Afgezien van je nogal misplaatste vergelijking stoppen ze dus niet met het verkopen van knikkers van welke kleur dan ook.quote:Op maandag 13 juni 2022 23:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, dat zegt dat onderzoek dus niet zoals je ook duidelijk kunt lezen in de alinea die ik nu al een paar keer gepost heb.
Zal ik het nu in Jip en Janneke taal gaan uitleggen? Het kost je 75 euro om 10 knikkers te produceren, 8 witte en 2 zwarte, een andere mogelijkheid is er niet. De 8 witte gaan gezamenlijk voor 50 euro over de toonbank en de twee zwarte (beide) ook. Jij stopt met het verkopen van de witte knikkers, hoeveel verlies draai je dan? Of je stopt met het verkopen van de zwarte knikkers, hoeveel is het dan?
De enige mogelijkheid om winst te draaien is om ze alle 10 (8 wit en 2 zwart) te verkopen.
Dat is sowieso een accurate analyse, maar we weten ook mijn god niet wat we ermee redden al zouden we alle boeren en en diens vee laten liquideren door het leger.quote:Op maandag 13 juni 2022 23:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap je waarbij ik zeg dat er niets mis is met (behalve daar dan te moeten wonen) in verstedelijkte gebieden.
Op het moment dat men ergens uitbreidt, vergroot die ook de plaatselijk voetafdruk die dan 20-50km verderop een invloed heeft op een Natura2000 gebied.
De discussie is meer fundamenteel. Waarom met alle geweld strijden tegen onze aanwezigheid om rekening houden met gebieden die wij ons toegeëigend hebben om erin te leven.
Wmb is er geen stikstof probleem maar vooral een perceptie omtrent een rekenkundige definitie die wellicht ideëel goedbedoeld, als formule onze leefwijze gaat bepalen.
Dat "we" door stikstof meer groen krijgen is nu eenmaal de wet van onze natuur. Daar waar eerst nauwelijks iets groeide, tiert nu levenslustig het groen. Dat dan bepaalde soorten/structuren verdwijnen is - helaas - ook natuur(lijk). Daar waar eens het water waste, het zand verschraalde en het veen sopte, heeft die plaatsgemaakt voor keurig aangelegde infrastructuren.
Ik negeer even voor Nederland het gewauwel over natuur(lijk) - wasda?- omdat we geografisch gezien wmb in één groot aangelegd park zitten. Dat mensen dan strijden voor een boom, begrijp ik en is ridicuul.
Er is geen vierkante meter die geen (her)bestemming heeft, laat staan dat welke natuur (dwz die zonder mensen) daar haar gang kan gaan.
En in de winter?quote:Op maandag 13 juni 2022 23:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is vwb melkvee ook helemaal niet zo'n probleem aangezien die toch overwegend gras van eigen land te eten krijgen.
[ afbeelding ]
Je redenatie is er één van drogredenen aanvoeren. Je ziet stikstof als vervuiling omdat het niet in jouw zienswijze past. En ja, het is zeer positief dat we nu technisch in staat zijn uit een uitgeknepen stuk zandgrond zoveel productie te persen zodat ook Afrika (tzt) daarvan haar voordeel krijgt. Danzij kunstmest, hebben ze daar ook te vreten.quote:Op maandag 13 juni 2022 22:49 schreef devlinmr het volgende:
[..]
stikstof om maar OT te blijven
[..]
je zegt het alsof dat iets positiefs zou zijn
[..]
in Afrika denken ze daar anders over
[..]
eeuwige groei is onmogelijk
[..]
Niemand ziet dat als een optie
Dus alle andere mensen, nu en in de toekomst, moeten hun leefwijze (eentje met een diverse natuur, dieren, soortenrijkdom, dat soort zaken) zien verdwijnen of vooraf al beperkt, omdat een handjevol boeren een leefwijze heeft waarbij ze niet kunnen zonder stallen vol vee? Waarom is de 'leefwijze' (het is niet meer dan een baan) van boeren zo megabelangrijk voor je?quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wmb prima om dingen op- en te verdelen maar niet door mensen hun reeds verkregen leefwijze en toekomst te gaan ontnemen. Laat staan dat iemand voor een ander gaat bepalen dat die anders moet gaan leven door het bestaan duurder te maken.
Het resultaat is redelijk bekend: dat dit dan onze (land/bouw)grond gaat verarmen met de gedachte dat men terug gaat naar hoe het ooit (trouwens ook niet) "goed" was.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is sowieso een accurate analyse, maar we weten ook mijn god niet wat we ermee redden al zouden we alle boeren en en diens vee laten liquideren door het leger.
Het is zo grof dit beleid, en het resultaat is nagenoeg onbekend.![]()
![]()
Nee, intensieve veehouderij is zeer ineffectief.quote:Op maandag 13 juni 2022 23:16 schreef RedFever007 het volgende:
Je snapt het echt niet hè![]()
De wereld duurzaam voeden KAN gewoon niet. De aantallen mensen op deze aardkloot zijn zo gigantisch inmiddels dat alleen dmv zeer intensieve veehouderij en akkerbouw overal ter wereld je de populatie in leven kunt houden.
Dat heeft helemaal niets te maken met het duurzaam voeden van de huidige populatie.quote:Ik zou ook heeeel graag zien dat we terug konden naar 2 miljard mensen,
Ja, dat kan wel eens een tandje minder. Bijvoorbeeld door vervuilende sectoren zoals de veeteelt minder te laten vervuilen.quote:iedereen vrolijk en lief tegen elkaar, een natuurlijk evenwicht in de natuur en haar bewoners. Iedereen zelfvoorzienend en geen plastic rommel, geen dierenleed, geen oerbossen die gekapt worden enzovoort. Echter is het al dat sinds de mensheid bestaat, we bezig zijn om onze leefomgeving te vernietigen op één of andere manier.
Toch zijn er allemaal partijen voorstander van het tegengaan van deze destructie, door bijvoorbeeld regels op te stellen waar industrietakken zoals de veeteelt zich aan moeten houden opdat ze minder destructief zijn. Sterker nog, in Nederland zijn die partijen in de meerderheid. Dus hoezo, dat zit verankerd in de mens?quote:Het zelfdestructieve zit verankerd in het menselijk wezen. en die ultieme drijfveer om alles te vernielen ten faveure van eigenbelang in de eerste plaats en de soort in de tweede plaats zal ons de verdoemenis in helpen. Een weg terug is er niet!
Je maakt het naast zwart/wit, persoonlijk. Discussie wat je zelf als of niet mega vindt, voegt weinig toe.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:18 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dus alle andere mensen, nu en in de toekomst, moeten hun leefwijze (eentje met een diverse natuur, dieren, soortenrijkdom, dat soort zaken) zien verdwijnen of vooraf al beperkt, omdat een handjevol boeren een leefwijze heeft waarbij ze niet kunnen zonder stallen vol vee? Waarom is de 'leefwijze' (het is niet meer dan een baan) van boeren zo megabelangrijk voor je?
Het is hartstikke onbekend..quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het resultaat is redelijk bekend: dat dit dan onze (land/bouw)grond gaat verarmen met de gedachte dat men terug gaat naar hoe het ooit (trouwens ook niet) "goed" was.
De stikstofberekening die wordt toegepast, houdt geen rekening met maatschappelijke en economische bestaansgevolgen omdat die als parameter (naast controversieel, welbewust) geen onderdeel zijn/werden gemaakt van de PAS-formule.
Het beleid heeft vooral ten doel om het verkregen beleid zelf af te dwingen. Nergens staat dat dit zo moe(s)t.
Ooit was een keuze een goedbedoelde insteek dat men nu als doel vooral pricipieel niet wil/kan (of mag) heroverwegen.
Asbest fabrikanten zijn ook wat anders gaan doen.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je maakt het naast zwart/wit, persoonlijk. Discussie wat je zelf als of niet mega vindt, voegt weinig toe.
Men zou prima de huidig ontstane situatie als uitgangspunt kunnen (her)nemen en dan vooral opletten dat men niet opnieuw via slinks opportunisme, weer de doelpalen gaat verleggen.
En ja, de leefwijze is belangrijk omdat het beleid de essentie van iemands vrije bestaan raakt. Dat wetenschappelijk gedreven beleid dan gaat bepalen wat iemand nog als toekomstkeuze heeft zonder dat dit (langetermijn)garanties biedt.
Het punt is juist dat er minder groen moet gaan groeien en bloeien. De natuur is te welig en dat is niet goed voor de wat men noemt, de biodiversiteit.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is hartstikke onbekend..
Er wordt gedaan alsof de natuur opeens in die natura2000 gebieden opeens vol zou gaan bloeien, je kan weleens van een koude kermis thuiskomen zo onnatuurlijk zijn die plekken en tegelijkertijd waait de N gewoon nog het land in.
Dat willen 'we' niet. Dat wil een kleine groep drammers die geen geweld schuwt om dat doel te bereiken.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:41 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Het probleem is toch gewoon dat we, qua natuur, terug willen naar hoe het vroeger, 100 jaar geleden, was. Maar dat we met 3 keer zoveel monden op deze lap grond zitten die wel allemaal gevoed moeten worden.
En waarom? Waarom willen we dat?
Klopt wat dan niet wil zeggen dat dit voor een betrokkene zo prettig is om te ervaren dat een ander uitmaakt wat je betekenis nog is. Veranderen is acceptabel mits de persoon een (gelijk)waardige keuze heeft.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Asbest fabrikanten zijn ook wat anders gaan doen.
Gloeilamp fabrikanten ook.
Autofabrikanten voor 2035 ook.
De wereld verandert constant.
Dat is en blijft gelul, hoe vaak je het ook blijft herhalen.quote:Op maandag 13 juni 2022 23:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Soja wordt er door jouw kamp aan de haren bijgesleept als eoa zwaarwegend ding... Ik toon gewoon aan met bronnen dat het prima is dat je kapt met soja als veevoer maar dan stopt de teelt voor de menselijke consumptie ook omdat het dan niet meer rendabel is. Dat is gewoon de uitkomst van dat onderzoek. Dan kunnen er wel allerlei bokkesprongen gemaakt worden maar dat verandert niet zoveel aan dat feit. Als je geen winst kunt maken met alleen de verkoop voor de menselijke consumptie houdt het gewoon op, simpel zat.
Tegenwoordig mag je vele ‘boeren’ wel degelijk als fabrikanten zien. Het oude beeld van de boer klopt niet meer naast de huidige realiteit.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 01:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Klopt wat dan niet wil zeggen dat dit voor een betrokkene zo prettig is om te ervaren dat een ander uitmaakt wat je betekenis nog is. Veranderen is acceptabel mits de persoon een (gelijk)waardige keuze heeft.
Los daarvan heeft saneren van een bedrijfstak weinig te maken met veranderen.
Waar het verschil is dat we geen innovatie van producten hebben maar simpelweg een kille reductie toepassen als oplossing voor iets dat men berekent zonder te kijken naar (ook onze economische) bestaansgevolgen. De boer, autofabrikant of vakman die nu gedwongen wordt te stoppen, komt niet meer terug.
Ik zie "boeren" niet als uitwisselbare fabrikant van voedsel maar zelfstandig ondernemers die (doorgaans gepassioneerd) binnen de gestelde regels, het beste proberen te doen om hun eigen land en vee voor ons te cultiveren. Dat dan abstracte wetenschap het beleid gaat bepalen òf, hoe en dat zij nog kunnen "boeren", is hun beroep miskennen. Vooral ook omdat je geen boer 'wordt' maar (doorgaans) daarin van jongs af opgegroeiend, dat bent geworden. Wanneer iemand dan het beroep en dat als toekomst moet opgeven, is meer dan een te verwachte 'verandering'. Het is, zoals ik het zwaar aanzet, het ontzeggen van iemands bestaan.
Jullie vinden het gelul... Ik zie een hoop gesputter maar nul bronnen.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 01:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dat is en blijft gelul, hoe vaak je het ook blijft herhalen.
Die heb je al vele keren gekregen… Maar als ik thuis ben van werk (en geslapen heb) wil ik nog weleens een keertje met bronnen laten zien dat de stromen voor dierlijke consumptie en voor menselijke consumptie niet 1 en dezelfde stroom zijn of igg voor een heel fiks deel niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 02:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jullie vinden het gelul... Ik zie een hoop gesputter maar nul bronnen.
Ik probeer het je uit te leggen, maar dat doel is onzeker.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het punt is juist dat er minder groen moet gaan groeien en bloeien. De natuur is te welig en dat is niet goed voor de wat men noemt, de biodiversiteit.
En ja 30% stikstof komt (ver) van buiten en waar "we" zelf als land dus geen invloed op hebben.
Het binnenlands veroorzaakte aandeel (ca 20%) is zo divers dat het margewerk is om daar in te gaan grutten.
Blijft over de 49% 'landbouw' die dan de 12% totaalreductie moet gaan leveren en daarin met een kwart ( 1/4e) moet worden gekortwiekt.
Niet dat er daarmee gelijk en daarna iets te merken zal zijn in het natuurlijke landschapsbeeld maar de berekening zal dan zeggen dat het zo wel goed is. Als de berekening, als doel, maar klopt.
...quote:Op dinsdag 14 juni 2022 06:43 schreef Twiitch het volgende:
Ik lees op televaag dat het halveren van de veestapel 5 miljard kost. Lijkt me een koopje als we dan definitief van al het stikstofgezeik af zijn
Asbest was slecht voor de natuur.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Asbest fabrikanten zijn ook wat anders gaan doen.
Gloeilamp fabrikanten ook.
Autofabrikanten voor 2035 ook.
De wereld verandert constant.
nee, dat zie je verkeerd. Ik zie stikstofverbindingen zoals ammonia en overschot aan nitraat en nitriet die via mest de grond in gaat als vervuiling.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 00:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je redenatie is er één van drogredenen aanvoeren. Je ziet stikstof als vervuiling omdat het niet in jouw zienswijze past.
het gaat niet om kunstmestquote:En ja, het is zeer positief dat we nu technisch in staat zijn uit een uitgeknepen stuk zandgrond zoveel productie te persen zodat ook Afrika (tzt) daarvan haar voordeel krijgt. Danzij kunstmest, hebben ze daar ook te vreten.
Als die levenswijze tot een onhoudbare toekomst leidt, dan heb je geen keuzequote:Het is idd geen optie om terug te gaan naar de tijd van jagen en rondtrekkende nomaden. Dat is het ook niet om de hypermoderne landbouw te saneren zodat bramenstruiken lands de weg plaatsmaken voor heide en vennetjes..
Wmb prima om dingen op- en te verdelen maar niet door mensen hun reeds verkregen leefwijze en toekomst te gaan ontnemen. Laat staan dat iemand voor een ander gaat bepalen dat die anders moet gaan leven door het bestaan duurder te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |