Helemaal eens, zo was ook mijn ervaring. Ze heeft mij ook laten inzien, dat ik wanneer mij een vraag gesteld wordt, ik deze in mijn hoofd vertaal naar een opdracht. Waar ik vervolgens nooit aan kan voldoen, en dus altijd faal of het gevoel heb dat ik faal. Ze heeft mij mijzelf laten voelen, dus niet mijn huid, maar innerlijk gevoel, wat gebeurt er met me, nog niet eens waarom. Maar vooral leren voelen, herkennen en erkennen. Zelfs door fictieve situaties te visualiseren waardoor ik beter een besluit kon nemen. Ik ben erg blij dat ik de podcast leven zonder stress van Patrick Kicken geluisterd heb, en daardoor leerde over haptotherapie. Aanrader overigens, podcasts luisteren! Ik luister de podcast psycholoog, leven zonder stress, gelukkig jezelf, een stille start. En nog een boel niet relevante 😊quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:19 schreef Cue_ het volgende:
Mijn hapto gaf mij vooral inzicht in hoe ik zat of bewoog tijdens het vertellen van dingen.
Dus als het negatief was dat ik dan ook meer ineen kroop, of als ik wat liefde miste, dat ik dan mezelf ineens begon te aaien. Of dat m'n gezicht wat rood werd.
Maar ook kleinere zaken Zoals dat ik een keer extra naar lucht hap of juist sneller antwoord geef.
Dit soort zaken had ik zelf allemaal (meestal) niet door en had ook niet door dat het allemaal ook wel wat betekent.
Hiervoor hoef je dus niet eens aangeraakt te worden. En wordt er dus verder gekeken dan puur enkel wat je zegt.
Goedemorgen V. Hoe is het nou?quote:Op zondag 23 april 2023 11:31 schreef V. het volgende:
Ondertussen begonnen in Bessel vd Kolks 'The Body Keeps the Score', over trauma en de schade aan het lichaam.
@:SicSicSics Hoe vergaat het jou?
Shit is naar man! Sorry to hear.quote:Op maandag 31 juli 2023 12:40 schreef Bins het volgende:
Hier ook een mannelijk slachtoffer van seksueel misbruik door een familielid. Ik schat dat ik er zo’n jaar of 25 mee rondgelopen heb alvorens ik het heb verteld. Bij mij heeft dit plaatsgevonden in mijn 7e-8e levensjaar. Zonder in verdere details te treden, is de schade uiteindelijk enorm.
Ik heb ook altijd gedacht dat ik er prima mee leven kon. Dagelijks kwam het voorbij, maar kon het ook wel weer een plekje geven. Inmiddels weet ik beter. Door de zoektocht naar mijn seksualiteit, heb ik het gevoel mijzelf te hebben beschadigd. Rond mijn 20e heb ik de gekste dingen gedaan om maar bevestigd te krijgen dat ik (seksueel) in orde was. Hiervan heb ik -vreemd genoeg eigenlijk- momenteel enorme spijt en schuldgevoelens. Waarschijnlijk een soort “wegdrukken” van het misbruik door mijn eigen brein. Dit alles speelde zich dik 35 geleden af en toch laat dit mij niet los.
Ik kan je trouwens het boek “Traumaseksualiteit” van Peter John Schouten van harte aanbevelen. Hij spreekt over “een psychische dwarslaesie”. En dat klopt aardig ja.
Enfin, morgen ga ik voor het eerst in hypnotherapie. Volgens ingewijden zou dit zeer goed kunnen helpen…..
Zeg dat ja…quote:Op maandag 31 juli 2023 14:18 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Shit is naar man! Sorry to hear.
Hoe je jezelf voor de gek kunt houden hè?..
Fijn dat je nu wel eerlijk bent naar jezelf. En dat je hulp hebt ingeschakeld. Goed bezig.
Ik heb het boek besteld.
Ha Sics, niet heel best. Ben eerst een heel medisch traject doorlopen om uit te sluiten dat mijn klachten van iets ergs kwamen, maar uiteindelijk met de neuroloog moeten concluderen dat ook deze klachten, hoewel niet helemaal in lijn met fibromyalgie, uiteindelijk zeer waarschijnlijk mede zijn veroorzaakt door trauma.quote:Op maandag 31 juli 2023 08:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Goedemorgen V. Hoe is het nou?
Ik heb het boek uit. Het was wel een 'wild ride' soms. Ik leer veel over mezelf. Heb het niet in één ruk kunnen lezen, maar heb er wel veel aan. Ik zeg bewust niet 'gehad', want ik heb er nog steeds wat aan en zal er altijd wat aan hebben denk ik.
Het heeft mij aangezet om anders naar mezelf te kijken en daar ben ik blij om.
Verder heeft het me aan de yoga geholpen. Dat is een mooie tussenvorm, tussen dagelijkse meditatie en haptotherapie. Grappig om te merken dat ze veel dezelfde woorden en vormen gebruiken. Er zit grote overlap tussen de 3.
Dank voor de tip!
Klote man... goed dat je wel een en ander inmiddels onder ogen ziet en er ook mee aan de slag bent.quote:Op maandag 31 juli 2023 12:40 schreef Bins het volgende:
Hier ook een mannelijk slachtoffer van seksueel misbruik door een familielid. Ik schat dat ik er zo’n jaar of 25 mee rondgelopen heb alvorens ik het heb verteld. Bij mij heeft dit plaatsgevonden in mijn 7e-8e levensjaar. Zonder in verdere details te treden, is de schade uiteindelijk enorm.
Ik heb ook altijd gedacht dat ik er prima mee leven kon. Dagelijks kwam het voorbij, maar kon het ook wel weer een plekje geven. Inmiddels weet ik beter. Door de zoektocht naar mijn seksualiteit, heb ik het gevoel mijzelf te hebben beschadigd. Rond mijn 20e heb ik de gekste dingen gedaan om maar bevestigd te krijgen dat ik (seksueel) in orde was. Hiervan heb ik -vreemd genoeg eigenlijk- momenteel enorme spijt en schuldgevoelens. Waarschijnlijk een soort “wegdrukken” van het misbruik door mijn eigen brein. Dit alles speelde zich dik 35 geleden af en toch laat dit mij niet los.
Ik kan je trouwens het boek “Traumaseksualiteit” van Peter John Schouten van harte aanbevelen. Hij spreekt over “een psychische dwarslaesie”. En dat klopt aardig ja.
Enfin, morgen ga ik voor het eerst in hypnotherapie. Volgens ingewijden zou dit zeer goed kunnen helpen…..
Dank je! Jij ook heel veel sterkte.quote:Op maandag 31 juli 2023 15:36 schreef V. het volgende:
[..]
Klote man... goed dat je wel een en ander inmiddels onder ogen ziet en er ook mee aan de slag bent.
Dank voor de boekentip, besteld.
Fucked up man. Tenminste; fijn dat het niet 'iets ergs' is. Dat is het natuurlijk wel, maar het heeft dus geen lichamelijke oorzaak.quote:Op maandag 31 juli 2023 15:36 schreef V. het volgende:
Ha Sics, niet heel best. Ben eerst een heel medisch traject doorlopen om uit te sluiten dat mijn klachten van iets ergs kwamen, maar uiteindelijk met de neuroloog moeten concluderen dat ook deze klachten, hoewel niet helemaal in lijn met fibromyalgie, uiteindelijk zeer waarschijnlijk mede zijn veroorzaakt door trauma.
Ik snap dat je daar de ruimte niet voor had. Dat is bij mij ook nog leren, iets wat ik maar langzaam leer ook. Dat je niet alles tegelijk kan doen. En ik wil alles tegelijk doen, want ik wil er alles aan doen... maar soms is alles wat je kunt doen minder dan je zou willen. Dat accepteren, geeft mij rust.quote:Dus moet ik verder met het psychische traject en daar heb ik na de afgelopen maanden ziekenhuis in, ziekenhuis uit even niet de ruimte voor. Ik slaap reteslecht, wat ook niet bevorderlijk is. Lezen is Bessel is een op en af. Soms heel herkenbaar, en dat vliegt het me aan en lees ik weer een tijd niet. Ben ook retedruk met werk en wacht even nog twee maanden tot dat iets rustiger is. Schiet niet op.
Ik ga hier zeker laten weten wat ik ervan vind. De website en informatie die daar staan triggerde me gisteren al, door een aantal zaken te bevestigen die ik eigenlijk een beetje aan het wegduwen was weer.quote:Op maandag 31 juli 2023 14:25 schreef Bins het volgende:
Zeg dat ja…
Benieuwd hoe jij het boek vindt. Voor mij persoonlijk zeer herkenbaar. Er staan ook wat adviezen en feitjes in voor partners en hulpverleners.
Ik hoop dat je hypnitherapie werkt. Ben ik ook wel benieuwd naar, dus als je wil, zou je hier wat over je ervaringen kunnen vertellen?quote:In het verleden trouwens EMDR gehad. Dat heeft een jaar of 10 standgehouden. De gedachtes uit mijn verleden hebben mij toch weer weten in te halen.
Succes met lezen en jij ook veel sterkte!👍🏼
En dan te bedenken dat het al veel beter is dan, pak hem beet, 40 jaar geleden.quote:Op maandag 31 juli 2023 16:04 schreef Bins het volgende:
Je merkt in de hulpverlening vaak dat misbruik bij mannen een niet alledaags “ding” is.
Van de problemen die “wij” ervaren is nog niet heel veel bekend bij therapeuten, psychologen of
psychiaters.
Ik heb geen medicijnen gekregen. Was ook niet nodig denk ik. Ik heb veel met de POH gepraat, dat doe ik nog steeds en dat helpt. Even om de 3 maanden een update. Vertellen wat ik allemaal gedaan en geleerd heb. Dat is voor mij heel fijn.quote:In mijn geval kreeg ik antidepressiva en een middel tegen waanbeelden. Verder zoek je het maar uit, is mijn ervaring.
Sowieso goed bezig.quote:Ik heb nu zelf maar het heft in eigen hand genomen en een afspraak gemaakt. Als ik moet wachten op clubs zoals PSYQ, wordt het allemaal niet beter. Nadeel hiervan dat (privé) hulpverlening schreeuwend duur is. Maar goed, beter duur dan niet te koop zullen we maar zeggen.
👍🏼👍🏼
1,5 jaar geleden heb ik dezelfde overweging gemaakt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 11:32 schreef V. het volgende:
Mijn allergrootste obstakel waar ik momenteel tegenaan loop is "ik ben inmiddels 55, het is 42 jaar geleden, wat heeft het nog voor zin om alles op te rakelen voor verwerking, met een jaar of 20-25 is het sowieso bekeken, waarom al die moeite".
Gevaarlijk defaitistisch, ik weet het, maar het vliegt me soms aan.
Ik ben van dezelfde leeftijd… De tijd die mij nog rest wil ik nog wel met plezier beleven.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 11:32 schreef V. het volgende:
Mijn allergrootste obstakel waar ik momenteel tegenaan loop is "ik ben inmiddels 55, het is 42 jaar geleden, wat heeft het nog voor zin om alles op te rakelen voor verwerking, met een jaar of 20-25 is het sowieso bekeken, waarom al die moeite".
quote:Op dinsdag 19 april 2022 18:39 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Shit man, wat een waardeloze situatie![]()
Vind het moeilijk om tips te geven maar klinkt alsof je nog veel stress in je lichaam hebt zitten als gevolg van het trauma
Gabor Maté heeft hier veel slimme dingen over gezegd:
(Met 2 uur wel een lange kijk!)
quote:
Dit zou ook mijn aanpak zijn versus dergelijk trauma, ik zou er serieus naar kijken.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 11:32 schreef V. het volgende:
Weet niet of dit op mij gericht is maar zo lijkt het wel, ik geef enkel aan dat dit wel wat is om naar te kijken als je geen andere uitweg meer ziet (zoals TS aangeeft; "heeft het nog wel zin als ik nog 25 jaar heb om tientallen jaren therapie te volgen) en daarom zelf grondig onderzoek moet doen en in gesprek zou kunnen met dergelijke therapeuten. Ik raad niet "zomaar ff iemand" wat aan lol, ik zet best wel ijzeren onderbouwing in het topic waar ik naar verwijs, dus ja, ik begrijp dergelijke opmerking als ik zomaar uit het niets wat zou roepen, maar het is verre van dat.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:03 schreef CoolGuy het volgende:
[modbreak]Ik denk niet dat het een goed idee is om zomaar mensen aan te raden iets te doen/gebruiken zonder hun achtergrond te weten etc etc. Laten we dat dus maar niet doen. [/modbreak]
All val je niet in de doelgroep, ik zou dat niet "alleen maar" noemen. Emotionele mishandeling is onwijs beschadigend.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:14 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik val niet helemaal niet in de doelgroep, omdat ik niet seksueel misbruikt ben. Ik ben "alleen maar" emotioneel mishandeld en vooral verwaarloosd.
Publicatie in Child Abuse & Neglect.quote:Onderzoekers van de Universiteit Leiden en de Leidse GGZ-instelling Rivierduinen onderzochten of de ernst van de posttraumatische klachten bij jongeren afhankelijk is van de mate van mishandeling die ze hebben meegemaakt. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren die het slachtoffer zijn van emotionele mishandeling door hun ouders, doorgaans de ernstigste posttraumatische stress klachten melden. Die klachten zijn dus sterker dan bij slachtoffers van andere typen mishandeling, waaronder fysieke mishandeling en verwaarlozing.
Als je instabiel bent, kan psychedelica je precies een zetje de verkeerde kant op geven. Als je geen idee hebt hoe de mensen aan de andere kant erbij zit, is dat dus niet per se iets om 'zomaar' aan te raden. Zeker niet zonder die kanttekening.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 15:57 schreef Mijk het volgende:
[..]
Weet niet of dit op mij gericht is maar zo lijkt het wel, ik geef enkel aan dat dit wel wat is om naar te kijken als je geen andere uitweg meer ziet
Klopt, maar daarom kan het nog wel handig zijn om dat eens goed te onderzoeken en te praten met dergelijke therapeuten, ik raad het dus ook niet "zomaar ff aan" (ergo; ik raad helemaal niets aan, enkel er naar te kijken), maar het kan bij stevig trauma, ook lifesaving zijn.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:35 schreef Vanyel het volgende:
Als je instabiel bent, kan psychedelica je precies een zetje de verkeerde kant op geven. Als je geen idee hebt hoe de mensen aan de andere kant erbij zit, is dat dus niet per se iets om 'zomaar' aan te raden. Zeker niet zonder die kanttekening.
Wat niks afdoet aan hoe heilzaam het (niet alleen ayahuasca, ook psilocybine of lsd, maar ook MDMA) kan zijn bij trauma.
Ja, dat zou tijd worden, na 50 jaar een verbod erop dmv fakenews, hier hadden miljoenen zelfmoorden mee voorkomen kunnen worden.quote:Daar wordt ook in het officiële circuit onwijs veel mee geëxperimenteerd voor diverse issues.
Ai, dat is ook shit.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:06 schreef Purrito het volgende:
Niet door mijn ouders misbruikt, wel mishandeld. En rond mijn 25e verkracht door een ex. Bij mij hakt het er ook nog steeds in. We moeten het niet onderschatten. PTSS is hardnekkig.
Ik heb, buiten dit, geen ervaring met lotgenoten contact. Ook geen behoefte aan gehad nog, dit is, voorlopig in ieder geval, voor mij voldoende.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:14 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Wat is jullie ervaring met lotgenotencontact en hulp vragen?
Ik val niet helemaal niet in de doelgroep, omdat ik niet seksueel misbruikt ben. Ik ben "alleen maar" emotioneel mishandeld en vooral verwaarloosd. Wel had dat enorme impact op mijn persoonlijke ontwikkeling tijdens mijn jeugd in die mate zelfs dat veel mensen ervan overtuigd waren dat ik autisme zou hebben, terwijl uiteindelijk bleek dat ik dat niet heb. Ik heb veel kenmerken van PTSS en meerdere mensen inclusief een paar psychologen (vrijgevestigd) vermoeden bij mij toch cPTSS. Wat ik begrepen heb over PTSS, is dat één of meerdere gebeurtenissen tot gevolg hebben dat relatief kleine aanleidingen er al voor kunnen zorgen dat je in dezelfde 'overlevingsstand' schiet als tijdens de traumatische gebeurtenis. Dus bijvoorbeeld 'bevriezen' (schijndood). En dit moet je in die mate belemmeren in het dagelijks leven dat je niet op volwaardig niveau kunt functioneren, omdat je het altijd met je meedraagt en zoveel energie kost dat je je niet voldoende kunt concentreren op alledaagse taken. Het zou een dag goed kunnen gaan, echter dan ben je de volgende dagen gesloopt en uiteindelijk weer terug bij af. Dit is bij mij het geval.
Niet alle trauma is PTSS, lijkt me ook niet heel relevant. Het kan prima zijn dat je geen PTSS hebt, maar trauma buiten PTSS kan net zo ingrijpend zijn.quote:Bij grotere instellingen zoals PsyQ vinden ze niet dat ik voldoe aan de criteria voor PTSS. Nou, prima als ik het ook niet heb, toch? Zij zijn degenen die ervoor gestudeerd hebben om zo'n diagnose te kunnen stellen en wat hen betreft is het in mijn geval persoonlijkheidsproblematiek. Ik nam dat ook aan en verweet mezelf dat ik waarschijnlijk behoefte heb aan aandacht en allemaal aanleidingen probeer te zoeken om mezelf PTSS toe te kennen, omdat ik mezelf dan interessanter voel ofzo.
Dat telt wel als herbeleving. Als flashbacks en als je daar last van hebt zijn er verschillende therapievormen om hier vanaf te komen.quote:Bepaalde gedachten dringen zich van tijd tot tijd op, zoals uitspraken die mijn vader zou hebben gezegd, echter ik herkende dat altijd als fantasie vanwege behoefte aan aandacht die ik eigenlijk helemaal niet verdien, want ik ben een luie lamlul die niks bereikt heeft in het leven. Totdat ik mij na verloop van tijd ga realiseren dat het herinneringen zijn. Maar dat verandert niks aan de schaamte voor mezelf. Voor mij blijft het voelen alsof ik het allemaal verzonnen heb en anders heb ik het uitgelokt en dus verdiend.
Het is natuurlijk ook lastig. Ieder verhaal is uniek. Iedere reactie persoonlijk. De mate van van hoeveel last je van zaken hebt bepalend voor wat je wel niet kan dragen.quote:~~~~~~~
Ik weet niet wat ik ermee moet. Ik zit nu in de intake-procedure bij de zoveelste instelling voor persoonlijkheidsproblematiek. Positief is dat deze keer wel serieuzer werd ingegaan op wat ik had meegemaakt ipv dat er op zo'n zeverige manier werd gereageerd als "Goh, dat lijkt mij lastig voor je als je het op zo'n manier beleeft". Of al die vragen om uit te vogelen in hoeverre ik het te overtrokken en te negatief zie. En als ik daar genuanceerder op kan antwoorden dan ze hadden verwacht, zijn ze helemaal van hun apropos, omdat dat niet matcht met mijn diagnose, dus wordt vervolgens snel van onderwerp veranderd.
~~~~~~~
Zijn er niet van dit soort initatieven dan? Als je hier behoefte aan hebt, dan zou ik zeker proberen iets te vinden wat erbij aansluit.quote:Ik heb persoonlijk behoefte aan een support-groep met mensen in een vergelijkbare situatie die elkaar aanmoedigen om het beste ervan te maken en elkaar helpen zich waardig en sterker in het leven te staan. Dat we begrijpen door welke omstandigheden we ons beperkt en belemmerd voelen en elkaar kunnen helpen daarmee om te gaan. Niet te streng, maar ook zeker niet te mild, want als er iets slecht is, is het wel betutteling. De bedoeling is dat we vooruitgaan en in het leven blijven staan.
Ik heb het geluk dat ik voldoende middelen heb om 1 keer in de week PT te kunnen doen. Een personal trainer, of aansluiten bij een groep, heeft mij heel veel geholpen. Juist met die discpline, butien dat het een heel scala aan andere voordelen biedt. Ik zeg een afspraak met een ander niet zomaar af. Een afspraak met mezelf lul ik mezelf ook wel weer uit.quote:Dan heb ik het bijvoorbeeld over:
Regelmatig naar de sportschool willen om de fysieke gezondheid en aantrekkelijkheid op peil te houden, maar dat niet kunnen aanhouden door bijvoorbeeld vermoeidheidsklachten of triggers of bepaalde emoties zoals agressie vlammen ineens op. Als je zoiets met een maatschappelijk of psychische zorgverlener bespreekt, is de reactie vaak "begin daar pas aan als je eraan toe bent, blijkbaar heb je nu vooral rust nodig". Klinkt op het moment zelf wellicht heel lief, echter vervolgens raak je gefrustreerd omdat het je niet lukt om jouw leven te leiden op de manier zoals je dat wilt. Dan zou het toch gaaf zijn als iemand bijvoorbeeld voorstelt met jou mee te gaan? Of als dat alsnog te hoogdrempelig is, dat je bij iemand die je vertrouwt samen thuis traint met wat dumbbells?
Dit zijn zaken die ik met een psychotherapuit heb besproken. Heb ik veel aan gehad, maar ik had ook niet veel last van die angst. Waar ik nu nog wel mee zit is de vage grens tussen intimiteit en seksualiteit. Dat ik de neiging heb om intiem contact snel aan seksualiteit te verbinden.quote:Of ander voorbeeld. Als je seksueel misbruikt bent, kan de confrontatie met jouw eigen seksualiteit heel heftig zijn en angsten oproepen dat je zelf iemand gaat misbruiken. Dan zou het je kunnen helpen als je weet dat je zulke dingen kunt uitspreken zonder bang te hoeven zijn dat je erop veroordeeld wordt. (Weet dat je schuldgevoel met je meedraagt wat de dader op jou heeft geprojecteert.)
Wat je hier beschrijft snap ik ook wel, maar ik heb er geen last van. Ik merk in mijn omgeving, collega's en vrienden, juist dat mensen heel begripvol zijn. Meer dan ik zelf was naar mezelf. Ik heb niet het idee dat het contact er minder gelijkwaardig van is geworden. Ik heb best veel begrip gevonden juist.quote:Ook belangrijk, hoe onderhoud je sociale contacten? De meeste mensen hebben niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt en kunnen misschien afstandelijk worden als ze ervan weten, omdat ze niet weten hoe ze erop kunnen reageren. Voor mij is dat echt een dilemma, omdat ik juist gelijkwaardige contacten wil en zeker niet dat mensen mij zielig vinden. Echter emoties hebben mij te vaak in die mate in de greep dat ik tegenover anderen geen schone schijn kan ophouden. Als iemand bijvoorbeeld vraagt hoe het met mij gaat, weet ik niet hoe ik daarop moet antwoorden. Ik ben altijd bang dat als ik de waarheid vertel die persoon zich eraan gaat irriteren dat het negatief is en dat ik niet iets kan vertellen wat positief en inspirerend is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |