Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:58 schreef wpor het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg. Ik denk dat we komende tijd wel uit zullen vinden wat de gevolgen zijn. Kan me voorstellen dat het niet zo simpel is als veel mensen inclusief ik denken.
Op RTL Nieuws werd het vanmorgen ook anders gebracht; dat de situatie/oorlog in Oekraine mede oorzaak is geweest om te komen tot dit besluit (open houden van de kolencentrale Maasvlakte).quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:59 schreef tjoptjop het volgende:
Aha, ik dacht even zowaar een visie van de regering maar was een keuze van het bedrijf zelf. Naja, in deze tijden goed om achter de hand te hebben
De vraag wordt idd of de Rus wil leven voor wat in naam sws geen natie (meer) is en onderdrukking de norm is of de kans wil hebben dat zijzelf of hun voor hun kinderen, zich een eigen toekomst kunnen verwerven ?quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zie ik niet gebeuren. Zoals JB zegt, ze hebben nog genoeg op de botten om hun oorlog in de Oekraïne zeer lang te kunnen financieren. Het is mij veel te eenvoudig om vast te stellen dat Rusland binnen een paar maanden failliet is. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in.
Want je projecteert de huidige stand van zaken op een scenario waar we alles kantelen om onze energie tekorten op te lossen en komt tot de doorwrochte conclusie dat het niet kan?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Uit nieuwsgierigheid, wat voor functie heb jij?
Want ik heb nog nooit zulke kletskoek gelezen.
Dat gaat echt nooit gebeuren. Je hebt ook nog technici nodig om zowel de huidige infrastructuur van alles wat er draait te onderhouden. Of ga je in de 5 jaar die we bezig zijn hiermee alle andere dingen niet onderhouden? Dan blijft er weinig energieverbruikers over...quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want je projecteert de huidige stand van zaken op een scenario waar we alles kantelen om onze energie tekorten op te lossen en komt tot de doorwrochte conclusie dat het niet kan?
Wat goed van jou
Klopt helemaal.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.
De stoom die door de turbine stroomt zet kracht op de generator, die generator zorgt dat er stroom uit de centrale komt.
Als er meer vraag komt, moet de generator harder werken. Als er niet meer stoom op de turbine komt gaat de turbine minder hard ronddraaien (immers wordt hij afgeknepen, als jij loopt en iemand hangt opeens aan je been ga je ook minder snel). Daardoor wordt het aantal hertz minder en flikker de lampen, tot de generator niet meer draait en de boel stilvalt.
Overigens moeten al die faseveranderingen in het net precies met elkaar in lijn zijn. Als dat niet gelijk loopt gebeuren er hele rare dingen binnen zo'n generator.
Hopelijk heb ik het goed onthouden van m'n stage 15 jaar terug
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.
De stoom die door de turbine stroomt zet kracht op de generator, die generator zorgt dat er stroom uit de centrale komt.
Als er meer vraag komt, moet de generator harder werken. Als er niet meer stoom op de turbine komt gaat de turbine minder hard ronddraaien (immers wordt hij afgeknepen, als jij loopt en iemand hangt opeens aan je been ga je ook minder snel). Daardoor wordt het aantal hertz minder en flikker de lampen, tot de generator niet meer draait en de boel stilvalt.
Overigens moeten al die faseveranderingen in het net precies met elkaar in lijn zijn. Als dat niet gelijk loopt gebeuren er hele rare dingen binnen zo'n generator.
Hopelijk heb ik het goed onthouden van m'n stage 15 jaar terug
Yes!quote:
Wanneer was dat dan?quote:De afgelopen jaren hebben we ook bijna een complete shutdown gehad, die is voorkomen als het 30sec langer had geduurd dan was het all black.
Naja het mooie van zo'n verdeeld netwerk als wat we nu hebben is dat het niet zomaar afsluit. Dat is mij die extra opstarttijd wel waard.quote:Na een black out zal er weer opgestart en gekoppeld moeten worden, dit kan tot 7 dagen duren.
https://panorama.nl/artik(...)een-totale-black-out
https://amp.nos.nl/artike(...)niet-voorbereid.html
Ja om die 50hz exact op 50hz te houden is dus die balans nodig tussen opwekking en afname.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.
Maar dan geldt toch nog steeds hetzelfde? Als de generatoren hetzelfde blijven produceren maar jij zet je lamp aan en dat wordt niet opgevangen door extra productie zakt de frequentie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.
Wel jammer dat we niet al ~15 jaar eerder ook een blik buiten de feestzaal hebben geworpen. In Europa onze eigen broek kunnen ophouden is toch ook best belangrijk, naast al dat genieten van die lange zomer van 1989.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat Groningen vol open gaat wanneer het Russische dreigement werkelijkheid wordt twijfel ik geen moment aan. En terecht. Dat we sowieso drastische maatregelen moeten gaan nemen waarbij “linkse en rechtse” hobby’s gecombineerd moeten gaan worden lijkt ook steeds zekerder te worden.
Dus ja EN investeren in defensie, kernenergie, open houden kolencentrales EN extreem investeren in alternatief, in isolatie, in rigoureus stoppen met verspilling.
En ja, het heeft we alle schijn van dat “generatie alfa” (2010-2025) behoorlijk fucked gaat worden. De zomer van 1989 lijkt wel definitief voorbij. Wat hebben wij, de generatie 1950-1990 toch een stinkende mazzel gehad dat het zolang feest is geweest
Dat hoop ik ookquote:
Dan ga je:quote:Je hebt ook nog technici nodig om zowel de huidige infrastructuur van alles wat er draait te onderhouden. Of ga je in de 5 jaar die we bezig zijn hiermee alle andere dingen niet onderhouden? Dan blijft er weinig energieverbruikers over...
Dat was op 8 januari 2021.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Yes!
[..]
Wanneer was dat dan?
[..]
Naja het mooie van zo'n verdeeld netwerk als wat we nu hebben is dat het niet zomaar afsluit. Dat is mij die extra opstarttijd wel waard.
Ah, een soort Russisch regime waarbij je tewerk wordt gesteld. En zo te horen wordt je anders neergeknuppeld, of bedoel je iets anders met ultra aggresief?quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook
[..]
Dan ga je:
1 - Ultra agressief mensen met de correcte opleiding die niet in het vak bezig zijn, die kant weer op te krijgen,
2 - Europa-wijd die mensen poolen, en niet allemaal aan kneuteren maar bv zoiets als in België komt er 1 die ook Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland bedient,
3 - Op zo'n punt bijzaak, ik weet het, de relevante technische opleiding aanmoedigen / subsidiëren
Net nog in het NPO nieuws, een Jetten die het betreurde dat een kolencentrale - sws verplicht beperkt op 35% capaciteit - toch doorgaat met elektriciteitsproductie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Veel mensen begrijpen niet dat we de klok 5 jaar terug kunnen zetten en gewoon de kolencentrales weer kunnen aanzwengelen. Of niet stilzetten. En de duitsers in het bijzonder houden kernenergie in stand. Of we dan nog voldoende overhouden voor huishoudens weet ik niet, maar ook de VS heeft aangegeven met hun gasbootjes deze kant op te komen.
Klopt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar dan geldt toch nog steeds hetzelfde? Als de generatoren hetzelfde blijven produceren maar jij zet je lamp aan en dat wordt niet opgevangen door extra productie zakt de frequentie.
Ja dat zei ik net. EENS!quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Net nog in het NPO nieuws, een Jetten die het betreurde dat een kolencentrale - sws verplicht beperkt op 35% capaciteit - toch doorgaat met elektriciteitsproductie.
Ik vraag mij dan af in welk universum een lid van het Kabinet dan leeft en denkt.
Ik zou gelijk Kamervragen stellen waarom die centrale niet als de wiedeweerga op 100% gaat stoken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomiequote:Op donderdag 31 maart 2022 21:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ah, een soort Russisch regime waarbij je tewerk wordt gesteld. En zo te horen wordt je anders neergeknuppeld, of bedoel je iets anders met ultra aggresief?
Je begint steeds belachelijker te klinken.
Daar lees ik niet wat jij net beweert maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomie
Denk je trouwens ook dat het 2 keer zo snel gaat als je er 2 keer zo veel mensen op zet?quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomie
Ik denk dat het sneller gaat dan als je maar 1 x zoveel mensen erop zetquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Denk je trouwens ook dat het 2 keer zo snel gaat als je er 2 keer zo veel mensen op zet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |