Een topic over de ÖBB Nightjet, altijd goed om reizen met de nachttrein nog wat te promoten. Ik ben fan, al moet ik zeggen dat het niet altijd even comfortabel is. Soms te warm, soms te koud. Vrijwillig boek ik nooit in het zit gedeelte, 1x gedaan (toen nog in de CityNightline), maar nooit meer!
Al meer dan 10 jaar reis ik regelmatig met de nachtrein van Nederland naar Zwitserland, maar ook naar Duitsland en Slovenië. Naast de zitplaatsen zijn er ook lig- en slaaprijtuigen.
Tot nu toe:
Amsterdam - Basel - Zürich (ÖBB Nightjet)
Zürich - Ljubljana (im rijtuig van de Sloveense spoorwegen geboekt via ÖBB Nightjet)
Feldkirch - Villach (in rijtuig van de Kroatische spoorwegen geboekt via ÖBB Nightjet)
Zürich - Hamburg (in Citynightline rijtuig die nu als ÖBB Nightjet rijtuig ingezet worden)
SlaaprijtuigenWat mij betreft zijn de slaaprijtuigen in ÖBB Nightjet rijtuigen echt wel comfortabel. Airco werkt over het algemeen goed en de bedden zijn lang genoeg voor mij (ik ben 1,83 m en kan languit liggen). Je hebt hier een echt matras, een dekbed en een kussen. Ik heb in het slaaprijtuig nog nooit de coupe moeten delen, maar dat is meer geluk denk ik. Even een paar foto's (mei 2022). Er is zeker 1 stopcontact aanwezig.
![IMG-5638.jpg]()
Een flesje water en een flyer om je ala carte ontbijt te bestellen.
![IMG-5639.jpg]()
Wastafel met spiegel en warm water. Wat mij betreft voldoende. WC op de gang is in het slaaprijtuig doorgaans vrij schoon en netjes. Douche heb ik in al die jaren nog nooit gebruikt in de trein.
![IMG-5640.jpg]()
![IMG-5642.jpg]()
In mei 2022 kreeg je zelfs een flesje prosecco en een zakje nootjes als "welkom". Weet niet of dit nog steeds zo is.
![IMG-5641.jpg]()
Het ontbijt, zeker voor in de trein en in vergelijking met de laatste jaren CityNightline goed (al blijf ik de filter koffie van Deutsche Bahn beter vinden). Verse broodjes, kaas, boter en yogurt. Leuk vind ik hier dat het meeste hiervan niet voor verpakt is, het op een dienblad met echt bestek komt de koffie in een mok zit. ÖBB voert duurzaamheid door tot in de trein.
LigwagenVan de ligwagen (4 personen) heb ik even geen foto's bij de hand. Zal er nog even naar zoeken. Maar in het algemeen. Het is oké, voor mijn lengte zijn de bedden wat aan de korte kant (ik lig graag op m'n buik en dan passen m'n voeten niet meer). Als je rug- of zijslaper bent, of niet zo lang dan is het prima. Orgineel was er plaats voor 4 personen (misschien doet de ÖBB dat ook weer, maar ik boek altijd 4 personen). In het verleden wel eens in een 6 persoons ligwagen geleden, maar dat is toch wat krap. De middelste bedden zijn voor bagage. Maar in de praktijk gebruikt niemand dat echt. Misschien een jas ofzo. Bagage voor de bovenste bedden kan je kwijt boven de deur en voor de onderste twee bedden onder je bed. Het makkelijkste reis je met koffers formaat handbagage.
Je krijgt een slaapzak van stof, een kussen en een fleece deken. plus een flesje water. De ligplaatsen zijn nogal stevig, eigenlijk zijn het treinbanken, maar als je er eenmaal op ligt is het goed te doen. Ik vind dat de ventilatie nogal hard blaast en koud is, dus als je boven ligt is het wat fris. 's morgens krijg je een standaard ontbijt met ook hier weer verse broodjes, boter, jam en koffie of thee. maar met plastic bestek en een to-go beker. Kort voor aankomst komt iemand langs het gebruikte beddengoed in te zamelen. Koffie lijkt mij iets van Nespresso, wat oké is. Oh en je kan je telefoon opladen, er zijn zeker twee usb aansluitingen en twee stopcontacten.
Het leuke aan de ligwagen is dat je makkelijk contact maakt met mede-reizigers. Iedereen is in voor een praatje.
![IMG-5389.jpg]()
![IMG-5393.jpg]()
![IMG-5427.jpg]()
In mei 2022 nam ik mijn fiets mee, was toen erg lastig te boeken, maar via via is het toen gelukt. Enige nadeel ik zat in één van de voorste rijtuigen en mń fiets in één van de laatste. Wel een SBB rijtuig, waar ook mensen zitten dus qua veiligheid had ik er een goed gevoel bij. In de CityNightline stonden de fietsen vlakbij een deur in een rijtuig waar niemand was, dus daar werd nogal veel gestolen. Mijn advies, altijd alle spullen van waarde meenemen en je fiets ergens aanvast zetten. Weet niet hoe de situatie nu is, want er is meer personeel op de trein als in de CityNightline tijd, maar better safe than sorry. Mijn slaaprijtuig ging overigens toen tot Bazel, dus ik moest daar "overstappen" op het rijtuig waar m'n fiets in zat om tot Zürich te komen. Voor mij toen prima.
Autonachttrein Feldkirch - VillachIn juni 2023 met de auto naar Oostenrijk gereden (Feldkirch) en vanaf daar met de nachttrein verder. Voordeel hierbij was dat je voor zeg maar de kosten van een overnachting door kan reizen naar of richting je eind bestemming. De autotrein rijft alleen maar binnen Oostenrijk (Wenen en Villach). We moesten de auto in Feldkirch om 21:30 uur afgeven. Dit proces ging soepel en snel. Om 22:00 uur was het al klaar en hadden we tot 23:00 tijd. Wij zijn even de stad in gegaan. Om 23:00 uur in de nachttrein gestapt. We zaten in een rijtuig van de Kroatische spoorwegen. Er waren 3 bedden, net zoals bij de ÖBB. Het onderste bed was een bank, dus vrij hard. Wel een dekbed en kussen. Geen welkomsdrankje en geen snack. Irritant waren overal de velle lampjes (neem dus een rolletje afplaktape mee) en dat deze trein veel meer herrie maakt als die van de ÖBB. Het ontbijt was hier anders, voor verpakt en zoet. De koffie was denk ik iets van oploskoffie, dat zat namelijk nog op de bodem van m'n to-go beker.
![IMG-0233.jpg]()
![IMG-0237.jpg]()
![IMG-0235.jpg]()
Om 6:00 uur aankomst in Villach, wat een beetje vroeg is. Maar het voordeel je hebt de hele dag nog voor je. De auto van de trein afrijden was in een half uurtje geregeld. Van Villach naar Feldkirch zaten we in hetzelfde rijtuig met dezelfde ervaring. De auto ook hier om 21:30 uur afgegeven, alleen vertrok de trein hier pas om 00:00 uur. We zijn de stad nog even in gegaan (mooie, oude en rustige stad), nog een drankje gedronken om de vakantie af te sluiten. Om 7:30 uur weer in Feldkirch, het afladen van de auto's duurde hier wat langer, vooral omdat ze in de verkeerde richting op de trein stonden en ze nog moesten rangeren. Wij hadden het ontbijt in de trein geskipt en op het station in Feldkirch bij de bakker koffie en een sandwich gehaald.
Algemene indrukOver het algemeen zijn de treinen punctueel. Een half uurtje vertraging kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik heb 1x een evacuatie meegemaakt (in Duitsland, overstappen op een ICE), één keer niet verder gekomen als Ede-Wageningen en ook best wel vaak keurig op tijd aangekomen. Maar ik ben van mening dat ook met de auto het niet altijd keurig volgens plan verloopt (vorig jaar naar Polen 3 uur vertraging gehad omdat we nét achter een groot ongeluk stik stonden), meerdere keren met het vliegtuig meer dan 45 minuten vertraging gehad of kort van te voren een vlucht geannuleerd). Maar het gekke is dat je daar nooit iemand over hoort, terwijl als de trein ergens een kwartiertje vertraging heeft het altijd een klote trein is, en je kan er niet op vertrouwen, altijd hetzelfde en klote NS. Ik snap de frustratie omdat je het zelf niet in de hand hebt, maar ook met de andere vervoersmiddelen gaat het niet altijd zoals gepland.
Volgende week weer een reis met de Nightjet, ook weer in een slaaprijtuig. Binnenkort dus nog een actuele update.
[ Bericht 4% gewijzigd door ytram op 16-07-2023 22:10:35 (Foto's en info ligrijtuigen toegevoegd) ]
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -