abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204872652
Het is niet het mooiste stuk van het pad, dit laatste stuk. Het liefst zouden we de opsluitbanden eruit halen en de oprit erbij trekken. Maar dit was voor nu de goedkoopste oplossing; de rest komt ooit. We hebben praktische verbeteringen kunnen maken, zoals een extra opstap bij de voordeur, een egale overgang door de poort en een afloop naar de oprit voor kruiwagen en kliko's.

Op die laatste foto zie je het kleurverschil in de halfverharding goed. 't Afloopje tot slot:

Wat geMacGyverd hier en daar, maar het is gelukt. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204872900
Ziet er goed uit, veel werk verzet weer. Ik snap wel dat langslopende mensen je aanspreken, het is leuk als in je omgeving mensen zoveel aan hun huis doen en je het steeds een stukje mooier ziet worden elke keer als je kijkt.

Vraagje, ik dacht dat jij in dit topic wel eens geschreven hebt dat je potjes met verf bewaard hebt om plekjes op de muren wat bij te werken. Zit het echt in potjes van glas of zijn het lege verfblikken? De schilders zijn net klaar in mijn nieuwe huis en hebben verf achtergelaten. Ik wil ook kleine potjes maken :)
pi_204873024
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 17:49 schreef NedKelly het volgende:

Vraagje, ik dacht dat jij in dit topic wel eens geschreven hebt dat je potjes met verf bewaard hebt om plekjes op de muren wat bij te werken. Zit het echt in potjes van glas of zijn het lege verfblikken? De schilders zijn net klaar in mijn nieuwe huis en hebben verf achtergelaten. Ik wil ook kleine potjes maken :)
Ik doe verf in kleine appelmoespotjes!
pi_204873093
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik doe verf in kleine appelmoespotjes!
En dan in een donkere kast? Of heeft licht geen invloed op de verf?
pi_204873672
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:08 schreef NedKelly het volgende:

[..]
En dan in een donkere kast? Of heeft licht geen invloed op de verf?
Weet ik eigenlijk niet. Bij mij staan ze in de kelder. Je kunt natuurlijk ook een doos gebruiken om licht weg te nemen.
pi_204875854
Wat ik door schade en schande wel heb geleerd, is dat je verf nooit op een plek moet zetten waar het kan gaan vriezen.
  Moderator donderdag 26 mei 2022 @ 23:25:38 #107
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204876634
Wow wat is het mooi geworden, echt heel fraai _O_ ik krijg er inderdaad meteen een vakantiegevoel van O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 27 mei 2022 @ 01:15:42 #108
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204877015
Heel mooi geworden. Ook de voor jou mindere stukken vind ik heel goed gelukt, de afsluitbanden vallen niet echt op.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_204877634
Dank, beiden! Leuk wat je zegt over het vakantiegevoel, @MaJo, want dat is waar ons huis op ons ontworpen. Er komen allemaal elementen in terug die we op vakanties zijn tegengekomen en die ons een gevoel van vrijheid blijheid gaven.

Ik ben erg gelukkig met het cortenstaal in combinatie met het Achterhoeks padvast (voor het laatste ben ik @miss_sly en haar tuinontwerper dankbaar!). Ik was wat huiverig voor het verkleuren van het padvast, maar ik vind het alleen mooier worden. En de praktische verbeteringen zijn heel welkom. Het was altijd hannesen om zware kliko's van de stoep af te krijgen bijvoorbeeld en ik kan eindelijk over het pad lopen onder m'n enkels te verzwikken. Laatst heb ik de hogehakkentest gedaan en daar is het pad ook voor geslaagd!
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 08:38:51 #110
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204877653
Ik vind het werkelijk prachtig wat jullie iedere keer weer weten te creëren in en rond jullie huis ^O^ *O*
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 09:09:30 #111
5428 crew  miss_sly
pi_204877953
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 08:37 schreef Claudia_x het volgende:
Dank, beiden! Leuk wat je zegt over het vakantiegevoel, @:majo, want dat is waar ons huis op ons ontworpen. Er komen allemaal elementen in terug die we op vakanties zijn tegengekomen en die ons een gevoel van vrijheid blijheid gaven.

Ik ben erg gelukkig met het cortenstaal in combinatie met het Achterhoeks padvast (voor het laatste ben ik @:miss_sly en haar tuinontwerper dankbaar!). Ik was wat huiverig voor het verkleuren van het padvast, maar ik vind het alleen mooier worden. En de praktische verbeteringen zijn heel welkom. Het was altijd hannesen om zware kliko's van de stoep af te krijgen bijvoorbeeld en ik kan eindelijk over het pad lopen onder m'n enkels te verzwikken. Laatst heb ik de hogehakkentest gedaan en daar is het pad ook voor geslaagd!
Ik vind het verkleurd ook mooier dan 'vers'. En ik ben er ook erg blij mee. Vooral op het paadje naast het huis naar achter waar steeds meer planten naast staan die het goed gaan doen, heb ik dan echt ook een vakantiegevoel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204879756
Het is echt prachtig geworden! Ik snap dat je zelf de onvolkomenheden en MacGyver-oplossingen ziet, maar jullie mogen echt trots zijn. Ik vind het huis er ook veel mooier uitzien. Ben benieuwd naar een totaalplaatje!
pi_204883567
Super mooi!!!
pi_204884723
Zelfs het roze muurtje wordt iedere keer mooier :D
't Is prachtig geworden, allemaal. Sjiek zonder protserigheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204885566
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:39 schreef yinu het volgende:
Het is echt prachtig geworden! Ik snap dat je zelf de onvolkomenheden en MacGyver-oplossingen ziet, maar jullie mogen echt trots zijn. Ik vind het huis er ook veel mooier uitzien. Ben benieuwd naar een totaalplaatje!
Er staat altijd wel iets in de weg om zo'n totaalplaatje te maken, op dit moment bijvoorbeeld een big bag waar nog wat wit zand in zit. (Hoe we daar ooit vanaf komen?)
  zaterdag 28 mei 2022 @ 00:12:26 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204886228
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Er staat altijd wel iets in de weg om zo'n totaalplaatje te maken, op dit moment bijvoorbeeld een big bag waar nog wat wit zand in zit. (Hoe we daar ooit vanaf komen?)
Zandbak maken voor de poes natuurlijk! Of op gratis afhalen zetten op feestboek.
Resistance is futile.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 00:14:32 #117
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204886233
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 00:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zandbak maken voor de poes natuurlijk! Of op gratis afhalen zetten op feestboek.
In de sloot kiepen O-)
pi_204886236
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 00:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zul je zien dat hij uitgerekend dáár niet in gaat liggen.

Ik heb geen Facebook en mijn ervaring met Marktplaats is slecht. Het is ook niet enorm veel wit zand, maar wel zoveel dat de big bag te zwaar is om te verplaatsen. Voor 200 euro kan ik een bedrijf de big bag op laten halen. Ja, doei!
  zaterdag 28 mei 2022 @ 00:23:11 #119
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204886258
Een volle bigbag zand is overigens een kilo of 2000 (nat of droog scheelt enorm). Met een fatsoenlijke aanhangwagen heb je die in 2 ritjes naar de stort gebracht.

Maar.... elbowgrease kost ook geld. En de vraag is of je dat redt in 4 uur (en dan tel ik benzine, evt. Stort, huren aanhangwagen als je die niet hebt, etc. Niet mee ;) ).

Dus economisch gezien is 200 euro voor een vrachtwagen die em optilt en meeneemt zo slecht niet (al ist wel veel geld, het kost die lui max 50 euro als ze de rit beetje netjes kunnen plannen ;) ).
pi_204886283
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 00:23 schreef bleiblei het volgende:
Een volle bigbag zand is overigens een kilo of 2000 (nat of droog scheelt enorm). Met een fatsoenlijke aanhangwagen heb je die in 2 ritjes naar de stort gebracht.

Maar.... elbowgrease kost ook geld. En de vraag is of je dat redt in 4 uur (en dan tel ik benzine, evt. Stort, huren aanhangwagen als je die niet hebt, etc. Niet mee ;) ).

Dus economisch gezien is 200 euro voor een vrachtwagen die em optilt en meeneemt zo slecht niet (al ist wel veel geld, het kost die lui max 50 euro als ze de rit beetje netjes kunnen plannen ;) ).
Precies, daarom doe ik over het algemeen ook niet moeilijk over de kosten voor zulke zaken. Maar 200 euro is me net iets te gortig. Ik kan dan beter nog een extra pad ergens maken en een big bad padvast erbij bestellen, dan ben ik minder geld kwijt.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 00:32:25 #121
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_204886291
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik door schade en schande wel heb geleerd, is dat je verf nooit op een plek moet zetten waar het kan gaan vriezen.
Daarom altijd in een oude koelkast bewaren ook handig met rekjes
Duhh motor wel uitzetten, l :! Aan als deur open
Kapotte mag ook :7
pi_204886531
quote:

[..]
Als je er echt vanf wilt...
Aan de lokale kinderboerderij of basisschool aanbieden. Vaak zijn zij er wel blij mee.
pi_204886650
quote:

[..]
Volgens mij vind gras t fijn om bezand te worden, maar dat is even uit mn hoofd. En anders door je bordergrond heen scheppen en planten plaatsen die dat fijn vinden?
pi_204889115
Ik zou inzetten op hergebruik, inderdaad nog een paadje of een terrasje van padvast maken, of zoals @Puala zegt een 'arme-grond-border' aanleggen met inheemse planten die arme grond fijn vinden.
pi_204890129
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 13:44 schreef yinu het volgende:
Ik zou inzetten op hergebruik, inderdaad nog een paadje of een terrasje van padvast maken, of zoals @:Puala zegt een 'arme-grond-border' aanleggen met inheemse planten die arme grond fijn vinden.
Dat van die armegrondborder is een goed idee!

Ik heb inmiddels een plannetje. Bij het stuk achter de kas haal ik de tegels eruit.Daar doe ik het witte zand op (er ligt al wit zand onder). Ik dek de boel af met plastic tot het voorjaar en dan haal ik het weg en gooi ik er padvast in. Het is nu een rampzalig stuk waar veel onkruid groeit, met name paardenstaart, haagwinde en riet. En dat is niet grappig: als ik alles weghaal, staat het twee dagen later alweer 10-20 centimeter hoog. Ik durf er nu geen halfverharding in te gooien. De border met bamboe mag blijven staan, maar de stoeptegels vervang ik door randen van cortenstaal die ik over heb. Eigenlijk zou ik er een soort overkapping moeten maken en dan hebben we een fijn terras. Maar dat komt volgend jaar wel. Eerst dit jaar de tegels afvoeren; daar huur ik wel een puincontainer voor. (Ik weet dat het via Marktplaats kan, maar ik heb geen zin om weken te wachten of iemand al dan niet op komt dagen.)

pi_204890223
Ik heb trouwens overzichtsfoto's van de achterkant gemaakt, @yinu .

Zoals we het kochten:

Net na de verbouwing:

Nu:

zaterdag 28 mei 2022 @ 15:57:59 #127
207727 Smallish
Kleintje!
pi_204890409
Wauw. Echt wauw. Wát een verschil! Het ziet er nu zoveel frisser en strakker uit! Ben je trots? :D
Is dat zo?
pi_204892947
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 15:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat van die armegrondborder is een goed idee!

Ik heb inmiddels een plannetje. Bij het stuk achter de kas haal ik de tegels eruit.Daar doe ik het witte zand op (er ligt al wit zand onder). Ik dek de boel af met plastic tot het voorjaar en dan haal ik het weg en gooi ik er padvast in. Het is nu een rampzalig stuk waar veel onkruid groeit, met name paardenstaart, haagwinde en riet. En dat is niet grappig: als ik alles weghaal, staat het twee dagen later alweer 10-20 centimeter hoog. Ik durf er nu geen halfverharding in te gooien. De border met bamboe mag blijven staan, maar de stoeptegels vervang ik door randen van cortenstaal die ik over heb. Eigenlijk zou ik er een soort overkapping moeten maken en dan hebben we een fijn terras. Maar dat komt volgend jaar wel. Eerst dit jaar de tegels afvoeren; daar huur ik wel een puincontainer voor. (Ik weet dat het via Marktplaats kan, maar ik heb geen zin om weken te wachten of iemand al dan niet op komt dagen.)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oh dit is ook een topidee! Een heerlijk terrasje aan het water!
pi_204892957
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 15:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb trouwens overzichtsfoto's van de achterkant gemaakt, @:yinu .

Zoals we het kochten:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Net na de verbouwing:
[ afbeelding ]

Nu:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wauw, het wordt echt zo prachtig! Ik vind je keuze voor padvast in combinatie met die cortenstaal randen echt heel mooi uitpakken. Het huis staat weer helemaal te stralen!
pi_204895455
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 15:57 schreef Smallish het volgende:
Wauw. Echt wauw. Wát een verschil! Het ziet er nu zoveel frisser en strakker uit! Ben je trots? :D
Trots is niet het woord, meer dankbaar dat het is gelukt en allemaal goed heeft uitgepakt. We hebben zulke zware jaren gehad met de verbouwing, m'n ziekte, de dood van m'n moeder. Het is fijn dat we nu blij kunnen zijn met wat we hebben en het tegelijkertijd wat mooier kunnen maken.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 23:21:36 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204896807
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 22:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Trots is niet het woord, meer dankbaar dat het is gelukt en allemaal goed heeft uitgepakt. We hebben zulke zware jaren gehad met de verbouwing, m'n ziekte, de dood van m'n moeder. Het is fijn dat we nu blij kunnen zijn met wat we hebben en het tegelijkertijd wat mooier kunnen maken.
Het is jullie gegund ^O^ . Je ziel en zaligheid zit in deze plek en dat is te zien. Het is prachtig geworden.
Resistance is futile.
  zondag 29 mei 2022 @ 10:01:45 #132
207727 Smallish
Kleintje!
pi_204898785
Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Seven.

Jullie hebben idd nogal wat achter de rug. Fijn dat je nu kunt genieten van de plek waar je je thuis voelt. :)
Is dat zo?
pi_204922603
Dankjullie. :*

Ik heb inmiddels een puincontainer besteld zodat we de stoeptegels af kunnen voeren en het terras achter de kas af kunnen dekken tot volgend jaar (na het dumpen van het restant wit zand). Ik denk dat dat de laatste grote tuinklus wordt voor dit jaar.

Overigens had ik de kringloopwinkel laten komen om een aantal spullen op te halen. Het belangrijkst was een bank omdat we die zelf niet af kunnen voeren. Die wilden ze niet meenemen vanwege kleine beschadigingen in de stof. Daar stond ik wel van te kijken! Die gaat dan maar bij het grofvuil dat wordt opgehaald (hopelijk ook banken). Best zonde, maar ja.
pi_204922648
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

Ik heb inmiddels een puincontainer besteld zodat we de stoeptegels af kunnen voeren en het terras achter de kas af kunnen dekken tot volgend jaar (na het dumpen van het restant wit zand). Ik denk dat dat de laatste grote tuinklus wordt voor dit jaar.

Overigens had ik de kringloopwinkel laten komen om een aantal spullen op te halen. Het belangrijkst was een bank omdat we die zelf niet af kunnen voeren. Die wilden ze niet meenemen vanwege kleine beschadigingen in de stof. Daar stond ik wel van te kijken! Die gaat dan maar bij het grofvuil dat wordt opgehaald (hopelijk ook banken). Best zonde, maar ja.
Die ervaring heb ik ook, kringloopwinkels zijn tegenwoordig veel kritischer dan vroeger.
Ik denk dat ze behoorlijk veel aanbod hebben van bepaalde producten zoals banken en daardoor alleen de beste eruit kiezen.
pi_204922665
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:30 schreef archito het volgende:

[..]
Die ervaring heb ik ook, kringloopwinkels zijn tegenwoordig veel kritischer dan vroeger.
Ik denk dat ze behoorlijk veel aanbod hebben van bepaalde producten zoals banken en daardoor alleen de beste eruit kiezen.
En een bank kun je natuurlijk retegoedkoop bij de Ikea krijgen. Onze bank is een heel goede bank, design, blabla, maar klaarblijkelijk weegt dat niet zo zwaar. Ik neem het de mensen niet kwalijk, maar het voelt zó zonde.

Ik vind dat we een aanhangwagen moeten hebben. Dat hoort gewoon bij wonen op het platteland. Maar m'n lief wil niet. Hij zegt dat er geen trekhaak op onze auto kan. Ik geloof er niks van. }:|
pi_204922722
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En een bank kun je natuurlijk retegoedkoop bij de Ikea krijgen. Onze bank is een heel goede bank, design, blabla, maar klaarblijkelijk weegt dat niet zo zwaar. Ik neem het de mensen niet kwalijk, maar het voelt zó zonde.

Ik vind dat we een aanhangwagen moeten hebben. Dat hoort gewoon bij wonen op het platteland. Maar m'n lief wil niet. Hij zegt dat er geen trekhaak op onze auto kan. Ik geloof er niks van. }:|
Wat voor speciale auto is dat dan?
Wij hadden ooit een buurman die zijn Alfa Romeo te koop had staan, maar de verkoper de deur wees toen 'ie over trekhaken en caravans trekken begon :D

Trekhaak is overigens niet per se heul goedkoop. Wij laten er nu een opzetten en das 500 euro. Maar wel blij met ons aanhangertje O+

En ik vind het staal/padvast een heel mooie combinatie! Aangezien wij nog een oprit met halfgaar grind hebben, ga ik dat eens even als idee opslaan! ^O^
pi_204922876
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:43 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Wat voor speciale auto is dat dan?
Wij hadden ooit een buurman die zijn Alfa Romeo te koop had staan, maar de verkoper de deur wees toen 'ie over trekhaken en caravans trekken begon :D

Trekhaak is overigens niet per se heul goedkoop. Wij laten er nu een opzetten en das 500 euro. Maar wel blij met ons aanhangertje O+

En ik vind het staal/padvast een heel mooie combinatie! Aangezien wij nog een oprit met halfgaar grind hebben, ga ik dat eens even als idee opslaan! ^O^
Volgens m'n vriend is de carrosserie van de auto niet stevig genoeg. Onze Honda is gebouwd om licht en zuinig te zijn en niet om zware last te trekken. Nu ik er zo over nadenk, heeft m'n vriend z'n equivalent in een auto gezocht. :+
pi_204923099
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Volgens m'n vriend is de carrosserie van de auto niet stevig genoeg. Onze Honda is gebouwd om licht en zuinig te zijn en niet om zware last te trekken. Nu ik er zo over nadenk, heeft m'n vriend z'n equivalent in een auto gezocht. :+
Dat is een kwestie van t kenteken intoetsen bij een trekhaak leverancier en dan weet je het vrij vlot. Mijn elektrische auto kan wel een trekhaak, maar is dan niet verzekerd. Dus eigenlijk kan het ook weer niet. Ik overweeg serieus voor een jaar een 2e auto te nemen om de vrijheid te hebben die een trekhaak/aanhanger bied.
pi_204923206
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:31 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat is een kwestie van t kenteken intoetsen bij een trekhaak leverancier en dan weet je het vrij vlot. Mijn elektrische auto kan wel een trekhaak, maar is dan niet verzekerd. Dus eigenlijk kan het ook weer niet. Ik overweeg serieus voor een jaar een 2e auto te nemen om de vrijheid te hebben die een trekhaak/aanhanger bied.
Snap ik helemaal!
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:47:54 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204923258
Onze andere Saab (die in 2017 overleed) had wel een trekhaak, de cabrio niet, ik mis een trekhaak niet heel vaak maar soms toch echt wel, dat ik een busje moet huren om iets te vervoeren :{
Kost ook handen vol geld iedere keer.

Maar goed, ze is 23 jaar oud, het blijft een beetje raar om er een trekhaak onder te laten monteren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204923339
Wat ik merkwaardig vind, nu ik erover nadenk, is dat het zo eenvoudig is om spullen te kopen en laten bezorgen maar zo lastig is om van spullen af te geraken. Ik snap wel dat het iets moet kosten om iemand te laten rijden en voor de verwerking zorg te laten dragen, maar je zou denken dat een productieketen omvangrijker en kostbaarder is.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 16:00:59 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204923388
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:55 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik merkwaardig vind, nu ik erover nadenk, is dat het zo eenvoudig is om spullen te kopen en laten bezorgen maar zo lastig is om van spullen af te geraken. Ik snap wel dat het iets moet kosten om iemand te laten rijden en voor de verwerking zorg te laten dragen, maar je zou denken dat een productieketen omvangrijker en kostbaarder is.
In Amersfoort kon ik ze gratis door de gemeente laten ophalen (1m² per keer, maar een bankstel was ook geen probleem), hier moet ik ¤ 30 per m² betalen als ze het moeten ophalen...

Maar goed ik woon dan ook in een gemeente waar iedereen een trekhaak, aanhanger of buurman of broer met trekhaak en aanhanger heeft (vaak nog met een busje ook), dus de noodzaak zal hier minder zijn :')
Behalve voor die import uit de Randstad natuurlijk, met hun elektrische auto's :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204923531
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 00:32 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Daarom altijd in een oude koelkast bewaren ook handig met rekjes
Duhh motor wel uitzetten, l :! Aan als deur open
Kapotte mag ook :7
Wow, nooit aan gedacht. Werkt dat?

Ik heb een ongeïsoleerde schuur wat onder vriespunt komt als het buiten erg koud is. Zodoende staan er wat dingen in huis wat ik liever gewoon in de schuur heb. Ruimte voor een tafelmodelletje heb ik wel

Prachtige locatie en huis trouwens @Claudia_x _O_
pi_204923554
Mijn C1 mag ook geen trekhaak aan. Nou ja, het mag wel, maar dan mag er alleen een fietsendrager op die trekhaak - de C1/Aygo/207 mag geen last trekken.

Omdat wij te vaak met kar op pad moeten houden we dus een auto aan met trekhaak.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 31 mei 2022 @ 20:06:23 #145
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204925665
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Snap ik helemaal!
Toe
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:31 schreef Puala het volgende:

[..]
Toen wij begonnen met klussen en nog niet hier woonden een oude Volvo met trekhaak gekocht om de twee (Lease)auto’s (zonder trekhaak) netjes te houden. Bij het bestellen van mijn auto die ik nu rijd bewust met trekhaak genomen. Man heeft nu elektrische auto zonder trekhaak maar er komt bij ons altijd minimaal 1 auto met trekhaak. Alleen al tuinafval wegbrengen hebben we er echt 1 nodig.
pi_204930810
Hm, ik twijfel erover of ik het stuk terras af zal dekken tot vorig jaar. Hier en daar lees ik dat je grond wel drie jaar af moet dekken om paardenstaart/heermoes weg te krijgen. Dat is me te gek. Bovendien neemt de verdichte halfverharding zelf ook licht weg.

Iemand iets zinnigs hierover te zeggen?
  woensdag 1 juni 2022 @ 12:11:21 #147
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204931676
*leest mee…
Toevallig bedacht ik me gisteren nog dat ik eens moest uitzoeken wat het is en hoe ik er vanaf kom.
pi_204931758
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 12:11 schreef BE het volgende:
*leest mee…
Toevallig bedacht ik me gisteren nog dat ik eens moest uitzoeken wat het is en hoe ik er vanaf kom.
Ik zoek er al jaren eindeloos op en het korte antwoord is: je komt er niet vanaf. Er zijn wel dingen die je kunt doen om de groei te ontmoedigen:

- regelmatig maaien
- de grond verrijken m.b.v. lavameel/lavagruis of door bijv. de heermoes die je plukt op de grond te leggen
- grote planten planten die voor schaduw zorgen
- de grond langdurig afdekken met plastic

Afdekken is heel moeilijk effectief te doen. Heermoes kan meterslange wortels aanmaken en heeft maar een minieme hoeveelheid licht nodig om ernaar toe te groeien. Het groeit door worteldoek heen en met gebruik van plastic heb je aan de randen altijd nog wat licht. Ik heb zelf niet de illusie dat ik ervan afkom, maar ik wil graag voorkomen dat ik een terras maak met halfverharding en er vervolgens paardenstaart, riet en haagwinde doorheen groeien. Omdat je Achterhoeks padvast sterk kunt verdichten, zal het van zichzelf al een ontmoedigende werking hebben zolang de opbouw maar dik genoeg. Toch vind ik het spannend met de enorme bossen heermoes die net achter de kas groeien. Ik zou op die plek liever meer doen aan ontmoediging.

Misschien gooi ik er wel eerst wit zand en padvast op en leg ik er daarna nog een tijd plastic op. Riet en ander onkruid haal ik eerst zoveel mogelijk weg, heermoes en haagwinde maai ik af (dat laatste doe ik al een tijdje).
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 13:13:13 #149
5428 crew  miss_sly
pi_204932222
Ik heb me erbij neergelegd dat heermoes niet echt weg gaat. Wij zetten er wel een licht offensief in door die dingen te doen die enigszins helpen. We strooien lavameel, we trekken het eruit en laten het liggen om de mineralen door de grond en andere planten te laten opnemen en we doen aan beplanten van de plaatsen waar het staat.

Op de plaatsen waar we dit doen (het is een proces, geen eenmalig werkje) is echt flink minder heermoes. Op de plaatsen waar we dit nog niet doen, omdat we nog niet met dat stukje tuin bezig zijn, is er meer heermoes en is het echt een stuk groter.

Maar heermoes echt uitbannen is een kwestie van de lange adem.

O ja, en wormen uitgezet tbv bodemverbetering. Niet alleen kon onze grond dat goed gebruiken, omdat die wel wat lucht kon gebruiken, maar wormenmest is ook zeer goed voor de bodem.

[ Bericht 12% gewijzigd door miss_sly op 01-06-2022 13:33:04 ]
  woensdag 1 juni 2022 @ 13:53:03 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204932609
De tip van laten liggen kende ik niet. Ga ik ook maar eens toepassen maar mijn tuinman zei dat het uitbannen een illusie is inderdaad -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 13:59:29 #151
5428 crew  miss_sly
pi_204932670
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 13:53 schreef laziness het volgende:
De tip van laten liggen kende ik niet. Ga ik ook maar eens toepassen maar mijn tuinman zei dat het uitbannen een illusie is inderdaad -O-
Ik stop het wel een beetje onder een plant waardoor je het minder goed zien. Schaap trekt het eruit en laat het zo liggen, maar dan ziet het er wat mij betreft toch een tikje te slordig uit :@ En ik heb echt geen perfect aangeharkt tuintje, hoor, maar die bruine takjes die er dan zo zichtbaar blijven liggen, vind ik toch echt niet mooi.
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 14:22:35 #152
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_204932870
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
Hm, ik twijfel erover of ik het stuk terras af zal dekken tot vorig jaar. Hier en daar lees ik dat je grond wel drie jaar af moet dekken om paardenstaart/heermoes weg te krijgen. Dat is me te gek. Bovendien neemt de verdichte halfverharding zelf ook licht weg.

Iemand iets zinnigs hierover te zeggen?
De tip die ik kreeg was superkalk/groei korrels erop. Goed nat houden en dan het onkruid eruit laten groeien. Zoiets. Lijkt bij mij goed te werken. Mn dooie plukken zijn er redelijk uit.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_204933030
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

Wij zetten ons oude spul altijd op Marktplaats onder gratis af te halen. Als het dan na een week niet weg is gaat het naar grofvuil. Het meeste van wat we er op zetten wordt wel opgehaald, we hebben al een hoop studentenkamers gemeubileerd ;)
pi_204933156
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 14:22 schreef Rene het volgende:

[..]
De tip die ik kreeg was superkalk/groei korrels erop. Goed nat houden en dan het onkruid eruit laten groeien. Zoiets. Lijkt bij mij goed te werken. Mn dooie plukken zijn er redelijk uit.
Dat is de 'verrijk de grond'-strategie, wat ook geen wondermiddel is maar wel (wat) zou moeten helpen.
pi_204933262
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 13:53 schreef laziness het volgende:
Wat hier het beste heeft geholpen, is zorgen dat borders weelderig zijn beplant. In de border achter de vijver groeit bij ons bijvoorbeeld best wel wat paardenstaart, maar april-juni vormt een omslagpunt. De meeste vaste planten zijn nu zo groot dat er hooguit een enkele paardenstaat tussen groeit en dat vind ik geen enkel probleem. En het heeft wat jaren nodig gehad voor de planten genoeg gevestigd waren om dit formaat te bereiken.

Heermoes tussen stoeptegels, da's ellendig. En ik heb véél heermoes in m'n bloemenweide, maar ik weet nog niet of ik daar iets aan wil doen. Het hangt er vanaf of de heermoes de bloemen gaat verdringen. Vooralsnog lijkt daar geen sprake van.
pi_204933290
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 14:45 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Wij zetten ons oude spul altijd op Marktplaats onder gratis af te halen. Als het dan na een week niet weg is gaat het naar grofvuil. Het meeste van wat we er op zetten wordt wel opgehaald, we hebben al een hoop studentenkamers gemeubileerd ;)
Ik ben ermee gestopt omdat mensen het ophalen dan als iets heel vrijblijvends zien. Ik houd er niet van om spullen klaar te zetten en te wachten op bezoek dat nooit op komt dagen.
pi_204933344
M'n strategie voor het stuk achter de kas wordt nu denk ik de boel maar meteen te vullen met halfverharding en er het beste van te hopen Het gaat eigenlijk maar om een beperkte plek waar veel paardenstaart voorkomt, één rij stoeptegels. In het ergste geval dek ik een deel alsnog af met plastic.

Nu nog bedenken hoe we op die plek voor schaduw gaan zorgen: parasol, schaduwdoek, pergola, schommelstoel met overkappinkje? 't Is allemaal zo duur en ik wil eigenlijk iets wat low budget is.
  woensdag 1 juni 2022 @ 15:42:30 #158
80382 manny
30 is best veel
pi_204933396
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben ermee gestopt omdat mensen het ophalen dan als iets heel vrijblijvends zien. Ik houd er niet van om spullen klaar te zetten en te wachten op bezoek dat nooit op komt dagen.
Al vraag je 10 euro dat verandert alles. Gratis afhalen betekent helaas voor een boel mensen dat ze de afspraken niet na kunnen komen. Rare gedachtekronkel is dat.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_204933483
Voor het archief, zo zag het stuk tuin eruit toen we hier net woonden:

De tegels waren erg verzakt, de boel stond half onder water en we hadden er veel last van muggen. De afgelopen jaren heb ik er langzaamaan grond opgehoogd en heb ik bamboe geplant als erfafscheiding (het schuurtje is van de buren, de kas is van ons). Ik liet eerder al foto's zien van de huidige staat:

Er staat geen water meer en ik verwacht het gazon dit jaar in een acceptabele staat te krijgen. Bamboe groeit rustig verder, met wat bloemen ertussen. Het plastic ligt er om groei van riet tegen te houden. Die gekke buis moesten we eens afvoeren.
  woensdag 1 juni 2022 @ 15:56:16 #160
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204933488
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat hier het beste heeft geholpen, is zorgen dat borders weelderig zijn beplant. In de border achter de vijver groeit bij ons bijvoorbeeld best wel wat paardenstaart, maar april-juni vormt een omslagpunt. De meeste vaste planten zijn nu zo groot dat er hooguit een enkele paardenstaat tussen groeit en dat vind ik geen enkel probleem. En het heeft wat jaren nodig gehad voor de planten genoeg gevestigd waren om dit formaat te bereiken.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Heermoes tussen stoeptegels, da's ellendig. En ik heb véél heermoes in m'n bloemenweide, maar ik weet nog niet of ik daar iets aan wil doen. Het hangt er vanaf of de heermoes de bloemen gaat verdringen. Vooralsnog lijkt daar geen sprake van.
Mijn planten zijn na 6 jaar in de zomer aardig qua formaat (wel voor in de border lager en achterin hoger) maar de heermoes groeit rustig middenin de lavendelstruik of vrouwenmantel er bovenuit :') Ik heb ook heel veel maagdenpalm e.d. als bodembekker overal onder en tussen geplant maar dat biedt geen soelaas.

Ik heb het ook alleen (in grote getale) in de voortuin en de grondborder die tegen de schutting met de buren aan ligt. Mijn verhoogde stenen borders aan de andere kant en de schaduwrijke border aan die kant heb ik nul heermoes. Helaas zijn het net de grootste borders waar het wel is }:| En vanuit die borders gaat het ook tussen mijn klinkers zitten inderdaad. Doffe ellende dat spul.

Ik ga de tips die ik hier las toepassen en kijken wat het me oplevert.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204933519
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:56 schreef laziness het volgende:

[..]
Mijn planten zijn na 6 jaar in de zomer aardig qua formaat (wel voor in de border lager en achterin hoger) maar de heermoes groeit rustig middenin de lavendelstruik of vrouwenmantel er bovenuit :') Ik heb ook heel veel maagdenpalm e.d. als bodembekker overal onder en tussen geplant maar dat biedt geen soelaas.
Van maagdenpalm kan ik me dat voorstellen. Je hebt behoorlijk forse planten nodig. Vooraan de vijver heb ik wat bodembedekkers die heermoes op geen enkele manier tegen weten te houden; heermoes groeit er gewoon doorheen. Het is echt zoeken. Geraniums werken hier wel best oké. Er blijven nog steeds sprieten doorheen steken, maar het zijn geen bossen heermoes.

quote:
Ik ga de tips die ik hier las toepassen en kijken wat het me oplevert.
Sterkte!
pi_204933700
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:37 schreef Claudia_x het volgende:
M'n strategie voor het stuk achter de kas wordt nu denk ik de boel maar meteen te vullen met halfverharding en er het beste van te hopen Het gaat eigenlijk maar om een beperkte plek waar veel paardenstaart voorkomt, één rij stoeptegels. In het ergste geval dek ik een deel alsnog af met plastic.

Nu nog bedenken hoe we op die plek voor schaduw gaan zorgen: parasol, schaduwdoek, pergola, schommelstoel met overkappinkje? 't Is allemaal zo duur en ik wil eigenlijk iets wat low budget is.
Een houten frame bouwen met een schaduwdoek er tussen? Dat houten frame kan de grond in, denk alleen gezien t water wel hardhout. Maar is op zich wel zelf te bouwen denk ik.
pi_204933720
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 16:23 schreef Puala het volgende:

[..]
Een houten frame bouwen met een schaduwdoek er tussen? Dat houten frame kan de grond in, denk alleen gezien t water wel hardhout. Maar is op zich wel zelf te bouwen denk ik.
Gaat heel moeilijk de grond in: in dat deel van de tuin ligt landbouwplastic, piepschuim, puin en glas. Maar we zouden wel de hoeken van de 'bak' kunnen gebruiken voor het vastzetten van palen. Het is de fundering van wat ooit een schuurtje was.
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:29:49 #164
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204935180
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 16:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Gaat heel moeilijk de grond in: in dat deel van de tuin ligt landbouwplastic, piepschuim, puin en glas. Maar we zouden wel de hoeken van de 'bak' kunnen gebruiken voor het vastzetten van palen. Het is de fundering van wat ooit een schuurtje was.
Palenhouders op de fundering vastzetten met betonankers en daar palen in?
pi_204957800
Je kunt ook een boog van wilgentenen maken. Die houden van natte voeten, ze staan stevig en het groeit als een malle.

[ Bericht 28% gewijzigd door Netelig op 04-06-2022 02:10:09 ]
pi_204958721
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 02:03 schreef Netelig het volgende:
Je kunt ook een boog van wilgentenen maken. Die houden van natte voeten, ze staan stevig en het groeit als een malle.

[ afbeelding ]
Ja, goed idee! Heb ik zelf ook al eens over nagedacht omdat ik elk jaar wat wilgentenen van de buurvrouw krijg, maar die zijn niet groot genoeg. Ik weet dat je ze ook kunt kopen. Het is even wachten tot het juiste moment daarvoor aanbreekt. Misschien probeer ik eerst elders in de tuin om een boog te maken.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 16:25:56 #167
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204961315
Claudia, kan je me vertellen waar je je cortenstalen borderranden hebt gekocht? Hoe heb je ze bevestigd?
Spoilers!
pi_204965121
Zo fijn met de vouwdeuren open! We missen wel echt nog een afstap bij de pui.

Drie jaar geleden:

pi_204965175
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 16:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Claudia, kan je me vertellen waar je je cortenstalen borderranden hebt gekocht? Hoe heb je ze bevestigd?
Bij Wovar. Hier zie je het bevestigingssysteem:

Manager PR/Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 22:39:28 #170
269689 crew  Viv
pi_204965216
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]

Drie jaar geleden:

[ afbeelding ]
Wat een verschil! O+ Die grauwe tegels waren wel "bluh" ja, en daar kijk je toch als eerste tegenaan.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 23:20:30 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204965643
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]

Drie jaar geleden:

[ afbeelding ]
_O_ en hier zie je maar weer dat het afscheid van de wilg één van de vele goede keuzes was. Mooie en logisch geplaatste borders. Qua beplanting ga je echt richting English cottage en het padvast zorgt er dan weer voor dat de tuin tuin modern oogt. Perfecte mix zo! Je blijft ver weg van truttig (it's a fine line) maar in deze setup passen alle planten die je maar wil om echt los te gaan met tuinieren! En dat lukt vaker niet dan wel in een moderne tuin.
Resistance is futile.
pi_204973201
Dank, beiden! De tuin moet nog wat minder grasveld worden, maar alles op z'n tijd.

Er is nieuws aan het warmtepompfront: de warmtepomp is binnen bij de leverancier. *O*
pi_204994155
Nu de warmtepomp er komt en het maar niet meevalt met de energieprijzen, zijn we aan het kijken of we het bijplaatsen van zonnepanelen niet nu al moeten doen. We hebben er geen plek voor op het dak van de garage, tenzij we dakramen weg laten halen. We hebben er vier; zie de foto hieronder. Als die weg zijn, kunnen we tien panelen extra plaatsen. Dat is dan ook een plan dat ik verder wil verkennen.

Kunnen jullie misschien meedenken? Is het weg laten halen van de dakramen inderdaad de beste optie? Wat komt daar allemaal bij kijken (dichttimmeren, panlatten monteren, dakpannen plaatsen of zo)? Hoeveel geld zou het ongeveer kosten als we dat uitbesteden? En kent iemand een mannetje (of vrouwtje) in N-H? O-) Het dak is niet geïsoleerd en er zit geen folie onder de pannen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 08-06-2022 14:19:23 ]
pi_204994365
Wat is de reden dat de vorige eigenaar hier dakramen heeft geplaatst? Had hij daar een werkplaats waar daglicht handig was o.i.d.?

Dakramen zelf kun je wellicht nog voor een paar honderd euro in totaal verkopen.

Heb je nog reserve pannen liggen? Klinkt verder als een klusje van 1 dag met 2 man ofzo.
In het gunstigste geval 10 uur werk voor 500 euro, slechtste geval 20 uur voor 1000? Dan nog 200 euro voor materiaal en je bent een heel eind verwacht ik. Maar goed, wie ben ik. :+
pi_204994510
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 14:28 schreef archito het volgende:
Wat is de reden dat de vorige eigenaar hier dakramen heeft geplaatst? Had hij daar een werkplaats waar daglicht handig was o.i.d.?
Precies. De vorige en eerste bewoner, tevens degene die het huis heeft gebouwd, was aannemer en had er een werkplaats. Ooit was de hele garage z'n werkplaats, maar na ruzie met een familielid is de garage gesplitst.

Wij hebben geen behoefte aan dakramen, want er zitten al drie ramen aan de zijkant en twee ramen aan de achterkant. De dakramen leveren eigenlijk alleen ellende op. We hebben ze een paar jaar geleden laten vervangen door tweedehands dakramen en nog steeds hebben we soms een lekkage.

quote:
Dakramen zelf kun je wellicht nog voor een paar honderd euro in totaal verkopen.
We hebben ze tweedehands gekocht, dus dat was ook mijn idee!

quote:
Heb je nog reserve pannen liggen? Klinkt verder als een klusje van 1 dag met 2 man ofzo.
In het gunstigste geval 10 uur werk voor 500 euro, slechtste geval 20 uur voor 1000? Dan nog 200 euro voor materiaal en je bent een heel eind verwacht ik. Maar goed, wie ben ik. :+
^O^

Ik heb niet genoeg pannen meer liggen in ieder geval, maar die hebben we zo bijgekocht volgens mij. Het zijn geen bijzondere pannen.

Ik heb al via Werkspot wat uitgezet, maar m'n ervaring is er niet geweldig mee. Je kunt er goed goedkope krachten voor eenvoudig werk vinden, maar voor een dak heb ik het liefst iemand die het netjes doet en geen lekkages veroorzaakt.
pi_204995154
Is het andere schuine dakvlak wel vrij?
pi_204995302
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 15:49 schreef Debuteer het volgende:
Is het andere schuine dakvlak wel vrij?
Ja, aan die kant zitten geen dakramen. Maar dat deel is van de buren en niet van ons.
pi_204995373
Willen de buren geen dakramen? dan heb je direct dakpannen.
pi_204995488
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 16:07 schreef Elleska het volgende:
Willen de buren geen dakramen? dan heb je direct dakpannen.
Nee, die willen ook meer zonnepanelen. :Y)
  woensdag 8 juni 2022 @ 17:44:39 #180
4330 PJ
Tja.....
pi_204996465
En waarom niet gewoon op je huis?
pi_204998728
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 17:44 schreef PJ het volgende:
En waarom niet gewoon op je huis?
Te weinig ruimte i.v.m. dakkapel en dakramen. Daar hebben we indertijd als eerste naar gekeken.
pi_204998735
En de eerste offerte komt neer op...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Vis een optie? woensdag 8 juni 2022 @ 21:05:34 #183
70532 loveli
N
pi_204999061
En ramen als zonnepanelen? Of moeten ze sowieso vervangen worden vanwege de lekkage?
https://www.tno.nl/nl/aan(...)nd/zonnepaneel-raam/
Geen idee of het een nuttige optie is voor jou, ik vond het een interessante voor een ander dak..
crap in = crap out
pi_204999219
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 21:05 schreef loveli het volgende:
En ramen als zonnepanelen? Of moeten ze sowieso vervangen worden vanwege de lekkage?
https://www.tno.nl/nl/aan(...)nd/zonnepaneel-raam/
Geen idee of het een nuttige optie is voor jou, ik vond het een interessante voor een ander dak..
Ik ben zelf ook op dit soort alternatieven uitgekomen en die lijken me duur en niet mooi (want afwijkend van de overige panelen). In dit geval is het bovendien mogelijk erg experimenteel, maar we gaan het wel met de installateur bespreken vanzelfsprekend. Die komt trouwens op 1 juli langs en daar hebben we véél geluk mee (hij komt alleen langs omdat we al klant zijn).
pi_205004413
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 14:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Precies. De vorige en eerste bewoner, tevens degene die het huis heeft gebouwd, was aannemer en had er een werkplaats. Ooit was de hele garage z'n werkplaats, maar na ruzie met een familielid is de garage gesplitst.

Wij hebben geen behoefte aan dakramen, want er zitten al drie ramen aan de zijkant en twee ramen aan de achterkant. De dakramen leveren eigenlijk alleen ellende op. We hebben ze een paar jaar geleden laten vervangen door tweedehands dakramen en nog steeds hebben we soms een lekkage.
In dat geval zou ik ze lekker weglaten en volledig gebruiken voor de zonnepanelen. Als tussenweg zou je nog kunnen kiezen voor behouden van 1 raam in het midden of vervangen voor 1 groter formaat. Maar zo te zien is dat allemaal weer extra werk en kosten, terwijl het geen voordeel oplevert.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_205023446
Intussen vordert het werk aan het terras. We hebben al veel tegels weggehaald:

Maar zijn nog niet klaar. De borderrand van cortenstaal zit erin (geen foto van), er moeten nog zo'n 80-100 tegels uit en intussen probeer ik wortels van met name riet te verwijderen. Je kunt het niet van de foto zien, maar het is véél werk om de wortels weg te halen, vooral aan de randen. De waterstand is hoog en de wortels groeien hier en daar door plastic en piepschuim heen. :X Ik ga geen zand, piepschuim of plastic afvoeren, maar ik probeer wel zoveel mogelijk plantenresten eruit te krijgen.

Morgen ga ik denk ik halfverharding bestellen. *O*
pi_205024046
De rand nog even op de foto gezet:

Hier kun je goed zien hoe hoog het waterniveau is:

pi_205026723
2000 euro valt me wel tegen, maar tegenwoordig is een klus standaard minimaal 2k tot 3k heb ik het gevoel.

Half gewerkt weer!
pi_205027145
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:31 schreef archito het volgende:
2000 euro valt me wel tegen, maar tegenwoordig is een klus standaard minimaal 2k tot 3k heb ik het gevoel.
En van alle vaklui die ik heb benaderd, heb ik maar één reactie gehad. Ik ga wel even in de buurt rondvragen of iemand nog een naam voor me heeft.
pi_205035738
En de tegels zijn eruit. *O*

De halfverharding is inmiddels besteld. Ik moet alleen nog veel wortels van onkruid weghalen. Een onmogelijke klus is dat eigenlijk voor onkruid als paardenstaart. Elk stukje dat afbreekt wordt weer een nieuwe plant.

De 80-100 tegels die we nog moesten, bleken twee keer zo dik te zijn. :X Je ziet ze bovenop liggen. Ik heb blaren op m'n handen, ondanks het dragen van handschoenen.

zondag 12 juni 2022 @ 21:14:24 #191
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205036584
:o Jeumig wat een klus weer!
  zondag 12 juni 2022 @ 21:22:48 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205036660
Wel satisfying :P
Resistance is futile.
pi_205036901
quote:
7s.gif Op zondag 12 juni 2022 21:22 schreef Seven. het volgende:
Wel satisfying :P
Zo voelt dat niet altijd als je tien minuten bezig bent om een enkele tegel los te krijgen terwijl je weet dat je er nog tientallen moet. :+

De klus lijkt niet zo veelomvattend, maar er gebeurt ook het een en ander omheen. Zo ligt er sinds we er wonen een enorme buis en die heb ik eindelijk verzaagd om af te kunnen voeren. Ik graaf rondom het terras riet en andere oeverplanten zoals lisdodde uit. De garage zijn we aan het opruimen omdat we een beter beeld hebben van wat we willen houden en wat weg kan.

Eind dit jaar hebben we nog steeds veel wensen, maar is er voor het eerst een situatie dat we geen rommelhoekjes meer hebben.
pi_205036922
Deze buis dus:

Die hebben we regelmatig gebruikt voor het aan- en afvoeren van water in combinatie met de dompelpomp. Het formaat is behoorlijk onmogelijk en omdat ik geen rommelhoekjes meer wil, gaat-ie weg.
  zondag 12 juni 2022 @ 22:27:45 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205037318
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 21:53 schreef Claudia_x het volgende:
Deze buis dus:

[ afbeelding ]

Die hebben we regelmatig gebruikt voor het aan- en afvoeren van water in combinatie met de dompelpomp. Het formaat is behoorlijk onmogelijk en omdat ik geen rommelhoekjes meer wil, gaat-ie weg.
Waar is 'ie eigenlijk van gemaakt?
Resistance is futile.
  zondag 12 juni 2022 @ 22:28:44 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205037330
Trouwens herkenbaar: geen rommelhoekjes meer is een belangrijke mijlpaal.
Resistance is futile.
pi_205037334
quote:
2s.gif Op zondag 12 juni 2022 22:27 schreef Seven. het volgende:

[..]
Waar is 'ie eigenlijk van gemaakt?
Pvc denk ik. Ik had ook een enorm stuk hout in de tuin liggen dat ik in een border heb verwerkt. Voor deze buis kon ik niks bedenken. :+
pi_205037359
Ik heb trouwens nog steeds leuk en betaalbaar meubilair nodig voor dit terras. Elk jaar kijk ik er weer naar en vind ik alles te duur of te lelijk (meestal beide). Tips zijn welkom. Ik zoek geen eettafel met stoelen, maar iets wat comfortabel zit.
  zondag 12 juni 2022 @ 22:36:19 #199
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205037436
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Pvc denk ik. Ik had ook een enorm stuk hout in de tuin liggen dat ik in een border heb verwerkt. Voor deze buis kon ik niks bedenken. :+
Haha, snap ik! Ik kan wel wat bedenken maar bij alles wat mijn gedachten passeert, moet de zaag erin.

quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb trouwens nog steeds leuk en betaalbaar meubilair nodig voor dit terras. Elk jaar kijk ik er weer naar en vind ik alles te duur of te lelijk (meestal beide). Tips zijn welkom. Ik zoek geen eettafel met stoelen, maar iets wat comfortabel zit.
Palletmeubels :+ .

Ik vind die draadstoelen vaak leuk en betaalbaar.
Resistance is futile.
pi_205037480
quote:
10s.gif Op zondag 12 juni 2022 22:36 schreef Seven. het volgende:

Ik vind die draadstoelen vaak leuk en betaalbaar.
Zulke bedoel je?

Vorig jaar heb ik wat geprobeerd van de Intratuin, maar dat vond ik of niet lekker zitten of erg duur. Ze lijken me wel erg praktisch, want ik ben doorgaans te lui moe van het klussen om met kussens te slepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')