abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juni 2022 @ 23:00:01 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205044878
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:18 schreef EinarBoe het volgende:
Als je twee gebieden hebt, 1 met zandverstuiving en 1 met bos, dan is dat biodiverser dan 2x bos.

Dat was moeilijk he. Dat je dus gewoon twee gebieden hebt en dat in het ene gebied andere dieren en planten groeien dan in het andere gebied. Misschien moeilijk voor te stellen als liefhebber van monoculturele grasvelden maar het is nooit te laat voor het kwartje om te vallen :)
Je weet het altijd leuk te brengen maar je slaat de plank echt zo vask mis... :')
pi_205044882
Dus als ik het goed begrijp kunnen we de veestapel niet afbouwen omdat anders de sojaschroothandelaren geen winst maken.
pi_205044918
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus als ik het goed begrijp kunnen we de veestapel niet afbouwen omdat anders de sojaschroothandelaren geen winst maken.
Nou wat hij zegt is dat mensen dan geen soja meer hebben omdat ehm..
  maandag 13 juni 2022 @ 23:05:43 #204
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205044933
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Soja wordt er door jouw kamp aan de haren bijgesleept als eoa zwaarwegend ding... Ik toon gewoon aan met bronnen dat het prima is dat je kapt met soja als veevoer maar dan stopt de teelt voor de menselijke consumptie ook omdat het dan niet meer rendabel is. Dat is gewoon de uitkomst van dat onderzoek. Dan kunnen er wel allerlei bokkesprongen gemaakt worden maar dat verandert niet zoveel aan dat feit. Als je geen winst kunt maken met alleen de verkoop voor de menselijke consumptie houdt het gewoon op, simpel zat.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:06:26 #205
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205044938
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zucht... Nog 1 die het niet begrijpt maar daar heb jij een abbo op...

En kijk nou ff goed wie met die link komt vwb die Pierik... Ik niet he... :')

Alleen wordt ze vwb de waardeverdeling gewoon gelijk gegeven.

Jezus kerel, jij moet echt leren lezen he?
Ik zeg nergens dat de waardeverdeling anders ligt, maar de waardeverdeling is helemaal geen maat voor iets in dit geval. Wie moet er nou leren lezen dan?
  maandag 13 juni 2022 @ 23:07:41 #206
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205044949
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je weet het altijd leuk te brengen maar je slaat de plank echt zo vask mis... :')
Ik ben wel benieuwd hoe twee keer hetzelfde diverser is dan twee keer iets anders.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:08:15 #207
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205044954
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Soja wordt er door jouw kamp aan de haren bijgesleept als eoa zwaarwegend ding... Ik toon gewoon aan met bronnen dat het prima is dat je kapt met soja als veevoer maar dan stopt de teelt voor de menselijke consumptie ook omdat het dan niet meer rendabel is.
Niet meer rendabel volgens wie?
  maandag 13 juni 2022 @ 23:08:33 #208
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205044961
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:06 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat de waardeverdeling anders ligt, maar de waardeverdeling is helemaal geen maat voor iets in dit geval. Wie moet er nou leren lezen dan?
Jij met je grote waffel steeds over onderzoek hier, daar, zus, zo als het in je kraam te pas komt. Maar nu lees je er overheen omdat het niet in je straatje past... Echt vent. :')
pi_205044966
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Soja wordt er door jouw kamp aan de haren bijgesleept als eoa zwaarwegend ding... Ik toon gewoon aan met bronnen dat het prima is dat je kapt met soja als veevoer maar dan stopt de teelt voor de menselijke consumptie ook omdat het dan niet meer rendabel is. Dat is gewoon de uitkomst van dat onderzoek. Dan kunnen er wel allerlei bokkesprongen gemaakt worden maar dat verandert niet zoveel aan dat feit. Als je geen winst kunt maken met alleen de verkoop voor de menselijke consumptie houdt het gewoon op, simpel zat.
Mijn kamp? Hebben we hier kampen?

We gaan vast niet naar een situatie waar alle koeien, varkens en kippen van de aardbodem verdwijnen dus die sojaschroothandelaren komen vast nog wel van hun soja af.

Het is overigens niet alsof we in Nederland ineens stoppen met het houden van vee, het aantal zal wat afnemen naar een houdbare hoeveelheid.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:09:09 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205044967
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:08 schreef EinarBoe het volgende:

Niet meer rendabel volgens wie?
Dat bedoel ik nou, lezen.

quote:
Geconcludeerd kan daarom worden dat de sojateelt twee hoofdproducten oplevert, die
beiden onmisbaar zijn om de continuïteit van de sojateelt te garanderen. Noch sojameel,
noch sojaolie kan tot bij- of restproduct bestempeld worden, omdat de verkoop van beide
producten voor de sojatelers en -handelaars onmisbaar is en omdat de verhouding in
productievolumes tussen de twee sojafracties niet veranderd kan worden. Als de vraag naar
sojameel of de vraag naar sojaolie wegvalt, zou sojateelt niet langer concurrerend zijn met
de teelt van andere gewassen die plantaardige olie en/of eiwithoudende
veevoedergrondstoffen opleveren.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:11:32 #211
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205044996
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij met je grote waffel steeds over onderzoek hier, daar, zus, zo als het in je kraam te pas komt. Maar nu lees je er overheen omdat het niet in je straatje past... Echt vent. :')
Waar lees ik overheen? Ik refereer specifiek naar de waardeverhouding.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:12:36 #212
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205045010
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]

Ja, veevoedergrondstoffen. Maar wat heeft soja verbouwen voor menselijke consumptie te maken met veevoedergrondstoffen? Het lijkt me prima dat soja niet meer rendabel is als veevoer, misschien dat er dan nog eens iets van het regenwoud overblijft.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:13:18 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205045033
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ga het je nog 1x uitleggen.
100 kilo soja
94 kilo voor veevoer
6 voor humane voeding

50% van de 94 kg in geld komt van het meel/schroot, 50% van de olie

Zelfde geldt voor het humane deel
50% van de waarde van die 6kg in euro komt van meel/schroot 50% van de olie.

Dat is wat dat artikel van jou zegt.

Stoppen met soja voor vee betekent een 94% daling van de vraag. Die 6% humaan blijft gewoon rendabel daar de 50/50 verdeling van opbrengst ook daar geldt
  maandag 13 juni 2022 @ 23:16:39 #215
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205045044
Je snapt het echt niet hè _O-

De wereld duurzaam voeden KAN gewoon niet. De aantallen mensen op deze aardkloot zijn zo gigantisch inmiddels dat alleen dmv zeer intensieve veehouderij en akkerbouw overal ter wereld je de populatie in leven kunt houden.

Ik zou ook heeeel graag zien dat we terug konden naar 2 miljard mensen, iedereen vrolijk en lief tegen elkaar, een natuurlijk evenwicht in de natuur en haar bewoners. Iedereen zelfvoorzienend en geen plastic rommel, geen dierenleed, geen oerbossen die gekapt worden enzovoort. Echter is het al dat sinds de mensheid bestaat, we bezig zijn om onze leefomgeving te vernietigen op één of andere manier.

Het zelfdestructieve zit verankerd in het menselijk wezen. en die ultieme drijfveer om alles te vernielen ten faveure van eigenbelang in de eerste plaats en de soort in de tweede plaats zal ons de verdoemenis in helpen. Een weg terug is er niet!
  maandag 13 juni 2022 @ 23:18:05 #216
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205045056
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:14 schreef devlinmr het volgende:

[..]
100 kilo soja
94 kilo voor veevoer
6 voor humane voeding

Stoppen met soja voor vee betekent een 94% daling van de vraag. Die 6% humaan blijft gewoon rendabel daar de 50/50 verdeling van opbrengst ook daar geldt
En wat gaan die beesten dan vreten? :)
pi_205045068
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:18 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Minder vee betekent ook minder soja nodig, uiteraard.
pi_205045070
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:18 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Niks want die doen we weg. We voeden de wereld met het overschot aan soja
  maandag 13 juni 2022 @ 23:20:04 #219
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205045071
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:12 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja, veevoedergrondstoffen. Maar wat heeft soja verbouwen voor menselijke consumptie te maken met veevoedergrondstoffen? Het lijkt me prima dat soja niet meer rendabel is als veevoer, misschien dat er dan nog eens iets van het regenwoud overblijft.
Wmb stoppen ze vandaag nog met de sojateelt, dat heb ik al veel vaker gezegd.
pi_205045075
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:16 schreef RedFever007 het volgende:
Je snapt het echt niet hè _O-

De wereld duurzaam voeden KAN gewoon niet. De aantallen mensen op deze aardkloot zijn zo gigantisch inmiddels dat alleen dmv zeer intensieve veehouderij en akkerbouw overal ter wereld je de populatie in leven kunt houden.

Ik zou ook heeeel graag zien dat we terug konden naar 2 miljard mensen, iedereen vrolijk en lief tegen elkaar, een natuurlijk evenwicht in de natuur en haar bewoners. Iedereen zelfvoorzienend en geen plastic rommel, geen dierenleed, geen oerbossen die gekapt worden enzovoort. Echter is het al dat sinds de mensheid bestaat, we bezig zijn om onze leefomgeving te vernietigen op één of andere manier.

Het zelfdestructieve zit verankerd in het menselijk wezen. en die ultieme drijfveer om alles te vernielen ten faveure van eigenbelang in de eerste plaats en de soort in de tweede plaats zal ons de verdoemenis in helpen. Een weg terug is er niet!
Veehouderij vraagt in verhouding erg veel landoppervlak. Met een lagere vleesconsumptie (en dus ook vleesproductie) kunnen we makkelijker de wereld van eten voorzien.

En anders meer doen met pluimvee, dat in verhouding minder voer nodig heeft per kilo vlees.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:29:31 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205045127
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:14 schreef devlinmr het volgende:

[..]
100 kilo soja
94 kilo voor veevoer
6 voor humane voeding

Nee, dat zegt dat onderzoek dus niet zoals je ook duidelijk kunt lezen in de alinea die ik nu al een paar keer gepost heb.

Zal ik het nu in Jip en Janneke taal gaan uitleggen? Het kost je 75 euro om 10 knikkers te produceren, 8 witte en 2 zwarte, een andere mogelijkheid is er niet. De 8 witte gaan gezamenlijk voor 50 euro over de toonbank en de twee zwarte (beide) ook. Jij stopt met het verkopen van de witte knikkers, hoeveel verlies draai je dan? Of je stopt met het verkopen van de zwarte knikkers, hoeveel is het dan?

De enige mogelijkheid om winst te draaien is om ze alle 10 (8 wit en 2 zwart) te verkopen.
  maandag 13 juni 2022 @ 23:32:50 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205045145
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

Minder vee betekent ook minder soja nodig, uiteraard.
Is vwb melkvee ook helemaal niet zo'n probleem aangezien die toch overwegend gras van eigen land te eten krijgen.

pi_205045153
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Veehouderij vraagt in verhouding erg veel landoppervlak. Met een lagere vleesconsumptie (en dus ook vleesproductie) kunnen we makkelijker de wereld van eten voorzien.

En anders meer doen met pluimvee, dat in verhouding minder voer nodig heeft per kilo vlees.
Men wilt graag een stukje vlees en betaald daarvoor, jij geeft je geld toch ook weleens uit aan luxe?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205045169
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 23:16 schreef RedFever007 het volgende:
De wereld duurzaam voeden KAN gewoon niet.
Why not?

Maak staal recyclebaar en vul die trekkers met wat bio-fuels en je bent er toch?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 13 juni 2022 @ 23:50:55 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205045218
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:43 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De bebouwing van Nederland is sinds de jaren '90 toegenomen van 12% tot ongeveer 14%. Zoveel impact heeft oprukkende verstedelijking ook niet op nabijgelegen natuurgebieden aangezien steeds beter rekening wordt gehouden met impact op de omgeving bij het plannen, en dat door voortschrijdend inzicht ook steeds beter kan.

De weidegrond die er daarentegen is, is steeds eentoniger geworden, waar niets zeldzaams of origineels tussen kan komen omdat dat de eiwitwaarde van het maaisel tegengaat. Er leven minder diersoorten omdat er voor de meeste niets te halen valt.
De ondergelopen graslanden hebben te maken met steeds lagere grondwaterstanden, omdat er in geval van veel regen voor de boeren wordt geregeld dat al het water snel wegstroomt zodat ze met hun tractors op het land kunnen, en in geval van weinig regen en hoge temperaturen er gesproeid wordt met jawel, grondwater.
Ik snap je waarbij ik zeg dat er niets mis is met (behalve daar dan te moeten wonen) in verstedelijkte gebieden.
Op het moment dat men ergens uitbreidt, vergroot die ook de plaatselijk voetafdruk die dan 20-50km verderop een invloed heeft op een Natura2000 gebied.

De discussie is meer fundamenteel. Waarom met alle geweld strijden tegen onze aanwezigheid om rekening houden met gebieden die wij ons toegeëigend hebben om erin te leven.

Wmb is er geen stikstof probleem maar vooral een perceptie omtrent een rekenkundige definitie die wellicht ideëel goedbedoeld, als formule onze leefwijze gaat bepalen.
Dat "we" door stikstof meer groen krijgen is nu eenmaal de wet van onze natuur. Daar waar eerst nauwelijks iets groeide, tiert nu levenslustig het groen. Dat dan bepaalde soorten/structuren verdwijnen is - helaas - ook natuur(lijk). Daar waar eens het water waste, het zand verschraalde en het veen sopte, heeft die plaatsgemaakt voor keurig aangelegde infrastructuren.
Ik negeer even voor Nederland het gewauwel over natuur(lijk) - wasda?- omdat we geografisch gezien wmb in één groot aangelegd park zitten. Dat mensen dan strijden voor een boom, begrijp ik en is ridicuul.
Er is geen vierkante meter die geen (her)bestemming heeft, laat staan dat welke natuur (dwz die zonder mensen) daar haar gang kan gaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')