quote:Op woensdag 18 mei 2022 08:27 schreef June. het volgende:
Help! Ik heb een paar dagen terug wat (voorgezaaide) basilicum en peterselie verpot in mijn moestuinbak. Ook enkele cherrytomaten planten. Ze waren ongeveer 2-3 cm hoog.
Gisteren was ineens alle basilicum weg en vanochtend ook de peterselieOok 2 cherryplantjes.
Het lijkt dus 's nachts te gebeuren. Misschien een slak? Iemand die een idee? Ik zie ze alleen niet..
Wat kan ik hier tegen doen? Ze zitten al op hoogte in een bak.. Pas later verpotten? Er zitten ook nog wat aarbeiplanten in trouwens en zie zijn ongemoeid gebleven.
quote:
- Gedaan. Geslotenquote:Op woensdag 18 mei 2022 09:54 schreef Tuindier het volgende:
Of toch slakken. Bij mij glijden die gewoon de moestuinbakken in.
Dit topic mag trouwens wel eens dicht, de topic titel is veel te effectief
quote:Op woensdag 18 mei 2022 10:23 schreef June. het volgende:
Uit armoede heb ik er nu maar een plastic potje omgekeerd opgezet![]()
Maar misschien mussen kan wel ja.. Of toch kleine slakken die ik niet heb gezien.
Omdat onze slakropjes ook steeds gesloopt werden, staan die nu onder boogjes met doek. Dat hadden wij al voor de kolen tegen vlinders enzo, nu ook sla tegen vogelsquote:Op woensdag 18 mei 2022 10:23 schreef June. het volgende:
Uit armoede heb ik er nu maar een plastic potje omgekeerd opgezet![]()
Maar misschien mussen kan wel ja.. Of toch kleine slakken die ik niet heb gezien.
Oeh dat kan het ook zijn ja, die zie je ook niet zo goed op de donkere grond.. Misschien moeten de plantjes eerst nog wat groter worden. Ik zet ze maar even in een apart potje om mijn laatste 3 plantjes nog te behoudenquote:
Netjesquote:Op vrijdag 27 mei 2022 16:43 schreef Tuindier het volgende:
Mijn moestuinhoekje begint echt wat te worden.
[ afbeelding ]
In de eerste bak: Tuinbonen, wortels, boontjes, prei die op het punt van bloeien staat, bietjes en iets wat sla zou moeten zijn maar duidelijk iets anders is.
[ afbeelding ]
In de tweede bak komkommer, tomaten, aubergine, gele boontjes, zonnebloemen, cosmea en courgette.
[ afbeelding ]
In de kas staan tomaten, aubergines, paprika en meloen, en de in de potten buiten de kas staan fruitstruiken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 9 juni 2022 23:29 schreef Hupje het volgende:
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.Knoflook, knoflook en nog eens knoflook. Dat vinden ze het ergste wat er is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit, dus.
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.Met huizen, koddig. Hier zie je die amper, alles naaktslak wat de klok slaatSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Uitdunnen tot op een 4 a 5 centimeter. Als ze erg dicht op elkaar staan haal ik ze er niet uit maar knip ik ze vlak boven de grond af om zo het wortelstelsel van de plantjes die je wilt houden niet te beschadigen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 08:28 schreef dimmak het volgende:
Misschien niet precies de juiste plek, maar jullie kunnen mij vast wel helpen. Ik heb koriander dik gezaaid in een pot in de raampost. Wanneer zou ik dit uit moeten dunnen? Of hoef ik niet uit te dunnen?
Foto van vorige week, inmiddels is de pot nog voller:
[ afbeelding ]
Goede tip! Zal dat eens bij mij proberenquote:Op vrijdag 10 juni 2022 06:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Knoflook, knoflook en nog eens knoflook. Dat vinden ze het ergste wat er is.
De knoflook niet te dicht op je kolen of stokbonen zetten, dat zijn geen goede buren.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:36 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Goede tip! Zal dat eens bij mij proberen
Liet je schors leveren of 'echte' houtsnippers? En als het laatste, waarvandaan?quote:Op maandag 13 juni 2022 10:16 schreef gcjoel het volgende:
Afgelopen weekend houtsnippers geleverd gekregen, eindelijk paadjes gemaakt
[ link | afbeelding ]
Er stond echt mega veel onkruid op de paden dus dat eerst allemaal weggehaald. Lekker klusje.
echte houtsnippers, was via marktplaats: https://www.marktplaats.n(...)e-houtsnippers-chipsquote:Op maandag 13 juni 2022 11:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Liet je schors leveren of 'echte' houtsnippers? En als het laatste, waarvandaan?
Thanks! Doorsnee is 15cm.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:02 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Uitdunnen tot op een 4 a 5 centimeter. Als ze erg dicht op elkaar staan haal ik ze er niet uit maar knip ik ze vlak boven de grond af om zo het wortelstelsel van de plantjes die je wilt houden niet te beschadigen.
Wat is de doorsnee van die pot?
Ben je tevreden over deze snippers? Ik heb ook nog een kuub (of twee) nodig en ze zitten hier niet heel ver vandaan. Hoeveel was je kwijt voor bezorging?quote:Op maandag 13 juni 2022 10:16 schreef gcjoel het volgende:
Afgelopen weekend houtsnippers geleverd gekregen, eindelijk paadjes gemaakt
[ link | afbeelding ]
Er stond echt mega veel onkruid op de paden dus dat eerst allemaal weggehaald. Lekker klusje.
Ik kan zo snel alleen knoflook bedenken om toe te voegen aan je lijstjequote:Op zondag 3 juli 2022 08:19 schreef Nanuke het volgende:
Leuk al die foto's erbij! Hier gaat het ook redelijk, geloof ik. 4 bonen zijn gestorven door luis, de erwten deden niks dit jaar en bij ons gaat de sla ook niet denderend.
Daarentegen krijgen we wel een broccoli, doen de courgettes het fantastisch, we hebben frambozen en aardbeien, de braam zit vol bloemen, en ook de aubergines en paprika's doen het goed in de volle grond. En we hebben voor de grap 2 spaghettipompoenplanten gedaan, die zijn nog erger dan de courgettes qua opbrengst.![]()
En zoals elk jaar hebben we nu al een gigantische lijst met dingen die we volgend jaar anders moeten doen en nieuwe dingen om uit te proberen.
Alvast een vraag voor na de zomer, wat doen jullie allemaal in het najaar en de winter? Ik heb sowieso boerenkool, andijvie, winterprei en spinazie op de planning, en ga een poging doen tot bloemkolen (al valt de oogst dan in het voorjaar).
Zeker tevreden mee. Mooie snippers. Maar bezorgen was wel 60 euro dacht ik.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:12 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ben je tevreden over deze snippers? Ik heb ook nog een kuub (of twee) nodig en ze zitten hier niet heel ver vandaan. Hoeveel was je kwijt voor bezorging?
Goeie voor volgend jaar.quote:Op zondag 3 juli 2022 10:14 schreef Vanyel het volgende:
Pastinaak?
Die moet wel wat eerder de grond in maar kun je oneindig door oogsten.
Goeie.quote:Op zondag 10 juli 2022 16:52 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb vandaag doek opgehangen in de kas, om te zorgen dat mijn planten niet verbranden als het volgende week zo heet wordt. Ziet er minder leuk uit, maar uiteindelijk gaat het om de functie natuurlijk.
[ afbeelding ]
Ik heb een grote versie van de eerste foto geplaatst. Ziet dat er vergelijkbaar uit met de binnenkant van jouw kas? Ik vermoed dat die profielen universeel zijn.quote:Op zondag 10 juli 2022 21:44 schreef Tuindier het volgende:
Ik kan het niet goed genoeg zien, maar zou dit systeem kunnen werken?
https://m.tuinexpress.nl/snapshot-voor-tuinkas
Jouw kas lijkt inderdaad op het systeem van de mijne. Ik heb precies diezelfde snapshots (als die dingen blijkbaar zo heten). Van de eerste braken de bovenkantjes wel al af, maar als je voorzichtig doet gaat het prima.quote:Op zondag 10 juli 2022 22:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb een grote versie van de eerste foto geplaatst. Ziet dat er vergelijkbaar uit met de binnenkant van jouw kas? Ik vermoed dat die profielen universeel zijn.
Bij Welkoop hebben ze deze voor niet zoveel geld. Die kan ik wel eens proberen:
[ afbeelding ]
Muchas gracias!quote:Op maandag 11 juli 2022 08:05 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Jouw kas lijkt inderdaad op het systeem van de mijne. Ik heb precies diezelfde snapshots (als die dingen blijkbaar zo heten). Van de eerste braken de bovenkantjes wel al af, maar als je voorzichtig doet gaat het prima.
Ik heb er ook dit gaas bij gebruikt: https://www.welkoop.nl/ro(...)-5-meter-wit_1174598
Het was uiteindelijk wel even puzzelen hoe het optimaal te bevestigen (in het voor- en achtervlak van mijn kas zitten geen sleuven voor die snapshots), maar met wat extra tie wraps en een bamboe stok in de nok, kwam het goed.
Waar ik mijn kas en alle accesoires bestelde hadden ze maar 1 variant. Dus ik heb er niet actief over nagedacht.quote:Op maandag 11 juli 2022 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
Trouwens, @:tuindier, waarom heb je voor 15% reductie van zonlicht gekozen en niet hoger?
Ik ga het ook gewoon proberen!quote:Op maandag 11 juli 2022 13:32 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Waar ik mijn kas en alle accesoires bestelde hadden ze maar 1 variant. Dus ik heb er niet actief over nagedacht.
Nu achteraf: mijn kas staat maar een deel van de dag vol in de zon, dus ik denk/hoop dat dit hiervoor voldoende is. Als dat niet zo blijkt te zijn, moet ik volgend jaar iets anders doen.
Zou ook niet te hoog gaan, want dat had ik in mijn voorgaande kas en toen kwam er dus te weinig zon waardoor er nogal wat schimmel en vocht kwam. Dat wil je ook echt niet hebben.quote:Op maandag 11 juli 2022 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
Trouwens, @:tuindier, waarom heb je voor 15% reductie van zonlicht gekozen en niet hoger?
De laatste dagen werd er veel aan mijn courgette en augurk geknabbeld, maar ik zag steeds geen dader. Zojuist maakte ik even een rondje met zaklamp en emmer. Nu snap ik het wel.deze eten alleen rottende blaadjes... dus die komen heel niet aan je courgette..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
alleen wilde slakken (die zonder huis) eten levende planten over het algemeen.
Om de temperatuur te drukken? Nee, daarvoor heb ik niet genoeg opgehangen. M'n doel was om de planten in één strook te beschermen tegen de felste zon. Het is even afwachten of dat genoeg is. Zo niet, dan moet ik meer ophangen aan één andere kant en misschien ook de hoogte ingaan.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:29 schreef Tuindier het volgende:
@:Claudia_X Heb je het idee dat het werkt?
Bij mij is de temperatuur in de kas momenteel niet hoger dan erbuiten, dus het werkt zeker. Ik denk wel dat ik dus 1 vd 2 doeken weg haal als de grootste hitte weer voorbij is, want het mag in principe best een beetje warmer worden in de kas, normaal gesproken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |