abonnement Unibet Coolblue
pi_205010490
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 22:49 schreef zoz het volgende:

[..]
Het klopt dat op dat punt 2 bochten zitten. Is dat makkelijk te verhelpen? De leidingen komen van beneden en maken over de vloer langs de plint een bocht en daarna nog een bocht richting de vliering.
Aangezien ik op die plek een inbouwkast wil maken zou het mij niet uitmaken als het met een flauwe bocht diagonaal over het muurtje gaat.
Dat moet een koelmonteur doen. Terugpompen koudemiddel in de buitenunit.
Leiding aanpassen, vacumeren en weer gas erop.

Of als de leiding niet geknikt is voorzichtig proberen terug te drukken, maar als het 5/8” is lukt dat niet.
Vakman pur sang
pi_205012510
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat moet een koelmonteur doen. Terugpompen koudemiddel in de buitenunit.
Leiding aanpassen, vacumeren en weer gas erop.

Of als de leiding niet geknikt is voorzichtig proberen terug te drukken, maar als het 5/8” is lukt dat niet.
Dit klinkt alsof het een gedoe wordt om die installateur voor terug te laten komen. Die wil zijn tijd vast aan nieuwe installaties gebruiken.
Is dit iets voor garantie of is het normaal om hiervoor weer te moeten betalen?
pi_205012605
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 12:59 schreef zoz het volgende:

[..]
Dit klinkt alsof het een gedoe wordt om die installateur voor terug te laten komen. Die wil zijn tijd vast aan nieuwe installaties gebruiken.
Is dit iets voor garantie of is het normaal om hiervoor weer te moeten betalen?
Je bent te lief voor de monteur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205032677
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je bent te lief voor de monteur.
Je hebt gelijk. Ik heb eigenlijk geen zin om te zeuren maar ga het wel doen.
  zondag 12 juni 2022 @ 15:38:35 #54
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205033457
Als er geen knik in zit, dan zal je installateur knaken willen zien voor zijn tijd. Bochten zijn normaal.

Als het geluid maakt denk ik eerder al te veel of te weinig koudemiddel, lucht, vocht etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_205034863
Oef, ik merk echt dat Nederlanders over het algemeen echt geen donder weten over koelen. Op meerdere vlakken. Ik heb zelf een luchtwarmtepomp (aka airco) en hoe vaak ik al niet aan heb moeten horen dat het "een echte energieslurper is".. Natuurlijk, het is altijd beter om niet te koelen (net als het beter is om niet te verwarmen overigens), maar mensen lijken mij niet te geloven als ik zeg dat ik over heel 2021 heel mijn huis (ok behalve de zolder) heb gekoeld naar 22 graden en 's nachts zelfs 19 graden op de slaapkamer, met 320kWh. Oké, het is niet helemaal niks, maar ik zou het echt niet energieslurpend willen noemen. Zeker niet als je bedenkt dat dit vanaf de warmere periodes in mei/juni is (net als dit jaar) tot in de nazomer in september. Daarnaast nog het feit dat ik om te verwarmen 2kWh nodig heb, waar andere mensen 1 kuub aan aardgas nodig hebben. Heb totaal geen notie van de prijzen maar maar laatst was 2 kWh iets van ¤1,40 en 1 kuub gas iets van ¤2,75. En stroom kun je opvangen met zonne-energie. Gas natuurlijk niet. Kassa.

Maar het wordt nog erger. Laatst een "discussie" met een vriend gehad (vooral zijn ouders, maar goed) die in een nieuwbouwwoning met aardwarmtepomp ook de koelfunctie niet van plan zijn (hopelijk: waren) om de koelfunctie in te gaan schakelen. Omdat dit zoveel energie zou vreten. Toen heb ik uit moeten leggen dat een aardwarmtepomp een van nature lage brontemperatuur heeft vanwege de diepteboring en dat ze in principe alleen de circulatiepomp hoeven te laten draaien en dat er geen compressor bij komt kijken. Sterker nog, dat je de bron in principe in de hete periodes eigenlijk juist op zou moéten laden om zodoende betere prestaties te krijgen in de winter.
pi_205034976
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 18:22 schreef Zandstrand het volgende:
Oef, ik merk echt dat Nederlanders over het algemeen echt geen donder weten over koelen. Op meerdere vlakken. Ik heb zelf een luchtwarmtepomp (aka airco) en hoe vaak ik al niet aan heb moeten horen dat het "een echte energieslurper is".. Natuurlijk, het is altijd beter om niet te koelen (net als het beter is om niet te verwarmen overigens), maar mensen lijken mij niet te geloven als ik zeg dat ik over heel 2021 heel mijn huis (ok behalve de zolder) heb gekoeld naar 22 graden en 's nachts zelfs 19 graden op de slaapkamer, met 320kWh. Oké, het is niet helemaal niks, maar ik zou het echt niet energieslurpend willen noemen. Zeker niet als je bedenkt dat dit vanaf de warmere periodes in mei/juni is (net als dit jaar) tot in de nazomer in september. Daarnaast nog het feit dat ik om te verwarmen 2kWh nodig heb, waar andere mensen 1 kuub aan aardgas nodig hebben. Heb totaal geen notie van de prijzen maar maar laatst was 2 kWh iets van ¤1,40 en 1 kuub gas iets van ¤2,75. En stroom kun je opvangen met zonne-energie. Gas natuurlijk niet. Kassa.

Maar het wordt nog erger. Laatst een "discussie" met een vriend gehad (vooral zijn ouders, maar goed) die in een nieuwbouwwoning met aardwarmtepomp ook de koelfunctie niet van plan zijn (hopelijk: waren) om de koelfunctie in te gaan schakelen. Omdat dit zoveel energie zou vreten. Toen heb ik uit moeten leggen dat een aardwarmtepomp een van nature lage brontemperatuur heeft vanwege de diepteboring en dat ze in principe alleen de circulatiepomp hoeven te laten draaien en dat er geen compressor bij komt kijken. Sterker nog, dat je de bron in principe in de hete periodes eigenlijk juist op zou moéten laden om zodoende betere prestaties te krijgen in de winter.
Ben je ook niet verplicht om in de zomer er warmte in te stoppen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 30 juni 2022 @ 20:21:48 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205193308
Ik heb in maart de ISDE aangevraagd, 4 mei 8 weken uitstel. Nu nog steeds geen nieuws. Duurt dit altijd zo lang?
Resistance is futile.
pi_205193536
quote:
18s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:21 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in maart de ISDE aangevraagd, 4 mei 8 weken uitstel. Nu nog steeds geen nieuws. Duurt dit altijd zo lang?
Iets van 6 weken bij mij.
29 maart aangevraagd en 12 mei toegekend. 3 dagen later kwamen de duizendtjes.
  donderdag 30 juni 2022 @ 20:37:56 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205193570
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:35 schreef zoz het volgende:

[..]
Iets van 6 weken bij mij.
29 maart aangevraagd en 12 mei toegekend. 3 dagen later kwamen de duizendtjes.
Volgens mij heb ik 13 of 14 maart al aangevraagd. Morgen bellen dus.
Resistance is futile.
pi_205193690
quote:
18s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:21 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in maart de ISDE aangevraagd, 4 mei 8 weken uitstel. Nu nog steeds geen nieuws. Duurt dit altijd zo lang?
Nee niet altijd, denk een beetje druk icm ambtenaren mentaliteit.
Vakman pur sang
pi_205193706
quote:
18s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:21 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in maart de ISDE aangevraagd, 4 mei 8 weken uitstel. Nu nog steeds geen nieuws. Duurt dit altijd zo lang?
Bij mij duurde het 18 weken. Eind januari aangevraagd, 6 juni geld binnen. Ik heb ze na 16 weken in gebreke gesteld via een automatisch formulier van de overheid. Ze krijgen dan 2 weken de tijd om een besluit te nemen en als ze dat niet doen dan gaat er automatisch een schadevergoeding lopen. Een week na ingebrekestelling werd een besluit genomen.

Na de eerste termijn van 8 weken had ik al gebeld, ze hadden toen 12 weken achterstand. De aanvragen van half november werden net behandeld. Nog ff wachten dus :P
pi_205193710
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik 13 of 14 maart al aangevraagd. Morgen bellen dus.
Zou het ook uitmaken wat je allemaal hebt laten doen? Ik heb alleen subsidie voor mijn daikin warmtepomp aangevraagd.
Ik zou ook bellen als ik jou was.
  donderdag 30 juni 2022 @ 22:55:21 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205195157
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:46 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Bij mij duurde het 18 weken. Eind januari aangevraagd, 6 juni geld binnen. Ik heb ze na 16 weken in gebreke gesteld via een automatisch formulier van de overheid. Ze krijgen dan 2 weken de tijd om een besluit te nemen en als ze dat niet doen dan gaat er automatisch een schadevergoeding lopen. Een week na ingebrekestelling werd een besluit genomen.

Na de eerste termijn van 8 weken had ik al gebeld, ze hadden toen 12 weken achterstand. De aanvragen van half november werden net behandeld. Nog ff wachten dus :P
Ik kan dat nu al doen, de maximaal 8 weken is nu afgelopen. Maar mirgen maar ff bellen. Heb je een linkje naar dat formulier?
Resistance is futile.
  donderdag 30 juni 2022 @ 22:58:16 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205195192
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:47 schreef zoz het volgende:

[..]
Zou het ook uitmaken wat je allemaal hebt laten doen? Ik heb alleen subsidie voor mijn daikin warmtepomp aangevraagd.
Ik zou ook bellen als ik jou was.
Warmtepomp en vloerisolatie hebben we laten doen. Bellen en bij achterstand ga ik voor een ingebrekestelling.
Resistance is futile.
pi_205195355
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2022 22:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik kan dat nu al doen, de maximaal 8 weken is nu afgelopen. Maar mirgen maar ff bellen. Heb je een linkje naar dat formulier?
Kan pas na 16 weken, ze mogen de termijn eenmaal met 8 weken verlengen.

Linkje: https://www.rvo.nl/onderw(...)en/ingebrekestelling
  donderdag 30 juni 2022 @ 23:26:45 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205195457
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:14 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Kan pas na 16 weken, ze mogen de termijn eenmaal met 8 weken verlengen.

Linkje: https://www.rvo.nl/onderw(...)en/ingebrekestelling
Ze hebben op 4 mei al verlengd, die termijn is gisteren verstreken.

Thanks!
Resistance is futile.
  donderdag 30 juni 2022 @ 23:32:16 #67
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205195490
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 18:22 schreef Zandstrand het volgende:
Maar het wordt nog erger. Laatst een "discussie" met een vriend gehad (vooral zijn ouders, maar goed) die in een nieuwbouwwoning met aardwarmtepomp ook de koelfunctie niet van plan zijn (hopelijk: waren) om de koelfunctie in te gaan schakelen. Omdat dit zoveel energie zou vreten. Toen heb ik uit moeten leggen dat een aardwarmtepomp een van nature lage brontemperatuur heeft vanwege de diepteboring en dat ze in principe alleen de circulatiepomp hoeven te laten draaien en dat er geen compressor bij komt kijken. Sterker nog, dat je de bron in principe in de hete periodes eigenlijk juist op zou moéten laden om zodoende betere prestaties te krijgen in de winter.
De gewone koelfunctie schakelt in april al automatisch in bij mij. Die kan je niet eens uitschakelen volgens mij tenzij je de binnentemperatuur instelling steeds aanpast zodat ie niet gaat koelen maar dat lijkt me ook geen wenselijke oplossing. De extra koelfunctie schakel je in als de temperatuur buiten flink oploopt. Dit is in Nederland natuurlijk maar weinig dagen per jaar. Allebei de functies kosten echt maar weinig stroom.
Het is juist het verwarmen in de koude wintermaanden dat energie vreet en het boilervat verwarmen/reinigen in mindere mate.

Moet zeggen dat ik na 7 jaar geen significante verschillen heb gezien in prestatie van de pomp. Ons is vertelt het wel een aantal jaar duurt voordat het opslaan van de warmte / verbruiken van de warmte echt gaat werken maar ik zie het nog steeds niet echt terug.
De pomp verbruikt heel stabiel zo’n 1300kWh per jaar al jaren lang.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205196304
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:32 schreef laziness het volgende:

[..]
De gewone koelfunctie schakelt in april al automatisch in bij mij. Die kan je niet eens uitschakelen volgens mij tenzij je de binnentemperatuur instelling steeds aanpast zodat ie niet gaat koelen maar dat lijkt me ook geen wenselijke oplossing. De extra koelfunctie schakel je in als de temperatuur buiten flink oploopt. Dit is in Nederland natuurlijk maar weinig dagen per jaar. Allebei de functies kosten echt maar weinig stroom.
Het is juist het verwarmen in de koude wintermaanden dat energie vreet en het boilervat verwarmen/reinigen in mindere mate.

Moet zeggen dat ik na 7 jaar geen significante verschillen heb gezien in prestatie van de pomp. Ons is vertelt het wel een aantal jaar duurt voordat het opslaan van de warmte / verbruiken van de warmte echt gaat werken maar ik zie het nog steeds niet echt terug.
De pomp verbruikt heel stabiel zo’n 1300kWh per jaar al jaren lang.
Bodembron?
Vakman pur sang
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:29:42 #69
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205196334
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bodembron?
Ja daar ging het stukje waar ik op reageerde ook over ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205196513
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:29 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja daar ging het stukje waar ik op reageerde ook over ;)
Ohja lees het.
Over de theorie dat de bron zich gaat opwarmen en beter werken.
In de praktijk zie je dat bijna nooit terug, dan moet je bron al in een uitermate stilstaand watergebied zitten, das meer theoretisch dan praktijk.
Wat je wel ziet gebeuren bij verkeerd uitgelegde of te kleine bronnen is dat je de hele bodem bevriest tot een klomp ijs. De WP valt dan uit, dan heb je wel een probleem.
Daarom
Belangrijk in de zomer zoveel mogelijk warmte in je bron te krijgen.
Vakman pur sang
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:08:49 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205200881
Ingebrekestellung gemacht. Zou nog 6 weken duren.
Resistance is futile.
  donderdag 7 juli 2022 @ 06:31:39 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205263099
Bericht gehad. Binnen 1 week wordt de subsidie gestort.

*O*

Bedankt voor de tip @ArnosL
Resistance is futile.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 06:51:51 #73
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205283687
5-4-22 aangevraagd.... Uitstel op 27-5-22 gekregen. Nog geen centen.

Vriend van me heeft veel later aanvraag gedaan en kreeg het zo gestort :')
Laat die handjes wapperen!
pi_205340373
En we zijn nu in de tweede ronde 'liegen door netbeheerders' beland, nadat we in februari voor de tweede keer een huis gasloos hebben gemaakt. Dit keer is het niet Liander, maar Enexis die het aandurft om met mij een discussie te voeren.
pi_205340483
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:58 schreef Ivo1985 het volgende:
En we zijn nu in de tweede ronde 'liegen door netbeheerders' beland, nadat we in februari voor de tweede keer een huis gasloos hebben gemaakt. Dit keer is het niet Liander, maar Enexis die het aandurft om met mij een discussie te voeren.
Oh interessant, wat is er nu weer gaande? :D
(zet het eventueel in een spoiler)

Met Stedin ook leuke brief- / mailwisselingen gehad maar die zijn alweer een tijdje koest nu.
pi_205340714
We zitten nu in Enexis gebied.

Die verlangen van mij dat ik een keuze ga maken voor wat zij met hun oud-ijzer moeten doen. En dat ze anders op mijn kosten maar te werk gaan en desnoods een deurwaarder op mij af sturen als ik niet thuis ben.
Ofwel: het bekende riedeltje.

Een keuze maken weiger ik, want hun oud ijzer is niet mijn verantwoordelijkheid. Ze zijn vrij om hun eigen keuze aan mij kenbaar te maken en als ze kiezen voor iets waarbij toegang tot mijn meterkast vereist is, staat het ze vrij om met mij contact op te nemen voor een afspraak.

Volledige verhaal is op de laatste pagina in het bekende uitgebreide topic van 'de buren' te vinden ;)
pi_205340759
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:26 schreef Ivo1985 het volgende:
We zitten nu in Enexis gebied.

Die verlangen van mij dat ik een keuze ga maken voor wat zij met hun oud-ijzer moeten doen. En dat ze anders op mijn kosten maar te werk gaan en desnoods een deurwaarder op mij af sturen als ik niet thuis ben.
Ofwel: het bekende riedeltje.

Een keuze maken weiger ik, want hun oud ijzer is niet mijn verantwoordelijkheid. Ze zijn vrij om hun eigen keuze aan mij kenbaar te maken en als ze kiezen voor iets waarbij toegang tot mijn meterkast vereist is, staat het ze vrij om met mij contact op te nemen voor een afspraak.

Volledige verhaal is op de laatste pagina in het bekende uitgebreide topic van 'de buren' te vinden ;)
Klinkt als 1 van de bekende standaardbrieven met standaard antwoord ;)

Ga ff kijken bij de buren ^O^
pi_205340815
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klinkt als 1 van de bekende standaardbrieven met standaard antwoord ;)

Ga ff kijken bij de buren ^O^
Een standaard tekst van hen op de mail inderdaad, maar als ik tijd heb zijn mijn reacties iets uitgebreider dan standaard. Niet alleen gericht op het dossier, maar ook een mooie aanval op het bredere beleid van de organisatie.
pi_205340838
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een standaard tekst van hen op de mail inderdaad, maar als ik tijd heb zijn mijn reacties iets uitgebreider dan standaard. Niet alleen gericht op het dossier, maar ook een mooie aanval op het bredere beleid van de organisatie.
Zie het, hopelijk bereikt het de mensen die het aangaat ^O^
pi_205340872
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zie het, hopelijk bereikt het de mensen die het aangaat ^O^
Vandaar ook mijn opmerking dat het niet doorgezet had moeten worden naar klachten & claims, maar naar hoofd communicatie en de juridische afdeling.

Met doorzetten naar klachten en claims gaat er niets aan de onjuiste en misleidende standaard brieven veranderen. Die zeggen na wat gekissebis 'oke goed, we laten de aannemer gewoon een afspraak met u maken' en bij de volgende gasverlater beginnen dezelfde leugens en discussies weer.
pi_205340873
Ik hoor bij van het gas af zowel verhalen van mensen waarbij de tuin open moet om leidingen te verwijderen als ook de versie dat er iemand de dichtgedraaide kraan komt verzegelen en dat je later evt weer gas kunt laten aansluiten.

Is daar eenduidig beleid voor in NL?
pi_205340902
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:40 schreef qajariaq het volgende:
Ik hoor bij van het gas af zowel verhalen van mensen waarbij de tuin open moet om leidingen te verwijderen als ook de versie dat er iemand de dichtgedraaide kraan komt verzegelen en dat je later evt weer gas kunt laten aansluiten.

Is daar eenduidig beleid voor in NL?
Nee, volgens mij is er geen eenduidig beleid.

De enige zekerheid die je hebt is dat je kosteloos van het gas af kan, ondanks dat netbeheerders je vaak anders doen laten denken.

Maar met die brieven kan je de openhaard of bbq aansteken.

Stedin heeft hier ook een tijdje volgehouden dat ik een gascontract moest afsluiten of opdracht moest geven tot afsluiting maar die zijn sinds maart 2020 koest.

Mijn laatste mail was:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205340932
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, volgens mij is er geen eenduidig beleid.

De enige zekerheid die je hebt is dat je kosteloos van het gas af kan, ondanks dat netbeheerders je vaak anders doen laten denken.

Maar met die brieven kan je de openhaard of bbq aansteken.

Stedin heeft hier ook een tijdje volgehouden dat ik een gascontract moest afsluiten of opdracht moest geven tot afsluiting maar die zijn sinds maart 2020 koest.

Mijn laatste mail was:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ons belde coteq gelijk na de uitspraak dat ze kosteloos kwamen afsluiten.
Ineens hoefde de leiding er ook niet meer uit.
Dat moest nog wel toen ik zelf moest betalen.
Vakman pur sang
pi_205340952
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ons belde coteq gelijk na de uitspraak dat ze kosteloos kwamen afsluiten.
Ineens hoefde de leiding er ook niet meer uit.
Dat moest nog wel toen ik zelf moest betalen.
Ja, wel bijzonder dat zo'n oude leiding dan ineens geen probleem meer is :+
pi_205340982
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, wel bijzonder dat zo'n oude leiding dan ineens geen probleem meer is :+
Nee meneer afdoppen is geen optie, de hele leiding moet eruit dus de oprit open en de tuin.
Oh we moeten het nu zelf betalen. Nee meneer dat is geen probleem, de oude leiding zit niemand in de weg.
Vakman pur sang
pi_205340993
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee meneer afdoppen is geen optie, de hele leiding moet eruit dus de oprit open en de tuin.
Oh we moeten het nu zelf betalen. Nee meneer dat is geen probleem, de oude leiding zit niemand in de weg.
Maar dus wel aan de straatkant afgedopt begrijp ik.
pi_205341087
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:26 schreef Ivo1985 het volgende:
We zitten nu in Enexis gebied.

Die verlangen van mij dat ik een keuze ga maken voor wat zij met hun oud-ijzer moeten doen. En dat ze anders op mijn kosten maar te werk gaan en desnoods een deurwaarder op mij af sturen als ik niet thuis ben.
Ofwel: het bekende riedeltje.

Een keuze maken weiger ik, want hun oud ijzer is niet mijn verantwoordelijkheid. Ze zijn vrij om hun eigen keuze aan mij kenbaar te maken en als ze kiezen voor iets waarbij toegang tot mijn meterkast vereist is, staat het ze vrij om met mij contact op te nemen voor een afspraak.

Volledige verhaal is op de laatste pagina in het bekende uitgebreide topic van 'de buren' te vinden ;)
Apart bij mijn broertje (Enexis) was het gewoon een optie om te kiezen voor gratis verwijdering van de gasaansluiting. Werd ook niet moeilijk over gedaan.

Ander punt daar trouwens: De Mitsubishi lucht water warmtepomp staat nu op een voorloop/retour temperatuur van 17 graden om te koelen. Punt is nu echter dat hij elke keer voor een minuut of 2 op vol vermogen draait en daarna uitgaat. Hoe ga ik dit pendelen tegen? De curve aanpassen?

Dit zijn de thermistorwaarden van 11-7 om 19.35:
TH1a 21
TH1b leeg
TH2 4
THW1 17
THW2 19
THW5A 52
TH5B 51
TH7 24

Zover ik zie stuurt hij 17 graden water het systeem in en komt er 19 graden terug.
TH1 hangt via een draadloze thermostaat in de woonkamer en niet bij WP zelf.

Thermistor Description
TH1 Room temperature
TH2 Refrigerant return temperature
THW1 Water flow temperature
THW2 Water return temperature
TH5A —
TH5B Tank temperature
TH5C —
TH7 Ambient (outdoor) temperature
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205341118
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Apart bij mijn broertje (Enexis) was het gewoon een optie om te kiezen voor gratis verwijdering van de gasaansluiting. Werd ook niet moeilijk over gedaan.

Ander punt daar trouwens: De Mitsubishi lucht water warmtepomp staat nu op een voorloop/retour temperatuur van 17 graden om te koelen. Punt is nu echter dat hij elke keer voor een minuut of 2 op vol vermogen draait en daarna uitgaat. Hoe ga ik dit pendelen tegen? De curve aanpassen?

Dit zijn de thermistorwaarden van 11-7 om 19.35:
TH1a 21
TH1b leeg
TH2 4
THW1 17
THW2 19
THW5A 52
TH5B 51
TH7 24

Zover ik zie stuurt hij 17 graden water het systeem in en komt er 19 graden terug.
TH1 hangt via een draadloze thermostaat in de woonkamer en niet bij WP zelf.

Thermistor Description
TH1 Room temperature
TH2 Refrigerant return temperature
THW1 Water flow temperature
THW2 Water return temperature
TH5A —
TH5B Tank temperature
TH5C —
TH7 Ambient (outdoor) temperature
Wat voor afgiftesysteem heb je? (vloerverwarming / radiatoren / convectoren / combi)
Staat alles open?
Hoe groot is je buffervat?
pi_205341163
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat voor afgiftesysteem heb je? (vloerverwarming / radiatoren / convectoren / combi)
Staat alles open?
Hoe groot is je buffervat?
Sorry er miste idd gegevens.
Er is geen buffervat en alles staat open.
Er ligt ca 140m² , 10cm HOH vloerverwarming op alle verdiepingen in het huis.
Betreft een 8 groeps- en een 7 groepsverdeler.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205341170
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dus wel aan de straatkant afgedopt begrijp ik.
Ja gaatje bij de hoofdleiding en daar een dop.
Voor de meterkast ook. De binnenleiding helemaal weg.
Als nieuwe bewoners een gasmeter willen dan moeten ze wel weer helemaal opnieuw beginnen maar alez
Vakman pur sang
pi_205341192
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Apart bij mijn broertje (Enexis) was het gewoon een optie om te kiezen voor gratis verwijdering van de gasaansluiting. Werd ook niet moeilijk over gedaan.

Ander punt daar trouwens: De Mitsubishi lucht water warmtepomp staat nu op een voorloop/retour temperatuur van 17 graden om te koelen. Punt is nu echter dat hij elke keer voor een minuut of 2 op vol vermogen draait en daarna uitgaat. Hoe ga ik dit pendelen tegen? De curve aanpassen?

Dit zijn de thermistorwaarden van 11-7 om 19.35:
TH1a 21
TH1b leeg
TH2 4
THW1 17
THW2 19
THW5A 52
TH5B 51
TH7 24

Zover ik zie stuurt hij 17 graden water het systeem in en komt er 19 graden terug.
TH1 hangt via een draadloze thermostaat in de woonkamer en niet bij WP zelf.

Thermistor Description
TH1 Room temperature
TH2 Refrigerant return temperature
THW1 Water flow temperature
THW2 Water return temperature
TH5A —
TH5B Tank temperature
TH5C —
TH7 Ambient (outdoor) temperature
Tja is bekend koelgedrag zonder buffervat.
Je delta T is ook wat laag.
Op een gegeven moment is je vloer koud (zeg 19C) en je huis ong 22C dan neemt de vloer nog nauwlijks warmte op en kan de unit niet draaien (alleen korte momenten)
Vakman pur sang
pi_205341200
Precies. Maar dat alles komt omdat de netbeheerders (Liander voorop) zich nogal ingegraven hebben in hun eigen moeras vol drogredenen.

Tot en met 2016 was het bij alle netbeheerders mogelijk om gratis of tegen minimale kosten de gasaansluiting voor 'onbepaalde tijd' te laten verzegelen en daarmee was het dan klaar. In 2017 besloot Liander het verzegelen af te schaffen. En beweerden zij dat je verplicht was om opdracht te geven voor verwijdering a ruim 600 euro.

Daarop ontstond een juridische strijd tussen in eerste instantie Liander (bij de andere netbeheerders was een verzegeling tot 2018 een optie) en een groeiende groep 'gasverlaters'. Die groep wist haar krachten aardig te bundelen en daarmee met gegronde onderbouwingen de argumentatie van Liander steeds weer onderuit te halen.

Uiteindelijk kwam Liander met een zeer matig onderbouwd 'onafhankelijk' rapportje op de proppen waaruit zou blijken dat het verzegelen op de lange termijn niet veilig is (maar geen gas gebruiken en wel vastrecht betalen en de leiding na de meter afdoppen, fysiek dezelfde situatie als verzegelen, is nog altijd volkomen veilig volgens datzelfde rapport).
Door die actie van Liander biedt nu geen enkele netbeheerder de optie 'verzegelen'.

De optie 'dubbelzijdig afdoppen' (dus leiding in de straat afkoppelen van de hoofdleiding, maar niet uit de grond halen) zou volgens de Liander logica een milieudelict zijn. En daarmee niet toegestaan. Dus de hele leiding moest voor veel geld (en mankracht) verwijderd worden.

Volgende stap is een aantal zaken bij de Geschillencommissie en een tweetal rechtszaken. Die rechtszaken zijn door op fundamentele punten gewonnen, mede dankzij een goede advocaat die middels crowdfunding betaald kon worden.
Het komt er op neer dat:
- Als je geen gas meer gebruikt, mag je 'gewoon' je gascontract opzeggen. Je hoeft daarna ook geen vastrecht meer te betalen aan de netbeheerder. (veel energieleveranciers doen hier echter moeilijk over, in opdracht van de netbeheerders...)
- voor een 'verplichte' verwijdering van de gasaansluiting bij een consument die van het gas af is, mag de netbeheerder geen kosten in rekening brengen.
- eenmaal je contract opgezegd, is de gasaansluiting niet meer jouw verantwoordelijkheid. Je bent niet verplicht verwijdering aan te vragen. Hierover liegen de netbeheerders. Ze dreigen met hoge kosten en deurwaarders als je zegt dat je het allemaal prima vindt en niets aanvraagt.
- als je verwijdering aanvraagt (ook al is dat tegenwoordig gratis) ben je wél opdrachtgever. Formeel wordt je daarmee in de algemene voorwaarden die bij die opdracht horen verantwoordelijk gesteld voor het herstel van beplanting en straatwerk. Niets ten nadele van het uitvoerend personeel, zij doen hun best om de boel weer fatsoenlijk achter te laten. Maar je zal net de pech hebben dat bij jou een paar natuurstenen tegels breken en diezelfde tegels niet meer verkrijgbaar zijn. Kun je mooi op eigen kosten je hele bestrating laten vernieuwen.
Geef je geen opdracht voor verwijdering en wordt het werk uitgevoerd op initiatief van de netbeheerder, dan is bij zo'n schadegeval ook de netbeheerder volledig aansprakelijk voor het fatsoenlijke herstel.

En als laatste nog een principekwestie:
- als je de 'gratis' verwijdering aanvraagt, dan komt deze direct ten koste van de resterende gas-gebruikers. De netbeheerders mogen de kosten van de door consumenten aangevraagde verwijderingen namelijk direct doorberekenen in het vastrecht van volgend jaar.
Vraag je geen verwijdering aan en vindt het werk plaats op initiatief van de netbeheerder, dan moet de netbeheerder het betalen uit de algemene middelen en gaat het ten koste van de (woeker)winst die zij maken.
pi_205341210
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tja is bekend koelgedrag zonder buffervat.
Je delta T is ook wat laag.
Op een gegeven moment is je vloer koud (zeg 19C) en je huis ong 22C dan neemt de vloer nog nauwlijks warmte op en kan de unit niet draaien (alleen korte momenten)
Ja, daarom vroeg idd ook naar een buffervat :P

Het wordt best vaak weggelaten bij vloerverwarming (en als je alleen verwarmt kom je daar ook vaak wel mee weg) maar ik zou het zelf altijd aanraden.
Het geeft je ook meer opties om wat te experimenteren met pompsnelheden, etc.

Eventueel nog wat spelen met de thermostaatinstellingen. Dus bijvoorbeeld 2 of 3 uren niet koelen (ik noem maar wat, is een kwestie van testen) en dan weer wel een uur koelen. Dan heeft je WP wat meer te doen en in de praktijk zal de temperatuur van de vloer niet zo snel omhoog knallen.
pi_205341254
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tja is bekend koelgedrag zonder buffervat.
Je delta T is ook wat laag.
Op een gegeven moment is je vloer koud (zeg 19C) en je huis ong 22C dan neemt de vloer nog nauwlijks warmte op en kan de unit niet draaien (alleen korte momenten)
Oke helder verhaal. Is dat nog op te lossen door de curve aan te passen?
Of kan ik beter een timer zetten zodat hij niet de hele tijd aan het koelen is?

Dus zeg koel maar van 11 tot 13, van 16 tot 18 en 20 tot 21.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205341270
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Oke helder verhaal. Is dat nog op te lossen door de curve aan te passen?
Of kan ik beter een timer zetten zodat hij niet de hele tijd aan het koelen is?

Dus zeg koel maar van 11 tot 13, van 16 tot 18 en 20 tot 21.
Ja, met timer spelen op thermostaat kan zeker effect hebben. Je zal dan wat temperatuurfluctuatie krijgen maar dat is een kwestie van testen. En het verschil tussen 22 of 23 graden is niet zo groot als het buiten 30 is ;)

Zorg ook dat alles open staat, radiatoren boven (ik noem maar wat) geven ook altijd iets af dus dat kan helpen om je systeemvolume wat te vergroten en het pendelen uit te stellen.

Heb je een open buffervat dan kan je nog wat met de pompsnelheid van je secundaire pomp spelen.
pi_205341295
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, daarom vroeg idd ook naar een buffervat :P

Het wordt best vaak weggelaten bij vloerverwarming (en als je alleen verwarmt kom je daar ook vaak wel mee weg) maar ik zou het zelf altijd aanraden.
Het geeft je ook meer opties om wat te experimenteren met pompsnelheden, etc.

Eventueel nog wat spelen met de thermostaatinstellingen. Dus bijvoorbeeld 2 of 3 uren niet koelen (ik noem maar wat, is een kwestie van testen) en dan weer wel een uur koelen. Dan heeft je WP wat meer te doen en in de praktijk zal de temperatuur van de vloer niet zo snel omhoog knallen.

Ah je geeft al antwoord. Er is niet voor een buffervat gekozen omdat er meer dan voldoende systeeminhoud is (105liter) en we geen onafhankelijke temperatuurregeling hebben omdat door de wtw het toch wel overal ongeveer even warm wordt na een dag. Alles staat dus volledig open op 1 groep na waar de flow niet gehaald wordt.

Buffervat voegde ook weer een hoop pompen toe.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205341301
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ah je geeft al antwoord. Er is niet voor een buffervat gekozen omdat er meer dan voldoende systeeminhoud is (105liter) en we geen onafhankelijke temperatuurregeling hebben omdat door de wtw het toch wel overal ongeveer even warm wordt na een dag.

Buffervat voegde ook weer een hoop pompen toe.
Valt mee toch? Heb hier 1 DC pomp na het buffervat en die is ook nog eens heel zuinig.
Heb de pomp tegenwoordig niet meer aangestuurd door de warmtepomp maar gewoon in het stopcontact met een stekker. Je hebt dan een lange (oneindige) naloop van de pomp en dat trekt de energie uit het vat goed leeg.

Scheelde in mijn geval weer wat in het pendelen (maar mijn warmtepomp is 2x te groot voor m'n woning :P).

pi_205341322
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt mee toch? Heb hier 1 DC pomp na het buffervat en die is ook nog eens heel zuinig.
Zover ik begreep ook nog een extra pomp voor tapwater en 1 per verdeelunit.
Dat telde samen met een buffervat al snel op tot een paar 1000 euro.
Wij hebben een all in one binnen unit. Daar zit alle sin ter grootte van een koelvrieskast.

Maar bij een buffervat wordt dat water op temperatuur gehouden en dan kan de pomp langer uit?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')