De ANWB heeft ooit eens een onderzoek gehouden, waarbij ze 2 auto's dwars door het land stuurden, via dezelfde route. De ene zo snel mogelijk (wel binnen de toegestane snelheid), de andere op zijn gemak met het verkeer mee. Totale tijdwinst van de snelle auto ten opzichte van de andere: 15 minuten. (Het verkeer was toen ook nog een stuk minder druk dan tegenwoordig.)quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:24 schreef Rode_Wijn het volgende:
Dat begrijp ik ook niet inderdaad. Voor een minuut sneller wagen mensen hun nek en die van anderen. En vaak kom je dat soort schuimbekkende mongolen later tegen bij het stoplicht. Winst in tijd nihil.
Maastricht-Amsterdam, volgens mij.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
De ANWB heeft ooit eens een onderzoek gehouden, waarbij ze 2 auto's dwars door het land stuurden, via dezelfde route. De ene zo snel mogelijk (wel binnen de toegestane snelheid), de andere op zijn gemak met het verkeer mee. Totale tijdwinst van de snelle auto ten opzichte van de andere: 15 minuten. (Het verkeer was toen ook nog een stuk minder druk dan tegenwoordig.)
En dat was dus over enkele honderden kilometers (de precieze afstand weet ik niet meer). De winst tijdens een normale rit van A naar B zal dus inderdaad hooguit een paar seconden zijn. Dat is de stress en het risico op ongelukken echt niet waard.
In Nederland maakt het met de korte afstanden niet zo veel uit. Maar op een rit van 1.500 - 2.000 km scheelt het wel. Zeker als overnachten niet in je planning past.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
De ANWB heeft ooit eens een onderzoek gehouden, waarbij ze 2 auto's dwars door het land stuurden, via dezelfde route. De ene zo snel mogelijk (wel binnen de toegestane snelheid), de andere op zijn gemak met het verkeer mee. Totale tijdwinst van de snelle auto ten opzichte van de andere: 15 minuten. (Het verkeer was toen ook nog een stuk minder druk dan tegenwoordig.)
En dat was dus over enkele honderden kilometers (de precieze afstand weet ik niet meer). De winst tijdens een normale rit van A naar B zal dus inderdaad hooguit een paar seconden zijn. Dat is de stress en het risico op ongelukken echt niet waard.
Als je met een maximum snelheid werkt, zal dat nog meevallen.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Nederland maakt het met de korte afstanden niet zo veel uit. Maar op een rit van 1.500 - 2.000 km scheelt het wel. Zeker als overnachten niet in je planning past.
Op zo'n afstand heb je amper verkeerslichten. Hard door de stad jakkeren heeft weinig nut inderdaad. Maar of ik 2.000 km rijd met bv 90 gemiddeld of 110 gemiddeld, dat scheelt wel.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:26 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Als je met een maximum snelheid werkt, zal dat nog meevallen.
Als je allebei op snelheid bent, is daarna de winst nihil.
Tussen verkeerslichten jakkeren heeft meestal ook weinig zin.
Die staan meestal afgesteld om te verspringen in de tijd die je ongeveer nodig hebt, als je met een bepaalde snelheid rijdt.
In de 10 seconden dat je staat te wachten, is de ander alweer bij je.
Die kan waarschijnlijk doorrijden, terwijl jij weer moet optrekken.
hier kan ik dan wel weer van genietenquote:Op woensdag 11 mei 2022 10:26 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Als je met een maximum snelheid werkt, zal dat nog meevallen.
Als je allebei op snelheid bent, is daarna de winst nihil.
Tussen verkeerslichten jakkeren heeft meestal ook weinig zin.
Die staan meestal afgesteld om te verspringen in de tijd die je ongeveer nodig hebt, als je met een bepaalde snelheid rijdt.
In de 10 seconden dat je staat te wachten, is de ander alweer bij je.
Die kan waarschijnlijk doorrijden, terwijl jij weer moet optrekken.
Een noodstop nog wel.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:23 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Vanmorgen neem ik de afslag van een snelweg. Omdat het druk was op de uitvoeger moest ik al licht bijremmen. Hierdoor kwam er een vrachtwagen (waar ik achter bleef rijden om fatsoenlijk uit te kunnen voegen) naast me rijden. Op het moment dat ik weer wat gas kon geven, duikt er ineens een auto op, van de meest linkerbaan naar de uitvoegstrook. Ik moest een noodstop maken om een aanrijding te voorkomen. Toen ik claxonneerde om mijn ergernis te tonen, kreeg ik de middelvinger __!
Deze BMW-bestuurder gun ik de eeuwige hik en een artikel 5.
Ja, waardoor ik ook bijna van achteren aangereden werd.quote:
Dus jij kon op tijd remmen en er was niks aan de hand, degene achter jou remde op tijd en ook daar was niks aan de hand?quote:Op woensdag 11 mei 2022 11:55 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Ja, waardoor ik ook bijna van achteren aangereden werd.
quote:Op woensdag 11 mei 2022 12:00 schreef rival het volgende:
[..]
Dus jij kon op tijd remmen en er was niks aan de hand, degene achter jou remde op tijd en ook daar was niks aan de hand?
Heftig.
En toch doen mensen het keer op keer. Te stupide voor woorden.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
De ANWB heeft ooit eens een onderzoek gehouden, waarbij ze 2 auto's dwars door het land stuurden, via dezelfde route. De ene zo snel mogelijk (wel binnen de toegestane snelheid), de andere op zijn gemak met het verkeer mee. Totale tijdwinst van de snelle auto ten opzichte van de andere: 15 minuten. (Het verkeer was toen ook nog een stuk minder druk dan tegenwoordig.)
En dat was dus over enkele honderden kilometers (de precieze afstand weet ik niet meer). De winst tijdens een normale rit van A naar B zal dus inderdaad hooguit een paar seconden zijn. Dat is de stress en het risico op ongelukken echt niet waard.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2022 12:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Dit topic gaat over irritaties toch? Ik raakte best geďrriteerd door die bestuurder
'Tuurlijk. Op zo'n afstand ben je met die verschillen gauw 2 uur langer onderweg.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op zo'n afstand heb je amper verkeerslichten. Hard door de stad jakkeren heeft weinig nut inderdaad. Maar of ik 2.000 km rijd met bv 90 gemiddeld of 110 gemiddeld, dat scheelt wel.
quote:“anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac”
Maar geen van beide overschreed de maximumsnelheid. Als die ene die hard optrekte en laat remde ook de maximumsnelheid zou overschrijden, zeg met 29km/u (omdat het met 30km/u te hard een strafzaak wordt ), dan zou hij toch sneller op zijn bestemming aankomen.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:15 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maastricht-Amsterdam, volgens mij.
De ene hard optrekken en laat remmen.
De ander rustig optrekken en uit laten rollen.
Dat extra kopje koffie heb je ook wel nodig om weer te ontstressen. Uiteindelijk ben je dus meer aan brandstof en aan koffie kwijt en hebt geen tijdwinst.quote:Op woensdag 11 mei 2022 12:26 schreef RetepV het volgende:
Op 100km 100km/u rijden, dan doe je er 60 minuten over. Op 100km 129km/u rijden, dan doe je er 46 minuten over. Scheelt toch al bijna een kwartier. Kun je nog een kopje koffie extra drinken voordat je op weg gaat.
https://www.youtube.com/user/leodehaastv/videosquote:In de praktijk rijden er natuurlijk te veel mensen in de weg om dat gemiddelde van 129km/u te halen.
Aan de andere kant; als het om afstanden van 2.000 km gaat kan dat net een keer tanken schelen of je relaxed 100 op de cruise control rijdt of doet alsof je gaspedaal alleen maar aan of uit kan, volgas wegrijden en telkens vol in de remmen kost een hoop brandstof.quote:Op woensdag 11 mei 2022 12:03 schreef marc0871 het volgende:
[..]
'Tuurlijk. Op zo'n afstand ben je met die verschillen gauw 2 uur langer onderweg.
Maar met een vastgesteld maximum valt dat voordeel al weg.
De rustig rijdende auto mag tenslotte ook gewoon bijv 100km/u rijden.
Voor dat soort tests zijn veel optrekmomenten juist veel winstgevender.
Dat zijn net de momenten dat je meters pakt.
Of je er met een gemiddelde auto met flink gasgeven tussen de 10 en 12 seconden over doet om de 100 te halen, of je neemt er rustig de tijd voor en doet er een halve minuut over.
De tijd dat de snelheid niet gelijk is, pakt de snel optrekkende auto winst.
Dat kunnen honderden meters per keer zijn.
Als de snelheid eenmaal gelijk is, komt daar niks meer bij.
Hard op een rood verkeerslicht af rijden om hard te remmen, heeft ook geen zin.
Als je moet wachten voor rood licht, loopt de ander weer op je in.
Als je de auto het laatste stukje laat uitrollen, hoef je misschien niet helemaal te stoppen en ben je sneller weer op snelheid.
De laatste winst heb je dan als je hard op de finnish af rijdt en pas laat remt, tegenover al op 100 meter het gas loslaten.
In Duitsland heb je best wel wat stukken zonder limiet. Als ik daar amper onder de 200 kom en verder me gewoon aan de maximum snelheid houd, dan scheelt me dat behoorlijk wat tijd. En ook het verschil tussen moeten overnachten of gewoon 's nachts arriveren.quote:Op woensdag 11 mei 2022 12:03 schreef marc0871 het volgende:
[..]
'Tuurlijk. Op zo'n afstand ben je met die verschillen gauw 2 uur langer onderweg.
Maar met een vastgesteld maximum valt dat voordeel al weg.
De rustig rijdende auto mag tenslotte ook gewoon bijv 100km/u rijden.
Voor dat soort tests zijn veel optrekmomenten juist veel winstgevender.
Dat zijn net de momenten dat je meters pakt.
Of je er met een gemiddelde auto met flink gasgeven tussen de 10 en 12 seconden over doet om de 100 te halen, of je neemt er rustig de tijd voor en doet er een halve minuut over.
De tijd dat de snelheid niet gelijk is, pakt de snel optrekkende auto winst.
Dat kunnen honderden meters per keer zijn.
Als de snelheid eenmaal gelijk is, komt daar niks meer bij.
Hard op een rood verkeerslicht af rijden om hard te remmen, heeft ook geen zin.
Als je moet wachten voor rood licht, loopt de ander weer op je in.
Als je de auto het laatste stukje laat uitrollen, hoef je misschien niet helemaal te stoppen en ben je sneller weer op snelheid.
De laatste winst heb je dan als je hard op de finnish af rijdt en pas laat remt, tegenover al op 100 meter het gas loslaten.
Qua verbruik scheelt het uiteraard ook wel wat. Als ik overal 100 per uur zou rijden, dan zou ik heel wat brandstof besparen. Brandstof die je dan vervolgens overigens weer uit kunt geven aan 'n hotelovernachting.quote:Op woensdag 11 mei 2022 15:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan de andere kant; als het om afstanden van 2.000 km gaat kan dat net een keer tanken schelen of je relaxed 100 op de cruise control rijdt of doet alsof je gaspedaal alleen maar aan of uit kan, volgas wegrijden en telkens vol in de remmen kost een hoop brandstof.
Ik gooi zelfs de cruise control uit door de koppeling even een klein tikje te geven zodat hij uit kan rollen als ik zie dat er verderop file is of wanneer ik uitgevoegd ben.
Ik rij overigens zuiniger met de auto dan fabrieksopgaaf, en ik weet het gaspedaal best wel te vinden als ik het nodig heb.
Nee, die weet je duidelijk niet te vindenquote:Op woensdag 11 mei 2022 15:07 schreef Leandra het volgende:
Ik rij overigens zuiniger met de auto dan fabrieksopgaaf, en ik weet het gaspedaal best wel te vinden als ik het nodig heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |