quote:Op woensdag 20 april 2022 17:14 schreef sp3c het volgende:
het westen heeft gewoon geen zin om met de Russen te knokken om Oekraine
dat heeft geen reet met kernwapens te maken
quote:Op woensdag 20 april 2022 17:19 schreef Shotty het volgende:
niet vanuit de NATO zelf: die is louter defensief. maar vanuit de EU met een soort "Coalition of the willing" (soort NATO minus Turkije) zag ik dan zeker gebeuren ja.
quote:Ingrijpen NAVO
Als Rusland niet over kernwapens zou beschikken, was de NAVO “al lang” militair betrokken geweest in Oekraïne. Dat heeft Van de Roer “achter gesloten deuren” diplomaten horen zeggen. “Maar de angst voor opschaling en een wanhoopsdaad (lees kernwapens) van Poetin, is diep ingedaald”.
Wijninga denkt dat dat klopt. "We hebben ingegrepen in Kosovo en Servië, omdat de Serven met etnische zuiveringen bezig waren. Waarom doen we dat nu niet? Het verschil tussen Servië en Rusland is niet alleen de omvang van het land, maar met name het Russische bezit van kernwapens. Als dat niet het geval was geweest, denk ik dat we een humanitaire interventie hadden gepleegd, met als precedent Kosovo", besluit hij.
https://wnl.tv/2022/04/20(...)icht-van-ieder-land/
Er lijkt inderdaad erg weinig actie.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:23 schreef TheJanitor het volgende:
Wanneer komt nou die mega aanval van de Russen? Ik zie nog geen echte veranderingen op liveuamap.
Ik weet niet wat Rusland nog allemaal achter de hand heeft, maar hoe langer het duurt, lijkt me in het voordeel van Oekraine.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er lijkt inderdaad erg weinig actie.
5 hours agoSource
Ukrainian military unit exited from the encirclement in Oleksandirvka village in Kherson region.
Dit is het enige qua verandering van posities vandaag.
Het aantal ontdekte lijken nabij Kiev is ondertussen al toegenomen naar 1045.
Regelmatig komen er ook berichten voorbij van doden door landmijnen.
Als je die realisatie nu pas hebt is dat rijkelijk laat. Nukes zijn al 80 jaar een game changer op het wereldtoneel. Waarom denk je dat elke wereldmacht en schurkenstaat nukes heeft of ze wil hebben? Zodat ze zelf hun gang kunnen gaan zonder binnengevallen te worden door een buitenlandse mogendheid. Ze ook daadwerkelijk gebruiken is not done en de gevolgen zijn niet te bevatten zo groot. Ja, Amerika kon het als eerste helemaal aan het begin in Japan maar die tijd is allang voorbij nu meerdere landen ze hebben en men elkaar duidelijk heeft gemaakt dat gebruik er van tot MAD leidt.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:11 schreef Tengano het volgende:
[..]
Eigenlijk bizar dat we hierdoor Rusland zo zijn gang kunnnen/moeten laten gaan![]()
Het lijkt wel of het westen hierdoor helemaal paralized is.
De Oekraïners weten de Russen goed tegen te houden, en ze weten ook goed druk te zetten door tegenaanvallen te doen.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:23 schreef TheJanitor het volgende:
Wanneer komt nou die mega aanval van de Russen? Ik zie nog geen echte veranderingen op liveuamap.
Met alle respect, maar als je denkt dat Rusland niet al verloren heeft zou ik toch even aan mijn voorhoofd voelen.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:44 schreef RetepV het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Je hebt pas een fout gemaakt wanneer je het werkelijk verloren hebt. Niet al wanneer mensen beginnen te roepen dat je een fout hebt gemaakt. Mensen roepen zo veel en zeker de helft roept het omdat ze jouw baantje willen overnemen.
Dat is ook wat er nu al gebeurt en de enige optie die ze nog rest.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Niet zo zeer nuken, maar gewoon genocide of verplaatsen naar Siberië. Dat is gewoon onderdeel van de Russische modus operandi.
De Russen voeren nu meer bombardementen uit en zorgen nu voor betere aanvoerlijnen en zijn nog bezig met een troepenopbouw.Vandaar dat ze niet snel oprukken. Het zal nu gaan wie uiteindelijk de meeste middelen heeft. Zeg maar de langste adem.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Oekraïners weten de Russen goed tegen te houden, en ze weten ook goed druk te zetten door tegenaanvallen te doen.
In Marioepol zijn nog zo'n 1500 Oekraïense militairen die doorvechten, en uiteindelijk vechten ze een verloren strijd, maar ze zetten wel druk op het Russische front. De Russen moeten daar mensen inzetten die ze niet op het front in het oosten in kunnen zetten.
De interventie in Servië en Kosovo was een vredesmissie op verzoek van de Verenigde Naties.quote:
Owja... Zo noemen we dat tegenwoordig.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:35 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Alleen als je hem erkent en alleen als je in een oorlog zit. Dit is geen oorlog maar een speciale operatie
Welke deskundigen zeggen dat?quote:Op woensdag 20 april 2022 17:45 schreef Cherni het volgende:
De aanvallen die nu plaats vinden is om te bepalen waar de zwakte van de tegenstander zit. Althans dat zeg ik niet maar dat hoor je van deskundigen.
Op welk vlak het in het voordeel is van welke partij is denk ik de betere vraag.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:33 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ik weet niet wat Rusland nog allemaal achter de hand heeft, maar hoe langer het duurt, lijkt me in het voordeel van Oekraine.
Ik verbaas mij ook enigszins hoe er geredeneerd wordt in dit conflict. Ik heb het idee dat sommige mensen de geschiedenis totaal negeren en doen alsof dit de eerste oorlog ooit is. Met die 'als/dan'-redenering: "als Rusland geen nucleaire macht was, had de NAVO al lang ingegrepen."quote:Op woensdag 20 april 2022 17:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Als je die realisatie nu pas hebt is dat rijkelijk laat. Nukes zijn al 80 jaar een game changer op het wereldtoneel. Waarom denk je dat elke wereldmacht en schurkenstaat nukes heeft of ze wil hebben? Zodat ze zelf hun gang kunnen gaan zonder binnengevallen te worden door een buitenlandse mogendheid. Ze ook daadwerkelijk gebruiken is not done en de gevolgen zijn niet te bevatten zo groot. Ja, Amerika kon het als eerste helemaal aan het begin in Japan maar die tijd is allang voorbij nu meerdere landen ze hebben en men elkaar duidelijk heeft gemaakt dat gebruik er van tot MAD leidt.
Preciesquote:Op woensdag 20 april 2022 16:04 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Putin moet eerst zijn doelen nog halen in Oekraïne voor die daar aan kan gaan denken.
Een stuk uit the NewYork post.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Welke deskundigen zeggen dat?
Michael Clarke vermoed dat het komt omdat het Rusland gewoon niet lukt om echt vliegend van start te gaan.
Begin eens met een makkelijk boek. Oorlog en Vrede van Tolstoi, is goed te lezen. Die legt je exact uit hoe Napoleon met 500.000 man tot aan Moskou kon komen. Hoewel het er eenmaal bij Moskou aangekomen waren nog maar 100.000 waren.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nou vertel eens, welke boeken gaan specifiek over het jatten van eten terwijl je onderweg bent dan?
Er staat dus niet dat Rusland de aanvallen gebruikt om te bepalen waar de zwakke plek van de tegenstander zit.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:58 schreef Cherni het volgende:
Een stuk uit the NewYork post.
Ukrainian and U.S. officials say Russia’s new campaign in the Donbas will be much more methodical than its previous operation, which involved tanks making rapid advances and helicopter assaults deep inside Ukraine. That approach resulted in heavy Russian casualties.
Over recent days, Russia has increased artillery barrages and sent small detachments of troops to probe Ukrainian lines. These smaller attacks, known as “shaping operations” in military circles, are often precursors to larger troop movements or can serve as distractions from other fronts.
Korea en Vietnam? Wat denk je van de rest van Europa?quote:Op woensdag 20 april 2022 17:52 schreef Repentless het volgende:
Wat denken mensen hier dat de Sovjet-Unie had gedaan in Korea en Vietnam als zij wel een kernmacht waren geweest en de VS niet? Het is inderdaad al 80 jaar een puur machtsmiddel voor de grote spelers op het wereldtoneel.
Dat is wel uiteindelijk de bedoeling om op de zwakste plaatsen door te breken. En om dan eventuele troepen te omsingelen. Een kenner mag mij corrigeren. Graag zelfs.quote:Op woensdag 20 april 2022 18:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er staat dus niet dat Rusland de aanvallen gebruikt om te bepalen waar de zwakke plek van de tegenstander zit.
Tja, oorlog is heel veel, maar ook een jurysport. Er is geen door allen omarmde of objectieve moraal of ethiek. Wanneer A en B met elkaar vechten kijkt de rest van het alfabet toe. Dat is dan de jury die kijkt wie het meeste geschreven en ongeschreven regels overtreedt, wie het meest barbaars bezig is. Op grond daarvan, en van (geo)politieke toekomstvisies, van bestaande coalities en van eigenbelang, gaat men partij kiezen.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:58 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, dan zijn invasies e.d. dus eigenlijk altijd gerechtvaardigd, wanneer de ene partij de ander als "het kwaad" beschouwt.
Het ligt eraan wie de vijand is. Als door jouw strijd je vrouw en kinderen nog wat langer kunnen leven zonder verkracht en vermoord te worden, is dat het waard om je leven ervoor te geven.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:51 schreef quirina het volgende:
Dat is ook wel een ding. Jezelf doodvechten terwijl je weet dat de vijand toch gaat winnen.
Dat is wel iets om over na te denken.
Ik maakte de vergelijking wat een kernmacht zou doen als een door hen gesteund land binnengevallen zou worden door een niet-kernmacht. Dezelfde 'als/dan' die nu wordt gemaakt m.b.t. de NAVO/Rusland.quote:Op woensdag 20 april 2022 18:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Korea en Vietnam? Wat denk je van de rest van Europa?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |