De auto voor je is een langzame tuthola, de auto achter je rijdt een snelle aso jij bent te lui om tijdens inhalen je gaspedaal te gebruiken.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:26 schreef DW457 het volgende:
Situatie: ik rij op de cc met 110 km/u (vmax +10) op de snelweg. Lege strook, tot ik een auto nader die langzamer rijdt dan ik, dus ik kijk in mijn spiegels om in te gaan halen. Ver achter me zie ik een auto die goed hard doorrijdt. Nu heb ik de optie om te wachten, af te remmen en die snellere auto voor te laten gaan, of alsnog de inhaalactie in te zetten, waardoor die andere snellere auto moet remmen (en nee, niet in de ankers hoeft).
Ik koos voor het laatste. Duidelijk richting aangegeven (aantal secondes voor de verplaatsing naar links) en ik ga. De auto achter me moest inderdaad remmen en was niet blij. Ik vond echter dat ik gelijk had. Hij reed immers goed te hard (ver boven de vmax) en ik vind niet dat ik dan hoef te remmen en voorrang hoef te verlenen. Wat vinden jullie?
Tsja, 2 mensen fout en er was er 1 goed bezig.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:26 schreef DW457 het volgende:
Situatie: ik rij op de cc met 110 km/u (vmax +10) op de snelweg. Lege strook, tot ik een auto nader die langzamer rijdt dan ik, dus ik kijk in mijn spiegels om in te gaan halen. Ver achter me zie ik een auto die goed hard doorrijdt. Nu heb ik de optie om te wachten, af te remmen en die snellere auto voor te laten gaan, of alsnog de inhaalactie in te zetten, waardoor die andere snellere auto moet remmen (en nee, niet in de ankers hoeft).
Ik koos voor het laatste. Duidelijk richting aangegeven (aantal secondes voor de verplaatsing naar links) en ik ga. De auto achter me moest inderdaad remmen en was niet blij. Ik vond echter dat ik gelijk had. Hij reed immers goed te hard (ver boven de vmax) en ik vind niet dat ik dan hoef te remmen en voorrang hoef te verlenen. Wat vinden jullie?
Bij het van rijstrook wisselen moet je anderen voorlaten gaan. Ook als diegene een overtreding (te hard rijden) maakt.quote:
Gewoon naar links gaan, geen mm gas bijgeven en tergend langzaam van strook wisselen. Zo doe ik het.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:26 schreef DW457 het volgende:
Situatie: ik rij op de cc met 110 km/u (vmax +10) op de snelweg. Lege strook, tot ik een auto nader die langzamer rijdt dan ik, dus ik kijk in mijn spiegels om in te gaan halen. Ver achter me zie ik een auto die goed hard doorrijdt. Nu heb ik de optie om te wachten, af te remmen en die snellere auto voor te laten gaan, of alsnog de inhaalactie in te zetten, waardoor die andere snellere auto moet remmen (en nee, niet in de ankers hoeft).
Ik koos voor het laatste. Duidelijk richting aangegeven (aantal secondes voor de verplaatsing naar links) en ik ga. De auto achter me moest inderdaad remmen en was niet blij. Ik vond echter dat ik gelijk had. Hij reed immers goed te hard (ver boven de vmax) en ik vind niet dat ik dan hoef te remmen en voorrang hoef te verlenen. Wat vinden jullie?
Maar ja, artikel 5a schrijft weer duidelijk voor dat je niet te hard mag rijden. Daarbij kan die snelheid ook worden aangemerkt als onnodig hinder veroorzaken bij mij. T is maar hoe je het bekijkt.quote:Op maandag 18 juli 2022 20:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Bij het van rijstrook wisselen moet je anderen voorlaten gaan. Ook als diegene een overtreding (te hard rijden) maakt.
Plus volgens artikel 5 mag je ander verkeer niet hinderen.
Je kiest er bewust voor om dat toch te doen, dus ik vind dat niet netjes.
Als die auto dichtbij was had je moeten wachten.
Als die auto ver weg was had je even vlot in moeten halen, ipv op de cc doorsukkelen. Dan had niemand last gehad.
En dat vind je goed rijgedrag?quote:Op maandag 18 juli 2022 21:36 schreef Fer het volgende:
[..]
Gewoon naar links gaan, geen mm gas bijgeven en tergend langzaam van strook wisselen. Zo doe ik het.
Wat is een groter gevaar? Te hard rijden of een bijzondere verrichting?quote:Op maandag 18 juli 2022 22:23 schreef DW457 het volgende:
[..]
Maar ja, artikel 5a schrijft weer duidelijk voor dat je niet te hard mag rijden. Daarbij kan die snelheid ook worden aangemerkt als onnodig hinder veroorzaken bij mij. T is maar hoe je het bekijkt.
Ik vind het niet per se netjes van je, maar de auto die te hard rijdt zit natuurlijk ook fout.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:26 schreef DW457 het volgende:
Situatie: ik rij op de cc met 110 km/u (vmax +10) op de snelweg. Lege strook, tot ik een auto nader die langzamer rijdt dan ik, dus ik kijk in mijn spiegels om in te gaan halen. Ver achter me zie ik een auto die goed hard doorrijdt. Nu heb ik de optie om te wachten, af te remmen en die snellere auto voor te laten gaan, of alsnog de inhaalactie in te zetten, waardoor die andere snellere auto moet remmen (en nee, niet in de ankers hoeft).
Ik koos voor het laatste. Duidelijk richting aangegeven (aantal secondes voor de verplaatsing naar links) en ik ga. De auto achter me moest inderdaad remmen en was niet blij. Ik vond echter dat ik gelijk had. Hij reed immers goed te hard (ver boven de vmax) en ik vind niet dat ik dan hoef te remmen en voorrang hoef te verlenen. Wat vinden jullie?
Geen van beide. Hangt heel erg af van de gradaties van beide. Vmax+20 is natuurlijk minder gevaarlijk dan vmax+80 en rustig, goed spiegelend en richtingaangevend inhalen is natuurlijk minder gevaarlijk dan je auto eromheen hoeken.quote:Op maandag 18 juli 2022 22:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat is een groter gevaar? Te hard rijden of een bijzondere verrichting?
Ik vind dat iemand die hard rijdt, ook moet inschatten wat de rest doet in het verkeer. Die moet dit voorzien, anders heb je pech.quote:
Zo rijd ik ook, maar strikt gesproken mag dat laatste niet. Maximumsnelheid is maximumsnelheid.quote:Op maandag 18 juli 2022 20:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Als die auto dichtbij was had je moeten wachten.
Als die auto ver weg was had je even vlot in moeten halen, ipv op de cc doorsukkelen. Dan had niemand last gehad.
Zal ie ook vast wel voorzien, is alleen schijtirritant. Vooral als je die persoon al hele stuk achter een vrachtwagen ziet hangen en als je dan net in de buurt komt gaan ze inhalen, tergend langzaam. Dan heb je nog maar één optie over:quote:Op dinsdag 19 juli 2022 06:20 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik vind dat iemand die hard rijdt, ook moet inschatten wat de rest doet in het verkeer. Die moet dit voorzien, anders heb je pech.
DW reed al te hard (Vmax + 10), dus dan kan ie ook wel even +20 rijden. Of gewoon Vmax gaan rijden en achter die 'langzame' auto blijven rijden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 07:19 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Zo rijd ik ook, maar strikt gesproken mag dat laatste niet. Maximumsnelheid is maximumsnelheid.
In jouw scenario zou een vrachtwagen nooit een andere vrachtwagen mogen inhalen.
Je moet de auto gewoon voldoende tijd geven om de snelheid aan te passen, en verder moet die niet zeuren. Haast is een kwestie van op tijd vertrekken.
Vrachtwagens zouden elkaar nooit in mogen halenquote:Op dinsdag 19 juli 2022 07:19 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Zo rijd ik ook, maar strikt gesproken mag dat laatste niet. Maximumsnelheid is maximumsnelheid.
In jouw scenario zou een vrachtwagen nooit een andere vrachtwagen mogen inhalen.
Je moet de auto gewoon voldoende tijd geven om de snelheid aan te passen, en verder moet die niet zeuren. Haast is een kwestie van op tijd vertrekken.
De auto die te hard rijdt, doet ook wat 'ie wil. Het elkaar hinderen zou zó makkelijk te voorkomen zijn als die zich gewoon aan de snelheid houdt.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 07:53 schreef Piles het volgende:
[..]
DW reed al te hard (Vmax + 10), dus dan kan ie ook wel even +20 rijden. Of gewoon Vmax gaan rijden en achter die 'langzame' auto blijven rijden.
Verkeer doe je samen, en ik lees zijn dit verhaal weer vooral 'ik sta in mn recht, dus ik doe wat ik wil'. Door dat schoolmeestergedrag krijg je irritaties, gevaarlijk gedrag en ongelukken. Terwijl het zó makkelijk te voorkomen is
Was ook niet persé een reactie op jou, maar op DWquote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:25 schreef Jordy-B het volgende:
Verder heb je de eerste zin wel gelezen, hè?
Ja eens.quote:Sowieso heb ik moeite met mensen die op de CC inhalen. Een inhaalactie moet enigszins vlot verlopen. Mensen die op de CC inhalen en daar twee kilometer voor nodig hebben, zijn niet goed bij hun hoofd.
Bijzondere kijk want de bijzondere verichting is volgens mij schuldig mocht het een ongeluk veroorzaken.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 00:33 schreef DW457 het volgende:
[..]
Geen van beide. Hangt heel erg af van de gradaties van beide. Vmax+20 is natuurlijk minder gevaarlijk dan vmax+80 en rustig, goed spiegelend en richtingaangevend inhalen is natuurlijk minder gevaarlijk dan je auto eromheen hoeken.
Nope, zeker niet sinds artikel 5a er ook is.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 16:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Bijzondere kijk want de bijzondere verichting is volgens mij schuldig mocht het een ongeluk veroorzaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |