abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 21:01:21 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_204288763
Wie o wie is de volgende vragen de baltics zich af?

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:04:11 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288797
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:58 schreef wpor het volgende:

[..]
Thanks voor je uitleg. Ik denk dat we komende tijd wel uit zullen vinden wat de gevolgen zijn. Kan me voorstellen dat het niet zo simpel is als veel mensen inclusief ik denken.
Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.

De stoom die door de turbine stroomt zet kracht op de generator, die generator zorgt dat er stroom uit de centrale komt.

Als er meer vraag komt, moet de generator harder werken. Als er niet meer stoom op de turbine komt gaat de turbine minder hard ronddraaien (immers wordt hij afgeknepen, als jij loopt en iemand hangt opeens aan je been ga je ook minder snel). Daardoor wordt het aantal hertz minder en flikker de lampen, tot de generator niet meer draait en de boel stilvalt.

Overigens moeten al die faseveranderingen in het net precies met elkaar in lijn zijn. Als dat niet gelijk loopt gebeuren er hele rare dingen binnen zo'n generator.

Hopelijk heb ik het goed onthouden van m'n stage 15 jaar terug
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:04:13 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204288798
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:59 schreef tjoptjop het volgende:
Aha, ik dacht even zowaar een visie van de regering maar was een keuze van het bedrijf zelf. Naja, in deze tijden goed om achter de hand te hebben
Op RTL Nieuws werd het vanmorgen ook anders gebracht; dat de situatie/oorlog in Oekraine mede oorzaak is geweest om te komen tot dit besluit (open houden van de kolencentrale Maasvlakte).

Is natuurlijk ook volkomen logisch in de huidige setting.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:04:34 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_204288805
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 19:51 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat zie ik niet gebeuren. Zoals JB zegt, ze hebben nog genoeg op de botten om hun oorlog in de Oekraïne zeer lang te kunnen financieren. Het is mij veel te eenvoudig om vast te stellen dat Rusland binnen een paar maanden failliet is. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in.
De vraag wordt idd of de Rus wil leven voor wat in naam sws geen natie (meer) is en onderdrukking de norm is of de kans wil hebben dat zijzelf of hun voor hun kinderen, zich een eigen toekomst kunnen verwerven ?

Sws heeft, voor mij, het gewauwel inzake nationaliteit of vaderland buiten wat gezellige folklore geen werkelijke betekenis meer. Dat verbindende element was in onze evolutie een tijd noodzakelijk maar is nu naast achterlijk, ook achterhaald.
Dat mensen een huis, straat, stad of land leven is hooguit iets fysieks omdat iemand als keuze nu eenmaal ergens verblijft waar die kans ziet om een toekomst te (be)leven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:04:58 #6
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_204288810
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Uit nieuwsgierigheid, wat voor functie heb jij?

Want ik heb nog nooit zulke kletskoek gelezen.
Want je projecteert de huidige stand van zaken op een scenario waar we alles kantelen om onze energie tekorten op te lossen en komt tot de doorwrochte conclusie dat het niet kan? :)

Wat goed van jou ;)
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:07:38 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288842
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef ExTec het volgende:

[..]
Want je projecteert de huidige stand van zaken op een scenario waar we alles kantelen om onze energie tekorten op te lossen en komt tot de doorwrochte conclusie dat het niet kan? :)

Wat goed van jou ;)
Dat gaat echt nooit gebeuren. Je hebt ook nog technici nodig om zowel de huidige infrastructuur van alles wat er draait te onderhouden. Of ga je in de 5 jaar die we bezig zijn hiermee alle andere dingen niet onderhouden? Dan blijft er weinig energieverbruikers over...
pi_204288852
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.

De stoom die door de turbine stroomt zet kracht op de generator, die generator zorgt dat er stroom uit de centrale komt.

Als er meer vraag komt, moet de generator harder werken. Als er niet meer stoom op de turbine komt gaat de turbine minder hard ronddraaien (immers wordt hij afgeknepen, als jij loopt en iemand hangt opeens aan je been ga je ook minder snel). Daardoor wordt het aantal hertz minder en flikker de lampen, tot de generator niet meer draait en de boel stilvalt.

Overigens moeten al die faseveranderingen in het net precies met elkaar in lijn zijn. Als dat niet gelijk loopt gebeuren er hele rare dingen binnen zo'n generator.

Klopt helemaal.
De afgelopen jaren hebben we ook bijna een complete shutdown gehad (. 8 januari 2021 ).
Die is voorkomen, wanneer het 30sec langer had geduurd dan was het all black.
Na een black out zal er weer opgestart en gekoppeld moeten worden, dit kan tot 7 dagen duren.

https://panorama.nl/artik(...)een-totale-black-out

https://amp.nos.nl/artike(...)niet-voorbereid.html
Vakman pur sang
pi_204288860
@sp3c Beter een oude AFV dan geen AFV?

Maar de quote die ik eerst zag sprak alleen over het VK maar het ging hier om een besluit van IDCCU en dat zijn 35 landen waaronder Nederland dus het gaat niet alleen om Brits materiaal, denkelijk.

Het schijnt volgens FAZ ook om Star Streak systemen te gaan bij de Britse leveringen.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2022 21:12:43 ]
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:09:17 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_204288861
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:10:31 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288875
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt helemaal.
Yes!
quote:
De afgelopen jaren hebben we ook bijna een complete shutdown gehad, die is voorkomen als het 30sec langer had geduurd dan was het all black.
Wanneer was dat dan?
quote:
Na een black out zal er weer opgestart en gekoppeld moeten worden, dit kan tot 7 dagen duren.

https://panorama.nl/artik(...)een-totale-black-out

https://amp.nos.nl/artike(...)niet-voorbereid.html
Naja het mooie van zo'n verdeeld netwerk als wat we nu hebben is dat het niet zomaar afsluit. Dat is mij die extra opstarttijd wel waard.
pi_204288887
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.
Ja om die 50hz exact op 50hz te houden is dus die balans nodig tussen opwekking en afname.
Vakman pur sang
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:11:48 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288893
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Maar dan geldt toch nog steeds hetzelfde? Als de generatoren hetzelfde blijven produceren maar jij zet je lamp aan en dat wordt niet opgevangen door extra productie zakt de frequentie.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:12:51 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204288905
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat Groningen vol open gaat wanneer het Russische dreigement werkelijkheid wordt twijfel ik geen moment aan. En terecht. Dat we sowieso drastische maatregelen moeten gaan nemen waarbij “linkse en rechtse” hobby’s gecombineerd moeten gaan worden lijkt ook steeds zekerder te worden.

Dus ja EN investeren in defensie, kernenergie, open houden kolencentrales EN extreem investeren in alternatief, in isolatie, in rigoureus stoppen met verspilling.

En ja, het heeft we alle schijn van dat “generatie alfa” (2010-2025) behoorlijk fucked gaat worden. De zomer van 1989 lijkt wel definitief voorbij. Wat hebben wij, de generatie 1950-1990 toch een stinkende mazzel gehad dat het zolang feest is geweest
Wel jammer dat we niet al ~15 jaar eerder ook een blik buiten de feestzaal hebben geworpen. In Europa onze eigen broek kunnen ophouden is toch ook best belangrijk, naast al dat genieten van die lange zomer van 1989.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:13:17 #15
6484 ExTec
pi_204288910
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat gaat echt nooit gebeuren.
Dat hoop ik ook ;)

quote:
Je hebt ook nog technici nodig om zowel de huidige infrastructuur van alles wat er draait te onderhouden. Of ga je in de 5 jaar die we bezig zijn hiermee alle andere dingen niet onderhouden? Dan blijft er weinig energieverbruikers over...
Dan ga je:

1 - Ultra agressief mensen met de correcte opleiding die niet in het vak bezig zijn, die kant weer op te krijgen,
2 - Europa-wijd die mensen poolen, en niet allemaal aan kneuteren maar bv zoiets als in België komt er 1 die ook Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland bedient,
3 - Op zo'n punt bijzaak, ik weet het, de relevante technische opleiding aanmoedigen / subsidiëren
pi_204288916
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Yes!
[..]
Wanneer was dat dan?
[..]
Naja het mooie van zo'n verdeeld netwerk als wat we nu hebben is dat het niet zomaar afsluit. Dat is mij die extra opstarttijd wel waard.
Dat was op 8 januari 2021.
Is wel een beetje lowkey gehouden. :)
https://ceenergynews.com/(...)-continental-europe/
Vakman pur sang
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:14:05 #17
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_204288919
Het grootste probleem in Nederland lijkt mij dat de politiek nog volop gevangen zit in haar eigen wereld.

Los komen van ongetwijfeld voor de direct betrokken uiterst belangrijke, maar vergeleken bij wat ons wellicht te wachten staat waarschijnlijk nogal futiele schandalen om de huidige veranderde realiteit het hoofd te bieden kan maar zo een “to little to late” show van het zuiverste water worden…

En ja dat het milieu ook fucked gaat zijn kun je heel triomfantelijk over doen, mocht je kinderen hebben dan zou ik echt wat minder enthousiast doen.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:14:30 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288923
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:13 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat hoop ik ook ;)
[..]
Dan ga je:

1 - Ultra agressief mensen met de correcte opleiding die niet in het vak bezig zijn, die kant weer op te krijgen,
2 - Europa-wijd die mensen poolen, en niet allemaal aan kneuteren maar bv zoiets als in België komt er 1 die ook Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland bedient,
3 - Op zo'n punt bijzaak, ik weet het, de relevante technische opleiding aanmoedigen / subsidiëren
Ah, een soort Russisch regime waarbij je tewerk wordt gesteld. En zo te horen wordt je anders neergeknuppeld, of bedoel je iets anders met ultra aggresief?

Je begint steeds belachelijker te klinken.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:15:11 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_204288933
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Veel mensen begrijpen niet dat we de klok 5 jaar terug kunnen zetten en gewoon de kolencentrales weer kunnen aanzwengelen. Of niet stilzetten. En de duitsers in het bijzonder houden kernenergie in stand. Of we dan nog voldoende overhouden voor huishoudens weet ik niet, maar ook de VS heeft aangegeven met hun gasbootjes deze kant op te komen.
Net nog in het NPO nieuws, een Jetten die het betreurde dat een kolencentrale - sws verplicht beperkt op 35% capaciteit - toch doorgaat met elektriciteitsproductie.

Ik vraag mij dan af in welk universum een lid van het Kabinet dan leeft en denkt.
Ik zou gelijk Kamervragen stellen waarom die centrale niet als de wiedeweerga op 100% gaat stoken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:15:24 #20
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_204288935
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar dan geldt toch nog steeds hetzelfde? Als de generatoren hetzelfde blijven produceren maar jij zet je lamp aan en dat wordt niet opgevangen door extra productie zakt de frequentie.
Klopt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_204288944
quote:
15s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Net nog in het NPO nieuws, een Jetten die het betreurde dat een kolencentrale - sws verplicht beperkt op 35% capaciteit - toch doorgaat met elektriciteitsproductie.

Ik vraag mij dan af in welk universum een lid van het Kabinet dan leeft en denkt.
Ik zou gelijk Kamervragen stellen waarom die centrale niet als de wiedeweerga op 100% gaat stoken.
Ja dat zei ik net. EENS!

Hier een scenario bij stroomuitval (lichtelijk overdreven wel)

48 uur onderweg

Iedereen in uw wijk is in paniek.

Er is geen stromend water meer.

In achterstandswijken beginnen de eerste plunderingen. Mensen rennen met plasma-tv’s en spelcomputers over straat. U vraagt zich af waarom; er is immers geen elektra. Die avond ziet u twee vreemde mannen in uw achtertuin. Ze zijn op zoek naar water en blikvoer. U jaagt ze weg met uw honkbalknuppel.

Het Amsterdamse Rembrandtplein in het duister tijdens een stroomstoring.
72 uur onderweg
Overal meldingen van branden. Sommige veroorzaakt door kaarsen, maar de meeste door relschoppers. Blussen is nauwelijks mogelijk, want er is geen waterdruk. De noodtoestand wordt uitgeroepen, maar nauwelijks iemand die dat nog hoort.

Wie nog een werkende transistorradio heeft, verneemt dat de overheid niet langer kan voldoen aan haar grondwettelijke plicht om het leven en de gezondheid van zijn burgers te beschermen:

“Het is niet langer mogelijk om u van essentiële goederen te voorzien.”

96 uur onderweg
Onlusten breiden zich uit. Sommigen spreken van anarchie. Hulpverleners verlaten massaal hun posten. Zij kiezen ervoor om familie en vrienden in veiligheid te brengen. Geef ze eens ongelijk.

120 uur onderweg
Zonder vuilnisophaaldiensten hoopt al het vuil zich op in de straten. De stank is enorm. U houdt de gordijnen gesloten, ook overdag. ’s Avonds kloppen wildvreemden aan bij huizen waar nog licht brandt. Overal roven ze blikvoer en water. Ze zijn gewapend met stokken en messen en verplaatsen zich in groepen.

144 uur (6 dagen!) en verder
De overstromende riolering besmet de laatste overgebleven watervoorraden. De eerste burgers krijgen cholera. Rellen escaleren. De straten zijn nu een slagveld. Een orgie van geweld en waanzin.

[ Bericht 54% gewijzigd door Lospedrosa op 31-03-2022 21:29:22 ]
Vakman pur sang
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:18:23 #22
6484 ExTec
pi_204288963
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ah, een soort Russisch regime waarbij je tewerk wordt gesteld. En zo te horen wordt je anders neergeknuppeld, of bedoel je iets anders met ultra aggresief?

Je begint steeds belachelijker te klinken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomie
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:20:10 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288985
quote:
Daar lees ik niet wat jij net beweert maar dat zal wel aan mij liggen.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:20:39 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204288987
quote:
Denk je trouwens ook dat het 2 keer zo snel gaat als je er 2 keer zo veel mensen op zet?
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:31:56 #25
6484 ExTec
pi_204289124
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:20 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Denk je trouwens ook dat het 2 keer zo snel gaat als je er 2 keer zo veel mensen op zet?
Ik denk dat het sneller gaat dan als je maar 1 x zoveel mensen erop zet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')