Niet nadat DUO je schuld geïncasseerd heeft bij je nabestaanden.quote:Op woensdag 22 februari 2023 18:27 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Sorry had je edit niet gezien.
Ach gut vanaf 1000 euro? Die kan ik zo pinnen.
Dat zal niet gebeurenquote:Op woensdag 22 februari 2023 18:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet nadat DUO je schuld geïncasseerd heeft bij je nabestaanden.
quote:In geval van overlijden vervallen de schulden van de overledene. DUO verhaalt de schuld niet op de partner, kinderen of andere familieleden. Dat geldt voor alle soorten schulden die wij invorderen.
Nog mazzel dan.quote:
quote:Op woensdag 22 februari 2023 18:12 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Alsof zij wel een uitvaartverzekering hebben![]()
Nog nooit met ze over gehad in ieder geval. En ik wil best wel wat betalen voor de uitvaart van bijvoorbeeld mijn broer mocht die onverhoopt komen te overlijden hoor.
Ze krijgen wel het allergoedkoopste van het goedkoopste dat mogelijk is.
Een studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) wordt bij een overlijden van een student kwijtgescholden. De eventuele achtergebleven schuld wordt onder geen enkele omstandigheid overgedragen aan een partner of andere nabestaanden. Dit geldt ook voor andere leningen die bij DUO zijn afgenomen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 18:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet nadat DUO je schuld geïncasseerd heeft bij je nabestaanden.
In principe kun je de nota van een uitvaart gewoon naar de bank van de overledene sturen en in de meeste gevallen zullen ze die gewoon betalen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 18:52 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Ja.
Doodgaan is duur (klinkt klinisch maar is wel zo, een beetje begrafenis of crematie loopt snel op een kan zeker een paar duizend kosten) en die verzekering is daarbij vergeleken een mini kostenpost, Geeft ook wel rust wetende dat de familie daar geen zorgen over hoeft te maken.
Stel niemand heeft toegang tot mijn bankrekening hoe willen ze dan die begrafenis betalen? Kan heel lang duren voordat het geregeld is dat ze toegang hebben tot de rekening. Zijn wel dingen (niet leuk) maar wel belangrijk om over na te denken want ja dat maakt het niet makkelijker voor de nabestaanden.
Lekker bezig vriend.quote:Op woensdag 22 februari 2023 18:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat is toch niet mijn probleem? Ik ben dan namelijk dood. Ze zoeken het lekker uit
Wie denk je dat de ' anderen' zijn tegen de tijd dat ik dood ben?quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:00 schreef Rene het volgende:
[..]
Lekker bezig vriend.
Ik begrijp dat je geen 100 euro per jaar over hebt voor iets wat anderen ontlast en met een gerust hart (ga er vanuit dat je die tzt nog wel ontwikkelt) op je sterfbed ligt.
Je loopt nu enorm te trollen. Dat weet je dondersgoed. Het wordt tijd dat je weer wat te doen krijgt!
Je weet duidelijk hoe het leven gaat lopen. Dat kan. Ik heb niet zo'n glazenbol. En juist voor die situatie betaal ik al 16 jaar 100 euro per jaar. Over 1400 euro (jaar) is dat klaar en kan ik voor 7000 euro onder de grond gestopt worden door familie of mensen die ik om mij heen heb die mij lief (genoeg) hadden en mij een waardig einde gunnen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wie denk je dat de ' anderen' zijn tegen de tijd dat ik dood ben?
Kinderen krijg ik niet want ik ben homo. Mijn broer wil toevallig ook geen kinderen. Mijn vader is tegen die tijd allang morsdood.
Dus ik heb niet eens erfgenamen tenzij ik heel vroeg kom te overlijden.
Ik heb genoeg geld op mijn rekening dat ze de begrafenis kunnen betalen, en ook mijn directe familieleden hebben genoeg geld om dit te betalen. Ik zie dus echt niet in waarom je die uitvaartverzekering nodig hebt.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:31 schreef Rene het volgende:
[..]
Je weet duidelijk hoe het leven gaat lopen. Dat kan. Ik heb niet zo'n glazenbol. En juist voor die situatie betaal ik al 16 jaar 100 euro per jaar. Over 1400 euro (jaar) is dat klaar en kan ik voor 7000 euro onder de grond gestopt worden door familie of mensen die ik om mij heen heb die mij lief (genoeg) hadden en mij een waardig einde gunnen.
Zie het als een verzekering. Immers; mocht je in een zorginstelling geraken dan ben je straks al je vermogen kwijt aan de zorginstelling en ben je arm wanneer je dood gaat. Dat heb ik al te vaak zien gebeuren in mijn werk. Mensen met vermogen die hulpbehoefend zijn betalen zo 2000 euro per maand aan zorg met een AOW van 1200 euro. Interen die hap.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:34 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik heb genoeg geld op mijn rekening dat ze de begrafenis kunnen betalen, en ook mijn directe familieleden hebben genoeg geld om dit te betalen. Ik zie dus echt niet in waarom je die uitvaartverzekering nodig hebt.
Dat is misschien als je heel arm bent, maar als je zo arm bent kan je de premie ook niet betalen.
Een zorginstelling zou gewoon door de staat betaald moeten worden, niet door mij.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:38 schreef Rene het volgende:
[..]
Zie het als een verzekering. Immers; mocht je in een zorginstelling geraken dan ben je straks al je vermogen kwijt aan de zorginstelling en ben je arm wanneer je dood gaat. Dat heb ik al te vaak zien gebeuren in mijn werk. Mensen met vermogen die hulpbehoefend zijn betalen zo 2000 euro per maand aan zorg met een AOW van 1200 euro. Interen die hap.
C'est la vie. Just saying.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een zorginstelling zou gewoon door de staat betaald moeten worden, niet door mij.
Stel mijn broer belandt in een zorginstelling en gaat daarna dood dan betaal ik ook een begrafenis voor hem. Tsja dat is duur maar dat moet dan maar. En omgekeerd verwacht ik hetzelfde.quote:
Zou moeten? Want?quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een zorginstelling zou gewoon door de staat betaald moeten worden, niet door mij.
Er is een vrijstelling van ruim 30.000 euro, voor dat bedrag kan je Lee Towers live het Ave Maria komen laten zingen op je uitvaart.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:38 schreef Rene het volgende:
[..]
Zie het als een verzekering. Immers; mocht je in een zorginstelling geraken dan ben je straks al je vermogen kwijt aan de zorginstelling en ben je arm wanneer je dood gaat. Dat heb ik al te vaak zien gebeuren in mijn werk. Mensen met vermogen die hulpbehoefend zijn betalen zo 2000 euro per maand aan zorg met een AOW van 1200 euro. Interen die hap.
Dat moet maar net op tijd gemeld zijn dat dat vermogen er is. Los van het feit dat regels over x-jaar anders kunnen zijn. Wat nu zekerheid is is niet zeker in de toekomst. Immers, de wereld vergrijst en alles wordt duurder.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Er is een vrijstelling van ruim 30.000 euro, voor dat bedrag kan je Lee Towers live het Ave Maria komen laten zingen op je uitvaart.
Ja niet geïndexeerd krijg je nauwelijks de kleffe hotelcake vergoed, zie dit artikel:quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:47 schreef Rene het volgende:
[..]
Dat moet maar net op tijd gemeld zijn dat dat vermogen er is. Los van het feit dat regels over x-jaar anders kunnen zijn. Wat nu zekerheid is is niet zeker in de toekomst. Immers, de wereld vergrijst en alles wordt duurder.
Ik noem maar even een potentiële verandering en redenen waarom je een geïndexeerde uitvaartverzekering kan nemen.
Neem het mee. Niks meer niks minder.
Vermoed dat rond de sterfdatum van Dani, Lee Towers allang de pijp uit is.
In dat geval, neven, nichten?quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wie denk je dat de ' anderen' zijn tegen de tijd dat ik dood ben?
Kinderen krijg ik niet want ik ben homo. Mijn broer wil toevallig ook geen kinderen. Mijn vader is tegen die tijd allang morsdood.
Dus ik heb niet eens erfgenamen tenzij ik heel vroeg kom te overlijden.
In mijn geval, mocht ik dan mijn pijp aan Maarten geven. Dan zijn er echt geen erfgenamen die ik ken nog om geef (en andersom). Als ik hun was zou ik beneficiair aanvaarden. Egoïstisch? Sure. Maar ik snap sir in dit geval wel. Mocht het mij in de komende 40 jaar gebeuren is er veel geld uit een levensverzekering beschikbaarquote:Op woensdag 22 februari 2023 22:38 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik vermoed dat tzt gemeenten mensen in massagraven dumpen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:47 schreef Rene het volgende:
[..]
Dat moet maar net op tijd gemeld zijn dat dat vermogen er is. Los van het feit dat regels over x-jaar anders kunnen zijn. Wat nu zekerheid is is niet zeker in de toekomst. Immers, de wereld vergrijst en alles wordt duurder.
Ik noem maar even een potentiële verandering en redenen waarom je een geïndexeerde uitvaartverzekering kan nemen.
Neem het mee. Niks meer niks minder.
Vermoed dat rond de sterfdatum van Dani, Lee Towers allang de pijp uit is.
Tsja dan moeten ze de kosten maar onder mekaar verdelen of inderdaad beneficiair/niet aanvaarden en dan wordt het een goedkope gemeentelijke uitvaart.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In dat geval, neven, nichten?
[..]
In mijn geval, mocht ik dan mijn pijp aan Maarten geven. Dan zijn er echt geen erfgenamen die ik ken nog om geef (en andersom). Als ik hun was zou ik beneficiair aanvaarden. Egoïstisch? Sure. Maar ik snap sir in dit geval wel. Mocht het mij in de komende 40 jaar gebeuren is er veel geld uit een levensverzekering beschikbaar
[..]
Ik vermoed dat tzt gemeenten mensen in massagraven dumpen.
Mja. Niet mijn issue meer.
Oh die zou ik prima begraven. Zie het ook wel als mijn plicht, verzekering of niet.quote:Op woensdag 22 februari 2023 23:00 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tsja dan moeten ze de kosten maar onder mekaar verdelen of inderdaad beneficiair/niet aanvaarden en dan wordt het een goedkope gemeentelijke uitvaart.
Stel ik ga toch ooit trouwen dan regel ik het misschien wel maar dat is op dit moment ook niet aan de orde.
Ik snap de uitvaartverzekering als je kinderen hebt en je wil deze niet opzadelen met dit soort kosten. Maar eerlijk gezegd zou ik ook niet weten of mijn vader wel een uitvaartverzekering heeft.
Levensverzekering is hier standaard een van de benefits van je werkgever. Dat is inderdaad ook nog een goeie, dat dekt dan ook de uitvaart.quote:Op woensdag 22 februari 2023 23:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh die zou ik prima begraven. Zie het ook wel als mijn plicht, verzekering of niet.
Maar mn partner heeft de komende 40 jaar weinig te vrezen. De levensverzekering voor de woning is niet verland
Mensen die geen spaargeld hebben zijn juist niet dom als ze een uitvaartverzekering afsluiten.quote:Op woensdag 22 februari 2023 23:21 schreef capricia het volgende:
Ik vind die hele uitvaartverzekering-business zich vooral mikken op mensen die geen spaargeld hebben. En op mensen die dom zijn. En voornamelijk op beiden.
Inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en al die onzin heb jij vast ook niet met die diepe zakken van jou.quote:Op woensdag 22 februari 2023 23:21 schreef capricia het volgende:
Ik vind die hele uitvaartverzekering-business zich vooral mikken op mensen die geen spaargeld hebben. En op mensen die dom zijn. En voornamelijk op beiden.
https://www.cosmopolitan.(...)aargeld-nederlander/quote:Het mediaan van al het spaargeld van particuliere huishoudens in Nederland, komt volgens het CBS uit op ¤14.900. De helft van de Nederlanders zit dus onder dit spaarbedrag en de andere helft zit erboven.
Ik heb dat nietquote:Op donderdag 23 februari 2023 00:51 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en al die onzin heb jij vast ook niet met die diepe zakken van jou.
[..]
De belastingdienst pakt die niet van je af, tenminste dit jaar nog.quote:Op woensdag 22 februari 2023 23:21 schreef capricia het volgende:
Fijn zolang je huis niet in de fik vliegt.quote:
Tsja ik ben dan al blij als ik het uberhaupt overleef.quote:Op donderdag 23 februari 2023 00:58 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Fijn zolang je huis niet in de fik vliegt.
Voor die 15.000 euro uit je post kun je iemand prima netjes een uitvaart geven.quote:Op donderdag 23 februari 2023 00:51 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en al die onzin heb jij vast ook niet met die diepe zakken van jou.
[..]
https://www.cosmopolitan.(...)aargeld-nederlander/
Nou ja kijk als ze jou na 1 dag de oven in schuiven dan ben je met 1500 euro klaar. Laatste verzorging laat je gewoon de buurvrouw doen, nachtje opbaren thuis met zo'n koelplaatje zit je onder de 100 euro, goedkoopste kistje 330 euro, cremeren 500 tot 1000 euro zonder dienst en het laatste vervoer iets in de 200 a 300 euro als je de standaard auto kiest van een uitvaartondernemer.
Echter wil de realiteit zo zijn dat nabestaanden of de overledene (ja die is er niet meer, maar als ze dat vragen voor ze overlijden luister je toch) er waarde aan hechten dat er een condoleance is met bijbehorende kosten, en een uitvaart met bijbehorende kosten, of opbaring op een andere locatie met bijbehorende kosten, en dan zit je zonder al te gek te doen al snel op de helft van die 15k. En dan moet je niet aan begraven durven denken.
Maar goed, misschien dat anderen er geen problemen mee hebben om na hun overlijden nog duizenden euro's te kosten terwijl je nabestaanden al een klote periode tegemoet gaan, ik heb dan liever dat ze iets leuks doen met dat spaargeld.
Wat krijg je dan nu nog voor 5k?quote:Op woensdag 22 februari 2023 23:43 schreef corehype het volgende:
Ja. Een begravenis is toch gauw 5k en je wilt je familie niet opzadelen met meer stress.
Dat dekt op zich nog wel een uitvaartdienst, nazit en crematie.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat krijg je dan nu nog voor 5k?
Graf open, stoet, erin, graf dichtquote:Op donderdag 23 februari 2023 09:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat krijg je dan nu nog voor 5k?
Maar op voorhand heb je nog geen geld tot beschikking. Dat lijkt mij wel lastig. Maar wel goede tip. En je zegt in de meeste gevallen ik vind dat toch te vaag. Liever dan zekerheid.quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:48 schreef BE het volgende:
[..]
In principe kun je de nota van een uitvaart gewoon naar de bank van de overledene sturen en in de meeste gevallen zullen ze die gewoon betalen.
Er zijn banken die assholes zijn en niet mee willen werken maar er is geen reden om het niet te doen.quote:Op donderdag 23 februari 2023 10:44 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Maar op voorhand heb je nog geen geld tot beschikking. Dat lijkt mij wel lastig. Maar wel goede tip. En je zegt in de meeste gevallen ik vind dat toch te vaag. Liever dan zekerheid.
Bedankt voor de tips. Ja ik ging even uit van worst case scenarioquote:Op donderdag 23 februari 2023 10:46 schreef BE het volgende:
[..]
Er zijn banken die assholes zijn en niet mee willen werken maar er is geen reden om het niet te doen.
De kosten van de uitvaart mogen altijd uit de nalatenschap van iemand betaald worden. De eventuele erfbelasting wordt ook pas na aftrek van die kosten berekend.
En er moet natuurlijk wel geld op die rekening staan, uiteraard. Dit ging er meer om dat jij zei 'ze kunnen misschien niet bij die rekening'.
Ik heb een natura verzekering dus ik weer exact wat ik vergoed krijg. Ook ben ik vanaf 2035 premie vrij dan ben ik 60 jaar oud.quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:22 schreef Firuze60 het volgende:
Eerste openingspost gelezen en nu de laatste. Mijn ouders hebben nooit in dit soort verzekeringen geloofd en terecht, toen mijn vader overleed konden wij als nabestaanden prima zijn crematie betalen, met alles er op en er aan. Iets van een redelijk goede achtergebleven spaarbankrekening is dan wel een voorwaarde. Ik werd aan de deur benaderd door een verkoper van dit soort verzekering (was zelf 25 jaar) en dacht toen al, goh, wat een vak heb jij.
Altijd valt het tegen wat je uiteindelijk vergoed krijgt na 60 jaar premie betaald gehad te hebben en een hoop gezeik. Nooit aan beginnen.
Jouw ‘niet geloven in dit soort verzekeringen’ is dan blijkbaar gebaseerd op een gebrek aan informatie over en ervaring met het regelen van een uitvaart van iemand met een uitvaartverzekering. Er stond gewoon een besteedbaar bedrag open. De uitvaartbegeleider was heel transparant over budget en keuzes. Het deel dat niet werd besteed, kwam gewoon op rekening van de nabestaanden. Geen gezeik. Integendeel zelfs: Dela kon ook nog regelen dat een paar kleinere verzekeringen elders ook vrij kwamen en in de rekensommen werden opgenomen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:22 schreef Firuze60 het volgende:
Eerste openingspost gelezen en nu de laatste. Mijn ouders hebben nooit in dit soort verzekeringen geloofd en terecht, toen mijn vader overleed konden wij als nabestaanden prima zijn crematie betalen, met alles er op en er aan. Iets van een redelijk goede achtergebleven spaarbankrekening is dan wel een voorwaarde. Ik werd aan de deur benaderd door een verkoper van dit soort verzekering (was zelf 25 jaar) en dacht toen al, goh, wat een vak heb jij.
Altijd valt het tegen wat je uiteindelijk vergoed krijgt na 60 jaar premie betaald gehad te hebben en een hoop gezeik. Nooit aan beginnen.
Ja, uiteraard anders zou het wel heel doorzichtig worden. Heb je btw ook de kapitaalopbouw in de loop der jaren dat je hebt betaald (en daarna) ook meegerekend met pak-em-beet 6% per jaar?quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:57 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb zelf ook wel eens uitgerekend wat ik in de loop der jaren aan premies betaald ga hebben als mijn verzekering uiteindelijk premievrij is en dat is ruim minder dan het verzekerde bedrag.
Over die 60 gulden - 100 euro per jaar? Nee.quote:Op donderdag 23 februari 2023 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, uiteraard anders zou het wel heel doorzichtig worden. Heb je btw ook de kapitaalopbouw in de loop der jaren dat je hebt betaald (en daarna) ook meegerekend met pak-em-beet 6% per jaar?
Zelfs aan de in totaal 12 gulden inleg is nog enorm verdiend. Tegen het gemiddeld rendement op de beurs zou dat nu ruim 20.000 gulden zijn.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:50 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja niet geïndexeerd krijg je nauwelijks de kleffe hotelcake vergoed, zie dit artikel:
https://www.telegraaf.nl/(...)iNW2RL-mNaNzhG3MCr1c
Dit. Ze verdienen er natuurlijk allemaal aan. Anders zouden ze het product niet aanbieden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 17:45 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zelfs aan de in totaal 12 gulden inleg is nog enorm verdiend. Tegen het gemiddeld rendement op de beurs zou dat nu ruim 20.000 gulden zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |