MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 14:11 |
Het vervolg van de landelijke storing bij de NS gisteren... | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 14:13 |
https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-rijden~af3e749b/ | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2022 @ 14:19 |
waarom is het personeel witheet ![]() Anyway, morgen weer met het treintje, benieuwd of ik aankom. | |
Puzzie | maandag 4 april 2022 @ 14:23 |
Rijden er nog steeds geen treinen ![]() | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 14:26 |
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend... | |
Puzzie | maandag 4 april 2022 @ 14:26 |
Ah zo ![]() | |
22 | maandag 4 april 2022 @ 14:29 |
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht? | |
MichaelScott | maandag 4 april 2022 @ 14:30 |
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten? Het aantal reizigers is al afgenomen sinds corona, meer mensen hebben nu een auto. Niet echt heel handig om de paar mensen die nog wel met de trein reizen dan een extra zetje naar ander vervoer te geven. | |
Piles | maandag 4 april 2022 @ 14:36 |
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van. | |
Dutchguy | maandag 4 april 2022 @ 14:45 |
Ik twijfelde of ik hem als last poster moest openen maar er komt idd. nog meer info aan over deze storing. denk ik. Zeker vanuit de politiek. | |
Dutchguy | maandag 4 april 2022 @ 14:46 |
Ik hoop dat mensen netjes tegenover het personeel blijven die ook gewoon hun werk willen doen. Dit zijn de mensen die van het management 'kerstsokken' kregen als kerstcadeau. | |
Basp1 | maandag 4 april 2022 @ 14:54 |
rover heeft een stukje daarover geschreven. https://www.rover.nl/nieu(...)echten-op-geld-terug | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2022 @ 15:03 |
Mijn reis van gisteren staat nog niet in de historie. | |
Tengano | maandag 4 april 2022 @ 15:12 |
| |
sjorsie1982 | maandag 4 april 2022 @ 15:15 |
Gelukkig kan je vanmiddag al ergens anders aan de slag als je daar niet tegen kan. | |
marcb1974 | maandag 4 april 2022 @ 15:44 |
Ja hoor, heb er net nog in gezeten. | |
marcb1974 | maandag 4 april 2022 @ 15:45 |
Als de benzine prijzen nog even doorstijgen zal de trein toch weer drukker gaan worden. En het was vandaag al weer redelijk zoals het voor corona ook was. | |
Nobu | maandag 4 april 2022 @ 18:06 |
Het personeel is hier net zo hard schuldig aan door hun gehuil over het "rondje om de kerk". Gewoon de hele dienst hetzelfde traject draaien en dit probleem was er niet geweest. | |
Dutchguy | maandag 4 april 2022 @ 18:55 |
Vreemd, de terugreis die ik vandaag naar huis moest maken omdat er gisteren de storing was komt niet voor in mijn reishistorie. | |
rutger05 | maandag 4 april 2022 @ 19:01 |
Een prima artikel van Trouw hierover voor de liefhebbers https://www.trouw.nl/econ(...)r-gebeuren~b7348b3d/ Ik hoop en neem ook aan dat de NS er werkelijk alles aan gaat doen om in de toekomst te zorgen dat er niet weer een dergelijk incident kan gebeuren. | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 19:15 |
Dan was dit probleem er ook geweest. Ook dan weet men niet wie waar precies zit met een bijsturing die gecentraliseerd is. Waar ik ook gestrand ben. Als de systemen werken kunnen ze mij op alle gebied bijsturen. Vaak genoeg gependeld bij calamiteiten. [ Bericht 8% gewijzigd door Cherni op 04-04-2022 19:22:05 ] | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 20:05 |
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam. Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein. Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt? | |
freako | maandag 4 april 2022 @ 20:11 |
Ja, klopt. Ik had hetzelfde met een trein vanaf een ander station, net na 10:00 uur. Ook daar stond nog de trein van 09:45 op de schermen. Die haperende borden zullen de eerste symptomen van de storing geweest zijn. | |
marcb1974 | maandag 4 april 2022 @ 20:16 |
Dus voordat deze systemen er waren werd er niet gereden? | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 20:24 |
Ja en dit ook zonder een rondje om de kerk. Overigens is dat rondje er in feite al. Er zijn diensten bij waarbij je de hele dag Tilburg Uni-Weert rijd. Machinisten in de randstad zitten dagen lang op een stopper Uitgeest-Rotterdam etc. Maar ik vraag mij af wat mensen een rondje om de kerk noemen. Als dat dag in dag uit Weert-Eindhoven zou zijn houd geen machinist dit jaren vol. Bij Arriva loopt het personeel weg. Die stompen af. | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 20:24 |
Dank voor de bevestiging. Ik heb gisteren wel 3 keer mijn horloge gecheckt, toen ik de stationshal in liep. Toen ik zag ik mijn horloge juist was, heb ik er op dat moment geen aandacht meer aan besteed. Het zou mij niets verbazen als iemand per ongeluk de wintertijd weer in het systeem ingeschakeld heeft en er daardoor ook bij het personeel van de NS verwarring is ontstaan over in te zetten treinstellen op bepaalde tijdstippen en de boel daardoor in de soep is gelopen… | |
marcb1974 | maandag 4 april 2022 @ 20:28 |
Komt het er uiteindelijk niet op neer dat er voor deze situatie geen plan b was. De systemen werkten niet dus eigenlijk had men terug moeten gaan naar pen en papier. Dus op en neer tussen de IC stations. Dan hadden de meeste reizigers niet gestrand gebleven, ondanks dat de reis (veel) langer had geduurd. Zoals het nu is lijkt het vooral een geval van te efficiënt waardoor alle mogelijk creativiteit weg is gevallen. | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 20:31 |
Decentralisatie en meer bijstuurders met een backup systeem. | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 20:32 |
Dat is dan ook het uitgangspunt bij dit soort operaties. De menselijke factor zo veel mogelijk uitschakelen. Dat heeft al nadelen als de systemen wel werken, maar als het heilige alwetende computersysteem faalt dan kun je ook meteen geen kant meer op. En dat weten de bedenkers van dergelijke systemen zelf ook wel, dus je kunt er eigenlijk niet omheen dat dat risico op de koop toe genomen wordt. | |
marcb1974 | maandag 4 april 2022 @ 20:33 |
Als dat de oplossing is om dit soort chaos te voorkomen prima he ![]() | |
Zelva | maandag 4 april 2022 @ 21:10 |
Yep, overal in Nederland stonden die borden stil op rond die tijd. En niemand bij de NS die de ingeving had om dan even wat meer informatie te geven, omroepen op het station welke trein er nu op het punt van vertrekken staat van welk perron en in de trein keer op keer omroepen in welke mensen gestapt waren en wat de tussenstops van die trein zouden zijn. Legio mensen wisten echt niet waar ze aan toe waren. Nee, dat had er niets mee te maken. Die borden bleven urenlang op dat tijdstip staan. | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 21:13 |
Ze stonden in mijn geval niet stil, ze gaven de tijd van een uur eerder aan… Ik heb van alles gehoord over storingen en werkzaamheden, en bedenk nu dat er op het perron waar ik stond ook een niet aangekondigde trein binnen liep/vertrok. Mijn trein was 5 minuten later dan gepland, maar dat gebeurt wel vaker bij de NS… | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 21:19 |
De NS mag nog blij zijn dat dit op een zondag gebeurde. Ik kan me niet voorstellen dat ze er zo makkelijk mee weg waren gekomen om op een doordeweekse dinsdag een miljoen forensen die naar huis willen op de perrons aan hun lot over te laten. | |
Zelva | maandag 4 april 2022 @ 21:22 |
Jawel, die storing ontstond rond 9.30 uur, dus de eerste trein die na dat tijdstip zou vertrekken bleef gewoon op het bord staan. Ik was toen op Ede-Wageningen en daarna op Utrecht, Schiphol en Amsterdam Centraal en alle borden stonden overal rond dat tijdstip urenlang stil. Hier bijvoorbeeld: ![]() Je was er gewoon toevallig een uur later. | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 21:30 |
Dat kan inderdaad ook nog, ja. 'Mijn' trein van 10.40 uur stond wel als eerst vertrekkende op de borden aangekondigd, maar dan met een uur eerder als vertrektijd. | |
MadMaster | maandag 4 april 2022 @ 21:36 |
Het strookt alleen niet met deze informatie, zoals op nos.nl staat.Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)ag-geen-treinen-meer Even daarvoor was ik zonder problemen in Rotterdam aangekomen. Vanaf ongeveer dat moment werd wel het treinverkeer stilgelegd en kwam de berichtgeving op gang… | |
Red_85 | maandag 4 april 2022 @ 21:38 |
ns zal het vast wel ergens onder 'overmacht' kunnen plaatsen. Dus doei geld. | |
22 | dinsdag 5 april 2022 @ 07:32 |
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is. Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt. | |
Red_85 | dinsdag 5 april 2022 @ 08:29 |
Typisch ns. Net zoals ze er alles aan zullen doen om niks te gaan terug betalen. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 09:41 |
Het interesseert de top geen flikker. | |
raptorix | dinsdag 5 april 2022 @ 10:06 |
Naar mijn weten draait de NS zijn spul bij Azure, wellicht dat de combinatie van de wintertijd met het niet juist instellen hiermee te maken heeft, qua vertrektijden is dat vervelend, maar voor een planningsapp kan dit tot cruciale problemen leiden. Ik heb zelf als Software Engineer hier redelijk wat kennis over en dan niet alleen met tijden, maar ook met datums, vreemde locales, etc. Het is een complex veld waarbij kleine dingen grote impact kunnen hebben. | |
Drekkoning | dinsdag 5 april 2022 @ 10:16 |
Over localization gesproken.. Punten en komma’s…. Daar komen mooiste bugs vandaan bij uitrollen op externe systemen ![]() | |
Zelva | dinsdag 5 april 2022 @ 10:18 |
Er is sowieso geen sprake van overmacht als je eigen systemen het niet doen omdat die niet goed genoeg zijn. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 10:24 |
Het is idd geen overmacht, ze hebben gewoon schijt aan je. | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 10:25 |
Dat lijkt mij ook. Je hoort nu de gekste verhalen(ook onder personeel). Van een hack, een update die mis gaat tot bugs. Ik vraag mij af of het ooit precies naar buiten word gebracht wat nu precies de oorzaak is van die storing. Intern bij de IT groep zullen ze het uiteraard wel weten. | |
raptorix | dinsdag 5 april 2022 @ 10:27 |
Zoals bij huurtoeslag Amsterdam ![]() | |
Basp1 | dinsdag 5 april 2022 @ 10:35 |
Als we het over localisation hebben. We lezen het verhaal dat de ns wel de ic weer kon opstarten maar daarna handmatig de locaties van treinen moest gaan checken en invoeren. De deel scooter boeren kunnen jou direct vertellen waar een scootertje staat blijkbaar moet de ns dan nog reuze stappen maken bij hun automatisering. | |
Rodgrod | dinsdag 5 april 2022 @ 10:40 |
De deelscooter 'boeren' hebben een veel simpelere use case. Een deel scooter is een geheel, een trein niet. | |
Basp1 | dinsdag 5 april 2022 @ 10:46 |
Elk rijruig is 1 geheel als er van die rijtuigen op x meter bij elkaar zitten en zich verplaatsen weet je dat er een groep is wat samen de trein vormt. Zo moeilijk is het allemaal niet. ![]() | |
Rodgrod | dinsdag 5 april 2022 @ 10:52 |
Wat als er 2 treinen naast elkaar stilstaan op een perron? Hoe meet je het? Wat als je meet apparatuur niet lekker werkt? Heb je dan weer een storing? | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 11:08 |
En dan te bedenken dat het vroegâh ook allemaal lukte met een spiegelei en een fluitje. ![]() | |
Basp1 | dinsdag 5 april 2022 @ 11:24 |
Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar. 2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk. ![]() Waarschijnlijk bedoel je 2 parallele sporen. Hoe tonen ze nu dan eigenlijk de realtime informatie waar treinen rijden daar moet toch ook al iets van locatiedata doorgegeven worden. | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 11:41 |
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd. | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 11:47 |
GPS. Ik heb nu een tablet en die werkt met GPS. Ook het materieel zit vol met software. Bij een storing kan ik alleen nog maar een shutdown uitvoeren en hopen dat de software zich reset. Ik ben van mening maar wie ben ik dat er teveel software word gebruikt in de moderne treinen. Een hoop schermen met data die voor een machinist niet eens van toepassing zijn. Het diagnose scherm staat zo nu en dan vol met storingen die verder niets te betekenen hebben voor een machinist en het spul rijd gewoon. [ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 05-04-2022 11:54:59 ] | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 11:49 |
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management. | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 11:50 |
Een bijstuurder heeft ik geloof drie beeldschermen vol met data. Van de lokatie van treinen met materieel nummers en treinnummers tm alle data van het personeel die op dat moment aan het werk zijn. Ik heb het wel eens bezocht maar ze zien je niet graag komen bang voor harde discussies. ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door Cherni op 05-04-2022 11:57:15 ] | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 11:53 |
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 11:55 |
Wagon-lits met die rammelkarren. In de vierde man is dat vereeuwigd, wat een tijden. ![]() ![]() ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 5 april 2022 @ 12:02 |
Achter elkaar kan wel, op spoor 4a een trein de ene kant op en op 4b een trein in de andere richting. Ga dan maar eens na of die twee stukken aan elkaar zitten. Maar deze opmerking van @Cherni is ook wel raak: Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht. Computersystemen zijn leuk als ze werken, maar er wordt onvoldoende rekening gehouden met dat ze ook wel eens niet werken. Zowel op het gebied van back-upsystemen als op het punt waar de mens de computer moet kunnen overnemen. | |
ACT-F | dinsdag 5 april 2022 @ 12:03 |
Er moet directe concurrentiewerking zijn op het spoor, dus meerdere maatschappijen op een traject zodat je niet afhankelijk bent van één vervoerder. Als de NS faalt dan pak je een andere vervoerder. Met de huidige concessiewerking hoef je maar 1x per 10 jaar je best te doen om de wereld te beloven zodat je de rest van de concessie achterover kan leunen met een beetje fooi als 'schadevergoeding'. | |
ACT-F | dinsdag 5 april 2022 @ 12:07 |
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 april 2022 @ 12:11 |
Een auto met kapsones... ![]() 'Gast, what the fuck? Je denkt toch niet dat ik hier mee over straat ga?' ![]() | |
ACT-F | dinsdag 5 april 2022 @ 12:24 |
Precies. Ondanks dat het een origineel en geheel identiek onderdeel is schijnt er een uniek serienummer aan te zitten dat ingeleerd moet worden of iets dergelijks. De monteur voelde zich tegenwoordig meer systeembeheerder dan automonteur door dit soort geouwehoer. Uiteindelijk is de datakabel niet aangesloten en het werkte gewoon ![]() Ik ben zelf automatiseerder, maar er bestaat ook zoiets als overautomatisering. Niet iedereen is ICT'er met uitgerekend specifieke kennis van een product. Een apparaat ontwerpen is één ding, maar het moet ook onderhouden worden en een probleem moet eenvoudig op te lossen zijn zonder afhankelijk te zijn van specifieke kennis wat nergens te vinden is of te koop is tegen de hoofdprijs. Het wel beruchte vendorlocking. Iets fabrieksgeheim houden zodat je er een slaatje uit kan slaan. Als ik een trein (of wat dan ook) zou ontwerpen dan moet de basis onafhankelijk van software kunnen werken, dus met eenvoudige schakelaars en relais. Misschien lastiger qua bediening, maar het werkt in ieder geval zodat je verder kunt totdat het softwaregedeelte dat de basis aanstuurt weer functioneert. | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 12:36 |
Een voorbeeld dat mij twee weken geleden is overkomen. Een lollig figuur drukt op de alarmknop. Totaal niets aan de hand en je ziet wat lachende jongeren in je scherm(Flirt) Dat alarmsignaal is een pokke herrie in je cabine. Door een storing was dat niet uit te zetten. Ik heb van Tilburg tot Dort in een pokke herrie kunnen rijden. Alleen een reset kon dat probleem oplossen. Maar een reset kost gemiddeld bij een Flirt 15 min met alle beproevingen etc. Als ik dat onderweg ga uitvoeren loopt alles in de vertragingen. In Dort heb ik dan vanwege genoeg tijd die reset kunnen uitvoeren om dat probleem op te lossen. | |
Basp1 | dinsdag 5 april 2022 @ 12:40 |
Soms zit er natuurlijk in complexe machines ook automatisering in zodat de monteurs bij een storing ook weten waar ongeveer de storing zit. ![]() | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 18:43 |
En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man. ![]() | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 18:55 |
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten. En dat kun je pas doen als je stilstaat. Maar tijdens de rit(bij hanteren met een sprinter) ga je dat zelden doen. Zeker op een baanvak met overwegen niet. Dan vallen die ook nog eens in de storing als je pech hebt. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 19:01 |
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen? | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 19:16 |
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen. Maar bij dat soort storingin rij ik gewoon door en daar waar de trein keert of eindigd doe ik dan wel een Shutdown. Heb je storingen waarbij je niet meer van de plaats(tractie storing) of een veiligheidsstoring bijvoorbeeld een deurstoring dan moet je wel direct handelen. Maar er zijn zat storingen die je wel meid maar dan is het een kwestie als het rijd dan rijd het. Veiligheid natuurlijk in acht nemen. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 19:20 |
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie. | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 19:29 |
Het is niet verplicht om dan door te rijden. Op die momenten is dat een keuze en inschatting van een machinist. Ik had er ook voor kunnen kiezen om bij de eerst volgende haltering die Shutdown uit te voeren. Maar ik had geen zin om een vertraging op te lopen etc. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 19:34 |
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen? | |
Cherni | dinsdag 5 april 2022 @ 19:39 |
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij. | |
TweedeKlum | dinsdag 5 april 2022 @ 19:41 |
Goede software niet, alleen goedkope, zie het vaak bij OV-bedrijven, het mag niks kosten. | |
tripel7 | dinsdag 5 april 2022 @ 19:54 |
Is bij bussen niet anders tegenwoordig, m'n oude werkgever had eind 2017 nieuwe bussen in dienst gesteld, die zooi bleek uiteindelijk nauwelijks instaat om normaal een rondje te kunnen rijden omdat de computer kennelijk moet weten hoeveel deuren erin zitten en van welk typen ze zijn, dat ging kennelijk fout. Met als resultaat dat de bussen op willekeurige momenten deuren opende, of weigerde te sluiten, met gigantische rituitval tot gevolg. Uiteindelijk zijn die bussen na een paar jaar retour afzender gestuurd, en zijn de bussen die ervoor reden uit 2008 terug gekomen. Inmiddels is er weer nieuwe vervanging, maar ze hebben geleerd, de oude bussen blijven als schaduwvloot aanwezig, en dar schijnt niet overbodig te zijn. | |
The-BFG | dinsdag 5 april 2022 @ 20:14 |
Belachelijk slecht stukje naar mijn mening. Vol aannames van iemand uit de theorie. Ik ken geen enkele IT-beheerder die nooit verrast is door iets waar hij/zij zelf en alle andere knappe koppen overheen gekeken had. |