abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:30:18 #1
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_204787467
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:31:20 #2
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_204787475
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 08:27 schreef June. het volgende:
Help! Ik heb een paar dagen terug wat (voorgezaaide) basilicum en peterselie verpot in mijn moestuinbak. Ook enkele cherrytomaten planten. Ze waren ongeveer 2-3 cm hoog.

Gisteren was ineens alle basilicum weg en vanochtend ook de peterselie ;( Ook 2 cherryplantjes.

Het lijkt dus 's nachts te gebeuren. Misschien een slak? Iemand die een idee? Ik zie ze alleen niet..

Wat kan ik hier tegen doen? Ze zitten al op hoogte in een bak.. Pas later verpotten? Er zitten ook nog wat aarbeiplanten in trouwens en zie zijn ongemoeid gebleven.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:42 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Mussen, duiven, vervelende buren? :{
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:54 schreef Tuindier het volgende:
Of toch slakken. Bij mij glijden die gewoon de moestuinbakken in.

Dit topic mag trouwens wel eens dicht, de topic titel is veel te effectief
- Gedaan. Gesloten ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:23 schreef June. het volgende:
Uit armoede heb ik er nu maar een plastic potje omgekeerd opgezet :')

Maar misschien mussen kan wel ja.. Of toch kleine slakken die ik niet heb gezien.


[ Bericht 24% gewijzigd door marcel.de op 18-05-2022 11:39:54 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:50:35 #3
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_204787611
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:23 schreef June. het volgende:
Uit armoede heb ik er nu maar een plastic potje omgekeerd opgezet :')

Maar misschien mussen kan wel ja.. Of toch kleine slakken die ik niet heb gezien.
Omdat onze slakropjes ook steeds gesloopt werden, staan die nu onder boogjes met doek. Dat hadden wij al voor de kolen tegen vlinders enzo, nu ook sla tegen vogels

Zaten er weer emelten in de grond die de wortels afvraten :'(
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_204787633
@June. Bij mij zijn het pissebedden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:57:43 #5
208890 June.
Seriously?
pi_204788181
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:54 schreef Vanyel het volgende:
@:June. Bij mij zijn het pissebedden.
Oeh dat kan het ook zijn ja, die zie je ook niet zo goed op de donkere grond.. Misschien moeten de plantjes eerst nog wat groter worden. Ik zet ze maar even in een apart potje om mijn laatste 3 plantjes nog te behouden ;(
Shine bright like a diamond.
pi_204831016

Alle radijsjes geoogst, dus ruimte voor wat nieuws. Ik vroeg aan mijn vader of hij nog wat leuks had. Nu heb ik dus chioggia gezaaid. Ben benieuwd.
pi_204882008
Mijn moestuinhoekje begint echt wat te worden O+.


In de eerste bak: Tuinbonen, wortels, boontjes, prei die op het punt van bloeien staat, bietjes en iets wat sla zou moeten zijn maar duidelijk iets anders is.


In de tweede bak komkommer, tomaten, aubergine, gele boontjes, zonnebloemen, cosmea en courgette.


In de kas staan tomaten, aubergines, paprika en meloen, en de in de potten buiten de kas staan fruitstruiken.
  vrijdag 27 mei 2022 @ 21:00:09 #8
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204884738
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 16:43 schreef Tuindier het volgende:
Mijn moestuinhoekje begint echt wat te worden O+.

[ afbeelding ]
In de eerste bak: Tuinbonen, wortels, boontjes, prei die op het punt van bloeien staat, bietjes en iets wat sla zou moeten zijn maar duidelijk iets anders is.

[ afbeelding ]
In de tweede bak komkommer, tomaten, aubergine, gele boontjes, zonnebloemen, cosmea en courgette.

[ afbeelding ]
In de kas staan tomaten, aubergines, paprika en meloen, en de in de potten buiten de kas staan fruitstruiken.
Netjes _O_
Spoilers!
pi_204967369
1e poging snijbiet mislukt. Dus de konijnen eten nu de zaailingen op en ik heb andijvie gezaaid. Als ik weer een vak leeg heb, probeer ik het nog wel een keer.
De erwtenplantjes groeien wel mooi. En het eerste trio aardbeien wordt rood :9
pi_205009817
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 06:28:30 #11
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_205010336
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:29 schreef Hupje het volgende:
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Knoflook, knoflook en nog eens knoflook. Dat vinden ze het ergste wat er is.
Dit, dus.
pi_205010627
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:29 schreef Hupje het volgende:
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met huizen, koddig. Hier zie je die amper, alles naaktslak wat de klok slaat :r
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205010642
Misschien niet precies de juiste plek, maar jullie kunnen mij vast wel helpen. Ik heb koriander dik gezaaid in een pot in de raampost. Wanneer zou ik dit uit moeten dunnen? Of hoef ik niet uit te dunnen?

Foto van vorige week, inmiddels is de pot nog voller:

Uitvinder van de biersmiley.
pi_205012107
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 08:28 schreef dimmak het volgende:
Misschien niet precies de juiste plek, maar jullie kunnen mij vast wel helpen. Ik heb koriander dik gezaaid in een pot in de raampost. Wanneer zou ik dit uit moeten dunnen? Of hoef ik niet uit te dunnen?

Foto van vorige week, inmiddels is de pot nog voller:

[ afbeelding ]
Uitdunnen tot op een 4 a 5 centimeter. Als ze erg dicht op elkaar staan haal ik ze er niet uit maar knip ik ze vlak boven de grond af om zo het wortelstelsel van de plantjes die je wilt houden niet te beschadigen.

Wat is de doorsnee van die pot?
pi_205012351
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 06:28 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Knoflook, knoflook en nog eens knoflook. Dat vinden ze het ergste wat er is.
Goede tip! Zal dat eens bij mij proberen :P
Twiddel
pi_205020295
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 12:36 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Goede tip! Zal dat eens bij mij proberen :P
De knoflook niet te dicht op je kolen of stokbonen zetten, dat zijn geen goede buren.

Je zou wel een knoflook spray kunnen maken en dat op je kolen spuiten.
  maandag 13 juni 2022 @ 10:16:42 #17
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205039173
Afgelopen weekend houtsnippers geleverd gekregen, eindelijk paadjes gemaakt *O*



Er stond echt mega veel onkruid op de paden dus dat eerst allemaal weggehaald. Lekker klusje. :%
pi_205039512
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:16 schreef gcjoel het volgende:
Afgelopen weekend houtsnippers geleverd gekregen, eindelijk paadjes gemaakt *O*

[ link | afbeelding ]

Er stond echt mega veel onkruid op de paden dus dat eerst allemaal weggehaald. Lekker klusje. :%
Liet je schors leveren of 'echte' houtsnippers? En als het laatste, waarvandaan?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 13 juni 2022 @ 11:38:29 #19
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205039807
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Liet je schors leveren of 'echte' houtsnippers? En als het laatste, waarvandaan?
echte houtsnippers, was via marktplaats: https://www.marktplaats.n(...)e-houtsnippers-chips
pi_205039827
Tnx
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205040619
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 12:02 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Uitdunnen tot op een 4 a 5 centimeter. Als ze erg dicht op elkaar staan haal ik ze er niet uit maar knip ik ze vlak boven de grond af om zo het wortelstelsel van de plantjes die je wilt houden niet te beschadigen.

Wat is de doorsnee van die pot?
Thanks! Doorsnee is 15cm.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205115812
Mijn bak stond er vandaag zo bij:

Groei maar, erwtjes, groei!
pi_205116426
Dat ziet er goed uit hoor! O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_205207519
Nadat vorig jaar geen enkele courgetteplant de slakken heeft overleefd, is dit jaar een jaar met bijna iedere dag een courgette O+. Ik ben ze al bijna zat.


De nieuwe bosbessenplant heeft ook al vruchten gemaakt, en mijn 3 jaar oude frambozenplant produceert flink! Iedere ochtend een handje vol op dit moment.


De eerste tomaatjes zijn ook aan het rijpen, en de aubergine heeft de eerste bloemetjes geproduceerd.


Mijn Franse geleboontjesplant bleek geen klimmer te zijn, dus dat is nu een blob met net iets te veel planten.


[ Bericht 34% gewijzigd door Tuindier op 02-07-2022 09:25:56 ]
pi_205214981
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:16 schreef gcjoel het volgende:
Afgelopen weekend houtsnippers geleverd gekregen, eindelijk paadjes gemaakt *O*

[ link | afbeelding ]

Er stond echt mega veel onkruid op de paden dus dat eerst allemaal weggehaald. Lekker klusje. :%
Ben je tevreden over deze snippers? Ik heb ook nog een kuub (of twee) nodig en ze zitten hier niet heel ver vandaan. Hoeveel was je kwijt voor bezorging?
pi_205218660
Leuk al die foto's erbij! Hier gaat het ook redelijk, geloof ik. 4 bonen zijn gestorven door luis, de erwten deden niks dit jaar en bij ons gaat de sla ook niet denderend.

Daarentegen krijgen we wel een broccoli, doen de courgettes het fantastisch, we hebben frambozen en aardbeien, de braam zit vol bloemen, en ook de aubergines en paprika's doen het goed in de volle grond. En we hebben voor de grap 2 spaghettipompoenplanten gedaan, die zijn nog erger dan de courgettes qua opbrengst. :')

En zoals elk jaar hebben we nu al een gigantische lijst met dingen die we volgend jaar anders moeten doen en nieuwe dingen om uit te proberen.

Alvast een vraag voor na de zomer, wat doen jullie allemaal in het najaar en de winter? Ik heb sowieso boerenkool, andijvie, winterprei en spinazie op de planning, en ga een poging doen tot bloemkolen (al valt de oogst dan in het voorjaar).
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_205218796
Ik heb nu nog brocoli en pakchoi gezaaid, maar eerlijk gezegd valt het bij mij in de herfst/ winter tot nu toe altijd een beetje stil.
  zondag 3 juli 2022 @ 09:16:21 #28
302812 Little_Miss_Naughty
naughty by nature
pi_205218829
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 08:19 schreef Nanuke het volgende:
Leuk al die foto's erbij! Hier gaat het ook redelijk, geloof ik. 4 bonen zijn gestorven door luis, de erwten deden niks dit jaar en bij ons gaat de sla ook niet denderend.

Daarentegen krijgen we wel een broccoli, doen de courgettes het fantastisch, we hebben frambozen en aardbeien, de braam zit vol bloemen, en ook de aubergines en paprika's doen het goed in de volle grond. En we hebben voor de grap 2 spaghettipompoenplanten gedaan, die zijn nog erger dan de courgettes qua opbrengst. :')

En zoals elk jaar hebben we nu al een gigantische lijst met dingen die we volgend jaar anders moeten doen en nieuwe dingen om uit te proberen.

Alvast een vraag voor na de zomer, wat doen jullie allemaal in het najaar en de winter? Ik heb sowieso boerenkool, andijvie, winterprei en spinazie op de planning, en ga een poging doen tot bloemkolen (al valt de oogst dan in het voorjaar).
Ik kan zo snel alleen knoflook bedenken om toe te voegen aan je lijstje
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_205219191
Pastinaak?
Die moet wel wat eerder de grond in maar kun je oneindig door oogsten.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 3 juli 2022 @ 16:44:27 #30
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205223852
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:12 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ben je tevreden over deze snippers? Ik heb ook nog een kuub (of twee) nodig en ze zitten hier niet heel ver vandaan. Hoeveel was je kwijt voor bezorging?
Zeker tevreden mee. Mooie snippers. Maar bezorgen was wel 60 euro dacht ik.
Geloof dat je het ook kan ophalen met zijn aanhanger voor 15 euro.
  zondag 3 juli 2022 @ 16:47:17 #31
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205223920
Voor de winter hebben wij momenteel gepland: pastinaken, winterwortel, andijvie, boerenkool, palmkool, spruiten, prei en in de kas die we dan zouden moeten hebben winterpostelein en veldsla ofzo.
pi_205224052
Ik ben vrij simpel, in het najaar loop ik langs de welkoop en haal daar wat boerenkool plantjes voor in de tuin :P
Bloemkool doe ik niet meer, dat wil nooit echt, net als met wortel.
Andijvie liep ook wel goed vorig jaar dus denk ik dit jaar ook.
Binnenkort kan ik mijn aardappels en uien oogsten *O*
Twiddel
pi_205226668
Mijn bloemkool doet het top hoor.
Alleen jammer dat de luizen daar ook enthousiast over zijn. Van die vieze dikke witte vettige.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205228527
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2022 10:14 schreef Vanyel het volgende:
Pastinaak?
Die moet wel wat eerder de grond in maar kun je oneindig door oogsten.
Goeie voor volgend jaar. :Y
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_205299865
Ik heb vandaag doek opgehangen in de kas, om te zorgen dat mijn planten niet verbranden als het volgende week zo heet wordt. Ziet er minder leuk uit, maar uiteindelijk gaat het om de functie natuurlijk.

pi_205301359
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 16:52 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb vandaag doek opgehangen in de kas, om te zorgen dat mijn planten niet verbranden als het volgende week zo heet wordt. Ziet er minder leuk uit, maar uiteindelijk gaat het om de functie natuurlijk.

[ afbeelding ]
Goeie.
Ik ga er vanuit dat tomaat, peper en aubergine er hier wel tegen kan in de foliekas (en zo niet, hebben ze pech), maar ik ga morgen mijn bramen afdekken.
Heb al eerder gehad dat de hele zooi net voor het afrijpen verpieteren door de zon.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205302175
Hebben jullie nog tips voor doeken/ophangmechanismen die niet specifiek voor een bepaald type kas zijn? Ik wil ook een doek ophangen, in ieder geval aan één kant, maar weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg.

Ik ben geen moestuinder, dus ik hoor hier eigenlijk niet, maar ik heb meloenen! En het is me een zootje:



Maar het gaat vooralsnog lekker:



Volgend jaar ga ik hiervoor:



[ Bericht 5% gewijzigd door Claudia_x op 10-07-2022 22:03:08 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205302914
Ik kan het niet goed genoeg zien, maar zou dit systeem kunnen werken?
https://m.tuinexpress.nl/snapshot-voor-tuinkas
pi_205303158
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:44 schreef Tuindier het volgende:
Ik kan het niet goed genoeg zien, maar zou dit systeem kunnen werken?
https://m.tuinexpress.nl/snapshot-voor-tuinkas
Ik heb een grote versie van de eerste foto geplaatst. Ziet dat er vergelijkbaar uit met de binnenkant van jouw kas? Ik vermoed dat die profielen universeel zijn.

Bij Welkoop hebben ze deze voor niet zoveel geld. Die kan ik wel eens proberen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205304950
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb een grote versie van de eerste foto geplaatst. Ziet dat er vergelijkbaar uit met de binnenkant van jouw kas? Ik vermoed dat die profielen universeel zijn.

Bij Welkoop hebben ze deze voor niet zoveel geld. Die kan ik wel eens proberen:

[ afbeelding ]
Jouw kas lijkt inderdaad op het systeem van de mijne. Ik heb precies diezelfde snapshots (als die dingen blijkbaar zo heten). Van de eerste braken de bovenkantjes wel al af, maar als je voorzichtig doet gaat het prima.
Ik heb er ook dit gaas bij gebruikt: https://www.welkoop.nl/ro(...)-5-meter-wit_1174598
Het was uiteindelijk wel even puzzelen hoe het optimaal te bevestigen (in het voor- en achtervlak van mijn kas zitten geen sleuven voor die snapshots), maar met wat extra tie wraps en een bamboe stok in de nok, kwam het goed.
pi_205307091
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 08:05 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Jouw kas lijkt inderdaad op het systeem van de mijne. Ik heb precies diezelfde snapshots (als die dingen blijkbaar zo heten). Van de eerste braken de bovenkantjes wel al af, maar als je voorzichtig doet gaat het prima.
Ik heb er ook dit gaas bij gebruikt: https://www.welkoop.nl/ro(...)-5-meter-wit_1174598
Het was uiteindelijk wel even puzzelen hoe het optimaal te bevestigen (in het voor- en achtervlak van mijn kas zitten geen sleuven voor die snapshots), maar met wat extra tie wraps en een bamboe stok in de nok, kwam het goed.
Muchas gracias!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205307244
Trouwens, @Tuindier, waarom heb je voor 15% reductie van zonlicht gekozen en niet hoger?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205307363
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
Trouwens, @:tuindier, waarom heb je voor 15% reductie van zonlicht gekozen en niet hoger?
Waar ik mijn kas en alle accesoires bestelde hadden ze maar 1 variant. Dus ik heb er niet actief over nagedacht.
Nu achteraf: mijn kas staat maar een deel van de dag vol in de zon, dus ik denk/hoop dat dit hiervoor voldoende is. Als dat niet zo blijkt te zijn, moet ik volgend jaar iets anders doen.
pi_205307563
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:32 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Waar ik mijn kas en alle accesoires bestelde hadden ze maar 1 variant. Dus ik heb er niet actief over nagedacht.
Nu achteraf: mijn kas staat maar een deel van de dag vol in de zon, dus ik denk/hoop dat dit hiervoor voldoende is. Als dat niet zo blijkt te zijn, moet ik volgend jaar iets anders doen.
Ik ga het ook gewoon proberen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 13 juli 2022 @ 10:24:33 #45
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205324833
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
Trouwens, @:tuindier, waarom heb je voor 15% reductie van zonlicht gekozen en niet hoger?
Zou ook niet te hoog gaan, want dat had ik in mijn voorgaande kas en toen kwam er dus te weinig zon waardoor er nogal wat schimmel en vocht kwam. Dat wil je ook echt niet hebben.
pi_205362536
Het is goed gelukt! Fijn systeem.




Ziet er van de buitenkant kunstig uit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205365533
Ziet er goed uit! Fijn dat het werkte.
pi_205380454
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:29 schreef Hupje het volgende:
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
deze eten alleen rottende blaadjes... dus die komen heel niet aan je courgette..

alleen wilde slakken (die zonder huis) eten levende planten over het algemeen.
pi_205387527
@Claudia_x Heb je het idee dat het werkt?

Bij mij is de temperatuur in de kas momenteel niet hoger dan erbuiten, dus het werkt zeker. Ik denk wel dat ik dus 1 vd 2 doeken weg haal als de grootste hitte weer voorbij is, want het mag in principe best een beetje warmer worden in de kas, normaal gesproken.
pi_205388126
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 12:29 schreef Tuindier het volgende:
@:Claudia_X Heb je het idee dat het werkt?

Bij mij is de temperatuur in de kas momenteel niet hoger dan erbuiten, dus het werkt zeker. Ik denk wel dat ik dus 1 vd 2 doeken weg haal als de grootste hitte weer voorbij is, want het mag in principe best een beetje warmer worden in de kas, normaal gesproken.
Om de temperatuur te drukken? Nee, daarvoor heb ik niet genoeg opgehangen. M'n doel was om de planten in één strook te beschermen tegen de felste zon. Het is even afwachten of dat genoeg is. Zo niet, dan moet ik meer ophangen aan één andere kant en misschien ook de hoogte ingaan.

Gisteren was het maximum 45,6 graden in de kas. Op dit moment is het al 45,7 graden en dat gaat de komende uren alleen maar stijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205390582
49.5 in de kas.
Een uur geleden was het nog 56.8.

Durf nog niet te gaan kijken hoe de plantjes erbij staan :)
pi_205415777

Kan iemand die ene erwtenplant vertellen dat-ie een soort is die 30 tot 40 cm hoog wordt? _O- De rest deed dat braaf.
pi_205416864
Extra veel erwten voor jou ^O^
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205455499
Het vak van de paksoi heb ik maar leeggemaakt, daar stonden alleen nog maar sprietjes. Nu een nieuwe poging voor snijbiet, dat werd de vorige keer ook niets.

Verder komen er tomaatjes, augurk en druiven aan. Courgette wil niet zo dit jaar. De zonnebloem op de foto zag ik gisteren ineens omgeknakt liggen. Met een stokkie erbij gaat zijn kop alweer omhoog.

Edit: de druiven zien er op de foto al blauwer uit dan in het echt _O-
pi_205456067
Je courgette ziet eruit alsof ie die ranzige schimmel heeft waar bloemen en vruchten zo van gaan stinken?

Ik ben een beetje bang dat mijn zonnebloemsteel het ook niet gaat redden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205625949
Dubbelpost omdat ik niet in staat lijk moes- en siertuin van elkaar te onderscheiden.


Volgroeide courgetjes. Dan krijgen ze toch wel curieuze vormpjes. Mijn aubergines zijn mooier.

Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205695620
Ik heb dit jaar voor het eerst geprobeerd honingmeloenen te kweken en dat gaat hartstikke goed. Maar wanneer oogst je ze precies? Ik ben het met een aan het proberen: die is van groen naar geel verkleurd en liet makkelijk los. Iemand tips? Deze laat ik nog in ieder geval een dag narijpen (de watermeloenpartjes liggen ernaast om een gevoel voor grootte te hebben):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:15:11 #58
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_205695731
Dat is zo lastig bepalen. Je moet voelen aan de meloen of je het een heel klein beetje kunt induwen. Als ze te vroeg zijn, dan zijn ze keihard. Ben je te laat, dan duw je makkelijker door en krijg je alcoholische inhoud
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_205695738
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 16:15 schreef marcel.de het volgende:
Dat is zo lastig bepalen. Je moet voelen aan de meloen of je het een heel klein beetje kunt induwen. Als ze te vroeg zijn, dan zijn ze keihard. Ben je te laat, dan duw je makkelijker door en krijg je alcoholische inhoud
Ik heb wel een aardig idee hoe dat moet als ik ze in de supermarkt koop en in de schaal heb liggen, dus eigenlijk moet ik hetzelfde toepassen op de meloenen die nog aan de plant zitten?

De vijgen oogst ik dit jaar voor het eerst en ik vrees dat ik net te laat was. Met de druiven lijk ik nu daarentegen net op tijd te zijn (vorig jaar was ik te laat, maar hebben de wespen er veel plezier van gehad).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205696657
Wat een mooie! Bij ons zijn de meloenen dit jaar mislukt. Vanwege veel gedoe thuis gingen de planten ook veel te laat pas de moestuin in en daarna kwamen ze niet echt meer bij. Volgend jaar doen we een nieuwe poging denk ik.

Sowieso hebben we alweer zoveel dingen geleerd dit jaar dat ik nu al uitkijk naar volgend jaar. Hebben meer mensen daar laat van? :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_205696888
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 16:16 schreef Claudia_x het volgende:

De vijgen oogst ik dit jaar voor het eerst en ik vrees dat ik net te laat was. Met de druiven lijk ik nu daarentegen net op tijd te zijn (vorig jaar was ik te laat, maar hebben de wespen er veel plezier van gehad).
Grappig, mijn vijgen zijn nog lang niet klaar, op 2 na die vreemd vroeg waren.
Die vind ik goed als het kontje net iets open gaat staan. Beter als er een druppel uit komt, maar dat levert meer risico van kapers op.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205704520
De meloen was perfect, lekker zoet en sappig. ^O^

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 14:12:11 #63
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205742070
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 19:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Grappig, mijn vijgen zijn nog lang niet klaar, op 2 na die vreemd vroeg waren.
Die vind ik goed als het kontje net iets open gaat staan. Beter als er een druppel uit komt, maar dat levert meer risico van kapers op.
Hier zijn de vijgen al klaar, had er ook niet veel omdat we de boom mee verhuisd hadden.
Ze waren wel erg lekker :9

Meloenen wil ik volgend jaar ook, dan hebben we de kas. Nu 2 watermeloen plantjes buiten, 1 heeft een meloentje maar die is nog maar tennisbal groot, daar heb ik weinig hoop voor.
Verder doet echt bijna alles het geweldig buiten, echt een leuk moestuin jaar *O*
pi_205742438
M'n buurman heeft dit jaar een moestuin aangelegd waar ik nu even voor zorg en die doet het ook geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205742499
Moestuin rookie hier. Ik heb een verhoogde moestuinbak gekregen voor in de tuin. Heeft het zin om nu nog te beginnen of kan ik hem beter even in de schuur zetten tot het voorjaar?
You need to be cold to be queen.
pi_205744984
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:58 schreef Waldorf22 het volgende:
Moestuin rookie hier. Ik heb een verhoogde moestuinbak gekregen voor in de tuin. Heeft het zin om nu nog te beginnen of kan ik hem beter even in de schuur zetten tot het voorjaar?
Je kan nog best iets van rucola of spinazie zaaien.
pi_205745042
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:58 schreef Waldorf22 het volgende:
Moestuin rookie hier. Ik heb een verhoogde moestuinbak gekregen voor in de tuin. Heeft het zin om nu nog te beginnen of kan ik hem beter even in de schuur zetten tot het voorjaar?
Kijk hier eens: https://makkelijkemoestuin.nl/zaaikalender :)
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:32:53 #68
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205763906
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
De meloen was perfect, lekker zoet en sappig. ^O^

[ afbeelding ]
Wat een leuk idee, meloenen!
Dit jaar hebben de kerstomaten de complete moestuinbak overgenomen, dus die gaan volgend jaar met mate, in een eigen bak :P.
En ik wil volgend jaar (weer) pompoenen in de tuin O+.

Ik kwam eigenlijk voor iets anders; na 4 jaar geen vruchten ben ik klaar met onze kruisbessenstruik. Ik wil 'm vervangen voor iets anders, wel een struikje. Iemand een leuke tip? We hebben al frambozen, aalbessen en bramen in de tuin.
KuikenGuppy
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:42:02 #69
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_205763965
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:32 schreef Burdie het volgende:

[..]
Wat een leuk idee, meloenen!
Dit jaar hebben de kerstomaten de complete moestuinbak overgenomen, dus die gaan volgend jaar met mate, in een eigen bak :P.
En ik wil volgend jaar (weer) pompoenen in de tuin O+.

Ik kwam eigenlijk voor iets anders; na 4 jaar geen vruchten ben ik klaar met onze kruisbessenstruik. Ik wil 'm vervangen voor iets anders, wel een struikje. Iemand een leuke tip? We hebben al frambozen, aalbessen en bramen in de tuin.
Jostabessen, zelfde feeling als kruisbes, smaakt meer naar zwarte bes en... heeft geen stekels :Y
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:44:00 #70
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205763980
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 15:42 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Jostabessen, zelfde feeling als kruisbes, smaakt meer naar zwarte bes en... heeft geen stekels :Y
Dat laatste is een pluspunt :D
Dit voorjaar heb ik een tweede framboos geplant, maar die heeft stekels en ik vind 'm daardoor eigenlijk helemaal niet leuk }:|
Ik ga eens kijken naar die jostabessen! Merci voor de tip.
KuikenGuppy
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:22:18 #71
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_205765947
Wij hebben trouwens ook Tayberry's, een soort kruising tussen braam en framboos maar die vinden we o zo lekker. En ook al heeft hij stekels, die kunnen wij niet genoeg hebben. Vermeerderd trouwens ook vrij gemakkelijk, alleen hebben onze ganzen een groot deel afgeknaagd (ondanks onze voorzorgmaatregelen). Die hebben kennelijk geen last van die kleine stekeltjes als zij die in hun bekje/snavel doen
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_205766779
@Burdie Tot dat pompoen zo goed gelukt is. Ik heb er helaas de tuin niet voor.

Mijn moestuinbak bij thuiskomst na 2 weken vakantie:

Ik had vlak voor vertrek alles wat een beetje te oogsten was eruit gehaald en op goed geluk wat nieuws gezaaid. De sla is niet gelukt met af en toe wat water, de snijbiet lijkt -net als de vorige keer- opgegeten te worden. De erwten zijn wel opgekomen en de chioggia bieten zijn nu klaar om te oogsten.
pi_205821522
quote:
Merci, het is mini kropsla geworden O+
You need to be cold to be queen.
pi_206093373
Mijn bak een maandje later:

De chioggia bieten zagen er veelbelovend uit, maar dit was de opbrengst :')

Gelukkig vonden de konijnen het blad lekker.
pi_206094058
Die kleintjes had je nog een tijd kunnen laten zitten?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206558293
Vorige woensdag spinazie gezaaid

En gister snijbiet geoogst, ga ik morgen opeten :9
Children of the night. What music they make.
pi_206573965
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2022 08:51 schreef Vanyel het volgende:
Die kleintjes had je nog een tijd kunnen laten zitten?
Dat klopt, hoor, maar ik was er klaar mee :')

Zo staat mijn bak er vandaag bij:

Linksonder is leeg, midden is snijbiet. Die heeft het toch volgehouden en mag nog een poosje blijven staan.
Rechtsonder heb ik een paar weken terug palmkool gezet. Rechtsboven staat andijvie, die gaat binnenkort op het menu.
Midden boven staat nog een beetje sla, ik moet eens kijken of dat nog wat is.
De erwten linksboven hebben er nog zin in, dus die laat ik ook nog even staan:
pi_206583309
Wij hebben net een perenboom en appelboom gekocht. In feb/mrt wil ik ze snoeien, maar kan nog wel wat kennis gebruiken.

Volgens mij heeft de peer (links) nog best wat waterloten. Die moet er toch af? En dan helemaal?

Ze staan inmiddels in de grond.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_206620180
Ik heb frambozen stekjes gekregen *O* Eens kijken of deze wel aanslaan, de stek die ik in het voorjaar had gekocht is nooit uitgelopen.
pi_206994552
Overmorgen heb ik een bezichtiging van m'n nieuwe moestuin *O*

140 m2, het is een complex van 66 tuintjes. Lekker dichtbij ook, 15 minuten fietsen.
Children of the night. What music they make.
  donderdag 8 december 2022 @ 21:22:51 #81
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_206999810
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:40 schreef DeHovenier het volgende:
Overmorgen heb ik een bezichtiging van m'n nieuwe moestuin *O*

140 m2, het is een complex van 66 tuintjes. Lekker dichtbij ook, 15 minuten fietsen.
veel plezier alvast
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_207001082
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:22 schreef marcel.de het volgende:

[..]
veel plezier alvast
Thnx, heb er zin!

Hoe vaar jij?
Children of the night. What music they make.
  vrijdag 9 december 2022 @ 07:23:29 #83
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_207002608
Mijn vrouw neemt het grootste deel van het werk op haar schouders. Wij aten deze week de laatste verse tomaten. Bizar. Laatst geplukt en af laten rijpen in het kozijn.
Er staat nog boerenkool, palmkool en spruiten.
De wortels zijn gisteren uit de grond gehaald, het is nu -4,9 dus net op tijd.
In de kas huizen de kippen nu, die zijn wel blij met hun droge warme huisje. Zolang het niet te koud is mogen zij ook een deel van de moestuin in om het om te woelen, maar ik denk dat ze vandaag beter binnen kunnen blijven.

Wat er ook nog staat / stond; Knolselderij en prei. Maar door de woelmuizen/woelratten blijkt de onderkant weg gevreten, weinig hoop dat die nog wat worden.
De rest is winterklaar, er ligt worteldoek overheen, vastgelegd met stenen.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_207032899
Vanmiddag contractje ondertekend, hier wat foto's:


Vanwege die hoogspanningskabels mag alles niet hoger zijn dan 220cm. Hoefde geen overdrachtskosten te betalen omdat t zo'n zooitje is, en de borg voor de tuin (150 euro) en schuurtje (50 euro) hebben ze ook laten zitten. Huur is 216,40 per jaar, inschrijfgeld 11,35 (eenmalig) en de contributie is 13,60 per jaar.

[ Bericht 4% gewijzigd door DeHovenier op 10-12-2022 21:01:27 ]
Children of the night. What music they make.
pi_207036693
:o wat een kosten zeg! En wat een bende! :X

Wij betalen nog geen 40¤ per jaar en onze tuin is pak en beet 100m2. Maar goed, wij mogen niets bouwen (gemeentebeleid) wat hoger is dan 1m. Dus geen schuurtje maar alleen een kist voor de spullen, en ook geen kas. ;( Bonenstokken en afdakjes worden gelukkig nog net toegestaan. :P

Ik ben in geen weken op de tuin geweest, al onze wintergroente werd opgegeten door woelmuizen, dus nu staat er niks meer. Vanaf februari worden we weer druk dus om alles weer mooi op orde te krijgen. :) Vorige week bekeken wat we allemaal bij mogen bestellen aan zaadjes, valt best mee dus dat is een meevaller. En dan in de komende maanden eens de planning maken, om ons er dit jaar echt weer niet aan te houden. :+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_207039926
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 23:40 schreef Nanuke het volgende:
Maar goed, wij mogen niets bouwen (gemeentebeleid) wat hoger is dan 1m. Dus geen schuurtje maar alleen een kist voor de spullen, en ook geen kas. ;( Bonenstokken en afdakjes worden gelukkig nog net toegestaan. :P

Kortom, een verzonken kas maken. Mooi een meter onder de grond maken en een meter boven het maaiveld laten uitsteken :)

Heel karwei, maar dan heb je een kas :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_207040574
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 23:40 schreef Nanuke het volgende:
:o wat een kosten zeg! En wat een bende! :X

Wij betalen nog geen 40¤ per jaar en onze tuin is pak en beet 100m2. Maar goed, wij mogen niets bouwen (gemeentebeleid) wat hoger is dan 1m. Dus geen schuurtje maar alleen een kist voor de spullen, en ook geen kas. ;( Bonenstokken en afdakjes worden gelukkig nog net toegestaan. :P

Ik ben in geen weken op de tuin geweest, al onze wintergroente werd opgegeten door woelmuizen, dus nu staat er niks meer. Vanaf februari worden we weer druk dus om alles weer mooi op orde te krijgen. :) Vorige week bekeken wat we allemaal bij mogen bestellen aan zaadjes, valt best mee dus dat is een meevaller. En dan in de komende maanden eens de planning maken, om ons er dit jaar echt weer niet aan te houden. :+
De huur was eerst 116 euro, vanaf volgend jaar hebben ze die eenmalig verhoogd met 100 euro omdat ze een nieuw huurcontract met de gemeente hebben afgesloten. Alsnog zitten ze dan aan de lage kant qua huurprijs voor een moestuin (zeggen ze).
Children of the night. What music they make.
pi_207043822
Vanmiddag lekker bezig geweest, paden vrijgemaakt die overgroeid waren door gras. Wel raar, toen ik aankwam stond de deur van het schuurtje open, terwijl de secretaris die gister had dichtgedaan. Misschien waren de vorige huurders nog ff langsgeweest om het een en ander op te halen. Heb niks gemist, en in het schuurtje is het nog steeds een rommeltje. Binnenkort ff opruimen en schoonmaken.

Qua gereedschap heb ik een grondboor, een tuinklauw, panschop, spade, harkje, bezem en een spitvork met een dichte onderkant overgenomen. En een perspotjesmaker.
Children of the night. What music they make.
pi_207160148
Heeft er iemand hier ervaring met een strobaalmoestuin?

Ik heb een aantal mooie bakken in mijn moestuin staan, maar zie er ontzettend tegenop om die te vullen met zand (ivm het gewicht moet ik die bakken dan ook nog verstevigen). Nu zat ik gister Homestead rescue ( :D ) te kijken, en daar kwam deze methode voorbij. Het lijkt heel simpel, goedkoop en toch met een leuke opbrengst (ik wil vooral de simpele dingen: sla, komkommer, kruiden enz). Ik ben me aan het inlezen, maar het lijkt een beetje too good to be true dus vandaar mijn vraag ...
pi_207160906
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:54 schreef DeHovenier het volgende:
Vanmiddag contractje ondertekend, hier wat foto's:
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]

Vanwege die hoogspanningskabels mag alles niet hoger zijn dan 220cm. Hoefde geen overdrachtskosten te betalen omdat t zo'n zooitje is, en de borg voor de tuin (150 euro) en schuurtje (50 euro) hebben ze ook laten zitten. Huur is 216,40 per jaar, inschrijfgeld 11,35 (eenmalig) en de contributie is 13,60 per jaar.
waaaat.
Hier betaal ik 11 euro huur voor mijn tuin van 75 vierkante meter. 6 euro contributie.

Zit jouw tuin misschien aan of in een stad? Daar kan het wel behoorlijk oplopen omdat het gewilde grond is.

Succes! Een tip, hou de moed erin, bij mij duurde het ook 2 jaar voordat ik de tuin een beetje onder bedwang kreeg.
Twiddel
pi_207160932
Ik ben trouwens wel echt turbo lui :')
Heb een maand geleden alle bollen eruit gehaald en die staan nu nog steeds op het balkon, deels in boodschappentassen en deels in emmers :')

Ik heb grote plastic bakken gekocht, die maak ik donker met een vuilniszak en dan een beetje isoleren met kanten.

Maar moet er nog aan beginnen :')

Godzijdank is mijn balkon wel altijd droog en donker in deze tijd nu.
Twiddel
pi_207209516
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 17:05 schreef summer2bird het volgende:

[..]
waaaat.
Hier betaal ik 11 euro huur voor mijn tuin van 75 vierkante meter. 6 euro contributie.

Zit jouw tuin misschien aan of in een stad? Daar kan het wel behoorlijk oplopen omdat het gewilde grond is.

Succes! Een tip, hou de moed erin, bij mij duurde het ook 2 jaar voordat ik de tuin een beetje onder bedwang kreeg.
Aan een stad idd, en aan de andere kant een natuurgebied.

En da's geen geld, hoe is de grond?
Children of the night. What music they make.
  maandag 6 februari 2023 @ 16:55:00 #93
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_207880873
Het seizoen kan weer beginnen! *O*

Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om compost te halen bij de gemeente. 2 aanhangers vol, waarvan ruim 1 de kas in is gegaan.


En de eerste spinazie van het jaar komt al op *O*

pi_207894420
Iemand die tips heeft voor kruiden/groenten voor een kleine moestuin van 9m x 2 (ongeveer).

Even een inleiding; sinds dit jaar staat er een nieuw zomerhuisje op ons tuintje, deze is hoger dan de vorige. De vorige was maximaal 2.7m hoog en nu is de nok z'n 4m. Dus qua zon krijgen we dit jaar minder zon. De moestuin ligt achter het huisje en de zon komt links van het huisje op en gaat rechts onder en overdag schijnt hij volop op het huisje....

Er stonden vorig jaar een aantal hennep planten in, bonen, sla, wortels, tomaten, spruitjes, snijbiet, andijvie en knoflook.

Dit jaar sowieso de hennep weer en de bonen, knoflook en sla... en kruiden voor in het eten... maar wat zouden we nog meer kunnen doen? ook hebben we per 1 maart een eigen grotere moestuin (15x6m) en willen daar alle grotere groenten.

Dus tips ontvang ik graag! :)
Just say hi!
pi_207896112
Nieuw-zeelandse spinazie, erwten, uien, prei, zoete aardappel?

En qua grote groentes zou ik sowieso gaan voor courgette, en sinds vorig jaar ben ik ook fan van spaghettipompoen. En natuurlijk fruit braam, framboos, blauwe bes, aardbei.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_207902813
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:55 schreef gcjoel het volgende:
Het seizoen kan weer beginnen! *O*

Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om compost te halen bij de gemeente. 2 aanhangers vol, waarvan ruim 1 de kas in is gegaan.
[ link | afbeelding ]

En de eerste spinazie van het jaar komt al op *O*

[ link | afbeelding ]
Oh, da's een goede! Eens kijken wanneer onze gemeente dat aanbiedt.
Ziet er al wel strak uit zo!
pi_207902851
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:47 schreef Nanuke het volgende:
Nieuw-zeelandse spinazie, erwten, uien, prei, zoete aardappel?
Nemen we mee! :Y

quote:
En qua grote groentes zou ik sowieso gaan voor courgette, en sinds vorig jaar ben ik ook fan van spaghettipompoen. En natuurlijk fruit braam, framboos, blauwe bes, aardbei.
Nou voor mij geen courgette en pompoenen (nemen nogal wat ruimte in beslag en vind ik niet lekker :+ ) maar fruit absoluut, heb al zat fruit in de tuin. Zoals de Japanse wijnbes, kruis, aal, etc bes... Wil alleen nog de bosbes proberen, die staat nog niet in onze eetbare tuin! :)
Just say hi!
pi_207903675
Spaghettipompoen smaakt niet als gewone pompoen. Het heeft mij positief verbaasd. En wij leiden hem omhoog dus dan valt het qua ruimte mee. Eh, meloen evt? Wij doen dit jaar een poging met kleine watermeloen. :Y
Morgen ben ik vast weer mezelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')