abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 mei 2022 @ 14:51:24 #1
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204655379
https://www.ad.nl/politie(...)er-groeien~a26fb464/

quote:
Inspectie: Arbeidsmigratie is heilloze weg, laat bevolking niet verder groeien
Nederland moet stoppen met het aantrekken van arbeidsmigranten. Volgens de Arbeidsinspectie moet het kabinet kiezen voor een koers waarin de bevolking niet verder groeit.

Laurens Kok 07-05-22, 03:00
De baten van arbeidsmigratie komen vooral terecht bij werkgevers en uitzendbureaus, terwijl de kosten bij de samenleving liggen. Dat stelt inspecteur-generaal Rits de Boer in het jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

In de strijd om malafide werkgevers aan te pakken en arbeidsuitbuiting te voorkomen, is het soms ‘dweilen met de kraan open’. Vooral arbeidsmigranten zijn kwetsbaar en durven misstanden niet aan te kaarten, bang om werk en woning te verliezen.

Hoe uitzendbureaus Oost-Europeanen misbruiken: ‘Het zijn gewoon boeven’
Het gebrek aan fatsoenlijke huisvesting is daarbij een groot probleem. De keuze om nog meer arbeidskrachten naar Nederland te halen, zal ‘in toenemende mate miserabele woonsituaties’ opleveren, schrijft De Boer. Tegelijkertijd worden de problemen op de woningmarkt − en ook op het gebied van ongelijkheid, stikstof en klimaat – alleen maar groter als de omvang van de bevolking (en dus de economie) stijgt.

Harde conclusie
De Boer trekt daarom een harde conclusie: ‘Er lijkt, binnen de beperkingen waaraan we onszelf hebben gebonden, weinig andere keuze dan dat Nederland als ‘oriëntatie’ een stabilisatie van de bevolkingsomvang neemt.’

Juist het ‘ruime aanbod van goedkoop buitenlands personeel’ zorgt ervoor dat bedrijven weinig prikkels voelen om te innoveren of arbeidsvoorwaarden te verbeteren, stelt De Boer. Nederland moet zich daarom ‘bezinnen’ op de vraag welke arbeidsmarkt we eigenlijk willen, welke bedrijvigheid daarbij hoort en welke niet.

Tekort aan arbeidskrachten
Het signaal van de inspecteur-generaal is opvallend. Het kabinet heeft in het regeerakkoord juist afgesproken de mogelijkheden voor arbeidsmigratie te verruimen, door met landen buiten de Europese Unie strikte afspraken te maken. In ruil daarvoor zouden zij uitgeprocedeerde asielzoekers moeten terugnemen. Ook de Europese Commissie wil het mensen van buiten de Unie makkelijker maken om hier te kunnen werken. Belangrijke reden hiervoor is dat er in heel Europa een groot tekort is aan arbeidskrachten.
Deze man maakt de praktijk mee, en ik hecht daarom wat meer waarde aan zijn constatering dan wat de EU ons door de strot wil duwen (hint: dat zijn geen zoete koekjes). En nu, heren en dames van het GroenLinks-D66 / Grootkapitaal / Goldman Sachs monsterverbond, hoe gaan we nu verder?
  zaterdag 7 mei 2022 @ 16:25:05 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204656041
Ik neem aan dat dhr De Boer voortaan als racist door het leven moet? Of nazi.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 16:52:41 #3
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_204656377
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 14:00 schreef EinarBoe het volgende:
Misschien moet Nederland eens overstappen op het faciliteren van de sectoren waar wél ruimte voor is, iets met technologie, diensten, overslag, kleinschalige landbouwvormen die niet drijven op de massale aanwezigheid van goedkope handen.

Dan kunnen we minder krampachtig vasthouden aan het in stand houden van grootschalige industriële instellingen zoals Schiphol, Tata & de intensieve landbouw, waar vooral heel veel overheidssteun en dichtgeknepen ogen nodig zijn om ze niet 'weg te jagen' uit het land. Alle douceurtjes voor die parasitaire clubs, gaan ten koste van het merendeel van de Nederlanders in de vorm van hun leefomgeving, de huizenprijzen, werkomstandigheden, innovatiekansen, noem maar op.

Niet alles kan. We leven niet in 1950 maar in 2022. Het economische beleid en überhaupt de visie op het land zou daar wel eens op aan mogen gaan sluiten.
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.
Dus 80% zien we helemaal niet terug in de economie dan een starbucks koffie in de douane vrije zone en een overslag van de koffers.

Misschien dat we daar in NL ook eens naar kunnen kijken wat voor schade dat oplevert aan onze leefomgeving en de mogelijkheden die het schrappen van die vluchten geeft aan andere sectoren.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_204656473
Dat is hetzelfde met de landbouw. 80% export en wij vervuilen ons land om een paar boeren rijk te maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:15:51 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204656685
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:52 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.
Dus 80% zien we helemaal niet terug in de economie dan een starbucks koffie in de douane vrije zone en een overslag van de koffers.

Misschien dat we daar in NL ook eens naar kunnen kijken wat voor schade dat oplevert aan onze leefomgeving en de mogelijkheden die het schrappen van die vluchten geeft aan andere sectoren.
Zouden ze zeker moeten doen. Extreme overlast en vervuiling in ruil voor wat koffersleperij, wat Nederlanders toch niet willen doen. En op de verkoop van Nero houd de staat ook al niks over
. We zijn gek dit te tolereren.
The End Times are wild
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:17:28 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_204656699
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:00 schreef halfway het volgende:
Dat is hetzelfde met de landbouw. 80% export en wij vervuilen ons land om een paar boeren rijk te maken.
Zolang ze maar belasting hierover betalen…
Dan hebben wij er ook wat aan.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_204656750
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:17 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zolang ze maar belasting hierover betalen…
Dan hebben wij er ook wat aan.
Aan het schoonmaken en leefbaar maken van het land ben je wel het tienvoudige of meer kwijt dan er aan belasting binnen komt. Dus veel hebben wij daar niet aan.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:28:23 #8
182233 thedeedster
pi_204656780
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:21 schreef torentje het volgende:

[..]
Aan het schoonmaken en leefbaar maken van het land ben je wel het tienvoudige of meer kwijt dan er aan belasting binnen komt. Dus veel hebben wij daar niet aan.
Goed punt, maar dit geldt ook voor iedere koekenbakker die je hier als arbeidsmigrant binnen haalt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_204657477
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:52 schreef nils7 het volgende:

[..]

Hier had ik in GC laatst ook een topic over gemaakt. Waar slaan al die overstapvluchten op? Kost alleen maar extra tijd voor reizigers, het levert stress op bij vertragingen en Schiphol laat staan het NL luchtruim kan het niet tot nauwelijks aan
pi_204657487
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:28 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Goed punt, maar dit geldt ook voor iedere koekenbakker die je hier als arbeidsmigrant binnen haalt.
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.
pi_204657494
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:00 schreef halfway het volgende:
Ik was in 2020 op vakantie en ging stuk om hoeveel producten daar in de Lidl “made in Holland” zijn _O-
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:49:04 #12
182233 thedeedster
pi_204657510
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 18:46 schreef halfway het volgende:

[..]
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?
Heb je de vorige draad überhaupt gelezen?
pi_204657558
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 18:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?
Sommige migranten wonen op de zolderkamer van hun neef. En dan nemen ze hun kinderen mee die naar school moeten en ze schrijven zich natuurlijk allemaal in voor de wachtlijst van 10 jaar voor een huis. Nice.
pi_204657765
quote:

[..]
Hoeft niet. Ik ben ervaringsdeskundige met 45 arbeidsmigranten in dienst.
Ik ga er ook niet uitgebreid op in maar één ding is zeker er zijn zelden zoveel vooroordelen over migranten en werkgevers te lezen zoals hier.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 19:20:49 #15
182233 thedeedster
pi_204657903
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:11 schreef halfway het volgende:

[..]
Hoeft niet. Ik ben ervaringsdeskundige met 45 arbeidsmigranten in dienst.
Ik ga er ook niet uitgebreid op in maar één ding is zeker er zijn zelden zoveel vooroordelen over migranten en werkgevers te lezen zoals hier.
Het is allemaal een kwestie van prioriteiten; werken we om te leven, of leven we om te werken?

Het lijkt vooral op het laatste. Er wordt zelfs continu geklaagd dat mensen in dit landje te weinig uren draaien.

Er is duidelijk een onderscheid te maken tussen werkgevers en - nemers; ze kijken volstrekt anders tegen deze situatie aan.
pi_204658105
quote:

[..]
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:03:02 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204658339
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.
Omdat de politiek elk niveau ontbreekt
Ja, vluchtelingen en arbeidsmigranten zijn welkom, want het is correct om welkom welkom te roepen, maar een miljoen huizen bouwen, oej dan miept men over milieu en stikstof
Verkeersinfra? Wegen? Ja maar ja maar
pi_204658630
quote:

[..]
En ze maken het hier in het noorden veel te druk en spreken in de Nederlandse openbare ruimtes slechts vloeiend andere talen dan het Nederlands.
pi_204658651
Als kinderopvang beter wordt geregeld dan kan in principe de arbeidsparticipatie van vrouwen omhoog zoals in Denemarken het geval is en daar speelt dit probleem dus veel minder.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:36:28 #20
182233 thedeedster
pi_204658719
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wie is “we”? Het lijkt me stug dat je er zelf beter van wordt, of je bent werkgever.
pi_204658728
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wie is “we”? Het lijkt me stug dat je er zelf beter van wordt, of je bent werkgever.
We als in Nederland.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:49:04 #22
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204658842
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:30 schreef Makrelis het volgende:
Als kinderopvang beter wordt geregeld dan kan in principe de arbeidsparticipatie van vrouwen omhoog zoals in Denemarken het geval is en daar speelt dit probleem dus veel minder.
Daar valt idd nog veel winst te boeken. In de zorg en in het onderwijs is 20/25 uur werken per week tegenwoordig de norm.
pi_204659059
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:49 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Daar valt idd nog veel winst te boeken. In de zorg en in het onderwijs is 20/25 uur werken per week tegenwoordig de norm.
Tijdje geleden wat grafieken vergeleken van het CBS en Danmarks Statistik. Echt een enorm verschil
pi_204659070
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We als in Nederland.
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
pi_204659172
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 21:04 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
Ik weet niet goed waarom je dat aan mij vraagt. Ik gaf aan wat de definitie van we in deze context was.

Maar simpel gezegd, we kunnen met de huidige beroepsbevolking, die overigens krimpt, het werk wat er is niet doen. Dan kun je of zeggen we schalen die sector terug of je haalt mensen die het werk doen binnen. Veel meer keuzes zijn er niet en als je mensen binnenhaalt dan zal je daar ook de randvoorwaarden zoals woningen voor moeten scheppen.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 21:22:02 #26
311468 Van_Poppel
pi_204659390
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een stapje terug te doen als je geen 'eigen' mensen kunt vinden. Hier in het dorp werd vorig jaar glasvezel aangelegd door arbeiders die zeg maar ten Zuiden van Maastricht komen. Ze werken keihard en ik gun die mensen hun werk, maar ik vraag me echt af of er geen Nederlander is die dat werk kan en wil doen. Geef Nederlanders zonder werk een opleiding en een fatsoenlijk salaris en zorg dat zij dit werk doen. Als hierdoor de aanleg te duur wordt zodat het niet rendabel is, dan zij het zo. Dan kan glasvezel in ons dorp blijkbaar niet uit.
pi_204663114
quote:

[..]
Snap dat ook niet. We zijn, afgezien van dwergstaten, toch ook al het dichtstbevolkte land ter wereld? Oneindig huizen bouwen kan sws al niet.
pi_204663123
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 21:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een stapje terug te doen als je geen 'eigen' mensen kunt vinden. Hier in het dorp werd vorig jaar glasvezel aangelegd door arbeiders die zeg maar ten Zuiden van Maastricht komen. Ze werken keihard en ik gun die mensen hun werk, maar ik vraag me echt af of er geen Nederlander is die dat werk kan en wil doen. Geef Nederlanders zonder werk een opleiding en een fatsoenlijk salaris en zorg dat zij dit werk doen. Als hierdoor de aanleg te duur wordt zodat het niet rendabel is, dan zij het zo. Dan kan glasvezel in ons dorp blijkbaar niet uit.
Ik denk dat het dan nog steeds rendabel is maar de aandeelhouder dan ontevreden is
  zondag 8 mei 2022 @ 08:52:48 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663812
quote:

[..]
Zoals al gezegd. Niemand heeft dat als doel op zichzelf.

Maar dan moet je ook met een duidelijk plan komen welke gevolgen dat moet hebben in ons land. Welke banen moeten we dan gaan schrappen en welke bedrijven moeten er weg. En accepteren we de gevolgen daar weer van.
pi_204663852
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 08:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jawel, dat is het explicitete doel van het arbeidsmigratieprogramma's.
pi_204663855
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:30 schreef Makrelis het volgende:
Dat is wel echt iets typisch Nederlands ja. Ik heb geen probleem met part-time werken ofzo maar het is toch wel frappant hoe scheef de verhouding is.
  zondag 8 mei 2022 @ 09:04:16 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663862
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, dat is het explicitete doel van het arbeidsmigratieprogramma's.
Ja omdat niemand ook maar durft het alternatief uit te werken.

Ook partijen als SP en PVV niet. Die roepen "Arbeidsmigranten slecht boehoe" maar komen ook niet met een plan hoe we dan zonder moeten.
pi_204663884
quote:

[..]

Maar dan moet je ook met een duidelijk plan komen welke gevolgen dat moet hebben in ons land. Welke banen moeten we dan gaan schrappen en welke bedrijven moeten er weg. En accepteren we de gevolgen daar weer van.
Waarom moeten wij bepalen welke banen verdwijnen, dat gebeurt automatisch.

De gevolgen accepteren het klinkt alsof BV Nederland als een kaartenhuis in elkaar zal zakken wanneer we niet meer arbeidsmigranten binnen halen. _O-

Waarom moet je met een plan komen als je arbeidsmigranten niet meer toe zou laten. Waar waren de plannen toen we ze wel toe lieten. Is er gepland zodat er voor de groepen woonruimte is? We hebben al ruim 30 jaar een tekort aan huizen, ik heb in die 30 jaar veel ambities gehoord over nieuwbouw en verkortingen van wachttijden in de sociale huur. Bij de uitgesproken ambities is het gebleven, niets van waar gemaakt.
pi_204663906
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.
Het uitgangspunt van het topic is geen arbeidsmigranten meer. Dat is de premisse. Wanneer je geen arbeidsmigranten toelaat gaan er tekorten ontstaan en de werknemers komen terecht waar ze het meest nodig zijn. Waar ze niet nodig zijn komen ze niet, daar gaan bedrijven dus omvallen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zondag 8 mei 2022 @ 09:16:36 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663913
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom moeten wij bepalen welke banen verdwijnen, dat gebeurt automatisch.

De gevolgen accepteren het klinkt alsof BV Nederland als een kaartenhuis in elkaar zal zakken wanneer we niet meer arbeidsmigranten binnen halen. _O-

Waarom moet je met een plan komen als je arbeidsmigranten niet meer toe zou laten. Waar waren de plannen toen we ze wel toe lieten. Is er gepland zodat er voor de groepen woonruimte is? We hebben al ruim 30 jaar een tekort aan huizen, ik heb in die 30 jaar veel ambities gehoord over nieuwbouw en verkortingen van wachttijden in de sociale huur. Bij de uitgesproken ambities is het gebleven, niets van waar gemaakt.
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.
pi_204663923
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat gaat je dan mogelijk wel veel geld kosten.
Ja, dat kost het mij nu ook. Nu is woonruimte onbetaalbaar, lonen worden gedrukt. Etc. En dan neem ik het onleefbaar worden van het land nog niet eens mee.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_204663940
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.
Dat is onzin. Dat bepaalt de markt. Als er behoefte is aan kwaliteit en kortere wachttijden is men ook bereid om daarvoor te betalen. Dan betalen mensen een tientje meer voor hun vliegticket, gaat het salaris van een bagageafhandelaar omhoog en dan zullen mensen die nu op de fiets boodschappen rondbrengen wellicht overwegen om koffers te gaan sjouwen omdat het beter betaalt.

Dus misschien verdwijnen de flitsbezorgers of stijgen de kosten van flitsbezorgen naar ¤15,-. De mensen die dat er voor over hebben zullen dat betalen anderen niet. En wellicht valt de hele sector om. In dat geval zijn de mensen blijkbaar harder nodig bij de bagageafhandeling op Schiphol.
  zondag 8 mei 2022 @ 09:27:33 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663956
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is onzin. Dat bepaalt de markt. Als er behoefte is aan kwaliteit en kortere wachttijden is men ook bereid om daarvoor te betalen. Dan betalen mensen een tientje meer voor hun vliegticket, gaat het salaris van een bagageafhandelaar omhoog en dan zullen mensen die nu op de fiets boodschappen rondbrengen wellicht overwegen om koffers te gaan sjouwen omdat het beter betaalt.

Dus misschien verdwijnen de flitsbezorgers of stijgen de kosten van flitsbezorgen naar ¤15,-. De mensen die dat er voor over hebben zullen dat betalen anderen niet. En wellicht valt de hele sector om. In dat geval zijn de mensen blijkbaar harder nodig bij de bagageafhandeling op Schiphol.
Ja je weet dus niet of flitsbezorgers wel verdwijnen. Er zijn wellicht meer luie mensen door het jaar heen dan er mensen op vliegvakantie gaan. Dus dat trekt een Schiphol aan het kortste eind.

Dus wat die markt gaat bepalen is niet per se de fijnste uitkomst.
pi_204664031
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:27 schreef Hexagon het volgende:

Meer mensen erbij minder ruimte voor natuur, minder beschikbare woningen, gedrukte lonen, dat is de fijne uitkomst geweest van de afgelopen jaren door ongelimiteerd arbeidsmigranten toe te laten. Ik vind het een zeer slechte uitkomst geweest voor de bestaande bevolking.
pi_204664182
quote:

[..]

Kap eens met je getrol.
pi_204664199
De vraag is natuurlijk, hoe lang wil je hier mee doorgaan? Ga je elke keer als er 'tekorten' zijn een blik arbeidsmigranten open trekken? Hoeveel inwoners hebben we dan in 2050?
pi_204664215
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jij schetst een doemscenario, terwijl dat slechts theorie is en dus waarschijnlijk meevalt in de praktijk.
pi_204664235
De tekorten spelen niet bij WO banen. De tekorten spelen vooral bij ongeschoold / lager tot middelbaar opgeleid personeel. Misschien dat we dus eens moeten ophouden iedereen naar de universiteit te schoppen. Nergens voor nodig.
pi_204664238
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja je weet dus niet of flitsbezorgers wel verdwijnen. Er zijn wellicht meer luie mensen door het jaar heen dan er mensen op vliegvakantie gaan. Dus dat trekt een Schiphol aan het kortste eind.
Dan is het heel simpel. Dan zijn flitsbezorgers blijkbaar harder nodig dan bagagemedewerkers. Dan staan mensen blijkbaar liever langer in de rij op Schiphol dan dat zij lang op hun boodschappen moeten wachten.
quote:
De fijnste uitkomst voor wie?

Dat is in ieder geval de uitkomst waar de markt, wij dus, het liefst voor betaalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 08-05-2022 10:29:43 ]
  zondag 8 mei 2022 @ 10:34:01 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664293
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dan is het heel simpel. Dan zijn flitsbezorgers blijkbaar harder nodig dan bagagemedewerkers. Dan staan mensen blijkbaar liever langer in de rij op Schiphol dan dat zij lang op hun boodschappen moeten wachten.
[..]
De fijnste uitkomst voor wie?

Dat is in ieder geval de uitkomst waar de markt, wij dus, het liefst voor betaalt.
Kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dan men meer voor tickets gaan betalen en we dan weer geen mensen voor de zorg of het leger hebben. En dan moeten er weer hogere belastingen komen om het op te lossen.

Dus "de markt lost het wel op" heeft allerlei mogelijke gevolgen die een hoop users in dit niet willen erkennen.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:36:07 #46
182233 thedeedster
pi_204664306
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Het uitgangspunt van het topic is geen arbeidsmigranten meer. Dat is de premisse. Wanneer je geen arbeidsmigranten toelaat gaan er tekorten ontstaan en de werknemers komen terecht waar ze het meest nodig zijn. Waar ze niet nodig zijn komen ze niet, daar gaan bedrijven dus omvallen.
Rutte cs. spreken vaak over marktwerking, maar alleen als het ze uitkomt. Goedkoop personeel binnenlaten is geen marktwerking, dat is piketpalen verzetten
  zondag 8 mei 2022 @ 10:36:46 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664309
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Meer mensen erbij minder ruimte voor natuur, minder beschikbare woningen, gedrukte lonen, dat is de fijne uitkomst geweest van de afgelopen jaren door ongelimiteerd arbeidsmigranten toe te laten. Ik vind het een zeer slechte uitkomst geweest voor de bestaande bevolking.
Ja nog een keertje. Prima als niet meer arbeidsmigranten wilt. Maar niet prima als je geen plan hebt om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:37:34 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664313
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:11 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Kap eens met je getrol.
Ah lastige vragen waar jij geen antwoord op hebt zijn getroll.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:40:39 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664334
quote:
15s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:22 schreef Alpha0 het volgende:
De tekorten spelen niet bij WO banen. De tekorten spelen vooral bij ongeschoold / lager tot middelbaar opgeleid personeel. Misschien dat we dus eens moeten ophouden iedereen naar de universiteit te schoppen. Nergens voor nodig.
Oh dus je gaat willekeurige mensen dwingen om onder hun niveau ongeschoold werk te gaan doen. Dat gaat ook vast een groot succes worden.
pi_204664337
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja nog een keertje. Prima als niet meer arbeidsmigranten wilt. Maar niet prima als je geen plan hebt om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen.
Waarom moet er bij minder arbeidsmigranten zogenaamd wel een plan zijn terwijl deze planhen blijkbaar totaal niet noodzakelijk zijn bij meer arbeidsmigranten, is dit de nieuwe d66 logica. Dan weet ik dat ik daar nooit meer op hoef te stemmen. :D
pi_204664345
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dan men meer voor tickets gaan betalen en we dan weer geen mensen voor de zorg of het leger hebben. En dan moeten er weer hogere belastingen komen om het op te lossen.

Dus "de markt lost het wel op" heeft allerlei mogelijke gevolgen die een hoop users in dit niet willen erkennen.
Dat kan. Dan moet je dus keuzes maken. Dan moet je misschien de salarissen in de zorg verdubbelen zodat het interessanter wordt om verpleegkunde te gaan studeren ipv vrijetijdskunde om de simpele reden dat een studie verpleegkunde meer rendeert dan een studie vrijetijdskunde.
pi_204664378
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh dus je gaat willekeurige mensen dwingen om onder hun niveau ongeschoold werk te gaan doen. Dat gaat ook vast een groot succes worden.
Waar zeg ik dat? :')
pi_204664397
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je hoeft niemand te dwingen. Als je genoeg salaris biedt komen mensen vanzelf. Als ik 40 uur per week kauwgom van de stoep moet krabben voor het dubbele van wat ik nu verdien doe ik dat met liefde, ook al is het eentonig en onder mijn niveau. Salaris maakt een hoop goed.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:52:18 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664411
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom moet er bij minder arbeidsmigranten zogenaamd wel een plan zijn terwijl deze planhen blijkbaar totaal niet noodzakelijk zijn bij meer arbeidsmigranten, is dit de nieuwe d66 logica. Dan weet ik dat ik daar nooit meer op hoef te stemmen. :D
Het huidige regeringsbeleid is dat er meer huisvesting moet komen en dat ten koste gaat van landbouw. Daar kun je het mee oneens zijn maar het is een plan

Maar jij wilt radicaal breken met ons economisch model door werkgevers te verbieden om nog arbeidsmigranten aan te nemen. Bij zulke ingrijpende plannen mag je toch enige visie op de gevolgen verwachten.
pi_204664461
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het huidige regeringsbeleid is dat er meer huisvesting moet komen en dat ten koste gaat van landbouw. Daar kun je het mee oneens zijn maar het is een plan

Maar jij wilt radicaal breken met ons economisch model door werkgevers te verbieden om nog arbeidsmigranten aan te nemen. Bij zulke ingrijpende plannen mag je toch enige visie op de gevolgen verwachten.
"Visie is als een stier in een porseleinzaak" was het toch?
pi_204664470
twitter

Dit deugvrouwtje begint zich zorgen te maken nu zelfs overheidsorganisaties anti-migratie geluiden laten horen. :')
  zondag 8 mei 2022 @ 11:07:04 #57
182233 thedeedster
pi_204664502
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je hoeft niemand te dwingen. Als je genoeg salaris biedt komen mensen vanzelf. Als ik 40 uur per week kauwgom van de stoep moet krabben voor het dubbele van wat ik nu verdien doe ik dat met liefde, ook al is het eentonig en onder mijn niveau. Salaris maakt een hoop goed.
Het kan ook andersom. Ik verdien nu veel minder, maar heb nu wel werk dat ik écht leuk vind. Dat kantoorwerk is gewoon ruk.

Disclaimer; ik ben dan wel in de positie dat ik het me kan veroorloven minder te verdienen. Dat geldt in deze ratrace natuurlijk niet voor iedereen.
pi_204664507
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]

Dit deugvrouwtje begint zich zorgen te maken nu zelfs overheidsorganisaties anti-migratie geluiden laten horen. :')
De arbeidsinspectie is de plek waar uitgebuitte werknemers zich moeten melden dus die inspectie ziet ook wat er mis gaat. Sterker nog, ze hebben een blog op Twitter over werknemers die in Nederland werken en in Duitsland in de schimmel wonen.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:08:42 #59
182233 thedeedster
pi_204664512
quote:
[ twitter ]

Wat is er volgens deze mevrouw mis met een goed verstand?
pi_204664548
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welke nadelige gevolgen zijn er dan te verwachten als wij de werkgevers verplichten om geen arbeidsmigranten meer te importeren? Ik zie slechts voordelen, zoals in de openbare ruimtes geen individuen meer die slechts gebrekkig Nederlands spreken en minder drukte in winkelgelegenheden.
pi_204664556
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Onze regeringen schreeuwen al jaren dat er huisvesting moet komen, ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in.

Wat gaat het volgende plan worden om arbeidsmigranten te huisvesten nog minder vierkante meters per bewoner doorvoeren en ipv een normaal dubbel stapelbed op die kleine slaapkamertjes een triple stapelbed. Een nog beter businessmodel voor de verpauperde vakantieparken en andere ontwikkelaars. :D

Och en dan komt er weer eens een stukje in de krant dat er toch echt veel misstanden zijn en wat is dan de reactie van deze bestuurders ze doen een plas en alles blijft zoals het was. Wat een visie toch.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:17:01 #62
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_204664560
quote:

[..]
Er zijn al zovaak onderzoeken geweest.
De meeste immigranten kosten ons netto meer dan t oplevert.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:23:56 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664608
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Onze regeringen schreeuwen al jaren dat er huisvesting moet komen, ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in.

Wat gaat het volgende plan worden om arbeidsmigranten te huisvesten nog minder vierkante meters per bewoner doorvoeren en ipv een normaal dubbel stapelbed op die kleine slaapkamertjes een triple stapelbed. Een nog beter businessmodel voor de verpauperde vakantieparken en andere ontwikkelaars. :D

Och en dan komt er weer eens een stukje in de krant dat er toch echt veel misstanden zijn en wat is dan de reactie van deze bestuurders ze doen een plas en alles blijft zoals het was. Wat een visie toch.
Ja ik begreep al dat je het niet eens bent met de strategie van de regering.

Maar kom dan ook met een plan waarbij we niet alleen arbeidsmigranten gaan weten, maar waar ook in staat hoe we dat gaan opvangen op een manier die niet heel nadelig gaat zijn.

Sommigen hier zijn voor het fors verhogen van belastingen, of het de deur wijzen van een belangrijk deel van de voedselindustrie en ik zie wel wat in het aan banden leggen van de bezorgcultuur. Maar als je weigert dit soort keuzes te maken en eenzijdig werkgevers gaat verbieden arbeidsmigranten aan te nemen dan gaat dat dus zaken flink ontwrichten.
pi_204664611
Eindelijk begint men dat ideaalbeeld van massa immigratie door te prikken. Duurde ff.
pi_204664704
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar kom dan ook met een plan waarbij we niet alleen arbeidsmigranten gaan weten, maar waar ook in staat hoe we dat gaan opvangen op een manier die niet heel nadelig gaat zijn.

Waar komt toch dit obsessieve idee vandaan dat er grote nadelen zullen ontstaan als we minder arbeidsmigranten hier binnen halen?

Laten we eerst eens de huidige excessen met arbeidsmigranten oplossen. Geef in ieder geval de arbeidsinspectie meer macht om excessen fatsoenlijk aan te pakken.
pi_204664737
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat kan. Dan moet je dus keuzes maken. Dan moet je misschien de salarissen in de zorg verdubbelen zodat het interessanter wordt om verpleegkunde te gaan studeren ipv vrijetijdskunde om de simpele reden dat een studie verpleegkunde meer rendeert dan een studie vrijetijdskunde.
Dan ga jij er heel makkelijk van uit dat mensen een studie richting kiezen op basis van wat ze ermee kunnen verdienen, ik geloof niet dat de meesten dat doen.
pi_204664742
Paar ideetjes:
Veestapel reduceren. Dat moet sowieso al;
Scheepsbouw weren. Kan prima elders;
Goederenvervoer over de weg zoveel mogelijk overzetten naar de rivieren en het spoor.

Alledrie sectoren met relatief veel migranten, lage lonen en een belasting op de leefomgeving.
pi_204664752
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waar komt toch dit obsessieve idee vandaan dat er grote nadelen zullen ontstaan als we minder arbeidsmigranten hier binnen halen?

Laten we eerst eens de huidige excessen met arbeidsmigranten oplossen. Geef in ieder geval de arbeidsinspectie meer macht om excessen fatsoenlijk aan te pakken.
Het specifieke probleem van de OP is dat de Inspectie zegt malafide bedrijven niet te kunnen aanpakken, dat vind ik een veel, veel groter issue dan of er 100 of 1000 arbeidsmigranten komen.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:50:51 #69
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_204664780
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Sommigen hier zijn voor het fors verhogen van belastingen, of het de deur wijzen van een belangrijk deel van de voedselindustrie en ik zie wel wat in het aan banden leggen van de bezorgcultuur. Maar als je weigert dit soort keuzes te maken en eenzijdig werkgevers gaat verbieden arbeidsmigranten aan te nemen dan gaat dat dus zaken flink ontwrichten.
Met arbeidsmigranten tijdelijk hoeft niet veel mis te zijn.

Probleem is dat ze niet tijdelijk blijven ze gaan nooit meer weg..
Ook nog wat voor te zeggen als hun kinderen hier geboren worden etc.

Echter wat wij halen zijn niet de mensen die een opleiding hebben en echt iets kunnen.

We halen kansloos tuig binnen dat uiteindelijk in de bijstand terecht komt hun leven lang.
Waarvan hun kleinkinderen nog steeds gebrekkig Nederlands spreken en die oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.

Daar zit het probleem.
Omdat we veel van die mensen uit landen halen waar hele andere normen en waarden zijn.
Met een veel lagere levensstandaard.
En die verschillende culturen botsen ondertussen ook.
Omdat veel van die mensen een achterlijk geloof er op nahouden

Daar zit t grootste probleem met de arbeiders die je hier heen haalt of überhaupt die naar Europa komen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_204664798
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan ga jij er heel makkelijk van uit dat mensen een studie richting kiezen op basis van wat ze ermee kunnen verdienen, ik geloof niet dat de meesten dat doen.
Een groot deel van nieuwe verpleegkundigen stroomt in de eerste twee jaar na afstuderen uit. Overigens door een combinatie van werkdruk en salaris, maar simpelweg stellen dat meer salaris niet gaat helpen is echt te kort door de bocht.
pi_204664816
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:53 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Een groot deel van nieuwe verpleegkundigen stroomt in de eerste twee jaar na afstuderen uit. Overigens door een combinatie van werkdruk en salaris, maar simpelweg stellen dat meer salaris niet gaat helpen is echt te kort door de bocht.
Stapje terug. Ik stelde dat de meeste mensen niet voor een studie kiezen op basis van wat ze er mogelijk mee kunnen verdienen.
Ik zeg nergens dat als je een keuze gemaakt hebt en het salaris goed is je niet eerder geneigd zal zijn om te blijven.
  zondag 8 mei 2022 @ 12:00:23 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664851
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat idee komt er vandaan dat de reden dat ze komen is dat er vraag is naar hun arbeid en verder bijna iedere Nederlander die ergens voor geschikt is een baan heeft. Als we dat niet mee willen moet de vraag naar hun arbeid worden weggenomen. En dat vraagt dus om impopulaire keuzes.
  zondag 8 mei 2022 @ 12:03:57 #73
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_204664870
quote:
[ twitter ]

Haha, ben blij dat ze haar kop mooi in het zand heeft. Eigenlijk absurd dat een realistisch probleem dan straks wordt weggewuifd onder het mom racisme.
pi_204664872
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat idee komt er vandaan dat de reden dat ze komen is dat er vraag is naar hun arbeid en verder bijna iedere Nederlander die ergens voor geschikt is een baan heeft. Als we dat niet mee willen moet de vraag naar hun arbeid worden weggenomen. En dat vraagt dus om impopulaire keuzes.
Ik zie het, behalve de PvdD nog niet gebeuren dat een Nederlandse politieke partij zegt dat "Sector X, jullie kunnen je bedrijven gaan sluiten want we laten geen mensen meer toe die daar benodigd voor zijn"
pi_204664883
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zie het, behalve de PvdD nog niet gebeuren dat een Nederlandse politieke partij zegt dat "Sector X, jullie kunnen je bedrijven gaan sluiten want we laten geen mensen meer toe die daar benodigd voor zijn"
Alsof dat altijd de directe consequentie zal zijn.
pi_204664904
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:05 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Alsof dat altijd de directe consequentie zal zijn.
Ok, "Jullie sector gaat krimpen", zo beter? Het is lood om oud ijzer, natuurlijk.
  zondag 8 mei 2022 @ 12:11:13 #77
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_204664937
Een van de problemen met arbeidsmigranten is dat hun huisvesting gekoppeld is aan hun werk, manier om de loonkosten terug te verdienen door een te hoge huur vragen, plus werknemer gaat niet zo snel klagen want dan is-ie zijn woonplek kwijt.
Een ander issue is dat bedrijven vergunning krijgen voor bedrijfsuitbreiding met de belofte dat het goed is voor de werkgelegenheid. Daarna komt er gewoon een bus met Polen, die 50 km verderop op een camping wonen. Heeft de plaatselijke bakker er alsnog niets aan...
  zondag 8 mei 2022 @ 12:42:35 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665175
quote:

[..]
Nee dat is het probleem. Partijen als de SP en de PVV vinden dat arbeidsmigranten hier niet moeten zijn. Maar willen slechts de deur dichtgooien en het dan maar op zijn beloop laten.

Marktwerking behalve als die markt om meer arbeidskrachten vraagt.
pi_204665268
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee dat is het probleem. Partijen als de SP en de PVV vinden dat arbeidsmigranten hier niet moeten zijn. Maar willen slechts de deur dichtgooien en het dan maar op zijn beloop laten.

Marktwerking is ook dat bedrijven die geen bestaansrecht meer hebben ophouden te bestaan. Het dogmatisch geloof in een maakbare eindeloze groei is natuurlijk een utopie.
pi_204665287
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarom blijf je deze onzin zo consequent herhalen?
  zondag 8 mei 2022 @ 13:00:37 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665310
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Marktwerking is ook dat bedrijven die geen bestaansrecht meer hebben ophouden te bestaan. Het dogmatisch geloof in een maakbare eindeloze groei is natuurlijk een utopie.
Ja alleen dan wel kleur bekennen welke bedrijven dat zijn. En wat je gaat doen om te zorgen dat het geen bedrijven zijn die we eigenlijk toch niet kunnen missen.

Dat verhaal komt maar niet bij veel van die mensen die geen arbeidsmigranten meer willen.
pi_204665388
Het kan ook anders.

Verbied het werken in deeltijd en je lost aardig wat van de noodzaak om handjes te importeren af. Ik ben benieuwd welke partij dit als wetsvoorstel gaan aanbieden.
pi_204665399
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja alleen dan wel kleur bekennen welke bedrijven dat zijn.
We leven in Nederland, niet in China. Probeer dat een keer te snappen.
pi_204665421
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Grappig, hij is een van de weinigen die dat wel snapt, volgens mij. Degenen die tegen arbeidsmigranten zijn lijken zich wat minder bewust van dat feit.
  zondag 8 mei 2022 @ 13:19:29 #85
311468 Van_Poppel
pi_204665442
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:10 schreef Tijger_m het volgende:
Het kan ook anders.

Verbied het werken in deeltijd en je lost aardig wat van de noodzaak om handjes te importeren af. Ik ben benieuwd welke partij dit als wetsvoorstel gaan aanbieden.
Verbieden gaat te ver, maar je zou fulltime werken (fiscaal) aantrekkelijker kunnen maken.
pi_204665566
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee dat zal niet alleen op basis van wat ze er mee verdienen zijn. Daar spelen uiteraard meer factoren. Maar baankans en salaris lijken me daarin wel zwaarwegende factoren.
pi_204665574
Blij dat de inspectie zich uitspreekt.
pi_204665584
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee dat zal niet alleen op basis van wat ze er mee verdienen zijn. Daar spelen uiteraard meer factoren. Maar baankans en salaris lijken me daarin wel zwaarwegende factoren.
Ik weet het niet, ik heb dat gevoel niet zo maar tegelijkertijd denk ik ook dat veel studenten nu denken "Pfft, krijg toch wel een baan, ik studeer gewoon wat ik leuk vind".
Nu is verpleging heel specifiek en, dacht ik, niet iets waar je ingaat als je daar geen behoefte toe hebt en al helemaal niet omdat je daar 100 euro meer kan verdienen dus het is mischien niet het best voorbeeld voor zo'n keuze.
pi_204665591
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:10 schreef Tijger_m het volgende:
Het kan ook anders.

Waarom verbieden? Maak het eerst eens aantrekkelijk full time te werken. Als je van 24 uur per week naar 40 uur per week werken er netto 2 tientjes in de maand mee opschiet doordat allerlei toeslagen wegvallen is het voor veel mensen helemaal niet interessant om full time te gaan werken.

Welke politieke partijen met Dit wetsvoorstel zouden komen kan ik je nu al vertellen: geen. Het is dan ook een bijzonder slecht plan.
pi_204665597
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Waarom verbieden? Maak het eerst eens aantrekkelijk full time te werken. Als je van 24 uur per week naar 40 uur per week werken er netto 2 tientjes in de maand mee opschiet doordat allerlei toeslagen wegvallen is het voor veel mensen helemaal niet interessant om full time te gaan werken.

Welke politieke partijen met Dit wetsvoorstel zouden komen kan ik je nu al vertellen: geen. Het is dan ook een bijzonder slecht plan.
Heb ik een oplossing voor. Toeslagen afschaffen! :)
  zondag 8 mei 2022 @ 13:44:33 #91
311468 Van_Poppel
pi_204665629
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je kunt idd alle inkomensafhankelijke subsidies, toeslagen, heffingskortingen e.d. afbouwen. Als je met het vrijgekomen geld de inkomstenbelasting verlaagt, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
pi_204665631
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik weet het niet, ik heb dat gevoel niet zo maar tegelijkertijd denk ik ook dat veel studenten nu denken "Pfft, krijg toch wel een baan, ik studeer gewoon wat ik leuk vind".
Nu is verpleging heel specifiek en, dacht ik, niet iets waar je ingaat als je daar geen behoefte toe hebt en al helemaal niet omdat je daar 100 euro meer kan verdienen dus het is mischien niet het best voorbeeld voor zo'n keuze.
Ja dat is zo en dat moet stoppen als je het mij vraagt. Dat is leuk als personeel en banen voorhanden zijn. We moeten ook stoppen met dergelijke studies te financieren. Als je vrijetijdskunde of slavistiek wilt studeren doe je dat maar van je eigen centen.

Als je een beurs wilt ga je maar wat nuttigs studeren. Verpleegkunde, werktuigbouwkunde of een praktijkopleiding timmerman wat mij betreft.
pi_204665639
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Je kunt idd alle inkomensafhankelijke subsidies, toeslagen, heffingskortingen e.d. afbouwen. Als je met het vrijgekomen geld de inkomstenbelasting verlaagt, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
Ik weet het, dat is een D66 voorstel ;)
pi_204665642
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En de belastingen dan omlaag.
pi_204665650
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja dat is zo en dat moet stoppen als je het mij vraagt. Dat is leuk als personeel en banen voorhanden zijn. We moeten ook stoppen met dergelijke studies te financieren. Als je vrijetijdskunde of slavistiek wilt studeren doe je dat maar van je eigen centen.

Als je een beurs wilt ga je maar wat nuttigs studeren. Verpleegkunde, werktuigbouwkunde of een praktijkopleiding timmerman wat mij betreft.
Maar dat doen ze al, ze moeten lenen voor hun studie. Of liever gezegd, dat deden ze, de basisbeurs komt nu terug maar is wel heel laag.
pi_204665665
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar dat doen ze al, ze moeten lenen voor hun studie. Of liever gezegd, dat deden ze, de basisbeurs komt nu terug maar is wel heel laag.
Maar als we stoppen met arbeidsmigratie voor laaggeschoold werk, dan komen daar dus vacatures vrij, en dan ga je maar tomaten plukken met je bachelor vrijetijdskunde. Dan ga je van dat loon maar de schuld voor je waardeloze studie terugbetalen. Dan is het echt snel gedaan met dit soort onzinstudies.
pi_204665680
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar als we stoppen met arbeidsmigratie voor laaggeschoold werk, dan komen daar dus vacatures vrij, en dan ga je maar tomaten plukken met je bachelor vrijetijdskunde. Dan ga je van dat loon maar de schuld voor je waardeloze studie terugbetalen. Dan is het echt snel gedaan met dit soort onzinstudies.
Hoezo dan? De mensen met een bachelor vrijetijdskunde kunnen al zo aan het werk. En hun schuld betalen ze eerder terug met hooggeschoold werk dan tomaten plukken. Zoals iemand al zei, het is China niet hier.

Bachelor Toerisme heeft meteen een baan, he?
  zondag 8 mei 2022 @ 13:52:48 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665684
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat snap ik ook. Maar de rekensom is vrij simpel. De vraag is 110 arbeidsplaatsen waar er 100 werknemers zijn. Dan kun je enkele oplossingen kiezen.

1. We halen 10 werknemers van elders

2. We vernietigen 10 arbeidsplaatsen

De 2e keuze is nog nooit gemaakt en daarbij moeten we zorgen dat we geen essentiële arbeidsplaatsen vernietigen zoals zorgpersoneel of bouwvakkers. Dus dat geen impopulaire keuzes vragen.
  zondag 8 mei 2022 @ 13:53:41 #99
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_204665693
quote:

[..]
Of, sector X, jullie moeten eens werk gaan maken van innovatie of automatisering…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_204665697
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:53 schreef nixxx het volgende:

[..]
Of, sector X, jullie moeten eens werk gaan maken van innovatie of automatisering…
Je weet nu toch al precies wat de respons is? "Ja maar daar moet de overheid dan voor betalen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')