abonnement Unibet Coolblue
pi_204859499
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+
Het voorjaar had een tekort aan regen en een teveel aan luizen. Deze planten zagen we het vaakst:

Klaprozen bij @yinu, @miss_sly, @Claudia_x, @AnneX, @Tuindier en @Vanyel:







Sering bij @miss_sly, @yinu, @gcjoel, @loveli en @sigme:






Akelei bij @Claudia_x, @AnneX, @Blues en @sigme:





Allium bij @miss_sly, @Claudia_x, @sigme en @bondage:





Brem bij @miss_sly, @Claudia_x en @sigme:




Rhododendrons bij @sigme, @gcjoel en @Claudia_x:




Geum bij @miss_sly, @AnneX en @Claudia_x




Lavendel bij @AnneX, @miss_sly en @Milesdavis:




Rozen bij @Claudia_x, @bondage en @Milesdavis:




Eenzaam schitterden de tulpen van @ArnosL, de Kilimanjaro bij @bondage, het opiumveld van @Vanyel, de orchideeën van @gcjoel, de kardoen van @sigme, de meidoorn van @blues en de carex van @miss_sly:








En de prachtige tuinen van @douche-eendje, @puala, @dagoduck en @milesdavis mogen niet onvermeld blijven:





Een nieuwe lente en een nieuw geluid:
Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit,
Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht
In een oud stadje, langs de watergracht -
In huis was 't donker, maar de stille straat
Vergaarde schemer, aan de lucht blonk laat
Nog licht, er viel een gouden blanke schijn
Over de gevels in mijn raamkozijn.
Dan blies een jongen als een orgelpijp,
De klanken schudden in de lucht zoo rijp
Als jonge kersen, wen een lentewind
In 't boschje opgaat en zijn reis begint.


Uit Mei van Herman Gorter

[ Bericht 5% gewijzigd door Claudia_x op 25-05-2022 23:17:27 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204860819
Den Haag O+ ‘s-Gravenhage

Hagen moeten ook gesnoeid worden. Handig als je erbij kunt.
Een rode beukenhaag of haagbeuk O-) is prachtig.
  Vis een optie? woensdag 25 mei 2022 @ 18:37:05 #3
70532 loveli
N
pi_204862097
Mooie TT,
crap in = crap out
  woensdag 25 mei 2022 @ 19:05:58 #4
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204862385
Aangezien zelfs de topic titel refereert aan een haag plaats ik even mijn vraag en de antwoorden hierop uit het einde van het vorige deel hier.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 08:38 schreef SV-tje het volgende:
Met al die mooie plaatjes kom ik hier ook weer even binnenvallen, dit keer met een niet zo mooi stukje tuin wat doordat we er nu een terras maken wat meer aandacht verdient. Ik crosspost even gedeeltelijk uit mijn eigen topic.

Aan de overkant van het water willen we uiteindelijk de hele hoge coniferen weghalen (één heeft de storm van een tijd geleden al niet overleefd). Maar we willen natuurlijk niet de hele tijd tegen die muur aan kijken.

Uit mijn eigen topic zijn al de volgende opties naar voren gekomen om een soort haag te maken van:
- Coniferen
- Laurier
- Bamboe
- Liguster
- Glansmispel
Bij de eerste twee kijk ik rond en denk, die hebben we al zoveel en zijn we aan het uitroeien, maar wie weet als je het bijhoud. Bamboe denk ik dat minder mooi zal staan aan die kant van de tuin, maar dat is ook maar een niet onderbouwd gevoel. Verder is inmiddels naar voren gekomen (met dank aan @:Puala) dat coniferen bruin worden bij te weinig water en dat glansmispel minder snel groeit.
Ander belangrijk punt zijn ook nog de kosten, het stukje wat je hieronder op de foto ziet (en een klein stukje naar links) is al ongeveer 15 meter dus planten (of bomen) van veel meer dan 30euro per strekkende meter zie ik ook niet zo zitten, dan maar wat kleiner en een jaartje langer wachten tot ze groot genoeg zijn. Wij zijn namelijk deze muur wel, maar er is zelden iemand in deze loods aanwezig (er brand ongeveer 2 keer per jaar licht), dus het is niet dat zij in onze tuin kijken.
[ afbeelding ]

Rondom het terras groeit nu nog wat laurier op de oude stammen en wonderbaarlijk genoeg is ook een vlinderstruik terug gekomen, maar wat zouden daar nog meer struiken zijn die het op een steile (vrij droge) zanderige wand goed doen en er leuk uitzien om tussen te zitten (dus liever geen doorns).
[ afbeelding ]
Het pad wat ervoor ligt moet nog worden opgehoogd tot dezelfde hoogte als het terras. Plan van het pad is om deze ook net wat te verbreden en er 4 tegels van 60cm neer te leggen. Dit is straks de moderne/strakke kant van het huis met de vertikale eiken gevelbekleding.

Aan de overkant van het water tegen de waterkant groeien een aantal varens, die zou ik graag willen uitbreiden over die hele wand, kan ik dat doen door ze op één of andere manier te vermeerderen?

Nog een fototje van vorig jaar vanaf de andere kant. Het terras ligt dus over de warmtepomp heen. Rechts zie je een rose klimroos die nodig gesnoeid moet worden, wat zijn daarvoor de belangrijke dingen?
[ afbeelding ]
Inmiddels al tot de conclusie gekomen dat een haag misschien niet helemaal het juiste woord is :@ Losse struiken die samen het zicht op de muur afdekken passen meer bij de rest van de tuin en de ruimte is er.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga zelf in het najaar een ligusterhaag planten. Ik koop kleine planten met een kale wortel en de kosten vallen dan enorm mee. Je moet vanzelfsprekend wat meer geduld hebben om een volle haag te krijgen, maar struiken die met kale wortel worden geplant, hebben wel al meteen een betere start.

Je zegt niet aan wat voor eisen de haag moet voldoen, maar ik lees tussen de regels door dat je een wintergroene haag wilt. Mocht dat niet zo zijn, dan heb je veel meer opties natuurlijk.

Wat vind je van rhododendrons? Het donkere groen is een mooie achtergrond voor andere planten en de bloei is spectaculair. De kosten zijn wel hoger.
Wintergroen of in ieder geval voor een groot deel bedekkend is inderdaad wel het mooiste daar, zodat je niet in de winter alsnog tegen een stenen muur aan kijkt.
Rhodondendrons vind ik heel mooi, stonden hier in de voortuin, maar konden helaas niet meer gered worden na jarenlang te weinig onderhoud. Wel zag ik laatst nog een klein plukje door het hek pieken, achter de kleine eiken boompjes aan de voorkant, ik ga eens kijken of ik die kan uitgraven en verplaatsen, als de basis groen is mogen een aantal bladverliezende struiken best.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
Kun je iets zeggen over hoeveel zon er komt en of het een windluwe plek is of niet? Ik denk zelf onmiddellijk aan een brem, die graag op voedselarme en zanderige bodems staat. Wil je graag heesters of zijn vaste planten of korte levende planten ook een optie? Sommige soorten toortsen groeien bijvoorbeeld graag in de duinen. Als je door Duitsland rijdt, zie je ze ook veel in de bermen staan. Ze kunnen behoorlijk hoog worden. Maar toortsen zijn tweejarigen, waardoor je nooit zeker weet waar ze precies in je tuin opduiken. Zelf verplaats ik ze gewoon (maar daar moet je zin in hebben). En ze hebben wel wat zon nodig.
Gezien de helling en het feit dat tuinieren daar niet echt een pretje is, denk ik dat heesters het mooiste effect geven. In de ochtend komt er wel wat zon, maar verder is het vooral schaduw aan die kant. Een van de bremmen die we hebben staat er niet zo ver vanaf, die zou ik wel kunnen verplaatsen in het najaar.

quote:
7s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:09 schreef sigme het volgende:

[..]
Die deden het bij mij op een te droge plaats niet; ik heb ze verzet.

@:SV'tje een beukenhaag, zou dat een optie zijn? Die hebben niet veel nodig aan licht en water, en zijn met kale wortel best betaalbaar.
Beukenhagen hebben wij in het vorige huis gehad, maar vind ik hier voor deze plek te strak.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik had niet begrepen dat het op die plek ook droog was.

@:sv-tje, hoe zit het eigenlijk met dat watertje? Valt dat droog in de zomer?
Op dit moment is het heel voedselarme grond, maar daar zullen we toch iets aan moeten doen wanneer de coniferen weg zijn, maar het blijft zandgrond waar we op zitten.
Het watertje valt nooit helemaal droog, maar er zit wel hoogte verschil in. Als er grote droogte dreigt wordt het zelfs extra gevuld doordat men dan een sluis een dorp verderop dichtzet.

quote:
7s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:18 schreef miss_sly het volgende:
@SV'tje als je een soort van haag wilt creëren, zou je ook aan een olijfwilg kunnen denken.
Ik heb hem toegevoegd aan mijn lijstje, dank je!

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 13:56 schreef yinu het volgende:
Rhododendrons zijn wel heel leuk maar die groeien best langzaam in vergelijking met andere haagplanten, dacht ik. Maar ze kunnen zo’n hoekje wel heel mooi opvrolijken!

Bij mij nemen de varens het ook over van de hortensia’s trouwens. Maar ik verplaats ze en je kunt ze ook delen - maar ik zou dat in de winter pas doen als dat mogelijk is.
Er staat ergens anders in de tuin een rhodondendron die ga ik proberen te verplaatsen, net als de varens.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:08 schreef Milesdavis het volgende:
@:sv, wat sigme zegt, een beukhaag lijkt mij ook een optie als niet-groenblijvend voor jou ok is. Het mooie is dat het wel gewoon zijn blad behoudt, maar alleen bruinig kleurt door verdorring (persoonlijk vind ik dat nog wel mooi bij het seizoen passen)
Beukenhaag vind ik heel mooi, maar op deze plaats niet echt passend, we hebben wel een hele mooie donkerrode beuk (boom) in de buurt van het huis.

Door al jullie input krijg ik helemaal zin om (in het najaar) aan de slag te gaan, en ik ga ook kijken of en welke planten ik kan verplaatsen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204865248
Eindelijk de OP bijgewerkt! Ik was bezig in de tuin. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204865381
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:05 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Op dit moment is het heel voedselarme grond, maar daar zullen we toch iets aan moeten doen wanneer de coniferen weg zijn, maar het blijft zandgrond waar we op zitten.
Dat hoeft niet, hè. Je kunt ook planten uitzoeken die graag in zulke grond staan. Ik heb bewust een verhoogde border in de zon gemaakt met arme grond omdat bepaalde planten daar juist van houden.

quote:
Het watertje valt nooit helemaal droog, maar er zit wel hoogte verschil in. Als er grote droogte dreigt wordt het zelfs extra gevuld doordat men dan een sluis een dorp verderop dichtzet.
Bomen en struiken wortelen misschien wel zo diep dat ze erbij komen?

Goed idee trouwens om bestaande struiken te verplanten. ^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 25 mei 2022 @ 22:09:08 #7
5428 crew  miss_sly
pi_204865429
De OP is O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Spellchecker woensdag 25 mei 2022 @ 22:16:31 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204865622
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 22:00 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk de OP bijgewerkt! Ik was bezig in de tuin. :+
Wat een prachtige bloemlezing O+ ^O^
pi_204865884
Weer een prachtige @Claudia_x overzicht _O_
pi_204865911
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 22:30 schreef AnneX het volgende:
Weer een prachtige @:Claudia_x overzicht _O_
Dank allemaal. :* Ik heb ook de webshops bijgewerkt. Als iemand nog ervaring heeft met een goede webshop, dan hoor ik het graag zodat ik die toe kan voegen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204866081
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 22:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dank allemaal. :* Ik heb ook de webshops bijgewerkt. Als iemand nog ervaring heeft met een goede webshop, dan hoor ik het graag zodat ik die toe kan voegen.
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl Zaadhandelaar, ook goed aardappelassortiment. Catalogus aanvragen is een aanrader. Levert ook biologisch zaad en pootgoed, wat goed herkenbaar in de catalogus staat. Goede website (bewaart je orders, handig voor nazoeken!) , verzenden snel.

https://www.seedo.nl/ Zaadhandelaar. Onmogelijk website, maar het assortiment... En ze verzenden ook snel.

https://www.dewiltfang.nl/ Voor het allerbeste gereedschap. Neem contant geld mee en laat je pinpas thuis.
Ook hier: catalogus is een aanrader, kwijldoekje ernaast leggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204866669
Wat een mooie OP zeg!
De plantenkiezer wil ik nog weleens gebruiken, overigens nooit wat gekocht bij deze kwekerij.
pi_204866870
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 23:00 schreef Milesdavis het volgende:
Wat een mooie OP zeg!
De plantenkiezer wil ik nog weleens gebruiken, overigens nooit wat gekocht bij deze kwekerij.
Ik wel! Een aanrader, behalve als je je zinnen hebt gezet op een bepaalde plant. Op=op.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204867852
Hèhè, ik kan eindelijk weer eens wat foto's van onze tuin delen. We hebben veel gedaan de laatste maanden en het is niet langer alleen een grasveld met struiken en bomen. De rijplaten die er voor de verbouwing lagen zijn weg, dat oogt ook wat vriendelijker.


Het deel dat we de boomgaard noemen begint vorm te krijgen. Hier hebben we borders aangelegd. (En mijn man heeft de door hem zo gewenste palm. Mijn keuze was het niet, maar het is ook zijn tuin. Hij leeft zich uit in zijn mediterrane hoekje 😄)


Nog een blik op de boomgaard. De fruitbomen dragen al veel vruchten.



De voortuin krijgt steeds meer de bossfeer die ik voor ogen had. Nog veel ruimte voor verbetering, maar ik kan niet alles tegelijk. :)




Veel bloeiende struiken, waaronder de Rosa Rhapsody in blue, de Kolkwitzia en de Weigela.


Deze border is 't laatst aangelegd, maar wordt met de dag mooier. Deze foto is eigenlijk alweer te oud om hem recht te doen.


De meidoorns bloeien zo uitbundig dat de camera van mijn telefoon het niet aankan.


Mijn katten liggen dag in dag uit te spacen in het kattenkruid. Ik heb het moeten beschermen met een beetje gaas.



De akeleien uit de vorige tuin deden het al erg goed. Gelukkig blijk ik allerlei verschillende kleuren meegenomen te hebben (Als kleine zaailingen)
pi_204868917
Wat is het mooi geworden, @Sorbootje! Je boomgaard heeft al een fijne sfeer. Ben benieuwd naar een voor-foto erbij. Ik zag trouwens eerst over het hoofd dat er al een enorme palm staat. _O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204869318
Wat een gezellige ‘rommelige’ sfeer en licht in jullie tuin, Sorbootje.
Afwisselend en kleurrijk ook.
Zaailingen van akelei zijn niet kleurvast hè!
pi_204869555
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 10:31 schreef AnneX het volgende:
Wat een gezellige ‘rommelige’ sfeer en licht in jullie tuin, Sorbootje.
Afwisselend en kleurrijk ook.
Zaailingen van akelei zijn niet kleurvast hè!
I know, daarom was het ook afwachten 😄
pi_204869564
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is het mooi geworden, @:sorbootje! Je boomgaard heeft al een fijne sfeer. Ben benieuwd naar een voor-foto erbij. Ik zag trouwens eerst over het hoofd dat er al een enorme palm staat. _O_
De palm...tja... het is geven en nemen. 😄

Ik zoek straks thuis even een voor-foto.
pi_204869778


Dit is de situatie van vorig jaar. Wel een beetje uit een andere hoek genomen. Maar zoals je ziet alleen gras en wat struiken en bomen.
pi_204870030
Heel mooi en wat een enorme pergola zeg, gaaf!
pi_204870925
Wat gaaf Sorbootje! En wat een ruime tuin zeg, jeetje O+

Onze tuin heeft een beetje geleden onder de aanhoudende warmte. De regen heeft het wel weer goed gemaakt, maar wel wat planten nu met bruin blad, minder mooie bloei of gewoon wat sneu ogende plantjes. Ach, gelukkig is er nog genoeg te zien O+.

De sering heeft besloten nog groter te worden :P




Aalbesjes zijn onderweg *O*

En ik kan niet wachten tot deze weer gaat bloeien!
pi_204871349
quote:
17s.gif Op donderdag 26 mei 2022 13:37 schreef douche-eendje het volgende:
Wat gaaf Sorbootje! En wat een ruime tuin zeg, jeetje O+

Onze tuin heeft een beetje geleden onder de aanhoudende warmte. De regen heeft het wel weer goed gemaakt, maar wel wat planten nu met bruin blad, minder mooie bloei of gewoon wat sneu ogende plantjes. Ach, gelukkig is er nog genoeg te zien O+.
[ afbeelding ]
De sering heeft besloten nog groter te worden :P
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aalbesjes zijn onderweg *O*
[ afbeelding ]
En ik kan niet wachten tot deze weer gaat bloeien!
[ afbeelding ]
Dank je! Hij is inderdaad heerlijk ruim. Ik heb nu pas de helft op de foto gezet. De rest is nog een beetje chaos. 😁

Is dat Daglelie op je laatste foto? Vind ik zo mooi ♡
  FOK!mycroftheld donderdag 26 mei 2022 @ 15:33:10 #23
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_204871731
Met de regen van afgelopen dagen gaat het erg snel met de tuin. Begint steeds meer kleur te ontstaan.








Geen plant, maar wel erg bijzonder om te zien:


pi_204871845
Ook wat kleur uit de voortuin:
Dit jaar een blauw/paars tapijtje zónder boterbloemen:

Vingerhoedskruid. Met moeite ingegraven vorige week in stoffige aarde.
Na de buien weer stevige grond mét regenwormen w/

Een overzicht van de resterende 4 hortensia’s. Vier stuks hebben het begeven in een lange hittegolf eerder:

En papaver heeft zich in de geum genesteld:
pi_204871912
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 14:35 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dank je! Hij is inderdaad heerlijk ruim. Ik heb nu pas de helft op de foto gezet. De rest is nog een beetje chaos. 😁

Is dat Daglelie op je laatste foto? Vind ik zo mooi ♡
Het is voor ons echt nog een droom/toekomstwens om een huis te hebben mer een grotere tuin, als ik dat van jou zie ben ik echt onder de indruk.
Ja, gele daglelie's O+.
pi_204873036
Lupine. O+

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204873045
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 11:15 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit is de situatie van vorig jaar. Wel een beetje uit een andere hoek genomen. Maar zoals je ziet alleen gras en wat struiken en bomen.
Heel satisfying (zouden m'n kinderen zeggen) om te zien, voor en na!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204873373
quote:
17s.gif Op donderdag 26 mei 2022 13:37 schreef douche-eendje het volgende:
Wat gaaf Sorbootje! En wat een ruime tuin zeg, jeetje O+

Onze tuin heeft een beetje geleden onder de aanhoudende warmte. De regen heeft het wel weer goed gemaakt, maar wel wat planten nu met bruin blad, minder mooie bloei of gewoon wat sneu ogende plantjes. Ach, gelukkig is er nog genoeg te zien O+.
[ afbeelding ]
De sering heeft besloten nog groter te worden :P
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aalbesjes zijn onderweg *O*
[ afbeelding ]
En ik kan niet wachten tot deze weer gaat bloeien!
[ afbeelding ]
Wat zijn je zonneroosjes spectaculair!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204873425
quote:
17s.gif Op donderdag 26 mei 2022 15:33 schreef bondage het volgende:
Met de regen van afgelopen dagen gaat het erg snel met de tuin. Begint steeds meer kleur te ontstaan.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Geen plant, maar wel erg bijzonder om te zien:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is die oranje bloem kogelboterbloem? Heb ik net gekocht omdat het me een aardige variatie leek op de gewone boterbloemen. Erg leuk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204873461
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 15:49 schreef AnneX het volgende:
Ook wat kleur uit de voortuin:
Dit jaar een blauw/paars tapijtje zónder boterbloemen:
[ link | afbeelding ]
Vingerhoedskruid. Met moeite ingegraven vorige week in stoffige aarde.
Na de buien weer stevige grond mét regenwormen w/
[ link | afbeelding ]
Een overzicht van de resterende 4 hortensia’s. Vier stuks hebben het begeven in een lange hittegolf eerder:
[ link | afbeelding ]
En papaver heeft zich in de geum genesteld:
[ link | afbeelding ]
Dat vingerhoedskruid was de investering wel waard. Wat ziet die er weelderig bloeiend uit! Mét zoekbeestje. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204874266
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat vingerhoedskruid was de investering wel waard. Wat ziet die er weelderig bloeiend uit! Mét zoekbeestje. O+
En ik dacht, dat ik te laat was voor het beestje.
pi_204877838
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:03 schreef Claudia_x het volgende:
Lupine. O+

[ afbeelding ]
Wat een schoonheid. Deze kleur vind ik erg mooi voor een lupine. Overigens, die Geum op de achtergrond is ook schitterend. Die kleur heb ik hier ook geplant, zou fijn zijn als ze het hier ook zo goed gaan doen. Ik ben sowieso Geumfan.
  FOK!mycroftheld vrijdag 27 mei 2022 @ 12:50:05 #33
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_204879859
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is die oranje bloem kogelboterbloem? Heb ik net gekocht omdat het me een aardige variatie leek op de gewone boterbloemen. Erg leuk.
Kaartje lag er gelukkig nog bij :P Het is inderdaad een kogelbloem.
pi_204879877
Ze zijn op het schoolplein hier naast allerlei grote bomen ineens aan het snoeien naar kapstokmodel. Daar gaat mn groene omgeving :'( En de plek waar elke avond de vogeltjes fluiten. En mn privacy voor de rondweg :X
pi_204880196
Wat prachtig allemaal! Ik zal een dezer dagen ook weer eens een rondje met camera lopen. Fijn he, die regen + zon, dan wordt het allemaal wat voller. Alleen is hier mijn ietwat topzware vijg omgevallen in de storm en hagel. Ik had 'm afgelopen lente willen snoeien maar ik wist niet precies hoe... en toen stond hij opeens al in blad. You snooze, you lose, zo blijkt maar weer. Als er nog iemand tips heeft over het snoeien van vijgen, graag!
pi_204884997
Vlierbloesem:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze roos bloeit voor het eerst. Lekker kleurtje wel!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204885189
Ik plantte een paar jaar geleden een halfdood plukje salie ergens in een hoek, in de hoop dat het niet dood zou gaan.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204885206
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:21 schreef Claudia_x het volgende:

Deze roos bloeit voor het eerst. Lekker kleurtje wel!
[ afbeelding ]
Ik heb altijd wat moeite met zulke zachte (weeïge) kleuren. Beetje alsof ze bij mijn oma in de tuin hadden moeten staan :@
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 27 mei 2022 @ 21:43:19 #39
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204885250
Weer een foto gemaakt van de klimroos, hij moet (net als vorig jaar) echt gesnoeid worden, zeker nu het hek en de poort aangepast gaan worden. Maar ik vind hem nog steeds heel mooi.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204885517
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb altijd wat moeite met zulke zachte (weeïge) kleuren. Beetje alsof ze bij mijn oma in de tuin hadden moeten staan :@
Zei ze met d'r lila salie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204885525
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:43 schreef SV-tje het volgende:
Weer een foto gemaakt van de klimroos, hij moet (net als vorig jaar) echt gesnoeid worden, zeker nu het hek en de poort aangepast gaan worden. Maar ik vind hem nog steeds heel mooi.
[ afbeelding ]
Heel gaaf!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204885685
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zei ze met d'r lila salie.
:o
:D
Lang zo weeïg niet. Heus.

Pas op voor, anders kom ik weer met mijn opium.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204885749
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:o
:D
Lang zo weeïg niet. Heus.

Pas op voor, anders kom ik weer met mijn opium.
Ik vind het wel een toffe combinatie, jouw lila met mijn geel-oranje. :6

Oranje planten zie je niet zoveel trouwens. Ik had deze agastache die fijn combineerde met de rozen, ze wat minder tuttig maakte. Foto's van vorig jaar:




Maar die is niet meer opgekomen. -O- Ik las dat ze zelden ouder worden dan een paar jaar, dus ik ging op zoek naar een soortgelijke plant die wat betrouwbaarder is. Heel moeilijk te vinden! Uiteindelijk kwam ik op deze crocosmia uit, waar ik het mee ga proberen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204885768
Ik bel wel benieuwd naar de mening hier: zijn er kleuren die jullie mijden of juist opzoeken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204885849
Perzik etc (dus weeïg) zoek ik niet uit. Dat fel oranje vind ik wel lol lig.
Maar ik laat best veel staan, ook als ik het niet had uitgekozen. Ook als het aan de zoete kant is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204885878
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bel wel benieuwd naar de mening hier: zijn er kleuren die jullie mijden of juist opzoeken?
Ja, geel vermijdt ik. Vanmiddag in tc zei de werknemer, dat dat vaker voor vrouwen geldt. 😳 Hooguit gele narcissen in het Voorjaar in de vaas.

Morgen witte zonnehoed, witte delphinium en witte spirea in de grond zetten.
Het plan was dan ooit om witte, rode en blauwe bloemen én groen in kleurvlakken in de voortuin te planten.
Klein tuintje hè.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 28-05-2022 09:10:46 ]
pi_204886643
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bel wel benieuwd naar de mening hier: zijn er kleuren die jullie mijden of juist opzoeken?
Ik mijd oranje, geel. En rood ook liever niet.
In de voortuin staat het dan weer wel :)
  Moderator zaterdag 28 mei 2022 @ 08:18:21 #48
5428 crew  miss_sly
pi_204886724
Ik mijd juist helemaal geen enkele kleur. En n ik plaats planten ook niet op kleur. Ik hou ontzettend van alle kleuren overal en door elkaar O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 28 mei 2022 @ 08:46:44 #49
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204886796
In onze vorige redelijk kleine nieuwbouwruin hadden we nauwelijks kleur, alleen paar grote vlakken met dezelfde planten (siergrassen).
Nu wil ik gaan voor een tuin geïnspireerd op de ontwerpen van Piet Oudolf dus zal alles meer gemixt komen staan en mogen ook alle kleurtjes blijven mits goed gecombineerd.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204886830
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 08:18 schreef miss_sly het volgende:
Ik mijd juist helemaal geen enkele kleur. En n ik plaats planten ook niet op kleur. Ik hou ontzettend van alle kleuren overal en door elkaar O+
Dit. Als ik me al tegen de kleuren aanbemoei dan probeer ik ze zo hard mogelijk te laten contrasteren.
Maar eigenlijk heb ik die bemoeimogelijkheid alleen bij de geraniums.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zaterdag 28 mei 2022 @ 10:40:59 #51
5428 crew  miss_sly
pi_204887520
Ik zag een tijdje geleden een polletje groen opkomen op een plek waar ik niets had geplant of gezaaid. Maar het zag er anders uit dan al het andere onbekende groen dat ik als onkruid weghaal, dus ik besloot het te laten staan om te zien wat het zou worden. Dat werd dit O+



Minder spectaculair, maar mooi genoeg om te laten staan, reigersbek:


De kamperfoelie


Ik moet deze nog goed vastzetten, dat is echt een karwei met de wind die er telkens langs waait. Weer vijf dagen windkracht 6, en er dan toch zo bij staan O+

Een enorme bos met heel veel knoppen. Ik zou zo graag willen dat ze allemaal tegelijk open gaan, maar vooralsnog gaan ze maar per stuk of per twee open:




Een over all plaatje, vanaf de schuur. Toen ik de schuur uitliep, zag ik ineens hoe de tuin er van die kant uitziet. Doet me goed te zien hoever we al zijn. Je ziet hier heel weinig van wat er nog moet gebeuren :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204888829
Het aangewaaide vingerhoedskruid heeft ook nog eens de perfecte kleur. Mooi hoor!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204889472
Oh wat een leuke verrassing, @miss_sly!

Ik mijd ook geen enkele kleur, en houd juist erg van geel (zonnig!! Hoe kun je dat nou niet willen!) en oranje.

Maar het is bij mij wel afhankelijk van de soort plant/bloem in combinatie met de kleur, vind ik. Ik vind bijvoorbeeld lila salie, rozemarijn of lavendel heel mooi, maar een lila roos, mwah.
pi_204889633
Ik vind dus bijna alle kleuren in de tuin wel ok, maar dit is wel een van mijn favorietjes hoor. Hoe is het met die van jou @sigme ?

Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator zaterdag 28 mei 2022 @ 14:42:58 #55
5428 crew  miss_sly
pi_204889715
Wat een mooie oogst!
Ik heb alleen nog maar bloemen in mijn aardbeienplantjes.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 28 mei 2022 @ 15:03:59 #56
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_204889924
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 08:18 schreef miss_sly het volgende:
Ik mijd juist helemaal geen enkele kleur. En n ik plaats planten ook niet op kleur. Ik hou ontzettend van alle kleuren overal en door elkaar O+
Ja dit! Zoveel mogelijk kleur.
Ik heb wel een valkuil want als er keus is pak ik onbewust iets te vaak roze. Dus nu probeer ik zoveel mogelijk andere kleuren te kiezen.
pi_204890047
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:21 schreef Claudia_x het volgende:
Vlierbloesem:
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze roos bloeit voor het eerst. Lekker kleurtje wel!
[ afbeelding ]
Wow die vlier joh *O*
pi_204890054
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik zag een tijdje geleden een polletje groen opkomen op een plek waar ik niets had geplant of gezaaid. Maar het zag er anders uit dan al het andere onbekende groen dat ik als onkruid weghaal, dus ik besloot het te laten staan om te zien wat het zou worden. Dat werd dit O+

[ afbeelding ]

Minder spectaculair, maar mooi genoeg om te laten staan, reigersbek:
[ afbeelding ]

De kamperfoelie
[ afbeelding ]

Ik moet deze nog goed vastzetten, dat is echt een karwei met de wind die er telkens langs waait. Weer vijf dagen windkracht 6, en er dan toch zo bij staan O+

Een enorme bos met heel veel knoppen. Ik zou zo graag willen dat ze allemaal tegelijk open gaan, maar vooralsnog gaan ze maar per stuk of per twee open:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Een over all plaatje, vanaf de schuur. Toen ik de schuur uitliep, zag ik ineens hoe de tuin er van die kant uitziet. Doet me goed te zien hoever we al zijn. Je ziet hier heel weinig van wat er nog moet gebeuren :D
Superleuk die verrassingen O+
pi_204890860
@miss_sly goed om te zien, dat je al een eind bent.

Vanmiddag op de parkeerplaats zag ik opeens, dat er ‘iets’ hoogs en groens stond te bloeien. Opeens.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204891034
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb altijd wat moeite met zulke zachte (weeïge) kleuren. Beetje alsof ze bij mijn oma in de tuin hadden moeten staan :@
Haha, ik ben juist dol op dat soort kleuren. (Maar ik ben ook oma, een jonge weliswaar, maar toch)
pi_204891110
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bel wel benieuwd naar de mening hier: zijn er kleuren die jullie mijden of juist opzoeken?
Op de een of andere manier koop ik bijna nooit planten die wit bloeien. Ik hou erg van de combinatie paars-felrood, of paars en geel of oranje.
Aan de andere kant kan ik ook heel blij worden van vergrijsde tinten. Zeeuws knoopje met een zachtroze ooievaarsbek bijvoorbeeld.
pi_204891741
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:39 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Haha, ik ben juist dol op dat soort kleuren. (Maar ik ben ook oma, een jonge weliswaar, maar toch)
Het bewijs!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204896648
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:43 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Op de een of andere manier koop ik bijna nooit planten die wit bloeien. Ik hou erg van de combinatie paars-felrood, of paars en geel of oranje.
Aan de andere kant kan ik ook heel blij worden van vergrijsde tinten. Zeeuws knoopje met een zachtroze ooievaarsbek bijvoorbeeld.
Ja, dat heb ik ook! Toevallig heb ik van de week bij wijze van uitzondering een wit bloeiende plant gekocht:



Ik viel voor deze omschrijving van de Hessenhof: "Henk Gerritsen van de Priona Tuinen schreef destijds over deze plant: 'De geweldige vlinderlokker Succisella inflexa is al jaren met afstand de best verkopende plant in de Priona Tuinen. Andere kwekers weigeren om volstrekt onbegrijpelijke redenen deze in hun sortiment op te nemen.' Zo is het, en wij waren daar ook schuldig aan. "
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 23:23:34 #64
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204896836
Ik kwam er vandaag achter dat bij ons eikenbosje in de voortuin een grote vlierstruik staat. Die stond op mijn verlanglijstje voor het voedselbosje net achter de overkapping, dus ook die ga ik proberen te verplaatsen 😍
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204896863
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bel wel benieuwd naar de mening hier: zijn er kleuren die jullie mijden of juist opzoeken?
Geel, oranje en knalrood vind ik vaak minder mooi,al heb ik ook die in de tuin (santolina, venkel, klaproos, rosa Westerland .. die laatste start echt feloranje, maar kleurt vrij snel naar zalmroze met een licht oranje tint erdoorheen)

Ik heb wel kleurenfamilies die ik mooi(er) vind.Paars, (licht en donker), roze, lichtblauw en bordeauxrood voeren de boventoon in mijn tuin (verbena, beemdkroon, calamintha, linaria, lavendel, dropplant, agapanthus). Althans, dat zou het moeten worden..., veel planten voor het eerst geplant dit jaar dus even kijken hoe het gaat uitpakken.

De roos (souvenir du docteur jamain) die ik tegen het hekje heb geplant ben ik zo blij mee...



In het echt is de kleur nog veel intenser. Ik heb nog nooit zo'n bordeauxrode roos gezien en hij geurt echt fantastisch. Het leuke is dat het een roos is die goed gedijt in de (half)schaduw. Mag niet eens in de felle zon, omdat de blaadjes dan schijnen te verbranden. Ik kijk er naar uit als de roos door de jaren heen groter en groter wordt.

Ook ik moet bekennen dat ik weinig wit in mijn tuin heb, terwijl het juist prachtig zou combineren met die paarse tinten.
pi_204896902
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik ook! Toevallig heb ik van de week bij wijze van uitzondering een wit bloeiende plant gekocht:

[ afbeelding ]

Ik viel voor deze omschrijving van de Hessenhof: "Henk Gerritsen van de Priona Tuinen schreef destijds over deze plant: 'De geweldige vlinderlokker Succisella inflexa is al jaren met afstand de best verkopende plant in de Priona Tuinen. Andere kwekers weigeren om volstrekt onbegrijpelijke redenen deze in hun sortiment op te nemen.' Zo is het, en wij waren daar ook schuldig aan. "
Wat een mooie, delicate plant. Die ga ik op mijn lijst zetten!
  zaterdag 28 mei 2022 @ 23:28:52 #67
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204896916
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:23 schreef SV-tje het volgende:
Ik kwam er vandaag achter dat bij ons eikenbosje in de voortuin een grote vlierstruik staat. Die stond op mijn verlanglijstje voor het voedselbosje net achter de overkapping, dus ook die ga ik proberen te verplaatsen 😍
Dat is heel makkelijk :D .
Ik kwam hier in de rimboe achterin de tuin een tak met wat blaadjes tegen. Die heb ik net als de rest van de zooi (o.a. heel veel brandnetels, gare buxussen, een vertiefte druif en een gare waslijn dat met veel beton in de grond zat :') ) eruit getrokken met wortel & al. Toen dacht ik... hmm. Dit ziet er wel uit als een echte plant. Dus weer terug gezet. Vervolgens verplaatst, toen gedetermineerd als een vlier (lang leven pl@ntnet!!), toen noodgedwongen flink gekortwiekt. En het is een jaar later al een behoorlijke struik :P .
  zaterdag 28 mei 2022 @ 23:33:48 #68
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204897001
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is heel makkelijk :D .
Ik kwam hier in de rimboe achterin de tuin een tak met wat blaadjes tegen. Die heb ik net als de rest van de zooi (o.a. heel veel brandnetels, gare buxussen, een vertiefte druif en een gare waslijn dat met veel beton in de grond zat :') ) eruit getrokken met wortel & al. Toen dacht ik... hmm. Dit ziet er wel uit als een echte plant. Dus weer terug gezet. Vervolgens verplaatst, toen gedetermineerd als een vlier (lang leven pl@ntnet!!), toen noodgedwongen flink gekortwiekt. En het is een jaar later al een behoorlijke struik :P .
Dat klinkt goed, heb geen idee waar hij vandaan komt, maar in het najaar ga ik hem uitgraven en verplaatsen. Overigens ook via PlantNet gecheckt vanavond.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204897214
Nog mensen hier die tips hebben om de buxmusmot buiten de deur (of eigenlijk tuin) te houden? Had er pas drie in mijn tuin. Is te overzien en gelukkig sindsdien geen een meer gezien, maar ik wil meer graag voorkomen.

Heb al met lavameel gestrooid en check de planten met de hand twee a drie keer per week. Mijn tuin is klein dus dat is nog wel te doen gelukkig.
  zondag 29 mei 2022 @ 00:05:14 #70
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204897379
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:49 schreef Milesdavis het volgende:
Nog mensen hier die tips hebben om de buxmusmot buiten de deur (of eigenlijk tuin) te houden? Had er pas drie in mijn tuin. Is te overzien en gelukkig sindsdien geen een meer gezien, maar ik wil meer graag voorkomen.

Heb al met lavameel gestrooid en check de planten met de hand twee a drie keer per week. Mijn tuin is klein dus dat is nog wel te doen gelukkig.
Ik heb het opgegeven. Dit is typisch een strijd die je verliest.
pi_204897506
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 00:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik heb het opgegeven. Dit is typisch een strijd die je verliest.
Ik was al een beetje bang voor dat antwoord, lol :p.
pi_204897643
De honderden buxus meters hier voor de huizen zijn allen wijlen.
Vanmiddag stond ik nog te kijken naar het trieste bruine rijtje bij het kerkhof.
Net zo deaud. Dat de kerkvoogdij daar niks aan laat doen. :?
En de gemeente zou een grote buxusbol ook eens moeten vervangen.
Geen idee hoe het met de buxuskwekerij in het dorp staat, enkele voetbalvelden groot!
Volgens mij trekt de grens op naar het noorden.
pi_204898365
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 00:35 schreef AnneX het volgende:
De honderden buxus meters hier voor de huizen zijn allen wijlen.
Vanmiddag stond ik nog te kijken naar het trieste bruine rijtje bij het kerkhof.
Net zo deaud. Dat de kerkvoogdij daar niks aan laat doen. :?
En de gemeente zou een grote buxusbol ook eens moeten vervangen.
Geen idee hoe het met de buxuskwekerij in het dorp staat, enkele voetbalvelden groot!
Volgens mij trekt de grens op naar het noorden.
In onze vorige tuin sloeg de mot ook al toe vorig jaar. Dat is midden Friesland.
pi_204898431
Ik heb gisteren nog een rondje foto's gemaakt.


Deze roos is de chippendale. Perzikkleur, maar dat mag ik vanwege mijn omastatus.


Witte bloemen. Ik heb ze toch. Deze thalictrum staat bij het minivijvertje (dat je op deze foto amper ziet)


Rustgevend stukje tuin


Doorkijkje. Links komt nog een grote border, maar alles op zijn tijd. :)


Deze geranium en Zeeuws knoopje vind ik erg mooi combineren.


Deze Euphorbia en Salvia Hotlips ook.


En dit contrast <3


Nepeta is niet alleen populair bij katten.
pi_204899258
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:25 schreef Milesdavis het volgende:

[..]
Geel, oranje en knalrood vind ik vaak minder mooi,al heb ik ook die in de tuin (santolina, venkel, klaproos, rosa Westerland .. die laatste start echt feloranje, maar kleurt vrij snel naar zalmroze met een licht oranje tint erdoorheen)

Ik heb wel kleurenfamilies die ik mooi(er) vind.Paars, (licht en donker), roze, lichtblauw en bordeauxrood voeren de boventoon in mijn tuin (verbena, beemdkroon, calamintha, linaria, lavendel, dropplant, agapanthus). Althans, dat zou het moeten worden..., veel planten voor het eerst geplant dit jaar dus even kijken hoe het gaat uitpakken.

De roos (souvenir du docteur jamain) die ik tegen het hekje heb geplant ben ik zo blij mee...

[ afbeelding ]

In het echt is de kleur nog veel intenser. Ik heb nog nooit zo'n bordeauxrode roos gezien en hij geurt echt fantastisch. Het leuke is dat het een roos is die goed gedijt in de (half)schaduw. Mag niet eens in de felle zon, omdat de blaadjes dan schijnen te verbranden. Ik kijk er naar uit als de roos door de jaren heen groter en groter wordt.

Ook ik moet bekennen dat ik weinig wit in mijn tuin heb, terwijl het juist prachtig zou combineren met die paarse tinten.
Die staat daar heel geraffineerd rood te wezen inderdaad! Ik heb zelf geen voorkeur voor een specifieke kleur, maar voel me wel aangetrokken tot de bijzondere kleuren van sommige planten. Ik blijf me er bijvoorbeeld over verbazen hoe neonrood de klaprozen zijn. Eerder heb ik het over het roze van het Zeeuws knoopje gehad en de kleur van Geum Mai Tai vind ik er ook uitspringen. Verkopers weten niet wat voor naam ze de kleur van Mai Tai moeten geven: roze, oranje, abrikoos, zalm?

Goed dat je de geur noemt. Daar heb ik vooralsnog te weinig op gelet bij planten. Tips zijn welkom!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204899377
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is heel makkelijk :D .
Ik kwam hier in de rimboe achterin de tuin een tak met wat blaadjes tegen. Die heb ik net als de rest van de zooi (o.a. heel veel brandnetels, gare buxussen, een vertiefte druif en een gare waslijn dat met veel beton in de grond zat :') ) eruit getrokken met wortel & al. Toen dacht ik... hmm. Dit ziet er wel uit als een echte plant. Dus weer terug gezet. Vervolgens verplaatst, toen gedetermineerd als een vlier (lang leven pl@ntnet!!), toen noodgedwongen flink gekortwiekt. En het is een jaar later al een behoorlijke struik :P .
Je zou je ook de moeite van het verplaatsen kunnen besparen en de vlier kunnen stekken. @SV-tje, hier staat hoe dat moet: "Het is net als een wilg, je steekt een tweejarige tak, twee bladparen diep in de grond en zorgt 6 weken voor voldoende vocht."

Ik heb een vlier staan op een plek waar ik die niet wil en kan 'em vanwege wortels van een andere struik moeilijk uitgraven. Die snoei ik elk jaar tot de bodem terug en aan het eind van het jaar is-ie alweer twee meter hoog. Het is een heel krachtige plant en voor jou denk ik een mooie manier om snel iets te maken van je tuin, sv-tje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker zondag 29 mei 2022 @ 11:29:08 #77
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204899461
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 23:49 schreef Milesdavis het volgende:
Nog mensen hier die tips hebben om de buxmusmot buiten de deur (of eigenlijk tuin) te houden? Had er pas drie in mijn tuin. Is te overzien en gelukkig sindsdien geen een meer gezien, maar ik wil meer graag voorkomen.

Heb al met lavameel gestrooid en check de planten met de hand twee a drie keer per week. Mijn tuin is klein dus dat is nog wel te doen gelukkig.
Zorg dat je veel mezen in je tuin krijgt; die eten graag buxusmotten.
pi_204899494
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 09:09 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb gisteren nog een rondje foto's gemaakt.

[ afbeelding ]
Deze roos is de chippendale. Perzikkleur, maar dat mag ik vanwege mijn omastatus.

[ afbeelding ]
Witte bloemen. Ik heb ze toch. Deze thalictrum staat bij het minivijvertje (dat je op deze foto amper ziet)

[ afbeelding ]
Rustgevend stukje tuin

[ afbeelding ]
Doorkijkje. Links komt nog een grote border, maar alles op zijn tijd. :)

[ afbeelding ]
Deze geranium en Zeeuws knoopje vind ik erg mooi combineren.

[ afbeelding ]
Deze Euphorbia en Salvia Hotlips ook.

[ afbeelding ]
En dit contrast <3

[ afbeelding ]
Nepeta is niet alleen populair bij katten.
Je thalictrum bloeit al! Bij mij staan er twee op knappen.

Mooie kleurencombinaties inderdaad. Ik heb in een loze border wat planten gezet om mee te experimenteren, dus zonder een bepaalde combinatie bewust op te zoeken. Daar staat deze cosmos met haar gele hart te schitteren naast mosterd. En dat moet je dus missen als je geel mijdt! ;(



En er zijn zulke mooie gelen, zoals deze:



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204899555
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je thalictrum bloeit al! Bij mij staan er twee op knappen.

Mooie kleurencombinaties inderdaad. Ik heb in een loze border wat planten gezet om mee te experimenteren, dus zonder een bepaalde combinatie bewust op te zoeken. Daar staat deze cosmos met haar gele hart te schitteren naast mosterd. En dat moet je dus missen als je geel mijdt! ;(

[ afbeelding ]

En er zijn zulke mooie gelen, zoals deze:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtig! Geel vrolijkt een tuin ook zo op wanneer het druilerig weer is, zoals nu.
pi_204899847
Mijn grote gele moet nog komen, dat is een zomerbloeier.
As ik me actief bemoei met kleuren krijg je zoiets:


Hier nog geen bloeiende rozen, ze hebben niet veel zin dit jaar.

Wel een Gelderse roos.

Rododendron is alweer bijna uitgebloeid, maar de struiken volgen elkaar wat op in de bloei:

De gele zie je uitgebloeid zijn, de roze die volop bloeit staat in de roze die uitgebloeid is, de donkere is net begonnen.




Verschillende roze ooievaarsbekkies, dankbaar spul, groeit en bloeit altijd mooi.


De eerste hortensia die bijna gaat bloeien, deze is een paar jaar geleden verplaatst en is nu roze in plaats van blauw.


Geen fleurige bloei maar altijd zo prachtig, de varens. Elk jaar groter. Ben benieuwd hoe hoog ze gaan worden, zouden ze ooit boven de strandkorf uitkomen? Dat lijkt me wel heul hoog :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204899894
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:23 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Verschillende roze ooievaarsbekkies, dankbaar spul, groeit en bloeit altijd mooi.
Volgens mij vond ik die plotseling onverwacht in de tuin.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204900155
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Volgens mij vond ik die plotseling onverwacht in de tuin.
[ afbeelding ]
Deze heeft ander blad dan een geranium, maar heb ik ook. Dus als iemand de naam weet :D O+
  Spellchecker zondag 29 mei 2022 @ 13:40:40 #83
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204900420
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:03 schreef Puala het volgende:

[..]
Deze heeft ander blad dan een geranium, maar heb ik ook. Dus als iemand de naam weet :D O+
Geranium nodosum?
pi_204900944
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:23 schreef sigme het volgende:
Mijn grote gele moet nog komen, dat is een zomerbloeier.
Klopt, hier moet telekia ook nog gaan bloeien. Op dit moment is-ie flink aan het groeien.

Heel mooi, je varens!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204901034
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 14:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klopt, hier moet telekia ook nog gaan bloeien. Op dit moment is-ie flink aan het groeien.

Heel mooi, je varens!
Telekia even opgezocht, da's koeienoog. Die heb ik ook, ik denk zelfs dat 'ie zich uitgezaaid heeft en dat ik er nu twee heb.

Ik bedoelde mijn zonnehoed (rudbeckia nitida, zoals @Claudia_x eens voor me opzocht).

Edit: ik zie nu ook dat we het al eens eerder gehad hebben over het 'niet hangen' van mijn akeleiën: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #62: Het mooiste groen van het jaar!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204901539
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2022 14:36 schreef sigme het volgende:

Edit: ik zie nu ook dat we het al eens eerder gehad hebben over het 'niet hangen' van mijn akeleiën: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #62: Het mooiste groen van het jaar!

_O-

Dat was ik helemaal vergeten!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204901590
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:40 schreef maily het volgende:

[..]
Geranium nodosum?
Das wel wat Plantnet tegen mij zei over de bloem :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204906284
Valeriaan duikt bij mij op de gekste plekken op, bijvoorbeeld in een relatief droge schaduwborder onder een rhododendron:



Misschien wel het leukste oranje van dit moment: oranje havikskruid is begonnen te bloeien.



Geraniums combineren overal goed mee!



M'n favoriete geranium is eindelijk gaan bloeien. Erachter staan klaprozen: da's bij mij een weefplant geworden. In veel borders staan klaprozen - het voordeel van een nog niet volgegroeide tuin.



Om de tuinprofessoren @Vanyel blij te maken, heb ik gras rondom bomen en heesters weggestoken en vervangen door houtsnippers.



En tot slot O+ brandkruid O+.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204907250
Driewerf hoera voor @Claudia_x *O* *O* *O*
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204915287
No comment:
twitter
pi_204915403
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 16:58 schreef AnneX het volgende:
No comment:
[ twitter ]
Tja, echt bizar inderdaad!
pi_204915513
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 16:58 schreef AnneX het volgende:
No comment:
[ twitter ]
:'( _O- :'(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204916089
Omg :{
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Vis een optie? maandag 30 mei 2022 @ 23:38:24 #94
70532 loveli
N
pi_204919367
Sinds wanneer schrijf je insecten met een k?
crap in = crap out
  maandag 30 mei 2022 @ 23:49:12 #95
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_204919411
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 08:47 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
In onze vorige tuin sloeg de mot ook al toe vorig jaar. Dat is midden Friesland.
Bij ons ook. In het groene hart hier was de mot een ware plaag. In het hele dorp was elke buxus dood. Wij hebben alles vervangen door een andere soort. Geen buxus, maar iets wat erop lijkt en niet bevattelijk is voor de buxusmot. De heg ziet er weer top uit. ^O^
Gevaccineerd.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 00:40:15 #96
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_204919546
quote:
11s.gif Op maandag 30 mei 2022 23:38 schreef loveli het volgende:
Sinds wanneer schrijf je insecten met een k?
Niet sinds, maar tot: 1996.

quote:
Tot 1996 was zowel insect als insekt juist. De vorm insekt was de zogenoemde ‘voorkeurspelling’, insect was de ‘toegelaten spelling’. Bij de spellingwijziging van 1996 is het systeem van voorkeur- en toegelaten spelling afgeschaft. Sindsdien bestaat er voor verreweg de meeste woorden nog maar één correcte spellingwijze. Meestal werd dat de oude voorkeurspelling, maar insect werd aangepast aan de nieuwe regel dat woorden die op -ect, -act en -uct eindigen, altijd een c voor de t krijgen. Om die reden werd ook produkt met een k – na decennialang de voorkeurspelling te zijn geweest – in 1996 officieel veranderd in product.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator dinsdag 31 mei 2022 @ 12:37:54 #97
5428 crew  miss_sly
pi_204921789
Wat doen houtsnippers rondom bomen @Claudia_x ?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204921893
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 12:37 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen houtsnippers rondom bomen @:Claudia_x ?
Alles!
Maar ik moet een afspraak in, dus moet het helaas bij deze fangirlschreeuw laten.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204921896
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 12:37 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen houtsnippers rondom bomen @:Claudia_x ?
Los van de voordelen die mulch biedt (beschermen tegen droogte en tegen temperatuurschommelingen bijvoorbeeld), onderdrukken de houtsnippers groei van gras en onkruid. Ik heb begrepen dat je beter geen gras tegen de boom aan kunt laten groeien. Dat zou onder andere zijn omdat ze concurreren om vocht. Hier staat er meer over: Trees and Turf a NO GO

Nu ben ik hier niet zo bang voor competitie om water, maar het is wel zo dat ik gras rondom een boom weghaal met een grastrimmer en daarmee de boom zelf beschadig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 31 mei 2022 @ 13:08:13 #100
5428 crew  miss_sly
pi_204922051
Ah, dank beiden. Gras groeit er hier niet rondom de bomen, onkruid uiteraard wel :')
Goed om dit te weten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204922104
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:08 schreef miss_sly het volgende:
Ah, dank beiden. Gras groeit er hier niet rondom de bomen, onkruid uiteraard wel :')
Goed om dit te weten.
Ik heb ook wat bomen in borders staan waar dus (bos-)planten onder groeien. Die ga ik er niet weghalen. Maar ik heb bijvoorbeeld bamboe in het gazon staan en die wil maar niet groeien. Ik weet niet of het komt doordat de bamboe te nat of te winderig staat of dat het gras te sterk concurreert. Ik heb nu al het gras eromheen weggehaald en ook daar gemulcht. Maar eens zien of dat verschil maakt. Zo niet, dan plant ik er iets anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204929649
Het is toch wat.
Ik sta nu elke dag een tijdje gelukzalig naar mijn opiumveld te staren. Zo tof O+

Vandaag de eerste roze gespot. Totaal anders weer, maar ook echt een snoesje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204930169
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 08:45 schreef Vanyel het volgende:
Het is toch wat.
Ik sta nu elke dag een tijdje gelukzalig naar mijn opiumveld te staren. Zo tof O+

Vandaag de eerste roze gespot. Totaal anders weer, maar ook echt een snoesje.
[ afbeelding ]
En weer een andere binnenkant. Leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204930282
Leuk om na een regenbui een rondje door de tuin te doen:





Heerlijk omakleurtje, die laatste roos. *;

Het bloemenveld bereikt langzaam een hoogtepunt. De ratelaars zijn al op hun hoogtepunt, de orchideeën moeten nog komen.



Thalictrum is weer reusachtig:



Deze thalictrum (zoekplaatje) is wat minder imposant maar toch erg leuk:



M'n oleander heeft de winter in de koude kas overleefd en begint alweer overdadig te bloeien. *O* Lavendel (een klein beetje eronder te zien) heeft het niet zo naar z'n zin: die ziet er bleek uit en ga ik denk ik maar weghalen. Ik vermoed dat het te vochtig is in de kas.



Mijn rode geum (Mrs. Bradshaw) heeft een maffe bloei, vind ik. Het lijkt wel een kruipplant. Hoe gaat dat bij jou, @miss_sly?



Leuk vind ik het om te zien hoe planten tot bloei komen. Dit is een van de trommelstokjes (allium spaerocephalon):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 10:09:42 #105
5428 crew  miss_sly
pi_204930519
Ik zal straks eens een rondje maken. Mjin geum bloeit voor en achter behoorlijk goed. Er komen steeds meer klaprozen in verschillende formaten en kleurschakeringen op. Mijn vrouwenmantel is ook erg mooi O+ Die heb ik vorig jaar voor een paar euro bij het kraampje langs de weg gekocht en is nu echt heel mooi. Ik heb een nieuwe manier om mijn klimplanten te leiden, en de kamperfoelie ziet er nu erg mooi uit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204958243
Claudia, ik vind je bloemenveldje zo mooi!

Miss_sly, ben benieuwd naar je rondje!


De voortuin krijgt hier steeds meer vorm en kleur.


Speciaal voor Claudia nog even een foto uit de verkoopadvertentie. Zo was het eerst. Best kaal.


Bij het vorige huis was mijn vingerhoedskruid altijd roze, maar de zaailingen van vorig jaar zijn voor een groot deel wit. Leuke verrassing! (Ik realiseer me ineens dat ik in de voortuin sowieso wél veel voor wit heb gekozen)


Nu al zin in hoe dit straks ruikt.







Een rondje rozen.


En tot slot de hortensia's voor ons huis ons kraakpand. Volgend jaar ga ik ze maar eens drastisch snoeien om ze te verjongen. Ik vind ze erg vormeloos, maar ik wilde dit jaar graag bloemen.
pi_204958667
Zo bevredigend, zo'n voor- en nafoto! O+ Het muurtje is trouwens ook erg leuk met dat lichtgeel en die ronding.

Heb je de rozen zelf meegenomen/geplant of waren ze er al? Ik houd van 'eenvoudige' planten, maar ik heb een zwak voor rozen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 09:55:52 #108
5428 crew  miss_sly
pi_204958745
Er kwam een en ander tussen, maar net even een rondje gedaan.

Eerst wil ik beginnen met een foto van een beeld waar ik zelf erg blij van wordt: dit zie je als je bij ons langs het huis naar de achtertuin loopt over het padvast paadje;


Ik vind het zo fijn om te zien dat het al lekker veel groen, kleur en hoogteverschillen heeft. Een deel van dat groen is nog wel onkruid, waaronder een hele hoop klaprozen in allerlei formaten, maar ik ben erg blij dat het niet meer de lege, kale, zanderige vlakte is.

Langs het pad staat de kamperfoelie, die het best leuk doet:


De vrouwenmantel, die ik dus vorig jaar als miniplantjes bij het kraampje langs de weg kocht:


Dit jaar nog niet bij het kraampje geweest, ik zal er nog eens gan kijken.

De witte en blauwe lavendel:


Hierdoor komt er vaak een heerlijke geur je tegemoet als je het pad oploopt naar achteren.

Guldenroede, van hetzelfde kraampje als de vrouwenmantel:


Verhoogde border:

Kruipend zenegroen, vergeet-me-nietjes en dotterbloem zijn uitgebloeid, verbena staat op het punt van bloeien. Prachtkaars en rudbeckia komen er nog aan. De kleine witte alliums zijn ook leuk.

Peterselievlier heeft ook knoppen:


@Claudia_x mijn geum in de achtertuin:


Border is een beetje verwilderd, moet ik nog een en ander uittrekken, maar dat was een beetje ondergeschikt aan andere werkzaamheden.

De senna marilandica:

Ik ben benieuwd wanneer we voor het eerst bloemen krijgen. Hij is echt groter en sterker dan hij vorig jaar was, in ieder geval.

Een zomaar aangewaaid schattig plantje, volgens mijn app een lobelia:


En mijn bloemenstrookje:


Het is een beetje uit de klauwen geescaleerd :D Ook dit leek vorig jaar niets te doen. Ik heb er van alles aan zaadjes neergelegd en dan is dit het resultaat :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204958849
Wat ziet het er allemaal geweldig uit, @miss_sly! Ik snap helemaal dat je blij wordt van de eerste foto. Het begint een tuin te worden in plaats van een verzameling individuele planten die op zich genomen leuk zijn.

Je geum is duidelijk veel compacter dan die van mij. Misschien komt het doordat die van mij te sterk moest concurreren met andere planten (ik hem 'em net verplant). Ziet er leuk uit zo trouwens, vooral met het siergras op de achtergrond.

Wat ik me nog afvroeg: heb je inmiddels een wadi en werkt dat een beetje?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204959099
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
Zo bevredigend, zo'n voor- en nafoto! O+ Het muurtje is trouwens ook erg leuk met dat lichtgeel en die ronding.

Heb je de rozen zelf meegenomen/geplant of waren ze er al? Ik houd van 'eenvoudige' planten, maar ik heb een zwak voor rozen.
De meeste rozen heb ik meegenomen en een paar dit jaar gekocht. De grote klimroos stond er al. Hij is prachtig, maar wel erg verwaarloosd. Dat ga ik in etappes verbeteren.
Ik hou erg van rozen.

De muurtjes en hoogteverschillen vind ik een van de leuke aspecten van deze tuin. Ons huis ligt op een terp, die vroeger veel groter was, maar buiten onze tuin grotendeels is afgegraven vanwege de rijke terpaarde.
pi_204959104
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Er kwam een en ander tussen, maar net even een rondje gedaan.

Eerst wil ik beginnen met een foto van een beeld waar ik zelf erg blij van wordt: dit zie je als je bij ons langs het huis naar de achtertuin loopt over het padvast paadje;
[ afbeelding ]

Ik vind het zo fijn om te zien dat het al lekker veel groen, kleur en hoogteverschillen heeft. Een deel van dat groen is nog wel onkruid, waaronder een hele hoop klaprozen in allerlei formaten, maar ik ben erg blij dat het niet meer de lege, kale, zanderige vlakte is.

Langs het pad staat de kamperfoelie, die het best leuk doet:
[ afbeelding ]

De vrouwenmantel, die ik dus vorig jaar als miniplantjes bij het kraampje langs de weg kocht:
[ afbeelding ]

Dit jaar nog niet bij het kraampje geweest, ik zal er nog eens gan kijken.

De witte en blauwe lavendel:
[ afbeelding ]

Hierdoor komt er vaak een heerlijke geur je tegemoet als je het pad oploopt naar achteren.

Guldenroede, van hetzelfde kraampje als de vrouwenmantel:
[ afbeelding ]

Verhoogde border:
[ afbeelding ]
Kruipend zenegroen, vergeet-me-nietjes en dotterbloem zijn uitgebloeid, verbena staat op het punt van bloeien. Prachtkaars en rudbeckia komen er nog aan. De kleine witte alliums zijn ook leuk.

Peterselievlier heeft ook knoppen:
[ afbeelding ]

@:Claudia_x mijn geum in de achtertuin:
[ afbeelding ]

Border is een beetje verwilderd, moet ik nog een en ander uittrekken, maar dat was een beetje ondergeschikt aan andere werkzaamheden.

De senna marilandica:
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd wanneer we voor het eerst bloemen krijgen. Hij is echt groter en sterker dan hij vorig jaar was, in ieder geval.

Een zomaar aangewaaid schattig plantje, volgens mijn app een lobelia:
[ afbeelding ]

En mijn bloemenstrookje:
[ afbeelding ]

Het is een beetje uit de klauwen geescaleerd :D Ook dit leek vorig jaar niets te doen. Ik heb er van alles aan zaadjes neergelegd en dan is dit het resultaat :D
Mooi om te zien hoe jouw tuin steeds meer tot wasdom komt. En je bloemenstrookje vind ik erg leuk. Kleurrijk.
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 11:05:20 #112
5428 crew  miss_sly
pi_204959245
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 10:07 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ziet het er allemaal geweldig uit, @:miss_sly! Ik snap helemaal dat je blij wordt van de eerste foto. Het begint een tuin te worden in plaats van een verzameling individuele planten die op zich genomen leuk zijn.

Je geum is duidelijk veel compacter dan die van mij. Misschien komt het doordat die van mij te sterk moest concurreren met andere planten (ik hem 'em net verplant). Ziet er leuk uit zo trouwens, vooral met het siergras op de achtergrond.

Wat ik me nog afvroeg: heb je inmiddels een wadi en werkt dat een beetje?
Ik vind het inderdaad mooi om te zien hoe de verzameling planten langzaam maar zeker de tuin echt gaan bevolken en geen solitaire plukjes blijven. Maar ja, dat heeft natuurlijk echt wel tijd nodig. En er is echt veel werk nog te verrichten in de tuin. Maar ik kan me zo voorstellen dat als ik hier 10-15 jaar woon, de tuin echt geweldig zal zijn.

De wadi is nog niet meer dan een kuil waar het water zich bij stevige regenval verzamelt. Op zichzelf werkt dat wel :D Het is alleen nog niet echt een mooie wadi. De witte koekoeksbloem staat er aan de rand, en de vogelmelk en de dotterbloem. Het heeft voor nu even geen prioriteit.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 10:42 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Mooi om te zien hoe jouw tuin steeds meer tot wasdom komt. En je bloemenstrookje vind ik erg leuk. Kleurrijk.
Dit jaar is tot nu toe echt een goed jaar voor het tot wasdom komen. Er komt veel op en het groeit echt als een malle. Waardoor ik het idee krijg dat ik dit jaar maar vooral ook veel nieuwe dingen moet plaatsen, zodat het allemaal een geweldige start krijgt :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204960342
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 11:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het inderdaad mooi om te zien hoe de verzameling planten langzaam maar zeker de tuin echt gaan bevolken en geen solitaire plukjes blijven. Maar ja, dat heeft natuurlijk echt wel tijd nodig. En er is echt veel werk nog te verrichten in de tuin. Maar ik kan me zo voorstellen dat als ik hier 10-15 jaar woon, de tuin echt geweldig zal zijn.
Ik denk dat dat veel sneller zal gaan! Ik vond zelf dat het met onze tuin erg langzaam ging, tot ik terugkeek naar foto's van een jaar, twee jaar of drie jaar geleden. Zelfs een jaar geleden zag de tuin er heel anders uit, veel kaler.

quote:
De wadi is nog niet meer dan een kuil waar het water zich bij stevige regenval verzamelt. Op zichzelf werkt dat wel :D Het is alleen nog niet echt een mooie wadi. De witte koekoeksbloem staat er aan de rand, en de vogelmelk en de dotterbloem. Het heeft voor nu even geen prioriteit.
Mijn tip is om ergens op korte termijn kattenstaart te scoren. Die heeft nu een groeispurt ingezet, wordt behoorlijk flink en zal lang bloeien. Dat heeft meteen enorme impact op hoe je wadi eruitziet!

Een van mij van vorig jaar:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 14:46:29 #114
5428 crew  miss_sly
pi_204960790
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 13:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik denk dat dat veel sneller zal gaan! Ik vond zelf dat het met onze tuin erg langzaam ging, tot ik terugkeek naar foto's van een jaar, twee jaar of drie jaar geleden. Zelfs een jaar geleden zag de tuin er heel anders uit, veel kaler.
[..]
Mijn tip is om ergens op korte termijn kattenstaart te scoren. Die heeft nu een groeispurt ingezet, wordt behoorlijk flink en zal lang bloeien. Dat heeft meteen enorme impact op hoe je wadi eruitziet!

Een van mij van vorig jaar:

[ afbeelding ]
O, dat vind ik wel een goede! Ik vind die ook erg mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204963112
Kattenstaarten zijn inderdaad leuke, dankbare planten. En groots effect.

Wij hebben op onze terp geen wadi nodig, maar ik heb ze bij mijn minivijvertje staan en bij de nog te realiseren vijver komen ze zeker ook.
pi_204965008
Daar is dan m'n eerste pioen! *O*



Weer eens wat anders dan een neonrode klaproos. Lekker kleurtje, vind ik:



Tot slot wildemanskruid, twee maanden geleden:



En nu. Erg leuk uitgebloeid!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 22:34:10 #117
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_204965167
Klein verzoekje... :@

Als je meer dan 3 foto's post in één reactie, kunnen jullie de rest dan in een spoiler zetten? Ik krijg zo nog eens reuma in mijn vingers van dat scrollen. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_204966739
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:34 schreef Twieki het volgende:
Klein verzoekje... :@

Als je meer dan 3 foto's post in één reactie, kunnen jullie de rest dan in een spoiler zetten? Ik krijg zo nog eens reuma in mijn vingers van dat scrollen. :P
Daar word je vinger juist heel gespierd van.

Zonder gekheid: ik kom tegenwoordig te weinig op fok (alleen maar hier) om te weten wat gebruikelijk is en om erover te kunnen beslissen, maar zelf heb ik er de schurft aan als foto's achter spoilers zitten. Maar goed, da's vast voor een ieder verschillend.
pi_204966790
Hoe kun je nou de schurft aan spoilers hebben? 1 klik/tik. 1 dubbelklik zelfs als je al weet dat je ze de rest van de pagina ook niet mot.

Ik snap de behoefte wel. Heb er hier niet zo'n last van, maar ik fok uitsluitend mobiel en dat is idd soms nogal veel swipewerk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204966994
Maakt men zich in mijn opiumveld nou schuldig aan omakleurigheid :o


Echte kleur om het goed te maken

Met bonus beestjes.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vanyel op 05-06-2022 09:34:07 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204967020
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:34 schreef Twieki het volgende:
Klein verzoekje... :@

Als je meer dan 3 foto's post in één reactie, kunnen jullie de rest dan in een spoiler zetten? Ik krijg zo nog eens reuma in mijn vingers van dat scrollen. :P
Eensch. Please. B-)
pi_204967340
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2022 08:15 schreef Vanyel het volgende:
Hoe kun je nou de schurft aan spoilers hebben? 1 klik/tik. 1 dubbelklik zelfs als je al weet dat je ze de rest van de pagina ook niet mot.

Ik snap de behoefte wel. Heb er hier niet zo'n last van, maar ik fok uitsluitend mobiel en dat is idd soms nogal veel swipewerk.
Ik heb er ook de schurft aan. Voor mij is het zo als je foto's in spoilers zet dan hoef ik ze dus niet te zien. Niet interessant genoeg om ze normaal te laten zien.
  Moderator zondag 5 juni 2022 @ 12:18:59 #123
5428 crew  miss_sly
pi_204967928
Ik ben gisteren meteen nog even naar het tuincentrum in het durp gereden, en heb daar wat kattestaarten en wat dagkoekoeksbloem gekocht.
Aangezien het vanochtend nog droog was, heb ik ze er net nog even in gezet:





Nader onderzoek leerde me dat er ook siergrassen zijn die het goed doen op een dergelijke plek, dus die wil ik er ook nog een polletje in zetten. Verder staat er een en ander dat er vanzelf is gaan groeien en wat ik er leuk uit vind zien. En dan de echte koekoeksbloem die ik een paar weken terug geplant heb; die heeft het naar zijn zin, zo te zien.

Op de plaats van de baksteen komt een paal. Een tweede komt in de border naast het terras. Twee haken in de gevel en dan kunnen we schaduwdoek ophangen boven de terrastafel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 juni 2022 @ 13:38:04 #124
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_204968449
Het ziet er super uit, Miss_S!

Wij hebben gister een begin gemaakt met van onze onkruidweide een fijne tuin met flink veel heesters en planten te maken. Overal een laag golfkarton neergelegd, met een dikke laag compost erbovenop. In het najaar gaan we dan planten, met de huidige droogte heeft dit sowieso weinig zin. Bedoeling is om langs de randen van de tuin een mengeling van klimplanten en haagplanten te planten. De bakstenen boord zal nog vervangen worden, als ik mijn zin krijg door een mooie cortenstaal boord. Op termijn zal de smalle rechterkant ook nog een grotere border worden, maar we willen niet in 1x teveel hooi op onze vork halen.


Aan de linker kant zit met een trappetje toegang tot het 'grasveld'.



We hebben gister in een dag 3 ton compost verschept. Was wel doorpakken, zeker zo vol in de zon.
  zondag 5 juni 2022 @ 14:32:47 #125
43653 sigme
Veraan
pi_204968830
@Jagärtrut leuk (en spannend!), een begin met de tuin. Mooi om voor niet-strakke vormen te kiezen.
Hoe zit het met de andere tuinen in de buurt? Leeft er al wat?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 5 juni 2022 @ 14:36:33 #126
5428 crew  miss_sly
pi_204968852
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 13:38 schreef Jagärtrut het volgende:
Het ziet er super uit, Miss_S!

Wij hebben gister een begin gemaakt met van onze onkruidweide een fijne tuin met flink veel heesters en planten te maken. Overal een laag golfkarton neergelegd, met een dikke laag compost erbovenop. In het najaar gaan we dan planten, met de huidige droogte heeft dit sowieso weinig zin. Bedoeling is om langs de randen van de tuin een mengeling van klimplanten en haagplanten te planten. De bakstenen boord zal nog vervangen worden, als ik mijn zin krijg door een mooie cortenstaal boord. Op termijn zal de smalle rechterkant ook nog een grotere border worden, maar we willen niet in 1x teveel hooi op onze vork halen.

[ afbeelding ]
Aan de linker kant zit met een trappetje toegang tot het 'grasveld'.

[ afbeelding ]

We hebben gister in een dag 3 ton compost verschept. Was wel doorpakken, zeker zo vol in de zon.
Mooie vormen, niet te strak. Heb je ook al een idee van welke planten er komen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204969199
Een goed begin Jagärtrut !
En wat een prettige tuinafscheiding i.p.v. schuttingen. w/
Hoe gaat het in jullie voortuin? Die was al eerder aan de beurt toch?
  zondag 5 juni 2022 @ 15:43:14 #128
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_204969363
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2022 14:32 schreef sigme het volgende:
@:Jagärtrut leuk (en spannend!), een begin met de tuin. Mooi om voor niet-strakke vormen te kiezen.
Hoe zit het met de andere tuinen in de buurt? Leeft er al wat?
Ja, alles is al zo vierkant, dus ben blij met iets niet vierkants...Andere tuinen in de buurt zijn vooral veel gras en grote tuinhuizen...

quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 14:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mooie vormen, niet te strak. Heb je ook al een idee van welke planten er komen?
Nee, nog niet een goed beeld. Daar gaan we deze zomer aan werken. Ik wil in ieder geval 1 of 2 vlieren, een Japanse sierkers voor bij het terras (in het halve rondje daar), naast het terras aan de westkant wellicht nog een (Japanse) esdoorn voor schaduw op het terras. Er komt ook nog een boom in het grasveld. Idee is deze zomer gebruiken om het uit te zoeken, en dan in de herfst veel aan te planten.

Onze grote trots nu is onze bloemenweide en de ruimtes naast het huis:


pi_204969645
Oei, de bloemenweide O+ Prachtig.
  Moderator zondag 5 juni 2022 @ 16:30:16 #130
5428 crew  miss_sly
pi_204969688
Wat mooi, de bloemenweide O+
Wat zijn de paarse bloemen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 juni 2022 @ 16:47:02 #131
43653 sigme
Veraan
pi_204969805
Oh, daar veel mooier hek O+
Ik denk dat het bolderik is, @miss_sly
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 5 juni 2022 @ 17:36:38 #132
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_204970194
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2022 16:47 schreef sigme het volgende:
Oh, daar veel mooier hek O+
Ik denk dat het bolderik is, @:miss_sly
Het is de bedoeling dat we uiteindelijk het hek niet meer zullen zien aan de andere kanten..Ik vind het ook lelijk, maar dit was de grote voorkeur van de buren. ah well.

Is inderdaad bolderik!
pi_204972560
Hier op Corfu een onbekende boom gespot.
Plantnet zegt Rode Lampenpoetser.
Zo'n mooierd!


pi_204973043
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2022 12:18 schreef miss_sly het volgende:

Nader onderzoek leerde me dat er ook siergrassen zijn die het goed doen op een dergelijke plek, dus die wil ik er ook nog een polletje in zetten.
Welk siergras heb je op het oog? Ik heb zelf Molinia caerulae op een soortgelijke plek gezet, maar het is wat vroeg om te zeggen of het gras er gedijt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204973072
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 13:38 schreef Jagärtrut het volgende:
Het ziet er super uit, Miss_S!

Wij hebben gister een begin gemaakt met van onze onkruidweide een fijne tuin met flink veel heesters en planten te maken. Overal een laag golfkarton neergelegd, met een dikke laag compost erbovenop. In het najaar gaan we dan planten, met de huidige droogte heeft dit sowieso weinig zin. Bedoeling is om langs de randen van de tuin een mengeling van klimplanten en haagplanten te planten. De bakstenen boord zal nog vervangen worden, als ik mijn zin krijg door een mooie cortenstaal boord. Op termijn zal de smalle rechterkant ook nog een grotere border worden, maar we willen niet in 1x teveel hooi op onze vork halen.

[ afbeelding ]
Aan de linker kant zit met een trappetje toegang tot het 'grasveld'.

[ afbeelding ]

We hebben gister in een dag 3 ton compost verschept. Was wel doorpakken, zeker zo vol in de zon.
Veelbelovend! En ik zou alvast beginnen met planten, want anders zit je tot het najaar alleen maar onkruid te wieden. Het regent nu lekker en de kortetermijnprognose is ook goed. Zelf wacht ik met de haag wel tot het najaar. Als klimplanten zou je nu ook wat eenjarigen kunnen kopen waar je snel resultaat van hebt en die je later eventueel door vaste planten kunt vervangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204973113
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 15:43 schreef Jagärtrut het volgende:

Onze grote trots nu is onze bloemenweide en de ruimtes naast het huis:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204973150
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2022 22:14 schreef Blues het volgende:
Hier op Corfu een onbekende boom gespot.
Plantnet zegt Rode Lampenpoetser.
Zo'n mooierd!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat een komisch ding!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204973175
@Seven., ik zag dat je veel planten wegdoet. Heb je plannen voor de tuin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 6 juni 2022 @ 08:23:07 #139
5428 crew  miss_sly
pi_204973921
De wadi ziet er met water nu ook meteen fijner uit, en niet alleen als een modderpoel :D



@Claudia_x ik had deze site gevonden met een overzicht van planten, bomen en heesters die geschikt zijn voor een wadi

https://www.gve-watermana(...)en-bomen-voor-wadis/

Staat ook bij als ze geschikt zijn om echt langere tijd nat te staan, bijvoorbeeld. Daar staan ook wat grassen, voornamelijk zegge.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 6 juni 2022 @ 08:26:54 #140
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_204973939
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 23:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Veelbelovend! En ik zou alvast beginnen met planten, want anders zit je tot het najaar alleen maar onkruid te wieden. Het regent nu lekker en de kortetermijnprognose is ook goed. Zelf wacht ik met de haag wel tot het najaar. Als klimplanten zou je nu ook wat eenjarigen kunnen kopen waar je snel resultaat van hebt en die je later eventueel door vaste planten kunt vervangen.
Denk je? Ik heb hoop dat het karton zorgt dat aanwezig onkruid in de bodem niet meer zo groeit... Kan natuurlijk nog wel nieuw uit de lucht komen...
  maandag 6 juni 2022 @ 08:44:36 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204974006
quote:
5s.gif Op zondag 5 juni 2022 23:29 schreef Claudia_x het volgende:
@:seven., ik zag dat je veel planten wegdoet. Heb je plannen voor de tuin?
Het plan is nu vooral om afscheid te nemen van de planten die het niet naar hun zin hebben bij mij in de tuin. Dus wie interesse heeft, gratis af te halen in Apeldoorn:

2x Gelderse Roos op stam
1x witte roos op stam
2x Hortensia Annabelle strong
Een paar helleborussen met de groenwitte bloemen

Het zijn prima planten maar ze gedijen niet wegens gebrek aan licht. De helleborussen dweilen naar het licht toe, 1 van de Gelderse rozen bloeit niet eens meer. Dus ze zien er nu zielig uit maar op een andere plek bloeien ze wel weer op en dan heb je gewoon volwassen planten.

-O-

Wat er dan voor in de plaats moet komen: de echte schaduwliefhebbers. Hosta's, varens doen het hier dus wel heel goed, ik wil er nog alchemilla en dat soort spul bij. Van die planten die zichzelf gaan vermeerderen onder deze omstandigheden.
Resistance is futile.
pi_204974010
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2022 08:23 schreef miss_sly het volgende:
De wadi ziet er met water nu ook meteen fijner uit, en niet alleen als een modderpoel :D

[ afbeelding ]

@:Claudia_x ik had deze site gevonden met een overzicht van planten, bomen en heesters die geschikt zijn voor een wadi

https://www.gve-watermana(...)en-bomen-voor-wadis/

Staat ook bij als ze geschikt zijn om echt langere tijd nat te staan, bijvoorbeeld. Daar staan ook wat grassen, voornamelijk zegge.
Oeh tof zo!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204974212
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2022 22:14 schreef Blues het volgende:
Hier op Corfu een onbekende boom gespot.
Plantnet zegt Rode Lampenpoetser.
Zo'n mooierd!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Deze heb ik ook! Hij staat nu op barsten. Zodra hij bloeit zal ik eens foto's maken.
pi_204974560
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 08:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Denk je? Ik heb hoop dat het karton zorgt dat aanwezig onkruid in de bodem niet meer zo groeit... Kan natuurlijk nog wel nieuw uit de lucht komen...
Het helpt absoluut, al vindt een klein deel (bijv. haagwinde) de kieren wel. Ik weet natuurlijk niet wat voor onkruiden je er hebt. Maar het komt inderdaad ook van boven. Het groeit bij mij nota bene op asfalt! Plantenresten komen aanwaaien en vormen binnen de kortste keren een voedingsbodem voor onkruid.

Je zou als overbruggingsperiode ook een groenbemester kunnen zaaien. Dat is mij heel goed bevallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204974586
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2022 08:44 schreef Seven. het volgende:

Wat er dan voor in de plaats moet komen: de echte schaduwliefhebbers. Hosta's, varens doen het hier dus wel heel goed, ik wil er nog alchemilla en dat soort spul bij. Van die planten die zichzelf gaan vermeerderen onder deze omstandigheden.
Dat is ook mijn ervaring bij planten die geadverteerd worden als planten voor de halfschaduw. Meestal houden ze toch het meest van zonlicht en groeien ze ernaartoe. Slim om rigoureus over te stappen op schaduwminnende planten!

Ben je nog op zoek naar inspiratie voor planten of ga je meer nemen van wat je al hebt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 juni 2022 @ 10:13:01 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204974646
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 10:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is ook mijn ervaring bij planten die geadverteerd worden als planten voor de halfschaduw. Meestal houden ze toch het meest van zonlicht en groeien ze ernaartoe. Slim om rigoureus over te stappen op schaduwminnende planten!

Ben je nog op zoek naar inspiratie voor planten of ga je meer nemen van wat je al hebt?
Alchemilla
Lievevrouwebedstro
Skimmia
Lelietje van dalen
Elfenbloem
Bedstro
Gebroken hartje
Schuimbloem
Schout bij nacht

Dat soort plantjes!
Resistance is futile.
pi_204974713
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2022 08:23 schreef miss_sly het volgende:
De wadi ziet er met water nu ook meteen fijner uit, en niet alleen als een modderpoel :D

[ afbeelding ]

@:Claudia_x ik had deze site gevonden met een overzicht van planten, bomen en heesters die geschikt zijn voor een wadi

https://www.gve-watermana(...)en-bomen-voor-wadis/

Staat ook bij als ze geschikt zijn om echt langere tijd nat te staan, bijvoorbeeld. Daar staan ook wat grassen, voornamelijk zegge.
Ja, de regenbuien van gisteren zullen wel geholpen hebben!

De meeste planten van het lijstje heb ik omdat ze vanzelf hier komen, aangezien we aan het water wonen. Als je nog wat planten met impact wilt hebben, dan mogen een koningsvaren en koninginnekruid niet ontbreken. Koninginnekruid is een typische Piet Oudolf-plant. Koningsvaren vind ik magistraal. O+ Of had je die al? Ik weet dat je al wat varens had.

Van de kleinere planten houd ik van moeraswalstro (zo delicaat!), moerasrolklaver (groeit flink) en watermunt (ruikt lekker als je wat plukt).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204974772
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2022 10:13 schreef Seven. het volgende:

[..]
Alchemilla
Lievevrouwebedstro
Skimmia
Lelietje van dalen
Elfenbloem
Bedstro
Gebroken hartje
Schuimbloem
Schout bij nacht

Dat soort plantjes!
Fijne planten allemaal! Heb je al een schout-bij-nacht? Ik heb er nu twee, een in de volle zon en een in de halfschaduw. Mijn indruk van die in de halfschaduw is dat-ie naar de zon aan het zoeken is, maar het is nog wat vroeg om conclusies te trekken.

Ik heb trouwens een hemelsleutel in de halfschaduw staan en die doet het verrassend goed. Ik vind het de blikvanger van de border.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204975192
@Seven. Bij ons doen de Helleborus, Varen en Geranium het goed in de schaduw. Pachysandra is ook een perfecte bodembedekker en groeit bij ons overal goed :)



Ik lurk hier al een tijdje en vind het supermooi wat er aan groene tuinen gemaakt wordt. Hier in de buurt helaas steeds minder bomen en groen, ingeruild voor kunstgras en flinke overkappingen :(

[ Bericht 6% gewijzigd door pascal_s op 06-06-2022 13:16:01 ]
  maandag 6 juni 2022 @ 11:25:41 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204975361
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 11:08 schreef pascal_s het volgende:
@:Seven. Bij ons doen de Helleborus, Varen en Geranium het goed in de schaduw. Pachysandra is ook een perfecte bodembedekker en groeit bij ons overal goed :)

[ afbeelding ]

Ik lurk hier al een tijdje en vind het supermooi wat er aan groene tuinen gemaakt wordt. Hier in de buurt helaas steeds minder bomen en groen, ingeruild voor kunstgras en flinke overkappingen :(
Jaaaa, de Pachysandra is bij ons ook heel erg blij O+ . Geranium gaat op m'n lijstje!
Resistance is futile.
  maandag 6 juni 2022 @ 11:30:58 #151
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204975390
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fijne planten allemaal! Heb je al een schout-bij-nacht? Ik heb er nu twee, een in de volle zon en een in de halfschaduw. Mijn indruk van die in de halfschaduw is dat-ie naar de zon aan het zoeken is, maar het is nog wat vroeg om conclusies te trekken.

Ik heb trouwens een hemelsleutel in de halfschaduw staan en die doet het verrassend goed. Ik vind het de blikvanger van de border.
Heb ik nog niet! Hemelsleutel ga ik ook checken. En ik bedenk me net nog iets: astilbe!
Resistance is futile.
pi_204976081
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2022 11:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heb ik nog niet! Hemelsleutel ga ik ook checken. En ik bedenk me net nog iets: astilbe!
Deze kunnen er ook nog goed bij:
Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor). Wintergroen en gedijt in halfschaduw/schaduw en dan ook nog in droogte.
Geldt ook voor Wolfsmelk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 juni 2022 @ 13:00:36 #153
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204976085
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2022 12:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Deze kunnen er ook nog goed bij:
Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor). Wintergroen en gedijt in halfschaduw/schaduw en dan ook nog in droogte.
Geldt ook voor Wolfsmelk.
Die disproporsis is supermooi O+
Resistance is futile.
pi_204976643
Disproporsis / Salomonszegel vind ik ook erg mooi - groeit hier onder een paar grote struiken en is net uitgebloeid.
pi_204976710
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 11:08 schreef pascal_s het volgende:
@:Seven. Bij ons doen de Helleborus, Varen en Geranium het goed in de schaduw. Pachysandra is ook een perfecte bodembedekker en groeit bij ons overal goed :)

[ afbeelding ]

Ik lurk hier al een tijdje en vind het supermooi wat er aan groene tuinen gemaakt wordt. Hier in de buurt helaas steeds minder bomen en groen, ingeruild voor kunstgras en flinke overkappingen :(
Wat een fijn plaatje! Is dat een oude put? En wat voor heester staat er rechts bij de varens, boerenjasmijn?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204976739
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2022 12:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Deze kunnen er ook nog goed bij:
Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor). Wintergroen en gedijt in halfschaduw/schaduw en dan ook nog in droogte.
Geldt ook voor Wolfsmelk.
Dat hangt er dan neem ik aan vanaf wat voor wolfsmelk je hebt. Ik heb er bijvoorbeeld één die een moerasplant is en dus graag nat staat en ik heb een mediterrane variant die zonnig wil staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204976772
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2022 11:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heb ik nog niet! Hemelsleutel ga ik ook checken. En ik bedenk me net nog iets: astilbe!
Yes, astilbe! Laatst tipte ik hier purperklokje, waar je allerlei kleuren van hebt (ik kende alleen de donkerrode variant). Ik heb eind vorig jaar een zilverkaars in de halfschaduw gezet, die het vooralsnog goed doet (maar nog geen eerste bloei heeft meegemaakt hier).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204977066
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een fijn plaatje! Is dat een oude put? En wat voor heester staat er rechts bij de varens, boerenjasmijn?
Dank je! Put is niet echt, maar vind het wel sfeervol staan.
Die hoge takken naast de put zijn van de Kogelbloem / Cephalanthus occidentalis. Bloeit pas in juli, augustus. Dan wordt hij zoals op onderstaande foto van vorig jaar en trekt veel vlinders, bijen en hommels aan.

pi_204978113


[ Bericht 39% gewijzigd door pascal_s op 06-06-2022 17:38:42 ]
pi_204978200
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 14:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat hangt er dan neem ik aan vanaf wat voor wolfsmelk je hebt. Ik heb er bijvoorbeeld één die een moerasplant is en dus graag nat staat en ik heb een mediterrane variant die zonnig wil staan.
Oh, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Ik stond er niet bij stil dat er verschillende wolfsmelken zouden zijn.

Ondertussen zijn bij mij de vroege bloeiers wel zowat klaar en de zomerbloeiers nog niet echt op gang.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrroen. En al flink vol, ik moet binnenkort maar eens weer ruimte scheppen door vanalles eruit te trekken.


De kardoen grrrrrrrrrrroeit.


En de daglelie bloeit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204981366
Bij mij in de schaduw doet de Elfenbloem het ook heel goed, evenals varens, schijnaardbeitjes, schaduwkruid. Maar ook hortensia's, geen Annabelles maar gewone. Die groeien en bloeien enorm hard. Staan in het allerdonkerste hoekje waar echt nooit zon komt. Helleborus doet het ook goed bij mij, maar ik las dat je daar minder goede ervaring mee had. En herfstanemoon. Zo mooi! Die heeft wel een beetje zon, maar echt maar een beetje.


Heuchera had ik hier ook staan maar die heeft het loodje gelegd om mij onduidelijke redenen. Opeens. Nu staat daar een tongvaren. Ook heel mooi.
pi_204981369
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2022 12:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Deze kunnen er ook nog goed bij:
Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor). Wintergroen en gedijt in halfschaduw/schaduw en dan ook nog in droogte.
Geldt ook voor Wolfsmelk.
Oh wauw. Prachtige plant!
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 08:19:37 #163
5428 crew  miss_sly
pi_204982423
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, de regenbuien van gisteren zullen wel geholpen hebben!

De meeste planten van het lijstje heb ik omdat ze vanzelf hier komen, aangezien we aan het water wonen. Als je nog wat planten met impact wilt hebben, dan mogen een koningsvaren en koninginnekruid niet ontbreken. Koninginnekruid is een typische Piet Oudolf-plant. Koningsvaren vind ik magistraal. O+ Of had je die al? Ik weet dat je al wat varens had.

Van de kleinere planten houd ik van moeraswalstro (zo delicaat!), moerasrolklaver (groeit flink) en watermunt (ruikt lekker als je wat plukt).
Ik heb twee varens staan in de boshoek, waar de hangmat hangt. Ik vind niet dat ze eruitzien alsof ze het naar hun zin hebben, helaas. De wadi ligt ook wel echt in de zon, dus ik weet niet of een varen daar een goed idee is.
Dat moeraswalstro vind ik leuk, die had ik uit het lijstje gevist als optie voor de wadi. Die disproporsis van @sigme vind ik ook echt heel mooi. en voor de schaduwhoek zoek ik nog planten, dus die zou daar mooi kunnen.

In de wadi is dan wel alles wit en roze. Behalve korte tijd de dotterbloem. Misschien toch ook een andere kleur bloeier zoeken nog.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204982596
Nu wil ik ook bolderik.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Vis een optie? dinsdag 7 juni 2022 @ 09:13:52 #165
70532 loveli
N
pi_204982644
Er staan een hoop prachtige bomen in de buurt, maar blijkbaar heeft weer een VT-wonen tuintegelaar een huis gekocht en moet er een 20m hoge boom plaats maken voor een overkapping en gaat de zaag erin. Doodzonde.
crap in = crap out
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 16:46:30 #166
5428 crew  miss_sly
pi_204986275
Oi, ik ontdekte net in de toppen van de twee hoogste takken van de appelboom dit:



Wat is dit en wat kan of moet ik eraan doen?

Er zitten ook TIEN appeltjes-in-de-groei in de boom O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Spellchecker dinsdag 7 juni 2022 @ 17:00:40 #167
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204986386
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:46 schreef miss_sly het volgende:
Oi, ik ontdekte net in de toppen van de twee hoogste takken van de appelboom dit:

[ afbeelding ]

Wat is dit en wat kan of moet ik eraan doen?

Er zitten ook TIEN appeltjes-in-de-groei in de boom O+
Dat grote zwarte ding is vast de papa of mama O+
pi_204986409
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:46 schreef miss_sly het volgende:
Oi, ik ontdekte net in de toppen van de twee hoogste takken van de appelboom dit:

[ afbeelding ]

Wat is dit en wat kan of moet ik eraan doen?

Er zitten ook TIEN appeltjes-in-de-groei in de boom O+
Spinselmot en ik zou er niks aan doen. Ze gaan straks verpoppen en dan zijn ze weg. Hier zitten ze in de appelbomen en de meidoorns.
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 17:22:07 #169
5428 crew  miss_sly
pi_204986520
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:00 schreef maily het volgende:

[..]
Dat grote zwarte ding is vast de papa of mama O+
No way!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204986568
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:04 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Spinselmot en ik zou er niks aan doen. Ze gaan straks verpoppen en dan zijn ze weg. Hier zitten ze in de appelbomen en de meidoorns.
Eens. Mijn appelboom heeft er ook 'last' van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204986570
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:04 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Spinselmot en ik zou er niks aan doen. Ze gaan straks verpoppen en dan zijn ze weg. Hier zitten ze in de appelbomen en de meidoorns.
Straks verpoppen?
Hier gebeurt dat toch wel pas nadat ze eerst een halve boom hebben kaalgevreten. In appel of peer vind ik dat niet altijd een ramp, maar ze zaten dit jaar in de vijg in de kas :(
Vreglappen }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204986596
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Straks verpoppen?
Hier gebeurt dat toch wel pas nadat ze eerst een halve boom hebben kaalgevreten. In appel of peer vind ik dat niet altijd een ramp, maar ze zaten dit jaar in de vijg in de kas :(
Vreglappen }:|
Maar de bomen zelf hebben er meestal geen last van, ook niet als ze kaal zijn gevreten. Ik ben het met je eens dat het niet fraai is, vooral niet voor een boom met mooi blad zoals de vijg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker dinsdag 7 juni 2022 @ 17:43:12 #173
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204986684
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
No way!
O schaduw :s)

Het leek net echt.
pi_204986721
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:00 schreef maily het volgende:

[..]
Dat grote zwarte ding is vast de papa of mama O+
Het lijken rupsen...die papa of mama/schaduw
  Moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 17:50:55 #175
5428 crew  miss_sly
pi_204986748
https://www.tuinadvies.nl/artikels/spinselmot_bestrijden

Hier staat dat verwijderen niet hoeft en een gezonde boom geen schade zal ondervinden aan de kaalvraat.

In het najaar de spinsels weghalen zou een goed moment zijn om in het voorjaar een nieuwe aanval te voorkomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204987728
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 17:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar de bomen zelf hebben er meestal geen last van, ook niet als ze kaal zijn gevreten. Ik ben het met je eens dat het niet fraai is, vooral niet voor een boom met mooi blad zoals de vijg.
Precies dit. Mooi is het niet, maar de boom redt zich wel. Bij een vijg zou ik er ook wel van balen.

(Ik baal er sowieso wel van, want het ziet er niet uit. Maar goed, ik laat ze toch maar gewoon met rust.)
  dinsdag 7 juni 2022 @ 20:21:56 #177
63722 z80
I fink you freaky
pi_204988137
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 16:46 schreef miss_sly het volgende:
Oi, ik ontdekte net in de toppen van de twee hoogste takken van de appelboom dit:

[ afbeelding ]

Wat is dit en wat kan of moet ik eraan doen?

Er zitten ook TIEN appeltjes-in-de-groei in de boom O+
Zorgen dat merel en meesjes er makkelijk en veilig bij kunnen. Die zijn er dol op. Verder lekker laten zitten. Hier zit 1 appelboom elk jaar er vol mee. De appels zelf vreten ze niet aan. Alleen het blad.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 09:22:58 #178
5428 crew  miss_sly
pi_205002350
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 20:21 schreef z80 het volgende:

[..]
Zorgen dat merel en meesjes er makkelijk en veilig bij kunnen. Die zijn er dol op. Verder lekker laten zitten. Hier zit 1 appelboom elk jaar er vol mee. De appels zelf vreten ze niet aan. Alleen het blad.
Ik ben een beetje bang dat de hier gevestigde eksters de merels en meesjes een beetje in de weg zitten. Maar ik laat het maar zitten voor nu, inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 09:25:52 #179
5428 crew  miss_sly
pi_205002372
Vorig jaar heb ik in deze bak zo'n beetje alle moestuintjes geplant. En daarna vergeten en verwaarloosd :P

De bieslook is dus lekker doorgeschoten en gaan bloeien. De phacelia is gewoon weer opgekomen. Een paar klaprozen zijn aan komen waaien en de peterselie is door verwaarlozing ook gaan bloeien. Al met al een fijn plaatje O+


De muurbloemen doen het echt heel erg goed en al best wel een tijdje:


Ik dacht dat er ineens enorme pluimen heermoes tussen stonden, maar dat is de groeiwijze van de muurbloem :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205008713
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2022 09:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben een beetje bang dat de hier gevestigde eksters de merels en meesjes een beetje in de weg zitten. Maar ik laat het maar zitten voor nu, inderdaad.
Het wemelt hier van de merels en meesjes, maar ze hebben geen interesse in de spinselmot.
pi_205008824
Tof dat jullie zo goed weten wat er in je tuin staat!
Ik heb meestal geen idee welke naam er bij hoort :D
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 22:19:50 #182
5428 crew  miss_sly
pi_205009041
Ik vind de rolklaver in mijn bloemencorso’s erg mooi.



Ik ontdekte een schattig mij onbekend plantje, de spurrie



En we maakten een flink stuk weer onkruidvrij. Met de betonnen bielzen gaan we een perk maken rondom de boom. Dit was alleen even voor de vorm.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205009065
Ik vind rolklaver ook erg leuk! En spurrie kende ik niet - briljante naam. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205009097
Er is ook reuzenspurrie. En gewone spurrie. 't Klinkt mij in de oren als het determineren van mannelijk vloeistof.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205009101
Spurrie, reuze leuk. Ik heb het het eerste jaar laten staan O+
Tien jaar spijt van gehad >:)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 22:44:57 #186
5428 crew  miss_sly
pi_205009378
Ik vind het nu leuk. Het is het kleine plekje groen links midden op de foto van de boom. Volgend jaar zien we wel weer verder :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 9 juni 2022 @ 23:23:10 #187
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205009789
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 22:01 schreef Hupje het volgende:
Tof dat jullie zo goed weten wat er in je tuin staat!
Ik heb meestal geen idee welke naam er bij hoort :D
Wat helpt is ergens opschrijven wat je zoal plant in je tuin en op welke plek (excelletjes O+ ).
En wat nog meer helpt is de app pl@ntnet. Als je het niet weet, maak een foto van het blad of de bloemen. Dik kans dat de app weet waar je een foto van gemaakt hebt. Zeker als je nog vaag kan herinneren wat er zoal in je tuin staat, maakt het icm. Pl@ntnet erg makkelijk determineren.

Bij de verkoop van ons huis heb ik trouwens de nieuwe bewoners de originele beplantingsplannen van de tuin gestuurd. Dat zijn ook dingen die erg fijn zijn. Natuurlijk veranderd er hier en daar wat door de jaren heen. Maar het is wel een goeie indicatie van de meeste planten die in de tuin staan.
pi_205012021
Zoveel klaprozen overal! Da's iets om vrolijk van te worden tijdens het wat herfstige weer van vandaag. Ik heb ze in maar een border gezaaid en de rest hebben ze zelf gedaan.







En de koning der papavers is vandaag gaan bloeien:




De border achter de vijver is dit jaar minstens zo spectaculair als vorig jaar. Knolspirea bloeit:



En oranje havikskruid:



De kerrieplant is bijna altijd fraai:



Vanaf de achterkant bezien is de border misschien wel nog mooier:



Het is nu echt rozentijd. De pioenen zijn op hun hoogtepunt:



En de klimroos die ik vorig jaar heb geplant bloeit voor het eerst. Ik houd erg van deze eenvoudigere bloem.




Tot slot een verrassing die achter een big bag groeit tussen het asfalt van de oprit en een borderrand:



Volgens Plantnet is het een eendagsbloem. Die zou ik wel ergens in een border willen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205012043
Ik ging eigenlijk een foto maken van rolklaver en juist die ben ik vergeten te fotograferen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205013323
Thuiskomen van vakantie en een nachtje weg en weer nieuwe bloeisels zien in de wilde voorpostzegel O+
pi_205013753
Jaaa de klaprozen zijn elke dag feest nu. Verrassend veel kleuren ook, jammer dat die het zo slecht doen op de foto.
Jouw koning heb ik ook @Claudia_x, indrukwekkend is die.

Hier staat paars, 2 x rood, 2 x roze en oranje, maar dat zie je amper op de foto.
Die paarse was wel een verrassing, heb ik nog nooit gezien.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205013760
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 15:24 schreef Vanyel het volgende:
Jaaa de klaprozen zijn elke dag feest nu. Verrassend veel kleuren ook, jammer dat die het zo slecht doen op de foto.
Jouw koning heb ik ook @:Claudia_x, indrukwekkend is die.
[ afbeelding ]
Hier staat paars, 2 x rood, 2 x roze en oranje, maar dat zie je amper op de foto.
Die paarse was wel een verrassing, heb ik nog nooit gezien.
Haha, het lijkt wel een jungle! Heel cool.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205013938
Geen foto's maar hier staat het vol met lila papaver (slaapbol) gemixed met de rode klaprozen.
Het vloekt en tegelijkertijd passen de kleuren heel goed bij elkaar!
  FOK!mycroftheld vrijdag 10 juni 2022 @ 15:52:54 #194
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_205013997
De Kilimanjaro doet het erg goed :D





En de rozen gaan ook mooi hun gang, ruiken erg lekker btw




Wat uitloop vanaf de Kilimanjaro



En deze in de voortuin mag ook niet ontbreken

pi_205014310
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 11:51 schreef Claudia_x het volgende:
Zoveel klaprozen overal! Da's iets om vrolijk van te worden tijdens het wat herfstige weer van vandaag. Ik heb ze in maar een border gezaaid en de rest hebben ze zelf gedaan.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En de koning der papavers is vandaag gaan bloeien:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De border achter de vijver is dit jaar minstens zo spectaculair als vorig jaar. Knolspirea bloeit:

[ afbeelding ]

En oranje havikskruid:

[ afbeelding ]

De kerrieplant is bijna altijd fraai:

[ afbeelding ]

Vanaf de achterkant bezien is de border misschien wel nog mooier:

[ afbeelding ]

Het is nu echt rozentijd. De pioenen zijn op hun hoogtepunt:

[ afbeelding ]

En de klimroos die ik vorig jaar heb geplant bloeit voor het eerst. Ik houd erg van deze eenvoudigere bloem.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Tot slot een verrassing die achter een big bag groeit tussen het asfalt van de oprit en een borderrand:

[ afbeelding ]

Volgens Plantnet is het een eendagsbloem. Die zou ik wel ergens in een border willen.
Wat heerlijk, al die kleuren. Mooi! En het rood van de klaprozen knalt er zo lekker uit. Ik hou ervan.
pi_205014319
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 15:52 schreef bondage het volgende:
De Kilimanjaro doet het erg goed :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En de rozen gaan ook mooi hun gang, ruiken erg lekker btw

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat uitloop vanaf de Kilimanjaro

[ afbeelding ]

En deze in de voortuin mag ook niet ontbreken

[ afbeelding ]
Wat een weelde! Weet je welke roos je tegen dat hek hebt staan?
  FOK!mycroftheld vrijdag 10 juni 2022 @ 16:35:11 #197
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_205014360
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 16:29 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Wat een weelde! Weet je welke roos je tegen dat hek hebt staan?
Dankje, is elke dag weer een genot om doorheen te wandelen O+

Ik weet zo niet welke soort roos het is, zodra vriendin terug is van werk ga ik het vragen.

Update: het zijn rambler rozen.

[ Bericht 2% gewijzigd door bondage op 10-06-2022 17:37:35 ]
pi_205014463
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 11:51 schreef Claudia_x het volgende:



Volgens Plantnet is het een eendagsbloem. Die zou ik wel ergens in een border willen.
Oh, die naam heb ik blijkbaar verhapseld. Ik heb 'm ook, doet het al jaren erg goed.

quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2022 17:24 schreef sigme het volgende:


En de daglelie bloeit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205015189
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 15:52 schreef bondage het volgende:
De Kilimanjaro doet het erg goed :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En de rozen gaan ook mooi hun gang, ruiken erg lekker btw

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat uitloop vanaf de Kilimanjaro

[ afbeelding ]

En deze in de voortuin mag ook niet ontbreken

[ afbeelding ]
De Kilimanjaro. _O_

Ik ben dol op grote kaardebol! Ik heb in het voorjaar bijna alle zaailingen weggehaald en er zijn er alweer tientallen zo niet honderden. :o Hoe gaat dat bij jullie?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205015210
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 14:37 schreef Blues het volgende:
Thuiskomen van vakantie en een nachtje weg en weer nieuwe bloeisels zien in de wilde voorpostzegel O+
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Dat oranje is erg vrolijk. En het trekt beestjes aan, zo te zien!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  FOK!mycroftheld vrijdag 10 juni 2022 @ 19:08:15 #201
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_205015632
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 18:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De Kilimanjaro. _O_

Ik ben dol op grote kaardebol! Ik heb in het voorjaar bijna alle zaailingen weggehaald en er zijn er alweer tientallen zo niet honderden. :o Hoe gaat dat bij jullie?
Wij zijn er ook dol op, vind vooral de kokertjes waar water in blijft staan erg leuk. Wij hebben ze zelf gezaaid, vorig jaar hadden we geen enkele, vriendin wou ze graag hebben en toen hebben we zaad geregeld en uitgestrooid. Benieuwd hoe het volgend jaar uit gaat pakken.
pi_205016520
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 18:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat oranje is erg vrolijk. En het trekt beestjes aan, zo te zien!
Het wemelt daar van de beestjes O+
pi_205017840
Wat een pracht en praal overal! @Claudia_x , die border vanaf het water! O+ En prachtig, overal die klaprozen. @bondage, de Kilimanjaro! Wauw. @Blues, de slaapmutsjes, heerlijk! En @Vanyel, een opium-jungle, dat is nog eens spektakel.

Hier is het ook rozentijd. De simpele klimroos doet het goed:



En ook de oma-kleurige, heerlijk geurende spektakelroos. Ik hou ervan. Ik moet zeggen dat ik rozen voornamelijk op de geur uitzoek, eigenlijk. Maar zo'n zonsondergangkleurtje vind ik ook best fijn.



In de categorie geurig bloeit sinds vandaag ook de boerenjasmijn (Philadelphus) - voor het eerst! Vorige lente geplant maar toen heeft hij niet gebloeid. Dit jaar heeft hij wel veel luis maar dat mag de pret niet drukken, gelukkig.



Verder heeft mijn babyperenboompje maar liefst twee peertjes in de maak. Er waren er eerst meer maar die zijn al gesneuveld. Ik doe alvast de portretjes, voor het geval deze ook nog sneuvelen.





Ik heb ook elke dag aardbeien maar die zijn tot nu toe telkens al op voordat ik ze op de foto heb. En het zijn er telkens maar een paar. Maar wel lekker!

En ik ben niet de enige die snoept - de salie is een echte hommelsnackbar, ondanks dat de schilder 'm nogal heeft mishandeld.



Leuke combinatie: salie en kerrieplant, nog in de knop:



En er is ook een beetje spektakel:



pi_205017848
Een vraag, heeft iemand hier ook zo'n last van bladluis op de dahlia's?
Zouden ze daar veel last van hebben als de steel vol ermee zit?
Ik rits ze er wel eens af maar geregeld trek ik dan per ongeluk ook een kop ermee af :')
Twiddel
pi_205018168
Heel mooi allemaal, @yinu! Je agapanthus bloeit gewoon al. Hier moet dat nog gebeuren. De boerenjasmijn heeft hier niet meer gebloeid sinds ik die drie jaar geleden rigoureus heb gesnoeid. Ik had dit jaar op wat bloemen gehoopt, maar ik heb nog niks gezien. Ik zal morgen eens kijken of ik knoppen zie.

@summer2bird, mijn dahlia's hebben geen last van luizen, wel van slakken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205018181
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:26 schreef Claudia_x het volgende:
Heel mooi allemaal, @:yinu! Je agapanthus bloeit gewoon al. Hier moet dat nog gebeuren. De boerenjasmijn heeft hier niet meer gebloeid sinds ik die drie jaar geleden rigoureus heb gesnoeid. Ik had dit jaar op wat bloemen gehoopt, maar ik heb nog niks gezien. Ik zal morgen eens kijken of ik knoppen zie.

@:summer2bird, mijn dahlia's hebben geen last van luizen, wel van slakken.
Slakken heb ik niet omdat de bloemen direct naast mijn uien (stuk of 70) staan, volgens mij blijven ze daarom uit mijn tuin dit jaar.
Twiddel
  vrijdag 10 juni 2022 @ 23:29:17 #207
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205018188
Bladluis is in het algemeen een uitdaging dit jaar. Ik heb zelf geen dahlia's, maar hier zat het in beukenhagen, lindes, vlierstruiken, enz. enz. Alles plakte :r
pi_205018217
Oh ja en de vlier! Ik heb al eens eerder over mijn noodlijdende vlier verteld, de eerste plant die ik hier had - eerst in kuip, al zo'n 5 jaar. Die had de eerste jaren in de lente telkens heel veel zin, maar kreeg daarna heel veel luis en zielige kleine/gele blaadjes en was in het algemeen nogal mottig. Twee jaar geleden in de volle grond gezet met het idee: nog 1 kans om een mooie vlier te worden, anders weg. Vorig jaar was het minder mottig dan normaal maar nog steeds geen blije vlier. Dit jaar: in ieder geval 1 hele grote nieuwe tak, en zelfs een bloesem! Misschien wordt het toch nog wat.

En ja, alles had heel veel bladluis dit jaar. Alles.
pi_205020495
Ik blijf lekker mijn lievelings posten. Veel anders gebeurt er ook niet hier.
Maar ze krijgen zulke gekke kleuren O+




SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator zaterdag 11 juni 2022 @ 12:23:57 #210
5428 crew  miss_sly
pi_205020525
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 12:21 schreef Vanyel het volgende:
Ik blijf lekker mijn lievelings posten. Veel anders gebeurt er ook niet hier.
Maar ze krijgen zulke gekke kleuren O+
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een bijzonder mooie kleur O+
Ik heb alleen rood, in een aantal tinten, maar vooral in verschillende formaten. Ik heb hele kleintjes die je amper ziet, hele grote en alles ertussen in. En ze staan inderdaad overal O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205021055
De peertjes van @yinu O+ Wonderlijk toch!?

Pppapavers of klaprozen. Mooi zeg: een eigen veldje vol.
Toevallig kwamen vandaag plaatjes voorbij van langer geleden.
De lage rood/oranje en de hoge dubbele roze kwamen toen aanwaaien.
De laatste nooit meer teruggezien -O-

pi_205021327
Die laatste heeft hier dus een paar paarse doorgemuteerd.

Daar staat tegenover dat mijn hortensia's bijvoorbeeld nog niet eens compleet in de knop staan, laat staan in bloei. Dus wij doen het voorlopig met het opiumveld.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205021754
Waarschuwing: fotodump van de voortuin.
Oa. paarse stokrozen tegen een ouwe muur, van de buurman, oude en nieuwe varens,
bloeiende Boerenhortensia, die zou láag blijven.
Nieuwe zonnehoed en lupine en vingerhoedskruid geplant.
Hortensia Annabelle in de knop.
De boom die scheef wil, vanuit huis lijktie recht te gaan, 30 m verderop.
Lucifer gaat hard nu, niet uitbundige ooievaarsbek. En prima onkruid als wilde aardbei.
Een rozenboog bij de buurvrouw met groene vingers O+
En de buurkat sluipt door het struikgewas.
Als laatste een stekelige “Opa Kees” een stekkie ooit van jaja de opa van een buurvrouw.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205022521
Wtf die hortensia. Zo zien ze er hier uit.

Nog nooit zo laat geweest volgens mij.

Eerste tropaeolum
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205022714
Misschien staat die van jou langer en kleurrijk, voordat-tie verkleurt.

Ook nog even de achtertuin in met Annabelle in de schaduw, of de andere Annabelle die hoog genoeg is voor de late middagzon.
De polletjes - van 2? weken geleden - witte Vlijtige Liezen vullen lekker de potten.
De gezaaide cosmea in pot is niet lastig gevallen door de buurkatten, die graag loungen in de achtertuin.
Op de tafel staat potten witte lavendel, nieuw en vorig jaar uit België geïmporteerd.
Naast de deur staan ook 2 potten lavendel ( blauw), die nog niet uitloopt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205023818
Wauw, je stokrozen, @AnneX! _O_

Mooie tekening heeft je Oost-Indische kers, @Vanyel .
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205024160
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 15:32 schreef AnneX het volgende:
Waarschuwing: fotodump van de voortuin.
Oa. paarse stokrozen tegen een ouwe muur, van de buurman, oude en nieuwe varens,
bloeiende Boerenhortensia, die zou láag blijven.
Nieuwe zonnehoed en lupine en vingerhoedskruid geplant.
Hortensia Annabelle in de knop.
De boom die scheef wil, vanuit huis lijktie recht te gaan, 30 m verderop.
Lucifer gaat hard nu, niet uitbundige ooievaarsbek. En prima onkruid als wilde aardbei.
Een rozenboog bij de buurvrouw met groene vingers O+
En de buurkat sluipt door het struikgewas.
Als laatste een stekelige “Opa Kees” een stekkie ooit van jaja de opa van een buurvrouw.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw! Wat mooi allemaal. En die roos, schitterend! En alles is zoveel verder dan hier. Woon je zuidelijk?
pi_205024213

De lampenpoetser gaat bijna open. En een rupsje wil daar graag getuige van zijn.


Deze combinatie vind ik zo mooi. En de vlinders zijn er gek op.


Roosjes ♡
pi_205024536
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:09 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
De lampenpoetser gaat bijna open. En een rupsje wil daar graag getuige van zijn.

[ afbeelding ]
Deze combinatie vind ik zo mooi. En de vlinders zijn er gek op.

[ afbeelding ]
Roosjes ♡
Ah je lampenpoetser *G*


En verder weer even heerlijk door al jullie tuinen gestruind. Zó mooi O+
pi_205024594
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 15:32 schreef AnneX het volgende:
Waarschuwing: fotodump van de voortuin.
Oa. paarse stokrozen tegen een ouwe muur, van de buurman, oude en nieuwe varens,
bloeiende Boerenhortensia, die zou láag blijven.
Nieuwe zonnehoed en lupine en vingerhoedskruid geplant.
Hortensia Annabelle in de knop.
De boom die scheef wil, vanuit huis lijktie recht te gaan, 30 m verderop.
Lucifer gaat hard nu, niet uitbundige ooievaarsbek. En prima onkruid als wilde aardbei.
Een rozenboog bij de buurvrouw met groene vingers O+
En de buurkat sluipt door het struikgewas.
Als laatste een stekelige “Opa Kees” een stekkie ooit van jaja de opa van een buurvrouw.

Wauw, die stokroos! Of is het malva? Ik kan het niet goed zien maar die kleur lijkt er wel op. En die opa Kees, is dat een acanthus?

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:09 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
De lampenpoetser gaat bijna open. En een rupsje wil daar graag getuige van zijn.

[ afbeelding ]
Deze combinatie vind ik zo mooi. En de vlinders zijn er gek op.

[ afbeelding ]
Roosjes ♡
Inderdaad een hele mooie combinatie! En wat een snoezig roosje.
pi_205024704
Mijn hortensia's zijn ook nog niet zo ver:


En dan ook maar een paar planten uit mijn tuin die ik tof vind:

Chinese vernisboom O+
Met daaronder:


Bloemwilg en ooievaarsbek

Ik houd niet van de geur van lavendel, dus wij hebben deze:

Als ik het goed heb, is dat bossalie.
pi_205025060
Oh die roos vind ik wel tof Sorbo. Lekker simpel, niet zo protserig.

Lavendel multifida ruikt trouwens ook beter dan reguliere lavendel, en ziet er beter uit.
Ben je kwijt in de winter en als het goed is, komt ie volgend jaar terug. Geen snoei nodig dus 8-)

Helaas zijn wij m kwijt door voortuinverbouw.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205025665
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:09 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
De lampenpoetser gaat bijna open. En een rupsje wil daar graag getuige van zijn.

[ afbeelding ]
Deze combinatie vind ik zo mooi. En de vlinders zijn er gek op.

[ afbeelding ]
Roosjes ♡
Mooie plaatjes! Is dat spoorbloem op de tweede foto? De combinatie met nepeta is inderdaad heel geslaagd, al combineert spoorbloem bijna overal mooi mee. Zo'n dankbare plant, lang mooi ook. Ik snap niet dat-ie niet populairder is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205025930
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:47 schreef Hupje het volgende:
Mijn hortensia's zijn ook nog niet zo ver:
[ afbeelding ]

En dan ook maar een paar planten uit mijn tuin die ik tof vind:
[ afbeelding ]
Chinese vernisboom O+
Met daaronder:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bloemwilg en ooievaarsbek

Ik houd niet van de geur van lavendel, dus wij hebben deze:
[ afbeelding ]
Als ik het goed heb, is dat bossalie.
Mooi, je boom en je heester. Bloemwilg kende ik nog niet. En jemig, het is niet eenvoudig het verschil tussen kattenkruid en bossalie te zien!

Hier zijn de hortensia's ook nog niet zo ver. Ik ga even terugzoeken hoe het vorig jaar met de hortensia's ging in dit topic.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205026231
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205026374
Eind juni 2019 hier :o
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205026574
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 21:08 schreef Vanyel het volgende:
Oh die roos vind ik wel tof Sorbo. Lekker simpel, niet zo protserig.
Het is de Egelantier, een inheemse roos. We hebben er een haag van. De eerste bloemen gaan nu open, als hij volop in bloei staat maak ik een nieuwe foto. :)
pi_205026641
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
@:sigme en ik maakten vorig jaar melding van bloeiende hortensia's op 17 juni: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #62: Het mooiste groen van het jaar! en Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #62: Het mooiste groen van het jaar!
@:miss_sly een dag later: miss_sly in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #63: Tragiek van een Akelei
@:Blues op 1 juli: Blues in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en
@:annex op 2 juli: AnneX in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en
@:Vonkenboer op 9 juli: Vonkenboer in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en

En daar ben ik gestopt. Gelukkig documenteren we het hier allemaal. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hahaha, fijn dat jij er bent voor de administratie :D

Overigens, foto van vandaag:

pi_205026839
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:26 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Het is de Egelantier, een inheemse roos. We hebben er een haag van. De eerste bloemen gaan nu open, als hij volop in bloei staat maak ik een nieuwe foto. :)
Mijn buurvrouw heeft 'em ook. Door haar egelantier heb ik een haag van hondsroos geplant. Ik had er alleen niet bij stilgestaan dat ik nu een haag vol doornen moet snoeien...

Ik wil ook nog een egelantier, maar ik kan 'em steeds als ik eraan denk nergens vinden. Ik ga die van de buurvrouw wel proberen te stekken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 11-06-2022 22:43:10 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205026995
@Claudia_x Ik heb de namen opgezocht op het overzicht van de hovenier, want in dit topic valt een plaatje zonder naam een beetje uit de toon :D

Ik zat net te denken dat ik nog geen bloemknoppen gezien heb in mijn hortensia's op stam. Google zegt mij dat die later bloeien, dus dan kan dat kloppen.
pi_205027164
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn buurvrouw heeft 'em ook. Door haar egelantier heb ik een haag van hondsroos geplant. Ik had er alleen niet bij stilgestaan dat ik nu een haag vol doornen moet snoeien...

Ik wil ook nog een egelantier, maar ik kan 'em steeds als ik eraan denk nergens vinden. Ik ga die van de buurvrouw wel proberen te stekken.
Ik zal ook proberen die van mij te stekken. Heb je dubbele kans op succes. 😄
  Moderator zondag 12 juni 2022 @ 10:41:14 #232
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205030057
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
@:sigme en ik maakten vorig jaar melding van bloeiende hortensia's op 17 juni: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #62: Het mooiste groen van het jaar! en Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #62: Het mooiste groen van het jaar!
@:miss_sly een dag later: miss_sly in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #63: Tragiek van een Akelei
@:Blues op 1 juli: Blues in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en
@:annex op 2 juli: AnneX in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en
@:Vonkenboer op 9 juli: Vonkenboer in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en

En daar ben ik gestopt. Gelukkig documenteren we het hier allemaal. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ik kan melden dat ze nog lang niet zo ver zijn. De rode boerenhortensia lijkt te gaan bloeien in de komende weken. De rest is nog lang niet zover ...
pi_205030414
SPOILER: wéér zo'n ding
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205031086
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:36 schreef Vanyel het volgende:
SPOILER: wéér zo'n ding
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mèt insect. Wesp?
Zag je dat ook pas ná de foto :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205031439
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:36 schreef Vanyel het volgende:
SPOILER: wéér zo'n ding
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:o O+

Ik heb ook een paar gemengde haagjes met Egelantier erin en ik haat ze nu al, qua snoeien...
pi_205033468
Ondertussen in de tuin... de hortens is hier nog niet zover,
1e ooievaarsbekkie gespot en het paarse campanulakleed is weer uitgerold.





pi_205034593
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:59 schreef AnneX het volgende:

[..]
Mèt insect. Wesp?
Zag je dat ook pas ná de foto :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 insect? Ik zie er 4.
Volgens mij 3 zweefvliegen en een hommel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205034692
Ik heb een hele rij clematissen staan met het idee dat die een muur zouden vormen voor schaduw. In de praktijk valt dit wat tegen en overweeg ik om er een bladverliezende haag neer te zetten. Zou dat eventueel te combineren zijn? Dus de clematis laten staan en er een haag bij poten? Groeit dat een beetje in elkaar dan? Of zou dat een dom idee zijn?
pi_205035873
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 18:05 schreef Puala het volgende:
Ik heb een hele rij clematissen staan met het idee dat die een muur zouden vormen voor schaduw. In de praktijk valt dit wat tegen en overweeg ik om er een bladverliezende haag neer te zetten. Zou dat eventueel te combineren zijn? Dus de clematis laten staan en er een haag bij poten? Groeit dat een beetje in elkaar dan? Of zou dat een dom idee zijn?
Mijn ervaring is dat clematissen het al gauw afleggen tegen concurrentie. Maar er zijn krachtig groeiende clematissen; misschien lukt het daar wel mee. Er zijn niet voor niets boomklimmers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 juni 2022 @ 07:54:24 #240
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205038367
Mijn clematissen winnen het nooit van mijn vriend. In ons vorige huis zijn er meerdere gesneuveld en nu alweer 2.
1 bij het maaien, en 1 tijdens het dan maar met de hand uittrekken van het gras om de clematissen. ;(
Hij bedoeld het goed _O-
pi_205041251
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn buurvrouw heeft 'em ook. Door haar egelantier heb ik een haag van hondsroos geplant. Ik had er alleen niet bij stilgestaan dat ik nu een haag vol doornen moet snoeien...

Ik wil ook nog een egelantier, maar ik kan 'em steeds als ik eraan denk nergens vinden. Ik ga die van de buurvrouw wel proberen te stekken.
Als je er aan denkt: op voorraad bij de shop van de vogelbescherming. ;)
pi_205042209
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 18:05 schreef Puala het volgende:
Ik heb een hele rij clematissen staan met het idee dat die een muur zouden vormen voor schaduw. In de praktijk valt dit wat tegen en overweeg ik om er een bladverliezende haag neer te zetten. Zou dat eventueel te combineren zijn? Dus de clematis laten staan en er een haag bij poten? Groeit dat een beetje in elkaar dan? Of zou dat een dom idee zijn?
Dat kan, clematis klimt graag in andere planten. Of je kunt er een andere klimmer bij zetten zoals akebia quintata of toscaanse jasmijn.

Oh, ik kijk nu op die site die @Claudia_x linkte, daar worden echt allerlei soorten klimplanten gemixt. Ik vind het helemaal fantastisch. Bijvoorbeeld de clematis-rozen-mixen. Maar ook pakketten voor klimplanten-hagen.

[ Bericht 23% gewijzigd door yinu op 13-06-2022 18:08:17 ]
pi_205042807
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 18:00 schreef yinu het volgende:

[..]
Dat kan, clematis klimt graag in andere planten. Of je kunt er een andere klimmer bij zetten zoals akebia quintata of toscaanse jasmijn.

Oh, ik kijk nu op die site die @:claudia_x linkte, daar worden echt allerlei soorten klimplanten gemixt. Ik vind het helemaal fantastisch. Bijvoorbeeld de clematis-rozen-mixen. Maar ook pakketten voor klimplanten-hagen.
Ik heb klimop en clematis door elkaar geprobeerd te laten groeien, maar de clematis legde het af tegen klimop. De clematis die het wel deed, groeide meteen naar de bovenkant van de schutting om zoveel mogelijk licht te krijgen. Dat doet mijn montana nu ook zonder concurrentie.

Volgens Romke van de Kaa zijn klimop en wilde wingerd een gelukkige combinatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205042881
Voor de administratie: de bloei van de hortensia's is begonnen. Dat is bijna een week eerder dan vorig jaar.




En voor de leuk: salvia microphylla. Dit zou de roze-witte 'Pink Lips Jeremy' moeten zijn, maar volgens mij is het gewoon een rood-witte 'Hot Lips' (die ik leuker vind).

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045674
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 15:40 schreef Blues het volgende:
Ondertussen in de tuin... de hortens is hier nog niet zover,
1e ooievaarsbekkie gespot en het paarse campanulakleed is weer uitgerold.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik ♡ jouw campanulatapijt
pi_205045790

Onze Poolse roos bloeit. We namen ooit eens een troosteloos takje mee uit een Poolse supermarkt, toen we er op vakantie waren. Op het kaartje stond niets anders dan dat het een roos was. Het bleek dit wonderlijke exemplaar te zijn. Wel zo ongeveer het laatste wat ik verwachtte.


Over wonderlijk gesproken, de knoppen van de lampenpoetser.(Ik noem hem de wasstraatplant)


En de eerste dahlia gaat bloeien. ♡
In de vorige tuin kon ik ze echt niet in de volle grond planten, maar ik lijk hier veel minder last te hebben van slakken.
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 08:10:48 #247
5428 crew  miss_sly
pi_205045807
Ik keek vanochtend uit het keukenraam en werd toen helemaal blij, dus ik maakte even een vroeg rondje.

De klaprozen bloeien nu wel bijna allemaal. In het diffuse ochtendlicht knalt het niet zo enorm, ik vind het toch een mooi plaatje:



Bij de weigelia staan twee verschillende hortensia's. Deze heb ik in het voorjaar verplaatst van de zijkant van het huis naar achteren:



En deze is vorig jaar meteen op deze plek geplaatst:



Ze zijn duidelijk niet even ver :D

Ik had dit jaar voor het eerst ever de moed om de lavendel inderdaad drastisch te snoeien, en ik ben zeer tevreden met het resultaat:



De twee bloemschermen van de peterselievlier gaan open O+



En de bloemenborder tegen de schutting bloeit overvloedig



Ik had gisteren een hovenier over de vloer voor een offerte voor een overkapping achter in de tuin en hij zei ook dat het dit jaar wel heel erg winderig was, langer en harder dan andere jaren. En hij vond dat de tuin er mooi bij lag. Toch leuk om te horen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 08:13:04 #248
5428 crew  miss_sly
pi_205045816
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:36 schreef Vanyel het volgende:
SPOILER: wéér zo'n ding
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prachtig O+

Ik heb er echt heel veel, maar geen enkele zo mooi als die vreemd gemuteerde exemplaren van jou O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205045826
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prachtig O+

Ik heb er echt heel veel, maar geen enkele zo mooi als die vreemd gemuteerde exemplaren van jou O+
Maar je hebt er wel!
Klappies O+

Ik vind elke dag wel weer een exemplaar waarvan ik denk dat het niet indrukwekkender kan, bizar. Ga natuurlijk driftig aan de zaadknoppen wapperen als die rijp zijn (en nog meer naar de achtertuin verplaatsen, die is nu nog te bescheiden beklaproosd), in de hoop volgend jaar hetzelfde te hebben, maar ik vraag het me af.

Zag gister voor het eerst wandelaars echt even stilstaan om ze te bewonderen :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205045828
Ik snap wel dat je blij werd Miss_sly. Mooi sfeertje!
pi_205045830
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik keek vanochtend uit het keukenraam en werd toen helemaal blij, dus ik maakte even een vroeg rondje.

De klaprozen bloeien nu wel bijna allemaal. In het diffuse ochtendlicht knalt het niet zo enorm, ik vind het toch een mooi plaatje:

[ afbeelding ]
Oh ja, de klappers zijn geweldig! En lavendel staat er inderdaad mooi bij. Ik blijf het een stomme plant vinden en overweeg ze hier allemaal weg te halen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045833
Ik heb welgeteld 1 papavertje en dan ook nog op een heel onhandige plek, (midden op een trap) maar ik laat hem wel staan. Ben benieuwd naar de kleur. Nog niets te zien so far.
pi_205045848
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:19 schreef Vanyel het volgende:

Zag gister voor het eerst wandelaars echt even stilstaan om ze te bewonderen :D
Haha, cool is dat.

Het zaad is heel makkelijk te oogsten, dus zeker doen! Voor wie het ook wil doen en niet weet hoe: wees er niet te vroeg bij. Zaaddozen van de klaproos zien er ongeveer zo uit als ze zijn uitgebloeid:



En zo als ze rijp zijn om te oogsten:



Je moet dus dat randje net onder de top zien. Dan kun je de zaaddozen afknippen en op de kop in een emmer wegzetten. Ik laat zelf ook wat klaprozen staan om zichzelf uit te zaaien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045861
Nu we het toch over mijn favorietje hebben..
Ik krijg de kleur van de origineel gezaaide roze zo moeilijk op de foto.
Hier staan moeder en mutatie gebroederlijk naast elkaar

Maar dat is een schaduwfoto.

In de zon wordt het plaatje zo

Dan lijkt ie opeens hartstikke rood.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205045877
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Haha, cool is dat.

Het zaad is heel makkelijk te oogsten, dus zeker doen! Voor wie het ook wil doen en niet weet hoe: wees er niet te vroeg bij. Zaaddozen van de klaproos zien er ongeveer zo uit als ze zijn uitgebloeid:

[ afbeelding ]

En zo als ze rijp zijn om te oogsten:

[ afbeelding ]

Je moet dus dat randje net onder de top zien. Dan kun je de zaaddozen afknippen en op de kop in een emmer wegzetten. Ik laat zelf ook wat klaprozen staan om zichzelf uit te zaaien.
Op de kop zetten is voor mensen met geduld :D Ik heb mijn tig zaaddozen vorig jaar gerammeld, leeggeschud boven een bakje, opnieuw gerammeld. Als ik dacht dat er nog iets te halen viel, de bovenkant eraf gepeuterd etc.
Meteen zien of het een productief momentje was.

Werkt ook prima met zaaddozen van klaprozen uit bermen etc :@ Als je idd maar zorgt dat de bovenkant zwart is en je gaatjes ziet waar het zaad uit kan ontsnappen, anders ben je te vroeg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205045888
Dit is een interessant stuk over de kleur van klaprozen: Hoe klaprozen de kleuren vormen die insecten en mensen verleiden

Fun facts:

"Daarnaast bevatten de bloembladeren heel veel pigment. ‘Ik heb zelden zulke hoge concentraties gemeten in bloembladeren.’ De karakteristieke zwarte vlekken in het hart van sommige klaproosbloemen ontstaan dan ook door een extreme concentratie van rood pigment. En, concludeert Van der Kooi, in de rode delen zorgt de hoge concentratie pigment, samen met de sterke verstrooiing van het licht, voor de opvallend heldere kleur van klaprozen."

"Deze nieuwe observaties passen bij eerder werk aan de evolutie van de kleur van klaprozen. Interessant is dat klaprozen in het Midden Oosten geen ultraviolet licht reflecteren, terwijl Europese soorten dat wel doen. Dit is te verklaren uit de insecten die de bloemen doorgaans bestuiven. ‘In Europa zijn dat vooral bijen, die geen rood kunnen zien maar wel ultraviolet licht.’ Maar in het Midden Oosten bestuiven kevers, die wel rood kunnen zien, de klaprozen. ‘Het is zelfs zo dat uit eerder onderzoek blijkt dat de zwarte vlekken in sommige soorten de aanwezigheid van een vrouwelijke kever suggereren. Een geval van seksuele mimicry die mannetjes aantrekt, net zoals je dat bij sommige orchideeën ziet’, legt Van der Kooi uit."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045896
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Op de kop zetten is voor mensen met geduld :D Ik heb mijn tig zaaddozen vorig jaar gerammeld, leeggeschud boven een bakje, opnieuw gerammeld. Als ik dacht dat er nog iets te halen viel, de bovenkant eraf gepeuterd etc.
Meteen zien of het een productief momentje was.

Werkt ook prima met zaaddozen van klaprozen uit bermen etc :@ Als je idd maar zorgt dat de bovenkant zwart is en je gaatjes ziet waar het zaad uit kan ontsnappen, anders ben je te vroeg.
Oh, ik zie het meer als iets voor luie mensen. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045897
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:30 schreef Vanyel het volgende:
Nu we het toch over mijn favorietje hebben..
Ik krijg de kleur van de origineel gezaaide roze zo moeilijk op de foto.
Hier staan moeder en mutatie gebroederlijk naast elkaar
[ afbeelding ]
Maar dat is een schaduwfoto.

In de zon wordt het plaatje zo
[ afbeelding ]
Dan lijkt ie opeens hartstikke rood.
Ze zijn echt schitterend. Ik geloof dat ik er de hele dag naar zou staren. :D
pi_205045905
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:35 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ze zijn echt schitterend. Ik geloof dat ik er de hele dag naar zou staren. :D
Betrapt :@
Mijn eigen 50 tinten
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 08:38:32 #260
5428 crew  miss_sly
pi_205045919
Ik heb helemaal niets gedaan met de klaprozen vorig jaar. Ik heb ze alleen oneindig lang laten staan toen ze al uitgebloeid waren :P

Wanneer strooi je het geoogste zaad weer uit?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 08:39:17 #261
5428 crew  miss_sly
pi_205045926
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh ja, de klappers zijn geweldig! En lavendel staat er inderdaad mooi bij. Ik blijf het een stomme plant vinden en overweeg ze hier allemaal weg te halen.
Ik hou van lavendel. En vooral van de geur van verse lavendel. Dus op de kop van het paadje staat dit bosje perfect, want als je langs het huis naar achter loopt, komt je vaak een vleugje lavendelgeur tegemoet O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205045930
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:06 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
Over wonderlijk gesproken, de knoppen van de lampenpoetser.(Ik noem hem de wasstraatplant)
Echt prachtig! Ik vind het tof om te zien hoe planten tot bloei komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045937
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik hou van lavendel. En vooral van de geur van verse lavendel. Dus op de kop van het paadje staat dit bosje perfect, want als je langs het huis naar achter loopt, komt je vaak een vleugje lavendelgeur tegemoet O+
Die geur is wel leuk, maar ik houd van vergevingsgezinde planten en niet planten die je precies op het juiste moment van het jaar moet snoeien omdat anders alles reddeloos verloren is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205045951
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:38 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb helemaal niets gedaan met de klaprozen vorig jaar. Ik heb ze alleen oneindig lang laten staan toen ze al uitgebloeid waren :P

Wanneer strooi je het geoogste zaad weer uit?
Voor de winter. Ze willen kou voor ze weer tot leven komen. En even een harkje door je grond kan ook geen kwaad, ze vinden verstoorde grond tof. Al heb ik het hier echt gewoon rondgesmeten en verder niet naar omgekeken, maar de grond was hier al verstoord.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205045959
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik hou van lavendel. En vooral van de geur van verse lavendel. Dus op de kop van het paadje staat dit bosje perfect, want als je langs het huis naar achter loopt, komt je vaak een vleugje lavendelgeur tegemoet O+
Ik heb dat met vijg. Dus hier staat een vijgenboom ergens op een hoek van een pad en een naast de ingang van de kas.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205046015
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Voor de winter. Ze willen kou voor ze weer tot leven komen. En even een harkje door je grond kan ook geen kwaad, ze vinden verstoorde grond tof. Al heb ik het hier echt gewoon rondgesmeten en verder niet naar omgekeken, maar de grond was hier al verstoord.
Ik pak zelf de emmer met zaad erbij op een moment na de bloei dat ik bezig ben met het uitdunnen van een border. Naarmate borders voller worden, wordt het moeilijker voor klaproos om zich te vestigen.

En @miss_sly, ik merk dat klaproos hier gedijt op stukken arme grond. Je kunt ook overwegen om een border aan te houden die je niet verrijkt met bijv. lavameel en waar je klaproos zelf een handje helpt. Maar gewoon laten staan en de klaprozen zelf het werk laten doen, kan natuurlijk ook!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205046016

Het Perzische slaapboompje is ook uit zijn winterslaap ontwaakt. Hij lijkt het fijn te vinden in de volle grond, want hij groeit momenteel snel.


Deze vind ik ook erg mooi. Grootmoeders oorbel heet-ie volgens mij.
pi_205046022
Honik lieg. Je kunt blijkbaar ook in het voorjaar zaaien voor bloei datzelfde jaar.
Mijn monsterveld is op pure compost gezaaid. Niet zo arm als wordt gezegd dus.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205046028
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:52 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
Het Perzische slaapboompje is ook uit zijn winterslaap ontwaakt. Hij lijkt het fijn te vinden in de volle grond, want hij groeit momenteel snel.
Geweldig! Dat je het aandurft in de volle grond. Is het een beschutte plek?

quote:
afbeelding ]
Deze vind ik ook erg mooi. Grootmoeders oorbel heet-ie volgens mij.
Ik noem m'n salvia microphylla de piemelplant en zie hier uitgezakte, ouwemannenballen in. Dat zegt zeker meer over mij dan over de plant?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205046029
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:52 schreef Sorbootje het volgende:
Grootmoeders oorbel heet-ie volgens mij.
Goeie naam :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205046030
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:53 schreef Vanyel het volgende:
Honik lieg. Je kunt blijkbaar ook in het voorjaar zaaien voor bloei datzelfde jaar.
Mijn monsterveld is op pure compost gezaaid. Niet zo arm als wordt gezegd dus.
Note to self: als je gemuteerde exemplaren wilt, moet je op pure compost zaaien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 08:56:05 #272
5428 crew  miss_sly
pi_205046036
Nog een extra rondje dan :P

Dit is wel de grootste bos, voor de schuur. Ergens hiertussen staan twee hosta's, eentje echt een stuk groter dan vorig jaar, maar nu door de klaprozen nog amper te zien.



Ook hele kleintjes dus, zo groot als boterbloempjes:



In de border bij de sloot ook een aantal:



Hier is overigens de gaura niet teruggekomen. Sowieso zijn die de winter niet zo goed doorgekomen als de verbena's waarmee ze gemixt staan. Ik geloof dat er 3 weer opgekomen zijn dit jaar.

De koekoeksbloem doet het goed in de wadi, en de eerste kattenstaarten staan ook op uitkomen:



Wat ik ook heel mooi vind, is de verbleekte blauwe kleur van de blauwe druifjes O+



Net breekbaar porcelein.

De voortuin is nogal rommelig, maar ook hier bloeit van alles, zag ik net. Zoals de Mexicaanse margrietjes:



Armeria die ik onlangs plantte:



Het duizendblad:



De verplaatste vlinderstruik heeft de verhuizing goed doorstaan en zit vol knoppen:



En de salvia bloeit:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205046049
En je heuchera, @Sorbootje! Die valt me nu pas op.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205046060
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geweldig! Dat je het aandurft in de volle grond. Is het een beschutte plek?
[..]
Ik noem m'n salvia microphylla de piemelplant en zie hier uitgezakte, ouwemannenballen in. Dat zegt zeker meer over mij dan over de plant?
Het is een beschutte plek. Dat is de hele tuin eigenlijk wel. En hij is best winterhard, gelukkig. 😊

En ja, ik denk dat het iets over jou zegt. En dat is niet negatief. :D
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 09:01:25 #275
5428 crew  miss_sly
pi_205046070
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik pak zelf de emmer met zaad erbij op een moment na de bloei dat ik bezig ben met het uitdunnen van een border. Naarmate borders voller worden, wordt het moeilijker voor klaproos om zich te vestigen.

En @:miss_sly, ik merk dat klaproos hier gedijt op stukken arme grond. Je kunt ook overwegen om een border aan te houden die je niet verrijkt met bijv. lavameel en waar je klaproos zelf een handje helpt. Maar gewoon laten staan en de klaprozen zelf het werk laten doen, kan natuurlijk ook!
Ik heb eigenlijk vooral de voortuin verrijkt met lavameel. De grond daar was echt heel schraal en de heermoes tierde er zo welig dat bijna alles wat er groeide heermoes was. Toch staan er in de voortuin ook veel klaprozen.

Nou ja, ik laat het gewoon een beetje zijn gang gaan. Ik krijg van de buurman als het goed is na de bloei zaad van roze en lila klaprozen, dus hopelijk heb ik volgend jaar ook een paar mooie kleurtjes.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 14 juni 2022 @ 11:38:07 #276
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205047162
Hier is het tussen het onkruid soms goed opletten of er niks moois tussen zit. Maar de papaver herkende ik gelukkig wel al vroeg dus allemaal laten staan. De eerste is nu eindelijk open:



Leuke kleur, beetje roze rood. Benieuwd of de rest hetzelfde is. Hij is ook druk bezocht :D
pi_205047294
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 08:06 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
Onze Poolse roos bloeit. We namen ooit eens een troosteloos takje mee uit een Poolse supermarkt, toen we er op vakantie waren. Op het kaartje stond niets anders dan dat het een roos was. Het bleek dit wonderlijke exemplaar te zijn. Wel zo ongeveer het laatste wat ik verwachtte.

[ afbeelding ]
Over wonderlijk gesproken, de knoppen van de lampenpoetser.(Ik noem hem de wasstraatplant)

[ afbeelding ]
En de eerste dahlia gaat bloeien. ♡
In de vorige tuin kon ik ze echt niet in de volle grond planten, maar ik lijk hier veel minder last te hebben van slakken.
Wat leuk je verhalen erbij :D
pi_205047527
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 09:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb eigenlijk vooral de voortuin verrijkt met lavameel. De grond daar was echt heel schraal en de heermoes tierde er zo welig dat bijna alles wat er groeide heermoes was.
Merk je eigenlijk dat daar nu minder heermoes groeit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 12:47:42 #279
5428 crew  miss_sly
pi_205047618
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Merk je eigenlijk dat daar nu minder heermoes groeit?
Zeker. Het is echt minder, maar nog steeds behoorlijk aanwezig. Dus we moeten wel eruit blijven trekken.

Maar sowieso is de voortuin nog niet naar mijn zin. Ik moet er nog wat structuur/inrichting aanbrengen met wat andere dingen dan planten. Wat stapstenen, met stenen een perkje rond de beide bomen, zulke dingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205047692
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker. Het is echt minder, maar nog steeds behoorlijk aanwezig. Dus we moeten wel eruit blijven trekken.

Maar sowieso is de voortuin nog niet naar mijn zin. Ik moet er nog wat structuur/inrichting aanbrengen met wat andere dingen dan planten. Wat stapstenen, met stenen een perkje rond de beide bomen, zulke dingen.
Ik heb recentelijk wat lavameel gestrooid op één plek en op de korte termijn heeft het in ieder geval geen effect gehad. Da's zo irritant aan heermoes: in één dag heb je alweer gerust een spriet van 5 cm.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 14:14:09 #281
5428 crew  miss_sly
pi_205048235
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb recentelijk wat lavameel gestrooid op één plek en op de korte termijn heeft het in ieder geval geen effect gehad. Da's zo irritant aan heermoes: in één dag heb je alweer gerust een spriet van 5 cm.
Ik heb al vaker gestrooid. En zal nog vaker strooien. Ik kocht een zak ter grootte van zo'n zak aarde, dus ik strooi zo nu en dan, als het weer het toelaat. En ik heb een flinke partij wormen uitgezet. Bovendien staan er dus best wat planten, en dat is ook weer goed voor de bodem. We laten tegenwoordig ook echt veel van het heermoes liggen.

Het is natuurlijk een aantal zaken bij elkaar die voor verbetering zorgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205048460
Wat een spectaculaire papavers overal! @Vanyel, fantastische mutaties!
@Claudia_x ik snap wat je bedoelt met de piemelplant en de ouwemannenballen :s) Ik heb met een paar vriendinnen zelfs een appgroep voor het delen van planten en bloemen die ook een dubbelzinnige connotatie oproepen. De lathyrus bijvoorbeeld.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@miss_sly Je tuin wordt met de dag mooier en weelderiger! Zo leuk om te kunnen volgen.

@Sorbootje Ik ben ook helemaal fan van je heuchera, met die delicate bloemetjes O+ en die waanzinnige Poolse roos!
pi_205048553
Die piemelplant is tof O+
Ik had vorig jaar piemelcourgettes. Dit jaar gaan mijn courgettes niet zo goed, maar ik zal proberen de piemels hier te delen als ik er krijg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205048837
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 14:44 schreef yinu het volgende:
Wat een spectaculaire papavers overal! @:Vanyel, fantastische mutaties!
@:Claudia_x ik snap wat je bedoelt met de piemelplant en de ouwemannenballen :s) Ik heb met een paar vriendinnen zelfs een appgroep voor het delen van planten en bloemen die ook een dubbelzinnige connotatie oproepen. De lathyrus bijvoorbeeld.

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D!

En een klaproos die op het punt staat te gaan bloeien is net een vulva. Dat inzicht deelde ik vorig jaar en daar reageerde NIEMAND op. }:|

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205048960
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 15:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!

En een klaproos die op het punt staat te gaan bloeien is net een vulva. Dat inzicht deelde ik vorig jaar en daar reageerde NIEMAND op. }:|

[ afbeelding ]
Dan heb ik dat óf niet gezien, óf ik vond het gewoon logisch. :+


Edit: op het tweede gezicht lijkt die klaproos ook wel op een bavianenpiemeltje met harige ballen!
pi_205049029
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 15:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!

En een klaproos die op het punt staat te gaan bloeien is net een vulva. Dat inzicht deelde ik vorig jaar en daar reageerde NIEMAND op. }:|

[ afbeelding ]
:{w
Dat ligt aan jou hoor.
Hier zien ze er niet zo uit O-)

De klaprozen
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205049074
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 16:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:{w
Dat ligt aan jou hoor.
Hier zien ze er niet zo uit O-)

De klaprozen
Echt wel, kijk er maar eens goed naar!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205049111
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 16:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Echt wel, kijk er maar eens goed naar!
De verleiding is zo groot om nu die sub weg te halen :@
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205056916

Wemelt het bij jullie ook zo van de vlinders?
pi_205057126
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 13:27 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
Wemelt het bij jullie ook zo van de vlinders?
Mooi!
Hier eigenlijk heel weinig vlinders tot nu toe. Wel veel hommels en andere zoemers gezien, maar vergeleken met vorig jaar maar weinig vlinders, eigenlijk.
pi_205057454
Ook geen vlinders. Wel allerlei vliegende beesten met streepjes
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205057817
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 14:54 schreef Vanyel het volgende:
Ook geen vlinders. Wel allerlei vliegende beesten met streepjes
Hier ook in de wilde voorpostzegel *O*

En ik spotte daar weer leuke nieuwe olleke bollekes.
Rode klaver.

  Vis een optie? woensdag 15 juni 2022 @ 18:05:21 #293
70532 loveli
N
pi_205058750
Nog geen vlinders, wel hommels en andere beesten die gek op vlierbloesem zijn. En heel veel vogels in de kerseboom van de buren. Tegen de tijd dat die leeg is, stappen ze over op rode bessen en druiven.

Aan de paarse bloemen te zien worden er over een paar dagen wel vlinders verwacht.
crap in = crap out
pi_205060440
Nou dacht ik van de week nog dat ik de clematissen misschien wel in een haag kon laten groeien.. in middels weet ik dat ik last heb van een schimmel in in elk geval 7 stuks van de 20 die er staan. Vorige week hing de eerste er wat zielig bij en sinds maandag zijn er meer die raar deden. En google leerde dat het de verwelkingsziekte is. Kan komen door een niet beschutte stam of een schimmel. De planten staan allemaal goed beschut dus dat is het niet, waarschijnlijk dus een schimmel. En gezien ik vorig jaar ook al 2 planten had die ineens raar deden, toen dacht ik te nat. Vrees ik dat ik er eigenlijk vorig jaar al last van had -O-

SPOILER: Voor wie het interessant vind wat info
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu maar nadenken dat t dan moet gaan worden. En flink balen, want de eerste 5 meter heeft dus geen plant meer. En dus ook geen schaduw op mn ramen waar ze voor geplant waren ;(
pi_205062182
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 13:27 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
Wemelt het bij jullie ook zo van de vlinders?
Zekers!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205062202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:44 schreef Puala het volgende:
Nou dacht ik van de week nog dat ik de clematissen misschien wel in een haag kon laten groeien.. in middels weet ik dat ik last heb van een schimmel in in elk geval 7 stuks van de 20 die er staan. Vorige week hing de eerste er wat zielig bij en sinds maandag zijn er meer die raar deden. En google leerde dat het de verwelkingsziekte is. Kan komen door een niet beschutte stam of een schimmel. De planten staan allemaal goed beschut dus dat is het niet, waarschijnlijk dus een schimmel. En gezien ik vorig jaar ook al 2 planten had die ineens raar deden, toen dacht ik te nat. Vrees ik dat ik er eigenlijk vorig jaar al last van had -O-

SPOILER: Voor wie het interessant vind wat info
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu maar nadenken dat t dan moet gaan worden. En flink balen, want de eerste 5 meter heeft dus geen plant meer. En dus ook geen schaduw op mn ramen waar ze voor geplant waren ;(
Mooi klote is dat! Misschien heb je iets aan dit stuk van Romke van de Kaa: "Maar nu het goede nieuws: er bestaan soorten die immuun zijn voor verwelkingsziekte en die ook na de bloei nog maandenlang een bijdrage aan de tuin leveren door middel van hun zilverwitte zaadpluizen. Ik ken tuiniers die de pluizen mooier vinden dan de bloemen zelf."

Voor dit jaar kun je misschien nog wat eenjarige klimmers in je tuin zetten? En troost je: er zijn leuke klimmers die makkelijker zijn dan de clematis! Ik vind kamperfoelie, pronkerwt en klimrozen te gek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205075378

De kardoen is nu bijna zo hoog als als de bloemen van vorig jaar

En de nieuwe bloemen komen er aan *O*
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205075539
Dit zijn nu de opvallende dingen in mijn tuin:

De eerste bloemen worden gevormd in de vaste bloembak, het stikt van de huisjesslakken in de tuin, de rode bloemetjes die vorig jaar in pot stonden zijn ook aangeslagen in de tuin en de stokroos staat al mooi in bloei.

De hortensia begint te komen, linksonder doet het dit jaar ineens supergoed (misschien nu hij meer water krijgt?) en -slecht te zien- er zitten al veel knoppen op lange stengels in de gekregen woekerplant. Ik dacht dat ik de naam wist maar ze lijken totaal niet op de plaatjes die Google dan laat zien, dus tegen de tijd dat ze bloeien probeer ik het nog eens :P

De eerste vlinders zijn gesignaleerd. Verder weer het oude vertrouwde duivenpaartje, een paar musjes en dus vooral veel huisjesslakken.
pi_205076622
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mooi klote is dat! Misschien heb je iets aan dit stuk van Romke van de Kaa: "Maar nu het goede nieuws: er bestaan soorten die immuun zijn voor verwelkingsziekte en die ook na de bloei nog maandenlang een bijdrage aan de tuin leveren door middel van hun zilverwitte zaadpluizen. Ik ken tuiniers die de pluizen mooier vinden dan de bloemen zelf."

Voor dit jaar kun je misschien nog wat eenjarige klimmers in je tuin zetten? En troost je: er zijn leuke klimmers die makkelijker zijn dan de clematis! Ik vind kamperfoelie, pronkerwt en klimrozen te gek.
Ja ik heb ook nog soorten over die t wel goed doen. Ik overweeg nu de combi klimmende nachtschade met passiebloem. Staat er tegenover ook en bevalt daar wel heel goed :)

of een beukenhaag in verschillende kleuren.
pi_205084491
Status achtertuin:
Armzalige Margaret Hunt, clematis. Eigenlijk wil ik hem kwijt en vervangen.
Na al die jaren (15?) weet ik niet of dat gaat lukken.
Annabelle doet haar best.
Van de hibiscus heb ik hoge -sic- verwachtingen.
De rechtse is de oudste. Links daarvan twee vervangers. De meest linkse bleek een witte. Swat.
Cosmea belooft wel wat in de pot. Op tafel staan de vlijtige liezen.





Bonus: de buurpoes.
pi_205104791
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 19:08 schreef AnneX het volgende:
Status achtertuin:
Armzalige Margaret Hunt, clematis. Eigenlijk wil ik hem kwijt en vervangen.
Na al die jaren (15?) weet ik niet of dat gaat lukken.
Annabelle doet haar best.
Van de hibiscus heb ik hoge -sic- verwachtingen.
De rechtse is de oudste. Links daarvan twee vervangers. De meest linkse bleek een witte. Swat.
Cosmea belooft wel wat in de pot. Op tafel staan de vlijtige liezen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Bonus: de buurpoes.
Zo armzalig ziet-ie er op de foto niet uit. :) Kun je niet gewoon een tweede exemplaar doorheen laten groeien?

Poes is een leuke bonus!

Edit: wie een nieuwe OP wil maken krijgt mijn eeuwige dankbaarheid. Ik doe het anders op zijn vroegst morgenmiddag. Met liefde, dat wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')