Dit is nog wel iets wat de moeite waard kan zijn om nog wat in te investeren, bedankt voor de tipquote:Op woensdag 6 april 2022 18:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb alle drie de punten redelijk te weten ondervangen door twee meter voor de airco een plafondventilator te hangen. Die blaast geruisloos de warme lucht naar beneden en de kamer in. Recht er onder moet je dan nog niet gaan zitten maar de warmte verdeeld zich wel veel beter door de kamer.
Daarnaast scheelt het een slok op een borrel om tijdens de opwarmfase van je huis de airco vol te laten blazen. Dan zit je helaas wel een kwartier tot half uur in de herrie. Als je eenmaal wat warmte hebt verdeeld dan is die plafonventilator wel voldoende.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:42 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dit is nog wel iets wat de moeite waard kan zijn om nog wat in te investeren, bedankt voor de tip
Nee. Een moderne warmtepomp haalt voor het verwarmen bij gebruik van elektriciteit uit een gasgestookte centrale ongeveer 50% CO2 besparing ten opzichte gas verstoken in een cv-ketel.quote:
Mijn binnenunit (daikin) zucht ook af en toe, de eerste keer wist ik ook niet wat ik hoorde...quote:Op zondag 17 april 2022 10:12 schreef Zoev het volgende:
Afgelopen tijd veel verwarmd met airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.
Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht"?
Komt jullie dit bekend voor?
Alleen bij verwarmen @boegschroef?quote:Op zondag 17 april 2022 10:19 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Mijn binnenunit (daikin) zucht ook af en toe, de eerste keer wist ik ook niet wat ik hoorde...
Volgensmij wel, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ik zal het eens in de gaten houden als het warmer wordt en hij moet gaan koelen.quote:
Kabaal is herkenbaar, hier is het in de vorm van wat gekraak soms. Wanneer hij aan staat en na het uitzetten soms nog even. Daikin, alleen nog gebruikt om te verwarmen.quote:Op zondag 17 april 2022 10:12 schreef Zoev het volgende:
Afgelopen tijd veel verwarmd met onze nieuwe airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.
Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht" > of er druk ontsnapt bv.
Komt jullie dit bekend voor?
En dat is normaal @OxygeneFRL ?quote:Op maandag 2 mei 2022 15:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dat is het geluid van de gassen die door het systeem lopen
ja dat is normaal. Vooral als het buiten nog goed koud is maar je gebruikt hem om te verwarmen. Dan wordt de buitenunit te koud en moet hij even stoppen om de boel op te warmen.quote:Op maandag 2 mei 2022 20:08 schreef Zoev het volgende:
[..]
En dat is normaal @:OxygeneFRL ?
Is weer wat anders dan een defrost?
Hjj stopt dan inderdaad ook even met blazen
Het kanvmaar het maakt wel geluid zo'n blazende airco in je woonkamer.quote:Op maandag 2 mei 2022 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Situatie: tussenwoning (Bouwjaar 1992) 3 verdiepingen.
Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
Zonder meer, zeker als je vloerverwarming al bijna voldoende is dan kun je mooi met de airco snel bij verwarmen of juist op een heel laag pitje laten meewerken. Op een laag pitje hoor je de airco niet of nauwelijks, als ie er vol aan moet trekken wel. Ik heb dat opgelost door er een plafondventilator voor te hangen, dan hoeft die in de airco niet zo hard en verspreid de warmte wel goed door de kamer.quote:Op maandag 2 mei 2022 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Situatie: tussenwoning (Bouwjaar 1992) 3 verdiepingen.
Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
Een airco of lucht-lucht warmtepomp is zeer energiezuinig. Soms wel een theoretisch COP waarde van 5. Dus 1 deel fossiel en 4 delen uit de lucht.quote:Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:
[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag
herkenbaar, ik heb een halve winter mijn airco gebruikt en toen nooit meer aangehad om te verwarmen. Ik vind het waardeloze warmte. Laatst sprak ik een bouwkundige inspecteur omdat de koper van mijn huis mijn huis wou laten keuren en hij gaf aan dat vooral bij oude huizen, verwarmen met een airco voor vochtproblemen zorgt.quote:Op zondag 20 november 2022 12:03 schreef phpmystyle het volgende:
Nu ook de winter de afgelopen dagen Nederland bereikt heeft heb ik de unit ook gebruikt om te verwarmen, mijn mening daaromtrent is wederom gemêleerd. Het apparaat is in staat om héél snel de ruimte te verwarmen naar een veel aangenamer temperatuurniveau (hoewel je op de thermostaat nog steeds 17 graden ziet), maar na ongeveer 30 minuten schakelt het apparaat zichzelf uit (heb inmiddels begrepen dat dat defrosten van de buitenunit is) en kan zo maar 15-20 minuten draaien (soms bijgeluiden, hebben jullie dat ook?) zonder warme lucht te genereren/blazen.
Alles overziend en afwegend valt het toch enigszins tegen. Wel een mooie aanvulling op de steeds warmere zomers, en als het wat kouder is om mee te verwarmen zonder gas. Maar als het serieus vriest dan wordt het wel minder comfortabel.
Maar dat is een geldkwestie. Is het ook comfortabel?quote:Op zondag 20 november 2022 14:00 schreef OxygeneFRL het volgende:
O ik ben er heel blij mee:) heb in de winter een maandlast van 15 euro ipv 220 met gas stoken
Tsja warmte is warmte. Hij staat gewoon op standje 1 te blazen en met een tv aan hoor je het niet eens. En als de zon schijnt blaas ik gratis.quote:Op zondag 20 november 2022 14:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar dat is een geldkwestie. Is het ook comfortabel?
Dat ben ik niet met je eens. Stralingswarmte van de radiator is bijvoorbeeld weer heel anders dan vloerverwarming. Ik mis met koude dagen die stralingswarmte welquote:Op zondag 20 november 2022 17:28 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Tsja warmte is warmte. Hij staat gewoon op standje 1 te blazen en met een tv aan hoor je het niet eens. En als de zon schijnt blaas ik gratis.
ja omdat je bij vloerverwarming zelf door de warmte lucht loopt. Bij een radiator gaat het recht omhoog naar het plafond.quote:Op zondag 20 november 2022 23:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Stralingswarmte van de radiator is bijvoorbeeld weer heel anders dan vloerverwarming. Ik mis met koude dagen die stralingswarmte wel
Absoluut.quote:Op zondag 20 november 2022 23:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Stralingswarmte van de radiator is bijvoorbeeld weer heel anders dan vloerverwarming. Ik mis met koude dagen die stralingswarmte wel
De Tado heb ik verplaatst naar de kamer van de kinderen boven, dat is een betere meetplek. Daar hou ik de temperatuur nu op 17,5 graden wanneer ze thuis zijn en 17 graden 's nachts en wanneer ze niet thuis zijn.quote:Op zondag 20 november 2022 12:13 schreef Sometimes het volgende:
Bijgeluiden zijn herkenbaar, klinkt soms als stromend water en de koude lucht die de airco dan blaast is oncomfortabel (ik zit er recht onder).
Ben nu voor het eerst de verschillende verwarmingsvormen aan het combineren. In de keuken hangt een Tado thermostaat, die zorgt ervoor dat de temperatuur daar minimaal 18,5 graad is. De keuken is de enige meetplek, dus de rest van het huis - voor zover de radiatoren open staan - beweegt mee.
Ook het eerste opwarmen in de ochtend doet de Tado / CV.
Alleen de badkamer doet niet mee, die draait geheel op de (elektrische) vloerverwarming.
Het leek in theorie een goede oplossing, maar de komende dagen zal ik in de praktijk moeten kijken of het echt werkbaar is. Heb nu de neiging om de airco uit te zetten. Zodra die weer warme lucht blaast zal die neiging wel weer wegtrekken.
En het koelt razendsnel af als die even uit gaat.quote:Op zondag 4 december 2022 00:09 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Absoluut.
Bij een verwarming hoor je ze enkel een keer aanslaan.
Onze airco hoor je toch altijd (oke al sje tv aan ehbt idd stuk minder). De warmte voelt ook anders.
Maar inderdaad warmte is wel warmte.
Groot voordeel:
Het is heel snel warm als je hem even vol open zet en hoog.
Inderdaad.quote:Op maandag 5 december 2022 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En het koelt razendsnel af als die even uit gaat.
Wanneer je niet in een houten krot met open ramen woont valt dat best mee.quote:Op maandag 5 december 2022 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb kunstof en triple glas dus nergens last vanquote:Op maandag 5 december 2022 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De warmte vanaf de radiatoren blijft ook bij mij een stuk langer hangen. Het uitzetten van de airco is door het wegvallen van de warme luchtstroom ook meteen voelbaar.quote:Op maandag 5 december 2022 12:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Wanneer je niet in een houten krot met open ramen woont valt dat best mee.
Ja, als je dat ding in je giechel laat blazen. Dat is hetzelfde als de CV aanzetten en erop gaan zitten, je billen branden en je afvragen waarom het 5 meter verder in huis nog niet warm is.quote:Op maandag 5 december 2022 13:33 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De warmte vanaf de radiatoren blijft ook bij mij een stuk langer hangen. Het uitzetten van de airco is door het wegvallen van de warme luchtstroom ook meteen voelbaar.
De deur van de slaapkamer boven wordt niet altijd goed dichtgedaan (of blijft gewoon wagenwijd open staan). De warmte van de airco is dan gewoon snel weg.
Komt omdat je hiermee sneller de lucht opwarmt en get dus eerder aangenaam krijgt waardoor je muren geen tijd hebben gehad om op te warmen. Doe je hem uit dan gaat alle warmte razendsnel weer weg vanwege de koude muren.quote:
Daarom verwarm ik met deze temperaturen ook 24/7 ,de massa komt dan keurig op temperatuur. Boven de 5 graden gaat hij in de nacht uit, maar ook dan is de afkoeling in de nacht beperkt (+/- 1.5 graden).quote:Op maandag 5 december 2022 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Komt omdat je hiermee sneller de lucht opwarmt en get dus eerder aangenaam krijgt waardoor je muren geen tijd hebben gehad om op te warmen. Doe je hem uit dan gaat alle warmte razendsnel weer weg vanwege de koude muren.
Ik vind verwarmen met aircos ook super onaangenaam en je hebt kans op schimmel en vocht vanwege de koude muren.
Het verliest op alle punten met verwarmen met radiatoren.
als die 24/7 blaast dan krijg je wel hele warme luchtquote:Op woensdag 7 december 2022 19:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Daarom verwarm ik met deze temperaturen ook 24/7 ,de massa komt dan keurig op temperatuur. Boven de 5 graden gaat hij in de nacht uit, maar ook dan is de afkoeling in de nacht beperkt (+/- 1.5 graden).
Moet wel zeggen dat de isolatie hier wel dik voorelkaar is (nieuwbouw)
Nee hoor, de inverter moduleert netjes terug in warmte en fanspeed, De unit hier draait alweer +48 uur op fanspeed 1 (nauwelijks hoorbaar). Comfort is volgens de vrouw hoger dan met vloerverwarmingquote:Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als die 24/7 blaast dan krijg je wel hele warme lucht
Dat gebeurt hier wel eens per ongeluk (laatste die naar bed gaat zet de airco niet uit) en dat is dan 's morgens best prettig. Het extra verbruik viel me toen mee, maar weet niet meer hoe koud het die nacht was.quote:Op woensdag 7 december 2022 19:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Daarom verwarm ik met deze temperaturen ook 24/7 ,de massa komt dan keurig op temperatuur. Boven de 5 graden gaat hij in de nacht uit, maar ook dan is de afkoeling in de nacht beperkt (+/- 1.5 graden).
Moet wel zeggen dat de isolatie hier wel dik voorelkaar is (nieuwbouw)
ik heb het ook een keer gehad en toen was het in de ochtend niet te harden qua temperatuur.quote:Op woensdag 7 december 2022 19:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee hoor, de inverter moduleert netjes terug in warmte en fanspeed, De unit hier draait alweer +48 uur op fanspeed 1 (nauwelijks hoorbaar). Comfort is volgens de vrouw hoger dan met vloerverwarming
[ afbeelding ]
Als je de airco gewoon op een aangename temperatuur instelt, dan wordt de lucht nooit veel warmer dan de ingestelde temperatuur.quote:Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als die 24/7 blaast dan krijg je wel hele warme lucht
airco op 19 graden zetten en houdt deze keurig aan. CV thermostaat schommelt dan rond de 20. Vrij constant.quote:Op woensdag 7 december 2022 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb het ook een keer gehad en toen was het in de ochtend niet te harden qua temperatuur.
Precies en dan blijven de muren koud.quote:Op donderdag 8 december 2022 14:05 schreef Glider76 het volgende:
[..]
airco op 19 graden zetten en houdt deze keurig aan. CV thermostaat schommelt dan rond de 20. Vrij constant.
Precies en dan blijven de muren koudquote:Op woensdag 7 december 2022 20:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je de airco gewoon op een aangename temperatuur instelt, dan wordt de lucht nooit veel warmer dan de ingestelde temperatuur.
Ligt eraan hoe je dit bekijkt. De muur achter en boven een radiator waar 60 graden water doorheen gaat zal wat warmer aanvoelen.quote:Op donderdag 8 december 2022 14:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Precies en dan blijven de muren koud.
Lees maar de discussie terug, dat is vaak niet zo.quote:Op donderdag 8 december 2022 15:13 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je dit bekijkt. De muur achter en boven een radiator waar 60 graden water doorheen gaat zal wat warmer aanvoelen.
Maar uiteindelijk zal de warmte die via de airco geproduceerd wordt ook in de muren gaan.
Alles in dezelfde ruimte zal uiteindelijk dezelfde temperatuur gaan aannemen.
Een muur waar geen radiator staat zal ook bij radiatoren in eerste instantie koud blijven. Maar op den duur neemt het dezelfde omgevingstemperatuur aan.
Warmte is warmte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |