Maar voor de aarde, die vele malen dichter bij de zon staat, bestaat dat niet, hoor. Nee, daar zijn temperatuur schommelingen het gevolg van de mens. Daar zijn wij ineens de oorzaak vanquote:Neptunus, de planeet in ons zonnestelsel die het verst weg staat van de zon, heeft te maken met mysterieuze temperatuurveranderingen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van ruimte-experts van de universiteit van Leicester.
Temperaturen in de atmosfeer van de ijsreus - zeventien keer de massa van de aarde - hebben de afgelopen twee decennia onverwachts enorm geschommeld, staat in de studie die is gepubliceerd in Planetary Science Journal.
Dat doen ze altijd tijdens de ramadanquote:Op dinsdag 12 april 2022 18:17 schreef ToT het volgende:
Ze bereiden een invasie voor!
The chances of anything coming from Neptune
are a million to one, they said...
(Ahhhhhhahhhhhhhhhhh....)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:21 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Dat doen ze altijd tijdens de ramadan
Jouw topics zijn zo waanzinig dom geworden. Kan je nou echt niks beters verzinnen mens???quote:
Ik geef aan dat astronomische verschijnselen daar een veel waarschijnlijkere oorzaak voor zijnquote:Op dinsdag 12 april 2022 18:26 schreef pokkerdepok het volgende:
want een temperatuurschommeling op neptunus bewijst dat de temperatuurveranderingen op aarde niet door de mens zijn veroorzaakt?
Vind ik wel. Universiteit van Leicester. Planetary Science Journal.quote:
Duidelijk weerquote:
Het is allemaal propaganda!quote:
Pro putin propaganda.quote:
Waar is die url dan? Nu wil ik het hele ding lezen natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Vind ik wel. Universiteit van Leicester. Planetary Science Journal.
Lekker makkelijk dat roepen als het ongemakkelijk voor je wordt hè?quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:57 schreef Intint het volgende:
Het feit dat het op Neptunes kouder wordt en op onze planeet laten we voor de vorm maar even weg, toch?
quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:09 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar voor de aarde, die vele malen dichter bij de zon staat, bestaat dat niet, hoor. Nee, daar zijn temperatuur schommelingen het gevolg van de mens. Daar zijn wij ineens de oorzaak van
Klacht: waarom zit GroenLinks nog steeds niet op Neptunus een warmtepomp te installeren als het daar zo erg is?
Wat moet ik anders benoemen dan? Je trekt een domme vergelijking en ik leg dat bloot.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Lekker makkelijk dat roepen als het ongemakkelijk voor je wordt hè?
Matige universiteit en staat niet eens in de top 100 beste universiteiten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Vind ik wel. Universiteit van Leicester. Planetary Science Journal.
Jij weet het uiteraard beterquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:06 schreef laforest het volgende:
[..]
Matige universiteit en staat niet eens in de top 100 beste universiteiten.
1 kiprecept voor je reactie.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:05 schreef Intint het volgende:
[..]
Wat moet ik anders benoemen dan? Je trekt een domme vergelijking en ik leg dat bloot.
En wat is er voor mij ongemakkelijk aan jouw domheid? Dat is toch echt je eigen probleem.
Net pagina 2 aangetikt en nu al door je argumenten heen? Dat hield je voorheen toch net iets langer vol. Niet veel langer maar toch…quote:
Ik weet het niet beter. Dit heb ik niet gestudeerd/bestudeerd.quote:
Dat is niet “lekker makkelijk roepen”, dat is letterlijk de titel van het artikel dat je quote.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Lekker makkelijk dat roepen als het ongemakkelijk voor je wordt hè?
Weet je wat het verschil is tussen geniaal en zeer geniaal?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is niet “lekker makkelijk roepen”, dat is letterlijk de titel van het artikel dat je quote.![]()
Het is wel relaxt dat je tegenwoordig al zelf het materiaal aanlevert om je eigen ongelijk te bewijzen. Dan hoeven wij niet eens meer te googelen.
Zelden zoveel elkaar tegensprekende meuk in een zin gezien. Dat is wel een prestatie, dat mag ook wel eens gezegd worden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:14 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik weet het niet beter. Dit heb ik niet gestudeerd/bestudeerd.
Leicester is gewoon een matige universiteit en niet eens onderdeel van de Russell Group.
Hun research is niet van de hoogste kwaliteit.
Dus jij bent het verschil tussen geniaal en zeer geniaal? “Geniaal” is ongeveer een IQ van 140 en als we bijvoorbeeld Einstein nemen als “zeer geniaal” nemen is dat een IQ van 160. Het verschil tussen die twee is dus 160-140=20. Dat lijkt me inderdaad een accurate inschatting van jouw IQ.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Weet je wat het verschil is tussen geniaal en zeer geniaal?
Dat ben ik.
Ben je zo dom of doe je alsof?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zelden zoveel elkaar tegensprekende meuk in een zin gezien. Dat is wel een prestatie, dat mag ook wel eens gezegd worden.
dan zouden die verschijnselen daar, dus overeen moeten komen met de aarde en andere planeten, dezelfde patronen, etc. is dat zo?quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik geef aan dat astronomische verschijnselen daar een veel waarschijnlijkere oorzaak voor zijn
Leuk bedacht, maar je theorie klopt niet. In dit geval heeft het verschil een beginwaarde van 140.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dus jij bent het verschil tussen geniaal en zeer geniaal? “Geniaal” is ongeveer een IQ van 140 en als we bijvoorbeeld Einstein nemen als “zeer geniaal” nemen is dat een IQ van 160. Het verschil tussen die twee is dus 160-140=20. Dat lijkt me inderdaad een accurate inschatting van jouw IQ.
Ja joh. Wij hebben hier ook een atmosfeer bestaande uit waterstof en helium en supersonische wind. Een één omwenteling van onze planeet duurt ook 167 jaar. Alles precies hetzelfde, dus daarom kan je alle conclusies direkt één op één over nemen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan zouden die verschijnselen daar, dus overeen moeten komen met de aarde en andere planeten, dezelfde patronen, etc. is dat zo?
Hoe kan je die vergelijking nou maken? Op Neptunus is niet een zonnepaneel te vinden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan zouden die verschijnselen daar, dus overeen moeten komen met de aarde en andere planeten, dezelfde patronen, etc. is dat zo?
Maar, als ik astronomische verschijnselen hier op deze planeet outrule, dan mag dat ineens weer niet, dan laat je ze maar links liggen?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja joh. Wij hebben hier ook een atmosfeer bestaande uit waterstof en helium en supersonische wind. Een één omwenteling van onze planeet duurt ook 167 jaar. Alles precies hetzelfde, dus daarom kan je alle conclusies direkt één op één over nemen.
Je kan moeilijk zeggen dat dit goed is voor de planeet me dunkt.quote:
Het verschil van wat? Hoe kan het verschil tussen 160 en 140 een “beginwaarde” van 140 hebben? Zelfs met je “grapjes” krijg je het voor elkaar om jezelf zo klem te lullen dat je er nóg dommer uit komt te zien.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar je theorie klopt niet. In dit geval heeft het verschil een beginwaarde van 140.
Vandaar die schommelingen dus!quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je kan moeilijk zeggen dat dit goed is voor de planeet me dunkt.
quote:
Zegt de man die gezakt is voor LTS zwakstroom met het IQ van een zak aardappelenquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:44 schreef laforest het volgende:
[..]
Ben je zo dom of doe je alsof?
Welk deel snap je niet?
Zal het even voor je vertalen dan?
De universiteit van Leicester is een kutuniversiteit voor paupers die niet voldoen aan de toelatingseisen van een Russell Group universiteit.
Onderzoeken van deze universiteit zijn nog slapper dan een tas Senseo. Bagger.
Zeg het maar, jij komt aankakken met 140 en 160quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het verschil van wat? Hoe kan het verschil tussen 160 en 140 een “beginwaarde” van 140 hebben? Zelfs met je “grapjes” krijg je het voor elkaar om jezelf zo klem te lullen dat je er nóg dommer uit komt te zien.
Astronomische verschijnselen worden juist heel vaak meegenomen als het gaat om het opwarmen van de aarde. Omdat volgens die astronomische verschijnselen het op dit moment eigenlijk juist kouder zou moeten worden op aarde. Of heb je de informatie over de Milankovitch-cycles nu nog steeds niet gelezen?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar, als ik astronomische verschijnselen hier op deze planeet outrule, dan mag dat ineens weer niet, dan laat je ze maar links liggen?
Als dat hier speelt is het voor jou niet van toepassing, maar voor Neptunus nou ineens wel?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Astronomische verschijnselen worden juist heel vaak meegenomen als het gaat om het opwarmen van de aarde. Omdat volgens die astronomische verschijnselen het op dit moment eigenlijk juist kouder zou moeten worden op aarde. Of heb je de informatie over de Milankovitch-cycles nu nog steeds niet gelezen?
Nee klapjostie. Ik zeg juist dat astronomische cycli op aarde ook meespelen. Maar dat het enkel in jouw nadeel is om dat aan te spreken, omdat het volgens de Milankovitch-cyclus nu juist kouder zou moeten worden in plaats van warmer.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
Als dat hier speelt is het voor jou niet van toepassing, maar voor Neptunus nou ineens wel?
Yo no necessito conversar, coñoquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:33 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee klapjostie. Ik zeg juist dat astronomische cycli op aarde ook meespelen. Maar dat het enkel in jouw nadeel is om dat aan te spreken, omdat het volgens de Milankovitch-cyclus nu juist kouder zou moeten worden in plaats van warmer.
Lees jij wel eens voordat je reageert?
Is dat je nieuwe antwoord als je geen inhoudelijke reactie meer hebt? Goed om te weten, en minder irritant dan die “grappige” plaatjes die je eerst daarvoor gebruikte.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Yo no necessito conversar, coño
jij maakt die vergelijking, lol.. gewoon weer iets aangrijpen om krimaatverandering te kunnen ontkennen, zonder enige onderbouwing.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hoe kan je die vergelijking nou maken? Op Neptunus is niet een zonnepaneel te vinden.
Die warmte sturen ze naar ons. Lijkt mij helderquote:Op dinsdag 12 april 2022 18:57 schreef Intint het volgende:
Het feit dat het op Neptunes kouder wordt en op onze planeet laten we voor de vorm maar even weg, toch? Vond het al ongebruikelijk dat je geen link plaatste maar toen had ik nog niet gezien wie TS was.
https://www.cnet.com/goog(...)ists-arent-sure-why/
Alsof klimaatverandering door de mens is onderbouwdquote:Op dinsdag 12 april 2022 21:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
jij maakt die vergelijking, lol.. gewoon weer iets aangrijpen om krimaatverandering te kunnen ontkennen, zonder enige onderbouwing.
Goed hèquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Is dat je nieuwe antwoord als je geen inhoudelijke reactie meer hebt? Goed om te weten, en minder irritant dan die “grappige” plaatjes die je eerst daarvoor gebruikte.
Uhm… Ja? Puur doordat jij wil doen alsof dat niet zo is wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet zo is.quote:Op woensdag 13 april 2022 07:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Alsof klimaatverandering door de mens is onderbouwd
quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:09 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar voor de aarde, die vele malen dichter bij de zon staat, bestaat dat niet, hoor. Nee, daar zijn temperatuur schommelingen het gevolg van de mens. Daar zijn wij ineens de oorzaak van
Klacht: waarom zit GroenLinks nog steeds niet op Neptunus een warmtepomp te installeren als het daar zo erg is?
wow... echt?quote:Op woensdag 13 april 2022 07:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Alsof klimaatverandering door de mens is onderbouwd
We hebben het over iemand die het verschil niet weet tussen een petitie en wetenschappelijk onderzoek dus ja… echt.quote:
Ik vond het ook wel een hoogtepuntje dat hij bij hoog en laag beweerde dat in een elektriciteitscentrale de energie wordt opgeslagen in "de frequentie".quote:Op woensdag 13 april 2022 11:41 schreef Intint het volgende:
[..]
We hebben het over iemand die het verschil niet weet tussen een petitie en wetenschappelijk onderzoek dus ja… echt.
Dat zei ik niet. Ik zei dat de frequentie in de schommelingen tussen vraag en aanbod als een buffer werkt. Dat weet elke eerstejaars student electro. Maar als je geen verstand van die materie hebt kan jij daar alleen maar ontkennend lacherig over doen natuurlijk.quote:Op woensdag 13 april 2022 13:53 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik vond het ook wel een hoogtepuntje dat hij bij hoog en laag beweerde dat in een elektriciteitscentrale de energie wordt opgeslagen in "de frequentie".
Zo is hetquote:Op woensdag 13 april 2022 12:33 schreef Pharkus het volgende:
Beetje dom van die wetenschappers dat ze allemaal data analyseren terwijl ze gewoon aan vogeltjesdans kunnen vragen hoe het in elkaar zit.
Hoe kan iets als een buffer werken voor energie als er geen energie in opgeslagen kan worden?quote:Op woensdag 13 april 2022 14:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat zei ik niet. Ik zei dat de frequentie in de schommelingen tussen vraag en aanbod als een buffer werkt. Dat weet elke eerstejaars student electro. Maar als je geen verstand van die materie hebt kan jij daar alleen maar ontkennend lacherig over doen natuurlijk.
En dat is waarom je het niet snapt. Als er meer of minder energie geproduceerd wordt, of de afname hoger of lager wordt, dan verandert de frequentie. Iets hoger of lager dan de normale frequentie. Dat vangt de schommelingen op. Opwek en afname is immers nooit precies gelijk aan elkaar. Elke electricien en zelfs eerstejaars student electro kan je dat vertellen. Dat jij dat vervolgens vertaalt als opslag zegt meer over jouw kennis ervan. Dat je jouw onzinuitleg steeds opnieuw naar voren schuift omdat je het niet snapt en anderen wel trouwens ook.quote:Op woensdag 13 april 2022 14:40 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoe kan iets als een buffer werken voor energie als er geen energie in opgeslagen kan worden?
Wat ik niet snap is waar je de energie vandaan haalt om met zo'n hoge frequentie zulke parels van topics te produceren.quote:Op woensdag 13 april 2022 17:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dat is waarom je het niet snapt. Als er meer of minder energie geproduceerd wordt, of de afname hoger of lager wordt, dan verandert de frequentie. Iets hoger of lager dan de normale frequentie. Dat vangt de schommelingen op. Opwek en afname is immers nooit precies gelijk aan elkaar. Elke electricien en zelfs eerstejaars student electro kan je dat vertellen. Dat jij dat vervolgens vertaalt als opslag zegt meer over jouw kennis ervan. Dat je jouw onzinuitleg steeds opnieuw naar voren schuift omdat je het niet snapt en anderen wel trouwens ook.
Omdat ik gelijk heb. En hij niet.quote:Op woensdag 13 april 2022 17:59 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is waar je de energie vandaan haalt om met zo'n hoge frequentie zulke parels van topics te produceren.
Dat klopt. Dat is een gevolg van het langzamer worden van de generator in de centrale. De frequentie is namelijk direct gerelateerd aan de draaisnelheid van de generator.quote:Op woensdag 13 april 2022 17:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dat is waarom je het niet snapt. Als er meer of minder energie geproduceerd wordt, of de afname hoger of lager wordt, dan verandert de frequentie. Iets hoger of lager dan de normale frequentie.
Dat doet de massatraagheid van de generator/turbine. De frequentie is slechts een praktische indicator van het langzamer worden van de generator.quote:Dat vangt de schommelingen op.
De definitie van een buffer is letterlijk dat het een opslag voor iets is. Hoe kan je beenhard volhouden dat het wel een buffer is maar niks met opslag van doen heeft?quote:Opwek en afname is immers nooit precies gelijk aan elkaar. Elke electricien en zelfs eerstejaars student electro kan je dat vertellen. Dat jij dat vervolgens vertaalt als opslag zegt meer over jouw kennis ervan.
Welke anderen? Weet je wat, we vragen het publiek wat ze er van vinden!POLLquote:Dat je jouw onzinuitleg steeds opnieuw naar voren schuift omdat je het niet snapt en anderen wel trouwens ook.
Volgens mij weet hij zelf ondertussen ook wel dat hij het verkeerd had, maar is hij veel te trots om dat toe te geven.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:41 schreef Plompzakker het volgende:
Vogeltjesdans heeft veel onzinnige dingen gezegd maar dit is wel weer een pareltje hoor
Nah, misschien omdat elke electricien en iedere energieboer het met me eens is. Of dacht jij dat een generator meteen reageert als jij bv je tv aanzet om naar omroep max te kijken?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:44 schreef knoopie het volgende:
[..]
Volgens mij weet hij zelf ondertussen ook wel dat hij het verkeerd had, maar is hij veel te trots om dat toe te geven.
Tja, ik heb dan ook nooit als werktuigkundige in centrale gewerkt hè. Ik heb echt geen idee van hoe die cyclus in elkaar zit. Hoe kolen vermalen worden en in branders geblazen, nooit een gasgebouw bediend, nimmer elk essentieel onderdeel van de centrale in handen gehad. Om van het ketelhuis, vliegas afvoer, ontslak procedure nog maar te zwijgen. Ik weet ook helemaal niet dat Elmo pompen helemaal niet zo heten omdat ze niets te maken hebben met Sesamstraat maar met de fabrikant, en dat ze helpen om het vacuüm achter de turbine te onderhouden. Ook ken ik de functie van sperwater niet en heb ik die accu's nooit bij calamiteiten bediend. Ik heb ook nog nooit zekeringen gezien die zo groot zijn dat ze op wielen moeten worden uitgereden. Ik heb nooit het pompgebouw van dichtbij gezien of die dingen afgeschaald als rond middernacht de capaciteit naar 40% ging.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:41 schreef Plompzakker het volgende:
Vogeltjesdans heeft veel onzinnige dingen gezegd maar dit is wel weer een pareltje hoor
Tot nu toe bewijst de poll eerder het tegendeel. Helemaal niemand is het tot nu toe met jou eens behalve jij zelf.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nah, misschien omdat elke electricien en iedere energieboer het met me eens is.
Ik zal het nog een keer in kleine stapjes en met niet te moeilijke woorden voor je proberen uit te leggen:quote:Of dacht jij dat een generator meteen reageert als jij bv je tv aanzet om naar omroep max te kijken?
En wat voor een generator zat er in die centrale? Een AC-generator of een DC-generator?quote:Op woensdag 13 april 2022 21:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Tja, ik heb dan ook nooit als werktuigkundige in centrale gewerkt hè. Ik heb echt geen idee van hoe die cyclus in elkaar zit. Hoe kolen vermalen worden en in branders geblazen, nooit een gasgebouw bediend, nimmer elk essentieel onderdeel van de centrale in handen gehad. Om van het ketelhuis, vliegas afvoer, ontslak procedure nog maar te zwijgen. Ik weet ook helemaal niet dat Elmo pompen helemaal niet zo heten omdat ze niets te maken hebben met Sesamstraat maar met de fabrikant, en dat ze helpen om het vacuüm achter de turbine te onderhouden. Ook ken ik de functie van sperwater niet en heb ik die accu's nooit bij calamiteiten bediend. Ik heb ook nog nooit zekeringen gezien die zo groot zijn dat ze op wielen moeten worden uitgereden. Ik heb nooit het pompgebouw van dichtbij gezien of die dingen afgeschaald als rond middernacht de capaciteit naar 40% ging.
Knoopie weet dat echter allemaal welhij heeft daar jarenlang ervaring mee en weet precies waar hij het over heeft. Daarom heeft hij ook driedubbel glas
Wel een goeie band, daar heb ik de cd's van.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:16 schreef knoopie het volgende:
[..]
En wat voor een generator zat er in die centrale? Een AC-generator of een DC-generator?
Ik geloof je direkt dat je praktijkervaring in een centrale hebt. Anders had je ook dat verhaal over de frequentie niet zo half meegekregen.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:33 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wel een goeie band, daar heb ik de cd's van.
Ga gewoon fietsen boerke, en vertel iedereen die je onderweg tegenkomt maar dat je zo blij bent met je driedubbel glas. Ik denk dat ik die materie een stuk beter ken dan jij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Die poll bewijst trouwens maar een ding, namelijk dat fok alleen maar uit is op rellen en het belachelijk maken van wat men niet snapt.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Tot nu toe bewijst de poll eerder het tegendeel. Helemaal niemand is het tot nu toe met jou eens behalve jij zelf.
Goed verhaal lekker kort Wouter. Waarom lazen we dan zeer regelmatig frequenties van -2 tot +3 boven en onder het nominale af?quote:Ik zal het nog een keer in kleine stapjes en met niet te moeilijke woorden voor je proberen uit te leggen:
1. De tv wordt aangezet.
2. Er wordt meer energie gevraagd van de generator dan de (gas)turbine opwekt.
3. Omdat er dus een energieverschil optreedt, want er gaat meer energie uit het systeem dan er in gaat, gaat de generator en turbine steeds langzamer draaien.
4. Omdat de generator een zogenaamde AC-generator is, kan je aan de frequentie zien dat hij langzamer gaat draaien.
5. Gelukkig is de turbine/generator heel zwaar. Daardoor gaat dat afremmen door de scheve energie toevoer/afname relatief langzaam. Er wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie.
6. Men ziet dat de frequentie zakt, gebruikt dit als indicatie en schroeft het vermogen van de gasturbine iets omhoog.
7. Omdat de Energiebalans nu weer gelijk is, zakt de draaisnelheid niet verder en blijft de frequentie dus gelijk. Als je weer wil versnellen, dan moet de energietoevoer van de turbine zelfs iets hoger zijn dan de energievraag van de generator. Dan voeg je weer kinetische energie toe aan je vliegwiel bestaande uit generator en turbine.
En mocht deze hele uitleg je nog te boven gaan, denk dan eens na waarom het een half uur duurt om een gasgestookte centrale op te starten. Precies, omdat het een gigantisch vliegwiel is, dat een heleboel energie nodig heeft om op zijn normale snelheid te komen waarbij hij 50Hz levert. En dat vliegwiel is dus een mechanische buffer vol kinetische energie. En de snelheid van dat vliegwiel kan je heel praktisch uitlezen aan de frequentie, omdat die bij een AC-generator lineair is met de snelheid.
quote:Op woensdag 13 april 2022 21:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik geloof je direkt dat je praktijkervaring in een centrale hebt. Anders had je ook dat verhaal over de frequentie niet zo half meegekregen.
Maar je hebt overduidelijk geen verstand van hoe een centrale principieel werkt.
quote:En mocht je denken dat dat wel zo is, geef dan gewoon antwoord op de vraag; had die centrale een AC-generator of een DC-generator.Anders geef je even Engelse les waarin je de begrippen alternating en direct uitlegt. Aan negerinnetjes ofzo. In Afrika. Voor 135,- per uurSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
Wat hebben die praktische dingen met de theorie te maken?quote:Op woensdag 13 april 2022 21:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Die poll bewijst trouwens maar een ding, namelijk dat fok alleen maar uit is op rellen en het belachelijk maken van wat men niet snapt.
[..]
Goed verhaal lekker kort Wouter. Waarom lazen we dan zeer regelmatig frequenties van -2 tot +3 boven en onder het nominale af?
En dat opstarten heeft niks te maken met de turbine of generator. Die draait binnen een minuut. De opstarttijd zit hem in het verwarmen van het ketelhuis en het water tot stoom verhitten en dan op druk brengen. Wel heeft een turbine een uitlooptijd omdat hij moet afkoelen en gedurende een uurtje op een aandrijfmotor draait. Omdat hij anders door zijn temperatuur door kan gaan hangen en er in dat geval bij de eerstvolgende opstart een onbalans ontstaat. Trillingen die de lagers verzieken weet je wel.
Niet erg dat je het niet weet, maar probeer niet te doen alsof, poser.
Uw aller Kanovinnie heeft dat vliegwiel met de blote knuisten toch zeker tot een toer of 5 gekregenquote:Op woensdag 13 april 2022 21:14 schreef knoopie het volgende:
Precies, omdat het een gigantisch vliegwiel is, dat een heleboel energie nodig heeft om op zijn normale snelheid te komen waarbij hij 50Hz levert
Waarom denk jij dat je die af las? En waarom denk je dat dat een bewijs is voor jou bewering dat “de frequentie” een buffer is?quote:Op woensdag 13 april 2022 21:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Die poll bewijst trouwens maar een ding, namelijk dat fok alleen maar uit is op rellen en het belachelijk maken van wat men niet snapt.
[..]
Goed verhaal lekker kort Wouter. Waarom lazen we dan zeer regelmatig frequenties van -2 tot +3 boven en onder het nominale af?
Geen enkele turbine uit een elektriciteitscentrale draait binnen een minuut op 3000rpm. Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel, aangezien daarmee ook dat hele verhaal van de onbetrouwbaarheid van zonne-energie en windenergie ineens opgelost zou zijn, als de backupcentrales op gas binnen een minuut op volle snelheid kunnen draaien!quote:En dat opstarten heeft niks te maken met de turbine of generator. Die draait binnen een minuut. De opstarttijd zit hem in het verwarmen van het ketelhuis en het water tot stoom verhitten en dan op druk brengen. Wel heeft een turbine een uitlooptijd omdat hij moet afkoelen en gedurende een uurtje op een aandrijfmotor draait. Omdat hij anders door zijn temperatuur door kan gaan hangen en er in dat geval bij de eerstvolgende opstart een onbalans ontstaat. Trillingen die de lagers verzieken weet je wel.
Niet erg dat je het niet weet, maar probeer niet te doen alsof, poser.
Niet vergeten dat kinetische energie tot de tweede macht van de snelheid gaat. Voor die overige 2995 heb je dus niet enkel 599 keer zo veel energie nodig, maar 360.000 keer zo veel energie.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Uw aller Kanovinnie heeft dat vliegwiel met de blote knuisten toch zeker tot een toer of 5 gekregen
Dan hoef je er nog maar 2995 bij te doen.
Daar is het mij te laat voor op de avond. Grootste probleem was dat ik het niet meer kon bijbenen met de hendel waar ik aan stond te sjorren en toen was het ook wel mooi geweest want het testje wat we deden was geslaagd.quote:Op woensdag 13 april 2022 22:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Niet vergeten dat kinetische energie tot de tweede macht van de snelheid gaat. Voor die overige 2995 heb je dus niet enkel 599 keer zo veel energie nodig, maar 360.000 keer zo veel energie.
https://2.bp.blogspot.com(...)amics-201507-014.pngquote:Op woensdag 13 april 2022 22:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar is het mij te laat voor op de avond. Grootste probleem was dat ik het niet meer kon bijbenen met de hendel waar ik aan stond te sjorren en toen was het ook wel mooi geweest want het testje wat we deden was geslaagd.
Dat lijken me inderdaad geen werkzaamheden voor bij de belastingdienstquote:Op woensdag 13 april 2022 21:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Tja, ik heb dan ook nooit als werktuigkundige in centrale gewerkt hè. Ik heb echt geen idee van hoe die cyclus in elkaar zit. Hoe kolen vermalen worden en in branders geblazen, nooit een gasgebouw bediend, nimmer elk essentieel onderdeel van de centrale in handen gehad. Om van het ketelhuis, vliegas afvoer, ontslak procedure nog maar te zwijgen. Ik weet ook helemaal niet dat Elmo pompen helemaal niet zo heten omdat ze niets te maken hebben met Sesamstraat maar met de fabrikant, en dat ze helpen om het vacuüm achter de turbine te onderhouden. Ook ken ik de functie van sperwater niet en heb ik die accu's nooit bij calamiteiten bediend. Ik heb ook nog nooit zekeringen gezien die zo groot zijn dat ze op wielen moeten worden uitgereden. Ik heb nooit het pompgebouw van dichtbij gezien of die dingen afgeschaald als rond middernacht de capaciteit naar 40% ging.
Knoopie weet dat echter allemaal welhij heeft daar jarenlang ervaring mee en weet precies waar hij het over heeft. Daarom heeft hij ook driedubbel glas
Wanneer ga je weer Plompzakken?quote:Op woensdag 13 april 2022 22:37 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dat lijken me inderdaad geen werkzaamheden voor bij de belastingdienst
Je denkt toch niet dat enkel bij de belastingdienst een planning voor het personeel gemaakt moet worden? Dat is bij een energiecentrale net zo belangrijk hoor.quote:Op woensdag 13 april 2022 22:37 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dat lijken me inderdaad geen werkzaamheden voor bij de belastingdienst
Ik zak vannacht met mijn 30 cm diep in je zusje.quote:Op woensdag 13 april 2022 22:40 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Wanneer ga je weer Plompzakken?
Ik ga vannacht heeeeeel diep in je moeder. Ik probeer dieper te gaan dan 30 cm. Minder voelt ze sowieso ook niet.quote:Op woensdag 13 april 2022 23:40 schreef TDS0198 het volgende:
[..]
Ik zak vannacht met mijn 30 cm diep in je zusje.
AC he? Je plus en min draaien om. Plusminus 50 keer per secondequote:Op woensdag 13 april 2022 22:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
https://2.bp.blogspot.com(...)amics-201507-014.png
En kwam er AC of DC uit de generator?
Hou op man, jij snapte nog niet dat het toerental van een stationair draaiende motor van een auto omlaag gaat als je het licht aanzetquote:Op woensdag 13 april 2022 22:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
https://2.bp.blogspot.com(...)amics-201507-014.png
En kwam er AC of DC uit de generator?
Je haalt wfm en personeelsplanning door elkaar. Niet erg hoor, maar stop alsjeblieft met doen alsof je daar iets van af weetquote:Op woensdag 13 april 2022 22:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat enkel bij de belastingdienst een planning voor het personeel gemaakt moet worden? Dat is bij een energiecentrale net zo belangrijk hoor.
Omdat praktijkervaring heel iets anders is dan wat er summier in een boekje staat opgeschreven en wat je van Google pluktquote:Op woensdag 13 april 2022 21:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat hebben die praktische dingen met de theorie te maken?
Ik kan wel een heel verhaal ophangen van de noodzaak van een oude brandweerwagen in het opwekken van stroom die een belangrijke functie vervult maar dat heeft met de kern van de zaak namelijk niets te maken, en dat is dat knoopie het goed uitlegt en jij niet helemaal.
Dat zei ik niet, dat maak jij er van om dingen uit hun verband te trekken (zoals je altijd doet). Ik zei niet dat frequentie een buffer is, ik zei dat het zo functioneert (omdat het schommelingen tussen vraag en aanbod opvangt).quote:Op woensdag 13 april 2022 22:09 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat je die af las? En waarom denk je dat dat een bewijs is voor jou bewering dat “de frequentie” een buffer is?
Recent wel nog geneukt? Ik zag de frequentie letterlijk wisselen per seconde.quote:Dat de frequentie afwijkt en dat het even duurt voordat die weer gecorrigeerd wordt naar 50Hz. Ondersteund juist mijn verhaal. Door de grote massatraagheid duurt het even voordat je correcties in turbinevermogen ook in je frequentie af te lezen zijn.
Je haalt weer dingen door elkaar. Wat denk jij wat er gebeurt als je een lading verzadigde stoom ineens een turbine in laat? Die gaat meteen mee. Is alleen niet zo goed voor je schoepen, en daarom doen ze dat niet. Maar een turbine heb je zo aan het draaien, afhankelijk van de aandrijving. Maar vertel me eens, hoe lang denk je dat nodig is om een ketel op druk te brengen met verzadigde stoom?quote:Geen enkele turbine uit een elektriciteitscentrale draait binnen een minuut op 3000rpm. Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel, aangezien daarmee ook dat hele verhaal van de onbetrouwbaarheid van zonne-energie en windenergie ineens opgelost zou zijn, als de backupcentrales op gas binnen een minuut op volle snelheid kunnen draaien!
Je snapt echt niet waar ik het over heb he?quote:Bovendien, heb je het nu over stoomturbines of over gasturbines, of over gecombineerde gas/stoomturbines?
Vroeger was jij nog wel eens vermakelijk. Maar dat ben je ondertussen al lang niet meer. Bovenstaand triest stukje illustreert dat.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Weet je wat het verschil is tussen geniaal en zeer geniaal?
Dat ben ik.
Ik liep een maand geleden nog door een energiecentrale en mijn kennis is in de praktijk opgedaan.quote:Op donderdag 14 april 2022 07:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Omdat praktijkervaring heel iets anders is dan wat er summier in een boekje staat opgeschreven en wat je van Google plukt
Daarom weet ik hoe het werkt. En jij niet.
Dit is wel precies de essentie van jouw vage verhaal: Hoe kan iets schommelingen tussen vraag en aanbod opvangen als het geen buffer is? Dat is letterlijk de woordenboekdefinitie van een buffer! En aangezien we het over een energiecentrale hebben, moet dat dus een buffer zijn voor energie.quote:Op donderdag 14 april 2022 07:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat zei ik niet, dat maak jij er van om dingen uit hun verband te trekken (zoals je altijd doet). Ik zei niet dat frequentie een buffer is, ik zei dat het zo functioneert (omdat het schommelingen tussen vraag en aanbod opvangt).
Nee hoor. Een energiecentrale voldoet prima aan de natuurwetten zoals je ze op de middelbare school al hebt geleerd. En de formule voor kinetische energie, E=1/2*m*v^2 , daar voldoet hij ook aan.quote:Op donderdag 14 april 2022 07:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Omdat praktijkervaring heel iets anders is dan wat er summier in een boekje staat opgeschreven en wat je van Google plukt
Ah, dus je wil zeggen dat je in feite aan de netfrequentie kan zien hoe snel de turbine/generator draait? Let je even op @vogeltjesdans? Hier spreekt iemand met recente praktijkervaring.quote:Op donderdag 14 april 2022 04:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
AC he? Je plus en min draaien om. Plusminus 50 keer per seconde
Als je nauwkeurig genoeg kan meten, ja. Alleen zijn natuurlijk alle centrales gekoppeld dus de schommelingen zijn minimaal.quote:Op donderdag 14 april 2022 09:02 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ah, dus je wil zeggen dat je in feite aan de netfrequentie kan zien hoe snel de turbine/generator draait? Let je even op @:vogeltjesdans? Hier spreekt iemand met recente praktijkervaring.
Wat jij doet is dingen waar je ooit iets van gehoord hebt maar niet exact weet hoe ze in elkaar steken combineren met selectieve google en facebook wijsheden die vooral aansluiten bij de onzin die jij graag wil geloven en daar dan heel overtuigd van zijn. Om dan vervolgens als iemand je inhoudelijk op je ongelijk wijst eromheen draaien en bovenstaande methodieken nogmaals toe te passen om een waarheid te creëren die in jouw belevingswereld kan kloppen maar voor de rest van de lezers vooral voor grote hilariteit zorgt.quote:Op donderdag 14 april 2022 07:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 14 april 2022 09:30 schreef Selenophilia het volgende:
Op Facebook staat dat Neptunus is ontploft
Recent tenminste wel nog goed klaargekomen?quote:Op donderdag 14 april 2022 07:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Vroeger was jij nog wel eens vermakelijk. Maar dat ben je ondertussen al lang niet meer. Bovenstaand triest stukje illustreert dat.
Jouw niveau is steeds meer om van te huilen. Jammer.
Dat is ongeveer waar die knoop zijn 'kennis' vandaan haalt ja.quote:Op donderdag 14 april 2022 07:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik liep een maand geleden nog door een energiecentrale en mijn kennis is in de praktijk opgedaan.
Jij bent alleen maar jelly omdat je nu fatsoenlijkerderwijs niet meer mijn grootste fan kunt zijnquote:Op donderdag 14 april 2022 10:14 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Wat jij doet is dingen waar je ooit iets van gehoord hebt maar niet exact weet hoe ze in elkaar steken combineren met selectieve google en facebook wijsheden die vooral aansluiten bij de onzin die jij graag wil geloven en daar dan heel overtuigd van zijn. Om dan vervolgens als iemand je inhoudelijk op je ongelijk wijst eromheen draaien en bovenstaande methodieken nogmaals toe te passen om een waarheid te creëren die in jouw belevingswereld kan kloppen maar voor de rest van de lezers vooral voor grote hilariteit zorgt.
Ga er vooral mee door. Dit is precies waarom de GTWV zo'n groot succes heeft kunnen worden
Dat zou je nog tegenvallen. Vooral met op- en afschalen in de ochtend- en de avonduren zie je flink wat schommelingen ontstaan.quote:Op donderdag 14 april 2022 09:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je nauwkeurig genoeg kan meten, ja. Alleen zijn natuurlijk alle centrales gekoppeld dus de schommelingen zijn minimaal.
Kom je weer met een interpretatie van de essentie. Ik heb het je verschillende keren uitgelegd. Steeds wil je het niet snappen. Dus of je weet het niet, of je wilt het niet weten. Het meest aansprekende voorbeeld van een stationair draaiende auto waarvan het toerental omlaag gaat als je het licht aanzet snap je niet of je wil het niet snappen. Anyway ben je hoe dan ook geen gesprekspartner voor me, hooguit een vermakelijke afleiding.quote:Op donderdag 14 april 2022 08:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dit is wel precies de essentie van jouw vage verhaal: Hoe kan iets schommelingen tussen vraag en aanbod opvangen als het geen buffer is? Dat is letterlijk de woordenboekdefinitie van een buffer! En aangezien we het over een energiecentrale hebben, moet dat dus een buffer zijn voor energie.
Als het dus niet jouw bedoeling is te zeggen dat er energie opgeslagen is in “de frequentie”, wat probeer je dan wel te zeggen?
Maar hoe hij functioneert, daar heb je geen flauw benul van.quote:Op donderdag 14 april 2022 08:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee hoor. Een energiecentrale voldoet prima aan de natuurwetten zoals je ze op de middelbare school al hebt geleerd. En de formule voor kinetische energie, E=1/2*m*v^2 , daar voldoet hij ook aan.
Sommige mensen hebben een baan en wel wat beters te doen dan met jou te bekvechten, jettenquote:Maar naar wat ik begrijp heb je geen inhoudelijke argumenten meer?
Natuurlijk snap ik dat een stationair draaiende motor langzamer gaat draaien als je het licht aan zet. Althans, vroeger dan, want met LED licht en hybridemotoren is dat niet meer zo natuurlijk.quote:Op donderdag 14 april 2022 17:33 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Kom je weer met een interpretatie van de essentie. Ik heb het je verschillende keren uitgelegd. Steeds wil je het niet snappen. Dus of je weet het niet, of je wilt het niet weten. Het meest aansprekende voorbeeld van een stationair draaiende auto waarvan het toerental omlaag gaat als je het licht aanzet snap je niet of je wil het niet snappen. Anyway ben je hoe dan ook geen gesprekspartner voor me, hooguit een vermakelijke afleiding.
Ja hè? Dan kunnen we die knoop daar mooi de schuld van geven.quote:Op donderdag 14 april 2022 23:10 schreef KREEFTx het volgende:
Zou toch mooi zijn als uiteindelijk blijkt dat de klimaatverandering niet door de mens komt.
Al die miljarden voor jan lul over de balk gesmeten
Wat snap je niet aan dat de krukas van een motor met een bepaald toerental - zijnde een frequentie want hoeveelheid toeren - draait?quote:Op donderdag 14 april 2022 20:53 schreef knoopie het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat een stationair draaiende motor langzamer gaat draaien als je het licht aan zet. Althans, vroeger dan, want met LED licht en hybridemotoren is dat niet meer zo natuurlijk.
Maar wat ik niet begrijp, en jij tot nu toe ook helemaal niet kan uitleggen, is hoe jij daar dan ineens een „de frequentie werkt als een soort van buffer “ van maakt.
Bij echt oudere auto’s slaat je verhaal over frequentie trouwens ook nergens op, want vroeger hadden bijna alle auto’s een gelijkstroomdynamo. Die gingen ook langzamer stationair lopen als je het licht aan deed, zonder dat ze een frequentie hadden.
Mensen met een technische achtergrond noemen een rotatiesnelheid natuurlijk niet een frequentie, maar goed dat zien we voor nu maar even door de vingers... En werkt die "frequentie" dan ook "als een soort buffer" volgens jouw hypothese?quote:Op vrijdag 15 april 2022 07:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan dat de krukas van een motor met een bepaald toerental - zijnde een frequentie want hoeveelheid toeren - draait?
Heel veel maatregelen die goed zijn voor het klimaat, zoals bijvoorbeeld duurzamer bouwen zodat je bijna geen energie nodig hebt voor verwarmen/koelen, zijn op de middellange duur veel goedkoper en bieden ook veel meer wooncomfort.quote:Op donderdag 14 april 2022 23:10 schreef KREEFTx het volgende:
Zou toch mooi zijn als uiteindelijk blijkt dat de klimaatverandering niet door de mens komt.
Al die miljarden voor jan lul over de balk gesmeten
'Op de lange duur'quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Heel veel maatregelen die goed zijn voor het klimaat, zoals bijvoorbeeld duurzamer bouwen zodat je bijna geen energie nodig hebt voor verwarmen/koelen, zijn op de middellange duur veel goedkoper en bieden ook veel meer wooncomfort.
Energie uit zonnepanelen en windenergie is ook al sinds enige tijd , ook zonder subsidie, goedkoper dan "klassieke" stroom. Dus zelfs in het hypothetische geval als blijkt dat het niet voor het klimaat was, heeft er in dat geval nog steeds niemand verloren.
Jouw logica:quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mensen met een technische achtergrond noemen een rotatiesnelheid natuurlijk niet een frequentie, maar goed dat zien we voor nu maar even door de vingers... En werkt die "frequentie" dan ook "als een soort buffer" volgens jouw hypothese?
Jij wringt je echt in alle mogelijke bochten om maar niet je ongelijk te hoeven toegeven he?
Fijn weekend vogeltjesdans. Ik hoop dat je eindelijk weer eens op je vriendin mag dit weekend, want zo verzuurd als deze week was je al sinds lange tijd niet meer.quote:
De kaart is niet het gebiedquote:Op vrijdag 15 april 2022 17:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Fijn weekend vogeltjesdans. Ik hoop dat je eindelijk weer eens op je vriendin mag dit weekend, want zo verzuurd als deze week was je al sinds lange tijd niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |