Ik heb wel een aardig idee hoe dat moet als ik ze in de supermarkt koop en in de schaal heb liggen, dus eigenlijk moet ik hetzelfde toepassen op de meloenen die nog aan de plant zitten?quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 16:15 schreef marcel.de het volgende:
Dat is zo lastig bepalen. Je moet voelen aan de meloen of je het een heel klein beetje kunt induwen. Als ze te vroeg zijn, dan zijn ze keihard. Ben je te laat, dan duw je makkelijker door en krijg je alcoholische inhoud
Grappig, mijn vijgen zijn nog lang niet klaar, op 2 na die vreemd vroeg waren.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
De vijgen oogst ik dit jaar voor het eerst en ik vrees dat ik net te laat was. Met de druiven lijk ik nu daarentegen net op tijd te zijn (vorig jaar was ik te laat, maar hebben de wespen er veel plezier van gehad).
Hier zijn de vijgen al klaar, had er ook niet veel omdat we de boom mee verhuisd hadden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2022 19:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Grappig, mijn vijgen zijn nog lang niet klaar, op 2 na die vreemd vroeg waren.
Die vind ik goed als het kontje net iets open gaat staan. Beter als er een druppel uit komt, maar dat levert meer risico van kapers op.
Je kan nog best iets van rucola of spinazie zaaien.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 14:58 schreef Waldorf22 het volgende:
Moestuin rookie hier. Ik heb een verhoogde moestuinbak gekregen voor in de tuin. Heeft het zin om nu nog te beginnen of kan ik hem beter even in de schuur zetten tot het voorjaar?
Kijk hier eens: https://makkelijkemoestuin.nl/zaaikalenderquote:Op donderdag 25 augustus 2022 14:58 schreef Waldorf22 het volgende:
Moestuin rookie hier. Ik heb een verhoogde moestuinbak gekregen voor in de tuin. Heeft het zin om nu nog te beginnen of kan ik hem beter even in de schuur zetten tot het voorjaar?
Wat een leuk idee, meloenen!quote:Op zondag 21 augustus 2022 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
De meloen was perfect, lekker zoet en sappig.
[ afbeelding ]
Jostabessen, zelfde feeling als kruisbes, smaakt meer naar zwarte bes en... heeft geen stekelsquote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:32 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wat een leuk idee, meloenen!
Dit jaar hebben de kerstomaten de complete moestuinbak overgenomen, dus die gaan volgend jaar met mate, in een eigen bak.
En ik wil volgend jaar (weer) pompoenen in de tuin.
Ik kwam eigenlijk voor iets anders; na 4 jaar geen vruchten ben ik klaar met onze kruisbessenstruik. Ik wil 'm vervangen voor iets anders, wel een struikje. Iemand een leuke tip? We hebben al frambozen, aalbessen en bramen in de tuin.
Dat laatste is een pluspuntquote:Op zaterdag 27 augustus 2022 15:42 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Jostabessen, zelfde feeling als kruisbes, smaakt meer naar zwarte bes en... heeft geen stekels
Merci, het is mini kropsla gewordenquote:Op donderdag 25 augustus 2022 19:11 schreef _flore het volgende:
[..]
Kijk hier eens: https://makkelijkemoestuin.nl/zaaikalender
Dat klopt, hoor, maar ik was er klaar meequote:Op zondag 25 september 2022 08:51 schreef Vanyel het volgende:
Die kleintjes had je nog een tijd kunnen laten zitten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik kan 't mis hebben...
veel plezier alvastquote:Op donderdag 8 december 2022 14:40 schreef DeHovenier het volgende:
Overmorgen heb ik een bezichtiging van m'n nieuwe moestuin
140 m2, het is een complex van 66 tuintjes. Lekker dichtbij ook, 15 minuten fietsen.
Kortom, een verzonken kas maken. Mooi een meter onder de grond maken en een meter boven het maaiveld laten uitstekenquote:Op zaterdag 10 december 2022 23:40 schreef Nanuke het volgende:
Maar goed, wij mogen niets bouwen (gemeentebeleid) wat hoger is dan 1m. Dus geen schuurtje maar alleen een kist voor de spullen, en ook geen kas.Bonenstokken en afdakjes worden gelukkig nog net toegestaan.
De huur was eerst 116 euro, vanaf volgend jaar hebben ze die eenmalig verhoogd met 100 euro omdat ze een nieuw huurcontract met de gemeente hebben afgesloten. Alsnog zitten ze dan aan de lage kant qua huurprijs voor een moestuin (zeggen ze).quote:Op zaterdag 10 december 2022 23:40 schreef Nanuke het volgende:
wat een kosten zeg! En wat een bende!
Wij betalen nog geen 40¤ per jaar en onze tuin is pak en beet 100m2. Maar goed, wij mogen niets bouwen (gemeentebeleid) wat hoger is dan 1m. Dus geen schuurtje maar alleen een kist voor de spullen, en ook geen kas.Bonenstokken en afdakjes worden gelukkig nog net toegestaan.
Ik ben in geen weken op de tuin geweest, al onze wintergroente werd opgegeten door woelmuizen, dus nu staat er niks meer. Vanaf februari worden we weer druk dus om alles weer mooi op orde te krijgen.Vorige week bekeken wat we allemaal bij mogen bestellen aan zaadjes, valt best mee dus dat is een meevaller. En dan in de komende maanden eens de planning maken, om ons er dit jaar echt weer niet aan te houden.
waaaat.quote:Op zaterdag 10 december 2022 20:54 schreef DeHovenier het volgende:
Vanmiddag contractje ondertekend, hier wat foto's:
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
Vanwege die hoogspanningskabels mag alles niet hoger zijn dan 220cm. Hoefde geen overdrachtskosten te betalen omdat t zo'n zooitje is, en de borg voor de tuin (150 euro) en schuurtje (50 euro) hebben ze ook laten zitten. Huur is 216,40 per jaar, inschrijfgeld 11,35 (eenmalig) en de contributie is 13,60 per jaar.
Aan een stad idd, en aan de andere kant een natuurgebied.quote:Op dinsdag 20 december 2022 17:05 schreef summer2bird het volgende:
[..]
waaaat.
Hier betaal ik 11 euro huur voor mijn tuin van 75 vierkante meter. 6 euro contributie.
Zit jouw tuin misschien aan of in een stad? Daar kan het wel behoorlijk oplopen omdat het gewilde grond is.
Succes! Een tip, hou de moed erin, bij mij duurde het ook 2 jaar voordat ik de tuin een beetje onder bedwang kreeg.
Oh, da's een goede! Eens kijken wanneer onze gemeente dat aanbiedt.quote:Op maandag 6 februari 2023 16:55 schreef gcjoel het volgende:
Het seizoen kan weer beginnen!
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om compost te halen bij de gemeente. 2 aanhangers vol, waarvan ruim 1 de kas in is gegaan.
[ link | afbeelding ]
En de eerste spinazie van het jaar komt al op
[ link | afbeelding ]
Nemen we mee!quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:47 schreef Nanuke het volgende:
Nieuw-zeelandse spinazie, erwten, uien, prei, zoete aardappel?
Nou voor mij geen courgette en pompoenen (nemen nogal wat ruimte in beslag en vind ik niet lekkerquote:En qua grote groentes zou ik sowieso gaan voor courgette, en sinds vorig jaar ben ik ook fan van spaghettipompoen. En natuurlijk fruit braam, framboos, blauwe bes, aardbei.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |