abonnement Unibet Coolblue
pi_204325180
In de winter heb ik een split airco laten plaatsen (LG dual inverter thinq).

Deze gebruik ik nu ook om (bij) te verwarmen. Dat werkt echt geweldig. Wil het ivm de hoge gasprijzen ook nog wat gaan uitbreiden.

Meer mensen die verwarmen met de airco?

En hoeven we nu met deze koude temperaturen geen niet bang te zijn dat er intern wat bevriest?
pi_204325206
Gebruik het ding als hoofdverwarming, heb zelf een Mitsubishi 5kw. Heb deze winter hooguit keer of 7 de gewone verwarming aangehad.

Tot -5 graden buiten kan het geen kwaad heb ik me laten vertellen. Als het kouder is, liever niet aanzetten.
pi_204325263
Offerte loopt hier ook voor een triple.
Heb wel voor 4 MW zonnepanelen liggen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204325284
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 07:40 schreef Sfancta het volgende:
Gebruik het ding als hoofdverwarming, heb zelf een Mitsubishi 5kw. Heb deze winter hooguit keer of 7 de gewone verwarming aangehad.

Tot -5 graden buiten kan het geen kwaad heb ik me laten vertellen. Als het kouder is, liever niet aanzetten.
Buurman zei dat je na verwarmen even 5 min koud moet laten blazen omdat de buitenunit dan verwarmd, en condens verdampt. Klonk mij raar in de oren, maar vandaar mijn vraag.

Hoofdverwarming denk ik ook steeds meer aan
pi_204325295
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 08:02 schreef Zoev het volgende:

[..]
Buurman zei dat je na verwarmen even 5 min koud moet laten blazen omdat de buitenunit dan verwarmd, en condens verdampt. Klonk mij raar in de oren, maar vandaar mijn vraag.

Hoofdverwarming denk ik ook steeds meer aan
Heb ik nog nooit van gehoord.

Wel na een lange tijd niet gebruiken na koelen, even verwarmen om alles te laten verdampen omdat anders dat water gaat stinken en schimmelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2022 08:04:57 ]
pi_204325378
Ik ben het sinds enkele weken aan het uitproberen om de woning met de airco te verwarmen. De vorm van de benedenverdieping is niet heel handig daarvoor (lang en smal). In mijn eentje gaat het goed, met anderen in huis is het lastiger omdat dan meer ruimtes verwarmt moeten worden, ook boven.

Dat de airco de warme lucht op de thermostaat van de CV blaast helpt niet mee.

Qua kosten scheelt het enorm, dat wel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_204325432
Bij mij werkt het beneden perfect. In notime is keuken en woonkamer warm. Met swing functie komt hij in ieder hoekje.

Boven hangt hij op de master bedroom. Zetten we hem daar aan wordt het boven en op gang beneden warm. Maar ik moet zeggen dat we boven meestal geen verwarming aan hebben.
pi_204325472
Boven hangt er ook wel eentje, in mijn slaapkamer. Maar die is gekocht om te koelen in de zomer (plat dak).

De slaapkamer aan het andere uiteinde van de bovenverdieping is voor de pubers. Die zijn vaak op hun kamer en dan is het lastig om die te verwarmen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator maandag 4 april 2022 @ 09:12:05 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204325681
Is dit niet super slecht voor het milieu?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_204325744
Ja ik vind het een vreselijke manier. Totaal net comfortabel.
Je krijgt een koudeval, slechte verdeling van warmte en afhankelijk van positie last van de geforceerde luchtstroom.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204325745
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:12 schreef MaJo het volgende:
Is dit niet super slecht voor het milieu?
Waarom?

Het is gewoon een warmtepomp namelijk en erg zuinig in elektragebruik. Verwarmen onder -5 moet ook geen probleem zijn, er zit een ontdooi functie op.
pi_204325763
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 07:55 schreef halfway het volgende:
Offerte loopt hier ook voor een triple.
Heb wel voor 4 MW zonnepanelen liggen.
Hoeveel kostte die ca 1000 panelen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator maandag 4 april 2022 @ 09:23:24 #13
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204325769
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:20 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Waarom?

Het is gewoon een warmtepomp namelijk en erg zuinig in elektragebruik. Verwarmen onder -5 moet ook geen probleem zijn, er zit een ontdooi functie op.
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_204325770
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:20 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Waarom?

Het is gewoon een warmtepomp namelijk en erg zuinig in elektragebruik. Verwarmen onder -5 moet ook geen probleem zijn, er zit een ontdooi functie op.
Wat is het vermogen bij -5 buiten? Ik gok zo op 20% van het max vermogen.
Vooral bij LG, want dat is een b merk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204325864
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoeveel kostte die ca 1000 panelen?
Per jaar bijdehandje
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204325901
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 09:38 schreef halfway het volgende:

[..]
Per jaar bijdehandje
MW per jaar betekent niks. Ik probeer te begrijpen wat je ermee bedoelt maar ik kan niks bedenken.
MW is een eenheid van energie per tijd en je kan dan niet dit weer per tijd delen.
Zelfs voor zware industrie is een MW extreem veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 4 april 2022 @ 10:05:01 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204326058
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 09:38 schreef halfway het volgende:

[..]
Per jaar bijdehandje
Bedoel je dan 4000 kWh :? .
Huilen dan.
pi_204326075
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
Airco's verbruiken stroom, dat klopt.

Als je zonnepanelen hebt kan je in de zomer een airco voor bijna 100% op je eigen zelf opgewekte stroom laten draaien. Waarom? Als het warm is, schijnt de zon en als de zon schijnt leveren je panelen ook stroom op.
Met 3 tot 5 panelen kan je een airco voor 1 kamer al geheel op de panelen laten draaien.

En een airco kan ook prima verwarmen en doet dat zuiniger en goedkoper dan een CV-ketel.

Een CV-ketel haalt zo'n 8kWh warmte uit 1m3 aardgas dus kost 8kWh warmte zo'n ¤2 momenteel, ofwel ¤0,25 per kWh warmte.

Een airco haalt zo'n 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom, dus kost 3,5kWh warmte zo'n ¤0,50 momenteel, ofwel ¤0,14 per kWh warmte.

Je bespaart met een airco dus zo'n 40% op de kosten van het verwarmen.

Heb je zonnepanelen, wat overschot en kan je salderen, dan is je financiële besparing nog groter.
pi_204326109
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 08:02 schreef Zoev het volgende:

[..]
Buurman zei dat je na verwarmen even 5 min koud moet laten blazen omdat de buitenunit dan verwarmd, en condens verdampt. Klonk mij raar in de oren, maar vandaar mijn vraag.

Hoofdverwarming denk ik ook steeds meer aan
Als je koelt, geeft de buitenunit warmte af dus deze zal dan ontdooien als er ijs op zit.
pi_204326115
Ik heb sinds December een airco in de woonkamer laten plaatsen. Mijn gasverbruik is nog maar een zesde van wat het was. Ik gebruik nu alleen nog maar gas voor de douche. De rest is elektrisch. De Centrale Verwarming heb ik nu eigenlijk nooit meer aan, alleen als er visite is. Want alleen de woonkamer is warm. De hal en de wc niet :P
pi_204326125
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
Zodra je leeft is het al niet goed voor het milieu. Is gas stoken wel goed voor het milieu?
pi_204326142
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:13 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb sinds December een airco in de woonkamer laten plaatsen. Mijn gasverbruik is nog maar een zesde van wat het was. Ik gebruik nu alleen nog maar gas voor de douche. De rest is elektrisch. De Centrale Verwarming heb ik nu eigenlijk nooit meer aan, alleen als er visite is. Want alleen de woonkamer is warm. De hal en de wc niet :P
M'n moeder krijgt deze maand ook een airco. Vorige maand zijn er al 20 panelen gelegd.
De thermostaat voor de CV-ketel wordt draadloos, die kan ze dan bijvoorbeeld in de bijkeuken hangen en op 16 graden Celsius instellen (dit moet even proefondervindelijk uitgetest worden komende winter).
De airco kan dan de rest doen in woon- en slaapkamer.

Is een 5kW Mitsubishi SRK-50 / ZSX-W dual split combinatie, 5kW koelen, 6kW verwarmen.
pi_204326186
Kort samengevat:
- met een airco verwarm je zo'n 40% goedkoper dan met een CV-ketel, ook als je geen zonnepanelen hebt
- heb je zonnepanelen en overschot, dan is het zelfs "gratis" (mits je kan salderen en de zonnepanelen zich al terugverdiend hebben)
- heb je overschot maar de zonnepanelen nog niet terugverdiend, dan kan een airco helpen om de zonnepanelen sneller terug te verdienen
pi_204326389
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

De thermostaat voor de CV-ketel wordt draadloos, die kan ze dan bijvoorbeeld in de bijkeuken hangen en op 16 graden Celsius instellen (dit moet even proefondervindelijk uitgetest worden komende winter).

Dit zou voor mij ook een goede oplossing zijn.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 4 april 2022 @ 11:54:49 #25
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204326877
Laat je geen onzin aanpraten.

LG is geen B merk.
Verwarmen onder -5 kan prima.
Even koelen na verwarmen is onzin.

Je kunt er prima mee werken als hoofd verwarming. Nadeel van die dingen is dat het alleen daar warm is, waar hij hangt.

Lekker warme woonkamer en je kont vriest aan de bril vast.

Niet te veel nadenken. Aanzetten en laten draaien. De rest doet hij zelf. En nog zuinig ook.
Laat die handjes wapperen!
pi_204326990
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:54 schreef Gieliovd het volgende:
Laat je geen onzin aanpraten.

LG is geen B merk.
Verwarmen onder -5 kan prima.
Even koelen na verwarmen is onzin.

Je kunt er prima mee werken als hoofd verwarming. Nadeel van die dingen is dat het alleen daar warm is, waar hij hangt.

Lekker warme woonkamer en je kont vriest aan de bril vast.

Niet te veel nadenken. Aanzetten en laten draaien. De rest doet hij zelf. En nog zuinig ook.
Ik geloof zeker dat een LG airco ook prima z'n opgegeven specs haalt.

Aan de andere kant is alles wat ik van LG kocht voortijdig stuk gegaan, m'n OLED TV zwaar ingebrand, de LG telefoon van m'n zus in een bootloop terecht gekomen en daarnaast een LG wasmachine bij vrienden (studentenhuis) in de fik gevlogen, dus ik hou het maar bij Miele voor wasmachines en Mitsubishi voor airco's en warmtepompen ;)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 4 april 2022 @ 12:26:11 #27
74056 crew  ToT
pi_204327268
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Airco's verbruiken stroom, dat klopt.

Als je zonnepanelen hebt kan je in de zomer een airco voor bijna 100% op je eigen zelf opgewekte stroom laten draaien. Waarom? Als het warm is, schijnt de zon en als de zon schijnt leveren je panelen ook stroom op.
Met 3 tot 5 panelen kan je een airco voor 1 kamer al geheel op de panelen laten draaien.

En een airco kan ook prima verwarmen en doet dat zuiniger en goedkoper dan een CV-ketel.

Een CV-ketel haalt zo'n 8kWh warmte uit 1m3 aardgas dus kost 8kWh warmte zo'n ¤2 momenteel, ofwel ¤0,25 per kWh warmte.

Een airco haalt zo'n 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom, dus kost 3,5kWh warmte zo'n ¤0,50 momenteel, ofwel ¤0,14 per kWh warmte.

Je bespaart met een airco dus zo'n 40% op de kosten van het verwarmen.

Heb je zonnepanelen, wat overschot en kan je salderen, dan is je financiële besparing nog groter.
^O^ Wij zijn offertes aan het opvragen voor airco's om de boel te verwarmen. Dit soort berichten lees ik graag!
pi_204327366
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kort samengevat:
- met een airco verwarm je zo'n 40% goedkoper dan met een CV-ketel, ook als je geen zonnepanelen hebt
- heb je zonnepanelen en overschot, dan is het zelfs "gratis" (mits je kan salderen en de zonnepanelen zich al terugverdiend hebben)
- heb je overschot maar de zonnepanelen nog niet terugverdiend, dan kan een airco helpen om de zonnepanelen sneller terug te verdienen
Kan je de laatste 2 opties wat toelichten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204327394
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:54 schreef Gieliovd het volgende:
Laat je geen onzin aanpraten.

LG is geen B merk.
Verwarmen onder -5 kan prima.
Even koelen na verwarmen is onzin.

Je kunt er prima mee werken als hoofd verwarming. Nadeel van die dingen is dat het alleen daar warm is, waar hij hangt.

Lekker warme woonkamer en je kont vriest aan de bril vast.

Niet te veel nadenken. Aanzetten en laten draaien. De rest doet hij zelf. En nog zuinig ook.
Sommige mensen zijn indetdaad tevreden ermee, maar het is en blijft een b merk op airco gebied. Het is een prima apparaat hoor.
Bij -5 verwarmt die indetdaad maar met veel veel minder vermogen dan bij 10 graden. Ik schat op 20% maar juist dan heeft je huis meer vermogen nodig dan bij 10 graden.

Ik vind je het hele vervelende warmte en bij mij is het expetiment mislukt.
Vloerverwarming of radiatoren vind ik veel fijner verwarming.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 04-04-2022 12:43:25 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204327398
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Kan je de laatste 2 opties wat toelichten?
Tuurlijk.

Als je je zonnepanelen al hebt terugverdiend en je hebt overschot, dan krijg je daar zo'n 6 tot 11 cent per kWh voor (bij een oud, lopend contract).
Verbruik je de stroom zelf (met een airco) dan saldeer je de stroom en krijg je er het volle pond voor. Je bespaart daarnaast op aardgas. Economisch een win-win.

En als je zonnepanelen nog niet hebt terugverdiend en overschot hebt, dan geldt hetzelfde maar dan voor het versneld terugverdienen van je panelen en besparing op aardgas.
pi_204327419
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik geloof zeker dat een LG airco ook prima z'n opgegeven specs haalt.

Aan de andere kant is alles wat ik van LG kocht voortijdig stuk gegaan, m'n OLED TV zwaar ingebrand, de LG telefoon van m'n zus in een bootloop terecht gekomen en daarnaast een LG wasmachine bij vrienden (studentenhuis) in de fik gevlogen, dus ik hou het maar bij Miele voor wasmachines en Mitsubishi voor airco's en warmtepompen ;)
Mirsubishi is indetdaad een betaalbaar a merk voor aircos. Ik heb ook een c merk airco en dat verschil is als licht en donker.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204327438
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tuurlijk.

Als je je zonnepanelen al hebt terugverdiend en je hebt overschot, dan krijg je daar zo'n 6 tot 11 cent per kWh voor (bij een oud, lopend contract).
Verbruik je de stroom zelf (met een airco) dan saldeer je de stroom en krijg je er het volle pond voor. Je bespaart daarnaast op aardgas. Economisch een win-win.

En als je zonnepanelen nog niet hebt terugverdiend en overschot hebt, dan geldt hetzelfde maar dan voor het versneld terugverdienen van je panelen en besparing op aardgas.
Ah sorry ik interpreteerde overschot verkeerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204327499
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah sorry ik interpreteerde overschot verkeerd.
Dat kan.
Heb hier 7000 tot 8000kWh overschot jaarlijks dus een airco zou nog wel eens een optie zijn.
M'n moeder heeft 20 panelen (10 op zuid, 10 op noord, 18 graden dakhoek) en die heeft zo'n 4000 overschot straks, dus daar kan met gemak wel een airco op draaien (koelen / verwarmen). De rest levert ze terug.
pi_204327531
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kan.
Heb hier 7000 tot 8000kWh overschot jaarlijks dus een airco zou nog wel eens een optie zijn.
M'n moeder heeft 20 panelen (10 op zuid, 10 op noord, 18 graden dakhoek) en die heeft zo'n 4000 overschot straks, dus daar kan met gemak wel een airco op draaien (koelen / verwarmen). De rest levert ze terug.
Ik zou eerder voor 10 euro een elektrisch kacheltje kopen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204327552
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou eerder voor 10 euro een elektrisch kacheltje kopen
Ik weet niet precies hoe zij of ik daar mee zou moeten koelen in de zomer ;)
  maandag 4 april 2022 @ 13:44:44 #36
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_204328047
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 11:54 schreef Gieliovd het volgende:
.....Lekker warme woonkamer en je kont vriest aan de bril vast.
:{w Hier dus verwarmde bril gemonteerd en vloerverwarming in de badkamer 8-)
pi_204329260
Ik heb afgelopen winter met de airco verwarmt. Hier dan maar even de ervaringen.

Heel koud is het niet geweest dus hoe dat werkt bij elfstedentocht omstandigheden kan ik nog niets van zeggen. Het berucht bevriezen (condens) van de buitenunit en het bijbehorende defrosten heb ik slecht twee keer gemerkt. Defrosten dan stopt de ventilator en de kleppen gaan dicht. Vervolgens gaat de airco binnen koelen om buiten te kunnen verwarmen waarbij het ding weer ontdooit. Je krijgt dan een kwartier geen verwarming en onder de unit heb je iets koude val.

Het is luchtverwarming, dat betekend dat er ook een ventilator draait. Wel warmt het super snel op, anderhalve graad in een kwartier is makkelijk haalbaar. Nadeel is wel dat je lucht langs het plafond wordt ingeblazen. Ook heb ik het ding om esthetische redenen in de hoek van een kamer zitten en dat blijkt niet erg slim te zijn. Rond de unit is het comfortabel maar verder weg wordt minder warm. Dit is grotendeels ondervangen door ook een plafondventilator aan te zetten als het buiten kouder is. In voor en najaar is dat niet echt nodig.

Als met al ben ik wel tevreden maar het koste wel wat gewenning om te verzinnen hoe alles in te stellen. De temperatuurinstelling op de afstandsbediening zie ik meer als standje dan als werkelijke temperatuur. Die kan dus op 22 staan terwijl de kamer niet meer dan 18 graden is.

Al met al ben ik wel tevreden maar durf nog niet direct het gas helemaal weg te doen, ik wil dan eerst eigenlijk nog een weekje vorst meemaken. Alternatief is gas wel weg doen en dan bijstoken met een goedkoop normaal elektrisch kacheltje als het heel koud is. Dat kost dan wel vreselijk veel stroom natuurlijk die weken, moet even uitrekenen wat van het gas af uitspaart verder.
pi_204333361
Ik verwarm sinds oktober ook de woonkamer met airco. Voornamelijk overdag. In de avond gaat de pelletkachel aan.

Beide werken prima, maar vloerverwarming via cv of warmtepomp is en blijft toch het meest prettig. Geen wind, geen geluid, en gehele woonkamer/hal gelijkmatig van temperatuur. En het grote nadeel is alleen de woonkamer warm en de hal en badkamer steenkoud.

Ik zie het toch nog meer als bijverwarming dan als hoofdverwarming. Heb al weken geen gas meer verbruikt behalve nog voor douchen. Ik twijfel ook nog of die airco het wel zal trekken bij -10.

Ik heb een Daikin. Ook een zogenaamd A merk.

Maar ik zie in zeer warme landen toch ook heel veel zeer goedkope AC'tjes draaien van Midea en nog goedkoper/merklozer. In landen waar het veel vochtiger is als hier of zomers boven de 40 graden zitten.

Die dingen draaien daar 24/7 en gaan ook jaren mee. Ze rammelen en roesten wat meer, maar doen het prima.

Is het ook niet een soort borstklopperij om een Mitsubishi of Daikin te willen? In Nederland draaien ze niet veel meer dan een beetje idle, zeker in de zomer.

Maar goed, ik heb zelf ook een Daikin natuurlijk. Kost wel 4 keer zo veel als zo'n Midea. Denk niet dat je dat uiteindelijk terug verdient aan zuiniger verbruik gezien de weinige draaiuren ze maken hier in ons land.
pi_204334357
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 21:11 schreef Glider76 het volgende:
Die dingen draaien daar 24/7 en gaan ook jaren mee. Ze rammelen en roesten wat meer, maar doen het prima.

Is het ook niet een soort borstklopperij om een Mitsubishi of Daikin te willen? In Nederland draaien ze niet veel meer dan een beetje idle, zeker in de zomer.

Dat rammelen en roesten wil je natuurlijk niet in een woonwijk. Plus dat in NL de bende moet worden opgehangen door iemand met STEK. Daardoor is het arbeidsloon relatief hoog en wordt het lonender om iets knaps op te hangen.

Maar inderdaad een maatje van me vertelde dat je in Jakarta voor 200 Euro een redelijk werkende airco kan kopen, ophangen zal daar rond de tien euro extra kosten.
pi_204334470
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 22:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat rammelen en roesten wil je natuurlijk niet in een woonwijk. Plus dat in NL de bende moet worden opgehangen door iemand met STEK. Daardoor is het arbeidsloon relatief hoog en wordt het lonender om iets knaps op te hangen.

Maar inderdaad een maatje van me vertelde dat je in Jakarta voor 200 Euro een redelijk werkende airco kan kopen, ophangen zal daar rond de tien euro extra kosten.
klopt. Maar voordat ze in nederland gaan roesten en rammelen ben je 15 jaar verder gezien het klimaat waar ik die dingen zie draaien gok ik dan.
pi_204334491
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 22:42 schreef Glider76 het volgende:

[..]
klopt. Maar voordat ze in nederland gaan roesten en rammelen ben je 15 jaar verder gezien het klimaat waar ik die dingen zie draaien gok ik dan.
Als je er hier mee gaat verwarmen dan gebruik je ze ook minstens acht maanden per jaar. Plus dat niet gebruiken juist voor meer roesten en rammelen zal zorgen.
  woensdag 6 april 2022 @ 16:15:53 #42
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_204349866
Jaa, wij willen ook een airco in onze nieuwe huis.
Kunnen geen vloerverwarming en/of vloerisolatie aanleggen, dus dit leek ons the next best thing. Dan wel als aanvulling op de CV.

Vind alleen tegenstrijdige informatie of de kosten. Zit een beetje een verhuisbegroting te maken. Iemand een indicatie wat een split airco met 3 units zou kosten? Er hangt momenteel al een single unit. En ik vind zowel bedragen al 2.5 ka, als 7K. Toch een verschilletje.

Verder hoorde ik van de bouwkundige constructeur ook over wat vocht en luchtcirculatie problemen bij mensen die dit als hoofdverwarming hebben. Alleen kan ik daar niet zoveel over vinden.
pi_204349898
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:15 schreef Saboo het volgende:
Jaa, wij willen ook een airco in onze nieuwe huis.
Kunnen geen vloerverwarming en/of vloerisolatie aanleggen, dus dit leek ons the next best thing. Dan wel als aanvulling op de CV.

Vind alleen tegenstrijdige informatie of de kosten. Zit een beetje een verhuisbegroting te maken. Iemand een indicatie wat een split airco met 3 units zou kosten? Er hangt momenteel al een single unit. En ik vind zowel bedragen al 2.5 ka, als 7K. Toch een verschilletje.

Verder hoorde ik van de bouwkundige constructeur ook over wat vocht en luchtcirculatie problemen bij mensen die dit als hoofdverwarming hebben. Alleen kan ik daar niet zoveel over vinden.
Offerte voor een trio voor een Daikin net binnen 1 huiskamer en 2 slaapkamers ¤5600
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204349912
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 21:11 schreef Glider76 het volgende:
Ik verwarm sinds oktober ook de woonkamer met airco. Voornamelijk overdag. In de avond gaat de pelletkachel aan.

Beide werken prima, maar vloerverwarming via cv of warmtepomp is en blijft toch het meest prettig. Geen wind, geen geluid, en gehele woonkamer/hal gelijkmatig van temperatuur. En het grote nadeel is alleen de woonkamer warm en de hal en badkamer steenkoud.

Ik zie het toch nog meer als bijverwarming dan als hoofdverwarming. Heb al weken geen gas meer verbruikt behalve nog voor douchen. Ik twijfel ook nog of die airco het wel zal trekken bij -10.

Ik heb een Daikin. Ook een zogenaamd A merk.

Maar ik zie in zeer warme landen toch ook heel veel zeer goedkope AC'tjes draaien van Midea en nog goedkoper/merklozer. In landen waar het veel vochtiger is als hier of zomers boven de 40 graden zitten.

Die dingen draaien daar 24/7 en gaan ook jaren mee. Ze rammelen en roesten wat meer, maar doen het prima.

Is het ook niet een soort borstklopperij om een Mitsubishi of Daikin te willen? In Nederland draaien ze niet veel meer dan een beetje idle, zeker in de zomer.

Maar goed, ik heb zelf ook een Daikin natuurlijk. Kost wel 4 keer zo veel als zo'n Midea. Denk niet dat je dat uiteindelijk terug verdient aan zuiniger verbruik gezien de weinige draaiuren ze maken hier in ons land.
Kun je een berekening geven van het aantal verbruikte kWh VS gasverbruik vorig jaar.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204349948
Ik heb dit dus 2 jaar geleden ook gedaan, maar gebruik het niet meer, ik vind het zelf verschrikkelijk. Natuurlijk geen weggegooid geld want ik gebruik de airco nog en de verwarmstand om een kamer even snel te verwarmen. Maar als hoofdverwarming is het niet geschikt.

Om verschillende redenen vind ik het niet werken:
1. Ondanks ik superstille en de allernieuwst daikins heb, je hoort ze toch de hele tijd.
2. Airco's hangen hoog, warme lucht komt het beste van de grond hierdoor moet de airco naar beneden blazen wat voor onaangename luchtstoom zorgt.
3. Het is geen aangename warmte, waarschijnlijk door de actieve luchtstroom maar het voelt niet fijn aan.

Groot plus punt: het is wel een stuk goedkoper dan op gas stoken en je kan makkelijker per kamer verwarmen, daarnaast gaat het opwarmen van een kamer een stuk sneller als je dat wil.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204350660
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:20 schreef halfway het volgende:

[..]
Kun je een berekening geven van het aantal verbruikte kWh VS gasverbruik vorig jaar.
Nee helaas niet. Mijn verbruik is totaal niet representatief als alleenstaande met 6 maanden per jaar buitenland verblijf en ook nog een pelletkachel erbij.

De afgelopen 3 weken heb ik geheel geen gas verbruikt voor de cv. Ik wissel een beetje tussen airco en pellet.

Vanochtend bv. had ik de pelletkachel even aan voor een uurtje, vanmiddag de airco voor een uurtje en nu net de pellet weer opgestart.

CV ketel heb ik zelfs even helemaal uitstaan en zet ik alleen aan als ik ga douchen. Dit ook om te voorkomen dat de ketel steeds draait om de interne boiler warm te houden. Dit is 0.3 kuub gas per dag ondanks dat het warmw ater in eco stand staat.
pi_204351033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:25 schreef boegschroef het volgende:
Om verschillende redenen vind ik het niet werken:
1. Ondanks ik superstille en de allernieuwst daikins heb, je hoort ze toch de hele tijd.
2. Airco's hangen hoog, warme lucht komt het beste van de grond hierdoor moet de airco naar beneden blazen wat voor onaangename luchtstoom zorgt.
3. Het is geen aangename warmte, waarschijnlijk door de actieve luchtstroom maar het voelt niet fijn aan.

Ik heb alle drie de punten redelijk te weten ondervangen door twee meter voor de airco een plafondventilator te hangen. Die blaast geruisloos de warme lucht naar beneden en de kamer in. Recht er onder moet je dan nog niet gaan zitten maar de warmte verdeeld zich wel veel beter door de kamer.

Wat waarschijnlijk voor alle luchtverwarming geldt is dat het domweg minder comfortabel is zolang de muren nog niet opgewarmd zijn. Dus je kamer is wel snel warm maar nog niet echt comfortabel. Pas als je na een uur of drie/vier stoken alles hebt opgewarmd voelt het ook echt comfortabel aan. Bij een cv had ik eerder dat comfortabele gevoel. Mogelijk valt er nog iets te doen met een ir straalplaatje in de buurt van waar ik zit.
pi_204351199
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:19 schreef halfway het volgende:

[..]
Offerte voor een trio voor een Daikin net binnen 1 huiskamer en 2 slaapkamers ¤5600
Een hoop geld, maar wel marktconform.
Laat die handjes wapperen!
pi_204355337
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
Electrisch verwarmen is nu de oplossing. En dan is een warmte pomp of airco nu juist het meest zuinige alternatief.
Wat niet goed is, is airco op grijze stroom, nu vele huishoudens groene stroom hebben, geleverd of zelf opgewekt is electrisciteit de schoonste manier van energie verbruik.

Wat wel een probleem is is dat ons netwerk niet toegerust is op dat iedereen dit gaat doen en te gelijk electrisch de auto gaat opladen. Daar is een verbeter plan voor en de miljarden zijn er alleen geen mensen.
pi_204355341
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
Electrisch verwarmen is nu de oplossing. En dan is een warmte pomp of airco nu juist het meest zuinige alternatief.
Wat niet goed is, is airco op grijze stroom, nu vele huishoudens groene stroom hebben, geleverd of zelf opgewekt is electrisciteit de schoonste manier van energie verbruik.

Wat wel een probleem is is dat ons netwerk niet toegerust is op dat iedereen dit gaat doen en te gelijk electrisch de auto gaat opladen. Daar is een verbeter plan voor en de miljarden zijn er alleen geen mensen.
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 08:02 schreef Zoev het volgende:

[..]
Buurman zei dat je na verwarmen even 5 min koud moet laten blazen omdat de buitenunit dan verwarmd, en condens verdampt. Klonk mij raar in de oren, maar vandaar mijn vraag.

Hoofdverwarming denk ik ook steeds meer aan
Niet te veel naar je buurman luisteren, gewoon de handleiding lezen.

Met 'nieuwe' techniek komen er altijd van horen zeggen praatjes in de rondte. Die buurman heeft dat misschien 10 jaar geleden gehoord van iemand met een goedkoop Chinees Ali express airco en roept dat nu overal, staat het niet in je handleiding dan is het niet zo.

Zo reed mijn opa rond met een vleugel op zijn dak waar Max Verstappen jaloers op zou zijn, omdat dit beter was voor je brandstof verbruik met een caravan er achter. Het was alleen nooit echt getest.
pi_204356954
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 18:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb alle drie de punten redelijk te weten ondervangen door twee meter voor de airco een plafondventilator te hangen. Die blaast geruisloos de warme lucht naar beneden en de kamer in. Recht er onder moet je dan nog niet gaan zitten maar de warmte verdeeld zich wel veel beter door de kamer.

Dit is nog wel iets wat de moeite waard kan zijn om nog wat in te investeren, bedankt voor de tip :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204357016
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:42 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dit is nog wel iets wat de moeite waard kan zijn om nog wat in te investeren, bedankt voor de tip :)
Daarnaast scheelt het een slok op een borrel om tijdens de opwarmfase van je huis de airco vol te laten blazen. Dan zit je helaas wel een kwartier tot half uur in de herrie. Als je eenmaal wat warmte hebt verdeeld dan is die plafonventilator wel voldoende.

Maar goed, we hebben geen winters weer gehad dus hoe dat zo gaan durf ik niet te zeggen.
pi_204359689
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:12 schreef MaJo het volgende:
Is dit niet super slecht voor het milieu?
Nee. Een moderne warmtepomp haalt voor het verwarmen bij gebruik van elektriciteit uit een gasgestookte centrale ongeveer 50% CO2 besparing ten opzichte gas verstoken in een cv-ketel.
pi_204461586
Afgelopen tijd veel verwarmd met onze nieuwe airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.

Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht" > of er druk ontsnapt bv.

Komt jullie dit bekend voor?

[ Bericht 3% gewijzigd door Zoev op 17-04-2022 10:19:24 ]
pi_204461630
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:12 schreef Zoev het volgende:
Afgelopen tijd veel verwarmd met airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.

Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht"?

Komt jullie dit bekend voor?
Mijn binnenunit (daikin) zucht ook af en toe, de eerste keer wist ik ook niet wat ik hoorde...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204461640
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:19 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Mijn binnenunit (daikin) zucht ook af en toe, de eerste keer wist ik ook niet wat ik hoorde...
Alleen bij verwarmen @boegschroef?
pi_204461663
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:20 schreef Zoev het volgende:

[..]
Alleen bij verwarmen @:boegschroef?
Volgensmij wel, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ik zal het eens in de gaten houden als het warmer wordt en hij moet gaan koelen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204461771
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 10:12 schreef Zoev het volgende:
Afgelopen tijd veel verwarmd met onze nieuwe airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.

Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht" > of er druk ontsnapt bv.

Komt jullie dit bekend voor?
Kabaal is herkenbaar, hier is het in de vorm van wat gekraak soms. Wanneer hij aan staat en na het uitzetten soms nog even. Daikin, alleen nog gebruikt om te verwarmen.
Zuchten heb ik nog niet gemerkt. Ik zit er recht onder, dus geluiden komen duidelijk door.

Die in de slaapkamer is stil, alleen vorige zomer gebruikt om te koelen (Fuji).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_204461805
In de handleiding zie ik een knop "om het vocht te verwijderen dat zich tijdens koelen aan de binnenzijde van de unit heeft gevormd"

Wat is dit?
Wanneer doe je dat?

Dat staat nl niet in het boekje
pi_204461911
@boegschroef

Ik heb dit gevonden:
https://www.gebruikershan(...)58333.html?page=0012

Welliswaar ander merk dan de onze, maar zuchten zou dus niet abnormaal zijn. Maar wat het koelmiddel te maken heeft met verwarmen weet ik ook niet
  zondag 17 april 2022 @ 13:53:54 #61
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204463612
Zuchten is normaal een teken dat hij gaat ontdooien buiten, dan draait hij de cyclus om. Met dit weer niet voor te stellen.

Kraken en knakken is omdat het gewoon een plastic doos is die door de warmte uitzet en weer krimpt.

Soms hoor ik ook wel de warmtewisselaar uitzetten, dan hoor je plingplingpling van de aluminium lamellen.

Het blijft mechaniek.
Laat die handjes wapperen!
pi_204465545
@Gieliovd was idd vanmorgen een graadje of 6 a 7 geloof ik. Of trekt hij dan bv koudere lucht aan in hoger gelegen delen? Of moet ik eens die buitenunit ontdooien middels mijn bericht van hierboven 10.45u?

[ Bericht 22% gewijzigd door Zoev op 17-04-2022 16:38:04 ]
  zondag 17 april 2022 @ 16:55:13 #63
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204466063
Het kan best een defrost zijn geweest buiten. Zou me er niet te druk om maken.
Laat die handjes wapperen!
pi_204595440
Net bij de puf / even stoppen symboom bij toeval gespot.
In handleiding staat symbool voor ontdooien / voorverwarmen.

Het is nu in mijn woonplaats 8 graden, dus of hij dan moet ontdooien of voorverwarmen weet ik niet.
Iemand van jullie wel?

@boegschroef ... ter info voor jou, ivm je puffende airco
  maandag 2 mei 2022 @ 15:45:02 #65
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_204608276
Dat is het geluid van de gassen die door het systeem lopen. Vaak als je dat hoort gaat hij ook even stoppen met blazen.

Vergeten jullie niet om elke maand het interne filter even schoon te maken :)
pi_204610604
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 15:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dat is het geluid van de gassen die door het systeem lopen
En dat is normaal @OxygeneFRL ?
Is weer wat anders dan een defrost?

Hjj stopt dan inderdaad ook even met blazen
pi_204610708
Situatie: tussenwoning (Bouwjaar 1992) 3 verdiepingen.

Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
  maandag 2 mei 2022 @ 20:28:53 #68
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_204610777
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:08 schreef Zoev het volgende:

[..]
En dat is normaal @:OxygeneFRL ?
Is weer wat anders dan een defrost?

Hjj stopt dan inderdaad ook even met blazen
ja dat is normaal. Vooral als het buiten nog goed koud is maar je gebruikt hem om te verwarmen. Dan wordt de buitenunit te koud en moet hij even stoppen om de boel op te warmen.
pi_204610938
quote:
4s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Situatie: tussenwoning (Bouwjaar 1992) 3 verdiepingen.

Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
Het kanvmaar het maakt wel geluid zo'n blazende airco in je woonkamer.
pi_204613252
quote:
4s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Situatie: tussenwoning (Bouwjaar 1992) 3 verdiepingen.

Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
Zonder meer, zeker als je vloerverwarming al bijna voldoende is dan kun je mooi met de airco snel bij verwarmen of juist op een heel laag pitje laten meewerken. Op een laag pitje hoor je de airco niet of nauwelijks, als ie er vol aan moet trekken wel. Ik heb dat opgelost door er een plafondventilator voor te hangen, dan hoeft die in de airco niet zo hard en verspreid de warmte wel goed door de kamer.
pi_206744319
Begin mei airco aangeschaft, ook een LG 3,7 kw single. Ik herken mij goed in de reacties hierboven voor wat betreft de performance.

In de zomer is het een prima apparaat om mee te koelen, heeft wel een minuut of 5-10 nodig om de temperatuur substantieel te verlagen, en de airco staat dan bijvoorbeeld op 20 graden terwijl de thermostaat 23 aangeeft. Maar goed, dat weet je dan inmiddels en pas je je instelling dan op aan. Als je hem harder laat draaien dan hoor je wel degelijk de luchtstroom die het apparaat genereert.Tevens ook, indien je goed luistert en je de tv mute, de buitenunit enigszins die op volle toeren draait.

Nu ook de winter de afgelopen dagen Nederland bereikt heeft heb ik de unit ook gebruikt om te verwarmen, mijn mening daaromtrent is wederom gemêleerd. Het apparaat is in staat om héél snel de ruimte te verwarmen naar een veel aangenamer temperatuurniveau (hoewel je op de thermostaat nog steeds 17 graden ziet), maar na ongeveer 30 minuten schakelt het apparaat zichzelf uit (heb inmiddels begrepen dat dat defrosten van de buitenunit is) en kan zo maar 15-20 minuten draaien (soms bijgeluiden, hebben jullie dat ook?) zonder warme lucht te genereren/blazen.

Alles overziend en afwegend valt het toch enigszins tegen. Wel een mooie aanvulling op de steeds warmere zomers, en als het wat kouder is om mee te verwarmen zonder gas. Maar als het serieus vriest dan wordt het wel minder comfortabel.

Herkennen jullie die bijgeluiden als het apparaat gaat defrosten?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206744414
Bijgeluiden zijn herkenbaar, klinkt soms als stromend water en de koude lucht die de airco dan blaast is oncomfortabel (ik zit er recht onder).

Ben nu voor het eerst de verschillende verwarmingsvormen aan het combineren. In de keuken hangt een Tado thermostaat, die zorgt ervoor dat de temperatuur daar minimaal 18,5 graad is. De keuken is de enige meetplek, dus de rest van het huis - voor zover de radiatoren open staan - beweegt mee.
Ook het eerste opwarmen in de ochtend doet de Tado / CV.

Alleen de badkamer doet niet mee, die draait geheel op de (elektrische) vloerverwarming.

Het leek in theorie een goede oplossing, maar de komende dagen zal ik in de praktijk moeten kijken of het echt werkbaar is. Heb nu de neiging om de airco uit te zetten. Zodra die weer warme lucht blaast zal die neiging wel weer wegtrekken.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_206744464
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
Een airco of lucht-lucht warmtepomp is zeer energiezuinig. Soms wel een theoretisch COP waarde van 5. Dus 1 deel fossiel en 4 delen uit de lucht.
Hallo
pi_206744715
Defrost komt voornamelijk voor bij vochtig weer net oven het vriespunt. Gister was het droge kou en heeft ie een keer moeten defrosten. Dat was voor mij het moment om maar naar bed te gaan. Heb tijdens de defrost het ding op de laagste stand gezet. Vanmorgen was het een graad of 15 in de kamer. Eigenlijk volgens plan dus.

Ik merk wel dat het ding te veel in een hoek van de kamer hangt. Die hoek is lekker warm maar de andere kant blijft iets te koel voor het mooie. De plafondventilator zachtjes aan helpt wel maar is niet zaligmakend.
pi_206745077
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2022 12:03 schreef phpmystyle het volgende:
Nu ook de winter de afgelopen dagen Nederland bereikt heeft heb ik de unit ook gebruikt om te verwarmen, mijn mening daaromtrent is wederom gemêleerd. Het apparaat is in staat om héél snel de ruimte te verwarmen naar een veel aangenamer temperatuurniveau (hoewel je op de thermostaat nog steeds 17 graden ziet), maar na ongeveer 30 minuten schakelt het apparaat zichzelf uit (heb inmiddels begrepen dat dat defrosten van de buitenunit is) en kan zo maar 15-20 minuten draaien (soms bijgeluiden, hebben jullie dat ook?) zonder warme lucht te genereren/blazen.

Alles overziend en afwegend valt het toch enigszins tegen. Wel een mooie aanvulling op de steeds warmere zomers, en als het wat kouder is om mee te verwarmen zonder gas. Maar als het serieus vriest dan wordt het wel minder comfortabel.
herkenbaar, ik heb een halve winter mijn airco gebruikt en toen nooit meer aangehad om te verwarmen. Ik vind het waardeloze warmte. Laatst sprak ik een bouwkundige inspecteur omdat de koper van mijn huis mijn huis wou laten keuren en hij gaf aan dat vooral bij oude huizen, verwarmen met een airco voor vochtproblemen zorgt.
Ik snap dit wel, want je warmt heel snel de lucht op, maar de muren blijven lange tijd kou omdat het opwarmen van de lucht te snel gaat.
Ik heb zelf die halve winter ook gemerkt dat als de airco weer uit gaat het ook heel heel snel weer afkoelt. Daarnaast maakt die herrie en bij het defrosten maakt die nog meer herrie en koelt het ook heel snel af omdat die dan niet verwarmd.
Daarnaast heb je de scheven verdeling van warmte omdat die blaast en je hebt koudeval bij je ramen.

Voor mij is een airco afgeschreven als verwarmingsunit.

Ik heb een L/W warmtepomp, deze haalt zijn warmte uit het buffervat om te defrosten en is daarom in 1 minuut klaar. Helemaal bij dit weer is dat handig, want nagenoeg elke 2 uur is er wel een defrost.
Defrosten heb je tussen de -4 en + 4 degC buiten en vaker bij hogere luchtvochtigheid buiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206745836
O ik ben er heel blij mee:) heb in de winter een maandlast van 15 euro ipv 220 met gas stoken
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 14:49:23 #77
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206746997
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 14:00 schreef OxygeneFRL het volgende:
O ik ben er heel blij mee:) heb in de winter een maandlast van 15 euro ipv 220 met gas stoken
Maar dat is een geldkwestie. Is het ook comfortabel?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206750411
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 14:49 schreef MaJo het volgende:

[..]
Maar dat is een geldkwestie. Is het ook comfortabel?
Tsja warmte is warmte. Hij staat gewoon op standje 1 te blazen en met een tv aan hoor je het niet eens. En als de zon schijnt blaas ik gratis.
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 23:04:48 #79
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206755714
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 17:28 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Tsja warmte is warmte. Hij staat gewoon op standje 1 te blazen en met een tv aan hoor je het niet eens. En als de zon schijnt blaas ik gratis.
Dat ben ik niet met je eens. Stralingswarmte van de radiator is bijvoorbeeld weer heel anders dan vloerverwarming. Ik mis met koude dagen die stralingswarmte wel -O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206756554
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 23:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dat ben ik niet met je eens. Stralingswarmte van de radiator is bijvoorbeeld weer heel anders dan vloerverwarming. Ik mis met koude dagen die stralingswarmte wel -O-
ja omdat je bij vloerverwarming zelf door de warmte lucht loopt. Bij een radiator gaat het recht omhoog naar het plafond.
pi_206934181
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 23:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dat ben ik niet met je eens. Stralingswarmte van de radiator is bijvoorbeeld weer heel anders dan vloerverwarming. Ik mis met koude dagen die stralingswarmte wel -O-
Absoluut.
Bij een verwarming hoor je ze enkel een keer aanslaan.
Onze airco hoor je toch altijd (oke al sje tv aan ehbt idd stuk minder). De warmte voelt ook anders.
Maar inderdaad warmte is wel warmte.

Groot voordeel:
Het is heel snel warm als je hem even vol open zet en hoog.
pi_206948439
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 12:13 schreef Sometimes het volgende:
Bijgeluiden zijn herkenbaar, klinkt soms als stromend water en de koude lucht die de airco dan blaast is oncomfortabel (ik zit er recht onder).

Ben nu voor het eerst de verschillende verwarmingsvormen aan het combineren. In de keuken hangt een Tado thermostaat, die zorgt ervoor dat de temperatuur daar minimaal 18,5 graad is. De keuken is de enige meetplek, dus de rest van het huis - voor zover de radiatoren open staan - beweegt mee.
Ook het eerste opwarmen in de ochtend doet de Tado / CV.

Alleen de badkamer doet niet mee, die draait geheel op de (elektrische) vloerverwarming.

Het leek in theorie een goede oplossing, maar de komende dagen zal ik in de praktijk moeten kijken of het echt werkbaar is. Heb nu de neiging om de airco uit te zetten. Zodra die weer warme lucht blaast zal die neiging wel weer wegtrekken.
De Tado heb ik verplaatst naar de kamer van de kinderen boven, dat is een betere meetplek. Daar hou ik de temperatuur nu op 17,5 graden wanneer ze thuis zijn en 17 graden 's nachts en wanneer ze niet thuis zijn.

Werkt redelijk goed. Als ze in de kamer verblijven dan zetten ze de airco aan.

De paar keer dat de buitentemperatuur rond of onder de 0 graden was, vond ik de airco in de woonkamer niet ideaal. Het ontdooien, het geluid en dat het moeite kost om de keuken ook op temperatuur te krijgen spelen daar de grootste rol in.

Vandaag / nu is het 5 graden, dan werkt het prima.

Denk dat bij echt koudere dagen ik toch grotendeels of volledig naar de CV terug ga. Maar eerst even de jaarrekening afwachten en hopen dat die niet laat is (want probeer onder de 500 m3 gas uit te komen, en dat lijkt net te lukken).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_206948581
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 00:09 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Absoluut.
Bij een verwarming hoor je ze enkel een keer aanslaan.
Onze airco hoor je toch altijd (oke al sje tv aan ehbt idd stuk minder). De warmte voelt ook anders.
Maar inderdaad warmte is wel warmte.

Groot voordeel:
Het is heel snel warm als je hem even vol open zet en hoog.
En het koelt razendsnel af als die even uit gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206950423
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En het koelt razendsnel af als die even uit gaat.
Inderdaad.
Ervaar ik net zo.
  maandag 5 december 2022 @ 12:59:01 #85
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_206950436
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En het koelt razendsnel af als die even uit gaat.
Wanneer je niet in een houten krot met open ramen woont valt dat best mee.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_206950571
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En het koelt razendsnel af als die even uit gaat.
Ik heb kunstof en triple glas dus nergens last van
pi_206950931
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 12:59 schreef Dven het volgende:

[..]
Wanneer je niet in een houten krot met open ramen woont valt dat best mee.
De warmte vanaf de radiatoren blijft ook bij mij een stuk langer hangen. Het uitzetten van de airco is door het wegvallen van de warme luchtstroom ook meteen voelbaar.

De deur van de slaapkamer boven wordt niet altijd goed dichtgedaan (of blijft gewoon wagenwijd open staan). De warmte van de airco is dan gewoon snel weg.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 5 december 2022 @ 13:40:27 #88
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_206951034
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:33 schreef Sometimes het volgende:

[..]
De warmte vanaf de radiatoren blijft ook bij mij een stuk langer hangen. Het uitzetten van de airco is door het wegvallen van de warme luchtstroom ook meteen voelbaar.

De deur van de slaapkamer boven wordt niet altijd goed dichtgedaan (of blijft gewoon wagenwijd open staan). De warmte van de airco is dan gewoon snel weg.
Ja, als je dat ding in je giechel laat blazen. Dat is hetzelfde als de CV aanzetten en erop gaan zitten, je billen branden en je afvragen waarom het 5 meter verder in huis nog niet warm is.

In koudere delen van Europa verwarmen hele volksstammen hun huis met airco en dit staan echt niet 24/7 te blazen :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_206952535
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 12:58 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Inderdaad.
Ervaar ik net zo.
Komt omdat je hiermee sneller de lucht opwarmt en get dus eerder aangenaam krijgt waardoor je muren geen tijd hebben gehad om op te warmen. Doe je hem uit dan gaat alle warmte razendsnel weer weg vanwege de koude muren.
Ik vind verwarmen met aircos ook super onaangenaam en je hebt kans op schimmel en vocht vanwege de koude muren.
Het verliest op alle punten met verwarmen met radiatoren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206986010
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Komt omdat je hiermee sneller de lucht opwarmt en get dus eerder aangenaam krijgt waardoor je muren geen tijd hebben gehad om op te warmen. Doe je hem uit dan gaat alle warmte razendsnel weer weg vanwege de koude muren.
Ik vind verwarmen met aircos ook super onaangenaam en je hebt kans op schimmel en vocht vanwege de koude muren.
Het verliest op alle punten met verwarmen met radiatoren.
Daarom verwarm ik met deze temperaturen ook 24/7 ,de massa komt dan keurig op temperatuur. Boven de 5 graden gaat hij in de nacht uit, maar ook dan is de afkoeling in de nacht beperkt (+/- 1.5 graden).

Moet wel zeggen dat de isolatie hier wel dik voorelkaar is (nieuwbouw)
pi_206986116
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:27 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Daarom verwarm ik met deze temperaturen ook 24/7 ,de massa komt dan keurig op temperatuur. Boven de 5 graden gaat hij in de nacht uit, maar ook dan is de afkoeling in de nacht beperkt (+/- 1.5 graden).

Moet wel zeggen dat de isolatie hier wel dik voorelkaar is (nieuwbouw)
als die 24/7 blaast dan krijg je wel hele warme lucht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206986157
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als die 24/7 blaast dan krijg je wel hele warme lucht
Nee hoor, de inverter moduleert netjes terug in warmte en fanspeed, De unit hier draait alweer +48 uur op fanspeed 1 (nauwelijks hoorbaar). Comfort is volgens de vrouw hoger dan met vloerverwarming :)

pi_206986434
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:27 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Daarom verwarm ik met deze temperaturen ook 24/7 ,de massa komt dan keurig op temperatuur. Boven de 5 graden gaat hij in de nacht uit, maar ook dan is de afkoeling in de nacht beperkt (+/- 1.5 graden).

Moet wel zeggen dat de isolatie hier wel dik voorelkaar is (nieuwbouw)
Dat gebeurt hier wel eens per ongeluk (laatste die naar bed gaat zet de airco niet uit) en dat is dan 's morgens best prettig. Het extra verbruik viel me toen mee, maar weet niet meer hoe koud het die nacht was.

Goed om nog keer uit te proberen, dat houdt de keuken beter op temperatuur.

Oud huis met matige isolatie, dat wel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_206986902
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Nee hoor, de inverter moduleert netjes terug in warmte en fanspeed, De unit hier draait alweer +48 uur op fanspeed 1 (nauwelijks hoorbaar). Comfort is volgens de vrouw hoger dan met vloerverwarming :)

[ afbeelding ]
ik heb het ook een keer gehad en toen was het in de ochtend niet te harden qua temperatuur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206987552
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als die 24/7 blaast dan krijg je wel hele warme lucht
Als je de airco gewoon op een aangename temperatuur instelt, dan wordt de lucht nooit veel warmer dan de ingestelde temperatuur.
pi_206994200
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb het ook een keer gehad en toen was het in de ochtend niet te harden qua temperatuur.
airco op 19 graden zetten en houdt deze keurig aan. CV thermostaat schommelt dan rond de 20. Vrij constant.
pi_206994323
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:05 schreef Glider76 het volgende:

[..]
airco op 19 graden zetten en houdt deze keurig aan. CV thermostaat schommelt dan rond de 20. Vrij constant.
Precies en dan blijven de muren koud.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206994327
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als je de airco gewoon op een aangename temperatuur instelt, dan wordt de lucht nooit veel warmer dan de ingestelde temperatuur.
Precies en dan blijven de muren koud
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206994860
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies en dan blijven de muren koud.
Ligt eraan hoe je dit bekijkt. De muur achter en boven een radiator waar 60 graden water doorheen gaat zal wat warmer aanvoelen.

Maar uiteindelijk zal de warmte die via de airco geproduceerd wordt ook in de muren gaan.

Alles in dezelfde ruimte zal uiteindelijk dezelfde temperatuur gaan aannemen.

Een muur waar geen radiator staat zal ook bij radiatoren in eerste instantie koud blijven. Maar op den duur neemt het dezelfde omgevingstemperatuur aan.

Warmte is warmte.
pi_206994970
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:13 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Ligt eraan hoe je dit bekijkt. De muur achter en boven een radiator waar 60 graden water doorheen gaat zal wat warmer aanvoelen.

Maar uiteindelijk zal de warmte die via de airco geproduceerd wordt ook in de muren gaan.

Alles in dezelfde ruimte zal uiteindelijk dezelfde temperatuur gaan aannemen.

Een muur waar geen radiator staat zal ook bij radiatoren in eerste instantie koud blijven. Maar op den duur neemt het dezelfde omgevingstemperatuur aan.

Warmte is warmte.
Lees maar de discussie terug, dat is vaak niet zo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206996321
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Lees maar de discussie terug, dat is vaak niet zo.
Het zal vooral in gevoel en beleving zitten. Als je ergens een thermometer plaatst en die wijst 20 graden aan maakt het niet uit hoe en waarmee die 20 graden is bereikt. gas, airco, warmtepomp, zon enz.

Wat ook van belang is is de luchtvochtigheid. Daar zit ook een gevoelsverschil in.

Ik merk zelf als ik mijn pelletkachel stook dat het kouder aanvoelt aangezien hiermee de luchtvochtigheid flink daalt.

Drogere lucht bevat minder warmte.

Maar verwarmen met radiatoren van 60 graden om het in de kamer 20 graden te krijgen is ook geen ideale manier.
1 enkele airco net zo min als het meest ideale.
pi_206997062
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies en dan blijven de muren koud
De ruimtetemperatuur is op dit moment 20.04 graden.
Dit is de temperatuur van een buitenmuur.

pi_206997075
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb het ook een keer gehad en toen was het in de ochtend niet te harden qua temperatuur.
Waarschijnlijk door een hoge offset, de interne temperatuur sensoren van een airco wijken vaak behoorlijk af waardoor deze te lang blijft door verwarmen.
pi_206999368
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies en dan blijven de muren koud
De muren worden dan bijna net zo warm als de omgevingstemperatuur. Net als in een huis met radiatoren of vloerverwarming.

Tenzij je natuurlijk maar kort de airco aan zet. Net als wanneer je je andere vormen van verwarming gebruikt krijgen de muren geen tijd om op te warmen.
pi_207008964
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:53 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Het zal vooral in gevoel en beleving zitten. Als je ergens een thermometer plaatst en die wijst 20 graden aan maakt het niet uit hoe en waarmee die 20 graden is bereikt. gas, airco, warmtepomp, zon enz.

Wat ook van belang is is de luchtvochtigheid. Daar zit ook een gevoelsverschil in.

Ik merk zelf als ik mijn pelletkachel stook dat het kouder aanvoelt aangezien hiermee de luchtvochtigheid flink daalt.

Drogere lucht bevat minder warmte.

Maar verwarmen met radiatoren van 60 graden om het in de kamer 20 graden te krijgen is ook geen ideale manier.
1 enkele airco net zo min als het meest ideale.
dat maakt zeker wel uit. Als je muren koud zijn dan koelt het razendsnel weer af als je de airco uitzet of als deze vanzelf uitgaat. Een airco warmt te lucht heel snel op zodat je muren koud blijven.
Daarnaast kunnen er eerder vochtproblemen ontstaan.
Als reacties op @Revolution-NL die zijn airco op een laag pitje 24/7 aan laat staan om de muren te verwarmen reageerde ik dat het bij mij en velen met mij dan veel en veel te warm wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207008987
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De muren worden dan bijna net zo warm als de omgevingstemperatuur. Net als in een huis met radiatoren of vloerverwarming.

Tenzij je natuurlijk maar kort de airco aan zet. Net als wanneer je je andere vormen van verwarming gebruikt krijgen de muren geen tijd om op te warmen.
precies, en aangezien een airco heel snel lucht opwarmd gaat deze dan ook weer snel uit, want de lucht krijgt de gewenste temperatuur, en dan koelt het weer razendsnel af omdat je muren niet snel genoeg opgewarmd kunnen worden.
Dat is een bekend probleem wat ik IRL continu om mij heen hoor bij mensen die een airco als hoofdverwarming wllen gebruiken en er dus ook heel snel weer mee ophouden.
Ik had dit probleem zelf ook jaren geleden en na een halve winter ben ik er ook mee gestopt.
Het is hele onconfortabele warmte. En als je de koudeval bij ramen ook nog meeneemt dan is het echt een waardeloze manier van verwarmen.

Toen ik mijn huis liet taxeren vroeg hij ook of ik de airco's gebruikte om te verwarmen, omdat deze niet geschikt zijn hiervoor ivm vochtproblemen. Hij zou dit dan meenemen in de waardering. Toen wees ik hem op de radiatoren en was het goed, want hij zei dat verwarmen met airco's geregeld vochtproblemen geven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 9 december 2022 @ 19:18:23 #107
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_207011716
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies, en aangezien een airco heel snel lucht opwarmd gaat deze dan ook weer snel uit, want de lucht krijgt de gewenste temperatuur, en dan koelt het weer razendsnel af omdat je muren niet snel genoeg opgewarmd kunnen worden.
Dat is een bekend probleem wat ik IRL continu om mij heen hoor bij mensen die een airco als hoofdverwarming wllen gebruiken en er dus ook heel snel weer mee ophouden.
Ik had dit probleem zelf ook jaren geleden en na een halve winter ben ik er ook mee gestopt.
Het is hele onconfortabele warmte. En als je de koudeval bij ramen ook nog meeneemt dan is het echt een waardeloze manier van verwarmen.

Toen ik mijn huis liet taxeren vroeg hij ook of ik de airco's gebruikte om te verwarmen, omdat deze niet geschikt zijn hiervoor ivm vochtproblemen. Hij zou dit dan meenemen in de waardering. Toen wees ik hem op de radiatoren en was het goed, want hij zei dat verwarmen met airco's geregeld vochtproblemen geven.
Koude muren, koudeval bij ramen, slecht regelgedrag door overshoots . Heb jij niet gewoon een slechter geïsoleerde woning en een budget airco? Goed, de ene situatie is de andere niet. Wij ervaren dat warmte met airco als zijnde comfortabeler dan met vloerverwarming.

Vochtproblemen door verwarmen met airco is natuurlijk de reinste flauwekul. Wanneer je hetzelfde ventilatie debit aanhoudt en setpoint op de ruimte temperatuur dan is de relatieve luchtvochtigheid gewoon gelijk.

Op tweakers hele volksstammen die zeer tevreden zijn, en inderdaad ook een paar users waarbij het minder uitpakt.
pi_207013723
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies, en aangezien een airco heel snel lucht opwarmd gaat deze dan ook weer snel uit, want de lucht krijgt de gewenste temperatuur, en dan koelt het weer razendsnel af omdat je muren niet snel genoeg opgewarmd kunnen worden.
Dat is een bekend probleem wat ik IRL continu om mij heen hoor bij mensen die een airco als hoofdverwarming wllen gebruiken en er dus ook heel snel weer mee ophouden.

Een beetje airco moduleert gewoon terug zodra hij de setpoint nadert en pruttelt dan rustig verder zonder dat de temperatuur in de kamer veel fluctueert.
pi_207024210
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 17:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat maakt zeker wel uit. Als je muren koud zijn dan koelt het razendsnel weer af als je de airco uitzet of als deze vanzelf uitgaat. Een airco warmt te lucht heel snel op zodat je muren koud blijven.
Daarnaast kunnen er eerder vochtproblemen ontstaan.
Als reacties op @:revolution-nl die zijn airco op een laag pitje 24/7 aan laat staan om de muren te verwarmen reageerde ik dat het bij mij en velen met mij dan veel en veel te warm wordt.
Een airco warmt idd sneller op omdat er minder massa voorverwarmd hoeft te worden zoals een heel cv systeem en stalen radiatoren. Het is gewoon een elektrsiche ventilator kachel, aleen dan net iets efficienter in stroom.

Maar het effect is hetzelfde. Zet zo'n kacheltje een kwartier aan en dan uit en het is ook weer snel koud.

Dat het veel te warm wordt met een airco is onzin. Er zit een thermostaat op. Zowel voor koelen als verwarmen en dit werkt prima.

Ingesteld op 19 graden blijft het bij mij in de woonkamer rond de 20 graden op de thermostaat van de cv.

Als de thermostaat van de cv defect is of je zet deze op 30 graden wordt het ook te warm. Het heeft ook niet veel zin als je de airco start om deze op 30 te zetten hopende dat het dan sneller warm wordt als dat je die op 20 zet.

Het moduluren en constante temperatuur aanhouden gaat juist erg goed vindt ik. Heel stabiel gedurende de dag binnen een halve graag zo ongeveer.

Vochtproblemen is ook een beetje onzin. En airco ontvochtigt juist.
pi_207024775
Ik ben vooral eens benieuwd naar ervaringen van mensen die enkel met airco verwarmen: nu in deze vorstperiode die aankomt. En dadelijk een pak sneeuw.

Kun je dan ook je huis goed genoeg warm krijgen en vooral behouden vraag ik mij af.
Dus ik zou zeggen ... deel de ervaringen komende week of weken :)
pi_207061910
Verwarm mijn huis al wekenlang met de airco. Nu is het buiten -5 C.
CV staat standaard op 18 graden; in de slaapkamer staat de radiator uit en hier in m'n werkkamer is het 20 graden.

Volgens de slimme meter heb ik gister (zondag) ¤ 2,61 elektra en ¤ 2,90 gas verbruikt. Gaat lekker zo :P
pi_207062279
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 01:55 schreef gepromoveerT het volgende:
Verwarm mijn huis al wekenlang met de airco. Nu is het buiten -5 C.
CV staat standaard op 18 graden; in de slaapkamer staat de radiator uit en hier in m'n werkkamer is het 20 graden.

Volgens de slimme meter heb ik gister (zondag) ¤ 2,61 elektra en ¤ 2,90 gas verbruikt. Gaat lekker zo :P
CV staat hier op 17 graden (dag en nacht), thermostaat hangt in een slaapkamer. In de andere slaapkamer staat de radiator uit.
Zondag verbruik ¤ 8,68 elektra en ¤ 3,98 gas.
Maandag ¤ 9,87 elektra en ¤ 6,61 gas (schoonmaakster is geweest :') )
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_207062488
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 06:54 schreef Sometimes het volgende:

[..]
CV staat hier op 17 graden (dag en nacht), thermostaat hangt in een slaapkamer. In de andere slaapkamer staat de radiator uit.
Zondag verbruik ¤ 8,68 elektra en ¤ 3,98 gas.
Maandag ¤ 9,87 elektra en ¤ 6,61 gas (schoonmaakster is geweest :') )
Als je je zo druk maakt om kosten: doe dan als eerste de schoonmaakster weg. Dat is niet echt representatief voor een Nederlands huishouden
pi_207062624
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 07:46 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Als je je zo druk maakt om kosten: doe dan als eerste de schoonmaakster weg. Dat is niet echt representatief voor een Nederlands huishouden
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 14:00 schreef OxygeneFRL het volgende:
O ik ben er heel blij mee:) heb in de winter een maandlast van 15 euro ipv 220 met gas stoken
Wie maakt zich druk om kosten?

Mijn opmerking is om het veel hogere verbruik van die dag te verklaren.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_207063152
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:08 schreef stropdaz het volgende:
Ik ben vooral eens benieuwd naar ervaringen van mensen die enkel met airco verwarmen: nu in deze vorstperiode die aankomt. En dadelijk een pak sneeuw.

Kun je dan ook je huis goed genoeg warm krijgen en vooral behouden vraag ik mij af.
Dus ik zou zeggen ... deel de ervaringen komende week of weken :)
Het is mij niet geluk en toen was het niet eens zo koud als nu.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207094290
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 01:55 schreef gepromoveerT het volgende:
Verwarm mijn huis al wekenlang met de airco. Nu is het buiten -5 C.
CV staat standaard op 18 graden; in de slaapkamer staat de radiator uit en hier in m'n werkkamer is het 20 graden.

Volgens de slimme meter heb ik gister (zondag) ¤ 2,61 elektra en ¤ 2,90 gas verbruikt. Gaat lekker zo :P
Als je de CV een paar graden lager zet, en de airco even aanzet als 'opstoot' : blijft de warmte dan ook hangen?
Het is natuurlijk minder belastend voor de cv denk ik, maar ik vraag me af hoelang het blijft hangen deze combi
  donderdag 15 december 2022 @ 19:37:39 #117
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207094315
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 07:46 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Als je je zo druk maakt om kosten: doe dan als eerste de schoonmaakster weg. Dat is niet echt representatief voor een Nederlands huishouden
Druk om kosten :?
Genoeg mensen die geld zat hebben om alles te betalen, maar toch graag zo efficiënt mogelijk verwarmen. En terecht natuurlijk.
pi_207099705
Vanmrogen eens onze airco getest tussen 06:30 en nu.
Hij verwarmt prima en de woonkamer en de keuken is al snel warm. Veel sneller als met de CV.

Maar het geluid wat er vanaf komt continue vind ik toch een stuk minder.
En dat terwijl we een airco hebben die toch stil zou moeten zijn:
https://www.aircogiant.co(...)7EAQYAiABEgI4oPD_BwE
De luchtstroom die er vanaf komt is nu lekker warm, maar ik kan niet echt zeggen comfortabel.

Mijn conclusie:
Verwarmt zeer snel en dat is aangenaam.
Geluid is altijd aanwezig en vind ik storend.
Luchtstroom voelt vervelender aan dan ik dacht.

Als de gasprijs zo hoog is dat je het niet meer kan betalen zal het een goede oplossing zijn.
En als je de tv een beetje harder zet zul je het geluid een stuk minder horen, en qua luchtstroom kun je nog wel wat regelen met de wings (en dat is alleen in het gedeelte waar je zit).
Dus als we dit in de toekomst als hoofdverwarming willen gebruiken zullen er nog wat aanpassingen gedaan moeten worden.
Neemt niet weg dat het mij wel verbaast hoe snel hij echt warm is, terwijl het buiten -8 is
pi_207099721
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 08:45 schreef stropdaz het volgende:
Vanmrogen eens onze airco getest tussen 06:30 en nu.
Hij verwarmt prima en de woonkamer en de keuken is al snel warm. Veel sneller als met de CV.

Maar het geluid wat er vanaf komt continue vind ik toch een stuk minder.
En dat terwijl we een airco hebben die toch stil zou moeten zijn:
https://www.aircogiant.co(...)7EAQYAiABEgI4oPD_BwE
De luchtstroom die er vanaf komt is nu lekker warm, maar ik kan niet echt zeggen comfortabel.

Mijn conclusie:
Verwarmt zeer snel en dat is aangenaam.
Geluid is altijd aanwezig en vind ik storend.
Luchtstroom voelt vervelender aan dan ik dacht.

Als de gasprijs zo hoog is dat je het niet meer kan betalen zal het een goede oplossing zijn.
En als je de tv een beetje harder zet zul je het geluid een stuk minder horen, en qua luchtstroom kun je nog wel wat regelen met de wings (en dat is alleen in het gedeelte waar je zit).
Dus als we dit in de toekomst als hoofdverwarming willen gebruiken zullen er nog wat aanpassingen gedaan moeten worden.
Neemt niet weg dat het mij wel verbaast hoe snel hij echt warm is, terwijl het buiten -8 is
Geluid went vanzelf net als een klok

en je kan misschien nog spelen met de ricthtingen waar de airco naartoe blaast of dat je em laat zwenken.

Ik zet hem smorgen vaak effe krachtig aan. Zodra de kamer op temp is zet ik hem op een zachtere stand op de achtergrond
pi_207104707
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 19:35 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Als je de CV een paar graden lager zet, en de airco even aanzet als 'opstoot' : blijft de warmte dan ook hangen?
Het is natuurlijk minder belastend voor de cv denk ik, maar ik vraag me af hoelang het blijft hangen deze combi
Ik zet de airco niet aan als 'opstoot', maar de hele dag en nacht. 's-Nachts staat die op 18 graden, net als de cv. die bijna altijd op 18 graden staat.
In deze tijd met vorst wordt het in m'n werkkamer rond 18 uur wat kouder en zet ik de airco op 19 en later op de avond weleens op 20 graden.
Als ik ga slapen zet ik de airco weer op 18 graden.

Reagerend op een berichtje van jou (08,45 uur); het geluid van m'n airco, die pakweg 2 m. van mij vandaan aan de muur hangt, is veel minder dan van m'n pc. Hoor hem niet eens. De buitenunit maakt wel een 'ventilatorbrommend' geluid.
Die airco, Mitshubishi heavy industries, staat wel constant op de minimale blaasstand. Soms hoor je hem pruttelen, maar dat is normaal volgens de manual.

En, even kijken... maandag en donderdag voor 4 Euro gestookt (gas en elektra); dinsdag en woensdag voor 5 Euro.
In week 49 totaal 24 euro en nog wat.

Ik heb deze airco gekocht vanwege het verdomde warme/hete weer in de zomer en dit is toch een heel erg leuke bijkomstigheid. :)
pi_207104796
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 08:49 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Geluid went vanzelf net als een klok

en je kan misschien nog spelen met de ricthtingen waar de airco naartoe blaast of dat je em laat zwenken.

Ik zet hem smorgen vaak effe krachtig aan. Zodra de kamer op temp is zet ik hem op een zachtere stand op de achtergrond
Een weetje:
Ik word gek van het geluid van een klok; tiktaktiktaktiktak, daar wen ik nooit aan. Om gek van te worden. Er staan dus alleen maar stille klokken en wekkers in mijn huis. Overigens heb ik theatraal de wekker de deur uitgeflikkerd toen ik met pensioen ging :P
pi_207105380
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 08:45 schreef stropdaz het volgende:
Vanmrogen eens onze airco getest tussen 06:30 en nu.
Hij verwarmt prima en de woonkamer en de keuken is al snel warm. Veel sneller als met de CV.

<knip geluid>
De luchtstroom die er vanaf komt is nu lekker warm, maar ik kan niet echt zeggen comfortabel.

Mijn conclusie:
Verwarmt zeer snel en dat is aangenaam.
Geluid is altijd aanwezig en vind ik storend.
Luchtstroom voelt vervelender aan dan ik dacht.
Wij hebben sinds dit najaar vloerverwarming beneden. De benedenverdieping is ook erg goed geïsoleerd (spouwmuurisolatie, triple glas) dus eigenlijk stookt de cv alleen in de ochtend en tussen 16 en 17 en na 20u nog eventjes.
Mijn dochter heeft de zolderverdieping en het schuine dak is wel geïsoleerd, maar niet erg goed. Bij haar is het dus koud en de verwarming doet het niet/amper.
We hadden gehoopt deze winter met de airco te verwarmen, maar de lucht die er uit komt is niet zo warm als gehoopt. Het is ook erg moeilijk om de zolder goed warm te krijgen. Misschien doen we iets verkeerd als ik jouw bericht zo lees. Misschien moeten we de airco iets langer tevoren laten verwarmen en de 'power' stand wat minder inzetten. In de herfst werkt die perfect, maar nu redt de airco het niet.
pi_207105560
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 17:22 schreef gukde het volgende:

[..]
Wij hebben sinds dit najaar vloerverwarming beneden. De benedenverdieping is ook erg goed geïsoleerd (spouwmuurisolatie, triple glas) dus eigenlijk stookt de cv alleen in de ochtend en tussen 16 en 17 en na 20u nog eventjes.
Mijn dochter heeft de zolderverdieping en het schuine dak is wel geïsoleerd, maar niet erg goed. Bij haar is het dus koud en de verwarming doet het niet/amper.
We hadden gehoopt deze winter met de airco te verwarmen, maar de lucht die er uit komt is niet zo warm als gehoopt. Het is ook erg moeilijk om de zolder goed warm te krijgen. Misschien doen we iets verkeerd als ik jouw bericht zo lees. Misschien moeten we de airco iets langer tevoren laten verwarmen en de 'power' stand wat minder inzetten. In de herfst werkt die perfect, maar nu redt de airco het niet.
Ik gebruik de powerstand juist helemaal niet maar eerder de slaapstand. Of ventilator stand 1. De lucht die eruit komt is meer dan warm zat. Te warm als je ervoor zou staan, Moet ook wel want anders kan het nooit 20 graden worden in de ruimte.

De eerste 5 minuten komt er nog niet heel veel vanaf. Het werkt snel maar minder snel als een elektrisch kacheltje.
pi_207105698
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 17:22 schreef gukde het volgende:

Mijn dochter heeft de zolderverdieping en het schuine dak is wel geïsoleerd, maar niet erg goed. Bij haar is het dus koud en de verwarming doet het niet/amper.
We hadden gehoopt deze winter met de airco te verwarmen, maar de lucht die er uit komt is niet zo warm als gehoopt. Het is ook erg moeilijk om de zolder goed warm te krijgen. Misschien doen we iets verkeerd als ik jouw bericht zo lees. Misschien moeten we de airco iets langer tevoren laten verwarmen en de 'power' stand wat minder inzetten. In de herfst werkt die perfect, maar nu redt de airco het niet.
Hoe groot is die zolderruimte?
Is deze afgesloten van de rest van het huis?
Wat voor airco hangt / staat er?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_207108975
Ik wil een airco multi split plaatsen voor bijverwarming. Nu twijfel ik tussen de twee offertes die ik heb.
Of een LG MU2R15 met PC12SK en PM07SP. Incl installatie rond de 3600 euro.

Of een Mitsubishi SCM 50 ZS-W 5kw met SRK 50 ZS-W en SRK 20 ZS-W. Komt op 4400 euro uit.

Iemand ervaring met beide of 1 van de systemen?
pi_207112922
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 08:49 schreef OxygeneFRL het volgende:
en je kan misschien nog spelen met de ricthtingen waar de airco naartoe blaast of dat je em laat zwenken.
Vanochtend gedaan.
Met zwenken wordt het inderdaad een stuk sneller warm.
Je ziet iets meer 'in de tocht', maar dat viel ook nog wel mee.
  zaterdag 17 december 2022 @ 10:12:06 #127
104963 ETA
European Travel Author
pi_207113514
Hier ook alleen maar verwarmen met de airco. Normale verwarming staat op 15 graden, dus die stookt misschien beetje bij in de nacht.

Als het echt aan het verwarmen is, dan hoor je de airflow, maar met de TV aan merk je weinig.

Mijn verbruik is gemiddeld 5 kWh per dag voor de woonkamer (50m2) als ik hele dag thuis ben, en dan de slaapkamer gooi ik alleen een uurtje aan voor het slapen als het echt koud is, dus dat is dan een halve kWh. Ik hou wel van warmte, dus staat meestal op 20 graden ingesteld, waardoor de kamer tussen 21-22 graden zit.

Met 40 cent per kWh is het goed te te betalen. Mijn stadsverwarming is nog niet zo smart dat ik daar dagelijks kan aflezen wat het gebruik is, dus kan geen goede vergelijking maken met normaal verwarmen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_207134016
Afgelopen week een koud weekje gehad.
Zullen we er eens een polletje ingooien als conclusie.

POLL
pi_207158803
Ik was op vakantie, de airco ingesteld op dagelijks een paar uur op 18 graden eco (laagste stand) en mijn huis koelde af naar 10 graden waarop ik de airco continu heb laten aanzetten op die laagste stand. Bij de volgende post/plantenronde was het 16 graden in mijn huis ondanks de vorst. Prima dus.

Het ding hangt bij mij iets te veel in een hoek maar door een plafondventilator er voor te hangen is dat wel opgelost.

Dat probleem van die eeuwig koude muren (en meubilair) had ik ook met cv verwarming omdat ik te weinig thuis en wakker was kennelijk. Nu toch maar iets langere dagen stoken.

Wat ik vaak wel doe is voor het naar bed gaan even een paar minuten de deuren tegen elkaar open zetten, dan ben je de warme vochtige lucht even kwijt terwijl de warmte in de muren de kamer weer vlot een beetje opwarmt.
pi_207210569
Hier een artikel over verwarmen met de airco:
https://www.nu.nl/wonen/6(...)oNXXnktO1D8fup5MFF8w
pi_207213439
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 21:26 schreef Den_Haag het volgende:
Ik wil een airco multi split plaatsen voor bijverwarming. Nu twijfel ik tussen de twee offertes die ik heb.
Of een LG MU2R15 met PC12SK en PM07SP. Incl installatie rond de 3600 euro.

Of een Mitsubishi SCM 50 ZS-W 5kw met SRK 50 ZS-W en SRK 20 ZS-W. Komt op 4400 euro uit.

Iemand ervaring met beide of 1 van de systemen?
Heb ervaring met mitsubishi heavy , erg tevreden over . Gebruik nu een 5 kW single split als hoofdverwarming . Heb op boven verdieping drie binnenunits op een buitenunit, gebruiken om de "kou" uit de bovenverdieping te halen als we boven moeten zijn . Werkt ook goed , maar vind hydronische warmte fijner als warme lucht . Maar in het licht van de kosten kan ik mij er niet al te druk over maken ..... kuub gas ¤3,44 :( :( :(
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_207242303
Ik heb sinds een aantal maanden een airco in de woonkamer (carrier 5kw).

Het bevalt ons zeer goed. hij draait 24 per dag overdag 20 en 's nachts 18 graden.

Totaal geen last van vocht in huis, om dit te controleren heb ik 2 vocht/temperatuurmeters aanschaft.
beneden zit rond de 45% en boven rond de 50%. Dit is tevens lager dan toen ik nog stookte met de cv/radiatoren.

het verbruik zit meestal rond de 6kwh per dag, toen het buiten vroor was het circa 8kwh per dag.

Voor dat we op bed gaan zetten we deur naar boven open zodat de warmte naar boven trekt dan is het op de slaapkamers zo'n 18 graden. wat ons betreft prima.

edit, geluid en tochtklachten.

's morgens als hij weer naar 20 graden gaat hoor je hem even draaien, daarna moduleert hij terug naar een hele lage stand. Als alles uitstaat en je heel goed luistert kan je hem nog horen, maar absoluut niet storend.

Ook na het terug moduleren staat hij in swing mode. als dichter dan een meter er vanaf zit voel je de luchtstroom.
Aan tafel of op de bank voel je er niets van.

[ Bericht 12% gewijzigd door gerrit098 op 26-12-2022 17:54:21 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')