abonnement Unibet Coolblue
pi_204787898
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Is wiskunde een gelukkig voorbeeld als je het over wetenschap hebt? Science, Technology, Engineering, Math.
Of wiskunde een wetenschap is, dat is natuurlijk iets waar je over kunt twijfelen. Al is dat meer omdat wiskunde doorgaans niet empirisch van aard is omdat ze geen betrekking heeft op de kenbare realiteit, maar op een geidealiseerde abstractie. Maar los daarvan is wiskunde gewoon een cruciaal middel in veel wetenschap en derhalve ook iets waar kennis van dient worden getoetst in het WO. Er is natuurlijk niets mis met 'kritisch denken', maar daarvoor heb je wel een zeker fundament nodig en dat is iets waar je zeker in je eerste jaren mee bezig bent. Wetenschap is natuurlijk ook niet vokomen solipsistisch. Je bent niet de eerste die zich ergens mee bezighoudt, maar de zoveelste. Je hebt gewoon een paar jaartjes nodig voordat je voldoende basis hebt om zelf écht kritisch te kijken en dat betekent soms ook gewoon dat er op tentamens 'feitjes worden getoetst'.

Niet dat ik voorstander ben van MC-tentamens verder , maar die zijn er ook meer vanwege onderwijsefficiëntie. Gewoon de blaadjes in een apparaat voeren en de cijfers staan direct in een online systeem voor studenten. Vereist geen uren werk van een docent om het allemaal te lezen en te beoordelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_204787910
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
O
[..]
Over wat de huidige hoofdstad van Polen is hoef je dan ook niet echt heel diep te filosoferen.
De Krim is:
[a] deel van Oekraïne
[b] deel van Rusland
[c] een zelfstandig land
[d] anders (motiveer je antwoord)
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204787923
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:16 schreef laforest het volgende:
Helemaal mee eens!!

Opmerkelijk is dat ik tijdens mij studie filosofie nog nooit een multiplechoicetoest of vraag heb gehad. Elk antwoord moest je onderbouwen en er was geen 1 enkel goed antwoord.
Dito. Op de middelbare school en bij andere (onafgemaakte) studies wel meer dan eens gewaagd om commentaar te geven bij multiplechoicevragen. Gelukkig werd het over het algemeen gewaardeerd en is het zelfs voorgekomen dat mijn toelichting over waarom zowel A als D als antwoord gegeven konden worden werd goedgekeurd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 18-05-2022 14:42:05 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204787941
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
O
[..]
Over wat de huidige hoofdstad van Polen is hoef je dan ook niet echt heel diep te filosoferen.
Is dat het niveau van de vragen aan jouw universiteit? :')

Waarom probeer je alles altijd te ridiculiseren? Drogreden dus.
pi_204788016
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Twijfel wordt pas gevaarlijk en antiwetenschappelijk wanneer die twijfel niet voortkomt uit neutrale observatie en wens tot weten maar uit hersenspoeling en/of een eigen bedachte agenda die vooral een gewenst narratief wil pushen als 'wetenschappelijk' en/of een valide paradigma weg wil poetsen vanuit diezelfde agenda. En, natuurlijk, wanneer men in weerwil van de feiten gewoon stug blijft volhouden dat het toch echt anders is. Zo kun je heel leuke, irritante, domme en/of vermoeiende discussies hebben met een flat earther, maar nooit een wetenschappelijke.
Een idioot kan meer vragen stellen dan een wetenschapper kan beantwoorden. Het probleem is wel dat de consensusfantasten deze "idioot" gulzig als stroman inzetten waardoor de prijs van twijfel voor veel mensen te hoog wordt. Niemand wil in de hoek van de idioot geplaatst worden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204788035
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:39 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Een idioot kan meer vragen stellen dan een wetenschapper kan beantwoorden. Het probleem is wel dat de consensusfantasten deze "idioot" gulzig als stroman inzetten waardoor de prijs van twijfel voor veel mensen te hoog wordt. Niemand wil in de hoek van de idioot geplaatst worden.
Och, sommige mensen ontlenen er zelfs hun username aan, dus niemand lijkt me wat overdreven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_204788068
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:41 schreef Monolith het volgende:

[..]
Och, sommige mensen ontlenen er zelfs hun username aan, dus niemand lijkt me wat overdreven.
Ik wilde nog over mezelf beginnen maar dat leek me weer getuigen van het narcisme dat vereist is om deze naam zonder schaamte te kunnen dragen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204788082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:22 schreef Lyrebird het volgende:
Weet iemand hoe buitenlandse studenten getoetst worden? Hoe wordt bepaald of iemand een diploma heeft dat gelijkwaardig is aan een VWO diploma?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204788369
quote:
10s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het verschilt per universiteit. De UU hanteert bijvoorbeeld gewoon een lijst met equivalent diploma's.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:26:02 #60
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_204788431
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 20:34 schreef Nober het volgende:

[..]
Klimaatpropaganda is gemeengoed op scholen.
En het RTL4 journaal sinds een jaar of twee opeens:.

Blauwalgen? Klimaatverandering!
Warm voor de tijd van het jaar? Klimaatverandering!
Koud voor de tijd van het jaar? Klimaatverandering!
Extreme regenval? Klimaatverandering!
Extreme droogte? Klimaatverandering!
Windkracht 7 of hoger? Klimaatverandering!
Tegenvallende oogsten? Klimaatverandering!

_O-
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_204789037
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
O
[..]
Over wat de huidige hoofdstad van Polen is hoef je dan ook niet echt heel diep te filosoferen.
Je kan je dan bijvoorbeeld weer wel afvragen of het terecht is dat het de hoofdstad is. Ongetwijfeld zal het antwoord ja zijn. Maar dit wordt dus bedoeld wanneer we het over kritisch denken hebben.
pi_204789150
Een tijdelijke en veelal afgedwongen overeenkomst over een abstracte notie als 'hoofdstad' is natuurlijk geen feit. Je zal kunnen stellen dat het een feit is dat mensen woonachtig in Polen dit idee geaccepteerd hebben, en je zou er een waarde en norm aan kunnen verbinden, maar als 'feit' is het niet meer 'waar' dan de claim van Putin dat de stad aan Rusland toebehoort. Zo bezien had die klootviool van een Foucault natuurlijk wel een beetje gelijk.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204789788
Ik heb op de middelbare school ook wel eens het idee dat we leerlingen niet echt leren hoe te denken. Dat komt ook vanwege het grote aantal vakken. Ik zou veel liever een vak "kritisch denken/filosofie" o.i.d. zien, waarin leerlingen rationele argumenten leren te formuleren en zich bewust worden van hun logische tekortkomingen. Een beetje zoals Thinking Fast and Slow van Kahneman, dus.
-
pi_204790152
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 15:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb op de middelbare school ook wel eens het idee dat we leerlingen niet echt leren hoe te denken. Dat komt ook vanwege het grote aantal vakken. Ik zou veel liever een vak "kritisch denken/filosofie" o.i.d. zien, waarin leerlingen rationele argumenten leren te formuleren en zich bewust worden van hun logische tekortkomingen. Een beetje zoals Thinking Fast and Slow van Kahneman, dus.
Ja, je pleidooi snijdt zeker hout, maar wanneer kun je dat het beste doen?

Op de middelbare school mag het best over feiten en kunden (skills?) gaan. Je zult eerst de fundamenten moeten leggen, voordat je het lastiger kunt maken. Laat die koters maar lekker stampen.

De HBS had trouwens nog veel meer vakken, en heeft veel Nobelprijswinnaars voortgebracht. Dat pleit voor een brede opleiding?

Van de andere kant… mijn oudste leert online (Amerikaanse lagere school, 3e jaar) en leert nu op een niveau te denken dat wij op het VWO niet haalde.

De lat hoog leggen, ambitieus zijn: prima. Maar het zal niet voor iedere scholier/student weggelegd zijn, om het op te pikken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204790339
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 15:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb op de middelbare school ook wel eens het idee dat we leerlingen niet echt leren hoe te denken. Dat komt ook vanwege het grote aantal vakken. Ik zou veel liever een vak "kritisch denken/filosofie" o.i.d. zien, waarin leerlingen rationele argumenten leren te formuleren en zich bewust worden van hun logische tekortkomingen. Een beetje zoals Thinking Fast and Slow van Kahneman, dus.
Mee eens. Ik denk oprecht dat populisten veel minder macht zouden hebben en dat we veel minder wappies zouden hebben als hier op scholen meer aandacht aan zouden geven.
Laten we eerlijk zijn; wappies zijn mensen met een neiging tot recalcitrant gedrag met een gebrek aan kritisch denkvermogen en en neiging tot dunning-kruger.
pi_204790518
Mweh, je mag je nog wel even inlezen in de relatie tussen persoonlijkheidstypen en politieke voorkeuren. Je zal de recalcitranten waarschijnlijk gewoon beter bewapenen door ze kennis te laten maken met filosofie. De mate van recalcitrantie is namelijk niet vanzelfsprekend afhankelijk van de kwaliteit van het onderwijs. Wel kan je mensen beter africhten door ze langer binnen een structuur te laten opereren waarbinnen ze elke paar weken op de functie van het napraten van een autoriteit getoetst moeten worden en dat leren zien als het hoogste goed.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204790581
Soms kan het wel, ik heb wel eens een examen bio-chemie gemaakt met 20+ antwoorden per vraag. Elke mogelijk fout die je kon verzinnen stond er dan als antwoord tussen.

Maar multiple choice is gewoon veel objectiever en sneller na te kijken, en dat is een groot voordeel.

Hier (uni in VK) doe ik nooit aan multiple choice vragen, omdat het gelukkig een kleine opleiding is. Maar alles moet hier wel 2x dubbelblind nagekeken worden (nakijkers weten niet wie ze nakijken, studenten weten niet door wie ze nagekeken worden), en vervolgens moeten nakijkers tot een eind-oordeel komen, en dat ook onderbouwen als er een verschil tussen hen zat. Erg omslachtig. En zelfs voor zo'n kleine opleiding heb ik vaak moeite mensen te vinden die na willen/kunnen kijken, ondanks dat ze er een vergoeding voor krijgen (een schijntje, en ik zou dat willen verhogen, maar dat mag niet van de uni). Overigens is het vaak ook onzin om dubbelblind na te kijken, als ik een student uit Nederland heb en er is een essay over Utrecht, dan weten de nakijkers heus wel welke student dat is. Overigens is mijn situatie ook weer niet typisch voor het VK.
pi_204790596
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:22 schreef Lyrebird het volgende:
In mijn eigen programma (WO Elektrotechniek, in Oz) heb ik een probleem met de Dean of Teaching als meer dan 10% van de studenten zakt. Buitenlandse studenten betalen dubbel, en zijn daardoor cash cows waar bijna geen eisen aan worden gesteld. Bestuur vindt het prima, wij zitten met de gebakken peren. Want te veel buitenlandse studenten spreken of verstaan geen Engels, en een cursus volgen, overleg met je medestudenten of een thesis schrijven worden problematisch.
Ik ging in '92 Technische informatica in Delft studeren. Een docent kwam lachend de college-zaal binnen. Zo.... even wat statistiekjes.... 12% van jullie haalt de P in één jaar, 32% haalt het in 2 jaar. De rest taait af. Dus ik geef het jullie vast mee: Dit is geen makkelijke studie.

ik behoorde tot de 68% en slaagde vervolgens eenvoudig bij een HBO studie vol MC-tentamens

[ Bericht 4% gewijzigd door Knipoogje op 18-05-2022 17:22:05 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 18 mei 2022 @ 17:42:38 #69
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_204790849
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:10 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ik ging in '92 Technische informatica in Delft studeren. Een docent kwam lachend de college-zaal binnen. Zo.... even wat statistiekjes.... 12% van jullie haalt de P in één jaar, 32% haalt het in 2 jaar. De rest taait af. Dus ik geef het jullie vast mee: Dit is geen makkelijke studie.

ik behoorde tot de 68% en slaagde vervolgens eenvoudig bij een HBO studie vol MC-tentamens
‘97 Chemische technologie, zo ongeveer hetzelfde! Deed er twee jaar over.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_204790916
Diploma-inflatie.
pi_204790959
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:10 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ik ging in '92 Technische informatica in Delft studeren. Een docent kwam lachend de college-zaal binnen. Zo.... even wat statistiekjes.... 12% van jullie haalt de P in één jaar, 32% haalt het in 2 jaar. De rest taait af. Dus ik geef het jullie vast mee: Dit is geen makkelijke studie.

ik behoorde tot de 68% en slaagde vervolgens eenvoudig bij een HBO studie vol MC-tentamens
Bangmakerij riedeltje volgens mij op elke uni standaard. :')
pi_204791040
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Voor toelating werkte het idd prima. Maar 30 jaar geleden verdween na een half jaar 50% van de studenten uit het programma. Het collegegeld voor het hele studiejaar werd toch geïncasseerd. Dat gaf aan dat indertijd de lat erg hoog lag. Is dat vandaag ook zo?

In mijn eigen programma (WO Elektrotechniek, in Oz) heb ik een probleem met de Dean of Teaching als meer dan 10% van de studenten zakt. Buitenlandse studenten betalen dubbel, en zijn daardoor cash cows waar bijna geen eisen aan worden gesteld. Bestuur vindt het prima, wij zitten met de gebakken peren. Want te veel buitenlandse studenten spreken of verstaan geen Engels, en een cursus volgen, overleg met je medestudenten of een thesis schrijven worden problematisch.

De buitenlandse studenten zijn in Nederland idd een belangrijke reden waarom ons universiteitssysteem uit z'n voegen barst. Weet iemand hoe buitenlandse studenten getoetst worden? Hoe wordt bepaald of iemand een diploma heeft dat gelijkwaardig is aan een VWO diploma?
Ik was wel altijd bijzonder slecht in multiple choice trouwens.
Tijdens mijn opleiding in NL werden examencijfers gecorrigeerd als meer dan 50% niet slaagde.
Daar kwam ik ooit mee in de clinch met een examen.
Vraag 1-4 open antwoord vragen, vaak a,b,c en antwoorden van een halve pagina.
Vraag 5 a-n en multiple choice.

Je zou verwachten 2 punten per vraag.

Het ging wel goed, alleen vraag 5 niet echt lekker, ik had een 4. Examen dus in gaan kijken. Prof (en tevens hoofd examencommissie) gaf aan dat er veel lager dan 3 waren, en veel hoger dan 5, weinig ertussen.

Vraag 1: Perfecte score.
Vraag 2: Perfecte score.
Vraag 3: Perfecte score.
Hoe kan ik dan een 4 hebben?
Vraag 4: Helft goed.
Vraag 5: slechts 1 of 2 goed van de hele vraag.

Ik vroeg dus hoe het kan dat ik een 4 had, terwijl ik 3,5 vraag helemaal goed had.
Hij wilde eerste alle vragen 2 punten geven, maar dan zou ruim de helft van de klas zakken. Dus gaf hij elke subvraag hetzelfde aantal punten. Vraag 1a met antwoorden van een half kantje werd net zo zwaar gerekend als vraag 5a wat een multiple choice vraag was.

En hij was dus hoofd examencommissie, dus weinig aan te doen. In de zomer nog een keertje gedaan en met 2-vingers in de neus gehaald.

Een ander mc examen gehaald omdat ik bij een paar vragen comments had geschreven. De vraagstelling kon volgens mij op verschillende manieren geinterpreteerd worden, en daardoor waren meerdere antwoorden mogelijk. daar ging de prof in mee, en daardoor waren die vragen goed, waardoor ik het met hakken over de sloot haalde.
Een derde was een vak met 3 sub-examens die mc waren. Haalde je die dan hoefde je geen normaal examen te doen. Eerste had je 3 pogingen voor. Als je eerste 2 niet gehaald had, moest je naar de docent om te kijken waar het aan schortte. Eerste keer op bonnefooi gedaan, niet gehaald. Tweede keer wel geleerd, net niet gehaald. Naar docent. Gewezen op een paar fouten in leerstof, gesprek gehad en hij gaf aan dat ik de stof zeker wel beheerste. Gelijk weer examen gedaan, en met de hakken over de sloot gehaald. Tweede en derde ook in laatste poging met hakken over de sloot.
pi_204791273
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 15:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb op de middelbare school ook wel eens het idee dat we leerlingen niet echt leren hoe te denken. Dat komt ook vanwege het grote aantal vakken. Ik zou veel liever een vak "kritisch denken/filosofie" o.i.d. zien, waarin leerlingen rationele argumenten leren te formuleren en zich bewust worden van hun logische tekortkomingen. Een beetje zoals Thinking Fast and Slow van Kahneman, dus.
Het werk van Kahneman en vergelijkbare gedragseconomen is zeker interessant. Wat mij betreft valt dat best in te passen bij economie. In mijn tijd was het daar toch vooral de homo economicus die de klok sloeg. :P

Ik heb ook geen zicht op het onderwijs vandaag de dag, maar in mijn tijd was er best ruimte voor kritisch denken in het curriculum van het vwo. Bij Nederlands had je retorica waarbij je kritisch keek naar argumenten en drogredenen bijvoorbeeld, bij economie had je debatopdrachten waarbij leerlingen verschillende posities omtrent actuele economische thema's moesten beargumenteren en ga zo maar door.

Uiteindelijk is het werk van gedragseconomen als Kahneman ook vooral onderzoek naar het "falen van de intuïtie". Ik denk ook dat een groot probleem van hedendaagse wetenschap is dat het tegen onze intuïtie in gaat. Veelal is het ook statistisch van aard en onze intuïtie is niet geëvolueerd om "statistisch te denken".
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:07:53 #74
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204791679
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:43 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je kan je dan bijvoorbeeld weer wel afvragen of het terecht is dat het de hoofdstad is. Ongetwijfeld zal het antwoord ja zijn. Maar dit wordt dus bedoeld wanneer we het over kritisch denken hebben.
Dat is dan een subvraag. Het antwoord op de vraag: Wat is de huidige hoofdstad van Polen? luidt gewoon: Warschau.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:13:05 #75
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204791753
quote:
10s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:52 schreef Complotwappie het volgende:
Een tijdelijke en veelal afgedwongen overeenkomst over een abstracte notie als 'hoofdstad' is natuurlijk geen feit. Je zal kunnen stellen dat het een feit is dat mensen woonachtig in Polen dit idee geaccepteerd hebben, en je zou er een waarde en norm aan kunnen verbinden, maar als 'feit' is het niet meer 'waar' dan de claim van Putin dat de stad aan Rusland toebehoort. Zo bezien had die klootviool van een Foucault natuurlijk wel een beetje gelijk.
Dit is dus precies waarom ik dat complotgezwam en het verkeerde gebruik van scepticisme en kritisch denken bij usual suspects totaal niet serieus neem.

Stellen dat Warschau de huidige Poolse hoofdstad is, net zo'n fluïde concept noemen als wanneer een of ander dictator die tegen alle FEITEN in een bepaalde stad claimt, toont precies aan waar dat nepgefilosofeer toe leidt. Verder ook weinig verrassend dat je uitgerekend met dat voorbeeld komt.

Maar dat is precies de modus operandi van complotdenkers en andere 'kritische denkers': alles reduceren tot 'mogelijkheid' om zo ten alle tijden ruimte open te laten voor de eigen perverse en waanzinnige ideeën als ook maar enigszins valide, laat staan relevant. Immers, everything goes, dus waarom niet bijvoorbeeld mijn idee dat de aarde plat is, de holocaust niet is gebeurd en negers genetisch aangelegd zijn crimineel gedrag te vertonen voorzichtig presenteren als 'mogelijkheid'. Gewoon, als 'mogelijkheid'. We moeten kritisch blijven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')