Dan niet... Je weet voor wie dat onderzoek was he?quote:Op maandag 13 juni 2022 18:16 schreef devlinmr het volgende:
ik heb niks gezegd over of het me wel of niet bevalt, ik merk op dat het 10 jaar oud is. Ik hecht niet zoveel waarde aan 10 jaar oude onderzoeken, of ze me nou wel of niet bevallen
quote:Een onderzoeksrapport voor Milieudefensie
beterquote:Op maandag 13 juni 2022 18:17 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Ja goed plan. Wat een puinhoop gaat dat worden.
Lekker man, hup terroristen!
ja ik kan lezen, vandaar dat ik ook zag dat het 10 jaar oud wasquote:Op maandag 13 juni 2022 18:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan niet... Je weet voor wie dat onderzoek was he?
[..]
Prima verder, dan hecht je er toch lekker geen waarde aan?quote:Op maandag 13 juni 2022 18:18 schreef devlinmr het volgende:
ja ik kan lezen, vandaar dat ik ook zag dat het 10 jaar oud was
Inderdaad. Een 10 jaar oud rapport dat zegt dat zowel soja olie als soja meel verkocht moet worden... briljant!quote:Op maandag 13 juni 2022 18:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Prima verder, dan hecht je er toch lekker geen waarde aan?
Misschien moet je het rapport eens lezen. Het gaat erom dat als het deel veevoer wegvalt het niet meer rendabel is om soja te verbouwen en andersom. Dus als een deel (veevoer) wegvalt dan valt automatisch het andere deel wat bestemd is voor de menselijke consumptie ook weg. Hoe ingewikkeld wil je het hebben?quote:Op maandag 13 juni 2022 18:25 schreef devlinmr het volgende:
Inderdaad. Een 10 jaar oud rapport dat zegt dat zowel soja olie als soja meel verkocht moet worden... briljant!
Geen idee welk punt je er eigenlijk mee wil maken
Nope dat staat er niet. Er staat dat zowel het meel als de olie verkocht moet worden. Nergens dat mensen dat niet consumerenquote:Op maandag 13 juni 2022 18:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien moet je het rapport eens lezen. Het gaat erom dat als het deel veevoer wegvalt het niet meer rendabel is om soja te verbouwen en andersom. Dus als een deel (veevoer) wegvalt dan valt automatisch het andere deel wat bestemd is voor de menselijke consumptie ook weg. Hoe ingewikkeld wil je het hebben?
Meel = sojaschroot = veevoer.quote:Op maandag 13 juni 2022 19:28 schreef devlinmr het volgende:
Nope dat staat er niet. Er staat dat zowel het meel als de olie verkocht moet worden. Nergens dat mensen dat niet consumeren
quote:Sojabonen
De eiwit- en vetrijke sojaboon kan als hele boon worden gebruikt in diervoer maar dat is niet gebruikelijk. Normaal wordt de boon gecrusht. Dit is een proces waarbij - nadat de hullen van de bonen zijn verwijderd - de olie van de rest van de boon wordt gescheiden. 1000 kg sojabonen leveren ca 190 tot 200 liter sojaolie, zo'n 20 kg sojahullen, 790 kg sojaschroot en een klein beetje productieverlies. In massa bestaat de sojaboon dus voor ca 20% uit olie en 80% sojameel. In de wereldmarkt schommelt de waarde van olie en meel, maar over jaren heen is de waardeverhouding olie/meel bijna gelijk. Aangezien de sojaolie vooral wordt gebruikt voor levensmiddelen en biobrandstoffen is de productie van soja afhankelijk van inkomsten uit de industrie voor levensmiddelen, biobrandstoffen en diervoeder. Omdat het sojameel hoofdzakelijk naar diervoeder gaat is de betrokkenheid van de diervoederindustrie bij de duurzame teelt van soja wereldwijd logisch.
Ik weet niet of je dit soort zandverstuivingen als de "Brabantse Sahara" nou zo biodivers kan noemen...quote:Op maandag 13 juni 2022 11:30 schreef devlinmr het volgende:
Verschil is dat dat niet voor een verarming van de biodiversiteit heeft gezorgd. In tegendeel zelfs.
BSquote:Op maandag 13 juni 2022 19:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Meel = sojaschroot = veevoer.
Olie = menselijke consumptie.
Menselijke consumptie van soja is < dan 10% van de productie. Dubbele BS dusquote:En de waardeverdeling is ongeveer 50/50 en dus moeten beide producten verkocht blijven worden, dat is wat er staat.
Dus als de veehouderij zou stoppen met het kopen van sojaschroot/meel (veevoer dus) dan is de sojateelt niet meer rendabel en andersom.
[..]
Kijk eens wat daar leeft.quote:Op maandag 13 juni 2022 20:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit soort zandverstuivingen als de "Brabantse Sahara" nou zo biodivers kan noemen...
[ afbeelding ]
De Loonse en Drunense Duinen vormen een zandbak van 750 voetbalvelden groot en daarmee een van de omvangrijkste stuifzandgebieden van West-Europa
Geen BS, je kunt toch lezen?quote:Op maandag 13 juni 2022 20:21 schreef devlinmr het volgende:
BS
https://proefjapan.com/zelfgemaakte-kinako-geroosterd-sojameel/
[..]
Menselijke consumptie van soja is < dan 10% van de productie. Dubbele BS dus
quote:De eiwit- en vetrijke sojaboon kan als hele boon worden gebruikt in diervoer maar dat is niet gebruikelijk. Normaal wordt de boon gecrusht. Dit is een proces waarbij - nadat de hullen van de bonen zijn verwijderd - de olie van de rest van de boon wordt gescheiden. 1000 kg sojabonen leveren ca 190 tot 200 liter sojaolie, zo'n 20 kg sojahullen, 790 kg sojaschroot en een klein beetje productieverlies. In massa bestaat de sojaboon dus voor ca 20% uit olie en 80% sojameel. In de wereldmarkt schommelt de waarde van olie en meel, maar over jaren heen is de waardeverhouding olie/meel bijna gelijk. Aangezien de sojaolie vooral wordt gebruikt voor levensmiddelen en biobrandstoffen is de productie van soja afhankelijk van inkomsten uit de industrie voor levensmiddelen, biobrandstoffen en diervoeder. Omdat het sojameel hoofdzakelijk naar diervoeder gaat is de betrokkenheid van de diervoederindustrie bij de duurzame teelt van soja wereldwijd logisch.
Wat begrijp jij niet aan het woordje "hoofdzakelijk"?quote:
6% van de geteelde soja gaat naar menselijke consumptie.quote:Op maandag 13 juni 2022 20:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan het woordje "hoofdzakelijk"?
Maar het staat je vrij om met bronnen te komen waarin wat anders gesteld wordt hoor vwb de verdeling veevoer/ menselijke consumptie.
Doe je nou alsof je het niet begrijpt?quote:Op maandag 13 juni 2022 20:27 schreef devlinmr het volgende:
6% van de geteelde soja gaat naar menselijke consumptie.
Van de meel gaat dus ook 6% naar mensen en 94% naar vee.
Zouden we geen soja meer telen voor veevoer dan stort die markt met 94% in omdat het hoofdzakelijk geteeld wordt voor vee. De marky voor menselijke consumptie blijft bestaan
Ik begrijp het primaquote:
Neequote:Op maandag 13 juni 2022 20:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Doe je nou alsof je het niet begrijpt?
Het deel voor de menselijke consumptie vertegenwoordigt ongeveer 50% van de economische waarde, dat is waar het om gaat.
Jawel, je kunt toch lezen?quote:
quote:In massa bestaat de sojaboon dus voor ca 20% uit olie en 80% sojameel. In de wereldmarkt schommelt de waarde van olie en meel, maar over jaren heen is de waardeverhouding olie/meel bijna gelijk.
Animal rights vertelt gewoon maar het halve verhaal, nl nergens iets over de waardeverdeling, maar dat zijn we wel van die club gewend natuurlijk.quote:Geconcludeerd kan daarom worden dat de sojateelt twee hoofdproducten oplevert, die
beiden onmisbaar zijn om de continuïteit van de sojateelt te garanderen. Noch sojameel,
noch sojaolie kan tot bij- of restproduct bestempeld worden, omdat de verkoop van beide
producten voor de sojatelers en -handelaars onmisbaar is en omdat de verhouding in
productievolumes tussen de twee sojafracties niet veranderd kan worden. Als de vraag naar
sojameel of de vraag naar sojaolie wegvalt, zou sojateelt niet langer concurrerend zijn met
de teelt van andere gewassen die plantaardige olie en/of eiwithoudende
veevoedergrondstoffen opleveren.
Nogmaalsquote:Op maandag 13 juni 2022 20:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, je kunt toch lezen?
[..]
[..]
Animal rights vertelt gewoon maar het halve verhaal, nl nergens iets over de waardeverdeling, maar dat zijn we wel van die club gewend natuurlijk.
Het staat nb. in het stuk wat je nu post die 50/50 verdeling...quote:Op maandag 13 juni 2022 20:31 schreef devlinmr het volgende:
Nee
Zowel de mensen als de dieren eten hetzelfde product en dus 99% van de boon
https://nieuwscheckers.nl/soja-voor-veevoer-is-geen-restproduct/
Ergo, het een kan niet zonder het ander.quote:50/50
Het sojaschroot maakt echter bijna 80% uit van de totale opbrengst van een sojaboon. Het lijkt dan ook onterecht om zo’n groot aandeel te bestempelen als een restproduct van een productieproces dat primair gericht zou zijn op het maken van sojaolie. Maar hoewel de opbrengst in kilo’s nogal verschilt, is de waardeverhouding tussen de twee producten wel 50/50, stelt Schreijer-Pierik
Dat de waardeverhouding gelijk is, beaamt Hoste. ‘’De olie an sich is aanzienlijk meer waard dan het schroot. Maar in de praktijk is de totale waarde van een ton sojabonen ongeveer gelijk verdeeld over de olie en het schroot. Dat komt doordat een sojaboon zo veel meer schroot oplevert dan olie (78,5% tegen 18,5%).’’
Zucht... Jouw denkfout is dat jij denkt dat mensen die meel niet eten. Dat doen ze dus wel.quote:Op maandag 13 juni 2022 20:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het staat nb. in het stuk wat je post die 50/50 verdeling...
[..]
Ergo, het een kan niet zonder het ander.
Ehm nee... Daar leven beesten die 5 km verderop niet levenquote:Op maandag 13 juni 2022 20:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je had het over biodiversiteit, dat is wezenlijk wat anders.
Nogmaals, wat begrijp je niet aan "hoofdzakelijk"?quote:Op maandag 13 juni 2022 20:40 schreef devlinmr het volgende:
Zucht... Jouw denkfout is dat jij denkt dat mensen die meel niet eten. Dat doen ze dus wel.
Nee dus en dat maakt dat onderzoek duidelijk en daar hecht ik wel wat meer waarde aan dan die onderbuik van jou want ik zie geen bron.quote:Ja de markt van soja zou instorten met 93%, maar die 6% blijft gewoon bestaan daar mensen de gehele boon inclusief de kiem eten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |