https://www.autosport.com(...)ge-penalty/10312733/quote:Charles Leclerc avoided a potential penalty at Formula 1's Monaco Grand Prix for missing the weighbridge in qualifying thanks to the quick reactions of his Ferrari team.
The Monegasque driver had been called in for a weight check towards the end of Q2, but did not see the signal and pushed on down the pitlane.
Had he gone to his Ferrari garage and the mechanics worked on the car, even just changing tyres, then that would have been enough to earn him a penalty for breaching the rules.
However, Ferrari had quickly spotted that the weighbridge request had been missed and immediately ordered the pole man to stop.
Mechanics then ran up the pitlane to push him back for the checks, which were passed without problem.
Leclerc confessed that stopping had been totally down to his Ferrari team as he had not spotted the stop sign, and actually doesn't even know where it was.
"It's a very tricky one here, because we get into the pits and I actually don't even know where the panel is, and whether it's on the right or left," he said. "But it's very far, far right or far left, so you don't look in that direction.
"Actually, I didn't see at all that I was called to the weighbridge. But luckily for me, the team saw the alarm and just told me to stop and they pushed me back. It wasn't great for being into the same sequence of the others after that, but again, we got out of this tricky situation."
F1's rules are pretty strict when it comes to drivers missing the weighbridge and teams working on the cars.
At the 2019 Baku Grand Prix, Pierre Gasly had to start from the pitlane after missing a weight check in practice and Red Bull worked on his car – while the same happened to Sergio Perez at that year's United States Grand Prix.
F1's rules are clear that missing a weighbridge will only escape sanction if teams immediately respond to their drivers' error.
Article 35.1 b) states: "Any driver who fails to stop when asked to do so, and then fails to bring the car back to the FIA garage, or if work is carried out on the car before it is returned to the FIA garage, will be referred to the stewards."
The regulations later state that the penalties for a breach can be quite severe.
"In the event of any breach of these provisions for the weighing of cars the stewards may drop the driver such number of grid positions as they consider appropriate or disqualify him from the sprint session or the race," it states.
Leclerc's escape is not the first time that drivers have had to rely on the actions of their teams to save them from a penalty for missing a penalty.
The tricky layout of the Monaco pitlane makes it easy for drivers to not see the weighbridge sign, with Leclerc, Sergio Perez and Nico Hulkenberg having all famously missed it in qualifying back in 2019.
In similar circumstances, the incidents were spotted immediately by their teams and they were returned for checks before any work was done on the car.
Gisteren was de Monegask-discussie ook wel een hoogtepunt.quote:
quote:Op zondag 29 mei 2022 08:54 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Als er geen regen komt hoeven we ook niet te rijden, dan kunnen we de uitslag van de kwalificatie overnemen. Scheelt weer.
I know. Maar toch wek jij op een of andere manier de indruk dat jij dat wel hebt.quote:
quote:Op zondag 29 mei 2022 09:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De hele discussie ging over de vrije training en kwalificeren van dit weekend (zie de vraag zoals gesteld waar ik op antwoordde), maar voor jou telt de racepace.
Tijdens de kwalificatie en de vrije training…
Heb jij gewoon geen benul van waar de discussie over gaat steeds? Want dat verklaart dat je steevast onzin uit loopt te kramen.
quote:Op zondag 29 mei 2022 09:52 schreef Adames het volgende:
[..]
Niemand heeft een discussie over VT want die boeien niet
Dat ook inderdaad. Het ligt natuurlijk ook aan de aard van het circuit. Maar al met al is PER dit seizoen een stuk beter in dienst van het team te zetten. Al maak ik mij lichtjes zorgen voor zijn overmoed. Voor je het weet heb je haantjesgedoe en gaat het weer ten kosten van het team. Leuke klus voor Hornerquote:Op zondag 29 mei 2022 08:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hij is absoluut competitiever. Het is duidelijk dat de karakteristieken van de auto minder in het voordeel van Verstappen zijn. Waar Verstappen graag een agressieve voorkant heeft en dan uitstekend kan omgaan met een achterkant die wat wiebeleriger is, heeft Perez liever een auto die wat meer in balans is.
De huidige RB is wat gezapiger dan die van vorig jaar en dat zorgt er voor dat Verstappen op de bochtige secties wat minder in zijn element is.
Maar dat is iets anders dan stellen dat hij wel vaker 'niet duidelijk sneller is'. Zijn racepace (en daar gaat het om) is vooralsnog veel beter dan die van Perez. Dat Perez in een VT bij kan blijven is totaal irrelevant.
https://www.autosport.com(...)lag-rules-/10312948/quote:Max Verstappen thinks that Formula 1’s red flag rules tempt drivers to take too many risks on final runs in Monaco Grand Prix qualifying.
For the second year running, Verstappen saw his hopes of a top grid slot dashed by someone else’s mistake bringing out a red flag and stopping the qualifying session.
Last year, pole position man Charles Leclerc crashed at the Swimming Pool exit chicane and brought out the red flags, while this time it was a spin from Red Bull’s Sergio Perez that brought things to a halt.
A frustrated Verstappen admitted that it ‘sucks’ that drivers who take things too far and crash get away with keeping their grid positions.
“It is irritating and a pity of course that the one who put it in the wall was my team-mate,” he said.
“But in the end you don't get a penalty for that. So if you know you have a good first run, then you can think: ‘ah well, you know what, I'll park it and tactically send it into the wall.’ You could do that.”
Leclerc's crash last year prompted some debate about whether or not F1 should adopt red flag rules used in other categories – where drivers who stop sessions lose their best laps.
In the end, the discussions did not move forward and right now there is no downside to a driver bringing out a red flag.
Asked if the rules needed to change, Verstappen said: “That's something we've been working on for a while.
“It's nice for the person who hangs it in the wall. But for me it's a bummer, of course.”
Lack of front end
Verstappen has had a weekend where he hasn’t appeared to be as comfortable with the Red Bull as team-mate Sergio Perez.
The world champion will start fourth on the grid, one place behind his Mexican team-mate.
Reflecting on what has happened, Verstappen thinks setup choices have not given him the sharp front end that he likes in a car – although he believes a front row slot was potentially still on the cards.
“We tried a few things with the car in practice and not all of those things worked out well,” he said.
“Then we changed a few things for qualifying, which I think made it a bit better.
“I just didn't have enough grip the whole time, at the front. And here in Monaco it is very important that the car turns very quickly and I didn't have that. And then you just lose a lot of time because you can’t attack the corners.
“He [Perez] is just feeling a bit more comfortable. He had the balance more how he wanted it. He can drive with a bit more understeer, he likes that. But for me the car has to be very strong at the front.”
Mag MAG ook weer in dit rijtje?quote:Op zondag 29 mei 2022 09:57 schreef DKUp het volgende:
De regen komt waarschijnlijk te laat of Stroll, Latifi en/of Tsunoda rijden nog wel ergens er flink af.
Ik denk dat iedereen die de F1 volgt al lang geleden heeft geconstateerd dat Marko inderdaad een troll is, of in elk geval zijn positie daar geregeld voor gebruikt.quote:Op zondag 29 mei 2022 09:34 schreef VEM2012 het volgende:
Maar misschien vindt hij Marko ook een troll.
quote:
Mick ja en Sjuhoow weer met een motorprobleemquote:
het is maar 1 race hoorquote:Op zondag 29 mei 2022 10:09 schreef Newone82 het volgende:
Hoop stiekem op een pitstop van 10 seconde stop wisselen bandjes genot leclerc. Lec loopt anders flink uit.
Schumacher parkeerde ooit zijn auto om zo pole te bemachtigen maar werd bestraft en mocht achteraan starten.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:15 schreef pmponer het volgende:
Dat vind ik dan weer gemiep van Max, hij weet dat dat kan gebeuren en zeker in Monaco, geel had ook gekund.
Je moet met je banker gewoon al goed zitten op een stratencircuit, klaar.
Dat wek ik zeker door steevast als eerste aanwezig zijn in discussies over elektrische auto’s om daarin mijn frustratie daarover bloot te leggen?quote:Op zondag 29 mei 2022 10:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
I know. Maar toch wek jij op een of andere manier de indruk dat jij dat wel hebt.
Dat weet ik maar die schade die vorig jaar en dit jaar werd gereden was niet expresquote:Op zondag 29 mei 2022 10:17 schreef Nober het volgende:
[..]
Schumacher parkeerde ooit zijn auto om zo pole te bemachtigen maar werd bestraft en mocht achteraan starten.
Eens. Maar als dat is hoe we er naar kijken, dan kun je ook kiezen voor een one-shot kwalificatie. Zou ik zelf groot voorstander van zijn, laat loting of desnoods WK stand of uitslag vorige race de volgorde maar bepalen.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:15 schreef pmponer het volgende:
Dat vind ik dan weer gemiep van Max, hij weet dat dat kan gebeuren en zeker in Monaco, geel had ook gekund.
Je moet met je banker gewoon al goed zitten op een stratencircuit, klaar.
Klopt, dat zou dan een regel voor monaco moeten zijn. Dan maar meer risico in je eerste runquote:Op zondag 29 mei 2022 10:15 schreef pmponer het volgende:
Dat vind ik dan weer gemiep van Max, hij weet dat dat kan gebeuren en zeker in Monaco, geel had ook gekund.
Je moet met je banker gewoon al goed zitten op een stratencircuit, klaar.
One shot ipv de Q3 in Monaco is wel een oplossing.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:21 schreef pmponer het volgende:
One shot kwalificatie kost veel kijkcijfers volgens mij.
Ga je dan per circuit kwalificatie bepalen? Juist het stukje drama hoort er wel wat bij.
Je bent in de war. Dat past bij een depressie. Ik discussieer namelijk nooit over electrische auto's. Maar off-topic. Dus klaar nu.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat wek ik zeker door steevast als eerste aanwezig zijn in discussies over elektrische auto’s om daarin mijn frustratie daarover bloot te leggen?
O, wacht… dat ben jij.
Beetje een slecht moment om daarover te klagen als het je teamgenoot is die dit keer de veroorzaker is.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:14 schreef Nober het volgende:
Verstappen rues F1’s ‘irritating’ red flag rules
[..]
https://www.autosport.com(...)lag-rules-/10312948/
Dit zijn dezelfde argumenten die mensen gebruiken als ze de VAR willen afschaffen, want een titel verloren door een buitenspelgoal geeft zo lekker drama en dat hoort er bij.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:21 schreef pmponer het volgende:
One shot kwalificatie kost veel kijkcijfers volgens mij.
Ga je dan per circuit kwalificatie bepalen? Juist het stukje drama hoort er wel wat bij.
Even controleren of ik mij vergist heb. Het eerste draadje op fok dat ik vind over elektrische auto’s ben je ruwweg verantwoordelijk voor 10% van de reacties daar.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je bent in de war. Dat past bij een depressie. Ik discussieer namelijk nooit over electrische auto's. Maar off-topic. Dus klaar nu.
Kan het nu weer over in F1? Dank u.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even controleren of ik mij vergist heb. Het eerste draadje op fok dat ik vind over elektrische auto’s ben je ruwweg verantwoordelijk voor 10% van de reacties daar.
Oh ik vind het prima om wat te veranderen hoor, zeker om Monaco interessanter te maken.quote:Op zondag 29 mei 2022 10:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit zijn dezelfde argumenten die mensen gebruiken als ze de VAR willen afschaffen, want een titel verloren door een buitenspelgoal geeft zo lekker drama en dat hoort er bij.
We bepalen nu al per circuit of er een sprint race is. Waarom dan niet andere aspecten van de kwalificatie afstemmen op het circuit? Monaco is bij uitstek geschikt voor one-shot. Kan de race tactisch ook een stuk interessanter maken.
Of je geeft iedereen twee kansen op een vrij circuit.
Niet gelezen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |