abonnement Unibet Coolblue
pi_205125653
Jonge transgender personen, van soms pas 14 jaar, kopen online medicijnen om zelf al in transitie te kunnen gaan. De wachttijden voor een transgenderbehandeling in Nederland lopen zo hard op, dat een groep zich gedwongen voelt om zelf alvast te beginnen.

Transgender personen in Nederland komen vaak terecht op lange wachtlijsten als ze in transitie willen. Soms is de wachttijd meer dan drie jaar. Pas dan start een medisch traject waarin iemand kan kiezen om geheel of gedeeltelijk in transitie te gaan, bijvoorbeeld door borsten te verwijderen, een vagina of penis te laten construeren of hormonen te gebruiken.

De lange wachttijden hebben grote gevolgen, blijkt uit antwoorden op vragen van NOS Stories. Meer dan 700 mensen vulden een vragenlijst in over de transzorg; van hen staan er bijna 300 zelf op de wachtlijst.

Uit hun antwoorden blijkt dat het wachten leidt tot ernstige psychische problemen of dat deze verergeren. Ruim 90 procent zegt een of meerdere keren aan zelfmoord te hebben gedacht. Meer dan een derde deed een poging daartoe, 14 procent deed dat zelfs meerdere keren.

Die wanhoop voelde Joana ook. Ze is 19 jaar, transgender vrouw en staat al ruim drie jaar op de wachtlijst. "Het is uitzichtloos en ik werd er suïcidaal van." Ze zag nog één laatste optie: zelfmedicatie. "Dat was de enige uitweg hieruit", vertelt ze. Online las ze zich in en ze bestelde bijna een jaar geleden online vrouwelijke hormonen en testosteronblokkers.

Joana bestelde drie middelen: twee hormonen om meer vrouwelijk te worden en een testosteronremmer. Nadat ze met de medicatie was begonnen, merkte ze al snel resultaat. "Ik kreeg borstgroei, merkte het aan mijn lichaamshaar en mijn libido veranderde. Na al die jaren kon ik eindelijk in de spiegel kijken en zeggen: 'Ja, ik zie nu mijzelf'. Het zorgde er ook voor dat mijn depressie verdween."

Niet durven te vertellen
Zelfmedicatie bestellen is voor een grote groep wachtenden een reële optie. Meer dan twee derde zegt erover na te denken. Ongeveer een op de zeven bestelt en gebruikt al zelfmedicatie. De meesten doen dat zonder medische begeleiding van bijvoorbeeld een huisarts. Deskundigen denken dat het aandeel van transgender personen dat aan zelfmedicatie doet nog wel hoger ligt, maar dat ze daar niet voor durven uit te komen.


We zullen nooit een behandeling weigeren.

Christa van Bunderen, endocrinoloog genderteam Radboudumc
Zelfmedicatie gebruiken is niet zonder gevaar, waarschuwt Christa van Bunderen. Ze is endocrinoloog bij het genderteam van het Radboudumc en begeleidt mensen bij hormoonbehandelingen. "Wat je nodig hebt is heel persoonsafhankelijk. Denk aan iemands leeftijd, ziektes die in een familie voorkomen, of medicatie die iemand al gebruikt. Daar heb je echt een arts voor nodig die van persoon tot persoon beoordeelt wat de beste keuze is."

Dat het mis kan gaan ziet Van Bunderen ook bij haar op de poli. "Mensen kwamen hier binnen met heel dik bloed door testosterongebruik. Op lange termijn kan dat zorgen voor bloedpropjes en stolsels. Dat zijn echt gevaarlijke situaties waar ik van schrik."

Toch wil ze benadrukken om altijd open en eerlijk te zijn. "We zullen nooit een behandeling weigeren omdat iemand zelfmedicatie heeft gebruikt. We kunnen juist beter begeleiden als iemand zegt welke medicatie is gebruikt."

'Niet jaren, maar maanden wachten'
Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers erkent dat er te weinig plek is voor mensen die in transitie willen. "In de afgelopen twaalf maanden is de capaciteit voor een hormoonbehandeling met zo'n 50 procent gestegen. En nog steeds is dat niet genoeg", zegt hij tegen NOS Stories. Kuipers wil dat er meer poliklinieken komen waar transgender personen terechtkunnen, zodat de wachttijd daalt naar maanden in plaats van jaren.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125660
Een enorm treurige zaak, want dit is (grotendeels) een cultuurgedreven fenomeen. Veel van deze mensen hadden überhaupt nooit een transitie gewild als de samenleving/cultuur/omgeving hen niet had laten twijfelen over hun eigen identiteit.

Gevolg: Enorme psychische ellende.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125696
Toen ik 14 was wist ik nog eens niet dat dit bestond man.
Anders was ik nu misschien wel een vrouw.
pindazakje
  donderdag 23 juni 2022 @ 08:20:22 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205125699
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een enorm treurige zaak, want dit is (grotendeels) een cultuurgedreven fenomeen. Veel van deze mensen hadden überhaupt nooit een transitie gewild als de samenleving/cultuur/omgeving hen niet had laten twijfelen over hun eigen identiteit.

Gevolg: Enorme psychische ellende.
Complexe kwestie; nature, nurture of een combinatie ervan?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_205125710
quote:
11s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:19 schreef Hyaenidae het volgende:
Toen ik 14 was wist ik nog eens niet dat dit bestond man.
Als was ik nu misschien wel een vrouw.
Het is grotendeels een zelfgecreëerd probleem. Maatschappelijk zou de oplossing zijn dat we aan blijven geven dat het een geslachtsidentiteitsstoornis is in plaats van dat het normaal is dat je gaat twijfelen over je seksuele geslacht.

Kortom, het minder populair en mainstream maken.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125717
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:20 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Complexe kwestie; nature, nurture of een combinatie ervan?
Dat het aantal transgenders met dit soort aantallen toeneemt toont aan dat het voor een heel groot gedeelte nurture is. Weet niet of je weleens programma's hierover hebt gekeken? Dan zie je ook dat kinderen geconditioneerd worden om te twijfelen over hun seksuele geslacht. Levert echt bizarre taferelen op.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125729
Dit is waarom Putin ons uitlacht en niet zo hoog heeft zitten.
pi_205125742
Op zich is dit goed. Hoe minder kinderen en jongeren toegang krijgen tot staatsgesponsorde, ideologisch gedreven medische experimenten hoe beter. De wachtlijsten moeten zo groot mogelijk blijven tot dit fenomeen overwaait.

Aan de andere kant moet er wel hard opgetreden worden tegen leveranciers van dit soort gif, om verwarde jongeren tegen zichzelf te beschermen.
pi_205125754
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:26 schreef Alpha0 het volgende:
Dit is waarom Putin ons uitlacht en niet zo hoog heeft zitten.
Poetin is hierbij vrij irrelevant lijkt mij, die heeft genoeg debiele ideeën. Maar dat het transgendergedoe een enorm probleem is in onze samenleving lijkt me ook duidelijk.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125765
De gehele maatschappij heeft last van de werknemerskrapte en/of de nasleep van de coronapandemie. En dan moet er specifiek één kleine groep mensen uit een gehele sector genoemd worden als voorbeeld, nota bene uit de betutteling, om deze crisis te kunnen onderstrepen.

Mensen met heupklachten, niet acute botbreuken (bijv. boksersfractuur), of (vooral ook) mensen met een slopende ziekte hebben mijns inziens meer voorrang op een genadige behandeling dan mensen die van hun geslacht willen veranderen. Die laatste hebben tenminste een keus in hun welzijn, en degenen met voorgenoemde klachten, niet.

Verder zou het ook grandioos zijn om te stoppen met iedereen maar een podium te geven.
Google is your friend, abuse your friends
pi_205125769
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:30 schreef MoreDakka het volgende:
Op zich is dit goed. Hoe minder kinderen en jongeren toegang krijgen tot staatsgesponsorde, ideologisch gedreven medische experimenten hoe beter. De wachtlijsten moeten zo groot mogelijk blijven tot dit fenomeen overwaait.

Aan de andere kant moet er wel hard opgetreden worden tegen leveranciers van dit soort gif, om verwarde jongeren tegen zichzelf te beschermen.
Ergens heb je een punt dat het een afschrikkende werking kan/zou moeten hebben, alleen wordt nu de oplossing gezocht door gewoon meer van dit soort medische zorg aan te gaan bieden.

Alleen een radicaal andere (noem het maar conservatieve) cultuurvisie op transgenderisme zou dit volgens mij nog om kunnen draaien. Maar het is te laat denk ik.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125775
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Poetin is hierbij vrij irrelevant lijkt mij, die heeft genoeg debiele ideeën. Maar dat het transgendergedoe een enorm probleem is in onze samenleving lijkt me ook duidelijk.
Mwah zo'n groot probleem is het niet, het is meer dat de media onterecht veel aandacht geeft aan ideologisch gebaseerd gender geneuzel. Komt allemaal overwaaien uit de VS en wordt door activisten in Nederland verder verspreid. Dat soort mensen werken onevenredig vaak in de media.

Gewoon per geval behandelen, gezond verstand gebruiken en niet laten intimideren. Dan valt het probleem best mee.
pi_205125780
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ergens heb je een punt dat het een afschrikkende werking kan/zou moeten hebben, alleen wordt nu de oplossing gezocht door gewoon meer van dit soort medische zorg aan te gaan bieden.

Alleen een radicaal andere (noem het maar conservatieve) cultuurvisie op transgenderisme zou dit volgens mij nog om kunnen draaien. Maar het is te laat denk ik.
In dit geval is het feit dat Kuipers volledig incompetent is en de zorg totaal op slot zit een voordeel.
pi_205125790
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Mwah zo'n groot probleem is het niet, het is meer dat de media onterecht veel aandacht geeft aan ideologisch gebaseerd gender geneuzel. Komt allemaal overwaaien uit de VS en wordt door activisten in Nederland verder verspreid. Dat soort mensen werken onevenredig vaak in de media.

Gewoon per geval behandelen, gezond verstand gebruiken en niet laten intimideren. Dan valt het probleem best mee.
De aantallen liggen nu nog relatief laag maar blijven wel enorm doorstijgen. Het is inderdaad geneuzel maar dat betekent niet dat er mensen niet vatbaar voor kunnen zijn. Hoe meer je het toelaat en zegt "het is goed om te twijfelen over je geslacht" (en die groep neemt toe) hoe meer je dit fenomeen in de hand werkt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205125835
Ik denk dat onze maatschappij dusdanig gestoord is dat jongeren van gekkigheid niet meer weten hoe ze zich kunnen uiten en dan krijg je dit soort fenomenen....
pi_205125857
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De aantallen liggen nu nog relatief laag maar blijven wel enorm doorstijgen. Het is inderdaad geneuzel maar dat betekent niet dat er mensen niet vatbaar voor kunnen zijn. Hoe meer je het toelaat en zegt "het is goed om te twijfelen over je geslacht" (en die groep neemt toe) hoe meer je dit fenomeen in de hand werkt.
Dat klopt en het is dus ook verstandig om behoedzaam te zijn. Ik denk niet dat deze ideologie uiteindelijk heel veel invloed in Nederland gaat krijgen, maar het is wel nodig om de schade die het nu kan aanrichten zoveel mogelijk te beperken.

Dus bijvoorbeeld ook politici er op blijven attenderen dat 'genderidentiteit' niet bestaat en dus ook niet in wetgeving terecht mag komen. Dat soort dingen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:09:16 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205125932
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:26 schreef Alpha0 het volgende:
Dit is waarom Putin ons uitlacht en niet zo hoog heeft zitten.
Lekker boeiend toch?
Moeten we ons aan gaan passen aan die idioot?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:12:29 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205125949
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Mwah zo'n groot probleem is het niet, het is meer dat de media onterecht veel aandacht geeft aan ideologisch gebaseerd gender geneuzel. Komt allemaal overwaaien uit de VS en wordt door activisten in Nederland verder verspreid. Dat soort mensen werken onevenredig vaak in de media.

Gewoon per geval behandelen, gezond verstand gebruiken en niet laten intimideren. Dan valt het probleem best mee.
Dit inderdaad. Media blaast die transgender gevallen op tot buiten proporties.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205125994
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Poetin is hierbij vrij irrelevant lijkt mij, die heeft genoeg debiele ideeën. Maar dat het transgendergedoe een enorm probleem is in onze samenleving lijkt me ook duidelijk.
Vraag me af over hoeveel mensen dit eigenlijk gaat. Misschien enkele tientallen over de gehele Nederlandse populatie? De "grote" problemen in de samenleving zjin naar mijn idee niet meer dan uit Amerika overgewaaid geschreeuw vanaf beide flanken van het politieke spectrum.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 23-06-2022 09:31:51 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205125999
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:26 schreef Alpha0 het volgende:
Dit is waarom Putin ons uitlacht en niet zo hoog heeft zitten.
O ja, die corrupte cleptocraat die zijn land al tientallen jaren runt als een maffiastaat en die vervolgens vreemd staat te kijken als zijn leger incompetent blijkt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:46:20 #21
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_205126188
"Transgender jongeren door lange wachttijden over tot zelfmedicatie"

In eerste instantie dacht ik dat ze zichzelf weer "beter" wilde maken, maar helaas. Trent wordt voortgezet.
pi_205126201
Ik heb daar toch wel moeite mee, minderjarigen verregaand aan hun lichaam laten sleutelen. We verbieden jongeren om logische redenen allerlei zaken die volwassenen wel mogen. Maar zoiets ingrijpends zou wel moeten kunnen, en dan ook nog het liefst in een zo rap mogelijke tijdsspanne?
pi_205126244
Triest maar de hele samenleving heeft op het moment last van zorgachterstanden. Hier zijn geen kortetermijnoplossingen voor.
Incelfrikandel
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:54:03 #24
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126265
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:47 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik heb daar toch wel moeite mee, minderjarigen verregaand aan hun lichaam laten sleutelen. We verbieden jongeren om logische redenen allerlei zaken die volwassenen wel mogen. Maar zoiets ingrijpends zou wel moeten kunnen, en dan ook nog het liefst in een zo rap mogelijke tijdsspanne?
Eens. In transitie gaan zou verboden moeten worden voor kinderen.

Eerst ook maar eens de onderzoeken afwachten (of opstarten) van wat hormoontherapieën op de lange termijn doen met in principe gezonde mensen voordat we ook maar overwegen dit -behalve bij hoge uitzondering- te faciliteren. Daarnaast ook psychologisch een stevig spoor inrichten. De signalen uit de VS over mensen die de transitie gemaakt hebben en daar spijt van hebben / tot zelfmoord over gaan dwingen tot veel meer voorzichtigheid dan waar nu mee gesproken en gehandeld wordt over dit onderwerp.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205126358
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:54 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Eens. In transitie gaan zou verboden moeten worden voor kinderen.

Eerst ook maar eens de onderzoeken afwachten (of opstarten) van wat hormoontherapieën op de lange termijn doen met in principe gezonde mensen voordat we ook maar overwegen dit -behalve bij hoge uitzondering- te faciliteren. Daarnaast ook psychologisch een stevig spoor inrichten. De signalen uit de VS over mensen die de transitie gemaakt hebben en daar spijt van hebben / tot zelfmoord over gaan dwingen tot veel meer voorzichtigheid dan waar nu mee gesproken en gehandeld wordt over dit onderwerp.
Wat hormoon therapieën op lange termijn doen daar hebben we geen enkel benul van. Dit is niet alleen sleutelen aan het lichaam maar ook aan de (oneindig complexe) menselijke geest. Moet je wat mij betreft eigenlijk nooit doen en het is totale waanzin dat mensen denken dat je daaraan moet gaan rommelen als iemand zich in een identiteitscrisis begeeft of niet zo lekker voelt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126375
Tja dit krijg je met de huidige gender politics. Sowieso zou een transitie pas na je 18e of zelfs 21e jaar mogen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:10:36 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205126408
Binnenkort op Tiktok, filmpjes van jongens die hun eigen lul eraf hakken.
Tot nooit .......
pi_205126410
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:10 schreef Speekselklier het volgende:
Binnenkort op Tiktok, filmpjes van jongetjes die hun eigen lul eraf hakken.
Ook binnenkort een grote groep trannies die spijt hebben van de transitie..
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:11:48 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205126416
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:11 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Ook binnenkort een grote groep trannies die spijt hebben van de transitie..
Traanies bij de trannies
Tot nooit .......
pi_205126418
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126447
quote:
Ik vind die NOS Stories afleveringen echt niet aan te gluren he. Zo gemaakt hip en divers om toch maar vooral jongeren aan te spreken. :')
pi_205126482
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind die NOS Stories afleveringen echt niet aan te gluren he. Zo gemaakt hip en divers om toch maar vooral jongeren aan te spreken. :')
In de video een hippe moslima als presentatrice. (de meeste moslims walgen van transgenders) :') Het is allemaal zo vreselijk politiek correct.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126485
Over 10/20jaar dikke stijging in zelfmoord
Ik zwaai naar dieren.
pi_205126509
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een enorm treurige zaak, want dit is (grotendeels) een cultuurgedreven fenomeen. Veel van deze mensen hadden überhaupt nooit een transitie gewild als de samenleving/cultuur/omgeving hen niet had laten twijfelen over hun eigen identiteit.

Gevolg: Enorme psychische ellende.
Misschien moeten conservatief rechts dan eens stoppen het hele transgender gedoe continue in de media te gooien. Tja, dan blijft het een cultuurgedreven fenomeen. Snap het wel, de base moet boos gehouden worden immers. Nu ook weer 2 transgender topics aan de top van Nieuws. Dat wordt echt niet an de top gehouden door die paar transgenders in NL zelf hoor :')
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_205126549
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:24 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Misschien moeten conservatief rechts dan eens stoppen het hele transgender gedoe continue in de media te gooien. Tja, dan blijft het een cultuurgedreven fenomeen. Snap het wel, de base moet boos gehouden worden immers. Nu ook weer 2 transgender topics aan de top van Nieuws. Dat wordt echt niet an de top gehouden door die paar transgenders in NL zelf hoor :')
Ho wacht. Dus er staat vandaag een artikel op de NOS site met als titel "Transgender jongeren door lange wachttijden overgeleverd aan zelfmedicatie" en dat ligt dan aan conservatief rechts die dit in de media gooien?

Dan begrijp je het niet helemaal. Als je een gemiddelde enquête zou houden onder gendertwijfelaars dan mag jij raden uit welke milieus deze mensen doorgaans komen: Vaak zeer progressieve milieus. Dat is de cultuurstroom waar ik het over heb en die inderdaad wordt gesteund door media. Ik ben helemaal niet anti-NOS maar op dit vlak ben ik kritisch omdat ze de transgenderdiscussie consequent vanuit het progressieve perspectief benaderen.

De oorzaak van deze ellende ligt wel degelijk in een verkeerd wereldbeeld.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:31:09 #36
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126558
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind die NOS Stories afleveringen echt niet aan te gluren he. Zo gemaakt hip en divers om toch maar vooral jongeren aan te spreken. :')
Ze zijn wmb onderdeel van het probleem: trans zijn is / wordt hip. Ik geloof onmiddellijk dat er mensen zijn die hun hele leven worstelen met hun seksualiteit / identiteit. Biologisch gezien kan het ook zijn dat de chromosomen slecht matchen met de hormonale mix en dat je je niet thuis voelt in je lijf. Die mensen gun ik van harte een transitie.

Maar wat er nu gebeurt is verschillende dimensies van man of vrouw zijn (mannelijk vrouwen, vrouwelijke mannen, etc), of eigenlijk van masculiniteit en femininiteit verbinden aan biologie. Oftwel dat de mate waarin jij je masculien of feminien voelt en gedraagt, moet matchen met hoe je biologisch gewired bent. Sterker nog: dat je biologie ondergeschikt is of moet zijn aan je persoonlijke invulling van masculinitiet / femininiteit. Je wordt min of meer aangemoedigd je biologie aan te passen aan die identiteit.

Dat is om zoveel redenen onwenselijk. Een identiteit is plooibaar, grillig, zeker bij kinderen en jong volwassenen. Identiteit is sowieso iets dat verandert in verschillende levensfasen. Het is dus in principe niet stabiel genoeg om jouw persoonlijke biologische fundament op aan te passen. Nog even los van de onduidelijke gevolgen die zo'n aanpassing kan hebben. Alleen om die principiële reden zouden we het imo moeten ontmoedigen. Zeker bij kinderen. Die zijn op allerlei gebieden nog niet uitgegroeid, niet in staat gevolgen en consequenties te overzien, en vreselijk beïnvloedbaar.

Daar komt nog bij dat als je wilt spelen met masculiniteit en femininiteit je je biologie ook helemaal niet hoeft aan te passen. Door de eeuwen heen waren hier verschillende opvattingen over en gaf men er ook anders invulling aan. Ook in andere culturen doet men dit. Zoek lekker de grenzen op. Trek een jurk met hoge hakken aan. Noem jezelf Maarten of Marieke als je dat wilt. Maar koppel het los van biologie in godsnaam.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205126575
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ho wacht. Dus er staat vandaag een artikel op de NOS site met als titel "Transgender jongeren door lange wachttijden overgeleverd aan zelfmedicatie" en dat ligt dan aan conservatief rechts die dit in de media gooien?

Dan begrijp je het niet helemaal. Als je een gemiddelde enquête zou houden onder gendertwijfelaars dan mag jij raden uit welke milieus deze mensen doorgaans komen: Vaak zeer progressieve milieus. Dat is de cultuurstroom waar ik het over heb en die inderdaad wordt gesteund door media. Ik ben helemaal niet anti-NOS maar op dit vlak ben ik kritisch omdat ze de transgenderdiscussie consequent vanuit het progressieve perspectief benaderen.

De oorzaak van deze ellende ligt wel degelijk in een verkeerd wereldbeeld.
Maar er staan nog 100 nieuws artikelen op de NOS, maar het LGBTQ nieuwtje wordt er weer uitgepikt as usual. Stop met omdraaien. Het fenomeen bestaat omdat zorgvuldig een cultuur-war gecreërd wordt door onderbuik-populisten. Goed afgekeken uit de VS. Transgenders zitten daar helemaal niet op te wachten. Laat ze lekker hun ding doen, dat minieme percentage van de bevolking. Daar val ik over.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_205126603
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ze zijn wmb onderdeel van het probleem: trans zijn is / wordt hip.
Dat er nu veel meer mensen zijn die een transitie willen dan 50 jaar geleden is vooral bewijs dat het voor een groot deel nurture is. Als een cultuurfenomeen (wat het transgenderisme is, het is een bedacht concept) groot wordt en mensen worden aangemoedigd om te twijfelen over hun seksuele geslacht dan gaan er steeds meer mensen aan die hype meedoen.

De NOS had hier beter als tip neer kunnen zetten: Probeer je te richten op je biologische identiteit en ga niet teveel twijfelen en lezen over dit fenomeen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:38:41 #39
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126612
Nou, wachtlijsten wegwerken dan.
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:38:43 #40
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126613
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:33 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar er staan nog 100 nieuws artikelen op de NOS, maar het LGBTQ nieuwtje wordt er weer uitgepikt as usual. Stop met omdraaien. Het fenomeen bestaat omdat zorgvuldig een cultuur-war gecreërd wordt door onderbuik-populisten. Goed afgekeken uit de VS. Transgenders zitten daar helemaal niet op te wachten. Laat ze lekker hun ding doen, dat minieme percentage van de bevolking. Daar val ik over.
Dat is niet helemaal waar. Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die er maar wat graag bovenop duiken. Maar er is ook wel het e.e.a. veranderd. Ik kan geen krant openslaan of er wordt dagelijks over bericht. Iedere weekendbijlage van de krant heeft tegenwoordig zeker één human interest verhaal over inclusiviteit, LHBTQ, of wat dan ook. Het "beste reizigers" verhaal werd uitbundig gevierd. Er wordt wel degelijk óók pro-actief meer aandacht besteed aan deze agenda. Opvallend veel, als je je -inderdaad- bedenkt over hoe weinig mensen dit in principe gaat.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205126616
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:54 schreef AgLarrr het volgende:

[..]De signalen uit de VS over mensen die de transitie gemaakt hebben en daar spijt van hebben / tot zelfmoord over gaan dwingen tot veel meer voorzichtigheid dan waar nu mee gesproken en gehandeld wordt over dit onderwerp.
Laten we nu niet elke keer verhalen over "de VS" erbij gaan halen want dat is met dit soort onderwerpen gewoon een enorm wespennest. Daar heerst aan de ene kant een ultraconservatieve cultuur en aan de andere kant een cultuur van aandachtsgeilheid, gecombineerd met een waardeloze gezondheidszorg (al helemaal als het om geestelijke gezondheidszorg gaat).

Tja, dan krijg je inderdaad van die geflipte ouders die hun kinderen onder druk zetten om ook een transitietraject te volgen, maar dat doen ze voor hun eigen aandacht. Heeft weinig met transgenders te maken, dat is gewoon Munchhausen-by-proxy. Misschien zijn de ouders zelf stiekem trans, hebben ze nooit de kans gehad voor een transitie, en praten ze dat nu hun kinderen aan.

Dus doen alsof transgenders een modeverschijnsel aan het worden zijn is complete onzin.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:39:17 #42
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126620
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat er nu veel meer mensen zijn die een transitie willen dan 50 jaar geleden is vooral bewijs dat het voor een groot deel nurture is. Als een cultuurfenomeen (wat het transgenderisme is, het is een bedacht concept) groot wordt en mensen worden aangemoedigd om te twijfelen over hun seksuele geslacht dan gaan er steeds meer mensen aan die hype meedoen.

Welke hype? En dat er nu meer mogelijk is dan vroeger, wil niet zeggen dat het nurture is.
pi_205126621
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:33 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar er staan nog 100 nieuws artikelen op de NOS, maar het LGBTQ nieuwtje wordt er weer uitgepikt as usual. Stop met omdraaien. Het fenomeen bestaat omdat zorgvuldig een cultuur-war gecreërd wordt door onderbuik-populisten. Goed afgekeken uit de VS. Transgenders zitten daar helemaal niet op te wachten. Laat ze lekker hun ding doen, dat minieme percentage van de bevolking. Daar val ik over.
Je slaat de plank flink mis hier. Het belangrijkste probleem dat wordt aangekaart is een procentuele grote toename aan mensen die twijfelt over zijn of haar geslacht en in transitie wil.

Dat probleem wordt absoluut niet veroorzaakt door conservatieve zeurpieten maar door progressief denkende mensen. Als jij vindt dat het probleem (een grote toename van transgenders) wordt veroorzaakt door conservatieven dan hoor ik graag waarom je dat denkt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:39:39 #44
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_205126623
What Is a Woman? - Official Trailer | IMDb[/

Deze docu kun je vast wel ergens op het net vinden. Geeft aan hoe absurt dit alles is. En de grote bedrijven verdienen er goud aan.
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:41:21 #45
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126642
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Je slaat de plank flink mis hier. Het belangrijkste probleem dat wordt aangekaart is een procentuele grote toename aan mensen die twijfelt over zijn of haar geslacht en in transitie wil.

Dat probleem wordt absoluut niet veroorzaakt door conservatieve zeurpieten maar door progressief denkende mensen.
Het is geen 'probleem' dat mensen van geslacht willen veranderen. Als mensen dat willen, is dat prima. Sterker nog, het is alleen maar goed dat dat nu dan kan. Het is vooral een probleem als mensen het op eigen houtje moeten gaan regelen omdat het niet kan via de geijkte paden vanwege lange wachtlijsten.
pi_205126652
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Je slaat de plank flink mis hier. Het belangrijkste probleem dat wordt aangekaart is een procentuele grote toename aan mensen die twijfelt over zijn of haar geslacht en in transitie wil.

Dat probleem wordt absoluut niet veroorzaakt door conservatieve zeurpieten maar door progressief denkende mensen. Als jij vindt dat het probleem (een grote toename van transgenders) wordt veroorzaakt door conservatieven dan hoor ik graag waarom je dat denkt.
Nee, het probleem is dat conservatieve zeurpieten altijd iedereen die twijfelde over geslacht of gender gelijk voor gek verklaarde of zelfs tot en met een heksenjacht wilde vervolgen.

Daar is nu meer ruimte voor juist doordat progressieven zich daarvoor hebben ingezet: Iedereen kan nu meer zichzelf zijn. En misschien valt het daardoor meer op dat er nu ineens mensen hun kop boven het maaiveld uitsteken zonder risico te lopen dat ze gelijk van honderd kanten worden aangevallen.

Dat is geen 'probleem' maar de oplossing van een ander probleem.

Anders zou je 'vrouwen achter het stuur' in Saoedi-Arabië net zo goed een 'probleem' of 'modeverschijnsel' kunnen noemen. :')
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Redactie Sport donderdag 23 juni 2022 @ 10:42:57 #47
274204 crew  Mexicanobakker
pi_205126656
Lijkt me niet de bedoeling. Daarom beter faciliteren.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_205126669
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:41 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is geen 'probleem' dat mensen van geslacht willen veranderen. Als mensen dat willen, is dat prima. Sterker nog, het is alleen maar goed dat dat nu dan kan. Het is vooral een probleem als mensen het op eigen houtje moeten gaan regelen omdat het niet kan via de geijkte paden vanwege lange wachtlijsten.
Dat is wel een probleem en een gecreëerd probleem. De menselijke geest is enorm beïnvloedbaar door culturele fenomenen. Als jij kinderen genderneutraal opvoedt met het idee dat ze zo kunnen switchen van geslacht dan creëer je daarmee een probleem. Jouw stelling is dus eigenlijk dat mensen dat (vanuit hun natuur ofzo) al willen maar ik denk dat dit onzin is. Iemands wil wordt voor een heel groot deel bepaald door de cultuur.

https://www.npostart.nl/hij-is-een-zij/KN_1676940

Kortom, dat mensen gepusht worden om te veranderen dat is dus niet prima.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126683
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]Als jij kinderen genderneutraal opvoedt met het idee dat ze zo kunnen switchen van geslacht dan creëer je daarmee een probleem.
Euh, nee, dat is alleen een 'probleem' voor conservatieven die vinden dat jij je maar aan moet passen aan hoe God je heeft gemaakt.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205126689
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:45 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Euh, nee, dat is alleen een 'probleem' voor conservatieven die vinden dat jij je maar aan moet passen aan hoe God je heeft gemaakt.
Huh? Die moet je even uitleggen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:46:40 #51
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126694
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:38 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Laten we nu niet elke keer verhalen over "de VS" erbij gaan halen want dat is met dit soort onderwerpen gewoon een enorm wespennest. Daar heerst aan de ene kant een ultraconservatieve cultuur en aan de andere kant een cultuur van aandachtsgeilheid, gecombineerd met een waardeloze gezondheidszorg (al helemaal als het om geestelijke gezondheidszorg gaat).

Tja, dan krijg je inderdaad van die geflipte ouders die hun kinderen onder druk zetten om ook een transitietraject te volgen, maar dat doen ze voor hun eigen aandacht. Heeft weinig met transgenders te maken, dat is gewoon Munchhausen-by-proxy. Misschien zijn de ouders zelf stiekem trans, hebben ze nooit de kans gehad voor een transitie, en praten ze dat nu hun kinderen aan.

Dus doen alsof transgenders een modeverschijnsel aan het worden zijn is complete onzin.
Het vervelende is dat wij in NL nogal beïnvloedbaar zijn door wat er in de VS gebeurt. Zie ook het BLM verhaal en de hele riedel over zwart en wit zijn die inmiddels ons maatschappelijke debat volledig gekaapt heeft. Idem dito voor de "inslusivieitsdynamiek" die daar heerst op universiteiten en inmiddels ook hier tractie begint te krijgen. Bovendien is het niet alleen de VS, maar ook het VK waar dit speelt.

Ik ben het met je eens; NL is zeker de VS niet, maar laten we er dan alsjeblieft voor waken dat dit zo blijft. Daarbij; waarom zou dit niet een modeverschijnsel zijn? Verschillende tijden hadden verschillende sociaal-culturele modes inclusief bijbehorende psychologische sores. Je zou dit prima kunnen zien als een resultaat van een doorgeslagen vrijheidscultuur icm een gebrek aan het vermogen serieus betekenis te geven aan het leven. Het ultieme narcisme eigenlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:47:23 #52
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126701
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat is wel een probleem en een gecreëerd probleem.
Nee, en het blijven herhalen dat het een probleem is, maakt het geen probleem.
quote:
De menselijke geest is enorm beïnvloedbaar door culturele fenomenen. Als jij kinderen genderneutraal opvoedt met het idee dat ze zo kunnen switchen van geslacht dan creëer je daarmee een probleem.
Nee, iets een probleem noemen maakt het geen probleem. Verder heeft het niets met genderneutraal opvoeden te maken, maar meer met hoe personen zich voelen.
quote:
Jouw stelling is dus eigenlijk dat mensen dat (vanuit hun natuur ofzo) al willen maar ik denk dat dit onzin is.
Wat jij denkt is voor niemand relevant behalve voor jezelf. Jij denkt dat er problemen zijn, maar dat betekent niets anders dan dat jij iets een probleem vindt. Dat maakt het nog geen algemeen probleem, maar iets waar je zelf maar mee moet dealen. En dan zonder anderen lastig te vallen. Succes.
quote:
Iemands wil wordt voor een heel groot deel bepaald door de cultuur.
Ja, maar dit doet er allemaal niet toe. Probeer eerst maar eens te onderbouwen waarom datgene wat jij 'een probleem' vindt, door iedereen als een 'probleem' moet worden beschouwd.
pi_205126706
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Kortom, dat mensen gepusht worden om te veranderen dat is dus niet prima.
Toch heeft na een geslachtsverandering maar 1% spijt van hun keuze (zegt google). Dat had ik persoonlijk hoger verwacht. Dus het lijkt mij dat er bij de uiteindelijke procedures behoorlijk zorgvuldig wordt gehandeld en alleen wordt doorgezet met mensen die écht willen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_205126725
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Huh? Die moet je even uitleggen.
Het is toch geen 'probleem' als je een individu gewoon zegt dat ie zijn leven kan lijden zoals ze dat zelf willen? Ongeacht hoe iemand nu geboren is of niet.

Als je een kind opvoedt met het idee dat een jongetje zich ook een meisje mág voelen en daar uiteindelijk ook mogelijkheden voor zijn, dan zie ik daar het probleem niet zo zeer in. Dat kind heeft uiteindelijk zelf nog een vrije wil. Wanneer het kind zelf niet aan zijn eigen genderidentiteit twijfelt, zal zo'n kind daar weinig mee doen.

Je zou bijna een vergelijking kunnen zien met kast-homo's...

Waar het mis gaat is wanneer ouders vinden dat hun kind maar een regenboogkind móet zijn ook al zit dat kind daar zelf niet op te wachten, en dat kind dus gaan pushen om te twijfelen aan zijn eigen identiteit.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205126731
Uiteindelijk gaat het om menselijk welzijn. Zowel de conservatieven als de progressieven zijn hierin geïnteresseerd. We hebben 2 perspectieven hier:

1. De conservatieve persoon die zegt dat het beter is om je aan je biologische identiteit te houden omdat transities en twijfelen over je sekse je ongelofelijke narigheid en psychische klachten kan bezorgen.
2. De progressieve persoon die zegt dat je mag zijn wie je bent (wat betekent dat überhaupt?) en daarom mensen in hun waarde moeten laten en in transitie moet laten als ze dat willen. Transitie zou dan voor meer welzijn moeten zorgen.

Dan nu het probleem met die laatste positie: Wie je bent is een hele vage omschrijving. De menselijke geest is consequent aan verandering onderhevig. Mensen veranderen constant. Je psychische identiteit verankeren is daarom onverstandig.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126734
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Mwah zo'n groot probleem is het niet, het is meer dat de media onterecht veel aandacht geeft aan ideologisch gebaseerd gender geneuzel. Komt allemaal overwaaien uit de VS en wordt door activisten in Nederland verder verspreid. Dat soort mensen werken onevenredig vaak in de media.

Gewoon per geval behandelen, gezond verstand gebruiken en niet laten intimideren. Dan valt het probleem best mee.
Dit dus. Rechts NL houdt het in het nieuws om de culture war in stand te houden en links NL vindt het het summum van progressiviteit en besteedt er daarom onevenredig veel aandacht aan.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_205126744
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:47 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik heb daar toch wel moeite mee, minderjarigen verregaand aan hun lichaam laten sleutelen. We verbieden jongeren om logische redenen allerlei zaken die volwassenen wel mogen. Maar zoiets ingrijpends zou wel moeten kunnen, en dan ook nog het liefst in een zo rap mogelijke tijdsspanne?
Zo denk ik er ook over ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205126752
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:47 schreef EinarBoe het volgende:

Ja, maar dit doet er allemaal niet toe. Probeer eerst maar eens te onderbouwen waarom datgene wat jij 'een probleem' vindt, door iedereen als een 'probleem' moet worden beschouwd.
Waarom is het een probleem: Omdat twijfelen aan je seksuele geslacht uiteindelijk je psychische gezondheid zwaar beïnvloedt. Zie het NOS-artikel.

Simpeler dan dat kan ik het niet verwoorden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126759
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ze zijn wmb onderdeel van het probleem: trans zijn is / wordt hip. Ik geloof onmiddellijk dat er mensen zijn die hun hele leven worstelen met hun seksualiteit / identiteit. Biologisch gezien kan het ook zijn dat de chromosomen slecht matchen met de hormonale mix en dat je je niet thuis voelt in je lijf. Die mensen gun ik van harte een transitie.

Maar wat er nu gebeurt is verschillende dimensies van man of vrouw zijn (mannelijk vrouwen, vrouwelijke mannen, etc), of eigenlijk van masculiniteit en femininiteit verbinden aan biologie. Oftwel dat de mate waarin jij je masculien of feminien voelt en gedraagt, moet matchen met hoe je biologisch gewired bent. Sterker nog: dat je biologie ondergeschikt is of moet zijn aan je persoonlijke invulling van masculinitiet / femininiteit. Je wordt min of meer aangemoedigd je biologie aan te passen aan die identiteit.

Dat is om zoveel redenen onwenselijk. Een identiteit is plooibaar, grillig, zeker bij kinderen en jong volwassenen. Identiteit is sowieso iets dat verandert in verschillende levensfasen. Het is dus in principe niet stabiel genoeg om jouw persoonlijke biologische fundament op aan te passen. Nog even los van de onduidelijke gevolgen die zo'n aanpassing kan hebben. Alleen om die principiële reden zouden we het imo moeten ontmoedigen. Zeker bij kinderen. Die zijn op allerlei gebieden nog niet uitgegroeid, niet in staat gevolgen en consequenties te overzien, en vreselijk beïnvloedbaar.

Daar komt nog bij dat als je wilt spelen met masculiniteit en femininiteit je je biologie ook helemaal niet hoeft aan te passen. Door de eeuwen heen waren hier verschillende opvattingen over en gaf men er ook anders invulling aan. Ook in andere culturen doet men dit. Zoek lekker de grenzen op. Trek een jurk met hoge hakken aan. Noem jezelf Maarten of Marieke als je dat wilt. Maar koppel het los van biologie in godsnaam.
Sterke post waar ik me zeer in kan vinden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205126768
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
2. De progressieve persoon die zegt dat je mag zijn wie je bent (wat betekent dat überhaupt?) en daarom mensen in hun waarde moeten laten en in transitie moet laten als ze dat willen. Transitie zou dan voor meer welzijn moeten zorgen.

Dan nu het probleem met die laatste positie: Wie je bent is een hele vage omschrijving. De menselijke geest is consequent aan verandering onderhevig. Mensen veranderen constant. Je psychische identiteit verankeren is daarom onverstandig.
Daarom moet er wel een bepaalde matiging in zijn. Als iemand duidelijk voelt dat ie in een verkeerd lichaam is geboren, dan is dat een prima reden voor een transitie.

Maar wanneer het om iemand gaat die af en toe vindt dat ie wat vrouwelijke eigenschappen heeft, dan is er überhaupt helemaal geen sprake van transitie, dan moet je dat niet gaan versterken als 'gender-twijfel' maar gewoon accepteren als onderdeel van die persoon.

Dat is uiteindelijk ook wat je met non-binaire mensen ziet: 99% daarvan zijn niet van die ontspoorde 'xe/xer' figuren die 'ONDERDRUKKING!' gaan krijsen als je ze met het verkeerde voornaamwoord aanspreekt, maar gewoon mensen die misschien voor driekwart in één bepaald gender vallen, maar voor een kwart gewoon andere eigenschappen hebben. Die halen gewoon hun schouders op als je ze een keer met 'hij' of 'zij' aanspreekt afhankelijk van hoe ze naar buiten over komen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:56:37 #61
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205126780
TS lijkt wat bekrompen
Laffe huichelaar
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 10:56:48 #62
375570 crew  Cyan9
pi_205126782
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Je slaat de plank flink mis hier. Het belangrijkste probleem dat wordt aangekaart is een procentuele grote toename aan mensen die twijfelt over zijn of haar geslacht en in transitie wil.

Dat probleem wordt absoluut niet veroorzaakt door conservatieve zeurpieten maar door progressief denkende mensen. Als jij vindt dat het probleem (een grote toename van transgenders) wordt veroorzaakt door conservatieven dan hoor ik graag waarom je dat denkt.
Is het percentage toegenomen doordat het (in de hier genoemde woorden) hip is en/of mensen beïnvloed worden een cultuurfenomeen, of durven meer mensen nu de stap te zetten omdat er meer aandacht voor is, meer acceptatie is, en meer mogelijkheden?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 23 juni 2022 @ 10:57:15 #63
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126784
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Uiteindelijk gaat het om menselijk welzijn. Zowel de conservatieven als de progressieven zijn hierin geïnteresseerd. We hebben 2 perspectieven hier:

1. De conservatieve persoon die zegt dat het beter is om je aan je biologische identiteit te houden omdat transities en twijfelen over je sekse je ongelofelijke narigheid en psychische klachten kan bezorgen.
De conservatieve persoon zegt maar wat, uit onwetendheid en egocentrisme, het niet voor kunnen stellen dat een ander iets anders voelt en daarom dingen wil verbieden.
  Spellchecker donderdag 23 juni 2022 @ 10:57:54 #64
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205126791
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:56 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Is het percentage toegenomen doordat het (in de hier genoemde woorden) hip is en/of mensen beïnvloed worden een cultuurfenomeen, of durven meer mensen nu de stap te zetten omdat er meer aandacht voor is, meer acceptatie is, en meer mogelijkheden?
Ik denk het laatste.
pi_205126797
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:56 schreef timmmmm het volgende:
TS lijkt wat bekrompen
TS is prima in staat tot een normale discussie hierover en geïnteresseerd in menselijk welzijn. Termen als bekrompen helpen dan niet.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 11:00:43 #66
319979 Fok-it
All is well
pi_205126815
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
TS is prima in staat tot een normale discussie hierover en geïnteresseerd in menselijk welzijn. Termen als bekrompen helpen dan niet.
Ze helpen niet. Maar jouw zienswijze helpt verder ook niet. Door te doen alsof het een 'hype' is. Tiktokfilmpjes zijn een hype. Ik zie niet 90 procent van de jongeren in transitie hoor?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:01:51 #67
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126823
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
TS is prima in staat tot een normale discussie hierover en geïnteresseerd in menselijk welzijn. Termen als bekrompen helpen dan niet.
Termen als 'hype' en iets zonder enige onderbouwing als 'probleem' bestempelen helpt ook niet, dus zo goed wil het nog niet vlotten met de discussievaardigheden van TS.
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:35 #68
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205126850
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
TS is prima in staat tot een normale discussie hierover en geïnteresseerd in menselijk welzijn. Termen als bekrompen helpen dan niet.
Nou ja het centrale uitgangspunt in dezen is vrijheid.

In de ideale samenleving is alles maakbaar en ben je wie je wil zijn en niet wie anderen willen dat je bent.

Je doet het beroep waar je zelf voor gekozen hebt en voortvloeiend uit die keus woon je waar je zelf voor gekozen hebt, in je vrije tijd doe je wat je wil met de mensen die je om je heen wil hebben. Je kiest je eigen levensstijl en eigen kenmerken op welk gebied dan ook.

Waarom zou je dan hier de grens trekken?

Je trekt de grens pas bij keuzes waar anderen last van hebben.
Laffe huichelaar
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:46 #69
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126853
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:57 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De conservatieve persoon zegt maar wat, uit onwetendheid en egocentrisme, het niet voor kunnen stellen dat een ander iets anders voelt en daarom dingen wil verbieden.
De progressieve persoon zegt maar wat, uit pathetiek en narcisme, het zich niet voor kunnen stellen dat een gevoel een grillig en makkelijk te manipuleren iets is, volkomen relatief en subjectief, en zodoende volkomen ongeschikt is om ingrijpende maatschappelijke of persoonlijke veranderingen op te baseren.

PS: Lekker discussiëren zo :')
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:05:28 #70
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205126862
Dan is het maar een hype. Moeten die mensen zelf weten toch?
Laffe huichelaar
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:06:05 #71
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126867
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:05 schreef timmmmm het volgende:
Dan is het maar een hype. Moeten die mensen zelf weten toch?
Zeker. Als ze het dan ook maar zelf betalen. Inclusief de eventuele nazorg.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:06:33 #72
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205126870
Het is geen vrijheid als je mag doen wat je wil tenzij een bekrompen mindset iets anders wil
Laffe huichelaar
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 11:07:11 #73
375570 crew  Cyan9
pi_205126875
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Zeker. Als ze het dan ook maar zelf betalen. Inclusief de eventuele nazorg.
Oh, nu gaat het opeens over geld?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:08:10 #74
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126885
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
De progressieve persoon zegt maar wat, uit pathetiek en narcisme, het zich niet voor kunnen stellen dat een gevoel een grillig en makkelijk te manipuleren iets is, volkomen relatief en subjectief, en zodoende volkomen ongeschikt is om ingrijpende maatschappelijke of persoonlijke veranderingen op te baseren.

PS: Lekker discussiëren zo :')
De progressieve persoon zegt: Joh, als mensen zich niet senang voelen in het lichaam waar ze zitten, en dat gevoel bestaat onder de mensen al eeuwen/eeuwig, en ze zien een oplossing waar ze gelukkiger van worden zonder dat dat iemand verder beïnvloedt in het dagelijkse bestaan, dan moeten ze dat vooral doen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:08:34 #75
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126887
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:07 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Oh, nu gaat het opeens over geld?
Het gaat altijd over geld. Het begon namelijk bij wachtrijen in de zorg. Dat is alleen een probleem als je gebruik maakt van reguliere, door iedereen betaalde zorg. In een privékliniek kun je zo terecht.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205126895
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:01 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Termen als 'hype' en iets zonder enige onderbouwing als 'probleem' bestempelen helpt ook niet, dus zo goed wil het nog niet vlotten met de discussievaardigheden van TS.
Uitspraken zoals 'conditionering van kinderen' en 'stimuleren' komen op mij ietwat te complotterig over. Ik vind bepaalde posts hier nogal BNW.
Incelfrikandel
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:11:16 #77
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126903
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:08 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De progressieve persoon zegt: Joh, als mensen zich niet senang voelen in het lichaam waar ze zitten, en dat gevoel bestaat onder de mensen al eeuwen/eeuwig, en ze zien een oplossing waar ze gelukkiger van worden zonder dat dat iemand verder beïnvloedt in het dagelijkse bestaan, dan moeten ze dat vooral doen.
En de conservatieve persoon zegt dat ook, maar met de toevoeging: wacht even met hormoontherapie / verbouwen totdat die mensen 18/21 gepasseerd zijn en hun psychologie zich enigszins gestabiliseerd heeft zodat de betreffende persoon in staat is een keuze te maken waar hij/zij een leven lang blij mee is.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 11:11:32 #78
375570 crew  Cyan9
pi_205126905
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:08 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het gaat altijd over geld. Het begon namelijk bij wachtrijen in de zorg. Dat is alleen een probleem als je gebruik maakt van reguliere, door iedereen betaalde zorg. In een privékliniek kun je zo terecht.
Het hele topic gaat over een zogenaamd cultuurverschijnsel en hoe dit hele gegeven een "probleem" is, daar komt repliek op, en dat is het opeens prima zolang mensen maar zelf betalen. Bijzonder.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 11:12:54 #79
319979 Fok-it
All is well
pi_205126918
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:10 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Uitspraken zoals 'conditionering van kinderen' en 'stimuleren' komen op mij ietwat te complotterig over. Ik vind bepaalde posts hier nogal BNW.
Dat komt omdat bepaalde lieden het vreemde idee hebben opgevat dat opdringen van transgenderisme in het onderwijsprogramma van de meeste basisscholen staat.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:13:32 #80
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126926
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:11 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
En de conservatieve persoon zegt dat ook, maar met de toevoeging: wacht even met hormoontherapie / verbouwen totdat die mensen 18/21 gepasseerd zijn en hun psychologie zich enigszins gestabiliseerd heeft zodat de betreffende persoon in staat is een keuze te maken waar hij/zij een leven lang blij mee is.
Ja, de conservatieve persoon kletst maar wat uit zn nek inderdaad. Dat zei ik toch al.
pi_205126928
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:08 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De progressieve persoon zegt: Joh, als mensen zich niet senang voelen in het lichaam waar ze zitten, en dat gevoel bestaat onder de mensen al eeuwen/eeuwig, en ze zien een oplossing waar ze gelukkiger van worden zonder dat dat iemand verder beïnvloedt in het dagelijkse bestaan, dan moeten ze dat vooral doen.
Dikke prima. Helemaal mee eens.

Gaat wmb meer om de mensen die in een periode van hun leven zitten waar ze nog niet de volgroeide hersencapaciteit hebben om lange termijn gevolgen geheel te overzien.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:13:49 #82
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126931
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:11 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het hele topic gaat over een zogenaamd cultuurverschijnsel en hoe dit hele gegeven een "probleem" is, daar komt repliek op, en dat is het opeens prima zolang mensen maar zelf betalen. Bijzonder.
Niemand doet het hier af als enkel een cultuurverschijnsel. Wel wordt er gesuggereerd dat de huidige cultuur het e.e.a. aanjaagt cq lijkt aan te moedigen. De -imo terechte- vraag wordt gesteld of dit nodig / verstandig is.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205126940
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:10 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Uitspraken zoals 'conditionering van kinderen' en 'stimuleren' komen op mij ietwat te complotterig over. Ik vind bepaalde posts hier nogal BNW.
Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik totaal niet complotterig ben. Jammer dat er zoveel emotie in gegooid wordt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126944
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:13 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja, de conservatieve persoon kletst maar wat uit zn nek inderdaad. Dat zei ik toch al.
Ok, dus pilletjes van drion in de supermarkt, en elke wet mbt leeftijdsgrens opheffen?

Want fuck, mensen moeten gewoon dood kunnen als ze dat eens willen, hebben we geen beoordelende derden (medici) voor nodig.

En kinderen aan de harddrugs al rijdend in een auto moeten ze ook helemaal zelf weten. Zijn oud genoeg om dat zelf te bepalen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205126948
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:11 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
En de conservatieve persoon zegt dat ook, maar met de toevoeging: wacht even met hormoontherapie / verbouwen totdat die mensen 18/21 gepasseerd zijn en hun psychologie zich enigszins gestabiliseerd heeft zodat de betreffende persoon in staat is een keuze te maken waar hij/zij een leven lang blij mee is.
Dat is niet wat de 'conservatieve' persoon zegt, een conservatief zal zeggen: Je bent zo geboren, deal with it.

En als het om gendertransitie gaat, is het juist gunstig om hormoontherapie te beginnen vóór de puberteit als er op dat moment al duidelijk is dat er sprake is van dysforie.

Maar dan moet het kind er wel zelf voor kiezen, onafhankelijk van de ouders. In zo'n geval vind ik dat de ouders ook een psychologische screening moeten hebben om te voorkomen dat het kind tegen zijn wil wordt beïnvloed.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205126952
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:13 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja, de conservatieve persoon kletst maar wat uit zn nek inderdaad. Dat zei ik toch al.
Dit is echt geen discussie voeren zo.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:16:37 #87
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205126958
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:13 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja, de conservatieve persoon kletst maar wat uit zn nek inderdaad. Dat zei ik toch al.
Ja, en jij hebt een ijlende gevoelstrip en hebt de ratio volkomen overboord gegooid. Dat zei ik toch ook al?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:18:37 #88
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205126977
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Dikke prima. Helemaal mee eens.

Gaat wmb meer om de mensen die in een periode van hun leven zitten waar ze nog niet de volgroeide hersencapaciteit hebben om lange termijn gevolgen geheel te overzien.
Nou, doe een onderzoek waaruit blijkt dat dit een groot gevaar is voor de desbetreffende personen en anders is het niet veel meer dan ongefundeerde bangmakerij om niets. Waarom zou iemand zich iets van dit gevoel aan moeten trekken zolang je het wetenschappelijk niet kan onderbouwen?

Als uit onderzoek blijkt dat dit soort behandelingen beter niet voor de 18e kunnen worden ingezet, dan sijpelt het vanzelf door in de behandelprogramma's. Als dat niet uit onderzoek blijkt, dan, ja, niet he. En dan is er ook geen reden om dat wel te verlangen.
pi_205126983
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat is niet wat de 'conservatieve' persoon zegt, een conservatief zal zeggen: Je bent zo geboren, deal with it.

Dat is veel te zwart-wit.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205126987
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik totaal niet complotterig ben.
Gelukkig maar. Daar hebben we er al meer dan genoeg van ;)
Incelfrikandel
pi_205126993
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat is veel te zwart-wit.
"Zwart-wit kijken" is zo'n beetje de definitie van conservatief...
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:20:32 #92
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205127001
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Ok, dus pilletjes van drion in de supermarkt, en elke wet mbt leeftijdsgrens opheffen?

Want fuck, mensen moeten gewoon dood kunnen als ze dat eens willen, hebben we geen beoordelende derden (medici) voor nodig.

En kinderen aan de harddrugs al rijdend in een auto moeten ze ook helemaal zelf weten. Zijn oud genoeg om dat zelf te bepalen.
Volgens mij is drugs in het verkeer verboden omdat het een gevaar oplevert voor de omgeving. Dat is sowieso een van de redenen om drugs te willen verbieden. Wat pillen van drion in de supermarkt te maken hebben met het ondergaan van een begeleid medisch traject, je zal het zelf wel logisch vinden, maar het slaat natuurlijk nergens op.
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 11:22:07 #93
319979 Fok-it
All is well
pi_205127015
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dit is echt geen discussie voeren zo.
https://isgeschiedenis.nl(...)an-de-oudheid-tot-nu

Lees dit maar eens en bedenk je dan of je het nog een hype vind of niet
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:22:30 #94
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205127023
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat is niet wat de 'conservatieve' persoon zegt, een conservatief zal zeggen: Je bent zo geboren, deal with it.
Ik ben een conservatief. Je hebt ze in soorten en smaken, die één met wat meer nuance dan de ander. Ik gun niemand een leven in lijden als daar echt sprake van is.

quote:
En als het om gendertransitie gaat, is het juist gunstig om hormoontherapie te beginnen vóór de puberteit als er op dat moment al duidelijk is dat er sprake is van dysforie.

Maar dan moet het kind er wel zelf voor kiezen, onafhankelijk van de ouders. In zo'n geval vind ik dat de ouders ook een psychologische screening moeten hebben om te voorkomen dat het kind tegen zijn wil wordt beïnvloed.
En ik vind per definitie dat een kind die keuze niet kan maken. En dat het biologisch gezien een gunstig moment is mag in dit proces naar mijn mening geen enkele rol spelen. Als er echt sprake is van dysforie, dan is dat op zijn/haar 21e ook nog wel. Tot die tijd kun je het prima cosmetisch oplossen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205127046
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:22 schreef AgLarrr het volgende:
En ik vind per definitie dat een kind die keuze niet kan maken. En dat het biologisch gezien een gunstig moment is mag in dit proces naar mijn mening geen enkele rol spelen. Als er echt sprake is van dysforie, dan is dat op zijn/haar 21e ook nog wel. Tot die tijd kun je het prima cosmetisch oplossen.
Daarom zijn er ook mogelijkheden om die puberteit uit te stellen (dus niet om te draaien) tot een moment waarop het kind wel een beslissing kan maken.

Dan is er dus nog geen sprake van een transitie.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 11:25:43 #96
375570 crew  Cyan9
pi_205127050
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:13 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Niemand doet het hier af als enkel een cultuurverschijnsel. Wel wordt er gesuggereerd dat de huidige cultuur het e.e.a. aanjaagt cq lijkt aan te moedigen. De -imo terechte- vraag wordt gesteld of dit nodig / verstandig is.
Wordt het overgaan tot transitie aangejaagd en/of aangemoedigd, of wordt er meer aandacht aan besteed om te informeren om kennis en acceptatie te vergroten, en mensen die twijfelen te ondersteunen in het maken van een keuze die past bij hun wens? Er zijn simpelweg meer mogelijkheden, en een grotere acceptatie zorgt er voor dat meer mensen de stap durven te nemen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:25:56 #97
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205127052
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:22 schreef AgLarrr het volgende:

En ik vind per definitie dat een kind die keuze niet kan maken.
Ok, maar waarom zou iemand zich daar iets van aan moeten trekken?
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:25:57 #98
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205127053
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:24 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Daarom zijn er ook mogelijkheden om die puberteit uit te stellen (dus niet om te draaien) tot een moment waarop het kind wel een beslissing kan maken.

Dan is er dus nog geen sprake van een transitie.
Puberteit uitstellen ís al een ingreep en daarmee een keuze die een kind niet kan maken. Nog even los van het feit dat het nog maar bewezen moet worden of je dat medisch veilig kunt doen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205127065
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:20 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Volgens mij is drugs in het verkeer verboden omdat het een gevaar oplevert voor de omgeving. Dat is sowieso een van de redenen om drugs te willen verbieden. Wat pillen van drion in de supermarkt te maken hebben met het ondergaan van een begeleid medisch traject, je zal het zelf wel logisch vinden, maar het slaat natuurlijk nergens op.
Eh ... dit topic gaat juist over kinderen die geen begeleid medisch traject ondergaan, maar er toch op eigen houtje maar aan beginnen.

En jij ziet niet hoe dat vergelijkbaar is met 'geen begeleid medisch traject mbt zelfdoding' ondergaan, maar er toch gewoon op eigen houtje aan beginnen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_205127069
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:47 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Toch heeft na een geslachtsverandering maar 1% spijt van hun keuze (zegt google). Dat had ik persoonlijk hoger verwacht. Dus het lijkt mij dat er bij de uiteindelijke procedures behoorlijk zorgvuldig wordt gehandeld en alleen wordt doorgezet met mensen die écht willen.
Dat is op basis van oude cijfers waarbij het "affirmation only" model nog niet werd toegepast. Recent onderzoek impliceert bijvoorbeeld dat ~30% van de transpersonen in de VS binnen 4 jaar de behandeling staakt.

De "gatekeeping" in Nederland helpt om dat percentage hier lager te houden.
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:29:51 #101
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205127079
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:25 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ok, maar waarom zou iemand zich daar iets van aan moeten trekken?
De grote vraag is waarom ik me iets aan zou trekken van een persoon die op een discussieforum niet fatsoenlijk wil of kan discussiëren.

Ik zal het antwoord vast geven: dat hoef ik niet. Na deze post doe ik dat dus ook niet meer. :W
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')