abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205398699
Ik moet even ranten over het massale gebruik van antidepressiva. En nee ik vind niet dat we allemaal moeten stoppen hiermee, ik besef dat voor velen hard nodig is en zelfs levensreddend kan zijn, maar ik ben gewoon boos dat we zover zijn gekomen dat het zoveel nodig is en dit direct als oplossing wordt aangeboden bij elk dipje.

Volgens Gipsdatabank zijn er in 2021 1.074.476 gebruikers in totaal en volgens Nivel zijn 1 op de 3 langdurige gebruikers.

Ik heb zelf ook een tijdje in een dip gezeten in het begin van de corona crisis en het eerste dat mijn doktor vroeg is of ik medicijnen wil slikken hiervoor. Gelukkig heb ik het afgewezen en ben ik genezen door te praten over mijn problemen en meer erop uit te gaan. Als ik ja had gezegd dan hadden we een gebruiker erbij.

In mijn directe omgeving struggled iemand met depressie en angsten en bij elke dip grijpt ze weer terug naar de antidepressiva. Het liefst wil ik tegen haar zeggen: probeer het op je eigen kracht en als het mis gaat dan is dat maar zo, neem gewoon een stapje terug in je werk als je het niet aankan. Maar ik kan niet in haar hoofd kijken en voel me gewoon machteloos.

Ik vraag mij af waarom we dit massaal allemaal slikken en de zelfmoorden zelfs stijgen terwijl medicatie steeds beter wordt. Leggen we onszelf te veel druk op door social media? En kan antidepressivia het probleem ook in stand houden i.p.v. genezen?

Klacht: we gebruiken te veel antidepressiva en dat is de echte crisis. We moeten de oorzaak gaan aanpakken

[ Bericht 0% gewijzigd door KroketBroodje op 20-07-2022 12:25:07 ]
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:05:45 #2
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_205398733
quote:
struggled
Opgehouden met lezen
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_205398735
Ik moet helemaal niks.
Wat boeit mij die zelfmoorden nou. :')
  Tettenkoning woensdag 20 juli 2022 @ 12:07:14 #4
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205398757
Wat een deprimerend topic -O-
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_205398770
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_205398775
pfff heb wat respect voor mensen die zich zeer slecht voelen!!!!!!!! anders ga je echt geen pillen slikken hoor

man man man man man
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:19:30 #7
436595 Sked
Zonnestraal
pi_205398902
quote:
Ze zijn in Nederland bezig met trials voor esketa, maar zal altijd bij de laatste opties blijven horen.
pi_205398906
Iedere dag halve liters klappen buiten. Nooit ergens last van gehad.
Radar.
pi_205398922
Dat de zelfmoorden in 2021 gestegen zijn valt wel te begrijpen met die cojona.
blablablabla
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:23:08 #10
319979 Fok-it
All is well
pi_205398934
Eerste keer dat ik het met TS eens ben. Niet alleen AD overigens. Het gaat veel verder dan dat
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205398958
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:01 schreef KroketBroodje het volgende:
Ik moet even ranten over het massale gebruik van antidepressiva. En nee ik vind niet dat we allemaal moeten stoppen hiermee, ik besef dat voor velen hard nodig is en zelfs levensreddend kan zijn, maar ik ben gewoon boos dat we zover zijn gekomen dat het zoveel nodig is en dit direct als oplossing wordt aangeboden bij elk dipje.

Volgens Gipsdatabank zijn er in 2021 1.074.476 gebruikers in totaal en volgens Nivel zijn 1 op de 3 langdurige gebruikers.

Ik heb zelf ook een tijdje in een dip gezeten in het begin van de corona crisis en het eerste dat mijn doktor vroeg is of ik medicijnen wil slikken hiervoor. Gelukkig heb ik het afgewezen en ben ik genezen door te praten over mijn problemen en meer erop uit te gaan. Als ik ja had gezegd dan hadden we een gebruiker erbij.

In mijn directe omgeving struggled iemand met depressie en angsten en bij elke dip grijpt ze weer terug naar de antidepressiva. Het liefst wil ik tegen haar zeggen: probeer het op je eigen kracht en als het mis gaat dan is dat maar zo, neem gewoon een stapje terug in je werk als je het niet aankan. Maar ik kan niet in haar hoofd kijken en voel me gewoon machteloos.

Ik vraag mij af waarom we dit massaal allemaal slikken en de zelfmoorden zelfs stijgen terwijl medicatie steeds beter wordt. Leggen we onszelf te veel druk op of zorgt social media? En kan antidepressivia het probleem ook in stand houden i.p.v. genezen?

Klacht: we gebruiken te veel antidepressiva en dat is de echte crisis. We moeten de oorzaak gaan aanpakken
Het is toch al jaren bekend dat de medicijnindustrie de grootste maffia is.
Deense hoogleraar Peter Gøtzsche heeft een mooi interview gegeven bij de VPRO

pi_205398992
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:19 schreef Sked het volgende:

[..]
Ze zijn in Nederland bezig met trials voor esketa, maar zal altijd bij de laatste opties blijven horen.
Jammer, want het werkt veel beter dan die rare fluor-based pillen zoals Paroxetine en andere troep.
pi_205399005
quote:

[..]
In de 2e/3e lijn doen ze dit al bij een paar UMCs inderdaad. Wat ook interessant is is de opkomst van psylocybine. En ook het microbioom (darmflora) op het effect van allerlei psychiatrische aandoeningen (waar bij o.a. autisme al een verband is aangetoond).

Vind dit super interessant maar jammer dat het allemaal nog maar in de kinderschoenen staat.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:32:12 #14
319979 Fok-it
All is well
pi_205399006
En natuurlijk is Social Media een van de grote boosdoeners. Het zorgt voor een verziekt zelfbeeld, een verziekt wereldbeeld. Je aandachtspanne gaat er onwijs van omlaag. Depressieve klachten, angstklachten het kan er allemaal naar herleid worden
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205399041
Ik moet ook even ranten over mensen met depressieve klachten. Geloof mij, ik heb de ernstige gevallen gezien en het is daadwerkelijk een vreselijke aandoening.

Maar... er is ook een groep mensen waarvan ik denk, volgens mij ben je depressief omdat er tegenwoordig zo’n woke cultuur heerst mbt psychiatrische klachten. Enerzijds is het goed, omdat er nu adequatere behandeling is voor de gevallen die het echt nodig hebben, maar anderszijds is er ook een selectief groepje die gewoon een trap onder hun reet nodig heeft.

Als ik de klinische criteria voor depressie bekijk kan ik ook alles aantikken. Voor burnout ook. Als mijn huisarts wil kan hij mij volpompen met een jaarvoorraad aan sertraline.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2022 12:39:27 ]
pi_205399061
quote:

Ik vraag mij af waarom we dit massaal allemaal slikken en de zelfmoorden zelfs stijgen terwijl medicatie steeds beter wordt. Leggen we onszelf te veel druk op door social media? En kan antidepressivia het probleem ook in stand houden i.p.v. genezen?

We zijn een product van onze maatschappij.
pi_205399074
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:21 schreef Elan het volgende:
Dat de zelfmoorden in 2021 gestegen zijn valt wel te begrijpen met die cojona.
@HansCojona
pi_205399136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:32 schreef Fok-it het volgende:
En natuurlijk is Social Media een van de grote boosdoeners. Het zorgt voor een verziekt zelfbeeld, een verziekt wereldbeeld. Je aandachtspanne gaat er onwijs van omlaag. Depressieve klachten, angstklachten het kan er allemaal naar herleid worden
Tegenwoordig zit de hele wereld in ons hoofd. We moeten rekening houden met de hele wereld, concurreren met de hele wereld, de hele wereld kennen, de hele wereld zien etc. Daarnaast creëren we ook nog allerlei fictieve werelden. Je kunt bijna spreken van een multiversum in ons brein.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:48:35 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_205399178
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Tegenwoordig zit de hele wereld in ons hoofd. We moeten rekening houden met de hele wereld, concurreren met de hele wereld, de hele wereld kennen, de hele wereld zien etc. Daarnaast creëren we ook nog allerlei fictieve werelden. Je kunt bijna spreken van een multiversum in ons brein.
'
Zeker goed punt. Hoewel ik zelf ook erg van het ontdekken ben kan ik ook wel op de een of andere manier respect opbrengen voor mensen die het allemaal prima vinden om niet zoveel te willen. Ook dat geeft gewoon rust
pi_205399186
quote:

[..]
https://news.sky.com/stor(...)l-imbalance-12655342

Vandaag in het nieuws :o
pi_205399261
quote:

Dit is in feite de verloedering van de maatschappij...

Offtopic: ik heb net een viskroket gegeten.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:58:11 #22
436595 Sked
Zonnestraal
pi_205399295
quote:
Niet erg verrassend. Er is veel minder kennis over een heel scala aan pillen en wat het met je gestel doet dan de meeste dokters je willen laten geloven.
pi_205399438
Je vergeet te vermelden dat het gebruik van antipsychotica en antidepressiva het risico op zelfmoord verhogen en zelfs kan leiden tot agressie/moorden (genoeg documentaires erover, waaronder op de NPO, en ook veel over geschreven).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2022 13:13:14 ]
pi_205399509
Hoezo ben je depressief
pi_205399517
Tsja, het duurt tegenwoordig een eeuwigheid voordat je aan de beurt bent bij de GGZ en dan nog is het niet zeker of je een bekwame psycholoog of psychiater voor je hebt zitten. Dus in die zin snap ik wel dat mensen sneller naar de medicatie grijpen.

Verder denk ik ook dat huisartsen over het algemeen niet heel scheutig zijn met het voorschrijven van recepten. Ik heb zelf ondervonden dat het loont om uit te zoeken welk medicijn je voorgeschreven hebt gekregen. Ik heb ooit een paardenmiddel voorgeschreven gekregen welke ik ook geweigerd heb. Daarna een mildere variant gekregen waar ik me beter bij voelde.
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:16:06 #27
319979 Fok-it
All is well
pi_205399545
quote:
en het eerste dat mijn doktor vroeg is of ik medicijnen wil slikken hiervoor.
Sowieso echt bizar dat een huisarts antidepressiva mag uitschrijven
pi_205399557
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:58 schreef Sked het volgende:

[..]
Niet erg verrassend. Er is veel minder kennis over een heel scala aan pillen en wat het met je gestel doet dan de meeste dokters je willen laten geloven.
Ik heb een aantal medewerkers gehad toen ik nog manager was. Man, toen ik van die 'return to work' gesprekken moest houden (en wettelijke tussentijdse gesprekken) toen zagen die personen er erger uit dan voordat ze aan die pillen begonnen. 1 leek ineens op een verwilderde/verstrooid persoon,1 echt helemaal afwezig en een soort zombie, en 1 had ook ineens zelfmoordgedachten enzo en leek depressiever dan ooit ervoor. :{

Mja, lijkt me geen echt medicijn...
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:17:55 #29
319979 Fok-it
All is well
pi_205399566
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:16 schreef laforest het volgende:

[..]
Voor sommige wel, voor sommige niet.

Zelf ook AD geslikt, was een zombie zoals je zelf ook omschrijft en 10 kilo aangekomen. Zijn ook mensen die er baat bij hebben.
pi_205399580
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:36 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Ik moet ook even ranten over mensen met depressieve klachten. Geloof mij, ik heb de ernstige gevallen gezien en het is daadwerkelijk een vreselijke aandoening.

Maar... er is ook een groep mensen waarvan ik denk, volgens mij ben je depressief omdat er tegenwoordig zo’n woke cultuur heerst mbt psychiatrische klachten. Enerzijds is het goed, omdat er nu adequatere behandeling is voor de gevallen die het echt nodig hebben, maar anderszijds is er ook een selectief groepje die gewoon een trap onder hun reet nodig heeft.

Als ik de klinische criteria voor depressie bekijk kan ik ook alles aantikken. Voor burnout ook. Als mijn huisarts wil kan hij mij volpompen met een jaarvoorraad aan sertraline.
Eens op dit forum werd gepost dat depressief zijn ook mooi kan zijn.
pi_205399645
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:17 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Voor sommige wel, voor sommige niet.

Zelf ook AD geslikt, was een zombie zoals je zelf ook omschrijft en 10 kilo aangekomen. Zijn ook mensen die er baat bij hebben.
Toch is die baat niet heel erg groot als ik zo journals lees en ervaringen van mensen zo hoor. Ik vind het onderzoek naar esketamine als medicijn echt veelbelovend.
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:26:39 #32
436595 Sked
Zonnestraal
pi_205399658
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:16 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik heb een aantal medewerkers gehad toen ik nog manager was. Man, toen ik van die 'return to work' gesprekken moest houden (en wettelijke tussentijdse gesprekken) toen zagen die personen er erger uit dan voordat ze aan die pillen begonnen. 1 leek ineens op een verwilderde/verstrooid persoon,1 echt helemaal afwezig en een soort zombie, en 1 had ook ineens zelfmoordgedachten enzo en leek depressiever dan ooit ervoor. :{

Wat het probleem daarin vooral is, is dat er na de start van de medicatie eigenlijk te weinig wordt geëvalueerd hoe het nou gaat met die medicatie. Het is niet voor niets dat er intussen vijf groepen aan antidepressiva zijn en er binnen die groepen nog keuze genoeg is, het verschilt zo per persoon wat aan kan slaan.
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:28:22 #33
319979 Fok-it
All is well
pi_205399669
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:25 schreef laforest het volgende:
esketamine
Microdosering bedoel je dan? Ja dat is inderdaad interessant. Maar toch vraag ik me af of dat niet gekozen wordt als de nieuwe hippe westerse oplossing. Om drugsgebruik nog meer te normaliseren onder het mom van, het werkt ook tegen depressie
pi_205399700
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:26 schreef Sked het volgende:

[..]
Wat het probleem daarin vooral is, is dat er na de start van de medicatie eigenlijk te weinig wordt geëvalueerd hoe het nou gaat met die medicatie. Het is niet voor niets dat er intussen vijf groepen aan antidepressiva zijn en er binnen die groepen nog keuze genoeg is, het verschilt zo per persoon wat aan kan slaan.
Dit. En AD heeft tijd nodig om te werken. Vaak is het zo dat je je in eerste instantie nog kutter voelt. Na die periode zou het wat beter moeten gaan.
pi_205400532
Bedank Rutte maar
  woensdag 20 juli 2022 @ 14:56:31 #36
319979 Fok-it
All is well
pi_205400579
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:51 schreef hoechst het volgende:
Bedank Rutte maar
:')
pi_205400792
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:19 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Eens op dit forum werd gepost dat depressief zijn ook mooi kan zijn.
Het is geweldig.

Gr

Ervaringsdeskundige
pi_205400828
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:48 schreef Fok-it het volgende:

[..]
'
Zeker goed punt. Hoewel ik zelf ook erg van het ontdekken ben kan ik ook wel op de een of andere manier respect opbrengen voor mensen die het allemaal prima vinden om niet zoveel te willen. Ook dat geeft gewoon rust
Nieuwsgierigheid is natuurlijk, maar of het berekend is op de hoeveelheid informatie en prikkels die je uiteindelijk dagelijks binnenkrijgt... geen idee. En dat betreft slechts de zintuiglijke prikkels, de stressfactoren van die kennis nog niet meegenomen.
  Tettenkoning woensdag 20 juli 2022 @ 15:21:58 #39
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205400846
quote:
Bedank Rutte maar
Wist niet dat Rutte ook antidepressiva voorschrijft...
  woensdag 20 juli 2022 @ 15:25:33 #40
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205400886
Die mensen hebben vaak een schop in de kont nodig.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_205400890
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:17 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Het is geweldig.

Gr

Ervaringsdeskundige
Ik vond dat zo'n debiele uitspraak. Heb em altijd onthouden. Maar goed (jonge) pubers kunnen melancholie natuurlijk best verwarren met depressie. Neem ik ze niet kwalijk.
pi_205401093
quote:
Bedank Rutte maar
Man man man.
pi_205401141
Minder medicijnen, meer LSD.
-nee-
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:23:56 #44
399061 kuolema
vermaledijd
pi_205401759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:25 schreef laforest het volgende:

[..]
Toch is die baat niet heel erg groot als ik zo journals lees en ervaringen van mensen zo hoor. Ik vind het onderzoek naar esketamine als medicijn echt veelbelovend.
Esketamine is niet effectiever dan antidepressiva. Het werkt bij ongeveer de helft van de mensen. Maar de optie is fijn, als de rest niet werkt. Mijn psychiater stelde het laatst voor en gaat me ervoor aanmelden. Er is wel een lange wachttijd en je moet er twee keer per week voor naar het ziekenhuis reizen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_205401769
Ik had ook AD moeten slikken, gelukkig ben ik inmiddels van die troep af. Ook omdat ik inmiddels weet welke trauma in mijn leven heeft geleid naar het gebruik hiervan.

AD kan ik ten zeerste afraden.

Nu is het alleen nog incidenteel dexamfetamine voor mijn ADHD, maar het dagelijks gebruik daarvan ben ik ook mee gekapt (heb het momenteel al 3 weken niet nodig gehad, perfect).

[ Bericht 5% gewijzigd door Erasmus op 20-07-2022 16:25:49 ]
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:26:01 #46
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205401785
Ik wil wat zeggen maar krijg vast weer en ban
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_205401798
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:26 schreef corehype het volgende:
Ik wil wat zeggen maar krijg vast weer en ban
Je mag prima een afwijkende mening geven, zolang het maar binnen de kaders van algemeen fatsoen is (zie TS). Probeer het eens ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 20-07-2022 16:27:21 ]
pi_205401806
Ik rook altijd 2 zuen als ik depressief ben. Heb nog nooit drugs gehad.
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:31:59 #49
399061 kuolema
vermaledijd
pi_205401871
Ik ben het eens met ts. Antidepressiva worden wel erg makkelijk voorgeschreven, terwijl bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie effectiever is en vooral op de lange termijn ook. Eerst praten proberen, mocht dat niet voldoende zijn kunnen er altijd nog pillen bij komen. Maar zo gaat het in de praktijk vaak niet.

Ik heb zelf een stuk of zeven soorten geprobeerd, die werkten allemaal niet of nauwelijks.
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 20 juli 2022 @ 17:57:22 #50
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_205402891
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:36 schreef Naardegallemiezen het volgende:

Dit. Plus dat die zogenaamde depressieve mensen vaak ook een product zijn van curlingouders die het kind niet hebben leren omgaan met vervelende of kutsituaties. Gevolg: bij het minste of geringste is het kind depressief.

Met huiseijk geweld, een rechtzaak en inmiddels twee miskramen achter de rug kan ik ook we alles op depressief gooien, en ik voel me ook wel echt kut, maar ik weet ook dat dat weer een keer bijtrekt. Heb ik geen antidepressiva voor nodig, maar gewoon een door de zure appel heen bijten mindset. Mijn zwager daarintegen, was het uit met de vriendin, zat ie ineens 4 weken thuis omdat ie het niet meer aankon. En maar aan de antidepressieva gaan. De kerel heeft nog nooit een moeilijkheid ervaren in het leven. En het maar gek vinden dat ik daar moeilijk mee om kan gaan.
With love :*
pi_205403443
Ongelofelijk hoe er altijd mensen zijn die elk probleem kunnen terugbrengen naar de schuld van Rutte of van Woke cultuur.
pi_205403704
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Microdosering bedoel je dan? Ja dat is inderdaad interessant. Maar toch vraag ik me af of dat niet gekozen wordt als de nieuwe hippe westerse oplossing. Om drugsgebruik nog meer te normaliseren onder het mom van, het werkt ook tegen depressie
Er worden wel degelijk wetenschappelijke studies aan besteed, moet je maar eens opzoeken. Dat is echt niet omdat het ´hip´ is of om drugsgebruik te normaliseren.

Hoe zou je het überhaupt ook kunnen normaliseren als je met die resultaten van de studies ervoor pleit dat het juist niet van de straat gebruikt wordt, maar in een klinische en gecontroleerde setting, namelijk het ziekenhuis.

Het is degelijk al aangetoond dat LSD, psilocybine en ook ketamine ervoor zorgt dat er in het brein nieuwe verbindingen gemaakt worden, dus dat daadwerkelijk pathways in het brein worden geremodelleerd.

Bij depressie zie je namelijk een verbindingsarme prefrontale cortex (hypoinnervatie door neuronen, terwijl je bij gezonde proefpersonen een normaal neuronaal netwerk ziet). Na het gebruik van bovengenoemde psychedelica werd er gezien dat er nieuwere verbindingen aangemaakt werden.

Daarnaast speelt ook de 'spirituele' ervaring een grote rol in de effectiviteit van zo'n behandeling. Hoe meer spiritueel de ervaring van de patiënt op de psychedelica is, hoe beter het effect. Je zou als het ware kunnen zeggen dat sommige patiënten een openbaring ervaren door zo'n trip, waardoor ze anders leren kijken naar hun klachten en depressie. En dat alles (nadrukkelijk) in een klinische setting.

Zoek maar eens na, is interessante materie.

O.a. dit: https://www.researchgate.(...)red_brain_mechanisms

Dit is gewoon keiharde neuroscience, geen hip iets om drugs te normaliseren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2022 19:02:14 ]
pi_205403729
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:21 schreef Nine. het volgende:

[..]
Wist niet dat Rutte ook antidepressiva voorschrijft...
Die van Rutte zorgen ervoor dat je nog weinig actieve herinneringen zult hebben aan faalmomenten.
  Tettenkoning woensdag 20 juli 2022 @ 19:09:36 #54
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205403847
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:01 schreef Cockwhale het volgende:
Die van Rutte zorgen ervoor dat je nog weinig actieve herinneringen zult hebben aan faalmomenten.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:20:37 #55
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_205403990
@KroketBroodje Sinds ik die bullshittopics van @vogeltjesdans niet meer volg met zijn 65+ Kruidvathumor gaat het ook zonder medicatie stukken beter met me.

[ Bericht 1% gewijzigd door Joopklepzeiker op 20-07-2022 19:50:33 ]
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:12:49 #56
319979 Fok-it
All is well
pi_205404607
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:00 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Er worden wel degelijk wetenschappelijke studies aan besteed, moet je maar eens opzoeken. Dat is echt niet omdat het ´hip´ is of om drugsgebruik te normaliseren.

Hoe zou je het überhaupt ook kunnen normaliseren als je met die resultaten van de studies ervoor pleit dat het juist niet van de straat gebruikt wordt, maar in een klinische en gecontroleerde setting, namelijk het ziekenhuis.

Het is degelijk al aangetoond dat LSD, psilocybine en ook ketamine ervoor zorgt dat er in het brein nieuwe verbindingen gemaakt worden, dus dat daadwerkelijk pathways in het brein worden geremodelleerd.

Bij depressie zie je namelijk een verbindingsarme prefrontale cortex (hypoinnervatie door neuronen, terwijl je bij gezonde proefpersonen een normaal neuronaal netwerk ziet). Na het gebruik van bovengenoemde psychedelica werd er gezien dat er nieuwere verbindingen aangemaakt werden.

Daarnaast speelt ook de 'spirituele' ervaring een grote rol in de effectiviteit van zo'n behandeling. Hoe meer spiritueel de ervaring van de patiënt op de psychedelica is, hoe beter het effect. Je zou als het ware kunnen zeggen dat sommige patiënten een openbaring ervaren door zo'n trip, waardoor ze anders leren kijken naar hun klachten en depressie. En dat alles (nadrukkelijk) in een klinische setting.

Zoek maar eens na, is interessante materie.

O.a. dit: https://www.researchgate.(...)red_brain_mechanisms

Dit is gewoon keiharde neuroscience, geen hip iets om drugs te normaliseren.
Fair. Studeer je psychologie of ben je gewoon erg belezen in het onderwerp?

En ik weet ook wel dat het puur klinisch bedoeld is, maar ik vraag me dan gewoon af waarom dit alleen in het westen een ding is. Oosterse manieren om met depressie of andere psychische problemen omgaan zijn heel anders en dat doet me denken of we hier ons daar ook niet meer op moeten richten
pi_205404689
quote:
yup....mijn vrouw ligt nu in het ziekenhuis door wat medische missers of onkunde.
verkeerde medicatie, 2 keer per week naar de huisarts, 2 keer dat de ambulance niks kon doen.
2 keer de eerste hulp

nu krijgt ze eindelijk hulp in het Erasmus MC nadat ze zwaar ondervoed was en uitgedroogd.
nog steeds heel veel problemen trouwens
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_205404805
Even de andere kant: er worden ook veel antidepressiva voorgeschreven bij chronische pijn. Pijnstillers reageren erg slecht op bijvoorbeeld zenuwpijn, waar bepaalde antidepressiva wel tegen helpen. Voor mij is het een uitkomst, ik hoef minder (verslavende) pijnstillers te gebruiken nu ik antidepressiva slik, en ik ben echt niet depressief. Zonder die dingen had ik nu in de ziektewet gezeten.
pi_205404899
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:12 schreef Fok-it het volgende:

[..]

En ik weet ook wel dat het puur klinisch bedoeld is, maar ik vraag me dan gewoon af waarom dit alleen in het westen een ding is. Oosterse manieren om met depressie of andere psychische problemen omgaan zijn heel anders en dat doet me denken of we hier ons daar ook niet meer op moeten richten
Doen alsof het niet bestaat is geen oplossing
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:41:37 #60
319979 Fok-it
All is well
pi_205404918
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:40 schreef puddingman het volgende:

[..]
Doen alsof het niet bestaat is geen oplossing
? Ik zie niet helemaal hoe dit relevant is op wat ik zeg
pi_205405150
quote:

[..]

Daar heb je zeker een goed punt. Wat ik wel vind is dat we hier in het Westen zeker wat kunnen leren van een meer holistische manier van denken. Lichaam en geest zijn niet perse altijd gescheiden. Sociale steunsystemen zijn ook belangrijker dan we hier in de Westerse wereld onderkennen. De individualistische maatschappij heeft meer kapot gemaakt dan ons lief is, met name op het gebied van mentale gezondheid.

Anderzijds kan je ook beargumenteren dat er in veel niet-Westerse culturen nog een groot taboe ligt op psychiatrische aandoeningen. Dat is een keerzijde.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2022 20:58:49 ]
pi_205405297
quote:
Ja laten we vooral naar landen zoals zuid-Korea en Japan kijken hoe je depressies het beste aan kan pakken. Het zelfmoordcijfer per capita is daar ongeveer het dubbele van Nederland, dus ze zullen wel weten wat het beste werkt… 8)7
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 20 juli 2022 @ 21:07:26 #63
319979 Fok-it
All is well
pi_205405328
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja laten we vooral naar landen zoals zuid-Korea en Japan kijken hoe je depressies het beste aan kan pakken. Het zelfmoordcijfer per capita is daar ongeveer het dubbele van Nederland, dus ze zullen wel weten wat het beste werkt… 8)7
Dat zeg ik toch niet. Hele, hele rare aanname.
pi_205405350
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch niet. Hele, hele rare aanname.
Wat zeg je dan wel?
  woensdag 20 juli 2022 @ 21:16:28 #65
319979 Fok-it
All is well
pi_205405470
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:08 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wat zeg je dan wel?
Dat de Oosterse kijk op therapie, en heling, en mindset en hoe je het ook maar wilt noemen totaal verschilt met hoe wij in het westen omgaan met depressie en angsten. Het is hier alleen maar consumeren, harder, faster, stronger en als je het niet kan bijbenen dan gooi je er narcotics in. Er is geen rust, geen meditatie, geen stilte, geen niks doen. Dat heeft dan verder ook niet alleen met Japan of Zuid-Korea te maken want hoewel Oosterse landen zijn die daar ook totaal de binding mee kwijt, de jongere generaties dan.
pi_205405593
Dat mensen een schop onder hun kont nodig hebben of niks gewend zijn, ik weet het niet. De één kan meer hebben dan de ander en ik denk niet dat dat in sommige gevallen te maken heeft met een watje zijn. Karakter speelt ook een rol en vaak is dat genetisch. Ik ben niet depressief, maar ik heb met enige regelmaat last van bizarre angsten (waar ik overigens niks voor neem). Voor een ander is het echt pure flauwekul, maar voor mij is het echt. Ik heb dat van mijn moeder die wel jarenlang aan de lorazepam zat. Inmiddels afgekickt, al jaren. Maar angsten (en depressies) blijft altijd een onderdeel van je leven. Dat merk ik bij mezelf ook.
pi_205407333
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:41 schreef Fok-it het volgende:

[..]
? Ik zie niet helemaal hoe dit relevant is op wat ik zeg
Dan weet je dus ook niet hoe er in Azië om wordt gegaan met mentale ziekten
  woensdag 20 juli 2022 @ 23:33:28 #68
319979 Fok-it
All is well
pi_205407375
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 23:29 schreef puddingman het volgende:

[..]
Dan weet je dus ook niet hoe er in Azië om wordt gegaan met mentale ziekten
Ik heb Azie ook niet genoemd. Ik zeg oosterse methodes. Anders lees je mijn post hierboven nog eens
pi_205407594
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 23:33 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ik heb Azie ook niet genoemd. Ik zeg oosterse methodes. Anders lees je mijn post hierboven nog eens
Dus je bedoelt “oosters” maar niet Azië? Wat bedoel je dan met “oosters”? Oostenrijk ofzo? :?
Hoe ze daar omgaan met depressies is namelijk ook niet ideaal. Alcoholisme is ook niet vaak de juiste oplossing.
  donderdag 21 juli 2022 @ 00:13:10 #70
319979 Fok-it
All is well
pi_205407658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 00:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dus je bedoelt “oosters” maar niet Azië? Wat bedoel je dan met “oosters”? Oostenrijk ofzo? :?
Hoe ze daar omgaan met depressies is namelijk ook niet ideaal. Alcoholisme is ook niet vaak de juiste oplossing.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:16 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dat de Oosterse kijk op therapie, en heling, en mindset en hoe je het ook maar wilt noemen totaal verschilt met hoe wij in het westen omgaan met depressie en angsten. Het is hier alleen maar consumeren, harder, faster, stronger en als je het niet kan bijbenen dan gooi je er narcotics in. Er is geen rust, geen meditatie, geen stilte, geen niks doen. Dat heeft dan verder ook niet alleen met Japan of Zuid-Korea te maken want hoewel Oosterse landen zijn die daar ook totaal de binding mee kwijt, de jongere generaties dan.
Anders lees je de post gewoon even.

Als je dan nog niet begrijpt wat ik bedoel ga ik verder geen aandacht meer aan je besteden en mag jij denken dat ik het over Oostenrijk ( :')_____ ) heb
pi_205407915
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 23:33 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Goeie leraar zou jij zijn om je leerlingen maar de schuld te geven van hun onbegrip. Moeten ze maar beter opletten, en jij vooral niet beter uitleggen. Met je PowerPoint met 1000 woorden op een slide. Lol
pi_205407923
Denk dat veel mensen baat kunnen hebben van mindfulness.
  donderdag 21 juli 2022 @ 03:27:14 #73
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205408036
Tijdens m'n legerdienst (jaren geleden) ging ik naar de dokter in de hoop enkele dagen vrijaf te krijgen. Gezegd dat ik me down voelde, te veel dronk etc..
De dokter (een gepensioneerde luchtvaartkolonel die als laatstejaars student geneeskunde z'n stage deed in de kazerne) schreef me prozac voor. Had niet verwacht dat het zo'n groot effect zou hebben, verkeerde konstant in een stemming van YOLO, carpe diem, ... Ben het daarna jaren blijven slikken, was de beste tijd van m'n leven. Deed wel vaak domme dingen als ik gezopen had, ben uiteindelijk ermee gestopt omdat ik vreesde dat het op een dag slecht zou aflopen.
are we infinite or am I alone
pi_205409470
Eens hoor,

Feitelijk is anti depressiva bedoeld voor depressie als klinische aandoening (dus als stofjes zoals serotonine en dopamine in de hersenen door verstoring uit balans zijn) en dan prima inzetbaar.

Maar half Nederland zit eraan omdat ze depressief zijn door aanwijzbare oorzaken, kut baan, kut of geen relatie, armoede om een paar voorbeeldjes te noemen. En zolang die oorzaak niet weggenomen word kan je pillen slikken wat je wil maar gaat het niet helpen.

Ik spreek uit ervaring.
pi_205409631
afspraak tandarts verzetten
pi_205409713
Soms niet op FOK! kijken maar me inderdaad een stuk vrolijker :)
afspraak tandarts verzetten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')