abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204356954
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 18:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb alle drie de punten redelijk te weten ondervangen door twee meter voor de airco een plafondventilator te hangen. Die blaast geruisloos de warme lucht naar beneden en de kamer in. Recht er onder moet je dan nog niet gaan zitten maar de warmte verdeeld zich wel veel beter door de kamer.

Dit is nog wel iets wat de moeite waard kan zijn om nog wat in te investeren, bedankt voor de tip :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204357016
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:42 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dit is nog wel iets wat de moeite waard kan zijn om nog wat in te investeren, bedankt voor de tip :)
Daarnaast scheelt het een slok op een borrel om tijdens de opwarmfase van je huis de airco vol te laten blazen. Dan zit je helaas wel een kwartier tot half uur in de herrie. Als je eenmaal wat warmte hebt verdeeld dan is die plafonventilator wel voldoende.

Maar goed, we hebben geen winters weer gehad dus hoe dat zo gaan durf ik niet te zeggen.
pi_204359689
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:12 schreef MaJo het volgende:
Is dit niet super slecht voor het milieu?
Nee. Een moderne warmtepomp haalt voor het verwarmen bij gebruik van elektriciteit uit een gasgestookte centrale ongeveer 50% CO2 besparing ten opzichte gas verstoken in een cv-ketel.
pi_204461586
Afgelopen tijd veel verwarmd met onze nieuwe airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.

Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht" > of er druk ontsnapt bv.

Komt jullie dit bekend voor?

[ Bericht 3% gewijzigd door Zoev op 17-04-2022 10:19:24 ]
pi_204461630
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:12 schreef Zoev het volgende:
Afgelopen tijd veel verwarmd met airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.

Wat me wel opvalt is dat de binnen en buitenunit bij verwarmen meer kabaal maakt (met momenten).
En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht"?

Mijn binnenunit (daikin) zucht ook af en toe, de eerste keer wist ik ook niet wat ik hoorde...
pi_204461640
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:19 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Mijn binnenunit (daikin) zucht ook af en toe, de eerste keer wist ik ook niet wat ik hoorde...
Alleen bij verwarmen @boegschroef?
pi_204461663
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:20 schreef Zoev het volgende:

[..]
Alleen bij verwarmen @:boegschroef?
Volgensmij wel, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ik zal het eens in de gaten houden als het warmer wordt en hij moet gaan koelen.
pi_204461771
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 10:12 schreef Zoev het volgende:
Afgelopen tijd veel verwarmd met onze nieuwe airco. Naar tevredenheid, laten we dat vooropstellen.

En ook dat de binnenunit af en toe eens "zucht" > of er druk ontsnapt bv.

Kabaal is herkenbaar, hier is het in de vorm van wat gekraak soms. Wanneer hij aan staat en na het uitzetten soms nog even. Daikin, alleen nog gebruikt om te verwarmen.
Zuchten heb ik nog niet gemerkt. Ik zit er recht onder, dus geluiden komen duidelijk door.

Die in de slaapkamer is stil, alleen vorige zomer gebruikt om te koelen (Fuji).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_204461805
In de handleiding zie ik een knop "om het vocht te verwijderen dat zich tijdens koelen aan de binnenzijde van de unit heeft gevormd"

Wat is dit?
Wanneer doe je dat?

Dat staat nl niet in het boekje
pi_204461911
@boegschroef

Ik heb dit gevonden:
https://www.gebruikershan(...)58333.html?page=0012

Welliswaar ander merk dan de onze, maar zuchten zou dus niet abnormaal zijn. Maar wat het koelmiddel te maken heeft met verwarmen weet ik ook niet
  zondag 17 april 2022 @ 13:53:54 #61
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204463612
Zuchten is normaal een teken dat hij gaat ontdooien buiten, dan draait hij de cyclus om. Met dit weer niet voor te stellen.

Kraken en knakken is omdat het gewoon een plastic doos is die door de warmte uitzet en weer krimpt.

Soms hoor ik ook wel de warmtewisselaar uitzetten, dan hoor je plingplingpling van de aluminium lamellen.

Het blijft mechaniek.
Laat die handjes wapperen!
pi_204465545
@Gieliovd was idd vanmorgen een graadje of 6 a 7 geloof ik. Of trekt hij dan bv koudere lucht aan in hoger gelegen delen? Of moet ik eens die buitenunit ontdooien middels mijn bericht van hierboven 10.45u?

[ Bericht 22% gewijzigd door Zoev op 17-04-2022 16:38:04 ]
  zondag 17 april 2022 @ 16:55:13 #63
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204466063
Het kan best een defrost zijn geweest buiten. Zou me er niet te druk om maken.
Laat die handjes wapperen!
pi_204595440
Net bij de puf / even stoppen symboom bij toeval gespot.
In handleiding staat symbool voor ontdooien / voorverwarmen.

Het is nu in mijn woonplaats 8 graden, dus of hij dan moet ontdooien of voorverwarmen weet ik niet.
Iemand van jullie wel?

@boegschroef ... ter info voor jou, ivm je puffende airco
  maandag 2 mei 2022 @ 15:45:02 #65
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_204608276
Dat is het geluid van de gassen die door het systeem lopen. Vaak als je dat hoort gaat hij ook even stoppen met blazen.

Vergeten jullie niet om elke maand het interne filter even schoon te maken :)
pi_204610604
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 15:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dat is het geluid van de gassen die door het systeem lopen
En dat is normaal @OxygeneFRL ?
Is weer wat anders dan een defrost?

Hjj stopt dan inderdaad ook even met blazen
pi_204610708
Situatie: tussenwoning (Bouwjaar 1992) 3 verdiepingen.

Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
  maandag 2 mei 2022 @ 20:28:53 #68
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_204610777
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:08 schreef Zoev het volgende:

[..]
En dat is normaal @:OxygeneFRL ?
Is weer wat anders dan een defrost?

Hjj stopt dan inderdaad ook even met blazen
ja dat is normaal. Vooral als het buiten nog goed koud is maar je gebruikt hem om te verwarmen. Dan wordt de buitenunit te koud en moet hij even stoppen om de boel op te warmen.
pi_204610938
quote:
4s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:

Is een split airco geschikt als hoofdverwarming? In de woonkamer komt ook vloerverwarming maar we willen die lelijke radiatoren weg hebben van de cv.
Het kanvmaar het maakt wel geluid zo'n blazende airco in je woonkamer.
pi_204613252
quote:
4s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:

Zonder meer, zeker als je vloerverwarming al bijna voldoende is dan kun je mooi met de airco snel bij verwarmen of juist op een heel laag pitje laten meewerken. Op een laag pitje hoor je de airco niet of nauwelijks, als ie er vol aan moet trekken wel. Ik heb dat opgelost door er een plafondventilator voor te hangen, dan hoeft die in de airco niet zo hard en verspreid de warmte wel goed door de kamer.
  zondag 20 november 2022 @ 12:03:18 #71
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206744319
Begin mei airco aangeschaft, ook een LG 3,7 kw single. Ik herken mij goed in de reacties hierboven voor wat betreft de performance.

In de zomer is het een prima apparaat om mee te koelen, heeft wel een minuut of 5-10 nodig om de temperatuur substantieel te verlagen, en de airco staat dan bijvoorbeeld op 20 graden terwijl de thermostaat 23 aangeeft. Maar goed, dat weet je dan inmiddels en pas je je instelling dan op aan. Als je hem harder laat draaien dan hoor je wel degelijk de luchtstroom die het apparaat genereert.Tevens ook, indien je goed luistert en je de tv mute, de buitenunit enigszins die op volle toeren draait.

Nu ook de winter de afgelopen dagen Nederland bereikt heeft heb ik de unit ook gebruikt om te verwarmen, mijn mening daaromtrent is wederom gemêleerd. Het apparaat is in staat om héél snel de ruimte te verwarmen naar een veel aangenamer temperatuurniveau (hoewel je op de thermostaat nog steeds 17 graden ziet), maar na ongeveer 30 minuten schakelt het apparaat zichzelf uit (heb inmiddels begrepen dat dat defrosten van de buitenunit is) en kan zo maar 15-20 minuten draaien (soms bijgeluiden, hebben jullie dat ook?) zonder warme lucht te genereren/blazen.

Alles overziend en afwegend valt het toch enigszins tegen. Wel een mooie aanvulling op de steeds warmere zomers, en als het wat kouder is om mee te verwarmen zonder gas. Maar als het serieus vriest dan wordt het wel minder comfortabel.

Herkennen jullie die bijgeluiden als het apparaat gaat defrosten?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206744414
Bijgeluiden zijn herkenbaar, klinkt soms als stromend water en de koude lucht die de airco dan blaast is oncomfortabel (ik zit er recht onder).

Ben nu voor het eerst de verschillende verwarmingsvormen aan het combineren. In de keuken hangt een Tado thermostaat, die zorgt ervoor dat de temperatuur daar minimaal 18,5 graad is. De keuken is de enige meetplek, dus de rest van het huis - voor zover de radiatoren open staan - beweegt mee.
Ook het eerste opwarmen in de ochtend doet de Tado / CV.

Alleen de badkamer doet niet mee, die draait geheel op de (elektrische) vloerverwarming.

Het leek in theorie een goede oplossing, maar de komende dagen zal ik in de praktijk moeten kijken of het echt werkbaar is. Heb nu de neiging om de airco uit te zetten. Zodra die weer warme lucht blaast zal die neiging wel weer wegtrekken.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_206744464
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 09:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Airco's zijn niet bepaald goed voor het milieu. Geen idee overigens hoe het zit als ze verwarmen, misschien is dat weer een heel ander verhaal. Vandaar ook mijn vraag ;)
Een airco of lucht-lucht warmtepomp is zeer energiezuinig. Soms wel een theoretisch COP waarde van 5. Dus 1 deel fossiel en 4 delen uit de lucht.
Hallo
pi_206744715
Defrost komt voornamelijk voor bij vochtig weer net oven het vriespunt. Gister was het droge kou en heeft ie een keer moeten defrosten. Dat was voor mij het moment om maar naar bed te gaan. Heb tijdens de defrost het ding op de laagste stand gezet. Vanmorgen was het een graad of 15 in de kamer. Eigenlijk volgens plan dus.

Ik merk wel dat het ding te veel in een hoek van de kamer hangt. Die hoek is lekker warm maar de andere kant blijft iets te koel voor het mooie. De plafondventilator zachtjes aan helpt wel maar is niet zaligmakend.
pi_206745077
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2022 12:03 schreef phpmystyle het volgende:
Nu ook de winter de afgelopen dagen Nederland bereikt heeft heb ik de unit ook gebruikt om te verwarmen, mijn mening daaromtrent is wederom gemêleerd. Het apparaat is in staat om héél snel de ruimte te verwarmen naar een veel aangenamer temperatuurniveau (hoewel je op de thermostaat nog steeds 17 graden ziet), maar na ongeveer 30 minuten schakelt het apparaat zichzelf uit (heb inmiddels begrepen dat dat defrosten van de buitenunit is) en kan zo maar 15-20 minuten draaien (soms bijgeluiden, hebben jullie dat ook?) zonder warme lucht te genereren/blazen.

Alles overziend en afwegend valt het toch enigszins tegen. Wel een mooie aanvulling op de steeds warmere zomers, en als het wat kouder is om mee te verwarmen zonder gas. Maar als het serieus vriest dan wordt het wel minder comfortabel.
herkenbaar, ik heb een halve winter mijn airco gebruikt en toen nooit meer aangehad om te verwarmen. Ik vind het waardeloze warmte. Laatst sprak ik een bouwkundige inspecteur omdat de koper van mijn huis mijn huis wou laten keuren en hij gaf aan dat vooral bij oude huizen, verwarmen met een airco voor vochtproblemen zorgt.
Ik snap dit wel, want je warmt heel snel de lucht op, maar de muren blijven lange tijd kou omdat het opwarmen van de lucht te snel gaat.
Ik heb zelf die halve winter ook gemerkt dat als de airco weer uit gaat het ook heel heel snel weer afkoelt. Daarnaast maakt die herrie en bij het defrosten maakt die nog meer herrie en koelt het ook heel snel af omdat die dan niet verwarmd.
Daarnaast heb je de scheven verdeling van warmte omdat die blaast en je hebt koudeval bij je ramen.

Voor mij is een airco afgeschreven als verwarmingsunit.

Ik heb een L/W warmtepomp, deze haalt zijn warmte uit het buffervat om te defrosten en is daarom in 1 minuut klaar. Helemaal bij dit weer is dat handig, want nagenoeg elke 2 uur is er wel een defrost.
Defrosten heb je tussen de -4 en + 4 degC buiten en vaker bij hogere luchtvochtigheid buiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')