Jij hebt het over barbecueën dus zeg het maarquote:Op zondag 10 juli 2022 01:15 schreef Mubassie het volgende:
Wat heeft koken in godsnaam met barbecueën te maken?
Culinaire hoogstandje hoor alles in een pan flikkeren en prakken.quote:Op zondag 10 juli 2022 01:39 schreef BasEnAad het volgende:
Wel een kleine kanttekening hierbij; Nederlands koken is nog niet zo makkelijk, met aardappels, groente en vlees. Dat moet je echt plannen, dat het allemaal op tijd gaar is met drie pannen en ook niet te lang op het gas, want dan wordt het slap. En dan moet het ook nog op smaak zijn.
Ik vroeg eens aan een Indonesische vriend of het niet heel ingewikkeld is zo smaakvol Indisch te koken. Hij zei: dat is juist makkelijk, Nederlands eten bereiden is juist klote, je moet alles plannen.
quote:Op zondag 10 juli 2022 01:39 schreef BasEnAad het volgende:
Wel een kleine kanttekening hierbij; Nederlands koken is nog niet zo makkelijk, met aardappels, groente en vlees. Dat moet je echt plannen, dat het allemaal op tijd gaar is met drie pannen en ook niet te lang op het gas, want dan wordt het slap. En dan moet het ook nog op smaak zijn.
Ik vroeg eens aan een Indonesische vriend of het niet heel ingewikkeld is zo smaakvol Indisch te koken. Hij zei: dat is juist makkelijk, Nederlands eten bereiden is juist klote, je moet alles plannen.
Terechte klacht:quote:Op zondag 10 juli 2022 00:14 schreef Cockwhale het volgende:
Wat voor incapabele mongool ben je dan
Vooral vaak mannen die niks kunnen. Helemaal erg als ze ook nog hun hele leven de was naar moeders brengen
Iets wat vrouwen vroeger in hun takenpakket hadden op de huishoudschool maar nu ingeruild hebben voor parttime hobby's zodat de vent het na acht uur werken kan doen.quote:
WTFquote:Op zondag 10 juli 2022 01:39 schreef BasEnAad het volgende:
Goed stuk vlees, fijne zelfgemaakte jus, aardappels bijv ook met gratin of met schil (is lekker), en bijv. 2 soorten groente erbij kan best heel lekker zijn hoor. Stop met zo over NL eten te praten.quote:Op zondag 10 juli 2022 02:04 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Culinaire hoogstandje hoor alles in een pan flikkeren en prakken.
Kanttekening; je kookt niet “buitenlands” met een pakje wereldgerechten van knorr.
Gratin is niet bepaald Nederlands, maar Nederlands eten is idd lekker. Nederlands koken vind ik echt de basics als het over koken gaat dus als we het hebben over de moeilijkheidsgraad..nee sorry. Nederlands koken is niet moeilijk of moeilijker dan..quote:Op zondag 10 juli 2022 10:28 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Goed stuk vlees, fijne zelfgemaakte jus, aardappels bijv ook met gratin of met schil (is lekker), en bijv. 2 soorten groente erbij kan best heel lekker zijn hoor. Stop met zo over NL eten te praten.
Dit.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:10 schreef Werkman het volgende:
[..]
Iets wat vrouwen vroeger in hun takenpakket hadden op de huishoudschool maar nu ingeruild hebben voor parttime hobby's zodat de vent het na acht uur werken kan doen.
Zij moet gewoon terug naar haar eigen land basta.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:28 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Goed stuk vlees, fijne zelfgemaakte jus, aardappels bijv ook met gratin of met schil (is lekker), en bijv. 2 soorten groente erbij kan best heel lekker zijn hoor. Stop met zo over NL eten te praten.
Daarom 3x per week Jan foodreviews geen vrouw nodigquote:Op zondag 10 juli 2022 11:05 schreef corehype het volgende:
[..]
Dit.
Als je vrouw niet kan koken of als vent geen vrouw kan vinden die kan koken ben je mislukt in het leven en moet je je diep schamen.
Vergis je niet, voor veel mensen is dat al 'uitgebreid koken'quote:Op zondag 10 juli 2022 02:04 schreef Selenophilia het volgende:
Kanttekening; je kookt niet “buitenlands” met een pakje wereldgerechten van knorr.
wtfquote:Op zondag 10 juli 2022 11:00 schreef Geerd het volgende:
[..]
Nee mang..dacht misschien ken je de eurokok wel !!!
90’s zit nu lekker aan mijn vegan bananenbroodje en een havermout latte.quote:
quote:Op zondag 10 juli 2022 11:23 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
90’s zit nu lekker aan mijn vegan bananenbroodje en een havermout latte.
Ik denk eigenlijk eerder dat je elk gerecht zo moeilijk of makkelijk kunt maken als je wilt, als het maar lekker smaakt.quote:Op zondag 10 juli 2022 10:50 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Gratin is niet bepaald Nederlands, maar Nederlands eten is idd lekker. Nederlands koken vind ik echt de basics als het over koken gaat dus als we het hebben over de moeilijkheidsgraad..nee sorry. Nederlands koken is niet moeilijk of moeilijker dan..
Gloeionde gloeionde wat de fok is dit voor een kokquote:
Dan snapt die Indonesische vriend er niets van.quote:Op zondag 10 juli 2022 01:39 schreef BasEnAad het volgende:
En in elke nationale keuken zijn ook makkelijkere recepten te vinden. Of denk je dat Italianen altijd zin hebben om te koken? Die maken af en toe ook gewoon spaghetti aglio e olio.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:30 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk eerder dat je elk gerecht zo moeilijk of makkelijk kunt maken als je wilt, als het maar lekker smaakt.
We leven niet allemaal op 23hoog 3 achter..met een uitkering van een blanke..om de hele dag maar te kunnen koken hey dus beetje respect naar de witte man zodat jullie lekker kunnen kokenquote:Op zondag 10 juli 2022 12:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan snapt die Indonesische vriend er niets van.
Ik heb wel eens Aziatische maaltijden en juist daar moet je alles voorbereiden. Voor die tijd van alles gaan snijden en bereiden. Op verschillende momenten dingen opzetten of erbij stoppen.
Nederlands eten is ongelofelijk makkelijk. Op duidelijke tijden opzetten, je hoeft er niets bij te doen. Bijna niet naar om te kijken. Zo simpel als wat.
Martin niet kennen..quote:Op zondag 10 juli 2022 11:53 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Gloeionde gloeionde wat de fok is dit voor een kok![]()
quote:Op zondag 10 juli 2022 11:00 schreef Geerd het volgende:
Nee mang..dacht misschien ken je de eurokok wel !!!
quote:300 km voor varken, 50 km voor gamba’s
Na een paar tochtjes heb je meestal een vrij goed idee van hoe lang je moet rijden voor je bord en bestek mag bovenhalen. Om een varkensfilet lekker zacht en dradig te krijgen, rijd je al snel 300 km (omkeren na 150 km). Aardappelschijfjes zijn beetgaar in 80 km en voor gamba’s of het opwarmen van een quiche volstaan 50 km meestal al. Een ervaren wagen-chef maakt overigens gebruik van verschillende plekjes onder de motorkap, die verschillende temperaturen scoren. Het spreekt ook voor zich dat je pakketje de werking van je motor of de luchtcirculatie niet mag hinderen.
Ik woon gewoon huis begane grond, dus jammer joh.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:12 schreef Geerd het volgende:
[..]
We leven niet allemaal op 23hoog 3 achter..met een uitkering van een blanke..om de hele dag maar te kunnen koken hey dus beetje respect naar de witte man zodat jullie lekker kunnen koken
Hey KLB he..was niet persoonlijk natuurlijkquote:Op zondag 10 juli 2022 12:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik woon gewoon huis begane grond, dus jammer joh.
En ik werk.
Ik zeg ook nergens iets over verder, ik zeg alleen dat Nederlands eten niets is.
Makkelijke gerechten wel ja, noem eens een moeilijke Hollandse gerecht?quote:Op zondag 10 juli 2022 12:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
En in elke nationale keuken zijn ook makkelijkere recepten te vinden. Of denk je dat Italianen altijd zin hebben om te koken? Die maken af en toe ook gewoon spaghetti aglio e olio.
Kruudmoesquote:Op zondag 10 juli 2022 12:39 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Makkelijke gerechten wel ja, noem eens een moeilijke Hollandse gerecht?
Ja, moeilijk om te eten jaquote:
Mijn oma maakte dat vroeger : trauma iddquote:Op zondag 10 juli 2022 12:52 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Ja, moeilijk om te eten ja![]()
Ik wist niet wat het was dus even een filmpje op YouTube gekeken, alle oudjes wisten wat het was en die trokken gelijk een zuur gezichttrauma’s
En ik kan je vertellen: zo smaakt het ookquote:Op zondag 10 juli 2022 13:01 schreef Nine. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zelf een bord kots ziet er smakelijker uit dan dit
Dat geloof ik graag. Heb het zelf (gelukkig) nog nooit gegeten.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:02 schreef puzziepie het volgende:
En ik kan je vertellen: zo smaakt het ook
Ik heb het één leer geproefd : moeten proevenquote:Op zondag 10 juli 2022 13:05 schreef Nine. het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag. Heb het zelf (gelukkig) nog nooit gegeten.
Dat ligt natuurlijk nogal aan je definitie van Hollands. Als je het heel erg strikt neemt, dan zijn aardappelen ook niet Nederlands. Die komen ten slotte uit Peru. Maar aan de andere kant was het een Nederlands idee om alle Indonesische gerechten tegelijk op tafel te zetten en het een rijsttafel te noemen.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:39 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Makkelijke gerechten wel ja, noem eens een moeilijke Hollandse gerecht?
Wutquote:Op zondag 10 juli 2022 13:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk nogal aan je definitie van Hollands. Als je het heel erg strikt neemt, dan zijn aardappelen ook niet Nederlands. Die komen ten slotte uit Peru. Maar aan de andere kant was het een Nederlands idee om alle Indonesische gerechten tegelijk op tafel te zetten en het een rijsttafel te noemen.
Dus ja, wat is een “Hollands gerecht”?
Nou nee, het is een serieuze vraag. De aardappel hebben we rond 1730 uit Peru naar Nederland gehaald. Nederlands Indië was in 1800 onder Nederlands bewind. Dus waar trek je precies de grens tussen wat buitenlands en wat Hollands is?quote:Op zondag 10 juli 2022 13:44 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Wut![]()
Gaan we Hollandse gerechten even niet erkenen en buitenlandse gerechten toe eigenen? lol
Ik doe wel vaak andijviestamppot met feta en zongedroogde tomaten. Het lekkerst met van die half gedroogde tomaatjes.quote:Shoarma door spruitjesstampot is ook een aanrader.
Beetje te ver gezocht dit.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:54 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nou nee, het is een serieuze vraag. De aardappel hebben we rond 1730 uit Peru naar Nederland gehaald. Nederlands Indië was in 1800 onder Nederlands bewind. Dus waar trek je precies de grens tussen wat buitenlands en wat Hollands is?
Om maar weer even de vergelijking met Italië te maken, rond 1800 kwamen ze daar in heel veel gebieden ook niet veel verder dan polenta en spaghetti carbonara. Simpelweg omdat de boerenbevolking arm was en niks anders voorhanden had. Moeten we dan alle andere Italiaanse gerechten maar niet-Italiaans noemen?
Risotto bijvoorbeeld, kwam pas tot stand nadat ze rond 1800 rijst uit Azië geïmporteerd hadden. Is daarom risotto nu ineens ook niet Italiaans?
Mijn oma is al dood en haar stamppot was niet te eten. Maar Hollands zou ik hem wel willen noemen.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:57 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Beetje te ver gezocht dit.
Je kan wel heel diep gaan graven nu, maar dit komt bij mij gewoon over als eronderuit lullen omdat je geen moeilijke Hollands gerecht kan bedenken.
Alsof je aan je oma gaat zeggen dat haar stampot helemaal niet Hollands is eigenlijk
Afhankelijke loser gespot.quote:Op zondag 10 juli 2022 11:05 schreef corehype het volgende:
[..]
Dit.
Als je vrouw niet kan koken of als vent geen vrouw kan vinden die kan koken ben je mislukt in het leven en moet je je diep schamen.
Dat was mijn punt ook? Ik herhaal: makkelijke gerechten ja, maar noem eens een moeilijke Hollandse gerecht dan? Moeilijk met moeilijk vergelijken dus.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:15 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mijn oma is al dood en haar stamppot was niet te eten. Maar Hollands zou ik hem wel willen noemen.
Mijn punt is meer dat je geen appels met peren moet vergelijken. Als je alleen de simpele boerengerechten zoals stamppot en aardappelen, groente en vlees “echt Hollands” wil noemen, dan moet je dat ook vergelijken met de simpele boerengerechten uit andere landen. Of dacht je dat ze vroeger in Frankrijk op het platteland allemaal elke avond na een lange dag werken nog een soufflé gingen maken?
Krokant gebakken zwezerik is bijvoorbeeld tamelijk Nederlands en zeker niet gemakkelijk.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:21 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Dat was mijn punt ook? Ik herhaal: makkelijke gerechten ja, maar noem eens een moeilijke Hollandse gerecht dan? Moeilijk met moeilijk vergelijken dus.
Je wilt Hollandse gerechten met makkelijke buitenlandse gerechten vergelijken, omdat het dan eerlijk zou zijn. Voor moeilijke gerechten een rijsttafel Hollands noemen en dat erbij halen gaat het niet worden voor mij hoor
Wie maakt dat nou regelmatig thuis, of je eet het in een goed restaurant of je slooft je een keer uit voor je gasten thuis terwijl er zat buitenlandse gerechten zijn die moeilijk zijn om te maken, maar wel veel bekender zijn en regelmatig gewoon thuis bereid worden.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Krokant gebakken zwezerik is bijvoorbeeld tamelijk Nederlands en zeker niet gemakkelijk.
Het is “Hollands” en moeilijk/veel werk. Precies waar je om vroeg.quote:Op zondag 10 juli 2022 14:56 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Wie maakt dat nou regelmatig thuis, of je eet het in een goed restaurant of je slooft je een keer uit voor je gasten thuis terwijl er zat buitenlandse gerechten zijn die moeilijk zijn om te maken, maar wel veel bekender zijn en regelmatig gewoon thuis bereid worden.
Nah, weer te ver gezocht.quote:Op zondag 10 juli 2022 15:02 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is “Hollands” en moeilijk/veel werk. Precies waar je om vroeg.
Geef eens een buitenlands voorbeeld dan? Want zoals ik zei; Fransen hebben na een lange werkdag ook geen zin om elke dag een soufflé of iets dergelijks te maken hoor. Die gooien ook vaak genoeg gewoon een kant en klaar saus over een bord spaghetti.
Wat is precies je punt? Een Marokkaanse tabouleh in elkaar draaien is ongeveer net zo veel werk als een stamppot maken.quote:Op zondag 10 juli 2022 15:08 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Nah, weer te ver gezocht.
Na een werkdag lekker makkelijk eten tot daar aan toe, dat snap ik en begrijp ik allemaal wel.
Laten we een voorbeeld nemen aan een vrije dagje wilt lekker uitgebreid koken. De een kookt Hollands en de ander Marokkaans. I mean, come on
Ja idd want als jij met een voorbeeld komt dan zijn alle andere opties van de uitgebreide Marokkaanse keuken uitgeslotenquote:Op zondag 10 juli 2022 15:44 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat is precies je punt? Een Marokkaanse tabouleh in elkaar draaien is ongeveer net zo veel werk als een stamppot maken.
Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst zeg je dat er geen moeilijke Nederlandse gerechten zijn. En als ik dan een voorbeeld geef, dan zeg je dat dat té moeilijk is en niemand dat thuis maakt?
Hoezo mannen? In patriarchate samenlevingen (échte kerels dus) is het zelfs een schande als een man in de keuken staat te koken voor een vrouw.quote:Op zondag 10 juli 2022 00:14 schreef Cockwhale het volgende:
Wat voor incapabele mongool ben je dan
Vooral vaak mannen die niks kunnen. Helemaal erg als ze ook nog hun hele leven de was naar moeders brengen
Houd je bek, cuckwhalequote:
Wat erruuggquote:Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Werkman het volgende:
[..]
Geen dommer en achterlijker gezicht dan wijven die met hun ogen rollen.
Zit wel waarheid in.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:33 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Mensen hier witheet over Hollands of niet-Hollands eten, en hoe lang het wel niet duurt om een ingewikkelde maaltijd te bereiden
Shut the fuck up, als je het kan eten en het is lekker is het goed toch, ook al eet je een kaassoufflé of berehap, vind ik soms nog lekkerder dan een ingewikkeld in elkaar gezet klein kutgerecht.
Wij hebben niet eens een magnetron. We hadden er wel eentje, maar die werd eigenlijk zo goed als nooit gebruikt.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Werkman het volgende:
Trouwens, wie kookt er tegenwoordig nou nog echt uitgebreid met een magnetron in huis?
Wie eet er in godsnaam gore shit uit de magnetron als je ook gewoon iets fatsoenlijks klaar kunt maken zonder al te veel gedoe?quote:Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Werkman het volgende:
Trouwens, wie kookt er tegenwoordig nou nog echt uitgebreid met een magnetron in huis?
Dit is een grapje toch?quote:Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Werkman het volgende:
Nee, hoor.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:35 schreef Werkman het volgende:
Wat ik thuis maak smaakt tien keer beter dan alles van zo'n balentent waar je de volle mep betaalt voor een klein muizehapje met moeilijke namen op de menukaart.
Afhankelijke loser gespot.quote:Op zondag 10 juli 2022 18:38 schreef corehype het volgende:
Cuckwhale kan geen echte vrouwen krijgen dus daarom roept hij in elk topic dat hij single moeders neukt
Je gaat als man toch niet serieus een topic openen dat je zo goed kan koken?
Trouwens deze discussie is al eerder door mij gevoerd:
KLB / Vrouwen die lui zijn in het huishouden
Dat hoef ik ook niet.quote:Op zondag 10 juli 2022 21:51 schreef Werkman het volgende:
[..]
Jij hebt nooit bij mij gevreten dus dat kan jij niet weten. 😊
Dat topic heeft een behoorlijk incel-gehalte anders.quote:Op zondag 10 juli 2022 18:38 schreef corehype het volgende:
Cuckwhale kan geen echte vrouwen krijgen dus daarom roept hij in elk topic dat hij single moeders neukt
Je gaat als man toch niet serieus een topic openen dat je zo goed kan koken?
Trouwens deze discussie is al eerder door mij gevoerd:
KLB / Vrouwen die lui zijn in het huishouden
als ik voor twee hagen kook gaat het de tweede dag de magnetron in.quote:Op zondag 10 juli 2022 21:14 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Wie eet er in godsnaam gore shit uit de magnetron als je ook gewoon iets fatsoenlijks klaar kunt maken zonder al te veel gedoe?
Tuurlijk wel. Jouw spruitjes met rundervinkje zijn echt niet lekkerder dan eten dat door een echt goede kok is klaargemaakt.quote:
Kan jij niet weten.quote:Op zondag 10 juli 2022 22:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Jouw spruitjes met rundervinkje zijn echt niet lekkerder dan eten dat door een echt goede kok is klaargemaakt.
Wat kan jij toch gruwelijk moeilijk doen...quote:Op zondag 10 juli 2022 14:56 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Wie maakt dat nou regelmatig thuis, of je eet het in een goed restaurant of je slooft je een keer uit voor je gasten thuis terwijl er zat buitenlandse gerechten zijn die moeilijk zijn om te maken, maar wel veel bekender zijn en regelmatig gewoon thuis bereid worden.
Nog iemand die getriggered is omdat ik Hollands koken simpel vind. Get over it.quote:Op zondag 10 juli 2022 23:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wat kan jij toch gruwelijk moeilijk doen...
Eeh...vlees etc? Over datum?quote:Op zondag 10 juli 2022 23:11 schreef Werkman het volgende:
Ik ben wel eens ergens uitgenodigd om te eten waar de gastheer en gastvrouw zich echt de pleuris hadden gekookt met alle moeite en ongemak als maar mogelijk is, het was verdomme niet te vreten!
En dan bedoel ik dan ook echt diep en diep goor!
Ik zei dat ook echt sorry ik krijg dit niet weg!
Ik had de grootste ruzie verwacht maar ze gaven me gelijk.
Bleek dat de gebruikte ingrediënten ver over de datum waren.
Wilden ze met elkaar in discussie over wie dat hoorde te controleren, ik zei mensen! Niet erg! Geen ruzie!
Zijn we daarna gewoon lekker op mijn traktatie een kapsallonnetje gaan nassen.
Ja, lullig verhaal maar ze hadden een lange vakantie achter de rug en dachten van elkaar dat ze de boel weg zouden gooien en opnieuw zouden inslaan.quote:
Ok Braddiequote:Op maandag 11 juli 2022 00:01 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik kan alleen eitjes bakken of koken. Pasta koken, aardappelen koken.
De rest kan ik niet
Maar volg kooklessen
Dus komt goed
Ik ben Vlaamsch, dus ik eet nooit Hollands, ik heb niets met stamppotjes.quote:Op zondag 10 juli 2022 23:10 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Nog iemand die getriggered is omdat ik Hollands koken simpel vind. Get over it.
Zwezerikquote:Op zondag 10 juli 2022 14:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Krokant gebakken zwezerik is bijvoorbeeld tamelijk Nederlands en zeker niet gemakkelijk.
Ja nee, mijn mening is niet veranderd. Meid, wat lastig he.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ben Vlaamsch, dus ik eet nooit Hollands, ik heb niets met stamppotjes.
Maar ik denk dat het Nederlandse eten wel meer bevat dan enkel wat geplette boerenkool.
Plus dat je veel gerechten zo makkelijk of moeilijk kan maken als je wil.
En toch blijf ik er bij. Als je zelf al aangeeft dat je dat soort eten niet kunt waarderen, dan zegt dat genoeg.quote:
Ik vind koken plezierig en niet vanwege het passen.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 09:20 schreef Questular het volgende:
Alle mensen hier die lopen te patsen met het feit dat ze kunnen koken, en vooral niet uit een pakje zeg stel je voor.
Hoezo ben je een afhankelijk loser als je graag een huisvrouw wil die kookt voor je als je thuiskomt van werk? Dat heet teamwork.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |