aansluiting gewoon vaak niet haalde.
En dan plande ik de reis met 45 minuten overstaptijd, zowel in Frankfurt als in München.
Helaas... Weg is je trein, en je dus ook je (stoel)reservering. :{
  zondag 16 juli 2023 @ 21:40:32 #58
197456 ytram
...dacht je!
pi_209922632
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:30 schreef Black_Baron het volgende:
Mijn ervaring met de ICE is veel en vaak vertragingen. Waardoor ik de aansluiting gewoon vaak niet haalde.
En dan plande ik de reis met 45 minuten overstaptijd, zowel in Frankfurt als in München.
Helaas... Weg is je trein, en je dus ook je (stoel)reservering. :{
Klopt helaas, zelfs met vrij ruime overstaptijden vaak niet haalbaar. Ik ben tijdens mijn reis continu aan het kijken of er vertraging is en wat voor invloed dat heeft op mijn reis. Laatst kreeg ik van DB al een mail dat m"n geplande reis niet door kon gaan (maar natuurlijk niet waar en waarom), dus heb ik maar een alternatief gezocht en daar zitplaatsen gereserveerd). Gewoon volgens plan begonnen en ergens in het midden op het alternatief overgestapt. Uiteindelijk met maar 15 minuten vertraging thuis.

Maar ik snap ook volkomen dat niet iedereen dit wil of kan doen en dan is het behoorlijk frustrerend en snap ik dat het de laatste keer met de trein was ;)
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_210281423
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:19 schreef ytram het volgende:
Een topic over de ÖBB Nightjet, altijd goed om reizen met de nachttrein nog wat te promoten. Ik ben fan, al moet ik zeggen dat het niet altijd even comfortabel is. Soms te warm, soms te koud. Vrijwillig boek ik nooit in het zit gedeelte, 1x gedaan (toen nog in de CityNightline), maar nooit meer!

Dit kan ik beamen ;(
Het is alweer een tijd geleden, denk 4 jaar terug, maar toen noodgedwongen de trein terug moeten pakken vanuit Wenen omdat het vliegtuig niet ging.
Geen slaapplekken meer uiteraard en ook veel vertraging gehad onderweg. Wel leuke ervaring, dat dan weer wel ;)
Shine bright like a diamond.
  woensdag 13 september 2023 @ 09:29:14 #60
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_210620866
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 20:49 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Ter info: https://www.snopes.com/fact-check/youve-got-to-be-kidneying/ ;)

Als je om een andere reden graag een privé coupe wilt, houd er rekening mee dat Amsterdam-Wenen al zo’n 270 euro enkele reis is, door naar Rome zal er nog flink wat bovenop doen.
Alleen als je twee nachten nodig hebt natuurlijk. Amsterdam Wenen in de nacht (of Munchen), en dan een TGV naar Rome overdag?
Munchen - Rome, met maar 1 overstap :
09:34

geplante Ankunft
18:40
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 13 september 2023 @ 12:29:17 #61
197456 ytram
...dacht je!
pi_210622361
In een eerder post al geschreven dat ik nog een update zou schrijven over m'n laatste reis met de Nightjet, in dit geval Zürich - Amsterdam.

Die verliep niet helemaal zoals ik mij voorgesteld had. Precies een halfjaar van te voren geboekt omdat ik en mijn reisgezelschap absoluut in een slaapwagen wilde reizen.

Op de dag van vertrek zag ik in de SBB app het volgende verschijnen.

Ik dacht meteen, oké dit begint lekker. Betalen voor een slaapplaats en uiteindelijk toch een ligwagen krijgen. We zien wel wat het uiteindelijk is. Aangekomen op het station in Zürich bleek het te kloppen en was er alleen een ligwagen beschikbaar. Had daar wel een beetje medelijden met de crew, die moest daar ter plekke alle spullen (fleecedekens, kussens, slaapzakken en tasjes met oogmaskers, oordopjes etc.) nog verdelen en de ligwagens deels opruimen en inrichten. Daarnaast ook nog reizigers informeren, die natuurlijk niet blij waren of door de taalbarriére het niet begrepen. De crew kan er ook niks aan doen dat ÖBB onvoldoende materieel heeft. Hier is dus soms wat geduld gevraagd. Het komt uiteindelijk wel goed.

Na een half uurtje had iedereen in het rijtuig z'n plek gekregen en was het allemaal min of meer zoals in de boeking aangegeven was verdeeld. Mensen die alleen een slaapplaats geboekt hadden, kregen een ligplaats voor zich alleen, die met 2 een ligplaats voor 2 en met 3 of 4 voor 3 of 4 (ouders met kinderen). Niet zoals ik al eens had beleefd dat twee rijtuigen werden samengevoegd in één rijtuig en dus met maximaal 6 personen bij elkaar gestopt werden.

Navraag leerde mij dat het ook al voorgekomen was dat er in plaats van een slaaprijtuig een zitrijtuig werd ingezet. Dan was de downgrade nog groter dan nu. Maar blij werd ik er niet van (als fan van reizen met de nachttrein, waarbij ik mijn reisgezelschap had overgehaald met de nachttrein te gaan in plaats van met het vliegtuig).

Dit keer een tasje met daarin sloffen, een klein handdoekje, een oogmasker, oordopjes, een pen een flesje water en een snack. In grote lijnen hetzelfde als een paar jaar geleden.


Het ontbijt was wel meer basic en niet "ala-carte" te bestellen. Hetzelfde als normaal bij een ligplaats. Hier dus ook wegwerpbestek en een to-go beker voor de koffie.

Dit keer ook geen welkomstdrankje/prosecco zoals in het slaaprijtuig wordt aangeboden (misschien is dit ook niet meer van toepassing tegenwoordig), de snack is gebleven. Ik vond het smakelijk, maar snap wel dat het niet ieder zijn smaak is. Bio en palmolievrij past wel bij het concept van klimaatvriendelijk(er) reizen.


Algemeen
Ik vond het een dikke tegenvaller dat het slaaprijtuig geschrapt was. Uiteraard wel blij dat we dan tenminste een ligruituig hadden, maar voor m'n reisgezelschap een dikke tegenvaller en ze moesten behoorlijk inleveren op comfort.
De reis zelf verliep zonder problemen en we waren keurig volgens planning in Amsterdam. Het personeel deed overigens, na de stress aan het begin erg z'n best om het ons naar onze zin te maken.

Ik sprak nog even met andere reizigers, die hadden een nog luxere plek geboekt met eigen wc en die waren op z'n zachts gezegd not amused. Jammer dat ÖBB op dit moment z'n populariteit en groei niet helemaal bij kan benen. Als dit je eerste ervaring is, snap ik ook dat het je laatste ervaring zal zijn (zeker als je alle nadelen even bij elkaar optelt: langere reistijd, een downgrade, relatief duur in vergelijking met het vliegtuig).

Bij de ticketcontrole werden (zoals altijd) de tickets meegenomen en kregen we een vermelding dat we een downgrade hebben gehad om later geld terug te vragen. Dat hebben we (natuurlijk) ook gedaan, in ons geval bij de ÖBB en hebben 50% terug gekregen, +10% omdat we voor een waardebon hebben gekozen. Ondanks deze ervaring blijven we zeker met de nachttrein reizen, die waardebon gebruiken wel weer eens en is bovendien bij de ÖBB 10 jaar geldig.

Geld terug bij vertraging kan worden aangevraagd bij de partij waar je je reis hebt geboekt. Bij een Duitstalige vervoerder zoeken naar het Fahrgastrechte-Formular: NS internationaal, ÖBB, Deutsche Bahn.

[ Bericht 0% gewijzigd door ytram op 13-09-2023 13:13:19 ]
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_210626024
Amsterdam Zürich heeft dit probleem vaker (ik zie de trein regelmatig in Arnhem met een slaaprijtuig missend). Door tekort aan materieel heeft obb oudere rijtuigen voor deze verbinding gehuurd. Als op genoeg verbindingen de nieuwe nightjets worden gebruikt zal er meer nieuwer materieel voor de verbinding naar Zürich beschikbaar zijn. Hopelijk komt dit dan minder vaak voor.

Je stelt dat sommigen een luxere plek hebben geboekt met eigen wc. Dat is vreemd, deze plekken zijn helemaal niet beschikbaar op Amsterdam Zürich (wel op andere nightjet verbindingen).

Hoe heb je het slaapcomfort in the couchette ervaren.
  woensdag 13 september 2023 @ 19:38:21 #63
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210626795
Zo vaak ellende gehoord op dat traject, mij niet gezien dat ik daarvoor kies.
Eerst meer betrouwbaarheid voor ik boek

Via Parijs naar Zürich gaat doorgaans prima trouwens, maar daar is geen nachttraject
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 13 september 2023 @ 20:42:13 #64
197456 ytram
...dacht je!
pi_210627510
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:36 schreef jealgu het volgende:
Amsterdam Zürich heeft dit probleem vaker (ik zie de trein regelmatig in Arnhem met een slaaprijtuig missend). Door tekort aan materieel heeft obb oudere rijtuigen voor deze verbinding gehuurd. Als op genoeg verbindingen de nieuwe nightjets worden gebruikt zal er meer nieuwer materieel voor de verbinding naar Zürich beschikbaar zijn. Hopelijk komt dit dan minder vaak voor.

Je stelt dat sommigen een luxere plek hebben geboekt met eigen wc. Dat is vreemd, deze plekken zijn helemaal niet beschikbaar op Amsterdam Zürich (wel op andere nightjet verbindingen).

Hoe heb je het slaapcomfort in the couchette ervaren.
Dit rijtuig was inderdaad ook een oud nachtexpress.de rijtuig. Ook echt heel erg oud, maar het werkte allemaal.

Misschien heb ik de meneer vanwege de wc verkeerd begrepen (dat hij het wel eens gehad heeft en nu weer verwachtte ofzo), heb ook niet heel uitgebreid met hem gesproken, hij was nogal gestresst en ontevreden over z’n downgrade…

Het slaapcomfort is zo zo, ik ben eigenlijk net te lang voor de ligplaatsen (1m85), gewoon liggen gaat prima hoor, maar ik lig graag op m’n buik en dan passen m’n voeten net niet en kan je dus ook niet slapen. Meestal leg ik de Fleecedeken op de ligplaats/bank en daar op de “slaapzak” zodat het iets zachter is. Temperatuur is ook altijd een ding, meestal te warm maar te koud ook al meegemaakt. Wc’s zijn heel wisselend, hangt nu natuurlijk ook van het “gebruik” van de medereizigers af. Ik kijk uit naar de nieuwe rijtuigen.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')