abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205012510
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat moet een koelmonteur doen. Terugpompen koudemiddel in de buitenunit.
Leiding aanpassen, vacumeren en weer gas erop.

Of als de leiding niet geknikt is voorzichtig proberen terug te drukken, maar als het 5/8” is lukt dat niet.
Dit klinkt alsof het een gedoe wordt om die installateur voor terug te laten komen. Die wil zijn tijd vast aan nieuwe installaties gebruiken.
Is dit iets voor garantie of is het normaal om hiervoor weer te moeten betalen?
pi_205012605
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 12:59 schreef zoz het volgende:

[..]
Dit klinkt alsof het een gedoe wordt om die installateur voor terug te laten komen. Die wil zijn tijd vast aan nieuwe installaties gebruiken.
Is dit iets voor garantie of is het normaal om hiervoor weer te moeten betalen?
Je bent te lief voor de monteur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205032677
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je bent te lief voor de monteur.
Je hebt gelijk. Ik heb eigenlijk geen zin om te zeuren maar ga het wel doen.
  zondag 12 juni 2022 @ 15:38:35 #54
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205033457
Als er geen knik in zit, dan zal je installateur knaken willen zien voor zijn tijd. Bochten zijn normaal.

Als het geluid maakt denk ik eerder al te veel of te weinig koudemiddel, lucht, vocht etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_205034863
Oef, ik merk echt dat Nederlanders over het algemeen echt geen donder weten over koelen. Op meerdere vlakken. Ik heb zelf een luchtwarmtepomp (aka airco) en hoe vaak ik al niet aan heb moeten horen dat het "een echte energieslurper is".. Natuurlijk, het is altijd beter om niet te koelen (net als het beter is om niet te verwarmen overigens), maar mensen lijken mij niet te geloven als ik zeg dat ik over heel 2021 heel mijn huis (ok behalve de zolder) heb gekoeld naar 22 graden en 's nachts zelfs 19 graden op de slaapkamer, met 320kWh. Oké, het is niet helemaal niks, maar ik zou het echt niet energieslurpend willen noemen. Zeker niet als je bedenkt dat dit vanaf de warmere periodes in mei/juni is (net als dit jaar) tot in de nazomer in september. Daarnaast nog het feit dat ik om te verwarmen 2kWh nodig heb, waar andere mensen 1 kuub aan aardgas nodig hebben. Heb totaal geen notie van de prijzen maar maar laatst was 2 kWh iets van ¤1,40 en 1 kuub gas iets van ¤2,75. En stroom kun je opvangen met zonne-energie. Gas natuurlijk niet. Kassa.

Maar het wordt nog erger. Laatst een "discussie" met een vriend gehad (vooral zijn ouders, maar goed) die in een nieuwbouwwoning met aardwarmtepomp ook de koelfunctie niet van plan zijn (hopelijk: waren) om de koelfunctie in te gaan schakelen. Omdat dit zoveel energie zou vreten. Toen heb ik uit moeten leggen dat een aardwarmtepomp een van nature lage brontemperatuur heeft vanwege de diepteboring en dat ze in principe alleen de circulatiepomp hoeven te laten draaien en dat er geen compressor bij komt kijken. Sterker nog, dat je de bron in principe in de hete periodes eigenlijk juist op zou moéten laden om zodoende betere prestaties te krijgen in de winter.
pi_205034976
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 18:22 schreef Zandstrand het volgende:
Oef, ik merk echt dat Nederlanders over het algemeen echt geen donder weten over koelen. Op meerdere vlakken. Ik heb zelf een luchtwarmtepomp (aka airco) en hoe vaak ik al niet aan heb moeten horen dat het "een echte energieslurper is".. Natuurlijk, het is altijd beter om niet te koelen (net als het beter is om niet te verwarmen overigens), maar mensen lijken mij niet te geloven als ik zeg dat ik over heel 2021 heel mijn huis (ok behalve de zolder) heb gekoeld naar 22 graden en 's nachts zelfs 19 graden op de slaapkamer, met 320kWh. Oké, het is niet helemaal niks, maar ik zou het echt niet energieslurpend willen noemen. Zeker niet als je bedenkt dat dit vanaf de warmere periodes in mei/juni is (net als dit jaar) tot in de nazomer in september. Daarnaast nog het feit dat ik om te verwarmen 2kWh nodig heb, waar andere mensen 1 kuub aan aardgas nodig hebben. Heb totaal geen notie van de prijzen maar maar laatst was 2 kWh iets van ¤1,40 en 1 kuub gas iets van ¤2,75. En stroom kun je opvangen met zonne-energie. Gas natuurlijk niet. Kassa.

Maar het wordt nog erger. Laatst een "discussie" met een vriend gehad (vooral zijn ouders, maar goed) die in een nieuwbouwwoning met aardwarmtepomp ook de koelfunctie niet van plan zijn (hopelijk: waren) om de koelfunctie in te gaan schakelen. Omdat dit zoveel energie zou vreten. Toen heb ik uit moeten leggen dat een aardwarmtepomp een van nature lage brontemperatuur heeft vanwege de diepteboring en dat ze in principe alleen de circulatiepomp hoeven te laten draaien en dat er geen compressor bij komt kijken. Sterker nog, dat je de bron in principe in de hete periodes eigenlijk juist op zou moéten laden om zodoende betere prestaties te krijgen in de winter.
Ben je ook niet verplicht om in de zomer er warmte in te stoppen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 30 juni 2022 @ 20:21:48 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205193308
Ik heb in maart de ISDE aangevraagd, 4 mei 8 weken uitstel. Nu nog steeds geen nieuws. Duurt dit altijd zo lang?
Resistance is futile.
pi_205193536
quote:
18s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:21 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in maart de ISDE aangevraagd, 4 mei 8 weken uitstel. Nu nog steeds geen nieuws. Duurt dit altijd zo lang?
Iets van 6 weken bij mij.
29 maart aangevraagd en 12 mei toegekend. 3 dagen later kwamen de duizendtjes.
  donderdag 30 juni 2022 @ 20:37:56 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205193570
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:35 schreef zoz het volgende:

[..]
Iets van 6 weken bij mij.
29 maart aangevraagd en 12 mei toegekend. 3 dagen later kwamen de duizendtjes.
Volgens mij heb ik 13 of 14 maart al aangevraagd. Morgen bellen dus.
Resistance is futile.
pi_205193690
quote:
Nee niet altijd, denk een beetje druk icm ambtenaren mentaliteit.
Vakman pur sang
pi_205193706
quote:
Bij mij duurde het 18 weken. Eind januari aangevraagd, 6 juni geld binnen. Ik heb ze na 16 weken in gebreke gesteld via een automatisch formulier van de overheid. Ze krijgen dan 2 weken de tijd om een besluit te nemen en als ze dat niet doen dan gaat er automatisch een schadevergoeding lopen. Een week na ingebrekestelling werd een besluit genomen.

Na de eerste termijn van 8 weken had ik al gebeld, ze hadden toen 12 weken achterstand. De aanvragen van half november werden net behandeld. Nog ff wachten dus :P
pi_205193710
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik 13 of 14 maart al aangevraagd. Morgen bellen dus.
Zou het ook uitmaken wat je allemaal hebt laten doen? Ik heb alleen subsidie voor mijn daikin warmtepomp aangevraagd.
Ik zou ook bellen als ik jou was.
  donderdag 30 juni 2022 @ 22:55:21 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205195157
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:46 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Bij mij duurde het 18 weken. Eind januari aangevraagd, 6 juni geld binnen. Ik heb ze na 16 weken in gebreke gesteld via een automatisch formulier van de overheid. Ze krijgen dan 2 weken de tijd om een besluit te nemen en als ze dat niet doen dan gaat er automatisch een schadevergoeding lopen. Een week na ingebrekestelling werd een besluit genomen.

Na de eerste termijn van 8 weken had ik al gebeld, ze hadden toen 12 weken achterstand. De aanvragen van half november werden net behandeld. Nog ff wachten dus :P
Ik kan dat nu al doen, de maximaal 8 weken is nu afgelopen. Maar mirgen maar ff bellen. Heb je een linkje naar dat formulier?
Resistance is futile.
  donderdag 30 juni 2022 @ 22:58:16 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205195192
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:47 schreef zoz het volgende:

[..]
Zou het ook uitmaken wat je allemaal hebt laten doen? Ik heb alleen subsidie voor mijn daikin warmtepomp aangevraagd.
Ik zou ook bellen als ik jou was.
Warmtepomp en vloerisolatie hebben we laten doen. Bellen en bij achterstand ga ik voor een ingebrekestelling.
Resistance is futile.
pi_205195355
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2022 22:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik kan dat nu al doen, de maximaal 8 weken is nu afgelopen. Maar mirgen maar ff bellen. Heb je een linkje naar dat formulier?
Kan pas na 16 weken, ze mogen de termijn eenmaal met 8 weken verlengen.

Linkje: https://www.rvo.nl/onderw(...)en/ingebrekestelling
  donderdag 30 juni 2022 @ 23:26:45 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205195457
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:14 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Kan pas na 16 weken, ze mogen de termijn eenmaal met 8 weken verlengen.

Linkje: https://www.rvo.nl/onderw(...)en/ingebrekestelling
Ze hebben op 4 mei al verlengd, die termijn is gisteren verstreken.

Thanks!
Resistance is futile.
  donderdag 30 juni 2022 @ 23:32:16 #67
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205195490
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 18:22 schreef Zandstrand het volgende:
De gewone koelfunctie schakelt in april al automatisch in bij mij. Die kan je niet eens uitschakelen volgens mij tenzij je de binnentemperatuur instelling steeds aanpast zodat ie niet gaat koelen maar dat lijkt me ook geen wenselijke oplossing. De extra koelfunctie schakel je in als de temperatuur buiten flink oploopt. Dit is in Nederland natuurlijk maar weinig dagen per jaar. Allebei de functies kosten echt maar weinig stroom.
Het is juist het verwarmen in de koude wintermaanden dat energie vreet en het boilervat verwarmen/reinigen in mindere mate.

Moet zeggen dat ik na 7 jaar geen significante verschillen heb gezien in prestatie van de pomp. Ons is vertelt het wel een aantal jaar duurt voordat het opslaan van de warmte / verbruiken van de warmte echt gaat werken maar ik zie het nog steeds niet echt terug.
De pomp verbruikt heel stabiel zo’n 1300kWh per jaar al jaren lang.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205196304
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:32 schreef laziness het volgende:

[..]
De gewone koelfunctie schakelt in april al automatisch in bij mij. Die kan je niet eens uitschakelen volgens mij tenzij je de binnentemperatuur instelling steeds aanpast zodat ie niet gaat koelen maar dat lijkt me ook geen wenselijke oplossing. De extra koelfunctie schakel je in als de temperatuur buiten flink oploopt. Dit is in Nederland natuurlijk maar weinig dagen per jaar. Allebei de functies kosten echt maar weinig stroom.
Het is juist het verwarmen in de koude wintermaanden dat energie vreet en het boilervat verwarmen/reinigen in mindere mate.

Moet zeggen dat ik na 7 jaar geen significante verschillen heb gezien in prestatie van de pomp. Ons is vertelt het wel een aantal jaar duurt voordat het opslaan van de warmte / verbruiken van de warmte echt gaat werken maar ik zie het nog steeds niet echt terug.
De pomp verbruikt heel stabiel zo’n 1300kWh per jaar al jaren lang.
Bodembron?
Vakman pur sang
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:29:42 #69
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205196334
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bodembron?
Ja daar ging het stukje waar ik op reageerde ook over ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205196513
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:29 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja daar ging het stukje waar ik op reageerde ook over ;)
Ohja lees het.
Over de theorie dat de bron zich gaat opwarmen en beter werken.
In de praktijk zie je dat bijna nooit terug, dan moet je bron al in een uitermate stilstaand watergebied zitten, das meer theoretisch dan praktijk.
Wat je wel ziet gebeuren bij verkeerd uitgelegde of te kleine bronnen is dat je de hele bodem bevriest tot een klomp ijs. De WP valt dan uit, dan heb je wel een probleem.
Daarom
Belangrijk in de zomer zoveel mogelijk warmte in je bron te krijgen.
Vakman pur sang
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:08:49 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205200881
Ingebrekestellung gemacht. Zou nog 6 weken duren.
Resistance is futile.
  donderdag 7 juli 2022 @ 06:31:39 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205263099
Bericht gehad. Binnen 1 week wordt de subsidie gestort.

*O*

Bedankt voor de tip @ArnosL
Resistance is futile.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 06:51:51 #73
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205283687
5-4-22 aangevraagd.... Uitstel op 27-5-22 gekregen. Nog geen centen.

Vriend van me heeft veel later aanvraag gedaan en kreeg het zo gestort :')
Laat die handjes wapperen!
pi_205340373
En we zijn nu in de tweede ronde 'liegen door netbeheerders' beland, nadat we in februari voor de tweede keer een huis gasloos hebben gemaakt. Dit keer is het niet Liander, maar Enexis die het aandurft om met mij een discussie te voeren.
  donderdag 14 juli 2022 @ 15:10:11 #75
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_205340483
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:58 schreef Ivo1985 het volgende:
En we zijn nu in de tweede ronde 'liegen door netbeheerders' beland, nadat we in februari voor de tweede keer een huis gasloos hebben gemaakt. Dit keer is het niet Liander, maar Enexis die het aandurft om met mij een discussie te voeren.
Oh interessant, wat is er nu weer gaande? :D
(zet het eventueel in een spoiler)

Met Stedin ook leuke brief- / mailwisselingen gehad maar die zijn alweer een tijdje koest nu.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')