Ik heb nog niets vernomen van een duitse ministers die zoiets verklaart hebben. Een leveringsplichtplicht is er niet als het om aardbevingsrisico gaat. Bovendien zijn heel veel installaties in Duitsland al omgebouwd/vervangen voor hoog calorisch aardgas en dat komt niet uit onze gasvelden, dat is laagcalorisch. Tot nu toe hoor ik lovende duitse ministers over het doorvoeren van aardgas via Nederland naar Duitsland.quote:Op maandag 18 juli 2022 23:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nog niet, want het gas stroomt nu nog.
En heb je de Duitse oproep niet vernomen waarbij men zegt Groningen open te gooien voor Duitsland?
Nu is het een vraag, straks is het een plicht (op basis van de Europese eenheid)
Fysieke tekorten? Acht ik zeer onwaarschijnlijk. Je krijgt gigantische vraaguitval door hoge prijzen.quote:Op maandag 18 juli 2022 23:55 schreef Lospedrosa het volgende:
P.s. Dit gaat sneller dan je denkt, denk dat Du al over een paar weken of misschien volgende week al moet afschakelen.
Nogmaals, dit is politiek. Niet juridisch. Zij willen iets van ons, dan mogen ze ook de prijs betalen die daar bij hoort. Ook dat is solidariteit in dit geval.quote:Op maandag 18 juli 2022 23:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Vind ik ook hoor, gooi open die bende.
Maar de prijs is wel ding met de huidige contracten die tot 2030 lopen. Maarja contracten zijn er om te verbreken (hè Poetin?)
[quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is politiek. Niet juridisch. Zij willen iets van ons, dan mogen ze ook de prijs betalen die daar bij hoort. Ook dat is solidariteit in dit geval.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-met-het-buitenlandquote:Het Groningse Gasterra is een groothandel in gas. Zij kopen gas in en verkopen gas. "We kopen gas uit Groningen en gas uit het buitenland. Dat verkopen we aan binnen- en buitenlandse klanten", zegt Annie Krist, directeur van Gasterra.
Krist kan zich voorstellen dat veel politici van de buitenlandse verplichtingen af willen, maar dat is volgens haar voorlopig geen optie. "We moeten ons realiseren dat gasgebruikers in het buitenland nog niet zonder het laagcalorisch gas kunnen. In de buurlanden hebben ze dat gas gewoon nog nodig. Anders zet je daar mensen in de kou."
Inspanning
Er zijn drie mogelijkheden, zegt Krist, maar die zullen pas op de langere termijn effect hebben. "We moeten minder gas gaan gebruiken. We moeten installaties geschikt maken voor hoogcalorisch gas en dan moeten we meer hoogcalorisch gas importeren. Maar dat vergt een enorme inspanning, dus dat is nog wel even gaande."
"We leven in één Europa. Je kunt niet zeggen dat de een meer recht heeft dan anderen. Dat zal ook hier gelden. Er is dan sprake van schaarste en dan moeten we kijken hoe we die schaarste gaan verdelen. Met andere woorden hoe we de pijn gaan verdelen. Er zijn nu eenmaal in het buitenland net zo veel mensen afhankelijk van dat gas als in Nederland. En ze betalen er dezelfde prijs voor."
Ik ken die contracten niet, daar is geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[
Het zijn wel degelijk contracten, je kunt je nu beroepen op overmacht.
Qua prijs denk ik niet dat er publieke inzage is in de exportprijzen. Wie wel?
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-met-het-buitenland
Daar liggen wel degelijk leveringscontracten aan ter grondslag.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ken die contracten niet, daar is geen zinnig woord over te zeggen.
Maar in z’n algemeenheid. Zij vragen iets van ons wat mega-uitzonderlijk is namelijk dat wij de fysieke veiligheid van Nederlandse burgers in de waagschaal stellen om hun van gas te voorzien. Dan hebben ze weinig meer te eisen hoor.
Ja, maar er is dus geen contract wat zegt: als een andere leverancier van mij het af laat weten, mag jij het verschil bij gaan leveren.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar liggen wel degelijk leveringscontracten aan ter grondslag.
Doe mij even een afschrift daarvan, er zullen vast langslopende contracten zijn. Maar die zullen ongetwijfeld ook minima, Máxima en/of overmachtclausules bevatten. Daar kun je geen zinnig woord over zeggen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar liggen wel degelijk leveringscontracten aan ter grondslag.
Gasterra:quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, maar er is dus geen contract wat zegt: als een andere leverancier van mij het af laat weten, mag jij het verschil bij gaan leveren.
Zou wat wezen ook.
https://duitslandinstituu(...)eurt-er-in-duitslandquote:“We hebben lange-termijncontracten met Duitsland tot in principe het einde van het decennium. Dat betekent dat wij samen met de Gasunie, die verantwoordelijk is voor het gastransportnet, ervoor moeten zorgen dat er genoeg L-gas is, ook al wordt de gaswinning in Groningen steeds minder.”
Ja, er zal een inspanningsverplichting zijn. Ofzo.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gasterra:
[..]
https://duitslandinstituu(...)eurt-er-in-duitsland
Nee er is gewoon een bindend contract, dat is mijn punt, niks paniekeer, gewoon het punt dat het contract om te leveren er ligt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, er zal een inspanningsverplichting zijn. Ofzo.
Mag jouw nogal gepanikeerde "straks dwingt duitsland ons om groningen vol open te zetten" gaat er gewoon niet in.
Wij zullen verplichting hebben om dat te leveren, wat we toe hebben gezegd te leveren, en dat staat volstrekt los van wat duitsland nu uit rusland haalt.
En voor de duidelijk, natuurlijk moeten we ons best doen. Zullen we ons best doen.
Maar dat is boven contractueel, dus volle mep, niks contract, en zoals meermaals verteld: dat is politiek. Niet privaat rechtelijk.
Laat ze eens beginnen met die kerncentrales full blast te zetten. Geven ze overschot aan stroom aan ons, kunnen wij gas centrales afschakelen... komen we al ergens.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)nds-gas-asg2aaiIy3efquote:Contract is contract', zegt Van der Linde. 'Nederland heeft een grote verantwoordelijkheid richting de Groningers, maar ook richting Duitsland en België. Daar zijn gezinnen voor hun verwarming afhankelijk van Gronings gas.'
Gaan rond in cirkeltjes, Los.quote:
Ik heb gewoon gelijk en je geeft niet toe.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gaan rond in cirkeltjes, Los.
Quote nou maar ff keihard waar staat dat Nederland de leveringen van 3den op moet gaan vangen als die 3den daar mee ophouden. Dat staat helemaal nergens, dat is jouw nogal ruime interpretatie van het e.e.a.
quote:.
Vanwege het tekort in eigen land, beroept Duitsland zich op het contract met Nederland voor aardgaslevering uit Groningen door Gasterra. Daar valt weinig tegen te doen. Al in 2013, niet lang na een van de heftigste aardbevingen in Groningen in het dorp Huizinge, liet toenmalig minister Henk Kamp (VVD) onderzoek doen naar het ontbinden van deze contracten. Het gasveld in Groningen kan niet dicht, zolang deze contracten bestaan, vreesde het ministerie. De conclusie van het onderzoeksrapport was dat aardbevingen waarschijnlijk geen geldige reden zijn om de contracten te verscheuren en dat zoiets zou leiden tot procedures van de buitenlandse afnemers.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev(...)nds-gas-asg2aaiIy3ef
Maar dat wenst lospedrosa lekker simpel te interpreteren als dat duistland gewoon ff kan zeggen: hey, 30% die we normaal van rusland kopen is nu kas, kun jij dat ff overbruggen.quote:
2013 is al weer even geleden. Er zijn geen recente signalen dat er meer gas moet worden gewonnen uit Groningen vanuit leveringsverplichtingen. Sinds 2013 zullen een aantal contacten al aflopen zijn. Als de stikstoffabriek volgende maand operatief is kan Nederland blijkbaar volstaan met LNG leveringen die dan omgezet worden in laagcolorisch gas zodat de gaswinning vanuit Groningen steeds verder omlaag kan.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb gewoon gelijk en je geeft niet toe.
Er ligt een leveringscontract. Je ziet het vanzelf wel weer in de kranten als er iemand wakker wordt en de contracten uit het stof haalt.
Zoals Henk kamp al deed in 2013.
Het staat er letterlijk!
[..]
Op de levering van het L-gas voor het noorden en westen, ja.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dat wenst lospedrosa lekker simpel te interpreteren als dat duistland gewoon ff kan zeggen: hey, 30% die we normaal van rusland kopen is nu kas, kun jij dat ff overbruggen.
![]()
Maar er is idd: een contract, wat betekent dat duitsland recht heeft, op wat er in dat contract staat. En niet meer.
Dat is het punt, als.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
2013 is al weer even geleden. Er zijn geen recente signalen dat er meer gas moet worden gewonnen uit Groningen vanuit leveringsverplichtingen. Sinds 2013 zullen een aantal contacten al aflopen zijn. Als de stikstoffabriek volgende maand operatief is kan Nederland blijkbaar volstaan met LNG leveringen die dan omgezet worden in laagcolorisch gas zodat de gaswinning vanuit Groningen steeds verder omlaag kan.
En dus niet als achtervang voor putin z'n gas, als duitsland dat ineens wel uitkomt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Op de levering van het L-gas voor het noorden en westen, ja.
Het ministerie heeft dat al bekend gemaakt dus ik ga er vanuit dat er voldoende LNG op de rol staat.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is het punt, als.
Als de fabriek weer vertraagd en gasterra onvoldoende LNG kan inkopen. Dan zullen ze toch moeten leveren.
Das dag prijzen werk. Die draaien midden op de oceaan nog voor de hoogste bieder.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het ministerie heeft dat al bekend gemaakt dus ik ga er vanuit dat er voldoende LNG op de rol staat.
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op de levering van het L-gas voor het noorden en westen, ja.
Anders lees dit onderzoek maar door mienjong
https://www.tweedekamer.n(...)20GasTerra%20B.V.%20(“GasTerra”).pdf
quote:De bedoelde contracten van GasTerra bevatten wel overmachtsbepalingen die GasTerra bescherming bieden in het geval GasTerra niet aan zijn leveringsverplichtingen kan voldoen wegens omstandigheden buiten zijn controle. Deze clausules grijpen ook aan bij maatregelen door de overheid die de nakoming van de leveringsverplichtingen verhinderen.
Nee niet voor H-gas. Maar opperde alleen dat Du straks eist dat Gr. meer moet pompen en daar geloof ik nog net zo hard in.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dus niet als achtervang voor putin z'n gas, als duitsland dat ineens wel uitkomt.
Mooi, duurt ff, maar we zijn er uit.
Ja, vandaar mijn kwalificatie: gepanikeerd.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee niet voor H-gas. Maar opperde alleen dat Du straks eist dat Gr. meer moet pompen en daar geloof ik nog net zo hard in.
Ligt aan de contracten en die zullen hier nu onder toezicht staan. Het schijnt dat vooral chinese afnemers de LNG weer doorverkopen, de economie stagneert daar en ze kunnen er nu een flinke winst op pakken.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das dag prijzen werk. Die draaien midden op de oceaan nog voor de hoogste bieder.
Helemaal niet, een feit wat je nog zult zien.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, vandaar mijn kwalificatie: gepanikeerd.
Ik ben een Poetin naprater als ik zeg dat er nog weleens een coup gepleegd kan worden in Ukraine.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar intussen wordt Zelensky koekwaus
https://www.nu.nl/buitenl(...)-geheime-dienst.html
Nou dit gaat erg rap erg fout ja.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben een Poetin naprater als ik zeg dat er nog weleens een coup gepleegd kan worden in Ukraine.
Man mensen hebben hun kop int zand hier.
Nee, je bent een fantast, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben een Poetin naprater als ik zeg dat er nog weleens een coup gepleegd kan worden in Ukraine.
Man mensen hebben hun kop int zand hier.
Allemaal even danke zeggen tegen frau Merkel…quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:54 schreef hunterrnl het volgende:
We kunnen wel stellen dat de EU leiders gegokt hebben en verloren op alle fronten. Een zwakke unie met veels te veel zogenaamde organen en wat niks toevoeg voor de burger.
Duitsland moest groener worden zonder kernenergie en hebben hun ziel verkocht aan de duivel. Een duivel wat al eerder een land (Georgie) binnen viel om dezelfde soort onzin redenen. Daarna was de Krim aan de beurt, oosten van Oekraine en maar niemand heeft dit zien aankomen. Opzich grappig aan Poetin... Dezelfde tactiek gebruiken als Hitler, maar dan over jaren verspreid en landen verslaafd maken aan de drugs genaamd gas. Het westen reageert net zoals Frankrijk en Engeland in 1939 met veel lullen en mooi weer praten.
Ik sluit het zeker niet uit. Maar dan is het wel onze keuze, ipv dat die laaf in berlijn dat wel ff beslist.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niet, een feit wat je nog zult zien.
Maar wat maakt mij dat uit? Ben voorstander van de verkoop van ons gas.
Die paar lichte bevingen van die jank Groningers?
Ik begrijp er ook niets van.quote:Op maandag 18 juli 2022 22:58 schreef Discombobulate het volgende:
Tering wat denken mensen hier te makkelijk over. Stupide gewoon.
🍆quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou dit gaat erg rap erg fout ja.
En dan de coupplegers met de Himars Polen in met de Russen.![]()
Hij heeft t niet zo op democratie geloof ik. Goede kandidaat voor de EU dus.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 04:29 schreef quirina het volgende:
Zelensky houd zijn kop er niet helemaal bij hè met iedereen ontslaan. Dikke shit gaat er van komen.
Vergeet ook haar voorganger, Schröder, niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 01:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Allemaal even danke zeggen tegen frau Merkel…
Ideaal, dan hoeven we dat soort diarreelanden ook niet meer met ontwikkelingssamenwerking te ondersteunen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 02:17 schreef Za het volgende:
[..]
Ik begrijp er ook niets van.
Ondertussen wordt op allerlei manieren nog verder aan de stoelpoten gezaagd:
[ twitter ]
[ twitter ]
Turbine is inmiddels onderweg btw, en wordt eind van de maand verwacht in Rusland aan te komen.
Ah, dat waren allemaal democratisch gekozen personen?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 04:34 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Hij heeft t niet zo op democratie geloof ik. Goede kandidaat voor de EU dus.
Wat is daar koekwaus aan?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Lol.quote:
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Wil hij corrupte mensen weren? Duldt hij geen mensen in die kwetsbare omgeving die heulen met de Russen? Zeker in een geheime dienst moet je je mensen echt kunnen vertrouwen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 07:52 schreef UncleScorp het volgende:
[..]![]()
Zoekt ie nou scapegoats voor de vele nederlagen van zn leger ?
Zoekt ie al troepen voor zn 1 miljoen troepen leger ?
Zoekt ie verantwoordelijken voor de "verkoop" van een HIMARS aan Rusland ?
Of is ie bang dat hij (eindelijk) van zn troon gestoten zal worden ?
Dit klinkt als Aquaman die de hele dienst ontslaat en dan alles zelf moet doenquote:Op dinsdag 19 juli 2022 07:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wil hij corrupte mensen weren? Duldt hij geen mensen in die kwetsbare omgeving die heulen met de Russen? Zeker in een geheime dienst moet je je mensen echt kunnen vertrouwen.
Ik weet van Aquaman alleen dat Jason Momoa hem speelt. Ik kan weinig met je rare vergelijking.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit klinkt als Aquaman die de hele dienst ontslaat en dan alles zelf moet doen
Stuiptrekkingen van een leider die het einde voelt naderen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit klinkt als Aquaman die de hele dienst ontslaat en dan alles zelf moet doen
Ik wist niet dat de Russen al in Kiev stonden. Bron?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:16 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Stuiptrekkingen van een leider die het einde voelt naderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |