Ik stop het wel een beetje onder een plant waardoor je het minder goed zien. Schaap trekt het eruit en laat het zo liggen, maar dan ziet het er wat mij betreft toch een tikje te slordig uitquote:Op woensdag 1 juni 2022 13:53 schreef laziness het volgende:
De tip van laten liggen kende ik niet. Ga ik ook maar eens toepassen maar mijn tuinman zei dat het uitbannen een illusie is inderdaad
De tip die ik kreeg was superkalk/groei korrels erop. Goed nat houden en dan het onkruid eruit laten groeien. Zoiets. Lijkt bij mij goed te werken. Mn dooie plukken zijn er redelijk uit.quote:Op woensdag 1 juni 2022 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
Hm, ik twijfel erover of ik het stuk terras af zal dekken tot vorig jaar. Hier en daar lees ik dat je grond wel drie jaar af moet dekken om paardenstaart/heermoes weg te krijgen. Dat is me te gek. Bovendien neemt de verdichte halfverharding zelf ook licht weg.
Iemand iets zinnigs hierover te zeggen?
Wij zetten ons oude spul altijd op Marktplaats onder gratis af te halen. Als het dan na een week niet weg is gaat het naar grofvuil. Het meeste van wat we er op zetten wordt wel opgehaald, we hebben al een hoop studentenkamers gemeubileerdquote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:24 schreef Claudia_x het volgende:
Dankjullie.
Ik heb inmiddels een puincontainer besteld zodat we de stoeptegels af kunnen voeren en het terras achter de kas af kunnen dekken tot volgend jaar (na het dumpen van het restant wit zand). Ik denk dat dat de laatste grote tuinklus wordt voor dit jaar.
Overigens had ik de kringloopwinkel laten komen om een aantal spullen op te halen. Het belangrijkst was een bank omdat we die zelf niet af kunnen voeren. Die wilden ze niet meenemen vanwege kleine beschadigingen in de stof. Daar stond ik wel van te kijken! Die gaat dan maar bij het grofvuil dat wordt opgehaald (hopelijk ook banken). Best zonde, maar ja.
Dat is de 'verrijk de grond'-strategie, wat ook geen wondermiddel is maar wel (wat) zou moeten helpen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 14:22 schreef Rene het volgende:
[..]
De tip die ik kreeg was superkalk/groei korrels erop. Goed nat houden en dan het onkruid eruit laten groeien. Zoiets. Lijkt bij mij goed te werken. Mn dooie plukken zijn er redelijk uit.
Wat hier het beste heeft geholpen, is zorgen dat borders weelderig zijn beplant. In de border achter de vijver groeit bij ons bijvoorbeeld best wel wat paardenstaart, maar april-juni vormt een omslagpunt. De meeste vaste planten zijn nu zo groot dat er hooguit een enkele paardenstaat tussen groeit en dat vind ik geen enkel probleem. En het heeft wat jaren nodig gehad voor de planten genoeg gevestigd waren om dit formaat te bereiken.quote:Op woensdag 1 juni 2022 13:53 schreef laziness het volgende:
De tip van laten liggen kende ik niet. Ga ik ook maar eens toepassen maar mijn tuinman zei dat het uitbannen een illusie is inderdaad
Ik ben ermee gestopt omdat mensen het ophalen dan als iets heel vrijblijvends zien. Ik houd er niet van om spullen klaar te zetten en te wachten op bezoek dat nooit op komt dagen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 14:45 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wij zetten ons oude spul altijd op Marktplaats onder gratis af te halen. Als het dan na een week niet weg is gaat het naar grofvuil. Het meeste van wat we er op zetten wordt wel opgehaald, we hebben al een hoop studentenkamers gemeubileerd
Al vraag je 10 euro dat verandert alles. Gratis afhalen betekent helaas voor een boel mensen dat ze de afspraken niet na kunnen komen. Rare gedachtekronkel is dat.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben ermee gestopt omdat mensen het ophalen dan als iets heel vrijblijvends zien. Ik houd er niet van om spullen klaar te zetten en te wachten op bezoek dat nooit op komt dagen.
Mijn planten zijn na 6 jaar in de zomer aardig qua formaat (wel voor in de border lager en achterin hoger) maar de heermoes groeit rustig middenin de lavendelstruik of vrouwenmantel er bovenuitquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat hier het beste heeft geholpen, is zorgen dat borders weelderig zijn beplant. In de border achter de vijver groeit bij ons bijvoorbeeld best wel wat paardenstaart, maar april-juni vormt een omslagpunt. De meeste vaste planten zijn nu zo groot dat er hooguit een enkele paardenstaat tussen groeit en dat vind ik geen enkel probleem. En het heeft wat jaren nodig gehad voor de planten genoeg gevestigd waren om dit formaat te bereiken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heermoes tussen stoeptegels, da's ellendig. En ik heb véél heermoes in m'n bloemenweide, maar ik weet nog niet of ik daar iets aan wil doen. Het hangt er vanaf of de heermoes de bloemen gaat verdringen. Vooralsnog lijkt daar geen sprake van.
Van maagdenpalm kan ik me dat voorstellen. Je hebt behoorlijk forse planten nodig. Vooraan de vijver heb ik wat bodembedekkers die heermoes op geen enkele manier tegen weten te houden; heermoes groeit er gewoon doorheen. Het is echt zoeken. Geraniums werken hier wel best oké. Er blijven nog steeds sprieten doorheen steken, maar het zijn geen bossen heermoes.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:56 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn planten zijn na 6 jaar in de zomer aardig qua formaat (wel voor in de border lager en achterin hoger) maar de heermoes groeit rustig middenin de lavendelstruik of vrouwenmantel er bovenuitIk heb ook heel veel maagdenpalm e.d. als bodembekker overal onder en tussen geplant maar dat biedt geen soelaas.
Sterkte!quote:Ik ga de tips die ik hier las toepassen en kijken wat het me oplevert.
Een houten frame bouwen met een schaduwdoek er tussen? Dat houten frame kan de grond in, denk alleen gezien t water wel hardhout. Maar is op zich wel zelf te bouwen denk ik.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:37 schreef Claudia_x het volgende:
M'n strategie voor het stuk achter de kas wordt nu denk ik de boel maar meteen te vullen met halfverharding en er het beste van te hopen Het gaat eigenlijk maar om een beperkte plek waar veel paardenstaart voorkomt, één rij stoeptegels. In het ergste geval dek ik een deel alsnog af met plastic.
Nu nog bedenken hoe we op die plek voor schaduw gaan zorgen: parasol, schaduwdoek, pergola, schommelstoel met overkappinkje? 't Is allemaal zo duur en ik wil eigenlijk iets wat low budget is.
Gaat heel moeilijk de grond in: in dat deel van de tuin ligt landbouwplastic, piepschuim, puin en glas. Maar we zouden wel de hoeken van de 'bak' kunnen gebruiken voor het vastzetten van palen. Het is de fundering van wat ooit een schuurtje was.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:23 schreef Puala het volgende:
[..]
Een houten frame bouwen met een schaduwdoek er tussen? Dat houten frame kan de grond in, denk alleen gezien t water wel hardhout. Maar is op zich wel zelf te bouwen denk ik.
Palenhouders op de fundering vastzetten met betonankers en daar palen in?quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gaat heel moeilijk de grond in: in dat deel van de tuin ligt landbouwplastic, piepschuim, puin en glas. Maar we zouden wel de hoeken van de 'bak' kunnen gebruiken voor het vastzetten van palen. Het is de fundering van wat ooit een schuurtje was.
Ja, goed idee! Heb ik zelf ook al eens over nagedacht omdat ik elk jaar wat wilgentenen van de buurvrouw krijg, maar die zijn niet groot genoeg. Ik weet dat je ze ook kunt kopen. Het is even wachten tot het juiste moment daarvoor aanbreekt. Misschien probeer ik eerst elders in de tuin om een boog te maken.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 02:03 schreef Netelig het volgende:
Je kunt ook een boog van wilgentenen maken. Die houden van natte voeten, ze staan stevig en het groeit als een malle.
[ afbeelding ]
Bij Wovar. Hier zie je het bevestigingssysteem:quote:Op zaterdag 4 juni 2022 16:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Claudia, kan je me vertellen waar je je cortenstalen borderranden hebt gekocht? Hoe heb je ze bevestigd?
Wat een verschil!quote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:
Zo fijn met de vouwdeuren open! We missen wel echt nog een afstap bij de pui.
[ afbeelding ]
Drie jaar geleden:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:29 schreef Claudia_x het volgende:
Zo fijn met de vouwdeuren open! We missen wel echt nog een afstap bij de pui.
[ afbeelding ]
Drie jaar geleden:
[ afbeelding ]
Precies. De vorige en eerste bewoner, tevens degene die het huis heeft gebouwd, was aannemer en had er een werkplaats. Ooit was de hele garage z'n werkplaats, maar na ruzie met een familielid is de garage gesplitst.quote:Op woensdag 8 juni 2022 14:28 schreef archito het volgende:
Wat is de reden dat de vorige eigenaar hier dakramen heeft geplaatst? Had hij daar een werkplaats waar daglicht handig was o.i.d.?
We hebben ze tweedehands gekocht, dus dat was ook mijn idee!quote:Dakramen zelf kun je wellicht nog voor een paar honderd euro in totaal verkopen.
quote:Heb je nog reserve pannen liggen? Klinkt verder als een klusje van 1 dag met 2 man ofzo.
In het gunstigste geval 10 uur werk voor 500 euro, slechtste geval 20 uur voor 1000? Dan nog 200 euro voor materiaal en je bent een heel eind verwacht ik. Maar goed, wie ben ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |