Dit. En op mijn kleuterschool eind jaren '80 waren de toiletten overigens neutraal. Niet omdat ze daar hun tijd vooruit waren, maar omdat het kinderen niet boeit wie er nog meer naar dezelfde toiletten gaan.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Is er 1 school in Nederland te vinden die het meisjes verbied met autootjes te spelen? Wat zijn dat toch voor niet bestaande problemen waar oplossingen voor gevonden moeten worden?
Hoeveel jongens mogen er in een jurkje of met een barbie naar school zonder dat andere ouders daar commentaar op hebben (wat vaak leidt tot dat hun kinderen hetzelfde gedachtengoed hebben)?quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Is er 1 school in Nederland te vinden die het meisjes verbied met autootjes te spelen? Wat zijn dat toch voor niet bestaande problemen waar oplossingen voor gevonden moeten worden?
Dit is wat ik bedoel: ook jij neemt dingen nu weer in het extreme. Sinds wanneer hebben we het hier over het aanpraten of zelfs hormoontherapie gebruiken? Ik had het over wc's, speelgoed en kinderen "kinderen" noemen. Ik geef zelfs nota bene aan in mijn eerste zin dat ik vind dat mensen het vaak zo snel in het extreme trekken als het gaat om genderneutraliteit.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als je kinderen die geen genderdysforie hebben of zouden hebben dit een leven lang gaat lopen aanpraten en ze zelfs dus schadelijke hormoontherapien gaat laten doen op basis van weinig bewijs en informatie over het specifieke kind... dan is dat een vorm van kindermishandeling.
En je kan mij niet overtuigen dat kindermishandeling niet een onderwerp is wat de maatschappij wat aan gaat.
Gefeliciteerd trouwens.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:32 schreef Yesse het volgende:
[..]
Hoeveel jongens mogen er in een jurkje of met een barbie naar school zonder dat andere ouders daar commentaar op hebben (wat vaak leidt tot dat hun kinderen hetzelfde gedachtengoed hebben)?
Overigens is het onzin om te denken dat die gendernormen er niet meer zijn. Ik kreeg 2 maanden terug nog de opmerking van mijn schoonouders "dat ze de lego en de auto's niet weg hoeven te doen" nu blijkt dat we een jongen verwachten. Terwijl ik zelf als kind heel veel lego, auto'tjes en garages heb gehad.
[..]
Dit is wat ik bedoel: ook jij neemt dingen nu weer in het extreme. Sinds wanneer hebben we het hier over het aanpraten of zelfs hormoontherapie gebruiken? Ik had het over wc's, speelgoed en kinderen "kinderen" noemen. Ik geef zelfs nota bene aan in mijn eerste zin dat ik vind dat mensen het vaak zo snel in het extreme trekken als het gaat om genderneutraliteit.
Het is zo'n geval "signaal". Laat ik het zo stellen:quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:32 schreef Yesse het volgende:
[..]
Dit is wat ik bedoel: ook jij neemt dingen nu weer in het extreme. Sinds wanneer hebben we het hier over het aanpraten of zelfs hormoontherapie gebruiken? Ik had het over wc's, speelgoed en kinderen "kinderen" noemen. Ik geef zelfs nota bene aan in mijn eerste zin dat ik vind dat mensen het vaak zo snel in het extreme trekken als het gaat om genderneutraliteit.
Zie b.v. Lawrence A.A. en Bailey J.M. (2008). Transsexual groups in Veale et al. (2008) are "autogynephilic" and "even more autogynephilic". Archives of Sexual Behavior, 38, 173-175.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 21:31 schreef Foppe1986II het volgende:
[..]
Wappie![]()
Mensen die al hun hele leven aan de hormonen zitten met alle problemen van dien, en dat omdat ze "opgewonden raken van het idee zelf als vrouw seks te hebben".. Van welke obscure site heb je dit? Graag bronnen.
Het gaat over twee losstaande dingen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:32 schreef Yesse het volgende:
[..]
Hoeveel jongens mogen er in een jurkje of met een barbie naar school zonder dat andere ouders daar commentaar op hebben (wat vaak leidt tot dat hun kinderen hetzelfde gedachtengoed hebben)?
Overigens is het onzin om te denken dat die gendernormen er niet meer zijn. Ik kreeg 2 maanden terug nog de opmerking van mijn schoonouders "dat ze de lego en de auto's niet weg hoeven te doen" nu blijkt dat we een jongen verwachten. Terwijl ik zelf als kind heel veel lego, auto'tjes en garages heb gehad.
Dat vraag ik me dus ook af en op hun webpagina is daarover niks te vinden, trouwens ook een aanfluiting die website.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is zo'n geval "signaal". Laat ik het zo stellen:
Horen dat een neutrale of montessori/dalton/etc.. school les gaat geven in de Bijbel of Koran is iets anders dan wanneer "Islamitische basisschool Al-Ihsaan" of "Heilige Maria de San Antonio" Bijbel en Koran les geven. Want je weet gewoon dat hun bijbel en koran les niet neutraal zijn en 100% gaan voor zware indoctrinatie.
Is er iets mis met een school waar er geen geslachten op de WC deuren staan? Nee. Sterker nog. Die bestaan gewoon. Maar het soort school wat een (politiek)ideologische missie heeft om kinderen in een bepaalde baan te leiden is met veel meer bezig dan alleen dat. Grote kans dat je kind er met psychische stoornissen van af komt want het soort leraar/lerares wat daar rondloopt is op een knauwende missie en jouw kind is het doelwit.
daar zou ik mijn zoon toch maar aan laten wennen. Alsnje als man in een jurk loopt kun je daar opmerkingen over krijgen omdat het nou eenmaal een dameskledingstuk is. Daarmee is het dragen niet verboden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:32 schreef Yesse het volgende:
[..]
Tja, jongens spelen nu eenmaal liever met bewegend speelgoed zoals autootjes. En meisjes liever met poppen in het algemeen. Kun je niet leuk vinden, maar zo is het nou eenmaal. Maar niemand verbied jou om als meisje met lego te spelen.quote:Overigens is het onzin om te denken dat die gendernormen er niet meer zijn. Ik kreeg 2 maanden terug nog de opmerking van mijn schoonouders "dat ze de lego en de auto's niet weg hoeven te doen" nu blijkt dat we een jongen verwachten. Terwijl ik zelf als kind heel veel lego, auto'tjes en garages heb gehad.
[..]
Het gaat een witte school worden. Ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:56 schreef speknek het volgende:
Het lijkt me niet meer dan normaal dat alle scholen jongens met poppen laten spelen en meisjes met lego, als ze dat graag willen, en ook niet moeilijk doen als een jongen in rok naar school komt.
En volgens mij hebben veel basisscholen ook geen gescheiden wc's.
Dit klinkt dus vooral als marketing van een school die denkt hoogopgeleide linkse ouders te trekken, want dan heb je meer geld en betere uitstroomcijfers, dan dat het een of ander vernieuwend concept is.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat ik het jammer vind dat dit soort initiatieven juist altijd de extremen in gaan. Ik ben het met je eens dat heel erg de nadruk leggen op genderneutraliteit ook niet goed is. Maar dat ik ook vindt dat we in normale scholen wel iets meer richting het accepteren van kinderen als kinderen mogen (zoals jongens laten spelen met jurkjes en barbies).quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is zo'n geval "signaal". Laat ik het zo stellen:
- knip voor lengte -
Is er iets mis met een school waar er geen geslachten op de WC deuren staan? Nee. Sterker nog. Die bestaan gewoon. Maar het soort school wat een (politiek)ideologische missie heeft om kinderen in een bepaalde baan te leiden is met veel meer bezig dan alleen dat. Grote kans dat je kind er met psychische stoornissen van af komt want het soort leraar/lerares wat daar rondloopt is op een knauwende missie en jouw kind is het doelwit.
Zie mijn reactie op de post hierboven: ik vind dat extremiteit in beide gevallen schadelijk is.We zijn het hierin met elkaar eens. Overigens is gender inderdaad geen keuze, want vaak aangeboren (ondanks het geslacht) maar daar hoef je als kind van 6 echt nog niet mee bezig te zijn.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:52 schreef Viv het volgende:
[..]
Het gaat over twee losstaande issues.
- knip voor lengte -
Wat deze basisschool doet, is deze issues vermengen. Ze laten de kinderen met alle soorten speelgoed spelen (prima), en ze dragen uit dat gender een keuze is (niet prima).
Ik vind dus dat wij als samenleving een stap te maken hebben naar het minder focussen op wat anderen met hun lichaam/leven doen. Het feit dat je "maar moet wennen aan de samenleving" vind ik jammer. Al weet ik dat dat het geval is. Overigens is die "roze lego" juist het probleem. Waarom moeten meisjes spelen met elfjes, diertjes etc. Prima als dat er is. Maar nu wordt met de roze verpakking etc. het idee geframed dat elfjes en lieve diertjes = vrouwelijk en dino's en machines = mannelijk. Terwijl dat niet hoeft.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
daar zou ik mijn zoon toch maar aan laten wennen. Alsnje als man in een jurk loopt kun je daar opmerkingen over krijgen omdat het nou eenmaal een dameskledingstuk is. Daarmee is het dragen niet verboden.
Zodra die jongen met zijn naaldhakken en gelakte nagels van zijn genderneutrale school af komt stapt hij buiten zijn bubbel en zal hij ook met de buitenwereld geconfronteerd worden.
[..]
Tja, jongens spelen nu eenmaal liever met bewegend speelgoed zoals autootjes. En meisjes liever met poppen in het algemeen. Kun je niet leuk vinden, maar zo is het nou eenmaal. Maar niemand verbied jou om als meisje met lego te spelen.
Sterker nog, tegenwoordig heb je lego Friends of lego elves etc en dat is gericht op meisjes.
Het probleem is dat genderneutraal opvoeden in de meeste gevallen leidt tot het proberen te onderdrukken van gendertypische voorkeuren, vanuit de gedachte dat het aangeleerd (en fout!) gedrag is en dus moet worden gecorrigeerd.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:32 schreef Yesse het volgende:
[..]
[..]
Dat moet helemaal niet. Niemand verbied jou om lego elves voor je zoontje te kopen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 11:00 schreef Yesse het volgende:
[..]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat ik het jammer vind dat dit soort initiatieven juist altijd de extremen in gaan. Ik ben het met je eens dat heel erg de nadruk leggen op genderneutraliteit ook niet goed is. Maar dat ik ook vindt dat we in normale scholen wel iets meer richting het accepteren van kinderen als kinderen mogen (zoals jongens laten spelen met jurkjes en barbies).
[..]
Zie mijn reactie op de post hierboven: ik vind dat extremiteit in beide gevallen schadelijk is.We zijn het hierin met elkaar eens. Overigens is gender inderdaad geen keuze, want vaak aangeboren (ondanks het geslacht) maar daar hoef je als kind van 6 echt nog niet mee bezig te zijn.
[..]
Ik vind dus dat wij als samenleving een stap te maken hebben naar het minder focussen op wat anderen met hun lichaam/leven doen. Het feit dat je "maar moet wennen aan de samenleving" vind ik jammer. Al weet ik dat dat het geval is. Overigens is die "roze lego" juist het probleem. Waarom moeten meisjes spelen met elfjes, diertjes etc. Prima als dat er is. Maar nu wordt met de roze verpakking etc. het idee geframed dat elfjes en lieve diertjes = vrouwelijk en dino's en machines = mannelijk. Terwijl dat niet hoeft.
De filosofie hierachter gaat wel iets verder dan enkel genderneutrale toiletten. Kijkend naar wat benoemd wordt in de OP lijkt het er ook op dat een respectvolle adressering "meester" of "juf" komt te vervallen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 08:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zou er persoonlijk geen enkel probleem mee hebben om m'n zoontje naar een school te sturen met genderneutrale toiletten en de vrijheid om te spelen met poppen én autootjes.
Maar wat mij betreft wel bijzaak, ik zou niet speciaal voor een genderneutrale school kiezen. Ook hoeft het wat mij betreft niet verder te gaan dan genderneutrale toiletten en actief uitdragen dat je mag spelen met wat je zelf leuk vindt, en dat niet-hetero zijn ook prima is. Ik vind het veel belangrijker om welk soort onderwijs het gaat: Dalton, Jenaplan, Montessori, Vrije School lijkt me veel bepalender dan genderneutrale toiletten.
Sowieso vind ik het concept school matige voorbereiding op de hedendaagse maatschappij.quote:Op woensdag 13 juli 2022 10:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
daar zou ik mijn zoon toch maar aan laten wennen. Alsnje als man in een jurk loopt kun je daar opmerkingen over krijgen omdat het nou eenmaal een dameskledingstuk is. Daarmee is het dragen niet verboden.
Zodra die jongen met zijn naaldhakken en gelakte nagels van zijn genderneutrale school af komt stapt hij buiten zijn bubbel en zal hij ook met de buitenwereld geconfronteerd worden.
[..]
Tja, jongens spelen nu eenmaal liever met bewegend speelgoed zoals autootjes. En meisjes liever met poppen in het algemeen. Kun je niet leuk vinden, maar zo is het nou eenmaal. Maar niemand verbied jou om als meisje met lego te spelen.
Sterker nog, tegenwoordig heb je lego Friends of lego elves etc en dat is gericht op meisjes.
Dat is voornamelijk voordelig voor de vrouwen. Daar staan altijd lange rijen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 08:18 schreef Seven. het volgende:
Denk ik ook. Ik ben wel voor genderneutrale toiletten en leerkrachten bij voornaam noemen vind ik geen probleem. Verder lijkt het me goed om kinderen ook op school acceptatie mee te geven.
Ik vind het niet extreem om de juf of meester bij de voornaam aan te spreken. Dergelijke uitingen van respect zijn enorm aan het vervagen in de Nederlandse maatschappij.quote:Op woensdag 13 juli 2022 11:06 schreef TegendraadseTelg het volgende:
[..]
De filosofie hierachter gaat wel iets verder dan enkel genderneutrale toiletten. Kijkend naar wat benoemd wordt in de OP lijkt het er ook op dat een respectvolle adressering "meester" of "juf" komt te vervallen.
Ik heb zelf geen problemen met transgender, maar omwille van deze mensen maar te doen alsof de geslachten niet bestaan is waanzin. Sterker nog ik heb een tijd samen gewerkt met een transgender Man-->Vrouw die het juist fijn vond om als vrouw gezien en aangesproken te worden.
Waarom?quote:Op woensdag 13 juli 2022 11:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Sowieso vind ik het concept school matige voorbereiding op de hedendaagse maatschappij.
De GenZ generatie zijn complete pussies die niks kunnen hebben. Ze zijn ook wellicht te beschermd opgevoed. Dat komt wellicht ook omdat we tov vroeger veel minder kinderen krijgen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 11:11 schreef Micson het volgende:
Wie zal er in de loopgraven van de Grebbelinie plaatsnemen als de Russen aan de poort staan? Jongens in jurken die alleen zittend kunnen plassen? Als ze dit in het loopgraaf doen, zullen de infecties welig tieren.
Ff heel kort door de bocht: het gedrag dat verwacht wordt op school (bek houden, stil zitten, doen wat je gezegd wordt en je vooral NIET onderscheiden van de kudde), is niet het gedrag dat in het bedrijfsleven beloond wordt met kansen en promoties.quote:Op woensdag 13 juli 2022 11:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom?
Ben het wel eens dat het curriculum achterhaald is.
Denk dat dat vooral aan de school ligt en niet zozeer aan het concept school.quote:Op woensdag 13 juli 2022 11:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ff heel kort door de bocht: het gedrag dat verwacht wordt op school (bek houden, stil zitten, doen wat je gezegd wordt en je vooral NIET onderscheiden van de kudde), is niet het gedrag dat in het bedrijfsleven beloond wordt met kansen en promoties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |