abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204647914
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nogmaals, het is de pro-life factie die meermaals moorden en vele malen geweld heeft gebruikt, niet de andere kant. Mischien even bij de realiteit en de feiten blijven.

Waarom zou er een straf moeten zijn op het lekken van een opinie? Dat is wel een hele rare insteek, wat de betekenis hiervan ook is, SC rechters doen ieder jaar uitspraken met enorme gevolgen voor gewone burgers, vaak zelfs meermaals. Als er druk op staat dan illustreert dat het maatschappelijk belang en dat lijkt mij alleen maar een goede zaak.
Ik wist niet dat het een wedstrijdje “wie gebruikt het meeste geweld” was.
Ik constateer dat er nogal hysterisch gereageerd word op een mogelijk besluit dat als gevolg heeft dat er democratisch besloten kan worden of abortus word toegestaan of niet.
Hysterische media inclusief hysterische politici zorgen er voor dat mensen zelf erg hysterisch reageren met alle gevolgen van dien.
pi_204648015
Er is natuurlijk helemaal niets democratisch aan het doordrukken van de wil van een kleine minderheid. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het zo lang mogelijk geheim moest blijven en clowns zich uitsluitend richten op het lek en niet op de inhoud.
pi_204648029
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:18 schreef Kansenjongere het volgende:
Er is natuurlijk helemaal niets democratisch aan het doordrukken van de wil van een kleine minderheid. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het zo lang mogelijk geheim moest blijven en clowns zich uitsluitend richten op het lek en niet op de inhoud.
Als het zo’n kleine minderheid is waar ben je dan zo bang voor? De democratie zal het dan toch oplossen als de meerderheid voor abortus is.
pi_204648065
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:19 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Als het zo’n kleine minderheid is waar ben je dan zo bang voor? De democratie zal het dan toch oplossen als de meerderheid voor abortus is.
abortus is niet echt een punt waar mensen voor naar andere partij stappen. het is een non-isue voor vele behalve voor de extreme fanatiekelingen.

Waarom anderen jou visie opleggen? je doet er niemand schade mee, een foetus is wetenschappelijk gezien niets meer dan een hoop cellen. sommige staten willen ene morningafterpil of spiraal al als abortus bestempelen.
pi_204648075
quote:

[..]
Omdat het absurd is om dit federaal te gaan aanpassen om een paar afvallige Staten te pleasen.
Wat is er in juridisch opzicht gewijzigd dat en herziening van dit standpunt rechtvaardigt?
Helemaal niets, het is pure politiek als gevolg van een vijandige overname van het hooggerechtshof door de Republikeinen, die helemaal niets met democratie hebben.
pi_204648359
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:25 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Omdat het absurd is om dit federaal te gaan aanpassen om een paar afvallige Staten te pleasen.
Wat is er in juridisch opzicht gewijzigd dat en herziening van dit standpunt rechtvaardigt?
Helemaal niets, het is pure politiek als gevolg van een vijandige overname van het hooggerechtshof door de Republikeinen, die helemaal niets met democratie hebben.
Volgens de NOS spreken we over de helft van de staten, dat is wel wat meer dan “een paar afvallige staten”.
pi_204648376
quote:

[..]
Omdat de minderheid de macht heeft in het SC momenteel, omdat de minderheid zijn wil kan doordrukken omdat de minderheid 2 Senatoren heeft op 700.000 mensen en de meerderheid 2 Senatoren op 19 miljoen heeft.

Het is een beetje kinderachtig om ineens te doen alsof je niet weet hoe het Amerikaanse systeem in elkaar zit en waar het bepaald niet democratisch is te noemen.
Maar hey, lijkt mij een uitstekend argument voor de Democraten om het SC uit te breiden totdat er een representatieve afspiegeling zit.
pi_204648392
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Volgens de NOS spreken we over de helft van de staten, dat is wel wat meer dan “een paar afvallige staten”.
En hoeveel inwoners praten we dan over, ook wel relevant, volgens mij. De onderzoeken van Pew tonen bepaald geen 50/50 verhouding over abortus.

Punt is al eerder gemaakt, natuurlijk, de volgende stap wordt Obergefell verscheuren. En ik verwacht dat er met deze redenering nog wel meer verscheurd gaat worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2022 20:02:41 ]
pi_204648414
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Omdat de minderheid de macht heeft in het SC momenteel, omdat de minderheid zijn wil kan doordrukken omdat de minderheid 2 Senatoren heeft op 700.000 mensen en de meerderheid 2 Senatoren op 19 miljoen heeft.

Het is een beetje kinderachtig om ineens te doen alsof je niet weet hoe het Amerikaanse systeem in elkaar zit en waar het bepaald niet democratisch is te noemen.
Maar hey, lijkt mij een uitstekend argument voor de Democraten om het SC uit te breiden totdat er een representatieve afspiegeling zit.
Als het bij de staten ligt is het dan niet de meerderheid die beslist in de staten?
Beetje jammer om maar meteen te schermen met een uitbreiding van de SC, wat houd de Republikeinen dan tegen om niet het zelfde te doen?
pi_204648427
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 20:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En hoeveel inwoners praten we dan over, ook wel relevant, volgens mij. De onderzoeken van Pew tonen bepaald geen 50/50 verhouding over abortus.

Punt is al eerder gemaakt, natuurlijk, de volgende stap wordt Obergefell verscheuren. En ik verwacht dat er met deze redenering nog wel meer verscheurd gaat worden.
Maar waarom is het relevant hoeveel inwoners dat dan zijn? De overgrote meerderheid die pro abortus zijn zitten al in staten waar abortus normaal gevonden word. Er is geen enkele manier om abortus in de staten te verbieden althans niet via de federale overheid of de rechterlijke macht.
pi_204648453
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 20:05 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Maar waarom is het relevant hoeveel inwoners dat dan zijn? De overgrote meerderheid die pro abortus zijn zitten al in staten waar abortus normaal gevonden word. Er is geen enkele manier om abortus in de staten te verbieden althans niet via de federale overheid of de rechterlijke macht.
Omdat het de Verenigde Staten zijn en burgers in iedere staat dezelfde grondrechten horen te hebben.
pi_204649057
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 20:03 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Als het bij de staten ligt is het dan niet de meerderheid die beslist in de staten?
Het hele punt is nu juist dat het niet bij de staten ligt. En dat nu op zo'n stiekeme manier wordt geprobeerd het daarheen te verschuiven geeft wel aan dat de republikeinen zelf ook wel inzien dat het niet in de haak is.
pi_204651448
De overgrote meerderheid in de VS is ok met de mogelijkheid tot abortus. Waarom is dit een issue?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_204652697
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:32 schreef Chivaz het volgende:
Bizar dat er zoveel weerstand is tegen democratie komend van het pro democratie volk.
Supreme court die een kleine minderheid vertegenwoordigt. Weinig democratie aan behalve dat het technisch gezien 1 van de 3 machten is.
pi_204652934
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 20:03 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Beetje jammer om maar meteen te schermen met een uitbreiding van de SC, wat houd de Republikeinen dan tegen om niet het zelfde te doen?
Waarom wil je dit soort rechten uberhaupt ter discussie leggen bij staten? Wat sowieso al een arbitrair gedeelte is. Waarom niet per gemeente? Per straat?

Als jij zo voor democratie bent en zonder grondrechten, vind jij het dan ook goed als bijv slavernij besloten wordt per staat? Want als een staat slaven wil dan is dat toch hun democratisch recht?
pi_204653544
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 10:19 schreef ITs_relative het volgende:

[..]
Waarom wil je dit soort rechten uberhaupt ter discussie leggen bij staten? Wat sowieso al een arbitrair gedeelte is. Waarom niet per gemeente? Per straat?

Als jij zo voor democratie bent en zonder grondrechten, vind jij het dan ook goed als bijv slavernij besloten wordt per staat? Want als een staat slaven wil dan is dat toch hun democratisch recht?
Valt moeilijk een discussie te voeren als je slavernij gelijk gaat stellen met abortus.
graag op anoniem
pi_204653580
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Valt moeilijk een discussie te voeren als je slavernij gelijk gaat stellen met abortus.
Nou eigenlijk niet, want het is wel het centrale punt van de hele discussie. Welke zaken zouden federaal geregeld moeten worden en welke niet. De federale overheid in de VS heeft als een van de kerntaken om de burgers te beschermen tegen te veel bemoeienis van de Staten. Dat is de hele basis geweest van de burgeroorlog en ook van deze kwestie.
pi_204653630
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nou eigenlijk niet, want het is wel het centrale punt van de hele discussie. Welke zaken zouden federaal geregeld moeten worden en welke niet. De federale overheid in de VS heeft als een van de kerntaken om de burgers te beschermen tegen te veel bemoeienis van de Staten. Dat is de hele basis geweest van de burgeroorlog en ook van deze kwestie.
Alleen is het probleem de nuance, bij slavernij is het makkelijk je bent tegen, bij abortus is er (hoop ik) niemand die vind dat je tot een uur voor de geboorte mag aborteren. Dus kan je niet zeggen abortus is net zo'n grondrecht als het verbod op slavernij, misschien een vorm van abortus maar dat zou dan middels een wet geregeld moeten worden en niet via een arrest van de supreme court.

Dat is naast het terug naar de staten verhaal een ander belangrijk argument van de SC, de SC zegt eigenlijk hiermee dat zij vinden dat dit soort grote zaken niet door hun geregeld moeten worden maar door de wetgevende macht. Wat overigens niets nieuws is, de juridische basis van Roe was altijd al uitermate zwak en de democraten hadden dit allang moeten verankeren in een wet op een moment dat ze meerderheden hadden (en die hebben ze zeker gehad in de afgelopen decennia).
graag op anoniem
  zaterdag 7 mei 2022 @ 11:30:52 #119
8369 speknek
Another day another slay
pi_204653659
Je kunt ook makkelijk heel wat gradaties in slavernij bedenken natuurlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_204653665
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Alleen is het probleem de nuance, bij slavernij is het makkelijk je bent tegen, bij abortus is er (hoop ik) niemand die vind dat je tot een uur voor de geboorte mag aborteren. Dus kan je niet zeggen abortus is net zo'n grondrecht als slavernij, misschien een vorm van abortus maar dat zou dan middels een grondwet geregeld moeten worden en niet via een arrest van de supreme court.

Dat is naast het terug naar de staten verhaal een ander belangrijk argument van de SC, de SC zegt eigenlijk hiermee dat zij vinden dat dit soort grote zaken niet door hun geregeld moeten worden maar door de wetgevende macht. Wat overigens niets nieuws is, de juridische basis van Roe was altijd al uitermate zwak en de democraten hadden dit allang moeten verankeren in een wet op een moment dat ze meerderheden hadden (en die hebben ze zeker gehad in de afgelopen decennia).
Met dat laatste ben ik het zeker eens. Die kans zouden ze nu alsnog moeten pakken, nu het nog kan. Roe staat nu eigenlijk alleen maar onder druk omdat de SC zelf ideologisch gekanteld is, vergeet ook niet dat Planned Parenthood v. Casey de basis nog maar een keer versterkte.
pi_204653712
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Het punt van mijn argument is door anderen wel begrepen en uitgelegd zie ik.

Daarnaast is het helemaal niet gek om de validiteit van een argument te controleren door hem te verextremiseren als daardoor de absurditeit wordt aangetoond.

Een vergelijking is dan ook geen gelijkstelling.

[ Bericht 16% gewijzigd door ITs_relative op 07-05-2022 11:46:19 ]
pi_204653886
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Met dat laatste ben ik het zeker eens. Die kans zouden ze nu alsnog moeten pakken, nu het nog kan. Roe staat nu eigenlijk alleen maar onder druk omdat de SC zelf ideologisch gekanteld is, vergeet ook niet dat Planned Parenthood v. Casey de basis nog maar een keer versterkte.
Probleem nu is dat ze in de senaat waarschijnlijk geen meerderheid hebben (uberhaupt moet je eerst de filibuster vernietigen om dit te regelen met een normale meerderheid), maar zelfs die meerderheid is niet gegarandeerd wegens Collins en Manchin (op zowel het vernietigen van de filibuster alswel abortuswetgeving).
graag op anoniem
pi_204653893
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Probleem is dat ze in de senaat waarschijnlijk geen meerderheid hebben (uberhaupt moet je eerst de filibuster vernietigen om dit te regelen met een normale meerderheid), maar zelfs die meerderheid is niet gegarandeerd wegens Collins en Manchin.
Klopt, maar de Democraten hebben sowieso een strategie nodig voor november. De publieke opinie wat betreft abortus hebben ze wel mee.
pi_204653898
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Klopt, maar de Democraten hebben sowieso een strategie nodig voor november. De publieke opinie wat betreft abortus hebben ze wel mee.
Cynisch gedacht denk ik dat de democraten dit lekker laten doorsudderen tot minimaal november om maximaal politiek gewin hieruit te halen.
graag op anoniem
pi_204653912
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Cynisch gedacht denk ik dat de democraten dit lekker laten doorsudderen tot minimaal november om maximaal politiek gewin hieruit te halen.
Ik zie niet echt in welke andere opties er op dit moment zijn. We moeten sowieso nog maar even afwachten tot juli.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')